Ervaringen met Melatonine

Moeheid (3 meningen)

Bojan Nikolik (03-04-2015)

13-08-2013 | Man | 23
melatonine
Melatonine gekregen als hulpmiddel om in slaap te komen (wat de werkzame stof ook behoort te doen). Ik kan met zekerheid zeggen dat dit niet heeft geholpen. Vandaar dat ik terug ben gegaan naar de huisarts. Deze heeft mij Mirtazapine voorgeschreven, waar ik overigens net een oordeel over geschreven heb. De bijwerking die ik had van de melatonine was gewichtstoename. Va[lees meer...]n de Mirtazapine idem, daarnaast na het slapen niet vooruit te branden en van tijd tot tijd erg realistische nachtmerries.

05-05-2013 | Vrouw | 66
melatonine
De laatste 8 jaar heb ik i.v.m. recidiverende depressies verschillende vormen van antidepressiva, zowel tricyclische alsook SSRI's Na mijn futleeftijd (61jr) ben ik opnieuw in de basiszorg verpleging gaan werken als vaste nachtdienst. In die periode kon ik overdag slecht slapen gebruike regelmatig Benzodazepinesi (dalmadorm en Temazepam). Op mijn 65e ruim een jaar geled[lees meer...]en ben ik met pensioen gegaan. De slaap medicatie heb ik toen succesvol afgebouwd. Later ook de antidepressivum (mirtazipine). Daarna echter kreeg ik slaapproblemen en sliep gemiddeld nog geen vier uur per dag meer. Uiteindelijk ben ik naar de huisarts gegaan en kreeg op eigen verzoek 5 mgr. melatonine voorgeschreven. Ik sport nog vrij intensief, zeker nu ik meer tijd voor mezelf heb maar kreeg enkele weken na de eerste dosering melatonine (ik kon overigens weer heelijk slapen) overdag plotselinge duizelingen waarbij ik me moest vastgrijpen en gaan zitten om niet te vallen. Dit kon 10 á 20 minuten aanhouden waarna ik verder met hoodtpijn de dag vervolgde. Inmiddels ben ik vier dagen met Melatonine gestop en de duizelingen worden minder. De slapeloosheid lijkt andersom weer toe te nemen. De huisarts legt de keuze wat te doen bij mij neer. Ik weet het echter even niet.

29-09-2022 | Man | 17
melatonine (5mg)
Ik heb al een tijde last van een slecht slaapritme hebben en ik kreeg het gewoon echt niet goed. Van mijn vrienden wist ik dat zij wel eens melatonine gebruikte dus ik dacht "dat kan handig zijn." Nu is het 3÷03 en ben ik klaar wakker na nachtmerries, hartkloppingen, rare geluiden in mijn hoofd en een soort rillingen over mijn lichaam. Ik denk dat mijn dosering niet goed w[lees meer...]as. 1 tablet heb ik genomen, maar die tabletten in dit pakje gaan per 5mg en dat is zeker teveel.

16-02-2020 | Vrouw | 70
melatonine (3mg)
Na 1x gebruik merkte ik gelijk de volgende dag dat ik snel geïrriteerd was en een kort lontje had. Dit heb ik met tussenpozen uitgeprobeerd. Ook vreselijke nachtmerries kreeg ik er van.

13-01-2018 | Vrouw | 38
melatonine (2mg)
Frequente periodes van niet kunnen inslapen. Zowel door externe als interne factoren. Vaak ook stressgevoelige slapeloosheid. Melatonine eerder gebruikt met succes. Ditmaal helaas wél inslapen maar niet meer doorslapen. Slechts enkele uren slapen, daarna zeer onrustige nachten met veel waakmomenten. Zal de dosis halveren om effect te kennen.

