risperidon

Hypomanie (0 meningen)

28-12-2018 | Man | 28
risperidon (4mg)
Syndroom van Asperger
Wegens Asperger (ASS) krijg ik Risperdal 4 mg voorgeschreven. Het medicijn dempt bij mij de prikkelgevoeligheid en het werkt goed.

23-12-2018 | Man | 31
Syndroom van Asperger
Wegens mijn Autisme en ADHD, Depressie + PTSS krijg ik een overschot aan prikkels binnen. Ook heb ik veel betrekkings en dwang gedachten en daarbij ook nachtmerries, angst en paniekaanvallen. Sinds kort gestart met de Risperdal 2 Mg. Daarnaast gebruik ik nog een antidepressivum Bupropion. Werkt samen prima naar behoren, de enige bijwerkingen die ik ervaar is lichte duizeli[lees meer...]gheid bij het opstaan. Verder heb ik gelukkig geen last van andere bijkomende bijwerkingen.

19-11-2018 | Man | 34
van 70 naar 130 kilo 2 jaar

18-10-2018 | Vrouw | 33
Gedragsstoornis
Niet veel effect. Maar wel de negatieve . Zyprexa was extreem dus kozen ze voor hun broertje. Maar toch wel wat lichte drang naar eten dus geen effect behalve bijkomen dus deze moest verdwijnen. Daarvoor in de plaat escitalopram waar ik veel meer aan heb

03-10-2018 | Man | 39
risperidon (3mg)
Autisme
Ik gebruik het middel, op een (alleszins redelijke) sterkte van 3 mg, al zo'n 14 jaar, om de prikkelverwerking te reguleren. Daar werkt het bij mij uitstekend voor. Wel ben ik in die 14 jaar naar schatting zo'n 20 kilo aangekomen, omdat mijn stofwisseling wat is vertraagd en mijn trek in eten is toegenomen. Als ik het pilletje een avond vergeet in te nemen, dan slaap ik [lees meer...]lichter en korter en heb ik ook zeer levendige dromen die ik nog lang kan navertellen. Een dag later, als ik het pilletje weer inneem, dan slaap ik meteen weer prima (lees langer en dieper, met minder droomactiviteit). Ik gebruik het middel succesvol in combinatie met Seroxat (Paroxetine), dat ik neem tegen somberheid. Hoewel de fabrikant van het medicijn dit sterk ontraadt - zie bijsluiter - en de huisarts het ook niet propageert, drink ik gewoon alcohol, zij het matig (een paar glazen in het weekend). De werking van Risperdal zou verhoogd worden door het gebruik van alcohol, maar dat kan ik bevestigen noch ontkennen, omdat ik niet weet hoe je dat zou moeten merken. Ik word sinds 2 jaar pro-actief gecontroleerd (d.m.v. huisartsconsult en bloedonderzoek) op de aanwezigheid van overgewicht- en medicatie-gerelateerde valkuilen zoals verhoogde bloedsuiker-, vet-, cholesterol- en leverwaarden en verstoorde schildklier- en nierwerking. Met mij is verder nauwelijks iets aan de hand, maar met name de leverwaarden waren recent wat verhoogd; een echo bevestigde dat het om een vervetting van de lever gaat. De aandoening wordt deels door de Risperdal veroorzaaakt, en deels doordat ik nogal kan genieten van lekker eten. Voor mij wegen de nadelen en de bijwerkingen niet op tegen de voordelen van de Risperdal, dus tot mijn huisarts ooit anders oordeelt, blijf ik het voorlopig naar volle tevredenheid gebruiken.

