Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

21-07-2016 | Man | 38
Autisme
medicijn helpt voor het onderdrukken van angsten en betrekkingsgedachten. Word er wel snel zwaarder van dat is erg vervelend.

05-02-2019 | Man | 39
ADHD
Ik heb 7 diagnoses waaronder ADHD en PTSS. In het begin met 5 mg gestart, na 2 weken slecht kunnen slapen is de dosering verhoogd naar 10 mg na overleg met de psychiater. Geen last van de bijwerkingen, alleen wel 4 kilo aangekomen. Gezien ik 1.76m ben en nu op zo'n 62 kilo zit, neem ik dit voor lief. Zolang er geen tientallen kilo's bij komen. Begonnen met Olanzapine omda[lees meer...]t ik Champix slikte (hulp bij stoppen met roken), hierna kreeg ik last van slapeloosheid en was ik volgens de psychiater ontremd en had deze een vermoeden van hypomanie. In het verleden heb ik Concerta, Ritalin en Methylfenidaat geslikt, en moet zeggen dat Olanzapine wel "beter" werkt.

24-06-2018 | Vrouw | 39
Psychische klachten
Autisme en psychische klachten. Middel werkte voor mij averechts.

04-05-2019 | Vrouw | 40
Autisme
20 jaar olanzapine gebruikt door vermoedens van psychose (bleek later zware overprikkeling te zijn door autisme). Wisselend 5 of 2,5mg gebruikt naargelang overprikkeling. Voldeed wel, maar na stoppen bleken de bijwerkingen zwaarder geweest dan gedacht: (Merk je na 20 jaar niet meer) grotere slaapzucht en gewichtstoename. Psychiater meldde dat er specifiekere alternatieven[lees meer...] zijn die daardoor minder bijwerkingen geven en toch hoger gedoseerd kunnen worden. Ik slik nu risperidon en krijg er nog een antidepressivum bij. Merkte na beëindigen olanzapine een enorme opgewektheid: ook afvlakking is blijkbaar erger geweest dan ik zelf gemerkt heb.

30-07-2018 | Man | 40
Autisme
Werkt goed om de symptomen te onderdrukken. Je komt wel snel aan.

10-09-2015 | Man | 40
olanzapine (20mg)
Psychose
Nu bijna 2 Maanden aan de Olanzepine, zonder effect. Behahalve gewichtstoename. Ik ga nu over op Seroquel en hoop ik daar meer profijt van te hebben. Ik maak me vooral druk om hoe het er in de wereld aan toe gaat, verschil tussen rijk en arm welke alleen maar groter wordt vandaag de dag. Dat is inderdaad nogal wat om te onderdrukken, ik experimenteer vrolijk met mijn to[lees meer...]ezichthouders mee en hoop op een wondermiddel

28-02-2023 | Vrouw | 41
olanzapine (2,5mg)
Door het afbouwen van andere medicatie raakte ik psychisch ernstig in de knoop. Hevige angst- en paniek aanvallen, onrust, het leven niet meer zien zitten. Door de hele lage dosis Olanzapine kalmeerde de storm in mijn hoofd voldoende om door te zetten en tot rust te komen. Er kwam weer perspectief. Zodra het eerder genoemde medicijn is afgebouwd gaat de Olanzapine er ook[lees meer...] weer af is de bedoeling. Ik ben blij met de rust en dempende werking op dit moment.

28-07-2022 | Vrouw | 41
Autisme
Ik ben begonnen aan deze medicatie omdat ik bij de 10% mensen met asperger behoor die stemmen horen. Eerst 10 mg en nu afgebouwd naar 2 5 mg. Ik ben zeer tevreden over de werking, maar na de nodige behandelingen en therapieen, vind ik het tijd om er helemaal mee te stoppen. De eerste keer dat ik ermee probeerde te stoppen heb ik het te snel afgebouwd. De ontwenningsversch[lees meer...]ijnselen waren verschrikkelijk.

