Psychose (47 meningen)
Dementie (1 mening)
Hypomanie (0 meningen)

20-03-2012 | Man | 15
risperidon
Ik ben nu 15 en slik het al zowat mijn halve leven. Ik heb het gekregen omdat ik Gilles de la Tourette heb. Dat is een tic-stoornis en de Risperdal die ik sinds 3 jaar als pil krijg werkt goed tegen je tic's, heb er maar een paar over. Alleen de bijwerkingen zijn best heftig in het begin, ik sliep maar 3/4 uur per nacht en toen kon ik niet meer slapen. Overdag ben je suf e[lees meer...]n heb je vaak hoofdpijn. Na een jaar is het bij mij weggegaan en soms heb je last van sufheid voor een paar dagen of wat slapeloosheid. Maar de bijwerkingen zijn voor mij niet zo erg als dat wanneer ik geen pillen zou slikken want dan zou ik constant tic's hebben wat ik nu niet meer heb. Ik ben er wel tevreden over, de pillen zijn heel handig omdat ik vroeger een drankje had wat je met een soort pipet in je mond moest spuiten wat dus heel bitter smaakte. Ik zie geen verschil van werking tussen die twee en van het drankje houd je meestal 1/3 van het flesje over omdat het maar 3 maanden houdbaar is. Pillen als je die kan krijgen zijn veel handiger aangezien je niks verknoeid. Er zijn trouwens ook met breeklijntje verkrijgbaar als je ze moet splitsen.

20-03-2012 | Vrouw | 22
risperidon
Ik heb dit een tijdje geslikt ivm met depressie. Daarnaast heb ik Asperger Syndroom, ADD, Chronische Vermoeidheid en een sociaal fobie. Ik begon met de laagste docering, 0,5mg. Ik merkte pas dat het iets deed toen ik het een paar keer vergeten was in te nemen, Ik vind het veel weg hebben van Concerta/Ritalin; ik werd er namelijk rustiger van in mijn hoofd, waardoor ik makk[lees meer...]er uit mijn woorden kwam etc. Maar qua depressieve klachten geen verbetering. Ik heb toen een hogere dosis geprobeerd, 1mg. Eerst werd ik daar heeel slapering van, dat bleef, al werd het gelukkig wel ietsje minder. Andere bijwerkingen waren heeel duizelig en veel hoofdpijn. Ook was ik eigenlijk nog net zo depressief als voordat ik aan die medicijnen begon. Dat was ook de reden waarom ik er mee gestopt ben en nu over ben gegaan op Efoxor.

19-03-2012 | Vrouw | 39
Psychose
Ik gebruik dit middel inmiddels al 2 jaar en heb sindsdien geen psychotische klachten meer gehad,In het begin van gebruik last van wazig zien,en verstopping,maar dat word met de tijd beter,al met al een prima middel

16-03-2012 | Vrouw | 37
risperidon
Na zyprexa en haldol overgegaan op risperdal. Maar menstruatie bleef uit en bijwerkingen. Dus gestopt ermee. Overgegaan op Abilify, leek de eerste twee jaar een goed middel om te activeren. Daarna slaapproblemen en onrust. Dus hiermee gestopt. Nu al anderhalf jaar tevreden Orap gebruiker. Geen psychotische klachten meer gehad.

12-01-2012 | Vrouw | 56

30-12-2011 | Man | 47
Psychose
Sinds 2 maanden spuit ik risperdal consta na een half jaar risperdal geslikt te hebben, het helpt goed tegen de stemmen, maar ik heb wel dagen van zware vermoeidheid die zich afwisselen met goede dagen, de arts zegt hier niets aan te kunnen doen, alleen accepteren dat ik na een hele goede dag een paar slechte dagen kan hebben Ik zal het moeten accepteren, want andere medi[lees meer...]catie helpt minder goed tegen de stemmen en hebben veel vervelendere bijwerkingen.