07-08-2018 | Vrouw | 22
Psychische klachten
Ik gebruikte dit middel tegen hallucinaties, psychoses etc. Hierdoor kon ik een stuk beter slapen en het werkte naar mijn idee ook echt tegen de angsten etc. Echter sliep ik ineens véél meer, was bijna altijd moe, altijd sloom en nóóit energiek meer. Ik voelde me niet meer mezelf, erg weinig emoties. Ook ben ik enorm aangekomen en kreeg ik ineens een erge vorm van[lees meer...] acné. Ben na iets meer dan een halfjaar gestopt met de medicatie. Pas na 1 heel jaar was de acné weer volkomen weg. Heb nu echter nog wel littekens ervan. 3 maanden na gestopt te zijn werd mijn huid zichtbaar beter. De eerste maand na het stoppen werder mijn psychotische klachten echter erger dan voor ik begon aan de medicijnen. Maar daarna ging het langzaam terug naar normaal. De gewichtstoename heb ik nog steeds erg moeite mee. Ik was altijd dun, nu schommelt mijn gewicht steeds tussen de 51 en de 46. Gelukkig geen 53 kilo meer. Dat klinkt misschien heel weinig, maar het is een enorm duidelijk en zichtbaar verschil met 46 kilo. Tijdens het gebruik van deze medicijnen kreeg ik het idee dat mijn lichaam opnieuw door de puberteit ging, maar nu véél heftiger. Er veranderde van alles aan mijn lichaam, in slechte zin. Ook werd mijn menstruatie ineens erg verstoord, soms 3 maanden niks, dan bijvoorbeeld ineens 2 weken lang. Ik gebruikte geen enkele vorm van anticonceptie. Dus daar kon het niet aan liggen.

25-07-2018 | Man | 52
risperidon (3mg)
Psychose
Slik het nu twee jaar, heb geworsteld met impotentie en een gewichtstoename van maar liefst 12 kg.

22-07-2018 | Vrouw | 25
Psychose
Werkt goed tegen de symptomen van een psychose. Bijwerkingen zijn erg vervelend. Vooral het niet hebben van smaak, maakt iedere dag eten echt niet prettig. Van 69 kg naar 85 kg gegaan in een halfjaar tijd. Wel in combinatie met citalopram. Nu 5 keer per week sporten en weer 2,5 kg afgevallen in 5 weken. Risperdal afgebouwd naar 0. Sinds een week dus geen risperdal meer, sm[lees meer...]aak is nog niet terug.

06-07-2018 | Man | 28
risperidon (4mg)
Psychose
Mijn vorige behandelaar heeft risperidon voorgeschreven na slechte ervaringen met Olanzapine, betreft gewichtstoename. Risperidon heeft net zoveel gewichtstoename is gebleken. Ik ben nu op zoek naar een medicijn die geen gewichtstoename heeft, zoals Abilify.