21-07-2022 | Man | 41
Psychose
Ik heb dit middel gekregen toen ik een psychose had. Ik durf niet te zeggen of Olanzapine mij geholpen heeft om uit de psychose te komen, of dat dit uiteindelijk door het verstrijken van de tijd is gebeurd. Olanzapine is in ieder geval geen pretje. Ik was constant vermoeid, had geen enkele emotie meer en ging als een zombie door het leven. Op aandringen van mijn behandelaa[lees meer...]r heb ik dit middel anderhalf jaar gebruikt. De bedoeling was om het jarenlang te blijven gebruiken, maar daar ben ik zelf tegenin gegaan. Het is jammer dat er nooit verteld is dat het een verschrikking is om van dit medicijn af te komen. Ik heb het in stapjes afgebouwd naar nul. Bij elke verlaging ontstond er onrust. Bij het definitief stoppen met dit medicijn heb ik mijzelf de eerste 4 weken verschrikkelijk onrustig gevoeld en was tot weinig in staat. Ook was ik toen enorm duizelig. De nachten waren kort, want hoe moe ik ook was, het lukte amper om te slapen. Na de 4 weken ging het langzaamaan beter. Ik ben nu 3 maanden gestopt en voel me inmiddels weer de persoon die ik ooit was. Het heeft al met al wel ruim twee maanden geduurd om af te kicken van de olanzapine. Voor degenen die willen of gaan stoppen wil ik alleen maar meegeven: hou vol, hoe moeilijk het af en toe ook lijkt. Het wordt echt beter uiteindelijk.

20-02-2020 | Vrouw | 41
olanzapine (2,5mg)
Vanaf dag 2 niet meer naar de wc kunnen om te ontlasten...heel vervelende buikkramp

19-11-2018 | Man | 42
olanzapine (10mg)
Na een overstap van Welbutrin naar Olanzapine vallen de bijwerkingen me erg mee. Wat lichte hoofdpijn en een lichamelijke onrust. Ik merk nog geen antidepressiva werking, maar merk wel dat het rustiger in mijn hoofd word. Nog te kort geleden gestart om effecten op de langere duur te kunnen benoemen.

10-05-2015 | Man | 43
olanzapine (5mg)
Helpt bij aanval van lichte paniek of angst.

06-01-2020 | Man | 44
Autisme
Gaf enige rust in mijn hoofd. Geen effect op het slapen, ook niet met het incidenteel verdubbelen van de dosering.

01-08-2018 | Man | 44
Autisme
Olanzapine 5 mg. Helpt goed om prikkels te dempen. Kom ook sneller in slaap.

05-02-2016 | Vrouw | 44
Bipolaire stoornis
Sinds vijf weken slik ik Olanzapine tegen psychose en manie. Voorheen gebruikte ik Seroquel. Voordat ik begon was ik sterk manisch en psychotisch. Na een dag of vijf begon het middel te werken en nu voel ik me heel rustig en evenwichtig. Ik moet wel vaak rusten/ slapen maar dat is goed. De bijwerkingen die ik heb zijn: honger hebben, een droge mond, vergeetachtig zijn. I[lees meer...]k heb veel vertrouwen in dit middel, ik heb me sinds jaren niet zo goed gevoeld.

16-03-2023 | Vrouw | 45
Borderline persoonlijkheidsstoornis
9 jaar geleden, ben nu 45, officieel diagnose BPS en PTSS. Toen, na veel verschillende medicijnen te hebben geprobeerd, heeft de psychiater uiteindelijk Olanzapine voorgeschreven. Ik heb dit 3 jaar geslikt icm met DGT training en therapie. Het hielp mij enorm. Nu heb ik helaas een terugslag en slik 2,5 mg indien nodig. Dankzij de DGT kan ik een crisis detecteren en voor zi[lees meer...]jn. Wordt het te lastig, dan neem ik een tablet en merk dat ik dan een dissociatie voor kan zijn. Nadeel is dat ik wel elke 3 maanden bloed moet prikken ivm langdurig gebruik. Het is niet zo goed voor lever en nieren. Maar het helpt voor nu.