Ervaringen met Zyprexa

Psychose (68 meningen)
Schizofrenie (16 meningen)
Onrust (9 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (2 meningen)

10-12-2013 | Man | 15
olanzapine (10mg)
Slik dit medicijn nu zo' n 5 jaar en kan er niet meer van af komen. Ben 30 kilo aangekomen waardoor ik bijna aan diabetes zit. Ook heb ik hierdoor tardieve dystonie opgelopen, een bewegingstoornis in mijn kaken waardoor het lijkt alsof ik elke dag op xtc zit!!! Ik vind dit troep, zoals alle antipsychotica, maken leven mensen kapot in plaats van dat ze mensen levens verbete[lees meer...]ren!

19-01-2020 | Vrouw | 16
Onrust
Hielp niet.

08-11-2014 | Man | 18
olanzapine
Ik heb het middel op mijn 11de gekregen en tot mij n 17e gebruikt. (ik had toen veel minder vanwege mijn leeftijd,ik had eerst 5 en toen 2,5 mg) Ik wilde enkele maanden geleden stoppen,even het ging goed maar toen al gauw een stuk minder goed. via via opnieuw voorgeschreven gekregen en ik slik nu sinds 2 weken 10 mg en om mijn bloedsuikerspiegel op peil te gebruiken slik [lees meer...]ik nog wat homeopatische middelen. Verder nergens last van,je moet alleen leren eten met je hoofd en proberen om minder op je hongergevoel te letten door afleiding te zoeken,dan gaat die drang naar eten (bij mij tenminste) vrij snel weg. Zorg dus dat je naast het slikken van de medicatie genoeg afleiding hebt.

24-11-2016 | Man | 19
olanzapine (15mg)

18-08-2016 | Vrouw | 20
Eetstoornis
Ik kreeg zyprexa voorgeschreven voor mijn irreële angsten, paniekaanvallen en bepaalde dwang die ik had gekregen door mijn eetstoornis (anorexia). Ik was gigantisch bang, omdat je, als je het googlet, alleen de horrorverhalen leest van mensen (met eetstoornis) die het moesten slikken om ook aan te komen. Gelukkig is dit bij mij niet gebeurd. Tenminste, ik kwam wel aan, in [lees meer...]normaal tempo, maar niet extra door het medicijn. Ik begon met lage dosis (2,5) en toen opgebouwd naar 5,0 en 7,5. Ik heb het langst 5,0 mg geslikt. Ik heb er weinig problemen mee gehad (behalve de angst om er mee te beginnen). Ik heb het een jaar geslikt. Ook een tijdje in combinatie met sertraline (dat kwam na een half jaar erbij). Mijn klachten zijn wel wat afgenomen. Afbouwen gaf ook geen problemen.

08-10-2021 | Man | 21
olanzapine (30mg)
Psychose
1e keer was ik 19 jaar en ze Begonnen me meteen olanzapine 25 mg te geven heel raar. Ik werd in 3 weken van 70 kilo naar 85 kilo. Na 2 maanden woog ik 100 kilo en toen wist ik van psychiatrie slaagt nooit in deze wereld. Ik was meteen gestopt met medicatie misschien maximaal 3 maanden medicatie gebruikt en nu gaat het al jaren uitstekend. Ik raad je aan om kort medicatie t[lees meer...]e slikken uit ervaring omdat je lichaam en je bloed er aan gaan wennen (net als een slaappil te lang gebruiken zorgt er voor afhankelijk te worden van een pil) Geloof het beste is snel herstellen snel afbouwen zodat het niet te veel in aanmerking komt met je bloed. Want wanneer het in je bloed zit geloof ga je er heel je leven van afhankelijk zijn. Gelukkig leef ik mijn ouwe leven weer ben weer afgevallen naar het normaal en de mensen om me heen steunde me in alles wat ik deed omdat ze vertrouwen in me hadden.