24-12-2011 | Man | 35
Psychose
ik neem 1 mg risperdal en slik er ook 2,5 zyprexa bij zat eerst op 5 mg zyprexa daar werd ik moe van risperdal maakt je helderde in je hoofd en minder moe.vandaar deze combie ik ga zyprexa nog verder afbouwen in de toekomst ,ik wilde geen 3mg risperdal dan is je sex leven een drama. 3mg staat gelijk aan 5 mg zyprexa. ik voel me nu minder moe mijn sex leven is goed juiste c[lees meer...]ombi hopelijk zit ik over 3 maanden op 1mg risperdal geen zyprexa meer waar je moe van wordt.

01-12-2011 | Vrouw | 38
risperidon
Ik heb iets meer dan 5 jaar Risperdal gebruikt. In een zware crisis heeft het me rustig gemaakt, ik had namelijk een langdurige psychose. Maar de ellende van bijwerkingen begon al bij dag 2 van inname in de vorm van heel wazig tot vrijwel niets meer kunnen zien, constante dorst, wattenhoofd. Mijn menstruatie bleef direct uit alhoewel ik dat juist wel een prettige bijw[lees meer...]erking vond, evenals mijn pijnklachten die met de ziekte van Crohn te maken hebben. Maar daarentegen kreeg ik in vol ornaat te maken met zware angsten en binnen een half jaar was ik maar liefst 40 kg aangekomen. Van 55 kg naar 95 kg. Mijn libido stond op nul, en het 'gevoel' was ook uitgeschakeld. Lukte gewoon niet, ondanks vele pogingen. Verder had ik het gevoel heel erg op slot te zitten. Ik ben van nature een echte babbelaar, vrolijk en behoorlijk humoristisch, maar dat is er 5 jaar lang niet uit gekomen. Bij visite zat ik apatisch voor me uit te kijken. Ik was lijfelijk aanwezig, maar geestelijk ver weg. Ook liep en bewoog ik als een robot. Ik zelf heb dat nooit zo opgemerkt, maar mijn omgeving des te meer. Ook had ik veel onrust in mijn benen, en had een drang constant te moeten bewegen om die onrust te verminderen. Na 5 jaar was ik het zat, en ben ineens gestopt zonder overleg met mijn psychiater destijds. Niet aan te raden, maar ik zag geen andere optie. Het heeft maanden geduurd voordat ik weer mijn eigen ik langzaamaan terug kreeg. De 40 kilo's die ik was aangekomen, verdwenen gelukkig weer. Ik heb daar weinig voor hoeven te doen. Dus dat is wel een positief punt. Inmiddels is het bijna 3 jaar geleden dat ik met Risperdal ben gestopt, en soms heb ik het moeilijk. Maar voor mij nooit meer dit medicijn, of een ander antipsychotica. Ik heb mezelf geaccepteerd zoals ik ben, in goede en slechte tijden, en godzijdank doet mijn man, onze kinderen en de rest van mijn omgeving dat ook.

08-11-2011 | Man | 10
Mcdd en pdd-nos
bij dit medicijn had mijn zoontje veel last van eetbuien waardoor hij in korte tijd 8 kilo aan kwam.dit was niet acceptabel omdat hij ook al met een hartafwijking kampt en dus niet te zwaar mag worden.we zijn toen in overleg over gestapt naar abifly.

