Ervaringen met Zyprexa

Psychose (68 meningen)
Schizofrenie (16 meningen)
Onrust (9 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (2 meningen)

20-04-2020 | Man | 40
olanzapine (2,5mg)
Autisme
Super fijn medicijn, dempt mijn onrust, kan beter tegen prikkels, geen heftige bijwerkingen, geen sufheid, voel me super stabiel en in staat te functioneren op werk, slaap vele malen beter, nauwelijks angst of stressklachten meer, vlakt me ook niet af, voel me juist 'normaal' door deze medicatie. Na jarenlange 'onrust in mn hoofd' nu baan in de IT, vrienden, eigen apt, be[lees meer...]n in balans door de olanzapine, heb overzicht...

18-12-2016 | Man | 40
olanzapine (2,5mg)
Bipolaire stoornis
Ik merkte na een paar dagen dat alles rustiger werd, gedempt (hoge tonen werden weggenomen). Na 40 dagen merkte ik dat ik een pieptoon had tussen de oren die niet wegging. Ik had zogenaamd last van prikkels volgens de psychiater, ik vond van niet en ben na 8 gesprekken weggegaan en heb gezegd dat ik niet meer kom, omdat [lees meer...]ik ziek word als elk gesprek eindigt met, ik vind dat je dat medicijn moet slikken. Na enkele maanden slikte ik die 4 pillen elke dag 1 pil met de gedachten, als je het niet probeert dan weet je het ook niet, baat het niet dan schaad het niet. Ik weet vanaf toen, baat het niet dan schaad het misschien wel. Ik heb dit nu al 8 jaar en ben er al lang neerslachtig en depressief door, ik kan wel janken.

25-07-2015 | Man | 40
olanzapine (20mg)
Schizofrenie
deze medicatie helpt mij om enige rust in mijn hoofd te krijgen, en niet weer in pschychose te belanden. ben wel veel aangekomen en heb frequente eetbuien door deze medicatie. auditieve hallucinaties zijn nog wel aanwezig, daar wel minder. ook is het een heftig medicijn en bij gebruik voel ik me een zombie, heel versuffend.

05-07-2015 | Man | 40
ADHD
Tja, het helpt om te slapen, maar ben er kapot van. Tevens wist de arts dat ik drink en blow. Die combi maken dit medicijn gevaarlijk. Ik heb dingen gedaan die ik niet meer weet. Ben agressief geweest, heb dingen stuk gemaakt, en weet er niets meer van. Past ook niet bij mijn persoonlijkheid. Dus, waardeloos spul.

