Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

03-06-2018 | Vrouw | 33
olanzapine (5mg)
Ik gebruik nu sinds 2 dagen 5 Mg olanzapine ivm met ernstige paniekaanvallen naar aanleiding van heftige gebeurtenissen.. ook gebruik ik 40 Mg citalopram en 50 Mg seroquel.. mijn vraag is of jullie ervaring hebben met olanzapine en hoe snel gaat dit zijn werk doen?

14-05-2017 | Man | 33
Psychose
Ik heb eenmalig een heftige, redelijk langdurige, psychose gehad. Ik stond duidelijk niet in de realiteit, en er moest ingegrepen worden middels medicatie ( anti-psychotica ) Ik had ooit al eens eerder een rand-psychose gehad, en ben toen op Haldol gezet. Haldol is een klassiek antipsychoticum, bij mij was dit middel duidelijk erger dan de kwaal, en ik was simpelweg genood[lees meer...]zaakt hiermee te stoppen. Ik had ernstige bijwerkingen zoals intense innerlijke onrust en zeer hinderlijke bewegingsstoornissen. Tegen deze bewegingsstoornissen kan men dan weer bijvoorbeeld Akinaton ( een antiparkinsonmiddel inzetten ) maar ik dacht bij mezelf, zo blijf je bezig, dan maar een psychosegevoeligheid... Misschien niet zo verstandig bij nader inzien, want een psychose kwam een aantal jaren later inderdaad om de hoek kijken, maar Haldol was het gewoonweg niet voor mij. Na de laatste, eenmalige langdurige psychose, werd ik dus weer op een antipsychoticum gezet. Bij anti-psychotica is het altijd aftasten. Wat werkt wel wat werkt niet. Hoeveel bijwerkingen ervaart de client en doet het middel zijn stabiliserende werking. Hieruit kan men dus concluderen, en dit komt ook duidelijk in ervaringsverhalen naar voren, dat ieder mens verschillend reageert op een bepaald antipsychoticum, en dit is dus een kwestie van aftasten, zowel voor psychiater als client. Uiteindelijk ben ik op Zyprexa gezet ( merknaam ) dit is eigenlijk gewoon Olanzapine ( stofnaam ) en dit werkte uiteindelijk goed voor mij. Lichte emotionele vervlakking, maar dat was te doen. Een terugkeren tot de realiteit ( in geestelijke zin ) en dat was uiteindelijk natuurlijk het doel. Enige nadeel / bijwerking: Ik kwam vele kilo's aan in korte tijd. Zo'n 20 a 25. Dit is op de lange duur natuurlijk ook niet bevorderlijk voor het menselijk apparaat, en er is ook wetenschappelijk bewezen dat langdurig Zyprexa-gebruik een diabetes type 2 kan veroorzaken. Of het nu om verzekeringstechnische redenen ging, of omdat Zyprexa tijdelijk niet geleverd kon worden door de apotheek, weet ik niet meer zo goed. Maar ik was op den duur genoodzaakt een andere merknaam te gebruiken. Ik bleef echter hameren op olanzapine, deze stof werkte immers goed voor mij, en zo ben ik uiteindelijk bij Accord uitgekomen. Ik gebruik 5mg voor het slapengaan. Dit is een vrij lage dosering, maar houdt mij tot op de dag van vandaag psychosevrij. Bijwerkingen zijn miniem. Lichte vervlakking, maar dit is gunstig voor mij, omdat mijn emoties voorheen de neiging hadden alle kanten op te schieten. Liever een ietwat rechte lijn, dan hoge pieken en diepe dalen, zullen we maar zeggen. Ook ben ik inmiddels weer vele kilo's afgevallen. Dit komt door een verandering van eetpatroon, maar ook door dit middel volgens mij. Ik heb door ervaring geleerd dat mensen niet alleen verschillend reageren op dezelfde anti-psychotica. Men kan zelfs verschillend reageren op een bepaalde merknaam ( Zyprexa of Accord ) terwijl de stofnaam ( Olanzapine ) dezelfde is. Elk pilletje zit dus weer ietwat anders in elkaar.. Ik gebruik inmiddels al vele jaren Olanzapine van Accord, en ben er zeer tevreden over. Het houdt me immers stabiel zonder al te veel bijwerkingen.

