bupropion

Psychische klachten (16 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

28-08-2020 | Vrouw | 35
ADD
Hallo, ik slik wellbutrin omdat ik add heb en depressieve klachten. Ik ben er niet tevreden over, ik heb vaak hoofdpijn en oorsuizen. Ook ben ik vaak chagerijnig, kribbig en reageer ik buitensporig boos. Heel vervelend. Maar het ergste vind ik nog dat ik wel 3x per maand ongesteld ben! En dan niet zo'n klein beetje ook! Het is te vroeg voor de overgang en na wat googlen la[lees meer...]s ik dat dit ook een van de bijwerkingen kan zijn. Ik zit niet te wachten op een medicijn die m'n hele hormoonhuishouding door de war gooit!

26-08-2020 | Vrouw | 29
bupropion (300mg)
Ik ben 5 weken geleden gestart met bupropion 150 mg. Hiervoor al citalopram, escitalopram en sertraline geprobeerd in hele hoge en lage doseringen maar dat mocht helaas niet baten. De eerste 2 weken was ik vooral draaierig, snel boos en heftige huilbuien. Week erna ging beter qua bijwerkingen maar depressie, angst en dwangklachten bleven. Dus verhoogd naar 300 mg. Ik gebr[lees meer...]uik nu een week deze dosering maar heb helaas ontzettend veel bijwerkingen. Ik dacht eerst een buikgriep maar komt toch van bupropion. Ik hoop dat het snel beter gaat en dat ik dan ook minder psychische klachten ervaar.

25-08-2020 | Man | 33
bupropion (150mg)
Van escitalopram werd ik loom en traag. De psychiater heeft toen bupropion 150mg geadviseerd. Het begin was qua bijwerkingen best pittig. Zo ging ik 's nachts naar het toilet en was mijn complete zicht van m'n rechter oog verdwenen. Door de relatiebreuk, de nieuwe werkelijkheid en co ouderschap met dochterlief een heftige periode gehad. Werk werd mijn vlucht met een zwa[lees meer...]re burn out als gevolg. Ten tijde van de slapeloze nachten had ik flashbacks over mijn toch wel pittige jeugd. Ben ik nu gek? Is dat echt gebeurd? EMDR heeft me heel erg geholpen. Na het bezoek van 5,5 week in een burn out kliniek snapte ik helemaal niks meer van mezelf. Een depressie tot gevolg. Het dieptepunt voor mij was dat ik m'n dochter liever kwijt dan rijk was. Gelukkig slechts een gedachte maar hee? De liefde voor haar is mijn drijfveer. Nadat ik m'n koppigheid opzij had gezet ben ik overstag gegaan met medicatie. De bupropion geeft me een betere kijk op de wereld en bovenal is er meer stabiliteit. Ups en downs zijn niet meer dat dagelijks. Icm adhd is mijn overzicht terug. Slapen lukt nog altijd slecht maar quitiapine accord biedt verlichting.

24-08-2020 | Vrouw | 38
bupropion (150mg)
Ik ben nu al bijna 3 jaar bezig met medicatie. Ben begonnen met oxazepam maar die mag niet zo lang. Toen kreeg ik Mirtazapine, wat een ellende! Kwam zo binnen een half jaar, 20 kilo aan! 20 kilo! Echt niet normaal! Wat voelde ik me slecht. Alsof je iemand op de rug had en de hele dag mee moest dragen. Toen kreeg ik Wellbutrin. Eerst nare bijwerkingen, onrust, meer kwaad en[lees meer...] agressie en slecht slapen. Maar na een tijdje ga je je steeds beter voelen maar helaas die onrust nog. Die gaat niet weg bij mij, is wel minder dan in de eerste weken toen ik begon met Wellbutrin. Maar toch voel ik me wat beter. Duurt wel lang, bij mij duurde het bijna een jaar dat ik me wat beter ging voelen. In dat jaar ben ik weer begonnen met sporten en ben weer 20 kilo afgevallen! Heb een staande bokszak gekocht en boven gezet en nu élke keer als ik agressie voel dan ren ik naar boven en trap en sla die bokszak keihard! Door de Wellbutrin heb je wel minder eetlust dus je moet wel oppassen dat je uiteindelijk niet te mager bént. Dus goed bij blijven eten en gezond. En nog 1 ding, ga nooit op eigen houtje stoppen met de Wellbutrin! Die fout heb ik wel gemaakt, omdat ik dacht dat ik dat wel kon. Niet dus, heb een kleine terugval gehad! Nu na aantal weken gaat het weer een beetje beter omdat ik meteen weer ben begonnen met Wellbutrin 150mg. En voor het slapen gaan tijdelijk 5mg Oxazepam.Dus niet zomaar stoppen! Succes.

24-08-2020 | Vrouw | 47
bupropion (150mg)
Kreeg het 7 jaar geleden voorgeschreven tegen adhd-klachten, maar na ophogen tot 450 mg per dag ontwaakte ik als bonus uit een jarenlange depressie. Omdat ik ook een paar keer een zware depressie heb gehad voelde de lichte variant als normaal. Gelukkig kwam ik er door Wellbutrin achter dat je zo niet hoeft te leven! In de zomer verlaag ik de dosis naar 150 mg en bouw die i[lees meer...]n het najaar weer op naar 450 om me te wapenen tegen winterdepressie. Helaas op de hoogste dosis wel laat van haaruitval. Ik dacht dat het tegen adhd bij mij niet veel deed, maar afgelopen zomer ben ik er een paar maanden helemaal mee gestopt en mijn adhd ging door het dak. Sinds een week weer begonnen en voel me meteen rustiger. Ik denk dat ik gewoon voor de rest van mijn leven dit medicijn blijf slikken. Oh ja nog ter vergelijking: in het verleden heb ik seroxat geslikt, wat heel goed hielp tegen de depressie maar kwam erg aan en libido was laag. Enkele jaren later weer een depressie maar toen deed seroxat ineens niets meer voor me. In dat jaar paroxetine geprobeerd (hielp niet) en mirtazapine (hele dag huilen en suïcidale gedachtes). Daarna een tijdje niets, tot 7 jaar geleden wellbutrin.

19-08-2020 | Vrouw | 33
bupropion (300mg)
Ik gebruik nu ongeveer 9 maanden Wellbutrin voor depressie, omdat ik op duloxetine (Cymbalta) niet goed reageerde, ik werd hier suf/slaperig en emotioneel afgevlakt van. De Wellbutrin deed meteen veel goeds voor mijn stemming na opbouw van 150 mg, meer energie en motivatie, stopte met dagen in bed liggen en ben werktaken weer beginnen oppakken. Het was alsof ik direct weer[lees meer...] meer mezelf was (dit terwijl het vaak pas na enkele weken schijnt te werken). Wel flinke bijwerkingen in het begin, met name slapeloosheid en een ruis in de oren. De eerste dagen ook wat kaakspanning en het voelde een beetje alsof ik aan de amfetamine zat, wat gejaagdheid dus en soms geprikkeldheid of juist een mild euforisch gevoel, maar dit trok snel bij. Over het algemeen levendigere dromen. Na enkele maanden ben ik overgegaan op 300 mg. Die overgang verliep soepeler qua bijwerkingen dan de overgang van niets naar 150 mg. Het typische is dat de bijwerkingen díe ik kreeg wel net anders van aard waren zoals tijdelijke toename in migraine-aanvallen, een bittere smaak in de mond (deze bijwerking is zeer opvallend, nu nog steeds regelmatig aanwezig en is volgens de psychiater zeldzaam), en stemmingswisselingen. Die laatste zijn erger wanneer ik combineer met methylfenidaat die ik op werkdagen neem voor vermoedelijke ADD, dus of die aan de Wellbutrin toe te schrijven zijn is de vraag. Ik ben overall erg tevreden over de Wellbutrin. Ik merk wel dat ik over de tijd wat tolerantie heb opgebouwd tegen het antidepressieve effect. Ik pieker weer meer en heb af en toe nog angstige/sombere dagen of weken. Echter, zeker niet zoals het hiervoor was. Voor mij was dit medicijn een oplossing! Prettig om te weten, ook voor de toekomst. Ik loop wel ook bij een psycholoog, ik denk dat dat minstens zo belangrijk blijft.

04-08-2020 | Vrouw | 49
bupropion (150mg)
hoi ik gebruik sinds 4 weken smorgens een van 150mg en dan om 14uur nog een 150mg kmoet zeggen ik voel me nog heel zenuwachtig en dan soms heb ik zo raar gevoel in myn hoofd dan weer barstende koppyn ik ga het nog even bezien

04-08-2020 | Vrouw | 20
bupropion (450mg)
ADD
ik heb ADHD en ADD. Dit bepaalde mijn leven heel erg. Ik was op en af depressief en ik kon niet funceneren. ik maakte geen logische keuzes. nu slik ik 450 mg wellbutrin. ik ben een heel ander mens in een positieve zin. ik ben voor het eerst gelukkig in mijn leven. een heel apart gevoel. tuurlijk heb ik ook ups en downs en gaat het niet altijd perfect maar het is onder con[lees meer...]trolen.

27-07-2020 | Vrouw | 18
Chronische depressie
Na het uitblijven van verbetering bij o.a. citalopram en fluoxetine is mij bupropion voorgeschreven in combinatie met quetiapine. Na enkele weken geen verbetering ondervonden te hebben, was mijn dosis van 150mg opgeschaald naar 300mg. Daar ging het echter helemaal mis. Na twee dagen draaide ik helemaal door. Heel de avond ongecontroleerd huilen en het echt niet meer zien z[lees meer...]itten. Gelukkig was ik niet thuis, anders was dat niet goed afgelopen denk ik. De dag daarna begon ik ongecontroleerd te bewegen. Ik kon niet meer stilzitten op de bank, ik bleef heen en weer bewegen/schommelen, met mijn benen, bovenlichaam en hoofd. Ook als ik stond bewogen mijn benen heen en weer. Ik kon er niet meer helder van nadenken en raakte in paniek. Na geen verbetering de volgende dag heeft mijn moeder de huisartsenpost voor mij gebeld, omdat het ondraaglijk was. Daar hebben ze als noodoplossing (eigen psychiater was onbereikbaar...) kalmerende middelen voorgeschreven en geadviseerd de dosis weer naar 150mg te verlagen. Inmiddels slik ik weer anderhalve weer 150mg. De onrust in mijn lichaam is weg, maar in mijn hoofd is het nog helemaal mis. Ook heb ik het idee dat ik er eetbuien van krijg, terwijl er in de bijwerkingen juist het tegenovergestelde beschreven staat. Ben normaal een kleine eter, maar nu kan ik maar niet stoppen. Al met al dus niet bepaald positief.

10-07-2020 | Vrouw | 37
bupropion (150mg)
Ik gebruik dit middel nu ruim 8 maanden met grote tevredenheid. Ik gebruik het ivm ADHD en stemmingsklachten. Het middel heeft vooral een positief effect op mijn stemming, die sinds gebruik aanhoudend stabieler en beter is. Mede hierdoor zijn ook mijn ADHD klachten afgenomen. Ik heb meer overzicht en kan beter en rustiger anticiperen. Het werkt wat dat betreft wat subtie[lees meer...]ler dan wat ik gewend was van methylfenidaat, wat me meer een 'focusboost' gaf. Met Wellbutrin voel en gedraag ik me rustiger. De eerste 4-6 weken van gebruik had ik veel bijwerkingen: stemmingswisselingen, verminderde eetlust (5kg afgevallen), hoofdpijn, slapeloosheid e.d.. Daarna zijn al die bijwerkingen verdwenen en inmiddels merk ik daar helemaal niets meer van.

04-07-2020 | Vrouw | 31
ADD
Ik gebruik welbutrin nu 4 weken, ik ben erg moe en moet soms echt slapen overdag. Ook mijn stemming gaat alle kanten op en ik voel me soms echt heel somber. Ik ben inmiddels 3,5 kilo afgevallen omdat ik geen eetlust heb. Dit vind ik niet erg maar aangezien ik een eetstoornis heb gehad is het wel opletten dat dit niet uit de hand loopt. Ik hoop dat het binnenkort gaat doen [lees meer...]wat mijn psychiater vertelde want dit maakt mijn add klachten en depressieve klachten alleen maar erger tot nu toe.

24-06-2020 | Vrouw | 27
Chronische depressie
Na jarenlang meerdere antidepressiva (Sertraline, Citalopram) geprobeerd te hebben kwam ik uiteindelijk uit bij Welbutrin. Dit is het enige medicijn dat mij de motivatie heeft gegeven om een opleiding af te maken en te beginnen met werken. Zonder dit medicijn had ik dat allemaal zeker niet behaald. In het begin (eerste paar weken) heel veel last gehad van iets dat een b[lees meer...]eetje leek op hyperactiviteit. Ik had ineens zo veel energie dat ik alleen maar efficiënt bezig wilde zijn. Dit zorgde ervoor dat ik een beetje paniekerig werd. Ik kon slecht slapen en was alleen maar druk met van alles en nog wat. Gelukkig is dit na een paar weken weggetrokken en daarna heb ik ook geen bijwerkingen meer gehad.

22-06-2020 | Vrouw | 32
bupropion (150mg)
Ik moet dit nemen van mijn psychiater voor mijn paniek aanvallen maar ik ben dit zo een 4 dagen aant nemen en merk geen verschil. Gisteren avond een paniekaanval gehad omdat ik hartkloppingen had en me serieus slecht voelde, ik dacht dat ik ging flauwvallen. Ik had die om 10u ingenomen en om half 11 was ik nog klaarwakker en hartkloppingen. Dat was even beangstigend. Ik we[lees meer...]et niet eens of ik ze wel nog wil nemen omdat ik dit nu ervaar. Ik sla altijd in paniek als er iets met mijn hart is omdat ik daar gevoelig aan ben. Voor de rest heb ik het gevoel alsof ik niks aan het nemen ben, ik heb veel energie en kan niet stoppen met opruimen en poetsen, we zijn net verhuisd dus dit is een pluspunt. Maar ben ergens wel bang welke bijwerkingen ik nog zal krijgen door deze medicatie. Wil er ook niet aan verslaafd worden. Ik zal zowiezo zien wat ik ermee doe, ik reageer altijd heftig op bijwerkingen ben altijd bij de zeldzame gevallen en dat maakt me bang. Qua werking goed voor je energetisch te maken en niet meer na te denken, kalm in je hoofd maar heb nog niks gemerkt tegen de angst ofzo komt dat nog ?

23-05-2020 | Vrouw | 30
bupropion (150mg)
Hier een goede ervaring met bupropion! Ik gebruik het samen met 5 mg escitalopram in de ochtend. Ik reageer sterk met veel bijwerkingen op de ssri’s, daarom de bupropion erbij geprobeerd ipv de escitalopram ophogen. De eerste 2,5 week waren niet fijn, daar heeft de psychiater me ook voor gewaarschuwd. 1 dag hoofdpijn gehad en 2,5 week heel veel onrust en opgejaagd gev[lees meer...]oel. Problemen met inslapen en doorslapen (die had ik sowieso al). Even doorbijten, dit gaat weg! Verder waren de bijwerkingen heel mild voor mij, wat me verbaasde omdat ik altijd sterke bijwerkingen heb bij medicijnen. Na 2,5 week was de onrust gezakt en kwamen de lichtpuntjes langzaam weer door de dagen. De slapeloosheid beperkte zich tot een paar keer per nacht wakker worden, maar ook snel weer inslapen. Dus niet meer moe overdag. Voel me nu gewoon lekker fit en vrolijk na 4 weken gebruik! Bijwerkingen die overgebleven zijn: af en toe ene oorsuizing (vind ik niet hinderlijk, is binnen paar seconden weer weg). In het begin had ik veel haaruitval, maar dat is minder geworden. Gelukkig heb ik heel dik haar en kan ik wel wat missen. Menstruele problemen: tussentijds bloedverlies en een onregelmatige cyclus. Dat laatste heb ik al mijn hele leven, ook dat is voor mij te behappen. Nachtzweten: dit vind ik wel het meest vervelende. Maar dat kreeg ik van alle antidepressiva. Ik verschoon wat vaker mijn bed en T-shirt, tot nu toe gaat dat zo wel. Bijkomende voordelen: ik heb veel minder trek in zoetigheid en snoepen. Ik kom er niet van aan! En mijn libido is weer helemaal terug, daar had ik bij de ssri wel problemen mee. Al met al ben ik heel positief. Het heeft mijn leven veranderd, mijn depressieve gevoelens zijn weg, ik voel me weer mezelf! Ik ben weer een vrolijke partner en mama, ik blijf de medicijnen nu ook gebruiken na zoveel depressieve episodes. Ik ben ook bij de pop poli geweest ivm nog een kinderwens. Het advies was blijven doorgebruiken voor mij ivm het risico op ook een nieuwe prenatale/postnatale depressie. De medicijnen zijn nu als veilig getest en de risico’s zijn minimaal.

23-05-2020 | Vrouw | 37
Afslanken - overgewicht
Na 1000 diëten, therapiesessies en 2 operaties werd mij wellbutrin voorgeschreven in de hoop dat het mij zou helpen niet met eten bezig te zijn. Terwijl ik het opschrijf, vind ik het zelf vreemd vinden. Ik heb er geen hoge verwachtingen van, maar wou hier toch eens polsen of iemand deze medicatie om dezelfde reden kreeg voorgeschreven en of het iets uitgehaald heeft. Bedan[lees meer...]kt.

27-04-2020 | Vrouw | 42
ADHD
Vorig jaar werd de diagnose ADHD vastgesteld. Iets wat ik al lang wel dacht, maar dat doet nu niet ter zake. Naast therapie ook gestart met medicatie. Zo ongeveer alle “traditionele” medicatie geprobeerd, maar die verdroeg ik absoluut niet. Als laatste “redmiddel” gestart met Wellbutrin. Opgebouwd van 150 naar 300 mg in een week. De 150 gaf geen bijwerkingen, de 300 wel.[lees meer...] Ik werd misselijk en duizelig. Terug gegaan naar 150, en na een aantal weken weer 300 geprobeerd. Dat gaf slechts een aantal dagen minimale bijwerkingen, prima mee om te gaan. Het middel heeft me rust gegeven. Mijn gedachten gaan niet meer met 100 km per uur alle kanten op! En, voor mij echt geweldig, ik slaap voor het eerst sinds zoveel jaren weer zonder slaapmedicatie! Ik heb zoveel meer energie, echt erg fijn. Het is dus voor mij een geweldig medicijn, en ik vind het belangrijk voor andere mensen om te lezen dat het niet alleen maar kommer en kwel is :-)