21-01-2022 | Man | 41
Psychose
In oktober 2021 draaide ik helemaal door Waarschijnlijk achteraf gezien leed ik al een jaar aan depressie maar ik zag dat niet het ging steeds slechter en was zwaar verslaafd aan hasj en rookte veel . Waardoor in vaak thuis ruzie kreeg met vrouw en kinderen. Ik ging ook steeds minder vaak naar huis . Bleef rond hangen om te blowen. Dit werkt steeds ergens ik ervaarde o[lees meer...]ok erge stress van alles werk, privé leven. Ik bleef maar doorgaan tot dat mijn vaders plots kwam te overlijden. Dat was bij mij de druppel en draaide ik helemaal door alle remmen waren los gebruikte veel meer dan normaal ik at helemaal niks . Kreeg ook het gevoel achtervolgd te worden en bespioneerd. En het gevoel dat iedereen het op mij gemunt had. En dat ik de wereld moest redden . Ik was altijd al een gezond man die wel meerdere keren per week sex had met mijn vrouw zeker 3/5 x per week . Na 12 jaar huwelijk dus waren zeer actief . Toen ik de psychose kreeg na veel aandringen van hulpverleners heb ik toch maar ingestemd met de medicijnen en begon ik aan 10mg zyprexa De eerste 3 weken ging het langzaam goed . Voelde me beter en rustiger en kreeg weer zin in eten en de rust was weer terug gekeerd . Maar na 1maand zyprexa 10mg te gebruiken. Was ik erg slaperig en Wou alleen maar slapen toen gaven ze me abilify 15mg daar was ik idd niet meer moe van maar kreeg ik andere bijwerkingen rusteloze benen dit was vreselijk . Daarna weer gestopt na 14dageb en moest ik zyprexa 5mg gaan gebruiken sinds dien is het helemaal slecht gedaan voelde me erg somber , en moest alleen maar denken en wordt daar onrustig van. En de bijwerkingen waar ik probleem. Mee had was dat lust problee geen zin in sex, mijn vrouw vond dit erg frustrerend want ik had gewoon geen zin . Na 2 weken 5mg te hebben gebruikt ben ik dan naar de huisarts geweest met de vraag waarom ik me zo slecht voel zei was van mening om hem te verhogen naar 10 en toen kwart er meer bijwerkingen bij . Na weer 15 dagen ben ik helemaal in 1 x gestopt met zyprexa . Na 2 dagen begon ik wat meer te praten . Maar in die Week had ik dus geprobeerd om sex te hebben maar dat lukte gewoon helemaal niet en ik kreeg weer een knap in me hoofd en heb ik een heel naar gevoel en soort trauma en denk ik steeds het komt nooit meer goed ik slaap ook niet- meer in mijn bed ik lig op de bang ik probeer die kamer te vermijden omdat ik bang ben voor het probleem. En ik voel mij heeel heel erg onrustig en ik wordt helemaal gek van alle gedachten die ik krijg en ervaar de symptomen van droge mond en ogen is weg ik praat meer maar ik voel me heeeeel slecht . Slaap al 14 dagen niet gepind helemaal niet maar ik wil echt niet terug beginnen aan het medicijn. Hoop dat iemand hier zich zelf in herkent in mijn verhaal en misschien hun ervaring met mij willen delen . Komt dit nog goed ga ik me ooit normaal voelde. En hoelang duurt dit

07-06-2015 | Vrouw | 41
olanzapine (15mg)
Ik hoor stemmen en daar helpt het wel iets bij om te verminderen naar ben in korte tijd 12 kilo aangekomenen en heb nu een buik en dat had ik nooit. Vorige gelet op. Mijn eten en veel gesport en bewogen en alsnog 2 kilo erbij. Dat is wel een behoorlijke nare bijwerking.

21-03-2013 | Man | 41
Schizofrenie
Zyprexa 30mg 1 maal daags innemen. Daarbij foliumzuur en vit.B12. Goed en gezond eten boven gemiddeld). Extra slapen 12 a 14 uur per etmaal in plaats van de normale 8 uur. Half uurtje de natuur in, werkt ook heilzaam. Bier dat gaat ook goed. Alcohol helpt je ontspannen voor het slapen gaan. Ik ben cronisch psychotisch (Schizofreen); al 15 jaar. De antipsychotica isoleert [lees meer...]de kanalen waar langs informatie stroomt (bewustzijns vernauwend). Je voelt je goed als je slikt en als je stopt dan kan er veel fout gaan! Je legt je zelf in een breuk. Het is slecht voor je gezondheid vooral de hersenen krijgen te lijden.

11-04-2012 | Man | 41
Psychose
Ze weten het niet als mijn psychose komt; dan heb je aan 10 man niet genoeg. Ik heb het idee dat ze me met opzet hebben proberen kapot te maken omdat ik vroeger sov traject heb gehad. ik ben er al 7 jaar uit en nog moetten ze voor mijn deur me als heroiinejunkie gaan uitschelden? ik wens ze veel succes met mijn psychose want die is heel heftig ik denk dat ik wel 10 man in[lees meer...] 35 secondden kan uitschakelen bijvoorbeeld en momenteel geen leven heb. (Red; mening aangepast / deels ingekort naar algemeen en begrijpelijk taalgebruik)

25-03-2012 | Man | 41
Psychose
wat is dit voor zooi eigenlijk,al die medicamenten zijn niet echt goed, als je onder een bopz famileizaak valt en je een psychose op maat krijgt omdat men je gek probeert te maken tja dan kun je toch wel dit even gebruiken... tja mijn buurman is een drugsdealer met een raamhoertje van de poeldijkstraat verkoopt hij c/meth en hij kan ...... groeten friemel 6 10 minute [lees meer...]rapidgun.