26-10-2011 | Vrouw | 18
risperidon
Sterke emoties, sterk uiten van emoties en onrust in hoofd
Ik heb 3,5 jaar Risperdal gebruikt. Ik begon toen ik 14 jaar was en ben doorgegaan tot ik 17,5 jaar was. Ik ben begonnen met 0,75 mg, een lage dosis, omdat de eigenlijke werking van Risperdal niet het probleem oplost dat ik had. Maar in lage doseringen kan het helpen bij stemming en gedrag, aldus de psych. In die tijd had ik echt superveel nare dingen op mijn bordje gek[lees meer...]regen in een korte tijd, dus ik zat er toen behoorlijk doorheen. Ik wist werkelijk niet waar naartoe te vluchten met mijn emoties. Ook omdat ik toen midden in de puberteit zat had ik nog niet het rationele denkvermogen dat een adolescent/volwassene wel heeft. Op school had ik geen vriendinnen en thuis was ik eeuwen bezig met het maken van huiswerk met de huiswerkbegeleiding omdat mijn discipline 0 was. Ik kon me nergens toe zetten. Het was echt vreselijk. Op school was ik extreem timide, maar thuis was ik dan een soort zombie. Doordat school en het telkens alleen zijn heel veel van mij vergden, had ik veel moeite om terug te 'stabiliseren'. Ik was behoorlijk explosief thuis, snel opstandig, huilen, ik kon niks hebben. Ook in mijn hoofd maalde het maar door. Ik ben normaal een enorm zachtaardig persoon, boos worden is niks voor mij. Maar gezien de slechte omstandigheden was ik echt op aan het raken. Ik ben in de 1e 6 maanden dat ik Risperdal gebruikte, 5 kg aangekomen. Van 60 naar 65. Ik was in het jaar daarvoor ook al 10 kg aangekomen omdat ik meer, en vooral vetter, begon te eten. Na die 6 maanden was ik vanwege een extreme angst voor voedselvergiftiging, in een maand 10 kg kwijtgeraakt. Dit is er nooit meer aangekomen. Wel 'moest' ik door die angst van de psych naar 1 mg toe. Mijn eetpatroon is radicaal veranderd en ik zit/zat gemiddeld op 53 kg (bij 1,70 m) en ben/was echt een tenger meisje om te zien. Ik alleen maar trots op mijn mooie postuur natuurlijk. Honger van de Risperdal had ik toen niet meer, voor dat afvallen wel. Ik merkte niks meer van aankomen. Viel zelfs makkelijk af als ik niet oplette dat ik genoeg at. Volgens mij was ik behoorlijk gezegend daarin. En ja, je moet gewoon niet toegeven aan een behoefte naar een (té) grote energie-inname. Maar niet iedereen kan dat even goed. Zelf ben ik behoorlijk getraind daarin, maar dat was destijds ook wel anders. Ik dacht ook helemaal niet na bij het snoepen en eten. Ik tel nu elke dag de calorieën en ben heel precies met wat gezond is en wat niet etc. Helaas heb ik kort na de ophoging van de Risperdal, een dwangneurose gekregen. Geen hele extreme, maar wel eentje waar ik last van had. Deze is overgegaan(!!), precies rond de periode dat ik helemaal afgebouwd was. Ik werd extreem neurotisch van de Risperdal. Ook kwam er een somatoforme stoornis bij en was ik bang dat ik de ene na de andere erge ziekte had. Ik had namelijk opeens overal hele erge pijn, waardoor ik ineens heel bang was dat ik iets had. Door mijn grote medische kennis had ik vaak precies de symptomen die bij een bepaalde ziektebeeld hoorden. Het leek allemaal heel echt. Maar deze pijn kwam duidelijk voort uit onverwerkte emoties, een overbelaste ziel en stress. Rond het eind van de Risperdal-periode kreeg ik gelukkig steeds meer de macht over de symptomen en wist ik hoe ik het moest onderdrukken. Ik kreeg er handigheid in. Een andere bijwerking die ik met Risperdal ervaarde, was héél veel slapen. Man wat was ik suf!! Ik kon me tot niets meer zetten. Op een gegeven moment werd het te extreem. Ik sloeg alle ochtenduren op school over, enkel en alleen om het feit dat ik mijn bed niet uit kon komen. En 'niet' was bij mij ook écht niet. Het gevoel was niet te vergelijken met te weinig uren slapen, het was meer een soort halve coma. Het duurde uren voordat ik 'wakker' was en de omgeving tot me doordrong. In het weekend lag ik tot minimaal 13.00 u in bed!! Ik sliep zeker 11 uur, achter elkaar door. Ik moet wel zeggen dat ik de pillen altijd 's avonds innam omdat ik 's ochtends op hele onregelmatige tijden opstond. Maar in ieder geval waren de bijwerkingen té extreem. In een maatschappij met school en werk is het gewoon niet te doen. Ook overdag had ik een enorme 'brain fog' en was ik doodmoe. Ik werd passief en lusteloos en ondernam uit mezelf bijna niets actiefs meer. Door een stad lopen was al uiterst vermoeiend. Op een gegeven moment ben ik met de pillen gestopt, ik was toen 17,5 jaar. Vanwege de te sterke bijwerking(en), maar ook omdat ik emotioneel veel sterker was geworden dan toen ik 14 was. De