Ervaringen met Zyprexa

moe wakker worden

Psychose (68 meningen)
Schizofrenie (16 meningen)
Onrust (10 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (2 meningen)

16-08-2020 | Man | 56
Onrust
Door het gebruik zeer suffig en als een zombie . Traag reageren en haast niet meer kunnen denken .Chronische hoofdpijnen. Gevoelsmatig in een hele kleine wereld terechtkomen; heel erg op mijzelf gericht. Ben gestopt en kon een dag later weer gewoon reageren.Ik wil geen kasplant zijn!

03-09-2013 | Vrouw | 57
olanzapine
Ik gebruik al zo'n 15 jaar zyprexa en ben daar zeer tevreden over. Ik heb het met verschillende sterktes geprobeert , maar bij mij werkt het het meest effectief op 15mg. Bij 10mg. heb ik nog achterdochtige gevoelens, terwijl ik bij 20mg. een beetje zombie-achtig ben. Al met al kan ik me nu goed redden en heb ik nauwelijks nog begeleiding nodig. Gelukkig dat Zyprexa besta[lees meer...]at!!! succes allemaal , Joke!!

16-12-2012 | Vrouw | 57
Schizofrenie
gebruik al 15 jaar zyprexa 15mg. geen psychoses meer. minder gaat echter niet. jammer dan. nauwelijks bijwerkingen, alleen wat gewichtstoename. ben zeer tevreden over zyprexa. slaap er ook prima op. geen enkel probleem voor mij. Ik geniet van het leven!!

23-09-2016 | Vrouw | 58
Psychose
Ik ben vorig jaar gestopt met dit medicijn, vanwege de vele bijwerkingen. Door gebrek aan goede communicatie in eigen familiekring blijft alles sudderen. Dat ligt aan beide zijden. In onze regio hebben vele mensen een vrij gesloten karakter. De gevestigde mening telt. Heb je een andere mening dan lig je er op tijd uit. droge mond, slaperigheid, sufheid, rusteloosheid, sl[lees meer...]apeloosheid; later extreme vermoeidheid (nu ook door stress en te laat naar bed gaan. Later ook: Moeilijk plassen, hongergevoel op onlogische tijden, vasthouden van vocht + dikke voeten/enkels, gevoelig voor zonlicht. - "Meest bizarre bijwerking: -"Plotselinge onverklaarbare dood' - " Jaren geslikt, maar ik ben nog niet dood.' / In dit medicijn zitten veilige en onveilige E-nummers in. Veilig is magnesiumstearaat = E572 groen/veilig / E132 = rood/vermijden. microkristallijne cellulose = E460* = rood/vermijden. En dan nog deze hydroxypropylcellulose E464* = rood/vermijden. Verder *1961 volgens twee studiewetenschappers zijn deze E-nummers* kankerverwekkend. Crospovidon = onbekend, weet niet wat het is. Tabletomhulling: titaniumdioxide =E171 = oranje/pas op!, talk en polivinyl alcohol. macragol 3350 (??). Bij hogere doseringen zitten er nog een paar andere stoffen in.

03-12-2012 | Vrouw | 58
Schizofrenie
Sinds een jaar of 10 gebruik ik dagelijks 5 mg Zyprexa. Heb daarvoor Orap, Haldol en misschien nog andere middelen gebruikt tegen psychoses. Zyprexa helpt goed. Heb wel mijn gewicht zien toenemen tot nu 87 kg (moet eigenlijk 69 kg wegen). Slaap ook slecht, i.t.t. berichten van andere gebruikers. Verder weinig bijwerkingen, behalve dat ik moeilijk uit bed kom. Maar: heb sin[lees meer...]ds 4 jaar last van ECZEEM. Eerst op mijn handen, nu ook in de liezen en oksels. Het jeukt verschrikkelijk en ik moet zware hormoonzalf gebruiken. Ik ken nog iemand die Zyprexa gebruikt en deze klacht heeft. Zijn er nog meer meldingen daarover? Ik overweeg om toch op een ander middel over te gaan.

23-09-2014 | Vrouw | 60
Stress
Door ernstige chronische stress voelde ik me zo beroerd dat ik nauwelijks kwaliteit van leven had. De spanningsmisselijkheid was ondraaglijk. Gesprekken met psycholoog hielpen niet. Werken ging tot mijn grote verdriet allang niet meer. De specialist schreef mij Zyprexa voor. Na een dag voelde ik me stukken beter. Gebruik nu een week Zyprexa. Bijwerkingen heb ik niet, [lees meer...]zeker geen extra hongergevoel. Kan de hele dag wel juichen van geluk. Had ik het maar eerder gekregen ! Lily

18-11-2013 | Man | 60
Schizofrenie
Na een aantal weken merkte ik dat toen ik naar buiten ging het licht niet meer zo scherp en hel was. Ik dacht; "Goh, het werkt". Jarenlang droeg ik zonnebrillen en in alle jaargetijden. Verder merkte ik dat mijn gevoelsleven was afgevlakt. Geen vervelende emoties die ik altijd onaangenaam vond. Verder ging mijn libido sterk omlaag, ik werd impotent wat ik wel rustig vond. [lees meer...] Jammer dat ik niet meer droomde en dat was het enige dat ik vervelend vond.