08-09-2022 | Vrouw | 42
Psychose
25-02-2021 | Vrouw | 40 olanzapine (7.5mg) (deze post heb ik toen gemaakt) Ondertussen ben ik terug 2 jaar aan de slag als leerkracht in een middelbare school in het viere, vijde en zesde middelbaar. Het afbouwen van de medicatie heb ik in één keer gedaan. Het slapen was de eerste 2 maanden moeilijk en het duurde langzaam voor ik terug mezelf kon zijn. Waarschijnlijk moe[lees meer...]st mijn lichaam terug herstellen van het chemisch spul. Geleidelijk aan ging het steeds beter en merkte ik op dat ik bvb. terug spontaan begon mee te zingen met liedjes in de auto, ik nam terug meer initiatief om dingen te doen,... Nu ben ik weer helemaal de oude. Mijn welgekende levenslust is terug en ga binnenkort een marathon lopen. Mijn ervaring met al deze soorten medicatie is dat ik dit, achteraf bekeken, al veel sneller had moeten stoppen. Ik denk dat het nemen van antipsychotische medicatie echt gevaarlijk voor je kan zijn omdat je je lichaam er afhankelijk van kan maken waardoor je net meer dopamines aanmaakt wat psychoses uitlokt. Ik vind het trouwens ook erg vreemd dat psychiaters, die slechts 15 minuten tijd maken voor hun patiënten, tussen al het gamma aan soorten medicaties voor jou kunnen bepalen wat in jouw hoofd zou werken. Hoe meer ik erover las, hoe meer ik erin geloof dat het makkelijk geld is voor de farmacie. Patiënten worden ook helemaal aan hun lot overgelaten als ze medicatie willen afbouwen. Net zoals bij anti-depressieva (beluister de podcast: de wereld van sofie over anti-depressieva) maken ze patiënten er lichamelijk afhankelijk van terwijl er amper wetenschappelijke studies zijn over de individuele effectiviteit. Wat mij vooral uit de psychose gehaald heeft is helemaal niet de medicatie maar het ziekte-inzicht zelf. Het lezen van boeken zoals bvb. kortsluiting in mijn hoofd, ben ik nu terug normaal?, ervaring lezen op de website psychosenet... Eén psycholoog (die ondertussen op pensioen is en waarschijnlijk zelf ondervonden heeft wat medicatie met je doet) gaf me de moed en raad om zelf de keuze te maken om ermee te stoppen. Dit heb ik dan besproken met de psychiater en die stond er gelukkig ook achter. Sindsdien heb ik mijn leven en levenslust geleidelijk aan terug op de rit gekregen. Beste keuze ever. Mijn boodschap is dus, als je medicatie neemt, stop ermee. Denk zelf na over wat je overkomt. Informeer (lees boeken, films zoals 'a beautiful mind', hou je rustig en doe 'wat normaal geacht wordt'. Blijf weg van de psychiatrie. Ga de natuur in, wandel, sport, draag zorg voor de mensen die je lief zijn en neem zo veel mogelijk deel aan sociale activiteiten. De natuurlijke weg lijkt me steeds de beste ook al zal je je de eerste 2 a 3 maanden je er wat onwennig bij voelen. Het komt goed.

