Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

21-05-2017 | Vrouw | 26
olanzapine (20mg)
Depressiviteit
Dit middel is voorgeschreven toen ik voor de tweede keer was opgenomen op een crisisafdeling. Ik was erg suïcidaal, op het obsessieve af. Met de olanzapine is dat obsessieve weggegaan en bleef ik ernstig depressief achter. Ik begon met 10 mg en heb de hele volgende dag geslapen. De verpleging halveerde de dosis. Toen ik daaraan gewend was, is er opgehoogd naar 10 en late[lees meer...]r naar 20 mg. De eerste paar weken ben ik minstens 6 kilo aangekomen. Daarna is de dosis op mijn verzoek verlaagd naar 15, omdat ik dit aankomen wel erg vond. De eerste paar dagen dat ik het slikte had ik ook erg last van trillen en klunzige bewegingen. Dat werd minder na een tijdje, maar vooral 's ochtends bleef ik daar erg last van houden (alles viel uit mijn handen, ik morste en sneed mezelf in m'n vingers). Ik sliep de eerste tijd goed snachts, maar toen mijn depressie nog erger werd, werd ik vroeg wakker en kon dan niet meer slapen. Ik weet niet of dit met de olanzapine te maken had, waarschijnlijk niet. Bijwerkingen waar ik last van bleef houden waren het aankomen, moe zijn, afgevlakt, droge mond, verminderd reactievermogen en hartkloppingen. Het ergste was echter de vergeetachtigheid! De maanden dat ik olanzapine slikte ben ik nagenoeg volledig vergeten. Alleen als iemand me concreet herinnert aan een gebeurtenis kan ik dit met moeite weer terughalen. Zelfs nu ik het helemaal heb afgebouwd ben ik nog erg vergeetachtig, alhoewel ik denk dat dit nog een bijkomstigheid van mijn burn-out is. Die vergeetachtigheid is echter de reden dat ik niet snel meer olanzapine wil slikken, want het is zo bevreemdend dat je iets compleet bent vergeten. Ik heb overigens ook seroquel geslikt, maar daar ben ik na een paar dagen mee gestopt omdat ik ontzettend boos en agressief werd.

15-02-2017 | Vrouw | 54
olanzapine (2,5mg)
Ik begon met 5 mg, en ben zo snel als ik kon naar 2,5 gegaan. Ik gebruikte ook 20 mg citalopram tegen depressie. Ik was enkele maanden op een kwart. Ging toen alle medicatie afbouwen. Ik kreeg meer onbestemde gevoelens en angst. Na enkele maanden met alles gestopt te zijn ben ik toch weer begonnen ca eind oktober. Eerst met 1,25 maar dat deed niet genoeg. Toen weer 2,5. Ik[lees meer...] was erg angstig. Het middel maakt wel rustiger maar ermee proberen te stoppen is voor mij een hel. Ik hoor heel graag ervaringen van mensen die het wel is gelukt. En hoe ze de ontwenningsverschijnselen hebben op kunnen vangen. Ik ben nu in de ochtenden verstijfd van angst en paniekerig. Gebruik ook nog 7,5 mg mirtazapine om rustiger te slapen. Ik word vroeg wakker (ca half 7, uur).

10-01-2017 | Vrouw | 36
ADHD
Ik had al jaren geen energie meer, kon prikkels niet meer verdragen, zag steeds zwart voor mijn ogen en reageerde op alles impulsief. Sporten lukte niet doordat ik steeds te moe was om iets te doen alsof mijn benen me niet meer wilde dragen zo moe. Nu sporten gaat goed. Ik ben naar een verjaardag en een bruiloft geweest (wel kort, maar toch het ging!). Ik kan kiezen of ik[lees meer...] op een prikkel reageer, bijvoorbeeld mijn telefoon gaat en die kan ik gewoon laten gaan. Normaal moest ik opnemen of het daar nou het moment voor was of niet.