05-04-2024 | Man | 62

moe wakker worden

zeer effectief als je het gebruikt tegen onrust . Je moet wel je tijd nemen om weer wakker te worden . Ook redelijk wat gewichtstoename . Bij mij werkt een dosis lager dan 10 mg niet . Best wel tevreden omdat ik dankzij dit medicijn geen benzo's meer gebruik .

09-04-2020 | Man | 62
olanzapine (20mg)
omdat ik in die tijd nog andere medicatie had (seroquel) Lorazepam Haldol, heb ik van de overstap niet veel gemerkt. Ik zou niet kunnen zeggen of er wel of geen symptomen waren omdat ik continu veel klachten had

15-09-2018 | Vrouw | 62
olanzapine (2,5mg)
bekend met depressiviteit, stress stoornissen, onrust en slecht slapen

19-05-2014 | Vrouw | 62
Psychose
hoi, ik gebruik dit middel ook, maar heb geen levenslust meer!! Kom uit bed, ga op de bank zitten en kom er niet meer vanaf. Is er geen ander middel dat mij kan helpen?? Hier word ik nog depressiever van, gr

16-01-2023 | Man | 64
olanzapine (5mg)
Onrust
13 jaar zyprexa gebruikt in een licht doses (5mg) om dat het helpend kan zijn bij diagnose ASS. Zelf merkte er niets van toen ik het ging gebruiken. Mijn partner wel. 13 jaar gebruikt nooit meer voor een gesprek uitgenodigd door psychiater, huisarts of apotheek m.b.t. dit medicijn. Toen ik stopte merkte dat ik scherpte en bewust zijn terug kreeg en voelde ik me niet meer g[lees meer...]edrogeerd. Eerst een lange manische periode dat werd minder en sloeg om in stemmingswisselingen. Na 2 jaar uiteindelijk weer de oude. Vrij traumatisch ervaring met vertrouwensschade aan medicijn verstrekkers die geen invulling geven aan hun zorgplicht

30-09-2017 | Vrouw | 64
olanzapine (210mg)
Depressief
ik was depressief maar geen antidepressiva toegestaan i.v.m. ontwikkeling manie/psychosen. Daarom begonnen met Zyprexa. ik was hiermee gedurende twee jaar stabiel suicidal.

20-05-2018 | Man | 66
olanzapine (10mg)
Na een week kreeg ik slikproblemen en kreeg ik een benauwd gevoel .Ben er mee gestopt en nu zijn de bijwerkingen verdwenen.

07-04-2013 | Man | 68
Bipolaire stoornis
na 20 jaar haldol + lithium ben ik in 2004, na de zóveelste opname in psych. ziekenhuis, overgestapt op Zyprexa. Aanvankelijk zag ik daar tegenop vanwege het dikmakende effect, maar vlgs. mijn psychiater viel ik niet in de risicogroep: ik ben man en ouder. Het resultaat was enorm! langzaam ebde mijn angst voor een nieuwe psychose weg en durfde ik weer te leven. Ben voor de[lees meer...] 2e keer getrouwd, uitgeschreven bij de RIAGG en voel me als herboren (en dan niet in de zin van manisch "herboren", want dat is voor mij een gepasseerd station!)

26-10-2013 | Man | 69
olanzapine (7,5)
Bipolaire stoornis
Weliswaar heeft dit medicijn mij ongeveer 12 jaar uit Psychose gehouden, Maar de somatische klachten door de bijwerkingen ervan werden steeds erger en meer: a) Diabetes waardoor 1 x daags 500mg Metformine b)Angina Pectoris, waardoor 1x daags 50 mg Metoprololsuccinaat Retard a 50 mg, Carbosalaatcalcium a 100 mg 1x daags oplossen en opdrinken en bij erge hartkramp spra[lees meer...]y onder de tong Nitrolingualspray c)Urine incontinentie, waardoor 1 dd Toviaz a 5 mg (Fesoterodinefumaraat) d)Opstipatie e) Korte termijn geheugenverlies f) Ernstige Gewichtstoename doordat Zyprexa ook de eetlust erg vermeerderd g) Tremor (beven) van met name de handen h) Enigzinds Evenwichtsverlies. Opmerking; De somatische klachten stapelden zich maar op, waardoor in overleg met behandelaar het middel ongeveer een half jaar is gestopt! Het middel was voor mij dan ook erger dan de kwaal! Naast zyprexa (7.5 mg) 1 dd gebruikte ik ook Depakine Chrono deelbare Tabletten a 500mg 2 dd 1,5 Tabletten (2dd. 750 mg). Dat is zo gebleven. Voorheen in plaats van Depakine Chrono ongeveer 20 jaar Lithium preparaten geslikt, maar door daarna te hoog Creatine gehalte in 't bloed, vervangen door Depakine Chrono sinds 2001.