Ervaringen met Seroquel

quetiapine

verhoogde eetlust geheugenproblemen dorstig verhoogde hartslag hoge bloeddruk

Psychose (85 meningen)
Schizofrenie (32 meningen)
Borderline persoonlijkheidsstoornis (21 meningen)
Onrust (21 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (13 meningen)
Chronische depressie (5 meningen)

02-09-2022 | Vrouw | 26
quetiapine (150mg)
Onrust
Ik heb seroquel voorgeschreven gekregen in februari/maart 2022 na een heftige periode van burn/out, stress en slapeloosheid. Ik was verslaafd aan benzo’s en wou iets niet verslavend maar wel goed werkend op slaap. De werking van de medicatie is prima, niet draaierig of duizelig. 50 minuten na inname sliep ik als een Roosje. Eerste weken had ik wel bijna 12u slaap nodig nu [lees meer...]8u-9u. Als ik kon zou ik het mijn hele leven nemen want had geen enkele bijwerking buiten enorme en snelle gewichtstoename. Terwijl ik personal training volgde en ontzettend gezond begon te eten, omdat ik uit mijn depressie klom bleven de kilo’s eraan vliegen. Ik ben op 6 maanden bijna 10 kilo bijgekomen. 5 had ik oké gevonden maar de toename stopt gewoon niet. Gisteren naar de psychiater gegaan en besloten om ermee op te houden. Vanaf volgende week start ik met Levitron. Hopelijk werkt dat beter! Ik kan seroquel bij hoge nood van slapeloosheid echt waar aanraden, maar nu ik mentaal beter ben en terug kan functioneren wil ik graag ook wel wat gewicht verliezen en minder zware medicatie voor het slapengaan nemen! Wish me luck!

03-02-2024 | Vrouw | 25
quetiapine (25mg)
Overspannen/burn-out
Door mijn burn-out kon ik 3 a 4 maanden geen slaap vatten. Ik bleef gespannen en zat ik een cirkel waar ik niet uit kwam. Eerst zolpidem geslikt en toen ik eindelijk via de psychiater quetiapine voorgeschreven gekregen. In het begin had mijn lichaam wat moeite ermee en sliep ik niet maar na 2 nachten sliep ik eindelijk weer. Wel nog gebroken maar ik maak nachten van 8-9 uu[lees meer...]r!!! Echt geweldig. Mijn spanning in mijn lijf gaat eindelijk weg en heb het idee dat ik eindelijk vooruit kom. Ik ben hier zeker over te spreken en hoop het binnenkort weer helemaal zelf te kunnen doen maar voor nu hou ik het even hierbij!

10-10-2021 | Man | 25
Onrust

16-03-2021 | Vrouw | 25
quetiapine (100mg)
Ik heb dit maar kort geslikt omdat ik het gevoel had dat ik niet meer kon slikken en dat ik stikte in mijn eigen speeksel. Ik raakte continu in paniek! na overleg met mijn psychiater gelijk gestopt. Wat was dit medicijn heftig zeg... nooit meer!

28-10-2020 | Vrouw | 25
quetiapine (50mg)
Op gegeven moment geven ze je gwn van alles in psychotherapie als een arts je niet moet