21-11-2016 | Vrouw | 52
olanzapine (2,5mg)
IK heb bijna 2 jaar olanzapine 2,5 mg geslikt naast 20 mg paroxetine die ik al heel lang slik. ben er 10 kg zwaarder door geworden en voelde mij mat, maar het hielp wel goed bij het naar bed gaan. Kon goed slapen. I.o.m. psychiater afgebouwd, eerst naar een halve van 2,5 mg (dus 1,25 mg) een aantal maanden geslikt. Toen naar een kwart, een aantal weken en toen gestopt. Ik [lees meer...]ben nu 2 weken verder en heb behoorlijk last van ik denk ontwenningsverschijnselen. Zoals: paniekerig, soms flinke huilbuien, nerveus en spanning op mijn borst, soms ook beven en meer depri en ontzettend nerveus wakker worden en niet meer lekker kunnen blijven liggen. Wil toch proberen door te zetten maar herkent iemand dit en gaat dit weg? Wil zo graag ervaringen horen van andere medegebruikers.

14-10-2016 | Vrouw | 24
Psychose
Augustus vorig jaar heb ik een psychose gehad. Kreeg toen eerst Haldol, maar daarbij kreeg ik ernstig last van de bijwerkingen. Toen overgestapt op Olanzapine. Begonnen met 15 mg per dag en dat langzaam afgebouwd naar 2,5 mg tot vorige week. Ben nu gestopt. Ik ben behoorlijk toegenomen in gewicht (13 kilo), maar dit was niet heel erg omdat ik op ondergewicht zat. Daarnaast[lees meer...] heb ik ook sinds het begin last gehad van plafoneren (ogen die naar boven draaien), dit werd gelukkig wel minder met het afbouwen. In het begin heb ik ook last gehad van tepelvloed, maar dat stopte gelukkig redelijk snel toen ik ging minderen. Nu ik gestopt ben heb ik wel meer moeite om in slaap te komen. Daarnaast heb ik ook wat last van misselijkheid maar hoop dat dat snel over gaat. Voor de rest heeft de Olanzapine me door een moeilijke periode heen geholpen. Nu hopen dat het zonder ook goed blijft gaan.

23-09-2016 | Vrouw | 58
Psychose
Zie zyprexa; praktisch dezelfde werking. Liever niet slikken. Je leeft min of meer met dit medicijn op een tijdbom.

08-04-2016 | Vrouw | 35
olanzapine (2,5mg)
Speciaal voor Nancy: Toen ik een halve pil innam van 2,5 mg (dit komt neer op 1,25mg per dag) begon ik makkelijker op gewicht te blijven. Wel kreeg ik toen al meer energie, waardoor ik dus ook makkelijker meer dingen per dag kon doen. Door meer te doen blijf je natuurlijk ook makkelijker op gewicht. Ben nu zo ongeveer een maand vrij van de olanzapine. Het afbouwen was best[lees meer...] wel zwaar. In elke tweede week van de afbouwfase had ik een of twee nachten iets minder slaap, omdat mijn lichaam moest wennen aan het missen van bepaalde stoffen. Ik let nu goed op dat ik 's avonds geen cafeïne en chocola neem en beperk het gebruik van beeldschermen 's avonds. Als ik me hieraan houd en ook trouw ontspanningsoefeningen doe voor ik ga slapen dan lukt het me meestal redelijk goed om in slaap te vallen. Als ik pieker, schrijf ik in mijn dagboek en ook heb ik een vast ritueel voor het slapengaan: mijn handen insmeren met creme. Dit geurtje bedwelmt wat, zodat je ook weer makkelijker slaapt. Het gaat stukje bij beetje de goede kant op. Tegelijkertijd met het stoppen van de pillen ben ik begonnen op de sportschool. Extra beweging helpt ook om beter in slaap te vallen en je piekert ook minder, omdat je afgeleid bent. En met het sporten ben ik ook al ongeveer een kilo lichter geworden in één maand. Ik doe nu twee keer pilates per week, voor de rest nog niks, omdat ik de energie daarvoor nog mis. Deze oefeningen doe ik 's avonds. Het helpt me ontspannen, omdat je bij deze oefeningen je goed moet concentreren. Natuurlijk is het ook weer zo dat twee avonden minder bankhangen ook je gewicht makkelijker op peil houdt. Hopelijk heb je hier wat aan.