psych vond ook dat het goed met me ging en dat ik me enorm had ontwikkeld ten opzichte van 3,5 jaar geleden. Ik wist het zelf ook, ik was echt een serieuze, standvastige volwassene aan het worden. Wel leuk dus die bevestiging! Ik ben op mijn gevoel gaan afbouwen. Ik had geen enkele bijwerking, maar voelde me juist steeds rustiger worden. In het begin heb ik bijna een week gedaan over het afbouwen van 1 mg naar 0,8 mg. Daarna iedere week steeds 0,2 mg eraf. Dat ging echt supergoed. Uiteindelijk was ik na een week of 6, 7 helemaal van de Risperdal af. Hoe het nu gaat? Nou ja, ik zit in een behoorlijk sociaal isolement helaas en heb maar 1 echte goede vriendin, verder geen netwerk... Maar puur met mijzelf gaat het heel erg goed!! Ik ben echt stabiel geworden nu. Zo'n groot verschil. Het 'grappige' is dat de dingen die Risperdal bij iemand zouden moeten verhelpen (volgens internet), juist bij mij zijn verholpen nadat ik gestopt was. * Mijn hoofd is veel 'lichter'. Thuis merken ze het ook. Ik ben echt zachter geworden. Stemming is meer gestabiliseerd. Als ik soms down word van een bepaald iets, dan heb ik er zelf veel meer de regie over, en het is veel minder intens. Ook cognitief ben ik heel sterk. Ik weet precies waar 'de fout' ligt. Vaak vraag ik mezelf af: maar wáárom voel ik dit eigenlijk? Het helpt wel. En trouwens, een beetje down is iedereen weleens hè. Je moet geen zombie willen worden. Somberheid komt bij mij vaak ook omdat ik iets zo mooi vind (vaak in sociale situaties), dat ik het zelf niet kan verwerken. Ik vind het ook stiekem wel mooi soms of zo, zo'n intens gevoelsleven. :) * Emoties voelen meer 'van mijzelf'. Ik kan meer genieten van dingen. Kan de 'kern' voelen of zo. Heel typisch. Over mijn eigen gedachten en patronen heb ik ook veel meer regie. Met de Risperdal voelde het énorm 'zwaar' en passief aan in mijn hoofd. Alsof het allemaal heel erg gedrukt werd. Ik kon als het ware zelf de macht over wat zich daar afspeelde niet meer in handen krijgen. Mijn stemmingswisselingen waren toen echt héél erg. Ook was ik veel angstiger en had ik een gebrek aan vermogen om mezelf daarin te stoppen. * Veel en veel minder neurotisch, obsessie-neigend en kriegel. Dwangneurose is weg!! Dwangmatige trekjes rond het eten (vanwege voedselvergifiting), zijn nu normaal geworden. Ik ben nog steeds gewoon alert, maar op een normale, gezonde manier, absoluut niet meer doorgeschoten in patronen, het is een gigantisch verschil met toen ik nog Risperdal gebruikte. De hele dwangmatigheid is eraf! Ook het dwangmatige denken, waar is dat gebleven? Sinds de Risperdal heb ik dit niet meer. Dat is zo geleidelijk gegaan dat ik de overgang niet eens heb gemerkt. Pas nu sta ik er bij stil! Met Risperdal sloegen de stoppen echt door op het gebied van angstigheid t.o. eten. Ik was echt zwaar angstig en sloeg helemaal door in het doemdenken. Zonder Risperdal kan ik een stuk zuiverder denken en beoordelen, ben ik me veel bewuster van dingen. * Lichamelijk actiever en slaap eindelijk gewoon normale tijden! Uiteraard is ook mijn situatie veranderd en ben ik geen 'tienertje' meer. Dus ook dat zal meespelen. Maar toch: ik ben zo blij dat ik met de Risperdal gestopt ben. Ik moet er soms nog steeds een beetje aan wennen dat ik 's avonds alleen de vitamines hoef te nemen. :) Wie zich in mijn verhaal herkend: laat jezelf niet als een machine bediend worden door psychiaters. Denk zelf eens na over de medicatie: wat zou er eventueel kunnen veranderen als je zou minderen of stoppen? Wat is eigenlijk de werking van Risperdal zoals ík die ervaar? Kijk, als je nou echt aanleg hebt voor psychoses of schizofrenie, snap ik dat stoppen met medicatie niet zo reëel is. Maar als je bijv. al op een lage dosis zit en het om minder ernstige problemen gaat... Het kan echt veel veranderen om te stoppen, desnoods te kijken hoe het gaat! Ik ben heel blij dat ik nu voor mezelf ben gaan denken. Risperdal was eigenlijk niet het juiste medicijn voor mij, dat zie ik nu ook. Het heeft verkeerde dingen met mijn hersenen gedaan, vooral emotioneel gezien was ik de regie kwijt, maar minder bozig was ik dan weer wél. De gevoelens met Risperdal waren veel meer op mijzelf gericht, wat natuurlijk ook niet de bedoeling was. De boosheid is na het stoppen niet meer teruggekomen. Dat verwachtte ik ook niet: ik ben een stuk 'rijper' geworden, ik zat toen midden in de puberteit. Al met al een ervaring die mijn besef m.b.t. medicatie heeft veranderd en in de toekomst wellicht een bijdrage kan leveren voor het niet opnieuw begaan van een foute keuze.

