Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

23-03-2018 | Man | 46
olanzapine (15mg)
Schizofrenie
Veel bezig geweest met het zoeken naar de juiste dosering. kwam tot de conclusie dat ik het beste af was met de eerste iname olanzapine 15mg in de ochtend en dan pas weer de avond de volgene dag. zo kwam ik erachter dat ik meer levendigheid en opgewektheid kon ervaren wat ik vervelend vond bij elke dag 15 mg was dus dat leven in een cocoon. dus misschien is het een aanrad[lees meer...]er voor een van jullie die ontvreden is over zijn toestand.

22-03-2023 | Man | 47
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Mijn hoofd staat nooit stil en kan ik ook niet stil krijgen. Dit krijgt vooral in de nacht mijn hoofd stil!

18-08-2018 | Man | 47
olanzapine (10mg)
Door dit medicijn ben ik volledig afgevlakt qua gevoelsleven. Emoties komen weliswaar minder heftig binnen, maar dit geldt tegelijk ook voor geluksgevoelens. Ik heb dit middel voorgeschreven gekregen nadat ik een heftige psychose kreeg. Daarnaast heb ik een lichte vorm van Autisme en ben ik soms Psychotisch. Maar ik leefde mijn leven eerst zonder medicatie, totdat ik een p[lees meer...]aar maanden terug mijn eerste heftige psychose kreeg. Mijn directe omgeving en de psychiater vonden dat het tijd werd voor medicatie. Er werd mij verteld dat Olanzapine zowel voor mijn Autisme als voor de psychotische klachten zou werken. Nou moet ik zeggen dat het medicijn inderdaad wel werkt. Maar de bijwerkingen zijn niet mis! Ik lees ook een hoop positieve ervaringen hier, van met name mensen met autisme, waardoor ik kan concluderen dat het voor elk mens anders werkt. De bijwerkingen die ik ervaar: Enorm aangekomen (15 kg in 2 maanden tijd) droge mond, droge ogen, hou meer vocht vast, vaker plassen, snacht’s opstaan om telkens te plassen, vreemde dromen (nachtmerries) depressieve gevoelens die je uit het niets overvallen, negatieve automatische gedachten die alle kanten op schieten, levenloze gevoelens alsof mijn levenslust mij verlaten heeft. Geen inspiratie of motivatie om dingen te ondernemen, kortom een aantal akelige bijwerkingen dus. Voor de Olanzapine had ik hier geen last van allemaal. Getracht te stoppen, maar dit lijkt onmogelijk. Kreeg ineens zoveel prikkels binnen dat ik letterlijk gek werd! Bij een lagere dosering kwamen de psychotische klachten weer terug. Ondanks dat het medicijn wel werkt, heb ik er echt spijt van dat ik eraan begonnen ben en mij heb laten overhalen. Het voelt gewoon alsof ik niet meer mij zelf ben, alsof mijn ‘ware ik’ compleet weg is. Daarom wil ik adviseren om er goed over na te denken alvorens je gaat starten met dit medicijn. Uiteraard is geen mens het zelfde en werkt het voor iedereen anders. Maar als er een mogelijkheid is om het zonder medicatie te doen, zou ik die optie zeker goed bekijken hoe zwaar de klachten soms ook kunnen zijn. Hoop dat ik hiermee anderen een beetje heb kunnen helpen. Mvg S.