24-07-2020 | Man | 25
quetiapine (200mg)
Mijn psychiater prees seroquel aan als een wondermiddel. Seroquel zou het ideale alternatief op benzodiazepines zijn met geen enkele bijwerkingen. Hij was er rotsvast van overtuigd dat mijn slaaptekort de oorzaak was van het gebrek aan energie overdag. Ikzelf weet dat dit niet waar is en dat mijn moeilijkheden met slapen zijn vanwege niet genoeg energie hebben. Exact het o[lees meer...]mgekeerde dus. Aangezien hij de expert is heb ik dus toch zijn expertise boven mijn eigen aanvoelen gezet, dat was een extreem slechte keuze. Seroquel is tot nu toe het gevaarlijkste geneesmiddel dat ik heb genomen. Een uur na inname heb ik een half brood, twee pakken stroopwafels en liters water geconsumeerd. Van slapen was er geen sprake. Na een twee tot drie uur uiteindelijk toch in slaap gevallen. De dag erna pas in de late namiddag kunnen opstaan, ik was stikkapot en totaal niet uitgeslapen. Het voelde alsof ik overreden was door een vrachtwagen en was compleet uitgeput, helemaal geen energie. De problemen in mijn hoofd kregen gewoon de vrije loop en er was geen enkele redenering meer om deze tegen te gaan, want seroquel zet deze namelijk uit. Bijgevolg kampte ik dus met extreem ernstige suïcidale gedachten. Ik was agressief, geagiteerd en een zombie tegelijkertijd. Storende geuren wederden wel honderd keer versterkt, ik kon nog niet eens naast een afvoerputje staan want dat gaf mij zo een naar en misselijk gevoel. Na één pil heb ik niets meer genomen en proberen contact op te nemen met de psychiater. Mails bleven onbeantwoord en de telefoon werd genegeerd. De eerste tien dagen heb ik niet kunnen slapen en ik stond klaar om de spoeddienst van het ziekenhuis binnen te wandelen. In de tussentijd bij de huisarts langs geweest en die was verbaasd van de dosering 200mg, wat wel tien tot twintig keer een normale dosis is om te gebruiken om te slapen. Tien dagen geen slaap, daar word je gek van zoals in een Hollywood film. Je krijgt als kers op de taart trouwens ook het gevoel dat je lichaam overhit, ik heb meermaals een ijskoude douche genomen en met de auto airco op 17C gaan rondrijden om van dit koorts gevoel af te geraken. Misselijkheid en brandend maagzuur zijn nog wekenlang aanwezig gebleven.

19-01-2020 | Vrouw | 25
quetiapine (25mg)
25mg voorgeschreven gekregen na een crisisopname vanwege extreme angst. Ik gebruik het in combinatie met sertraline, met name om goed te slapen 's nachts omdat ik vanwege de angst slecht en onrustig sliep. Van nature ben ik een piekeraar en doemdenker, en de seroquel zet dit piekeren echt voor het grootste gedeelte uit. Slapen gaat perfect, een half uurtje na inname slaat [lees meer...]de slaperigheid toe en ik slaap goed door. Ik heb geen moeite om de volgende ochtend weer op te staan en heb overdag geen last van dufheid. In combinatie met intensieve therapie gaat het nu zo goed dat ik dit medicijn mag gaan afbouwen. Een prachtig hulpmiddel als het even niet gaat!

