Ervaringen met Risperdal

Dementie (1 mening)
Hypomanie (1 mening)

31-05-2018 | Vrouw | 21
ADHD
Ik ben gediagnostiseerd met een gegeneraliseerde angststoornis en ADHD. Ik gebruik sinds anderhalve maand dit medicijn, ik slik 0,5 mg, in de ochtend en de avond In het begin was ik vrijwel stoned en merkte een soort high wat niet hinderlijk was want het maakte mij rustiger, mijn opvliegerheid en irritatie gevoel leek afgenomen te zijn. Nu anderhalve maand verder heb i[lees meer...]k soms destructieve gedachtes en ook soms bepaalde dwanghandelingen. Ook meer last van angst en sneller paniek. Ook het gevoel dat ik dikker ben geworden. En val soms overdag bijna in slaap. Ik vraag me nu af of ik een bepaald soort terugval in mijn angststoornis heb of dat dit komt door de medicatie, ook vraag ik me af of ik hiermee moet stoppen en overgaan op andere medicatie of dat ik minder of juist een hogere dosis moet.

23-04-2018 | Man | 46
Psychose
Gebruik dit middel al meer dan 14 jaar zonder al te veel problemen.Ik gebruik 1 mg dit is net genoeg om nog te kunnen werken maar eigenlijk is het te weinig.Maar wanneer ik meer dan 1 mg neem kan ik niet meer werken. Ik werk 20 uur pw dat is wat ik aankan. Nu na 14 jr kan ik niet goed meer plassen. Krijg geen signaal dat ik moet gaan plassen liep 2 dgn rond zonder te pl[lees meer...]assen.Gister medicijn niet ingenomen en dat heeft effect ik kan weer plassen.

04-03-2018 | Vrouw | 20
Autisme
vanwege autisme en dat ik meer rust in mijn leven nodig had. zodat ik minder ging piekeren. heeft het me erg geholpen het haalden echt de scherpe randjes overal van af. ben er ook maar 1 kg van bijgekomen. ik slikte eerst 1 mg nu nog maar 0,5

19-02-2018 | Vrouw | 42
Chronische depressie
Ik neem het middel nog maar een week, maar ik had vanmorgen een gesprek met mijn man en hij zei dat er iets veranderd is, sinds ik dat neem. Ik reageer voor het minste heel overdreven, op het randje van agressief. Ik ween voor alles. Ik voel mij algemeen veel slechter! Ik belde naar de psychiater die me Risperdal voorgeschreven heeft, maar ik moet morgen terugbellen, want [lees meer...]in het ziekenhuis sta ik niet in de computer (deuh!!). Helemaal niet tevreden dus over het medicijn!

28-01-2018 | Man | 47
Psychose
Tegen de psychose is het goed maar volgens de arts is het bedoeld om niet langer dan 5 jaar te gebruiken. Ik heb het langer dan 5 jaar gebruikt maar kreeg zoveel klachten niet normaal hiervoor slikte ik orap. Daar had ik niet de extreme bijwerkingen bij maar helaas werkte orap niet meer bij mij.

13-11-2017 | Vrouw | 25
risperidon (2mg)
Gebruik het in de avond om minder prikkels mee te krijgen van wat er om me heen gebeurd, zodat ik beter slaap en dat mijn belevingen dempen, omdat ik minder goed oplet door dit medicijn. Het dooft me zicht en hersenen voor even, zodat ik soms gelukkig door risperdal in een keer vertrokken ben, maar helaas maar voor een paar uur. Ik schiet steeds midden in de nacht wakker [lees meer...]in complete angst. Overdag krijg ik heftige beelden voor me te zien door mijn trauma's. Waarschijnlijk heeft dit medicijn mijn trauma's allemaal weer naar boven gekregen en lijkt het toch echt dat er nu weer heftige dingen gebeuren bij mij en mijn apparaten, stalkers ik zit al een tijdje in een overlevingstoestand. Dit medicijn heeft alles verergert bij mij helaas. Maar dit is alleen bij mij. Ieder mens heeft andere effecten, bij de ene werkt dit niet en bij de ander wel. Het is gewoon uitproberen denk ik, maar wel eerst goed informatie opzoeken en vragen b.v wetenschappelijke onderzoeken op google intypen, en een paar vergelijken met elkaar dat is het beste voor dat je met een medicijn gaat beginnen! Het gaat om je lichaam en hersenen, dat is je hele gezondheid en is het aller belangrijkste! Slik aub niet zomaar iets en niet teveel door elkaar. Ik spreek uit ervaring. En weet erg goed nu wat wel goed is en wat nu, met sommige dingen ben ik de psychiater een stapje voor en help ik hun weer. Maar ik ben eigenIijk tegen de medicatie! Medicatie kan iets dempen/afvlakken en daarna het probleem veel heftiger terug laten komen!Het werkt voor even. Maar als je denkt over een lange termijn of leven ga je of gaan er wat dingen van je hard achteruit. En ging het beter toen je geen medicatie slikte. Mediteren enzo werkt denk ik veel beter. Ik wil alleen maar het beste voor iedereen! Hopelijk hebben jullie positieve effecten en weinig of geen bijwerkingen. Groetjes Marly