13-10-2011 | Vrouw | 43
Borderline persoonlijkheid stoornis
vanwege stemmen in mijn hoofd risperdal gekregen.ik slik 4 mg per dag ben overdag erg suf en ben in gewicht aangekomen ook heb ik onregelmatige menstruaties. helpt wel goed tegen de stemmen.

13-09-2011 | Vrouw | 31
Psychose
Na een ernstige psychose werd Risperdal me gegeven om de crisis af te remmen en mij rustig te houden. Ik heb echter anderhalf jaar door gehallucineerd ondanks gebruik. De Risperdal maakte me suf, ondermijnde mijn wilskracht en verknalde mijn seksleven. Bovendien zat er een nare glazen muur tussen mij en mijn omgeving. Ik haat het hartgrondig. Ik ben nu een paar weken medic[lees meer...]ijnvrij en begin nu pas mijn vechtlust intelligentie en creativiteit terug te krijgen. Dit dus nooit meer. Er zijn zinvollere methoden om aan jezelf te werken Inmiddels heb ik mijn menstruatiecyclus weer terug en kan weer een normaal gesprek voeren. Ik ben razend dat ik tijdens mijn crisis niet ben voorgelicht over de bijwerkingen.

23-08-2011 | Man | 77
risperidon
Agressie bij dementie (FTD)
mijn man moet voor "bestrijding"van agressie risperdal innemen. Is heel suf en slaapt bijna de hele dag. Het onderliggense probleem is dat heel bang was en niets meer begrijpt waardoor de agressie optrad. Heeft iemand ervaringen hiermee?

20-08-2011 | Man | 40
Autisme
Ik heb dit middel gekregen om de prikkels te remmen vanwege mijn Asperger syndroom. Het resultaat was dat ik er extreem angstig van werd en geen geluid meer kon verdragen. Nadat ik er cold turkey mee ben gestopt ben ik er ook nog eens drie weken door een hel gegaan (liever een flinke griep dan dit ) Sinds twee dagen ben ik weer een beetje mezelf, dus voor mij nooit ge[lees meer...]en Risperdal meer.

31-07-2011 | Vrouw | 25
Schizofrenie
Last van bewegingsonrust in de benen, voelde me ook opgesloten.

31-07-2011 | Man | 12
Hersenbeschadeging en autisme
De zoon van mijn partner was echt onhandelbaar, diverse driftbuien op 1 dag, schelden, gooien met huisraad en schoppen en slaan. Met risperdal is het weer leefbaar en zelfs gezellig. Hij is minder snel overprikkeld dus durven we weer met hem te praten en te communiceren. Geweldig. Hij krijgt af en toe nog wel een aanval maar die zijn ook eerder over. De zoon van mijn vrien[lees meer...]din gebruik het ook omdat hij op school zo snel overprikkeld was. Ook bij hem zijn de resultaten goed en eigenlijk zonder bijwerkingen.

Thyrax Duotab (859) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (566) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (521) - Antibiotica - penicillines breedspectrum