12-01-2020 | Vrouw | 25
Autisme
Ik heb autisme, al mijn hele leven. Daarbij komt ook veel angst en paniek kijken, met name als de dag vordert. Ik woon alleen, maar zodra er mensen om mij heen zijn heb ik veel last van angst en paniek, mijn andere diagnose is dan ook sociale fobie. Ook had ik door mijn autisme en veel gepest zijn veel last van achterdocht, als onbekende mensen op straat lachen of ook m[lees meer...]aar het woord autisme(of grapjes maken over aparte mensen) had ik contstant het gevoel dat ze het over mij hadden. Ik kan ook niet te lang buiten blijven, ik ga even naar de winkel en vlucht dan naar huis, waar ik thuis met gigantische hoofdpijn en stress kom. Ik moet dan altijd even slapen, anders lukte het huishouden en/ of koken niet meer. Ik stond anders echt onder hoogspanning. Ik heb dit al mijn hele leven, zeker wel vanaf mijn 12e. En heb ook en diagnose autisme. Ik vind het heel gezellig met andere mensen te zijn, en heb ook hele goede contacten met familie, maar het is vaak erg moeilijk om te communiceren en het kost mij heel veel energie, ik ben vaak doodmoe als ik even naar de winkel ben geweest bijv. Vroeger moest ik na school ook altijd even liggen van de hoofdpijn. Op den duur werd de overprikkeldheid aan het einde van de dag zo erg dat ik niet meer in slaap kon vallen en meerdere keren per nacht wakker werd, ik had ook erg depressieve en suicide gedachten omdat ik veel meegemaakt heb in mijn leven naast het feit dat ik autisme heb. Ik was altijd fel tegen medicijnen net als mijn ouders. Snap ik wel, medicijnen kunnen nadelig zijn voor de ontwikkeling van een kind. Tot ik de huisarts een keer uitgebreid sprak, dat ik het zat was, om altijd maar overspannen te raken van normale activititeiten. Ook wilde ik weer gewoon kunnen slapen. Die middag gebeurde er een klein wonder, ik nam quetiapine 50 mg en ik voelde hoe mijn lichaam een stukje lichter werd, er viel een last van mij af, ik vergeet dit nooit meer, alsof deze overprikkeldheid van mijn autisme compleet verdween. Op den duur bleek 50 mg niet genoeg en heb ik 100 gekregen, vlak voor het slapengaan. Ik was zo overdonderd van het feit dat mijn leven ooit nog zo rustig en prettig kon worden, ik kon goed naar een ander luisteren en rustig op een ander reageren, bijvoorbeeld in de winkel, wat normaal nooit lukte door autisme. Ik ben ben erg blij geweest met de serequel, alleen schrok ik heel erg want ik kwam 2 kg per week aan, terwijl ik juist graag sport, alles op de fiets doe, een heel huishouden run enzovoort. Ik eet veel groenten en fruit. Uiteindelijk ben ik 15 kg aangekomen en paste mijn kleding niet meer. Ik ging in de weken van het gebruik wel naar de sportschool kracht training, maar toch bleef ik aankomen. Ik vind dit oneerlijk want vroeger viel ik hier juist heel snel van af. Na wat eigen wetenschappelijk onderzoek op internet over gewichtstoename en antipsychotica kwam ik tabellen tegen, die aangaven welke antipsychotica waarschijnlijk het minste gewichtstoename zou geven. Ik ben van surinaamse afkomst en mijn bmi is nu na de gewichtstoename van 15 kg, 31, dat was voor mij ook een argument om over te stappen naar een andere antipsychotica. Wij hebben veel suikerziekte in de familie. Ik heb dit wetenschappelijk overzicht, met gewichtstoename i.c.m. antipsychotica uitgeprint en meegenomen naar mijn psychiater. Ik heb gevraagd om over te stappen op aripiprazol. Ik heb dit nu een paar dagen(ik begin met 2.5 mg en misschien komen we op 5 mg) en kan nog niet beoordelen of dit even goed werkt als de serequel. Ik ga weer proberen 3x per week te sporten (kracht training) in combinatie met een eiwitrijk dieet. Ik hoop dat het nu wel werkt, want met serequel was afvallen bijna onmogelijk. Ik vind dat psychiaters het beste een middel moeten voorschrijven met de minste gewichtstoename, er zijn veel onderzoeken hiernaar gedaan.... Dus mijn advies is: als je serequel voorgeschreven krijgt, probeer eerst kritisch te zijn naar de dokter waarom je geen andere antipsychotica krijgt, misschien word je straks wel 15 kg zwaarder? Ik ken heel veel mensen, die wel 10-20 kg zijn aangekomen door antipsychotica, ik vind echt dat hier meer aandacht voor moet zijn. Anders ben je nog verder van huis. Ik hoop dat je wat hebt gehad aan mijn review. Fijne dag,

21-06-2021 | Vrouw | 24
quetiapine (400mg)
Schizofrenie
Ik slik sinds juli 2019 quetiapine omdat ze dachten dat ik schizofrenie heb (blijkt borderline te zijn) Hielp niet tegen psychoses (waanideeën) en angsten Zit nu op 500 mg voor het slapen gaan, word er niet meer slaperig van. Kan door teveel aan quetiapine niet meer slikken sinds maart, constant in paniek en en dus ook angst aanvallen In het eerste half jaar 45 kg a[lees meer...]an gekomen. Sport nou 4 maand intensief maar lukt me niet om de kilo’s er vanaf te krijgen

