Psychose (47 meningen)
Hypomanie (0 meningen)

23-12-2015 | Man | 35
risperidon (1mg)
Psychose
Dosering is eigenlijk 1,5 mg per dag, maar goed. Nu heb ik dit middel vorig jaar gebruikt voor aanhoudende last van herinneringen aan het verleden, wat geen psychose was, maar goed. Daarbij behoor ik tot het autistische spectrum volgens onderzoek. Effectiviteit was toen ook 0. Herinneringen bleven. Over geklaagd, uiteindelijk zelf gestopt. 3 maanden lang gevoeld alsof ik i[lees meer...]n een ander lichaam zat, vele klachten. Gebruik was een paar maanden. Dit jaar kreeg ik wel een psychose. Bij inname is de effectiviteit bij mij zo wat meteen, niet na een week zoals wordt gezegd, maar, bijwerkingen. Dit medicijn slaat werkelijk nergens op, als je het dat al kan noemen. Het is niet eens bekend hoe het exact werkt en toch wordt het toegediend. Mij een raadsel.

10-11-2015 | Man | 24
Psychische klachten
Veel te sterk. De kwaal moet het middel wel rechtvaardigen dit was voor mij veel te zwaar. Heb nu 800mg Seroquel in 1 gift in de avond, welke mij 100 keer beter bevalt dan 0.5mg dd (1x per dag eveneens) Risperdal. Geen XR Seroquel gewone normale Instant Release dus.

07-10-2015 | Vrouw | 47
risperidon (3mg)
Schizofrenie
Risperdal vind ik de grootste rotzooi onder de zon. Ik werd er precies een zombie van die niet meer helder denken kon en nergens geen reactie meer op gaf. Bah! 3 jaar lang mijn leven verpest.

29-07-2015 | Vrouw | 19
Psychose
Slik dit nu ongeveer 2 maanden. Ben er erg blij mee, mijn angst Is een stuk minder en ik word niet meer zo boos dat alles kapot moet. Psychotische klachten zijn een stuk minder. Er ging een wereld voor me open. Eerste 3 dagen ontzettend ziek geweest, hele erge migraine (voorheen nooit gehad) en bij elke stap voelde ik mijn maag omkeren. Na 3 dagen over en nu Is de enige b[lees meer...]ijwerking dat ik minimaal 14 uur slaap nodig heb op een dag.

30-06-2015 | Man | 57
risperidon (4mg)
Schizofrenie
LS, Een leven zonder medicatie lijkt niet mogelijk. Het wordt ook wel gebruikt boze 65+ ers er onder te houden. Het maakt je plat in je hoofd en dik in je buik. Botontkalking vind ik nog de ergste bijwerking.

27-06-2015 | Man | 8
Autisme
De klachten van mijn zoon namen ernstig toe!! Grote angsten, vreselijk traag, wiebelig, nachtmerries en verlatingsangst. Helaas was de psychiater vergeten te vertellen dat de angsten ook toe konden nemen ipv af. Bijna een jaar therapie weggegooid!

10-06-2015 | Man | 26
Psychose
Heeft mijn gedachten beter doen ordenen en mij uit mijn psychose geholpen. Zonder dit medicijn is het de vraag of ik er uit zou zijn gekomen. Het is ook belangrijk op tijd in te grijpen, anders lopen je hersens permament schade op. Voor de rest van je leven geheugen en concentratie problemen bijvoorbeeld. Schadelijker dan het medicijn zelf in ieder geval, het medicijn is o[lees meer...]p het moment van echter totaal niet prettig. Op het internet zie ik dan ook vaak dat veel mensen het medicijn als schuldige aanwijzen voor blijvende schade. Ik weet niet in hoeverre dit waar is, wat is eraan vooraf gegaan? Het stomme van een psychose is je hebt vaak zelf alleen niet door, dat je erin zit. Aan alles valt op dat moment een reden te koppelen, dat het allemaal normaal is en niet aan jezelf ligt. Met dit medicijn bereik je op een gegeven moment een drempel, waarbij je je realiseert wat er allemaal is gebeurt. Wanneer het aanslaat iig. Let wel op de bijwerkingen, vooral borstvorming bij dit medicijn. Zou als jongen zijnde eerst vragen naar een andere anti psychotica.

05-06-2015 | Man | 45
risperidon (2mg)
Ik heb depressies. Sliep al jaren slecht. Veel dwangneurotische gedachten. Van risperdal ging ik opeens goed slapen. Viel meteen als een blok in slaap met 2 mg (in de ochtend en in de avond 1 mg) Bijwerkingen: aanvankelijk obstipatie ( ging na een maand weer over), gebrek aan interesse in seks, gewichtstoename. Conditie kachelde stevig achteruit met Risperdal. Ook duizelig[lees meer...]heid met snel opstaan. Doet verder niet veel voor me. Ga er wellicht weer mee stoppen. Gebruik ernaast Efexor voor de depressieve klachten.