10-10-2017 | Vrouw | 24
Psychose
Sinds 3 maanden slik ik Risperdal 1,5 miligram. 1 mg voor het slapen en 0.5 overdag. Erg blij met dit medicijn! Heeft mij geholpen met het copen van mijn angstgevoelens tot een punt dat ik er zelf aan kon werken. Vergeet niet; antipsychotica is een hulpmiddel geen oplossing. Daarnaast heeft het langzaam mijn hallucinaties weggehaald. Ik zit in een randpsychose. Het is wel[lees meer...] een beetje een vraag of dat gewoon door de tijd is verminderd (rust nemen) of door het medicijn zelf. Ik ben namelijk gelijk begonnen met het slikken nadat ik hallucinaties begon te krijgen. Na het gebruik van drugs. Bijwerkingen: afvlakking (maar dit heb je bij alle dopamine verlagende antipsychotica), verminderd libido, hoofdpijn bij een glaasje wijn, moeheid (dit is nog wel uit te houden, je valt niet in slaap) en verwarde cyclus. Geen last van aankomen, onrust of andere bijwerkingen dus ben daar wel heel blij mee. Heb geprobeerd om over te stappen op abilify en werd daar echt gek van. Heel veel onrust en angsten. Dus ben nu weer verder aan het gaan op risperidon. Na 3 maanden redelijk stabiel en geen last meer van angsten en psychotische hallucinaties (alleen nog af en toe high voelen en een soort vertigo/kolkje hallucinatie.. heel moeilijk uit te leggen). Wil nog een jaar afmaken met slikken omdat wetenschappelijk onderzoek zegt dat de kans op terugval verminderd wordt als je na een jaar stopt met slikken, ondanks dat je dus al stabiel bent. Lees wel op het internet dat afbouwen erg langzaam moet gaan. Enige ervaringen met afbouwen van risperidon? Moet dat echt 0.1 mg per 4 weken ? Want dan doe je er nog een jaar over.

08-10-2017 | Man | 19
risperidon (3mg)
Autisme
Ik gebruik dit medicijn al sinds ik 2 1/2 jaar was. Voorgaande jaren 1mg 's morgens en 1,5mg 's avonds. Sindskort gebruik ik 's avonds 3mg, omdat ik laatst angsten kreeg. Toen besloot de specialist om de dosering te verdubbelen. Maar nu heb ik meer last van puisten, maagzuur en ik ben vaak moe overdag.

15-06-2017 | Man | 19

01-06-2017 | Man | 29
risperidon (3mg)

11-03-2017 | Man | 15
risperidon (1mg/ml)
ADHD
mijn brief aan de verantwoordelijken voor dit medicijn: een aantal jaar geleden heeft mijn nu 15 jarige zoon risperdal gebruikt. Nu, een paar jaar verder heeft hij nog steeds veel overgewicht, en wat erger is, borstontwikkeling. Mijn zoon heeft het al moeilijk genoeg, en dit is echt iets wat het leven voor hem nog ongelooflijk veel moeilijker maakt dan het al was. Ik ben [lees meer...]een alleenstaande mama van 2 kindjes, de enige oplossing voor het probleem dat mijn zoon nu heeft, is een operatie aan zijn "borsten" die ik niet kan betalen. Waardoor mijn zoon nu dus opgescheept zit met 2 lichaamsdelen die hij kan missen als kiespijn, en waar ik hem niet vanaf kan helpen. Er is mij nooit gemeld dat hij van dit middel overgewicht in deze mate kan krijgen, laat staan dat hij borsten zou krijgen, nooit. En al helemaal niet dat het blijvend zou zijn, hij neemt al 5 jaar geen medicatie meer, maar het overgewicht blijft, en de borsten jammer genoeg ook. Mijn ventje zit er nu wel mee natuurlijk. Hij heeft het al zo moeilijk, hij heeft al zo'n laag zelfbeeld, terwijl het zo'n fantastische jongen is. Hij draagt altijd dikke truien nu, uit angst om uitgelachen te worden... Ja, ook als het 30 graden is en hij moet sporten, ja ook als hij bijna flauwvalt van de warmte, altijd!!! Na enig opzoekingswerk kom ik te weten dat jullie hier wel degelijk van op de hoogte zijn, en er voor kiezen het niet te melden aan de ouders van onschuldige kinderen. Dat jullie weten wat die kinderen zal overkomen, maar ervoor kiezen de schouders op te halen en de poen te pakken. Voor jullie is mijn zoon een nummer, de zoveelste jongen zonder gezicht. Voor mij is hij een prachtige jongen, mijn zoon. Degene die zijn kleine zus beschermd, ook als ik haar onder haar voeten geef omdat ze zelf fout zat. Degene die mijn boodschappen binnendraagt zonder dat ik het hem moet vragen. Degene die het voor de zwakken en kleintjes opneemt zonder oog te hebben voor zichzelf. Degene die stilletjes in zijn kamer op de laptop speelt, omdat hij zo met zijn lichaam in de knoop zit dat hij liever uit de realiteit ontsnapt. Degene waar ik me stiekem heel erg zorgen om maak, omdat ik bang ben dat hij ooit een wanhoopsdaad begaat, omdat hij niet meer met zijn lichaam om kan. Maar ook degene die me altijd laat lachen met zijn fantastische gevoel voor humor. Degene die mijn hart doet smelten wanneer hij weer eens het toonbeeld van eer en geweten is. Degene die me onmenselijk trots maakt als hij zich weer eens als de held van de dag opwerpt om een ander te verdedigen. Mijn held, mijn zoon. Als ik had geweten dat deze medicatie dit met mijn jongen zou doen, dat er ook maar een aannemelijke kans was, dan had ik het hem nooit gegeven. Maar ik heb het wel gedaan, want ik wist het niet, en jullie wel...

13-02-2017 | Vrouw | 31
Autisme
Ik gebruik dit medicijn voor mijn autisme, voor meer overzicht, minder stress en het leven aankunnen. (Ik werk overigens niet). De bijwerking is meer eetlust en aankomen. Daarnaast nog kleine ongemakken die met medicatie zijn op te lossen (maagzuur, verstopping). Ik ben nu zover dat ik de bijwerkingen ben gaan accepteren. Ik kan absoluut niet zonder de risperdal, daar ben [lees meer...]ik gaandeweg achter gekomen. Ik loop nu bij diëtist en dat helpt enorm om niet verder aan te komen. Verder heb ik geaccepteerd dat ik niet slank zal zijn. Dit hoort voor mij nu eenmaal bij de handicap. Het accepteren heeft enorm veel rust gegeven. Ik zeg niet dat het makkelijk is. Maar het kan wel!

31-01-2017 | Vrouw | 32
risperidon (2mg)
Psychose
Ik heb dit medicijn van april 2011 tot en met september 2016 gebruikt (van 2014 tot medio 2015 gestopt, maar weer begonnen na terugval). Reden: blaasontsteking en allergische reactie gehad op antibiotica. Heb door Risperidon meerdere bijwerkingen gehad zoals oppervlakkigheid, spijsverteringsproblemen en ben 5 kg aangekomen. Ik heb het rustig afgebouwd, de tabletten van 2 M[lees meer...]g brak ik doormidden en dan nam ik een helft. Meerdere maanden afgebouwd en inmiddels een aantal maanden niets meer. Ik ben de overtollige kgs al kwijt, voel me veel gelukkiger en gezonder. Ik vind de werking goed, heb altijd goed geslapen als ik de risperidon in nam en ik had dit medicijn echt nodig (denk ik ;)) om te herstellen van die enge psychose.

17-11-2016 | Man | 19
risperidon (1,5mg)
Angst
Ik slik hef voor angst en randpshygotische gedachtes. Het helpt mij goed maar nog niet goed genoeg. Ik ga waarschijnlijk overstappen op een ander medicijn want je komt er van aan. Hiermee bedoel ik dat je heel veel trek hebt in eten de heledag door.

29-09-2016 | Man | 53
Psychose
van een half pilletje voel je je al moe en leeg van binnen, echte chemische shit alleen de lucht al van dat spul !!!

10-09-2016 | Man | 39