23-02-2020 | Vrouw | 24
quetiapine (50mg)
Na een heftige periode begonnen met seroquel XR 50mg. Het wennen was heftig met duizeligheid en vermoeidheid met name en wat hoofdpijn. Eenmaal gewend dacht ik ongeveer een week dat de wereld mooi was en ik eindelijk angstvrij was. Echter na paar maanden merkte ik dat ik al ruim 15 kilo was aangekomen en daardoor obesitas kreeg. Ik heb dit middel een paar jaar terug oo[lees meer...]k gehad in hogere dosis en kwam toen ook ruim 20 kilo aan dit ging er na stoppen en dieet weer af gelukkig. Ook namen de klachten toe als vermoeidheid en afgevlakt gevoel. Angsten waren er nog steeds maar iets meer op de achtergrond. Nu ik goedkeuring heb van huisarts om af te bouwen met om de dag een tablet voor een week ben ik gister door een hel gegaan. Enorm veel bijwerkingen met het afbouwen waaronder enorme migraine, misselijk, diarree, geen eetlust, duizelig, vermoeidheid tot gevoel in slaap te vallen, druk in hoofd, huilbuien, onrust. Ik weet dat dit tijdelijk is maar zie nu wel in wat dit voor troep is en heb besloten hoe ellendig ik mij ook voel ik dit nooit meer slik. Uiteraard is dit voor iedereen anders en zie ik in dat het een topmiddel zou kunnen zijn maar niet voor mij helaas.

07-04-2023 | Man | 23
Psychose
Na hoelang gebruik heeft deze medicijn quetiapine jou geholpen?

13-09-2022 | Vrouw | 22
quetiapine (150mg)
Quetiapine/seroquel gekregen toen ik 15 was voor het slapen gaan. 25 mg. Later is dit verhoogd naar 150 i.v.m. mijn depressie. Over de werking ben ik tevreden; ik slaap goed, en de gedachtes in mijn hoofd werden rustiger. Ze zijn er allemaal nog wel, maar alsof door de quetiapine hun "megafoon" had afgepakt. Depressieve gedachtes hadden minder grip. Stemming voelde ik gee[lees meer...]n verschil. Echter is het niet waard met de bijwerkingen.. Ik was in 3 maanden 10 kilo aangekomen en in de tijd daarna nog eens 10 kilo aangekomen. Bloedsuikers geprikt van 26> schadelijk. Heel streng dieet en constant blijven prikken om het onder controle te houden, gelukkig geen diabetes ontwikkeld maar alles wat ik eet moet ik controleren. Heb ook overgevoeligheid voor suiker: krijg er een hypo van en opgeblazen gevoel. In het verleden eetstoornis gehad dus om zo de controle over mn lichaam kwijt te zijn vind ik heel lastig. Daarnaast geeft het verschrikkelijke nachtmerries. Nu ben ik aan het afbouwen en dit is een hele nare ervaring. Ik slaap bijna niet meer, ben constant overprikkeld, reageer op alles heel heftig en gevoelig en dingen voelen ook surrealistisch op momenten. Hoop dat het overgaat.

21-11-2020 | Vrouw | 22
quetiapine (200mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis

11-05-2023 | Vrouw | 19
Psychose
Ik had 50mg, 1 jaar lang. Eerste maand, werkte het niet zo goed, maar bleef het doorslikken. 2e maand ging het al heel wat beter, zowat nergens last meer van, voelde me ook veel rustiger in me hoofd. Heb het 1,5 jaar gebruikt. Heb nu nergens last meer van.

04-10-2021 | Vrouw | 15
quetiapine (6,25mg)
Ik gebruik quetiapine/seroquel nu bijna een jaar, tussendoor heb ik iets anders geprobeerd maar dat beviel minder. Ik gebruik het om in te slapen, daarvoor werkt het goed. Ik wissel tussen de 6,25 en 12,5 af net hoe ik me voel. Ik merk dat ik best wel heftig reageer op deze medicatie(of het is heftige medicatie) vandaar de lage dosering. Het heeft wel wat bijwerkingen, na[lees meer...]melijk: Ik wordt er slaperig, duf en soms duizelig van, ook lijkt mijn speeksel iets te veranderen. Daarnaast kan ik er niet meer door nadenken, dat vind ik heerlijk. Ik neem het rond 20.00 u in en slaap rond 22.00 u. Ik voel me de volgende dag als ik om 7u opsta nog wat duf, maar dat vind ik fijner dan niet slapen.