06-07-2018 | Man | 34
Autisme
In het begin last van lichte bijwerkingen zoals een suf gevoel, dit ging na een paar weken over. Ben wel tevreden met dit medicijn, het helpt om mijn autistische klachten draagbaar te maken. Heb wel constant na het slapen bij het opstaan telkens een extreem droge mond, dat is wel echt minder. Doordat deze medicatie verder goed werkt met minimale bijwerkingen, ben ik voor[lees meer...]lopig van plan het door te zetten.

01-12-2015 | Man | 34
olanzapine (2,5)
Vorige week na een periode van weinig slaap ivm ontsteking schouder na een traumatische gebeurtenis last gekregen van angst en paniekaanvallen. Waarschijnlijk was het "emmertje" bijna vol en was het de druppel die hem deed overlopen. De angst hield aan en hierdoor ben ik bij een psychiater beland. Ik kreeg toen voorgeschreven: 3 x daags 0,5 mg lorazepam, 2 x daags 2,5 mg o[lees meer...]lanzapine, voor het slapen 25 mg quetiapine. Om er geen lang verhaal van te maken, hier mijn vraag: Ik gebruik olanzapine nu 1 week. Kun je na een week gebruik ineens stoppen met dit medicijn of moet je het zelfs dan nog afbouwen. De lorazepam ben ik al aan het afbouwen en de quetiapine heb ik maar 2 dagen gebruikt, omdat ik moeilijk in slaap kwam (niet). Alvast bedankt voor de reacties.

20-02-2018 | Man | 35
Stemmingswisselingen
Meer dan 10 jaar Seroquel en Citalopram gebruikt. Het ging de laatste jaren minder goed, angstiger, geprikkelder, achterdochtiger. Therapie gehad maar wilde kijken of een medicijnswitch ook kon helpen. Dat was het begin van een hel. Werd ontzettend onrustig van de medicijnen, wist niet meer wat ik met mijn vrije tijd aan moest, werd veel angstiger en extreem hongergevoel. [lees meer...]Denk dat de opbouw naar 10 mg ook te hoog was, volgens mij staat 100 mg Seroquel ongeveer gelijk aan 2,5 mg Olanzapine. Weer terug naar de Seroquel, toen dacht ik dat het wel weer snel beter zou gaan, maar toen stortte ik helemaal in en belandde in een zware depressie. Hier uiteindelijk na 8 maande uitgekomen door veel professionele hulp en een switch van Citalopram naar Sertraline.

20-11-2017 | Vrouw | 35
Bipolaire stoornis
Ik kreeg dit middel voorgeschreven door mijn psychiater in een periode van liefdesverdriet, depressie en zeer grote onrust. Het middel hielp binnen 24 uur, maar werkelijk alles aan mijn karakter verdween, ik kan me nauwelijks meer herinneren hoe het was. Daarbij 25 kg aangekomen. Ik zou iedereen met klem willen adviseren toch te proberen om op eigen kracht door die heftig[lees meer...]e ellende heen te komen, want deze medicijnen zijn geen oplossing, slechts een extra probleem/drama.

08-04-2016 | Vrouw | 35
olanzapine (2,5mg)
Speciaal voor Nancy: Toen ik een halve pil innam van 2,5 mg (dit komt neer op 1,25mg per dag) begon ik makkelijker op gewicht te blijven. Wel kreeg ik toen al meer energie, waardoor ik dus ook makkelijker meer dingen per dag kon doen. Door meer te doen blijf je natuurlijk ook makkelijker op gewicht. Ben nu zo ongeveer een maand vrij van de olanzapine. Het afbouwen was best[lees meer...] wel zwaar. In elke tweede week van de afbouwfase had ik een of twee nachten iets minder slaap, omdat mijn lichaam moest wennen aan het missen van bepaalde stoffen. Ik let nu goed op dat ik 's avonds geen cafeïne en chocola neem en beperk het gebruik van beeldschermen 's avonds. Als ik me hieraan houd en ook trouw ontspanningsoefeningen doe voor ik ga slapen dan lukt het me meestal redelijk goed om in slaap te vallen. Als ik pieker, schrijf ik in mijn dagboek en ook heb ik een vast ritueel voor het slapengaan: mijn handen insmeren met creme. Dit geurtje bedwelmt wat, zodat je ook weer makkelijker slaapt. Het gaat stukje bij beetje de goede kant op. Tegelijkertijd met het stoppen van de pillen ben ik begonnen op de sportschool. Extra beweging helpt ook om beter in slaap te vallen en je piekert ook minder, omdat je afgeleid bent. En met het sporten ben ik ook al ongeveer een kilo lichter geworden in één maand. Ik doe nu twee keer pilates per week, voor de rest nog niks, omdat ik de energie daarvoor nog mis. Deze oefeningen doe ik 's avonds. Het helpt me ontspannen, omdat je bij deze oefeningen je goed moet concentreren. Natuurlijk is het ook weer zo dat twee avonden minder bankhangen ook je gewicht makkelijker op peil houdt. Hopelijk heb je hier wat aan.

08-03-2016 | Vrouw | 35
olanzapine (2,5mg)
Dit middel in 2014 gekregen, omdat ik vanwege angst niet meer kon slapen. Een maand opgenomen geweest. Het middel hielp mij weer aan een dag en nachtritme. Had al eerder willen stoppen, maar dat mocht niet van de arts. Deze bracht de startdosering van 10 mg terug naar 2,5. Omdat de arts vorig jaar augustus 2015 stopte, heeft hij me nog een recept via de huisarts gegeven vo[lees meer...]or 2,5 mg. Per september ben ik zelf begonnen met het halveren van de pillen. Dit ging vijf weken lang zo goed dat ik probeerde er helemaal mee te stoppen, maar dat ging niet goed. Daarom ging ik per oktober 2015 weer over op een halve pil per dag. Dit is dus 1,25 mg per dag. Dit is tot en met februari dit jaar zo goed bevallen dat ik naar de huisarts ben gegaan om te vragen voor een afbouwschema. Ik heb eerst twee weken om de dag een halve pil ingenomen. Dit ging goed. Slik nu sinds een week twee dagen niet en een dag wel. Tot nu toe gaat het goed. Als het goed blijft gaan, mag ik vanaf volgende week zonder. Ik merk nu al dat ik makkelijker op gewicht blijf. Ook lijken mijn emoties weer langzaam terug te komen, al is het bij vlagen. Ter ondersteuning heb ik hulp gezocht bij een psycholoog. Ik zie wel hoe het verder loopt. Ik weet nu in ieder geval dat ik functioneer bij een veel lagere dosering dan de kleinste pil die er is van dit middel. Hopelijk komt de fabrikant met een kleinere dosering, zodat mensen niet zelf met een mesje de pillen hoeven halveren als ze langzaam willen afbouwen. Ik merkte dat ik reeds vijf maanden goed blijf functioneren bij een dosering van slechts 1,25 mg per dag. Ik hoop dat men mensen die hiermee willen stoppen meer begeleiding zou kunnen geven, want het is best lastig hiervan af te geraken. Nu heb ik alles zelf moeten regelen en zelf initiatief moeten nemen omdat de oorspronkelijke specialist niet meewerkte. Uiteindelijk heb ik de eerste stap zelf gezet (halveren). Tegelijkertijd hulp gezocht bij een psycholoog. Sinds vorige maand heb ik hulp van de huisarts met een afbouwschema. Fingers crossed!