29-02-2016 | Vrouw | 32
melatonine (2mg)
Sinds jaren weer eens toevlucht gezocht op melatonine. Kreeg het eerst op recept van neuroloog 5mg, zonder bijwerkingen. Hielp toen nauwelijks. Nu 2mg zelf gehaald, 1x gebruikt en ontzettend diep geslapen. Dat werkt dus wel, met name voor mij met het doorslapen. Ik heb de dag erna veel last van slapheid, trillingen met name in de handen, sufheid en vermoeidheid. Teveel dus[lees meer...], het middel is zijn doel voorbij geschoten. Had ik beter een paar uur wakker kunnen liggen...

11-11-2015 | Vrouw | 19
melatonine (3mg)
Ik begon met melatonine om in slaap te komen. Dat lukte! Maar ik werd standaard om 3 uur wakker en bleef wakker tot 5 uur. Daarna viel ik weer in slaap voor een uurtje?! Ik heb zelfs temazopan van de dokter gehad en valeriaan, maar niets hielp! Werd gewoon wakker. Toen ben ik gestopt met alles en sliep 's nachts door. Helaas word ik nu wel 's ochtends constant wakker, hee[lees meer...]l licht en val dan weer in slaap. Dit heb ik liever dan 's nachts 2 uur wakker liggen.

19-10-2015 | Man | 42
melatonine (5mg)
Melatonine wilde ik tegen jetlag gebruiken. Hij is efficient als slaapmiddel, maar er zijn veel te veel bijwerkingen. 1) verstopping, 2) te vaak plassen, 3) slaap gevoel door de dag. Als gevolgd van de eerste twee krijg ik nog aambeien.

24-08-2015 | Vrouw | 75
melatonine (2mg)
ik krijg erge nachtmerries van de tablet en word erg zwetend wakker.

21-03-2015 | Vrouw | 49
melatonine (1mg)
Iedere keer als ik Melatonine inneem, word ik nachts vaak wakker. De volgende dag blijkt het alsof ik spierpijn/nekpijn heb. Een soort ontstekingspijn in mijn gewrichten. Ook heb ik de dag daarna een soort depressieve stemming. Ik neem Melatonine niet regelmatig en maar 1 mg en toch reageert mijn lichaam heel heftig daarop.

08-12-2014 | Vrouw | 23
melatonine
Voorafgaand aan een oog operatie ben ik begonnen met het slikken van melatonine, hiervoor gebruikte ik al valeriaan maar dat werkte niet goed genoeg bij mij, ik sliep slecht in wanneer ik stress had en sliep onvoldoende. Sinds ik melatonine gebruik sliep ik als een blok maar heb ook bijna non stop nachtmerries gehad. Hele erge nare nachtmerries waarbij ik soms ook huilend [lees meer...]wakker werd, ook voelde ik dat ik snel down was overdag en ben ik 2 kilo aangekomen. Ook werd ik vrijwel elke dag wakker met hoofdpijn. Ik ben per direct gestopt toen ik eens ging zoeken naar de mogelijke bijwerkingen en ik las dat ik ze dus had. Ik zal het enkel nog gebruiken in noodgevallen en niet meer standaard. Mijn nachtmerries zijn nu weg en slaap weer normaal, wordt af en toe wakker maar niet meer uit angst. Een langzaam dimmende lamp als nachtlampje icm valeriaan werkt voor mij bijna net zo goed als melatonine voor het in slaap komen. Hiermee neem ik nu zeker genoegen.

11-11-2014 | Vrouw | 62
Angst
Heb een korte tijd melatonine gebruikt om beter in slaap te kunnen komen en vooral beter door te kunnen slapen. Het heeft mij goed geholpen m.b.t. de slaap, maarrr.. ook ondervond ik bijwerkingen waarvan ik in de eerste instantie niet door had dat het weleens door het gebruik van Melatonine kon komen. Want hoe dan ook, het is en blijft een hormoon dat je extra slikt en waa[lees meer...]r je dan ook altijd voorzichtig mee moet zijn.. bleek wel. Ik merkte dat ik huileriger werd, licht depressiever en wat angstiger.. het sloop er geleidelijk in.. nu geen klachten meer sinds ik ben gestopt met gebruik melatonine. Wat voor mij geldt hoeft natuurlijk niet voor een ander op te gaan, maar toch.. blijf waakzaam want onbedoelde klachten worden vaak aan iets anders gelinkt, terwijl het ogenschijnlijke en weinig mg bevattende melatonine geen kwaad lijkt te kunnen.. Wees alert op de (bij)werking van je lijf.. oppassen dus..

14-07-2014 | Man | 19
ADHD
Op 17-jarige leeftijd had ik al een aantal jaar enorme last van slaapproblemen. Ik ben naar de huisarts gegaan, deze heeft mij melatonine (eerst 2mg, later 5mg, dit is de hoogste dosering) voorgeschreven op herhaalrecept. Het werkte bij mij nauwelijks, werd er wel moe van maar kon alsnog niet slapen. Als ik er 2 nam van 5mg werkte het redelijk. Geen dagelijks gebruik overi[lees meer...]gens. Bovendien duurt het enorm lang voordat het inwerkt. Slaapproblemen hielden aan en heb het gebruik toen maar gestaakt. Voordeel is wel dat ik nauwelijks bijwerkingen ervaarde, wellicht wat dufheid de volgende dag.

04-06-2014 | Man | 40
melatonine (5mg)
Ik kreeg deze tablet omdat ik slecht kon slapen. Nadeel je droomt er flink van en dat is geen leuke bijwerking. Maar dat is misschien per persoon verschillend. Nadeel is ook als de specialist ze voorschrijft de tablet €1,70 per stuk kost. Je kunt dan beter naar de drogist gaan voor andere tabletten die goedkoper zijn en ook goed werken. Ik heb nu Nachtrust extra sterk van [lees meer...]Bional.

17-02-2013 | Man | 23
melatonine
Ik heb vanaf mijn vroege pubertijd waarschijnlijk al een slaapritme stoornis. Ik ben daar pas 6 maanden geleden achter gekomen en ben gaan mij gaan laten onderzoeken. Vanaf toen ben ik naar mijn ritme gaan leven en ervaarde dat als prettig, maar moeilijk te combineren met een (normaal)sociaal-maatschappelijk leven. Na het slaap onderzoek, bleek ik een hele goede slaper te [lees meer...]zijn (van 05:00 tot 14:00). Mijn neuroloog had mij melatonine voorgeschreven. Ik heb het in totaal 7 dagen geslikt, maar stop nu volledig en morgen ga ik contact opnemen met de neuroloog. Ik ben nooit eerder in slaap kunnen vallen, maar werd wel heel vermoeid wakker. E de laatste 2 dagen last van stress en hartkloppingen die ik normaal nooit zou hebben. Ik stop nu met Melatonine, De afgelopen week, heb ik me in tijden niet zo slecht gevoeld. Ik had geen honger, droge mond, was heel wazig en voel me niet op me gemak (een opgejaagd gevoel gemixt met verwarring). Ik vind dit zelf heel jammer en ga het misschien melatonine nog ooit een kans geven, maar eerst wil ik even bijkomen en met de neuroloog praten.

13-02-2013 | Vrouw | 21
melatonine
Omdat ik veel moeite had met nachtdiensten op tijd te gaan slapen, werd door een collega van mij aangeraden om Melatonine te proberen. Zo gezegd zo gedaan, ik kan je vertellen 1× en nooit meer weer. Ik heb een helse ervaring gehad; geen controle over me gezicht expressie voor een dag, ontzettend moe, toch heel nerveus en niet wakker te krijgen van 1 stom pilletje. had hem [lees meer...]in de avond rond een uur of 20.00 ingenomen en de volgende dag was ik om 13.00 nog steeds niet boven water, zo moe en duizelig dat ik er van was. Ik zou nooit maar dan ook NOOIT meer Melatonine gebruiken, was een ontzettende beangstigde ervaring. Ondanks mijn ervaring hoor ik ook veel positieve verhalen.