09-03-2020 | Vrouw | 2
quetiapine (12,5mg)
Ik sliep al maanden vreselijk slecht en doordat ik slecht sliep ging ik steeds meer piekeren in de nacht. 'Waarom lig ik toch wakker', 'Moet ik maar uit bed gaan of blijven proberen' en uiteindelijk raakte ik uitgeput. Ik sliep maar 2 uur en met geluk 3,5 uur per nacht en dit maanden aan een stuk. Mijn huisarts wou mij niet helpen in eerste instantie. Allerlei dingen gepro[lees meer...]beerd. Geen tv 1,5 uur voor slapen gaan en dus ook geen andere beeldschermen zoals telefoon, tablet, laptop. Lezen, elke dag genoeg bewegen, ontspannende douche elke avond met een vast avond routine met mijn lievelings geurtjes zoals lavendel (tevens ook rustgevend en blijf dat heerlijk gebruiken 😉) Ook elke avond voor ik ging (ga) douchen een lekkere wandeling maken en mij hoofd leeg maken tijdens wandelen. Wandelen is voor mij een soort meditatie eigenlijk. Muziekje op of geluiden van de natuur zelf tijdens de lange avonden en ik woon tegen polder en bossen aan dus veel watertjes, diere m'n en vogeltjes wat voor mij rustgevend werkt. Uiteindelijk melatonine gaan gebruiken maar het hielp niks bij mij. Ik werd echt hopeloos en dat is ook niet bevorderlijk voor je goede en gezonde nachtrust. Wéér naar de huisarts en uiteindelijk kreeg ik quetiapine voorgeschreven. Al snel merkte ik dat het medicijn werkte en ik sliep! Eindelijk sliep ik hele nachten door. Echter bleef ik dood en dood moe maar wanneer ik je maanden zo slecht tot soms niet slaapt dan ben je niet snel daar overheen dus dacht dat het daar aan lag en dat juist door het goede slapen de vermoeidheid pas echt naar voren kwam. Maar elke morgen was een ellende om mijn bed uit te komen, de kinderen klaar te maken voor school, het huishouden deed ik niet zoals gewoonlijk meer omdat ik gewoon chronisch doodmoe was.. Ik werd een wrak en voelde mij echt ongelukkig en depressief omdat ik doodmoe was 24/7. Hele dagen kon ik slapen en in het weekend deed ik dutjes overdag want dat hield mij nog op de been en soms was ik zo moe dat ik, zomer of winter, al om 19.00 uur in bed lag. Ik ging gelijkertijd slapen met de jongste kinderen en mijn man natuurlijk nog niet en hij was er dan voor onze oudste dochter. Ook vlogen de kilo's eraan want het is een van de bekendste bijwerkingen. Je krijgt honger van dit medicijn, de huisarts waarschuwde mij al maar dacht dat het niet zo erg was. Maar hele dagen had ik trek in vooral zoete dingen met name chocolade en dat at ik voorheen zelden. En hoe moe ik van mijzelf was al, ik moest elke avond 2 tot 3 tabletten van 12,5 mg nemen van de huisarts. Dus dat deed ik braaf. Elk uur na inname kreeg ik de honger klap en ging ik eten. 1,5 uur na inname zat ik te knikkebollen op de bank in het weekend terwijl mijn man en ik een film keken of een serie. Ik werd een saai persoon. De dagen werden ellende omdat ik depressief werd doordat ik verschrikkelijk moe was, niks uit handen kreeg, ik enkel buiten kwam voor boodschappen en de kinderen naar school te brengen en van school te halen. Mijn huis werd een gevangenis en ik baalde elke dag weer dat ik zo moe was en niks uit handen kreeg. De huisarts bleef volhouden dat het nooit aan de quetiapine kon liggen maar na bloedonderzoek bleek alles dikke prima. Maar dit was niet normaal om mijzelf zo te voelen op 34 jarige leeftijd. Moeder van 4 kinderen in de leeftijden van 13, 9, 6 en 5 jaar. Altijd fit geweest en door slaapproblemen quetiapine gehad en eigenlijk