07-07-2015 | Vrouw | 47
Bipolaire stoornis
Ik slik nu 12 jaar olanzapine. Dosering wisselde tussen 10 en 2,5 milligram. Nu zit ik al jaren op 5 Mg. Ik herken heel veel van de bijwerkingen die genoemd worden: altijd moe, veel moeite met opstaan 's morgens, heel vaak slaperig. Ook heb ik continu trek in eten, m.n. Zucht naar zoet en koffie. Ook heb ik het idee dat mijn hartritme erdoor beïnvloed wordt, maar artsen ku[lees meer...]nnen gelukkig niet echt hartproblemen vaststellen. Toch ben ik wel tevreden over het medicijn: het werkt: ik heb geen psychose meer gehad, ondanks behoorlijk stressperiodes en ingrijpende gebeurtenissen afgelopen 12 jaar. Ook heb ik veel minder last van schommelingen in mijn stemming: niet meer echt depressieve of hyper- periodes gehad. Ook heb ik minder last van piekeren en geen last meer van over elkaar heen buitelende gedachtenassociaties die ik had , die niet te stoppen leken. Bovendien heb ik gemerkt dat de bijwerkingen een heel stuk te verminderen zijn als je goed voor jezelf zorgt! Je moet echt letten op gezond eten! Zo weinig mogelijk snoepen! Neem iets hartigs als je trek hebt. En blijf sporten en bewegen! Het medicijn remt oa de aanmaak van serotonine, dit is een stofje waar je blij van wordt. Maar dit wordt ook aangemaakt als je sport, en wordt ook door je darmen aangemaakt, waardoor dat gezonde eten zo belangrijk is! Ook kun je tai chi of chi gong doen om in balans en gezond te blijven, dit helpt mij heel erg goed.

16-11-2023 | Vrouw | 48
Bipolaire stoornis
Inmiddels ben ik van 2,5 mg per dag naar 1,25 mg per dag overgestapt. Ik snijd de pilletjes doormidden met een scherp keukenmes, dat gaat steeds gelijkmatiger. Ik had de eerste week ontwenningsverschijnselen maar ben nu stabiel. Mensen met slaapproblemen zou ik de medicatie wel aanraden. Ikzelf ben er na 10 jaar zonder enige episode wel klaar mee. Mijn thuisfront, werk e[lees meer...]n huisarts steunen mijn wens om helemaal te stoppen. Het advies is om de 1,25 mg straks niet nog meer te verdelen maar in een keer terug te gaan naar 0.

07-11-2023 | Vrouw | 48
Bipolaire stoornis
Tien jaar geleden voor het eerst gebruikt nav manische periode. Gestart met 2,5 mg en nooit verhoogd of verlaagd. Nu al tien jaar klachtenvrij. Ik zou willen afbouwen maar weet niet hoe omdat de tabletten niet deelbaar zijn. Ik vergeet bewust soms een pilletje en de dag erna ben ik dan fitter. Heb het nu twee keer 1 dag wel en 1 dag niet geslikt maar dat leidt tot slaappro[lees meer...]blemen. Tips zijn welkom!

29-04-2020 | Vrouw | 48
olanzapine (5mg)
Depressief
Vorig jaar maart kreeg ik Olanzapine voorgeschreven naast sertraline vanwege een zware depressie en angst en paniek aanvallen. Het hielp van de ene op de andere dag. Ik vond het een wonder middel. Ik kwam er wel 10 kilo van aan. Maarja beter dan die zware periode dacht ik. Het zou ook maar tijdelijk zijn tot de sertraline weer goed zijn werk deed. Ik was 3 maanden daarvoor[lees meer...] helemaal van de sertraline af na 15 jaar gebruikt te hebben. Dat ging dus 2 maanden goed en viel toen weer in een diep donker gat. Na een half jaar heb ik het geprobeerd af te bouwen. Dat ging goed tot 2,5 mg. Toen kwamen de angsten en depressieve gevoelens weer op zetten. Weer terug naar de oude dosis gegaan op aanraden van mijn arts. In januari ben ik 9 weken opgenomen. Daar wilden ze me in 6 weken af laten kicken. Wat een hel was dat. Eenmaal weer thuis ging het niet beter en ik werd weer steeds depressiever tot suïcidale gedachten toe. Crisisdienst adviseerde weer te starten met 5 mg. En ja hoor meteen voelde ik weer rust in mijn hoofd. Van mijn nieuwe psychiater kreeg ik Pregabaline erbij. Die zou mij helpen om van de olanzapine af te komen. Ik ben sinds 2 weken weer naar 2,5 mg, inmiddels weer 7 kg erbij en het gaat weer steeds beroerder. Ik ben bang dat ik nooit meer van dit middel af ga komen.