22-06-2018 | Vrouw | 52
risperidon (1,5)
Psychose
Ondanks de bijwerkingen ben ik zeer tevreden met het medicijn. De bijwerking afvlakking van emoties is juist een reden om het in te nemen. Veel van de klachten bij anderen die ik lees ken ik als horend bij de ziekte of levensomstandigheden (zoals een trauma vanwege een beroving) en niet bij het medicijn. Ook ik ben een tijdje gestopt maar kreeg weer psychoses, waarbij [lees meer...]ik moet zeggen dat door verbeterde levensomstandigheden de psychose ook minder ernstig was. De ene psychose is de andere niet. Ik weet nu dat ik het zal blijven moeten gebruiken om psychoses te vermijden. Bij hevige angst - zoals piekende zorgen - werkt de afvlakking niet zodat ik toch de paniek voel waar ik zonder medicijn gevoelig voor ben. Van de geheugenklachten kan ik zeggen dat ik denk dat ze door de ziekte komen, omdat ze na langdurig gebruik minder zijn geworden. Perfect is het nog niet. Dit medicijn is beter voor de creativiteit dan een ander dat ik daarvoor slikte. Ik kan er verhalen mee verzinnen want ik schrijf korte verhalen. Sowieso raad ik een creatieve hobby aan bij psychose als revalidatie en als motivator en om wel iets te voelen en wakker te blijven. Je hebt bij deze zware ziekte een sterke motivator nodig om iedere dag voor op te staan en bezig te blijven en een flinke portie wilskracht wat regelmatig leidt tot oververmoeidheid. Door het medicijn 's avonds in te nemen ben ik overdag meer wakker en tegen de tijd dat ik het medicijn weer inneem voel ik me een beetje onrustig. De creativiteit wordt beter nadat je een tijdje een creatieve hobby doet als revalidatie. Sowieso vergeet men vaak dat je ook bij een psychose revalidatie nodig hebt. De aansturing van mijn lichaam voelde vreemd in het begin en voelt nu beter maar nog steeds niet normaal. Daarvoor is het nodig dat ik de balans vind tussen dingen doen en creatief bezig zijn. Ik heb veel schriften volgeschreven en heb dat nu minder nodig. Ik heb het nodig gehad voor de verwerking. Ik had de levensomstandigheden te verwerken waardoor ik de psychose kreeg, mijn leven dat verstoord was dat weer op orde moest komen en de psychose zelf te verwerken. Aan dat laatste kwam ik minder toe dan aan mijn leven weer oppakken. Eerst de basis. Nadat de basis weer in orde was, kon ik pas goed zien wat het effect van mijn medicijn nu echt is los van de ziekte. Het hebben van een psychose is behoorlijk overrompelend voor jezelf en voor de omgeving. Aan de andere kant is het ook een soort verplichte pas op de plaats. Alles stopt en je moet je wel alleen met jezelf bezig houden. Nu alles weer op rolletjes loopt, niet optimaal vanwege beperkingen maar zeg maar de basale dingen zoals verzorging zijn acceptabel, ben ik erg blij dat dit medicijn er is. Meestal voel ik prikkels niet zo sterk en af en toe zijn de prikkels te sterk voor de medicijnen. Als het medicijn helemaal geen emoties meer zou doorgeven, dan zou ik vragen of de dosering omlaag kan zodat je een soort evenwicht vindt. Van het moeizame omschakelen tussen verschillende activiteiten vraag ik me af of het door de medicijnen komt omdat ik dit lang gehad heb. Ik heb het gevoel dat ik een hoge drempel over moet bij een nieuwe handeling zoals onkruid wieden en even tussendoor water aan een plant geven. Als ik eenmaal bezig ben voel ik dat moeizame niet meer. Dat laatste ga ik nog eens vragen aan mijn specialist, want ik wil graag alles checken of het klopt. Dat is denk ik de beste raad die ik voor je heb. ;) Als ik weer eens oververmoeid ben, probeer ik het met een middagslaapje op te lossen. Meestal is dat een paar keer per week genoeg. Ik sta wel vroeg op iedere dag en door mijn hobby heb ik weer zin in mijn leven gekregen. Wat ik ook bedacht heb als je wel moet doorgaan is de slaapkuur van negen dagen: negen dagen lang vroeg naar bed en je knapt op. Ik slik nu jaren de medicijnen en pas sinds een jaar ben ik minder moe, dus de vraag is of het wel van de medicijnen komt alleen of ook door de ingrijpende ziekte / levensomstandigheden. Ik ben erg blij dat ik van mijn wanen af ben dankzij het medicijn en dat de kwaliteit van mijn leven dankzij vechten met mezelf om actief, creatief en verantwoordelijk te zijn stukken vooruit is gegaan.

31-05-2018 | Vrouw | 21
ADHD
Ik ben gediagnostiseerd met een gegeneraliseerde angststoornis en ADHD. Ik gebruik sinds anderhalve maand dit medicijn, ik slik 0,5 mg, in de ochtend en de avond In het begin was ik vrijwel stoned en merkte een soort high wat niet hinderlijk was want het maakte mij rustiger, mijn opvliegerheid en irritatie gevoel leek afgenomen te zijn. Nu anderhalve maand verder heb i[lees meer...]k soms destructieve gedachtes en ook soms bepaalde dwanghandelingen. Ook meer last van angst en sneller paniek. Ook het gevoel dat ik dikker ben geworden. En val soms overdag bijna in slaap. Ik vraag me nu af of ik een bepaald soort terugval in mijn angststoornis heb of dat dit komt door de medicatie, ook vraag ik me af of ik hiermee moet stoppen en overgaan op andere medicatie of dat ik minder of juist een hogere dosis moet.