05-01-2021 | Man | 21
olanzapine (10mg)
Nooit mee beginnen.. zwaar verslaafd eraan en als ik ze neem slaap ik tot 18u, mijn leven is momenteel niks meer waard door deze chemische nest, kan geen job behouden, laat staan de fit vinden om op te staan

12-11-2014 | Man | 21
olanzapine (20mg)
Psychose
Zyprexa/olanzapine is het slechte, vervelendste en meest zware medicijn wat ik ooit heb ingenomen. Er zijn erg veel bijwerkingen stijve spieren, pijnlijke gewrichten, concentratieproblemen, droge lippen, droge huid, slaperig gevoel, krachtsverlies, extreme vermoeidheid, dikker worden, rusteloosheid, vergeetachtigheid en ga zo maar door, maar dit zijn de klachten die ik ha[lees meer...]d en een groot deel nog steeds heb. Ik vervloek de mensen die mijn leven zo gemaakt hebben. Ik heb altijd gehouden van sporten, tot het uiterste gaan, hard werken en een leuke studie volgen (iets maken van mijn leven) verder hou ik ook erg van lachen. Doordat ik dit (medicijn) moet innemen worden deze dingen allemaal zo goed als onmogelijk: ik kan me niet meer concentreren, ben snel buiten adem en werken kan ik ook bijna niet meer. Ik ben een eerlijk persoon dus als iemand mij vraagt wat er is vertel ik hem dat, dus een baan krijgen is ook bijna onmogelijk (mensen die denken dat ik gek ben). Voordat ik in die inrichting kwam was ik aan het trainen om een super atletisch te worden, waardoor ik door de rusteloosheid meerdere keren ben weggelopen uit de inrichting om toch bezig te zijn ipv de hele dag maar te zitten, eten en tv te kijken gevolg was dat ik van seroquel 5 mg naar een medicijn met zwaardere dosis ging, paar keer erg kwaad geworden en gedreigd dingen te slopen als ze me daar niet weglieten gaan, gesmeekt om naar een open afdeling overgeplaatst te worden. Uiteindelijk uitgekomen op zyprexa 20 mg met bovengenoemde bijwerkingen dit heb ik 4 maanden ingenomen toen geleidelijk met de psychiater afgebouwd naar 12,5 mg (1 jaar later). Ik heb het nog altijd zwaar en wil zo snel mogelijk naar 5 mg, maar afgelopen tijd toch weer een beetje achterdochtig (ben van nature een beetje zo, omdat ik nooit echt open ben geweest) en 15 mg gekregen. Voor de spierstijfheid akineton gekregen, werkt een beetje, maar daardoor kan ik me nog slechter concentreren. De opleiding die ik volg begint moeilijker te worden en nu overweeg ik te stoppen met de opleiding. Vervelend omdat ik al eerder ben gestopt met een opleiding. Ik vind dit spul zo verschrikkelijk klote! Ik lees dat anderen op de 2,5 mg enzo zitten en voel me nu behoorlijk bezeikt en volgespoten met troep.

19-11-2013 | Vrouw | 21

06-11-2017 | Vrouw | 23
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

01-08-2016 | Man | 23
olanzapine (20mg)
Psychose
De psychose werd alleen maar erger. Toen opgenomen en op abilify gezet, kreeg daar hartklachten van dus ook daar mee gestopt. Heel beangstigend voor hem vanwege de hartklachten hij dacht dat hij dood ging. Heel hoge bloeddruk, en daardoor op de hartbewaking terecht gekomen.

14-10-2017 | Vrouw | 24
Psychose
Sinds ik die medicijnen olazanpine begon te slikken, ben ik beter gaan slapen en minder last van psychoses maar het nadeel is ben wel aangekomen en heb minder eetlust en minder zin in op iets te doen.

19-08-2015 | Man | 24
Psychose
Na een korte (acute) psychose is mij tijdens mijn verblijf Zyprexa toegediend. Eerst 5 mg en na toevoeging van ADD-medicatie opgehoogd naar 10 mg. Werkte op zich naar behoren en haalde me na 4 dagen al uit mijn psychose. Door de zeer onderdrukkende sufmakende bijwerking en wat sombere gedachtes ben ik geswitcht naar 2 mg risperdal. Ook dit middel heeft zo zijn bi[lees meer...]jwerkingen, maar vlakt iets minder af en is wat gebruiksvriendelijker. Voor de mensen die zyprexa slikken: doe dit enkel kortstondig, want het risico op diabetes wordt hier behoorlijk mee verhoogd. Momenteel nog wel veel angst, maar hiervoor krijg ik andere medicatie.

12-05-2013 | Vrouw | 24
olanzapine
Ik heb 2 jaar zyprexa geslikt. In die periode was ik erg afgevlakt in alle emoties. Vrolijkheid was helaas ook een stuk minder. Slapen kon ik opeens als de beste en piekeren deed ik helemaal niet meer. Erg fijn in die tijd. Vroeger altijd voor de wekker wakker en gelijk heel actief. tijdens de zyprexa had ik mijn wekker wel een uur aanstaan voor ik echt op kon staan en dan[lees meer...] nog was ik slaperig. Eerste jaar geen alcohol geslikt aangezien dat je extra slaperig maakte. tweede jaar wel alcohol gedronken en merkte niet heel veel verschil. In die tijd 15 kilo aangekomen. Nu een half jaar zonder de medicijnen en bijna alle kilo's zijn er gewoon automatisch weer weg gegaan. conditie is duizendmaal beter dan met zyprexa. En ik heb niet meer gesport of ander dieet. ook het eten smaakte opeens anders na het stoppen van zyprexa, snoep en andere chemische dingen waren opeens echt vies, wat ik tijdens zyprexa echt gewoon lekker vond. Nu weer gevoel om emoties gewoon te voelen. Achteraf merk ik dat ik vooral de vrolijkheid en blij zijn gevoel erg gemist heb. Had ik in die tijd ook wel, maar nu is het zoveel meer. als of je leeft. veel mensen in mijn omgeving vinden me nu ook erg anders sinds ik gestopt ben met de pillen. stralen benoemen ze dat vaak. Ik was zeker blij dat ik die pillen had in die periode, had niet zonder ze gekund toen en ook goede begeleiding gekregen om zonder te leven.

30-11-2012 | Vrouw | 24
Depressief
Hallo, Ik gebruik dit medicijn nu een aantal weken laagste dosering werkt prima. Ik slaap er in iedergeval diep van. k'hoop niet dat ik er meer moet van gaan innemen want k'heb gezien wat er dan met je gebeurt. Iedereen succes en sterkte!

02-05-2012 | Man | 24
Bipolaire stoornis
Hallo, ik heb borderline en hevige aandachtsstoornissen (ADD); ik heb dit medicijn enkele maanden ingenomen. Al bij al was ik vrij tevreden van het medicijn: ik had minder stemmingsschommelingen, betere eetlust, betere nachtrust, minder paranoide gedachten, meer zin voor initiatief en het leven ging rustig zijn gangetje, veel beter dan zonder medicatie. Ik heb wel moeten s[lees meer...]toppen met dit medicijn, omdat mijn ADD erger werd: mijn concentratie was bepaalde dagen echt nul, ik kon me totaal niet meer focussen. Elke zin 5 keer opnieuw moeten lezen tegen het tot me doordrong, zat midden in de examens; ze waren dan ook een waar fiasco... Ook moet er gezegd worden dat ze je gevoel wat afvlakken, iets minder zin in sex, maar liever dat dan elke dag down rond te lopen. Ik wou ook nog ff vermelden dat je ervan veel beter slaapt, ook opstaan kan moeilijker zijn, maar je moet jezelf gewoon uit het bed sleuren, eenmaal je op bent en koffietje drinkt, gaat de vermoeidheid vrij vlot over.