Ervaringen met Quetiapine

quetiapine

Onrust (37 meningen)
Psychische klachten (16 meningen)
Psychose (10 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Schizofrenie (2 meningen)

Quetiapine (Seroquel)

Bojan Nikolik (01-04-2015)

04-06-2020 | Vrouw | 28
quetiapine (12,5)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik gebruik nu deze medicijn voor ongeveer 2 weken (kort), daarvoor gebruikte ik niks omdat ik eerst geen medicatie wou hebben ivm ik ook hooggevoelig ben. Dat kan ook averechts werken. Ik gebruik quetiapine voor mijn onrust/slapeloosheid en slik 12,5mg. Het werkt gelukkig wel en kan ik met wel nog beetje moeite in slaap vallen zonder dat ik loop te piekeren, af en toe ont[lees meer...]waak ik nog wel vanuit mijn diepe slaap maar daarna val ik gelijk weer in slaap (soms ook niet). Dit medicijn brengt voor mij wel echt verschil aangezien ik al sinds januari amper tot niet meer kon slapen of hele heftige dromen/nachtmerries had..

02-05-2020 | Vrouw | 24
quetiapine (12,5)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
i.v.m met mijn ptss heb ik dit medicijn toegevoegd gekregen met andere medicijn wat ik al had. Het moest werken voor rust in mijn hoofd. Ik neem het elke avond om 22.00 in. Ik sliep de eerste keren als een blok in slaap. dat duurt nu ook elke keer langer. Mijn nacht rust is nu wel goed. geen nachtmerries meer. ik heb wel ineens last van hoofdpijn-aanvallen zeg maar. Ik ben[lees meer...] ook in meer in me zelf gekeerd en heb meer woede-uitspattingen. Ook ben ik suf en soms trillen mijn oogleden???? Ik ervaar ook een rare pijnlijke spierpijn in mijn benen, die had ik ineens toen ik wakker werd vanochtend. Eerst volgende afspraak maar even met mijn psycholoog bespreken dat ik deze troep niet meer hoef!! bah bah. PS het lekker slapen bevalt me wel !

28-02-2019 | Vrouw | 33
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Helpt zeer goed bij een goede nachtrust.

26-12-2018 | Vrouw | 40
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ben altijd een zeer nerveus en angstig individu geweest, op het randje van dwangmatig en neurotisch. Dit als gevolg van een jeugd vol stress. Ik ben altijd tegen het gebruik van medicijnen geweest maar toen mijn zus op gruwelijke wijze vermoord werd door haar ex-partner begon ik af en toe te hyperventileren. Ik ontwikkelde ook een angststoornis dat er mij zelf iets gelijks[lees meer...]aardigs zou kunnen overkomen en ging onmiddellijk in therapie bij een psycholoog (gesprekstherapie) en psychiater voor mijn angstaanvallen en agressieve gevoelens tegen mannen in het algemeen/ Na 6 maanden therapie (zonder medicatie) kreeg ik heel erge suïcidale gedachten. Toen heeft mijn psychiater gezegd dat ik toch beter dit middel kon nemen, vooral voor een goede nachtrust. Ik neem het nu 3m een uur voor ik slapen ga. Het werkte vanaf de eerste nacht en buiten het feit dat ik als een roosje had geslapen waren er geen bijwerkingen. Ik heb gedurende deze periode 2x mijn dosis verdubbeld naar 50mg maar dat gaf meteen onrustige benen aan in bed. Ik werd precies meer geëxiteerd dan anders, dus ik ben maar braaf bij 25mg gebleven. Ik beschouw het als een slaapmiddel.

14-11-2018 | Vrouw | 30
quetiapine (400mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Dit medicijn gekregen omdat ik moeite had werkelijkheid van waan te onderscheiden. Dit werkte niet, maar door maar 50mg te gebruiken sliep ik wel heel goed. Ik kan me weinig herinneren van het opbouwen van de medicatie maar het afbouwen is me makkelijk vergaan. Ik sliep met medicatie half uur na inname wat me heel goed geholpen heeft in moeilijke stressvolle tijden (therap[lees meer...]ie). Afbouwen heb ik geleidelijk gedaan. Slapen lukte eerder absoluut slecht zonder medicatie maar na 2 weken was dit redelijk gestabiliseerd. Andere afbouw bijwerkingen waren dat ik enorme jeuk kreeg en wat emotioneel labiel werd. Maar nu na 6 weken nergens meer last van.

17-10-2018 | Vrouw | 55
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Sinds juli 2012 slik ik Quetiapine 25 nu voor het slapen gaan. Ik sliep altijd slecht vanwege chronische ptss. Ik slaap nu snel in en slaap ook door. 's Morgens ben ik er wel duf van maar ik sta nooit vroeg op. Ondanks dat ik echt heel blij ben met dit medicijn, word ik 's nachts nog vaak wakker door óf de nachtmerries (die had ik al voor ik met Quetiapine begon overigen[lees meer...]s) óf door mijn te hoge alertheid. Ik heb er nooit bijwerkingen van gehad.