04-01-2019 | Vrouw | 48

31-05-2021 | Man | 49
Bipolaire stoornis
Ik slikte 200mg Lamotrigine en mijn psychiater schreef aanvullend 5mg Zyprexa voor want het zou de werking van de Lamotrigine versterken. Ik werd er zo slaperig van dat ik teruggezet ben naar 2,5mg. Nu, bijna twee jaar later en drie maanden geen alcohol later, word ik weer heel slaperig. Ik stop met de olanzapine. Verder niet gemerkt dat ik andere bijwerkingen heb. Zo’n 5k[lees meer...]g zwaarder geworden met een flinke eetlust. Het stoppen met alcohol en overgaan op een 100% plantaardig dieet hebben zowel de 5kg extra eraf gehaald als mijn hongergevoel laten verdwijnen.

07-01-2018 | Man | 49
olanzapine (5mg)
Psychische klachten
Door dit medicijn zie ik de zon weer schijnen buiten, dus bevalt goed

27-08-2023 | Vrouw | 50
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Eerder aangegeven dat afbouw van olanzapine via taperingstrips via de Regenboogapotheek mogelijk is. Alleen de allerlaatste stap van 0,025 mg naar 0 ging alsnog fout. Veel onttrekkingsverschijnselen en paniekaanvallen. Mijn huisarts heeft aangegeven dat je afbouwen kunt doen gedurende een goede stabiele periode. Nu toch weer teruggezet naar 2,5 mg

15-08-2023 | Vrouw | 50
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Afbouwen zonder onttrekkingsverschijnselen is wel mogelijk, dat kan via taperingstrips. Dan wordt de hoeveelheid milligrammen olanzapine per dag een beetje verminderd. Ik heb zo binnen 6 maanden de hoeveelheid van 2,5 mg afgebouwd naar 0. Dit wordt mogelijk gemaakt door de Regenboogapotheek. Vraag je huisarts voor de aanvraag naar taperingstrips bij de Regenboogapotheek!!

06-08-2023 | Vrouw | 50
olanzapine (2,5mg)
Gekregen tegen onrust en slapeloosheid. Daar hielp het goed bij. Sliep weer goed. Wel heel wat kilo's aangekomen die er maar moeilijk weer af gaan. Gehalveerd naar 2.5. Geen probleem. Verder af bouwen gaat helaas niet. In al die jaren heb ik al 7 keer geprobeerd af te bouwen naar 0. Krijg dan vreselijke ontwenningsverschijnselen. Slapeloosheid, maag en darmklachten. Ui[lees meer...]teindelijk neem ik ze toch maar weer. Heftig spul waar je niet meer vanaf komt helaas.

15-06-2020 | Vrouw | 51
olanzapine (10mg)
Dit is mijn paardemiddel. Als ik in een psychose glij gebruik ik olanzapine tijdelijk.

15-03-2020 | Man | 51
Psychische klachten
Ik ben psychose-gevoelig, ik weet niet of dit ontstaan is na mijn jeugd of door het misbruiken van Cocaïne en Amphetaminen. Ik ben nu 11 jaar clean, tenminste geen Cocaïne en Amphetamine meer gebruikt. Ik krijg dit naast Diazepam 10, en Amitryptiline net mee begonnen sinds 4 dagen. De psychose gevoeligheid werd duidelijk minder, ik ben door de bijwerkingen ook op zoek geg[lees meer...]aan naar andere Anti-Psychotica en die werkten averechts (Abilify en Seroquel) ik werd daar dood nerveus van en misschien wel psychotisch ook. Olanzapine is voor mij de goede medicatie, en het is ook maar 2.5 mg

14-08-2018 | Man | 51
olanzapine (2,5mg)
Ik heb het een tijdje gebruikt en heb het gelijk verlaagd Voelde me alsof ik buiten mezelf was Alsof ik steeds achter mezelf aan liep, heel vreemd Toen ik een lagere dosis had sliep ik goed was vaak al voor tien uur moe Dus als je slaap problemen hebt...

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum