Ervaringen met Seroquel

quetiapine

dorstig geheugenproblemen verhoogde hartslag verhoogde eetlust hartritmestoornissen hoge bloeddruk vermoeidheid versuft

Psychose (85 meningen)
Schizofrenie (32 meningen)
Borderline persoonlijkheidsstoornis (21 meningen)
Onrust (21 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (13 meningen)
Chronische depressie (5 meningen)

01-11-2023 | Man | 35
quetiapine (50mg)
Onrust
Gebruik het zelden. Als ik wil/moet stoppen met wiet/hash roken. Breek de 25mg in 2 of 4 delen. Slaap als een os. Andere dag een beetje een kater gevoel. Vd rest nergens last van. Dit middel is me niet voorgeschreven, als ik een hele 25mg neem slaap ik ook wel 12 uur. Heb dan duffe na werkingen..weet dan waar het van komt.

21-09-2023 | Vrouw | 35
quetiapine (25mg)
Dit middel ooit gekregen om te slapen. Ik krijg er nachtmerries van en merk dat ik er erg down van wordt. Een half uur tot uur na inname krijg ik vreetbuien. Klopt ook niet dat dit middel vaak voorgeschreven wordt om in slaap te komen. Artsen zeggen dat het minder verslavend is, maar het is zeker net zo verslavend als slaappillen. Plus het bijkomende Down/ depressiev[lees meer...]e gevoel.

31-01-2022 | Vrouw | 35
quetiapine (150mg)
Bipolaire stoornis
Na eerst andere antipsychotica te hebben gebruikt overgestapt op serequel. Begonnen met 300 mg. Bij manie wordt dit opgehoogd en nu afbouwen naar nul. Gebruik dit icm stemmingsstabilisatoren. De bijwerkingen zijn minder heftig dan die van olanzapine en haldol, maar gewichtsbeheersing is moeilijk. Daarnaast ervaar ik weinig emoties. Ik voel me vrij vlak. Dit is zinvol tij[lees meer...]dens episodes, maar erg vervelend tijdens een neutrale stemming. Afbouwen vind ik niet moeizaam gaan, maar als ik de medicatie een keer vergeet krijg ik hartkloppingen, een opgefokt gevoel en last van transpiratie.

19-01-2021 | Vrouw | 35
quetiapine (12,5)
Troep! Depressieve gedachtes, gedachtes over zelfdoding, angsten en paniekaanvallen. Vreselijk! 2x geprobeerd nu. Na een aantal keren tóch weer te hebben geprobeerd ben ik er 100% van overtuigd dat dit allemaal do okr Seroquel komt. Zodra ik stop met dat spul knap ik zienderogen weer op. Nooit weer die troep!

13-04-2022 | Vrouw | 34
quetiapine (37,5)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Vanwege mijn PTSS en stemmingsproblematiek sliep ik slecht. Na meerdere keren korte perioden met benzodiazepinen geprobeerd te hebben zonder blijvend effect, kreeg ik Quetiapine voorgeschreven. De dosering van 25mg was eerst teveel, dus terug naar 12,5. Vervolgens werkte dat niet meer dus naar 25 mg. Dat ging een tijd goed, maar schoot gaandeweg tekort dus verhoogd naa[lees meer...]r 37,5. Inslapen ging beter, nachtmerries waren stukken minder, alleen doorslapen was een probleem. Daarvoor mirtazapine opgestart. Dat werkte wel maar kwam enorm veel aan, dus na een jaar mee gestopt. Die kilo's verdwenen toen ook vlot. De Quetiapine bleek zijn werk goed te doen, doorslapen ging ook beter. Ik had vrijheid om zelf, binnen bepaalde marges, mijn dosering aan te passen naar behoefte, maar die wisseling bleek juist funest voor mijn emotionele gemoedstoestand. Een klein jaar geleden is de dosering van 37,5 mg quetiapine vastgezet en dat ging goed. Ik sliep redelijk, kwam niet meer aan en functioneerde overdag redelijk naar omstandigheden. Nu begonnen met afbouwen in kleine stapjes van 6,25mg per maand. Heel voorzichtig en rustig omdat ik juist van de wisselingen instabiel werd. Beter heel geleidelijk in kleine stapjes afbouwen, dan te snel en weer moeten ophogen is het idee. Het trillen in het begin vond ik heel naar, maar ik vraag me af of het echt het middel was of de spanning die er eindelijk uit kwam of dat het een gevolg van was de vermoeidheid na maanden/jaren extreem slecht slapen wat zich nu ik eindelijk wat rust kreeg, geuit heeft. Ben in totaal 8 kilo aangekomen, maar was ervoor 5 kilo afgevallen dus nu 3 kilo meer dan voorheen. Voor mij acceptabel. Hoewel ik eerst heel sceptisch was over dit middel, want ik ga toch geen antipsychotica slikken en vanwege alle bijwerkingen en nare ervaringen die ik gelezen had,ben ik er nu wel heel tevreden over. Het heeft mij de nachtrust gegeven die ik nodig had om mijn therapieën aan te kunnen gaan, gevoelens te kunnen doorwerken en inzichten op te kunnen doen. Wel denk ik dat het heel belangrijk is, zoals met veel middelen, om korte lijntjes met de arts/psychiater te hebben, zodat je niet te snel ophoogt of verlaagt. Ook worden mijn bloedwaarden regelmatig gecheckt.

25-11-2021 | Vrouw | 34
quetiapine (100mg)
Wie gebruikt nog dit medicijn ? Ik ben aan mijn linkse ook bijna volledig heel mij gezichtsveld kwijt zie enkel nog tunnel zicht andere ook is ook al aangetast . Ook ben ik volledig nachtblind al . De dokters van uza zeggen dit door seroqy komt. Heeft iemand dit hier nog last van ?

10-09-2020 | Vrouw | 33
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik ben 33 jaar en af en aan gebruik ik seroquel nu 11 jaar. Ik was een paar jaar geleden gestopt met seroquel vanwege de heftige bijwerkingen waarvan ik dufheid, duizeligheid, spierzwakte en vermoeidheid het vervelendst vond. Ik gebruikte toen 50 mg. Afbouwen was zeer moeizaam. Er ontstonden slaapproblemen. Ik ben ruim twee jaar er vanaf geweest. Maar door langdurige slape[lees meer...]loosheid ben ik in een burn-out gekomen en verergerde mijn depressieve klachten en borderline klachten. Sinds kort toch maar weer seroquel om het piekeren te stoppen en te kunnen slapen. Ik slaap weer en mijn humeur is verbeterd en mijn psychische klachten verminderd. Alleen slaap ik te goed. 9 a 10 uur per nacht, heel diep en ik ben s ochtends mijn bed niet uit te branden. Als de wekker snoozed val ik steeds weer weg in diepe slaap. Ook ben ik veel duizelig, lage bloedsuiker en ervaar ik dufheid en spierzwakte. Ik heb steeds honger maar tegelijk geen trek door misselijkheid. Soms halveer ik de 25 mg om minder bijwerkingen te hebben. Alleen lukt het mij niet altijd om op 12.5 mg te slapen. Dan lig ik de hele nacht wakker. Ik blijf een haat-liefde verhouding houden met seroquel. Slaap is zo belangrijk voor mij evenals minder piekeren maar de bijwerkingen zijn zo naar.

29-09-2020 | Vrouw | 32
quetiapine (25mg)
Kreeg Seroquel onder druk als slaap medicatie om trauma therapie door te zetten die te heftig voor mij bleek te zijn. Ik sliep er wel op. Ik kreeg echter zeer heftige stemmingswisselingen, verhoogde angst en paniek welke aangezien werden als symptoom van mijn stoornissen (waarvan een aantal verkeerd gediagnosticeerd). Heb 2.5 jaar dit medicijn geslikt, in combinatie met 20[lees meer...] en 40 mg Citalopram en ben er mee gestopt omdat ik mij realiseerde dat ik mijzelf niet meer herkende en dat de GGZ organisatie dit als reden zag om mij van alles aan te praten. Sinds ik gestopt (afgebouwd in een week) ben, heb ik geen heftige stemmingswisselingen meer en herken ik mij zelf langzaam weer! Ook had ik dit medicijn nooit mogen krijgen in verband met erfelijkheidsrisico hart en vaat ziekte, waar ze vanaf wisten!

21-07-2021 | Man | 30
quetiapine (400mg)
Ik neem tabletten seroquel xr van 400 mg sinds 2014, ik starte met 50mg maar had weinig effect. Mijn dosis werd verhoogd en zit nu momenteel op 1600 mg, ik neem dit als ik de dokter mag geloven voor angsten, stemmingswisselingen, depressie.. ik kan niet zeggen dat ik me na 7 jaar beter voel, ik ben bijgekomen (30kg), heb dagelijks problemen met vermoeidheid en het vraagt v[lees meer...]eel om met deze medicatie een hele werkdag vol te houden.. Ik blijf voorlopig gebruik maken van de medicatie om 1 reden en dat is omdat ik bang ben voor de bijwerkingen als ik stop. Heb eens een week zonder gezeten en ben door de hel gegaan.. niet meer kunnen slapen gedurende dagen, hyper voelen, alle gedachten overvallen je, en wat volgens mij nog het ergste is.. De jeuk. Het is alsof er beestjes onder je huid kruipen.. ik vind het echt triest dat dit me beter zou moeten maken..

03-07-2020 | Man | 30
quetiapine (50mg)
Psychose
Na jaren drugmisbruik met vooral wiet en andere middelen wordt ik soms heel angstig en onzeker, hoor ik kwetsende stemmen en ben ik zeer snel achterdochtig. Dit belemmerde op d'n duur gans mijn leven en ik kon amper nog goed en langdurig functioneren. Na een paar gesprekken met een psychiater kreeg ik dit middel en eerst heb ik het geweigerd en ontkend maar uiteindelijk ha[lees meer...]d ik het echt wel nodig. Sindsdien zijn alle symptomen weg en verminderd, alsof het geluid gedempt is tot zo'n 10%. Hopelijk in de toekomst volledig weg. Liefst geen grotere dosis wil ik.

09-09-2021 | Man | 29
quetiapine (150mg)

18-03-2020 | Vrouw | 29
quetiapine (100mg)
Afhankelijk van hoe vol mijn maag is werkt het binnen 30 minuten - 3 uur. Ik word slaperig en ik slaap daarna goed, mijn nachtmerries zijn een stuk minder en s'morgens voel ik mij eindelijk weer uitgerust.

08-11-2020 | Vrouw | 28
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik slik nu al 2,5 jaar 25 mg voor het slapen gaan en ik kan sinds dien weer eindelijk slapen zonder wakker te worden in het zweet. In het begin heel moe ervan geweest en nu moet ik het vooral op tijd in de avond innemen anders is het moeilijk mijn bed uit komen in de morgen. Ik ben heel blij met dit medicijn en kan eindelijk weer slapen.

08-09-2023 | Vrouw | 27
Psychose
Het is geen slaapmiddel, het is geen antidepressiva. Het is voor stemmen en beelden. Ik lees dat mensen het gebruiken voor autisme of slapeloosheid en dan zeuren over de bijwerking. Dan neem je toch liever een slaappil in plaats van antipsychotica. Domme mensen heb je overal.

08-03-2023 | Vrouw | 27
quetiapine (300mg)
Chronische depressie
Ik lees vooral veel negativiteit over dit medicijn maar mij heeft het enorm geholpen. Al van kinds af aan heb ik last van depressies gehad tot het op mijn 22ste echt niet meer verder kon. Gestart met psychiater aan mijn behandeling en nu 5 jaar verder heb ik geen enkele depressie meer gehad. Al zou het middel mijn levensduur verkorten, dan is mijn kwaliteit van leven perfe[lees meer...]ct geweest. Ja ik heb in t begin veel bijwerkingen gehad en ook 22 kilo eraan gegeten. Deze ben ik inmiddels weer kwijt door het veranderen van leefstijl. Nu ervaar ik vooral klachten in de ochtend die mensen met parkinson ook ervaren (moeite met opstarten, soms spierstijfheid, lage bloeddruk en wat duf). Daarnaast blijft de hongerprikkel vervelend maar is onder controle nu. Ik zou nooit meer zonder willen omdat de positieve effecten voor mij zwaarder wegen dan de bijwerkingen.

29-09-2020 | Vrouw | 27
Postnatale depressie
Dec 2019 mee begonnen. Opgebouwd naar 150 mg. Zeer vermoeid. Paniekaanvallen en piekeren werden snel minder. Wel onstilbare honger en veel toename in gewicht. +)- 10 kg. Bij afbouwen in juli 2020 vaak twee drie dagen opgejaagd en heftige gedachte stromen. Bij compleet stoppen meer dan. 2 weken niet tot nauwelijks slapen. Zelfs na nemen temazepam 20 mg.