alleen maar meer problemen gekregen. Maar, zei mijn huisarts onnozel: 'Je slaapt in ieder geval goed'. Ja, dat was zo maar 2 jaar lang gleed ik meer en meer af. Het was genoeg voor mij, was er klaar mee. De huisarts had mij gezegd dat ik gewoon weer kon stoppen met dit medicijn en niet hoefde af te bouwen. Dit omdat ik geen andere aandoening had waar quetiapine voor gebruikt kan worden, hij mij zou het als een vrij onschuldig en niet verslavend slaapmedicijn zijn. Inderdaad kon ik zonder problemen stoppen met het medicijn en ik was benieuwd hoe ik zou slapen. Ik sliep prima en werd na de eerste nacht zonder geslapen te hebben met quetiapine gewoon een heel stuk frisser en uitgerust wakker. Ik werd gewoon rustig wakker zonder steeds weer in diepe slaap te vallen terwijl mijn wekker op snoozen stond elke 15 minuten en dit 3x want ik zette bewust altijd mijn wekker vroeger dan nodig omdat ik echt moeite had met wakker worden. Maar na de 2x snoozen stond ik op en zonder vreselijk moe te zijn. Mijn humeur was op en top en het viel mijn kinderen zelfs op want ik had altijd sinds gebruik.van quetiapine een vreselijk ochtendhumeur had en ik was na de eerste nacht zonder slapen met quetiapine gewoon gezellig en vrolijk zoals ik voorheen was. Zin in de dag en ervaarde eindelijk geen zware vermoeidheid en depressieve gevoelens. Ik heb het nu een tijdje niet meer genomen en soms slaap ik slechter maar zelfs na slecht geslapen te hebben voel ik mij in de morgen stukken beter en frisser en uitgeruster dan wanneer ik toch een quetiapine neem. Ik heb het 1x nog ingenomen toen ik een slapeloze nacht had maar wat een spijt had ik ik direct toen de wekker ging en ik de gehele dag hartstikke gaar was. Ik neem het het niet. Dan maar een slechtere nacht dan weer zo ellendig door een medicijn erbij zitten. Heb de overige pillen terug ingeleverd bij de apotheek en de huisarts gezegd dat ik de troep niet meer gebruik en hij blijft aandringen dat ik ze moet nemen voor mijn goede en gezonde nachtrust. Ja, ik sliep en diep ook. Als ik om 19.00 in bed lag sliep ik direct en werd pas wakker door de wekker. Het was net een narcose. Ineens ben je weg en in diepe slaap en zo ben je ineens weer wakker en zit je gehele nacht er al op. Maar voelde niet zo. Goed en gezond was het voor mij persoonlijk verre van. Mijn tip is dus ook dat je enkel aan dit medicijn moet beginnen wanneer je echt niet anders kan en je gewoon geen keus hebt. Ik had geen keuze, dacht ik... Maar wat ben ik wijzer geworden. Neem dit medicijn echt puur en alleen wanneer het hoog nodig is en je niet anders kan. Dit medicijn is niet niks. Het gooide bij mij alles compleet overhoop. Was mijzelf totaal niet meer en was geen leuk persoon meer en kwam gigantisch aan. Nu ik het niet meer slik ben ik weer mijzelf, ik ben weer vrolijk en positief. Energie voor 10, slaap eigenlijk prima! en kan alles weer aan en ik was binnen no time de kilo's die ik aan kwam weer kwijt. Denk dus echt goed na en overweeg goed voor jezelf of het voor jou echt nodig is om dit medicijn te slikken als het gaat om slecht slapen. Ga eerst mibelinke oorzaken na. En zorg dat je je moet maakt overdag en maak een fijne avond ritueel dat jou ontspant en ga dan lekker je bed in Kijk geen tv een uur voor slapen gaan en dus ook geen telefoon, tablet of laptop/pc. Ga wandelen in de avond na het avond eten en neem.een douche daarna, ga sporten.... Iets... Maar blijf zolang mogelijk van de quetiapine af