24-04-2015 | Vrouw | 34
Psychose
Na een psychose, 2 mg risperdal van de dokter gekregen. Werking is goed ik heb sindsdien geen waanideeen meer en hoor ook geen stemmen meer. De hallucinaties zijn ook veel minder geworden. Wel wat last van bijwerkingen gekregen met name rusteloosheid en onrust.

21-04-2015 | Man | 26
risperidon (3mg)
Schizofrenie
Ik zelf ben een jonge man van 26 jaar oud en slik risperidon nu al een langere tijd denk wel ruim vijf jaar. Ik merk vooral bij mezelf dat mijn volle bos haar steeds dunner aan het worden is, hoewel ik een lage dosis slik. Ik vind het gewoon vervelend dat ik eigenlijk best wel ijdel ben en het is voor mij gewoon echt vervelend dat mun haar aan het uitvallen is, misschien i[lees meer...]s het ouderdom maar vanuit zowel mijn moeders kant als die van mijn vader heeft iedereen zelfs op latere leeftijd nog een volle bos haar dus denk niet dat ik de erfelijkheid heb om kaal te worden, maar dat dit meer een bijwerking is van het langdurig slikken van dit medicijn. Verder gaat het best wel goed, ben stabiel, maak en schrijf veel eigen muziek, maar ook daarin merk ik dat mijn creativiteit toch wel wat beperkt is door de medicatie, ik zit er aan te denken om in overleg mun medicatie af te bouwen en helemaal te gaan stoppen, de mensen of in dit geval de psychiaters hebben er dan wel voor geleerd, maar ik en andere lotgenoten zijn de mensen die het moeten slikken althans dat is dan het beste en ik zie bijvoorbeeld dat een persoon die zonder medicatie vaak beter hersteld dan iemand met. Natuurlijk ben ik niet helemaal tegen het gebruik van medicatie maar vind het een lastig en persoonlijk onderwerp. Ik ben nu verder in mij herstel en ik heb nog wel een weg te gaan, maar ik vind zelf dat ik liever weer alles voel en dat mijn geest niet word onderdrukt dan iemand zijn die niet volledig mezelf is omdat mun geest is onderdrukt door chemische stoffen. Ik ben van een best wel hoge dosering gekomen en opzich vallen de bijwerkingen ook wel mee maar dat mijn haar en ook wel mij gedachte wereld zo stil is geworden maakt me zorgen. Ik denk natuurlijk wel dat iedereen denkt maar tijdens en voor mijn episodes had ik een zowat constante gedachte stroom, ik denk dat ik beter niet kan schrijven over de wanen en de realiteit die voor anderen geen realiteit is of ooit zou kunnen zijn maar het is gewoon een hele rare wereld die psychiatrie. Aanstaande vrijdag ga ik in gesprek om naar 2 mg te gaan hopelijk lukt dat en ik ga ook harde feiten mee nemen waarom bijna alle antipsychotica best wel slecht is en dan om nog maar te zwijgen over het langer termijn gebruik. MVG. Michel

16-02-2015 | Man | 28
Psychose
Heb dit middel 3 jaar gebruikt tegen rand psychose, ik voelde me extreem onrustig en halucineerde als ik mijn ogen dicht deed. de oorzaak van mijn ziekte was drugs lsd. ik ben in 3 jaar steeds nog aan het herstellen, het gaat moeizaam naast psychose heb ik nog hppd, derealisatie, depersonalisatie, depressie. de bijwerking zijn niet kunnen stil zitten en verminderde libido.[lees meer...] nu ben ik een bijna een maand gestopt dankzij drie maanden deanxit. ik ben steeds niet tevreden hoe het gaat, maar ik gebruik nu 2weken welbutrin 150mg, ik voel minder afgevlakte gevoelens begin precies terug te komen we zullen nog zien maar ik adviseer niemand ooit drugs te gebruiken. zeker geen trip drugs, want maakt je helemaal stuk voor dat je het weet.

11-02-2015 | Man | 24
Schizofrenie
De werking is goed en effectief, helemaal geen psychoses meer gehad sinds ik het slik. Alleen de bijwerkingen vind ik niet fijn. Bewegingsdrang, afgevlakt zijn, ik word er erg 'minded' van en ook suf Ik krijg wat tegen de bijwerkingen (Akineton) maar ik blijf afgevlakt en minded. Ik moet ook naar de sportschool gaan anders blokkeert het voel ik me niet goed. Je kan e[lees meer...]r wel mee leven met de bijwerking heb ik ook meer dan een jaar gedaan maar nu ben ik het zat. Andere middel.. iemand een tip?