08-03-2016 | Vrouw | 35
olanzapine (2,5mg)
Dit middel in 2014 gekregen, omdat ik vanwege angst niet meer kon slapen. Een maand opgenomen geweest. Het middel hielp mij weer aan een dag en nachtritme. Had al eerder willen stoppen, maar dat mocht niet van de arts. Deze bracht de startdosering van 10 mg terug naar 2,5. Omdat de arts vorig jaar augustus 2015 stopte, heeft hij me nog een recept via de huisarts gegeven vo[lees meer...]or 2,5 mg. Per september ben ik zelf begonnen met het halveren van de pillen. Dit ging vijf weken lang zo goed dat ik probeerde er helemaal mee te stoppen, maar dat ging niet goed. Daarom ging ik per oktober 2015 weer over op een halve pil per dag. Dit is dus 1,25 mg per dag. Dit is tot en met februari dit jaar zo goed bevallen dat ik naar de huisarts ben gegaan om te vragen voor een afbouwschema. Ik heb eerst twee weken om de dag een halve pil ingenomen. Dit ging goed. Slik nu sinds een week twee dagen niet en een dag wel. Tot nu toe gaat het goed. Als het goed blijft gaan, mag ik vanaf volgende week zonder. Ik merk nu al dat ik makkelijker op gewicht blijf. Ook lijken mijn emoties weer langzaam terug te komen, al is het bij vlagen. Ter ondersteuning heb ik hulp gezocht bij een psycholoog. Ik zie wel hoe het verder loopt. Ik weet nu in ieder geval dat ik functioneer bij een veel lagere dosering dan de kleinste pil die er is van dit middel. Hopelijk komt de fabrikant met een kleinere dosering, zodat mensen niet zelf met een mesje de pillen hoeven halveren als ze langzaam willen afbouwen. Ik merkte dat ik reeds vijf maanden goed blijf functioneren bij een dosering van slechts 1,25 mg per dag. Ik hoop dat men mensen die hiermee willen stoppen meer begeleiding zou kunnen geven, want het is best lastig hiervan af te geraken. Nu heb ik alles zelf moeten regelen en zelf initiatief moeten nemen omdat de oorspronkelijke specialist niet meewerkte. Uiteindelijk heb ik de eerste stap zelf gezet (halveren). Tegelijkertijd hulp gezocht bij een psycholoog. Sinds vorige maand heb ik hulp van de huisarts met een afbouwschema. Fingers crossed!

14-02-2016 | Vrouw | 57
olanzapine (2,5mg)
Na de seroquel is dit een hele verademing.

05-02-2016 | Vrouw | 44
olanzapine (15mg)
Bipolaire stoornis
Sinds vijf weken slik ik Olanzapine tegen psychose en manie. Voorheen gebruikte ik Seroquel. Voordat ik begon was ik sterk manisch en psychotisch. Na een dag of vijf begon het middel te werken en nu voel ik me heel rustig en evenwichtig. Ik moet wel vaak rusten/ slapen maar dat is goed. De bijwerkingen die ik heb zijn: honger hebben, een droge mond, vergeetachtig zijn. I[lees meer...]k heb veel vertrouwen in dit middel, ik heb me sinds jaren niet zo goed gevoeld.

03-08-2015 | Vrouw | 25
olanzapine (15mg)
Bipolaire stoornis
Ik gebruik het nu een aantal maanden, voel me hierdoor niet meer hypomaan! Wel voel ik me iets afgevlakt en door mijn toenamen in gewicht ben ik ook wat onzeker geworden waardoor ik toch meer op de achtergrond sta. dit klinkt nu allemaal heel negatief, maar dit middel heeft me redelijk stabiel door een moeilijke periode heen geholpen. Ik ben nu aan het afbouwen, en ik mo[lees meer...]et zeggen dat doen we heel geleidelijk en rustig aan, maar verloopt goed.

07-07-2015 | Vrouw | 47
Bipolaire stoornis
Ik slik nu 12 jaar olanzapine. Dosering wisselde tussen 10 en 2,5 milligram. Nu zit ik al jaren op 5 Mg. Ik herken heel veel van de bijwerkingen die genoemd worden: altijd moe, veel moeite met opstaan 's morgens, heel vaak slaperig. Ook heb ik continu trek in eten, m.n. Zucht naar zoet en koffie. Ook heb ik het idee dat mijn hartritme erdoor beïnvloed wordt, maar artsen ku[lees meer...]nnen gelukkig niet echt hartproblemen vaststellen. Toch ben ik wel tevreden over het medicijn: het werkt: ik heb geen psychose meer gehad, ondanks behoorlijk stressperiodes en ingrijpende gebeurtenissen afgelopen 12 jaar. Ook heb ik veel minder last van schommelingen in mijn stemming: niet meer echt depressieve of hyper- periodes gehad. Ook heb ik minder last van piekeren en geen last meer van over elkaar heen buitelende gedachtenassociaties die ik had , die niet te stoppen leken. Bovendien heb ik gemerkt dat de bijwerkingen een heel stuk te verminderen zijn als je goed voor jezelf zorgt! Je moet echt letten op gezond eten! Zo weinig mogelijk snoepen! Neem iets hartigs als je trek hebt. En blijf sporten en bewegen! Het medicijn remt oa de aanmaak van serotonine, dit is een stofje waar je blij van wordt. Maar dit wordt ook aangemaakt als je sport, en wordt ook door je darmen aangemaakt, waardoor dat gezonde eten zo belangrijk is! Ook kun je tai chi of chi gong doen om in balans en gezond te blijven, dit helpt mij heel erg goed.

22-01-2024 | Man | 17
olanzapine (20mg)
Bipolaire stoornis
Onze zoon veranderde in een soort zombie en kwam 15 kg aan. Verder heeft het in onze ogen eigenlijk nauwelijks het gewenste effect gehad. Dit medicijn zou in mijn ogen onmiddelijk verboden moeten worden. Niet aan beginnen heeft de grote voorkeur.

14-09-2023 | Man | 30
olanzapine (10mg)
Psychose
Ik zou graag beginnen met de volgende heads-up: Zo lang je niet kwijlend en mompelend in een hoekje op je stoel zit met je hoofd tussen je benen; of zolang je niet gillend over straat rennend met de psycholance meegenomen bent. NIET GEBRUIKEN!! Dit middel is bijzonder effectief maar je betaalt de ultieme prijs voor het wegmaken van je klachten. Echt waar; probeer desnoods [lees meer...]alleen therapie en als echt nodig wat kalmeringsmiddelen, kijk eerst of dat helpt. Dit middel is echt geen aspirientje. De psychose was weg maar nadat ik stopte keek ik terug en zag ik 4 jaar innerlijke en psychosociale vernieling achter me liggen. Wees gewaarschuwd. Ik begon als een knappe gespierde spijker van 25, met een leuke vriendin en een goed stel hersenen. Ik eindigde als een eenzame morbide obesitas zombie van 30. Maarja de psychose was wel snel weg. Dit medicijn verziekt je leven.

03-06-2023 | Man | 37
olanzapine (2,5mg)
Na elke ochtend zo gespannen op te staan en in de nacht niet te kunnen slapen heeft olanzapine mij geholpen om weer uit het dal te komen. De antidepressiva kon dit niet verhelpen. Ik durf weer meer naar buiten en ben minder bezig wat anderen van mij vinden. Het is rustiger in mijn hoofd geworden. Ik heb geprobeerd heel langzaam te stoppen maar dat ging niet goed. De reden [lees meer...]dat ik wilde stoppen is omdat ik mij zo futloos voel en dat helpt niet bij naar het werk gaan en mij daar ook volop te kunnen geven.

22-03-2023 | Man | 47
olanzapine (10mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Mijn hoofd staat nooit stil en kan ik ook niet stil krijgen. Dit krijgt vooral in de nacht mijn hoofd stil!