10-08-2018 | Vrouw | 50
quetiapine (100mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ben altijd al een slechte slaper geweest , als kind al. Heb in het verre verleden wel eens een paar keer een korte periode benzo 's gebruikt maar zonder resultaat. Helaas in mijn werk een aantal keer een trauma opgelopen en daardoor PTSS symptomen, nog slechter slapen, nachtmerries, piekeren en met periodes gevoelsafvlakking wat naar een depressie neigde. Ik werk ze[lees meer...]lf in de psychiatrie en zag veel patiënten baat hebben bij dit middel. Toen ik zelf uiteindelijk een burn out kreeg heb ik mijn behandelaar gevraagd dit medicijn voor te schrijven. In het begin was ik de gehele dag suffig, wat ik toen prettig vond omdat de box van Pandora was open gegaan en er heel veel prikkels gedempt werden. Na een paar weken voelde ik mij overdag helderder. 'S nachts sliep ik door. En ik sliep makkelijk in omdat het piekeren geblokkeerd wordt door vermoeidheid. Geen nachtmerries meer en geen hyperventilatie. Als ik al wakker word dan is dat maar een paar minuten. S morgens ben ik niet moe of suf en voel mij energieker dan ik mij ooit gevoeld heb. Kortom voor mij een van de beste behandeling mij op medisch gebied ooit heeft geholpen. Ik gebruik het als slaapmiddel. Ik heb ervaren dat ik Door het gebruik een langere periode om de slapen in 24uur moet inplannen. Hierdoor slaap ik zeer goed en word ook niet suf wakker.

19-06-2018 | Vrouw | 53
quetiapine (125mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik slik nu al 9 jaar 50mg overdag en 200 mg voor het inslapen. Het is mijn redding geweest, qua prikkeldempende werking. Ik ben nog helder genoeg , kan bijv. gewoon mediteren, gevoelsleven is nog intakt. Eerste 2 weken is het wennen (duizelig en beroerd), erna verandert het, ga je het effect voelen en treedt meer rust in, dus niet meteen de moed laten zakken als het n[lees meer...]iet meteen werkt. Ik ben zelf zo'n 12 kilo aangekomen in de loop der jaren. Misschien mede door de quetiapine, ik hoor/lees dat vaak. Tegelijk daarmee steeg de last van de bijwerkingen: bloedsuikerstijging, cholesterol richting gevarenzone ed. Ik ben het laatste jaar af gaan vallen, hoe moeilijk ook soms met medicatie, ..ben nu weer 12.5 kilo lichter en heb opvallend minder last van de bijwerkingen. Bloedwaarden zijn weer de goede kant op aan het gaan. Mijn (leken ;-)) advies: probeer op gewicht te blijven, hoe lastig ook! Medicatie is soms een noodzakelijk kwaad wat net kan helpen, en bij mij zijn bijwerkingen beduidend minder nu ik weer op normaal gewicht ben.

11-05-2018 | Man | 33
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik ben begonnen dit pillen te slikken omdat ik PTSS heb na mijn uitzending Iraq in 2003. Wat is dit een troep zeg. Je slaap er wel heel goed op, maar dat is alles mee gezegd. De eerste drie dagen was ik misselijk en duizelig en alles ging zo langzaam voor mij. Na die dagen ging het wel, ik leek wel een zombie maar dat is ook logies slikte op die dag 6 pillen om m[lees meer...]aar niet terug te schieten in mijn gebeurtenissen in Iraq. vervolgens in January ben ik overgestapt naar Zapiclon. en dat gaat veel beter maar ook daar heb ik bij werkingen van. Ik moet het er maar mee doen de rest van mijn leven met pillen slikken tegen mijn PTSS en daar heb ik vrede mee.

25-02-2016 | Vrouw | 44
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
In het begin hielpen ze even, naarmate de tijd verstreek ontzettend duf, 's ochtends moest ik eerst een uur bijkomen, je valt als een blok in slaap, doordat de dufheid gedurende de dag doorging, deed ik niks tot weinig. Kwam niet aan mijn dagelijkse routine toe, lag veel op de bank, kreeg meer paniekaanvallen en ernstige depressieve klachten en gedachten. Omdat ik niks mee[lees meer...]r deed daardoor meer piekeren en zo in een meer negatieve spiraal. In overleg met de hulpverlener ben ik er acuut mee gestopt. Ik heb er geen last van. Slaap minder per nacht nu 6 uur ipv 9 uur, maar totaal niet meer duf. Voor mij is dit middel geen oplossing, maar meer een last geweest.

22-01-2016 | Vrouw | 32
quetiapine (50mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Dit pilletje is een wondermiddel! Eerder had ik zo'n 6-7 nachtmerries op een nacht en mocht ik blij zijn als ik een uur achter elkaar kon slapen. Nu heb ik er nog maar eentje. Ook de duur van de flashbacks is minder heftig geworden. De enige bijwerking die ik kan bedenken is slaperigheid bij het opstaan. Maar dit is makkelijk op te lossen door 's ochtends actief te zijn[lees meer...]; bijvoorbeeld fietsen of sporten. Voor wat het me gebracht heeft, vind ik dit eigenlijk een te verwaarlozen feit.