21-06-2023 | Vrouw | 36
olanzapine (5mg)
Juni 2020 in een crisis terecht gekomen waar ik maar niet uit kwam. Psychiater heeft toen 2x 5mg olanzapine voorgeschreven. De rust kwam gauw weer terug en kon weer slapen. Gedurende de afgelopen 3 jaar wisselende doseringen gebruikt van 2,5-10mg. Ook een paar keer geprobeerd te stoppen maar toen kwam de onrust snel weer terug. Afgelopen april acuut moeten stoppen ivm [lees meer...]verslechterde bloedspiegels van mijn cholesterol. Deze waren zo hoog dat ik direct moest stoppen. Ik kwam van een dosis van 5mg af. Wat een drama was dit. Slapeloze nachten, onrust emoties die alle kanten uit vliegen! Nu 3 maanden later begint alles op zijn plek te vallen. Het slapen gaat iets beter, de onrust is weg, de somberheid is weg en nu na 3 maanden begint het aangekomen gewicht er in eens ook vanaf te vliegen. Er is nu al bijna 5kg vanaf Het heeft mij uit een crisis geholpen maar de moeite om er weer vanaf te komen en de bijwerkingen zijn het mij niet waard

21-05-2021 | Vrouw | 36
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik kreeg veel suicidale neigingen en enorme gewichtstoename.

04-08-2018 | Man | 36
Autisme
Kreeg 1 maand geleden een psychose, hierdoor moest ik opgenomen worden in een psychiatrisch-kliniek. Op de afdeling schreef de psychiater het middel ‘ Haldol ’ voor. Dit werkte compleet averechts bij mij en zat vol met bijwerkingen. Kreeg er een dikke kop van en werd er ook soms duizelig van. Toen ik mijn ovrede uite over het middel, stelde de psychiater ‘ Zyprexa (Olanzap[lees meer...]ine) ‘ voor. In het het begin dacht ik, wat voor verschil zal dit nou weer uitmaken ze zijn allemaal het zelfde volgens mij. Nou dat heb ik gemerkt! Gestart met Olanzapine 5 mg en daarna verhoogd naar 10 mg, omdat tien net effe wat effectiever was. Weinig bijwerkingen behalve een toename van eetlust en dus ook aankomen. Al met al ben ik aardig tevreden, het werkt echt en los van het feit dat het me (psychose) vrij laat, merk ik dat het ook goed werkt voor mijn autisme. Kan beter met alle daagse zaken omgaan, veel minder prikkels en stress. Ik heb wel het geluk dat ik regelmatig sport, maar heb wel gemerkt dat je door dit medicijn zwaarder wordt. Door het sporten heb ik dit gedeelte onder controle. Dus kan ik Olanzapine anderen aanraden? Ik zou zeggen probeer het, veel beter dan Haldol in ieder geval ! Ik kan hiermee wel leven zeg maar..

10-01-2017 | Vrouw | 36
ADHD
Ik had al jaren geen energie meer, kon prikkels niet meer verdragen, zag steeds zwart voor mijn ogen en reageerde op alles impulsief. Sporten lukte niet doordat ik steeds te moe was om iets te doen alsof mijn benen me niet meer wilde dragen zo moe. Nu sporten gaat goed. Ik ben naar een verjaardag en een bruiloft geweest (wel kort, maar toch het ging!). Ik kan kiezen of ik[lees meer...] op een prikkel reageer, bijvoorbeeld mijn telefoon gaat en die kan ik gewoon laten gaan. Normaal moest ik opnemen of het daar nou het moment voor was of niet.

03-06-2023 | Man | 37
olanzapine (2,5mg)
Na elke ochtend zo gespannen op te staan en in de nacht niet te kunnen slapen heeft olanzapine mij geholpen om weer uit het dal te komen. De antidepressiva kon dit niet verhelpen. Ik durf weer meer naar buiten en ben minder bezig wat anderen van mij vinden. Het is rustiger in mijn hoofd geworden. Ik heb geprobeerd heel langzaam te stoppen maar dat ging niet goed. De reden [lees meer...]dat ik wilde stoppen is omdat ik mij zo futloos voel en dat helpt niet bij naar het werk gaan en mij daar ook volop te kunnen geven.

16-08-2021 | Man | 37
olanzapine (2,5mg)
Olanzapine heeft mij maar 1 keer goed geholpen en dat was de eerste keer dat ik het nam. Ik kamp al jaren met extreme onrust, angsten en depressies maar 5 weken terug was het zo erg dat ik suïcidaal was en naar de crisisdienst in Doetinchem ben geweest. Ik was extreem bang, stond doodsangsten uit, had enorme hartkloppingen en dacht dat ik in de hel was beland, zo voelde he[lees meer...]t namelijk ook! Eenmaal op de crisisdienst boden ze mij Olanzapine aan om rustiger te worden, maar ik zat in zulke extreme angst (ik wilde op dat moment het liefst dood) dat ik het middel niet durfde nemen want stel dat het nog erger wordt?! Dat is wat angst met je doet! Ik heb gezegd het middel thuis te nemen in mijn vertrouwde omgeving en gelukkig gingen ze hiermee akkoord. Eenmaal thuis was ik er nog even slecht aan toe, de enigste opties voelde voor mij uit het leven stappen of de Olanzapine nemen. Ik heb het laatste gedaan en godzijdank kwam er een rust overheen waardoor het draaglijk werd, dat was helaas ook de enige keer dat het middel werkte. En dat maakt me zo boos! Leven met extreme angst, onrust en depressie is geen leven! Het voelt voor mij als ondraaglijk lijden! Elke dag ben ik aan het overleven, voel me geen mens meer, beleef nergens meer plezier aan en voel een diepe innerlijke pijn en verdriet! Ik ben dus erg gebaat bij een middel wat het voor mij draaglijk maakt. Vroeger wel goede periodes op Escitalopram gehad dus daarmee ben ik nu ook weer begonnen en de dagen kunnen mij niet snel genoeg gaan, ik mis gewoon de rust in mijn hoofd wat de Escitalopram mij ooit kan geven! Ik werd er wel extreem moe van en daarom ben ik gestopt maar echt het is zoveel beter dan die extreme angst en onrust!! Dan lig ik liever overdag maar een paar keer teveel op bed vanwege die moeheid, ik had toen namelijk wel een bepaalde rust in mijn hoofd en het was draaglijk. Ik hoop dus dat de Escitalopram snel gaat werken want ik houd het gewoon echt niet meer uit, elke dag denk ik wel aan de dood om het lijden te stoppen. Ik overweeg nu zelfs weer Olanzapine te nemen om te kijken of het mij toch nog wat kan helpen. Ik slik ook Lorazepam en dat hielp in het begin even maar doet onderhand ook niet veel meer. Om gek van te worden! Ik mis gewoon de zwaar versuffende bijwerking van de Olanzapine! Waarom in hemelsnaam werkt het maar een keer en daarna niet meer?! Mijn god geef me iets om het draaglijk te houden en dan werkt het de volgende dag niet meer! Het leven is echt zo klote, waar doe ik het nog allemaal voor?! Ik zit te overwegen maar weer met de Olanzapine te beginnen en als dat niet werkt misschien een ander antipsychoticum. Ben ten einde raad! Als de Escitalopram niet meer aanslaat dan wil ik nog Venlafaxine of een MAO remmer proberen, alles om mijn leven weer terug te krijgen!! Ik houd het echt niet langer meer uit!

15-02-2024 | Vrouw | 38
Bipolaire stoornis

overgewicht emotionele afvlakking

Ik heb bipolaire stoornis type 2. Ik gebruik al enkele jaren olanzapine, nu 10 mg. Het werkt heel goed voor mij tegen de hypomanieën. Zodra ik afbouw, krijg ik een nieuwe episode. Ik heb vrijwel alle bipo medicijnen uitgeprobeerd, maar olanzapine werkt het beste, samen met lithium. Wel 13 kg aangekomen. Het verandert je stofwisseling en je krijgt veel meer eetlust. Dit vin[lees meer...]d ik uiteraard heel vervelend. Daarom heb ik nu metformine gekregen om de eetlust te remmen.

23-05-2020 | Man | 38
olanzapine (2,5mg)
Ik kreeg olanzapine voorgeschreven tegen angsten. Voor mij helpt het weinig. Ik merk geen afname van mijn angsten. Ik gebruik het nu 2 jaar en wil binnenkort gaan afbouwen.