23-04-2018 | Man | 46
Psychose
Gebruik dit middel al meer dan 14 jaar zonder al te veel problemen.Ik gebruik 1 mg dit is net genoeg om nog te kunnen werken maar eigenlijk is het te weinig.Maar wanneer ik meer dan 1 mg neem kan ik niet meer werken. Ik werk 20 uur pw dat is wat ik aankan. Nu na 14 jr kan ik niet goed meer plassen. Krijg geen signaal dat ik moet gaan plassen liep 2 dgn rond zonder te pl[lees meer...]assen.Gister medicijn niet ingenomen en dat heeft effect ik kan weer plassen.

04-03-2018 | Vrouw | 20
Autisme
vanwege autisme en dat ik meer rust in mijn leven nodig had. zodat ik minder ging piekeren. heeft het me erg geholpen het haalden echt de scherpe randjes overal van af. ben er ook maar 1 kg van bijgekomen. ik slikte eerst 1 mg nu nog maar 0,5

19-02-2018 | Vrouw | 42
Chronische depressie
Ik neem het middel nog maar een week, maar ik had vanmorgen een gesprek met mijn man en hij zei dat er iets veranderd is, sinds ik dat neem. Ik reageer voor het minste heel overdreven, op het randje van agressief. Ik ween voor alles. Ik voel mij algemeen veel slechter! Ik belde naar de psychiater die me Risperdal voorgeschreven heeft, maar ik moet morgen terugbellen, want [lees meer...]in het ziekenhuis sta ik niet in de computer (deuh!!). Helemaal niet tevreden dus over het medicijn!

28-01-2018 | Man | 47
Psychose
Tegen de psychose is het goed maar volgens de arts is het bedoeld om niet langer dan 5 jaar te gebruiken. Ik heb het langer dan 5 jaar gebruikt maar kreeg zoveel klachten niet normaal hiervoor slikte ik orap. Daar had ik niet de extreme bijwerkingen bij maar helaas werkte orap niet meer bij mij.

13-11-2017 | Vrouw | 25
risperidon (2mg)
Gebruik het in de avond om minder prikkels mee te krijgen van wat er om me heen gebeurd, zodat ik beter slaap en dat mijn belevingen dempen, omdat ik minder goed oplet door dit medicijn. Het dooft me zicht en hersenen voor even, zodat ik soms gelukkig door risperdal in een keer vertrokken ben, maar helaas maar voor een paar uur. Ik schiet steeds midden in de nacht wakker [lees meer...]in complete angst. Overdag krijg ik heftige beelden voor me te zien door mijn trauma's. Waarschijnlijk heeft dit medicijn mijn trauma's allemaal weer naar boven gekregen en lijkt het toch echt dat er nu weer heftige dingen gebeuren bij mij en mijn apparaten, stalkers ik zit al een tijdje in een overlevingstoestand. Dit medicijn heeft alles verergert bij mij helaas. Maar dit is alleen bij mij. Ieder mens heeft andere effecten, bij de ene werkt dit niet en bij de ander wel. Het is gewoon uitproberen denk ik, maar wel eerst goed informatie opzoeken en vragen b.v wetenschappelijke onderzoeken op google intypen, en een paar vergelijken met elkaar dat is het beste voor dat je met een medicijn gaat beginnen! Het gaat om je lichaam en hersenen, dat is je hele gezondheid en is het aller belangrijkste! Slik aub niet zomaar iets en niet teveel door elkaar. Ik spreek uit ervaring. En weet erg goed nu wat wel goed is en wat nu, met sommige dingen ben ik de psychiater een stapje voor en help ik hun weer. Maar ik ben eigenIijk tegen de medicatie! Medicatie kan iets dempen/afvlakken en daarna het probleem veel heftiger terug laten komen!Het werkt voor even. Maar als je denkt over een lange termijn of leven ga je of gaan er wat dingen van je hard achteruit. En ging het beter toen je geen medicatie slikte. Mediteren enzo werkt denk ik veel beter. Ik wil alleen maar het beste voor iedereen! Hopelijk hebben jullie positieve effecten en weinig of geen bijwerkingen. Groetjes Marly

Thyrax Duotab (859) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (566) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (521) - Antibiotica - penicillines breedspectrum