Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

duizeligheid

Chronische depressie (42 meningen)
Psychische klachten (30 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

03-02-2023 | Vrouw | 38
ADD
Dit medicijn gevraagd aan mijn huisarts ivm diagnose ADD ( gesteld door bedrijfsarts, sta op wachtlijst gz), veel piekeren en angsten. Slik nu ongeveer 5 weken 150mg per dag. Merkte na 3 dagen al verschil. Wat een rust in mijn hoofd! Alleen wat suf maar dat is het zo waard! Het lijkt alsof mijn darmen ook rustiger zijn. Ik las veel over gewichtsverlies maar daar merk ik [lees meer...]niks van (helaas;)). Moest na een week naar 300mg, maar merkte dat ik daar echt onrustig van werd. Voelde alsof ik speed had gebruikt (weet niet hoe dat is maar ik ging als een malle op mijn fiets alsof ik de tour de france aankon. Kaken werden ook stijf. Toch maar terug gegaan naar 150. Dit ook genomen ivm depressieve klachten (en stoppen met roken mooie bijkomstigheid). Merk zoveel lichter in mijn hoofd, echt top!! Minder piekeren, alles lijkt milder. Minder behoeften aan roken, hoop dat dat tzt helemaal stopt. Erg tevreden dus. Heeft iemand ervaring met verandering van merknaam? Ik heb het idee dat het anders voelt.

17-01-2023 | Man | 29
bupropion (300mg)
Na een hoop vooral negatieven ervaringen te hebben gelezen wilde ik ook graag mijn verhaal doen. Ik ben nu 29 jaar en heb toen ik 15 was Ritalin geslikt voor mijn ADHD voor een jaar. Na een lange tijd ben ik enkele maanden terug begonnen met opnieuw Methylfenidaat (Ritalin) slikken. Dit werkte voor mij op proffesioneel vlak goed alleen merkte ik dat ik alsnog veel depressi[lees meer...]eve klachten had. Ook was ik zwaar verslaafd aan roken en vooral blowen. Dit maakte mijn leven benoemswaardig slechter en had veel moeite dit te veranderen. Voor de drie benoemde klachten werkt dit middel voor mij perfect. Ik heb geleerd dat ik het consistent op dezelfde tijd moet innemen en anders moodswings en probleem met slapen krijg. Alsnog vind ik dit zeker het wel waard, ik heb weer veel meer motivatie om mijzelf bij elkaar te rapen en bij geheel gestopt met blowen en gebruik af en toe een vape met nicotine. Ook is mijn drang naar andere drugs sterk verminderd. (de combinatie is ook zeker niet aan te raden ivm hartkloppen etc) Ik kan nog steeds een beetje wazig in de middag worden maar merk dat dit vooral na het ophogen van mijn dosis is. Het enige wat ik echt vervelend vind is dat ik veel meer en viezer ben gaan zweten. Hier ben ik nog op zoek wat ik hier tegen kan doen, maar ik zie dit als een netto positief.

17-12-2022 | Vrouw | 46
Chronische depressie
ik slik dit middel nu zo'n 3 a 4 maanden. Eerdere anti-depressiva ( paroxetine, fluoxetine, efexor)werkten niet. Die werkten ook op de serotonine. Deze bupropion dus op dopamine en ik heb het idee dat ik iets minder depressief ben door dit middel. Als ik terug kijk op mijn leven, dan heb ik ook weinig plezier in dingen gehad als ik mezelf vergelijk met anderen. Doordat bu[lees meer...]propion iets werkt en op de dopamine hormoon werkt heb ik ook het idee dat ik gewoon te weinig dopamine aanmaak en daardoor minder enthousiast reageer op dingen, geluk gevoel ervaar. Ook heb ik altijd gezegd dat ik absoluut niet verslavingsgevoelig ben. Dit zegt mij ook iets. Ik ben dus blij dat ik nu een antidepressiva heb gevonden die iets werkt. Tuurlijk is het geen wonder middel. Het veranderd je situatie niet, dus enige mate van depressieve gevoelens heb ik nog wel en dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven zolang mijn leven niet veranderd

03-12-2022 | Man | 33
Psychische klachten
Heb al lange tijd last van angst en drukte in mijn hoofd , dit is mijn 3e dag dat ik wellbutrin gebruik en ervaar meer rust en heb mijn emotie beter onder controle . ik heb zelf een amfetamine verslaving achter de rug waardoor ik zucht krijg van andere ADHD medicatie zoals dexamfetamnine , ritalin , concerta , en een rand psychotiese ervaring daar heb ik bij welbutrin gee[lees meer...]n last van .

21-11-2022 | Vrouw | 20
ADD
Met 150mg begonnen. Heb ADD en last van depressieve klachten. De 150mg merkte ik weinig van. Opgehoogd naar 300mg. Merkte wat verschil in stemming. Maar lang niet wat ik wou voelen. Concentratie is al minimaal en werd alleen maar minder. Uiteindelijk gestopt om te gaan kijken naar een alternatief.

21-11-2022 | Vrouw | 60
Psychische klachten
Ik nam al een klein jaar Efexor. Maar omdat ik vermoed dat ik ook een aandachtstoornis heb, schakelde ik over op Wellbutrin. De afbouw van Efexor is achter de rug, sinds enkele dagen gebruik ik alleen nog Wellbutrin. Ik heb heel veel bijwerkingen en ik voel me er ronduit slecht bij. Ik hoop dat dit overgaat. Zoniet vraag ik aan de arts om Wellbutrin terug af te bouwen en o[lees meer...]pnieuw Efexor te slikken.

16-11-2022 | Man | 37
ADHD
Ik heb van een Physiather dit voorgeschreven gekregen . Slik vanaf dinsdag wellbrutin Xr. Eerste avond ging goed geen problemen. Alleen vandaag vanochtend ingenomen en hele erge hoofdpijn en braken . alleen was het wel rustig in mijn hoofd dat is wel een pluspunt.

10-11-2022 | Vrouw | 28
ADHD
Deze medicatie 3,5 week geslikt voor ADHD. Eerste weken waren een hel, vooral toen de medicatie nog uitwerkte rond 17u: chaos, overprikkeld, boos, geïrriteerd, slapeloosheid, zweten, hoge hartslag, duizelig. Na 2 weken begon ik depressieve klachten te krijgen. Veel emoties waren afgevlakt waarbij ik geen blijheid meer kon voelen. Somberheid nam toe met irreëel angstigheid[lees meer...] en paniek. Zat hele dag als een zombie voor me uit te staren, door moe en sufheid nergens energie voor. Huishouden kon me verrekken. Kon moeilijk tot geen contact maken met de mensen om me heen. Maar hee, had wel rust in mijn hoofd!🤣 Officieel moet deze medicatie 6 tot 8 weken inwerken, maar dat was het me niet waard omdat het vanaf dag 1 alleenmaar bergafwaarts ging wat betreft bijwerkingen.

25-10-2022 | Vrouw | 24
bupropion (150mg)
Ik had eerst concertageprobeerd voor mijn ADHD klachten, maar na een aantal weken gebruik merkte ik weinig effectiviteit en had ik wel last van blijvende vervelende bijwerkingen. Toen heeft mijn huisarts bupropion voorgeschreven, ook omdat een van de concerta bijwerkingen een verergering van mijn depressieve klachten was. Natuurlijk had ik gegoogled naar dit medicijn aange[lees meer...]zien ik er nog nooit van gehoord had. Ik was best bang om te beginnen na het lezen van de hoeveelheid heftige bijwerkingen mensen in de eerste weken hadden. Gelukkig heb ik nu na 5 weken gebruik eigenlijk nog steeds zeer weinig en milde bijwerkingen gehad. Eigenlijk alleen de eerste twee weken wat constipatie en lichte slapeloosheid. Ook had ik wat sneller last van tremors als ik niet op tijd genoeg gegeten had. Maar al die bijwerkingen gingen ook weer voorbij en waren niet extreem vervelend. Ik merk qua effectiviteit een lichte verbetering in mijn gemoedstoestand, wat mij ook helpt bij motivatieproblemen door ADHD. Ik ga wel nog vragen of ik een hogere dosis kan proberen, misschien dat het dan effectiever is. Maar ik ben blij dat ik het geprobeerd heb ondanks de negatieve ervaringen van anderen met dit medicijn.

24-10-2022 | Man | 26
ADHD
Dit medicijn heeft oprecht mijn leven veranderd in positieve zin. Na enkele maanden gebruik van het medicijn is langzamerhand mijn perspectief over mijn leven sterk verbeterd. Ik heb meer levenslust en voel me gemotiveerder. Het leven voelt veel minder zwaar en ik ben nu actief bezig om er het beste van te maken. De eerste weken sliep ik iets slechter dan normaal, ma[lees meer...]ar niet ernstig. Deze bijwerking was na ongeveer een maand wel weg.

19-10-2022 | Vrouw | 59
Psychische klachten
Na jaren fluoxetine begin van dit jaar overgestapt op Wellbutrin omdat ik dacht dat fluoxetine niet meer zo goed hielp. De eerste weken gingen redelijk (wel juist meer honger ipv minder) maar toen begon de ellende. Ik huilde de hele dag door, voelde me zo slecht! Spoeddienst op een gegeven moment gebeld en die adviseerden verhoging van 150 naar 300. Helaas werd het alleen [lees meer...]nog erger. Ik heb het 3 maanden uitgehouden en toen in overleg met huisarts weer begonnen met fluoxetine. Gelukkig werd alles gauw weer normaal! Wellbutrin is dus duidelijk niet mijn ding!

14-10-2022 | Vrouw | 20
bupropion (300mg)
300mg Bupropion dagelijks, nu 14 weken voor depressie. Mijn arts is er zeer van overtuigd dat ik ADD heb. Dit gaan ze echter niet onderzoeken, omdat ze er zo zeker van zijn. Ik slaap, sinds ik dit medicijn gebruik maar een paar uur per nacht. Vreselijk. Geen slaap medicatie helpt er bij. Ik kom moeilijk in slaap en ik word wakker en kan niet meer doorslapen. Ik heb l[lees meer...]ast van angst en nerveusheid, bupropion heeft dit niet minder gemaakt. Misschien nog wel erger dan eerst. Helaas wilt mijn arts mij geen andere medicijnen geven en ik ben op zoek naar een andere arts.

26-08-2022 | Vrouw | 45
ADHD
Hallo allemaal, Recent heb ik in een achterbaan gezeten naar een zoektocht naar voor mij, een goed medicijn voor ADHD. (ook burnout met daarbij de nodige therapieën) Ik heb alle medicatie geprobeerd en omdat ik graag mijn ervaringen wil delen, ga ik deze hier opschrijven. Ik weet namelijk wat dit met je doet als je niet de juiste medicatie krijgt of niet aanslaat, dit w[lees meer...]il ik diegene die net begint echt behoeden. Ik ben begonnen met Ritalin, dexavitamin, atomoxetine, Bupropiom, Lexapro. Ik ben door een behoorlijke molen gegaan met heel veel downs, juist door steeds de verhogingen en daarmee de schommelende effecten. Ik ben met dit middel begonnen met de 150 mg. Bijwerkingen : slaapproblemen, erg droge mond, veel zweten voor namelijk overdag op hoofd en in nek. (zweette zeer weinig maar sinds deze medicatie alleen maar) lusteloos en heel erg moe, totaal geen energie. Ik werd op een gegeven moment weer erg druk en onrustig, met overleg met Psychiater verhoogt naar 130 mg. Moet zeggen dat dit het beste (tot nu ) medicatie is die bij mij past. Nog een detail, ik rookte en kan er nu makkelijk van af blijven, ben ook al jaren gestopt maar dat was voorheen toen ik deze nog niet slikte ook al ;-) Deze blijf ik maar gebruiken, aangezien ik alle medicatie al gehad heb. Gebruik deze by the way in combinatie met Lexpro (vanaf 2010 dus nu al 12 jaar) Voor toen der tijd depressie maar afbouwen is erg moeilijk!! Deze ervaring zet ik bij de Lexapro

15-08-2022 | Man | 52
bupropion (300mg)
Ik heb 10 jaar Venlafaxine gebruikt en dat ging 9 jaar goed en het laatste jaar was de positieve werking van dit medicijn verdwenen. Nu krijg ik Bupropion 300 mg en Risperdon ( Add) Wat ik niet begrijp is dat Bupropion serotonine en dopamine extra reguleert (toename) en Risperdon dit juist laat afnemen. Het is nu ook zo dat ik er niet beter door voel en juist meer depressi[lees meer...]ef ben. Ik heb het aangegeven bij de psycholoog en die gaat er niet op in en verhoogt de dosis Risperdon? Wat ik vooral niet begrijp dat ik geen tekst en uitleg krijg van de behandelaar en tevens geen inspraak.

09-07-2022 | Man | 33
bupropion (300mg)
Omdat ik ADD heb en in een depressie (door lange GHB verslaving die evolueerde naar GBL verslaving) voorgeschreven gekregen door neuropsyhiater. Het pletten van een pil en het poeder snuiven komt zeer dicht bij het snuiven van amfetamines! Werkt voor mij en mijn vriendin (alternatief voor amfetamines) zeer goed!

06-07-2022 | Man | 30
bupropion (150)
De bijwerkingen zijn vooral in het begin. En ik heb ervaren dat doorslikken loont heb word beter het moet in je systeem komen ook al denk je van ik stop er maar mee ineens stoppen geeft grote bijwerkingen. dan moe je juist door zetten ik slik ook paroxetine en ook daarbij hetzelfde verhaal het is echt op lange termijn je moet echt denken in maanden. En ook belangrijk in de[lees meer...] ochtend met ontbijt innemen. Het is een ondersteuning. Het is een medicijn. Geen drugs.. MVG Ko