24-04-2012 | Man | 42
olanzapine
Hallo, Na mijn scheiding stond ik er 4 jaar geleden alleen voor! Mijn man verliet mij voor een ander en ik moest alleen met heel veel lieve mensen om mij heen verder. Ik was altijd heel sterk en kon het met 2 kinderen allemaal wel aan. Tot ik vorig jaar tot stilstand werd gebracht door een ongeluk. En toen kwam alles op mij af. gelukkig heb ik een superlieve vriend wee[lees meer...]r, die superveel voor mij doet, en nu ben ik in rustig vaarwater en kan alles niet meer overzien. Ben helemaal de weg kwijt! vorige week kreeg ik oxazapine voorgeschreven. nadat ik op mijn werk niet goed was geworden. Het is maar 2,5 mg dus ik ben benieuwd wat het met mij doet.

29-09-2015 | Man | 43
Zyprexa = chemische dwangbuis

09-04-2013 | Man | 43
olanzapine
Ik was al 21 jaar op zoek naar een medicament die mij kon "helpen" om mijn angst aan te pakken en weer verder durven weg te gaan,dus heb echt zowat alles gebruikt en voel mij nu eindelijk goed met sertraline 150mg,akton 2mg en 7.5mg olanzapine sinds 3 maanden. En ja eindelijk iets dat werkt voor mij maar bij de opbouw voelde ik mij afwezig,ongeconcentreerd,prikkelbaar,emp[lees meer...]athisch. Nu durf ik eindelijk verder gaan dan Belgie ,al zit alles nog in een beginstadium en probeer ik per beetjes verder en verder te gaan.Ik woon in Gent en ben recent naar Cochem geweest wat voor mij onvoortstelbaar goed gelukt was en ik het gevoel had dar er iets geblokkeerd zat in mij,wel raar maar dit weekend verleg ik mijn grens naar Amsterdam,daarna hoop ik Parijs .... Eindelijk!!!

12-03-2017 | Man | 44
olanzapine (5mg)
In de lente van 2015 kreeg ik bij mijn bipolaire stoornis enorme angsten. Ik durfde mijn bed niet meer uit te komen, geen interesse meer in het leven, staarde van in mijn bed naar het plafond en hoopte dat ik geen foute dingen zou doen zoals zelfmoord. Toen kreeg ik van mijn psychiater Olanzapine 5mg, na 3 weken was ik een ander persoon maar nu 2 jaar verder ben ik 14 kg[lees meer...] bijgekomen en merk ook lichte borstvorming. Niet leuk voor een man van 44 jaar, een buik en borsten hebben. Onlangs gestopt gedurende 3 weken en 12 kg kwijt op die tijd maar de 4de week opnieuw angsten en onzekerheden. Zou graag alternatief vinden maar blijkbaar heel moeilijk met mijn bipolaire stoornis en angstpsychose.

15-11-2014 | Vrouw | 44
olanzapine
Hoi, ik ben MS-patient. Ik heb de oorzaak van MS bij mij gevonden: Efexor, antidepressiva. Zelfs neuroloog, dokter weet het niet. Enfin, nu neem ik ander antidepressiva, zonder gaat niet dus het is afwachten hoe het verder gaat. Ik wil mijn leven leefbaar houden. Nu neem ik sinds 2 maanden Zyprexa. Ik weet niet of het goed of slecht is. Ik ben wel bang van al die pillen [lees meer...]nu. Als zelfs dokters dat niet weten wat de gevolgen zijn van langdurig gebruik. Het enige dat ik nu doe is luisteren naar mijn lichaam.

20-11-2012 | Vrouw | 44
olanzapine
Ik heb last van vervelende kwaal; een vieze reuk en smaak. Al bijna 21 jaar. Heb er mijn methoden voor ontwikkeld om weer een normale reuk/smaak te hebben (huilen, op m'n knieen hoofd naar beneden, kokhalzen, zodat er vocht in m'n neus komt en weet ik het waar), zodat ik tenminste fatsoenlijk iets kan eten. Heeft veel invloed op m'n humeur. Maar het heeft ook met spanning [lees meer...]te maken. Al met al, dit medicijn werkt gunstig tegen spanning. Ik heb ook Oxazepam. Maar daar had ik steeds meer van nodig. Nu moet ik afbouwen daarmee en dit blijven slikken. En ik slaap weer!!!!!!