19-01-2015 | Vrouw | 35
Onrust
Ik kreeg risperdal door de psychiater voorgeschreven voor onrust bij mijn bipolaire stoornis en borderline. Maar eigenlijk denk ik dat ik vooral heel gevoelig ben voor prikkels van buitenaf. Daar word ik heel onrustig en moe van en ik kan me niet goed afsluiten van prikkels. Ik hoopte dan ook dat de risperdal mij zou helpen beter om te gaan met prikkels en me rustiger zou [lees meer...]maken. Maar ik heb het nu een aantal dagen geprobeerd en ik word er s ochtends doodziek van! S avonds slik ik het om beter te slapen en dan word ik s ochtends wakker met enorme hoofdpijn en misselijk, dat ik zelfs moet overgeven. Ook voel ik me er moe en grieperig door. Dus ik vrees dat ik ermee moet stoppen. Ben benieuwd of er andere goede medicijnen zijn voor omgaan met prikkels of anders moet ik ergens in een grot buiten de bewoonde wereld gaan leven waar helemaal geen prikkels binnenkomen ;-)

11-01-2015 | Man | 26
risperidon (50mg)
Psychose
Rispetdal consta voorgeschreven gekregen de 50mg versie een goede anderhalf jaar geleden. Nagenoeg geen bijwerkingen op erectie stoornis na en geen behoefte aan seks. Net een paar weken cold turkey gestopt en voor zover gaat het goed. Geen zombie belevingen alleen merk ik dat ik helderder word/ben sinds ik gestopt ben met het gebruik.

01-10-2014 | Vrouw | 21
Autisme
Ik slik nu ongeveer al een half jaar Risperidon 05,mg 2x daags 1 tab, vanwege Autisme. Ik ben in een half jaar tijd ruim 10 kilo aangekomen en mijn darmen zitten vaak verstopt en moet dan aan de laxeermiddelen. Het medicijn werkt goed en was ook erg tevreden maar omdat ik ruim 10 kilo ben aangekomen heb ik besloten om te stoppen en het weer op eigen kracht te gaan probere[lees meer...]n.

20-09-2014 | Man | 35
Autisme
Één van de kenmerken van mijn autisme is dat ik nogal veel last heb van prikkels. Ik ervaar dat sterk. Om deze prikkelgevoeligheid wat te onderdrukken slik ik sinds een jaar of 8 Risperdal 3 mg. Dit gaat heel goed, de behandeling is heel succesvol; er hoeft van mij niets te veranderen voorlopig. Ik slik de tabletten - in overleg met mijn toenmalig behandelend psychiater - [lees meer...]in de avond, in plaats van de ochtend, omdat ik heel mijn leven al al mijn medicijnen 's avonds heb ingenomen en dit zo voor mij makkelijk was te onthouden. Ik merk dat mijn dag en nacht-ritme wat is opgeschoven de afgelopen jaren. 10 jaar geleden ging ik om 23 à 0 uur naar bed en had ik 's ochtends matig tot weinig moeite met opstaan. Gedurende de tijd dat ik Risperdal heb geslikt is mijn ritme wat verlegd. Ik lig er, zeker de laatste 4 jaar, meestal niet voor 1 à 2 uur in - positieve uitzonderingen daargelaten - omdat mijn lichaam geen natuurlijk "seintje" geeft dat het tijd is om te gaan slapen. Ik blijf lang hangen voor tv en pc. Ik neem de medicijnen eigenlijk altijd in kort voor het slapen gaan. Het lukt meestal wel om gelijk in te slapen en ik slaap wel altijd goed door, alleen (veel) te kort - gemiddeld 4-6 uur per nacht - want op doordeweekse dagen, wanneer ik om 6.45 op moet eigenlijk, heb ik vanzelfsprekend grote opstartproblemen. Het lukt wel, en ik ben meestal op tijd bij afspraken en werk, maar het is pas een uur of 9 à 10 als ik me goed opgestart voel. In het weekend slaap ik soms extreem lang uit, tot 13-14 uur 's middags, om deze problemen te ondervangen. Ik gebruik naast Risperdal ook elke dag 20 mg Paroxetine die ik tegelijk met de Risperdal inneem. Deze twee medicijnen staan er bekend om elkaars werking (negatief) te beïnvloeden. Veel bijwerkingen gaan gelukkig aan mijn deur voorbij, maar ik voel me met name 's ochtends vroeg vermoeid. Ik zou eens willen weten of ik mijn dag-nachtritme positief zou kunnen beïnvloeden door mijn medicijnen niet 's avonds, maar zoals de bijsluiter voorschrijft 's ochtends in te nemen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum