bupropion

Bij  ADHDX

Psychische klachten (16 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

29-12-2021 | Vrouw | 45
ADHD
Ik heb eerst methylfenidaat gebruikt, dat werkte perfect voor een goede focus. Ik raakte echter zo gefocust dat ik snel (heel erg) geïrriteerd was wanneer iets niet lukte of wanneer iemand me stoorde. Of wanneer iemand anders chaotisch en afgeleid was. Kortom, ik werd er niet leuker op, verloor allerlei leuke eigenschappen van mezelf. Ook kreeg ik auditieve wanen, heel ver[lees meer...]velend en beangstigend. Ik stopte ermee en ben toen begonnen met Wellbutrin. Ik slik het inmiddels al zo’n 5 jaar. Wellbutrin haalt voor mij de scherpe kantjes van adhd af. Ik ben minder impulsief, iets meer gefocust en minder snel afgeleid. Ik kreeg met dit medicijn de kans te werken aan de kanten van adhd waar ik vanaf wilde zonder mijn leuke eigenschappen te verliezen. Enig minpuntje is dat ik minder goed tegen alcohol kan. Staat ook duidelijk in de bijsluiter (pas op met alcohol). Maar ik drink graag een glas wijn en door deze medicatie wordt het in elk geval geen fles, maar blijft het hooguit bij 2 of 3 glazen. Voor mij is dat prima, ik heb ook wel de ervaring dat ik na 1 glas de hele fles leegdrink en dat kan nu gewoon niet meer. Is alleen maar goed :-) Ik ben heel blij met dit medicijn.

02-07-2021 | Man | 46
ADHD
In burnout werd ADHD gediagnosticeerd. Ik slikte al paroxetine voor stemmingklachten. Bupropion gekregen v/h merk sandoz. Eerst 150 mg en na 3 weken 300mg. Het werkt voor mijn stemming en ADHD klachten. Eindelijk meer rust in mijn lichaam, beter slapen, meer gemotiveerd om dingen te doen, minder uitstelgedrag en minder opgeven bij moeilijkheden. Belangrijkste voor mij ein[lees meer...]delijk normaler cognitief functioneren. Ben erg tevreden. Nu paroxetine afbouwen wat een uitdaging op zichzelf is.

31-05-2021 | Vrouw | 47
ADHD
Gezien mijn combinatie van ADHD n terugkerende depressies maakte de basisarts bij de GGZ mij attent op een artikel over Wellbutrin. Ik heb jarenlang SSRI’s (depressies) en methylfenidaat (ADHD) geprobeerd met weinig succes en veel bijwerkingen. Wellbutrin is voor mij een passend middel. De eerste weken waren wel vreselijk, vooral veel migraine.

24-04-2021 | Vrouw | 37
ADHD
Een half jaar geleden voorgeschreven gekregen naast mijn elvanse omdat ik depressief werd. Weinig last gehad van bijwerkingen, een wat droge mond en wat hoofdpijn in de eerste week. 1 bijwerking was wel heel gek, huiduitslag op mijn benen. Het jeukte enorm maar was ook binnen een week weer weg. Al snel naar dosering 450mg. Mn bloeddruk moet ik wel in de gaten houden met di[lees meer...]e elvanse ernaast. Door dit middel is mijn hoofd flink rustiger geworden, minder piekeren, minder emotioneel labiel en ik slaap beter. Blij mee!

20-04-2021 | Vrouw | 46
ADHD
Na vervelende en heftige bijwerkingen van de methylfenidaat en dexamfetamine overgegaan op bupropion. Het geeft niet de focus van de 1e 2 medicijnen maar het geeft wel heel veel rust en daar ben ik blij mee en mijn omgeving ook. :-) Echter, nu met de dosering van 450 mg/dag ontwikkel ik een piep in mijn oor. Heel vervelend dus maar weer aan de bel trekken bij de arts en [lees meer...]bespreken hoe verder... Heel erg jammer want ik was heel tevreden.

29-03-2021 | Vrouw | 38
ADHD
Ik gebruik nu ruim een jaar wellbutrin ivm adhd en depressie. De eerste 6 weken had ik veel bijwerkingen, sindsdien nergens meer last van en ik voel me zo goed dat ik soms vergeet dat ik adhd heb. Afgelopen winter ook voor het eerst lachend doorgekomen en zelfs de corona crisis weet ik goed te verdragen. Zonder deze medicatie was de kans reëel dat ik in deze omstandighede[lees meer...]n stikdepressief en suicidaal zou zijn geraakt. Ik ben nog steeds erg tevreden met dit medicijn.

03-03-2021 | Man | 48
ADHD
Ik kreeg Wellbutrin 300mg voorgeschreven door een arts bij een verslavingskliniek. Hij had goede ervaringen met dit medicijn om (mede) te stoppen met het gebruik van cannabis. Omdat bij mij door een psycholoog was vastgesteld dat ik ADHD had leek Wellbutrin XR het juiste medicijn. Nu 2 jaar later ben ik redelijk tevreden. Redelijk omdat ik rust in mijn hoofd heb en geen s[lees meer...]tress meer heb. Enige nadeel is dat het niet echt helpt tegen roken bij mij. Ben wel gestopt met gewoon roken maar blowen doe ik af en toe nog wel. Het is gelukkig geen dagelijkse dwang meer🙂

21-02-2021 | Vrouw | 30
ADHD
Ik slik nu ongeveer een jaar bupropion. De reden van het beginnen is omdat ik adhd heb met kenmerken van Borderline. Dit medicijn zou mij helpen met het wat balanceren van mijn emotiewisselingen en zou mij moeten helpen met concentreren. De eerste week ongeveer was ik erg duf en futloos. Mijn directe omgeving vond dat ik mijzelf niet meer was. Ik was angstig en onrustig m[lees meer...]aar volgens de bijsluiter zijn dit normale bijwerkingen, dus ik wachtte het even af. Inderdaad ging het de dagen erna steeds beter. Ik voelde me emotioneel wat gebalanceerder maar de concentratie was nog steeds ver te zoeken. Na week 2 kwam het ergste: tinnitus. Ineens uit het niets schrok ik 's ochtends wakker van een ontzettende harde piep in m'n oren! Ik raakte er helemaal van in paniek. Het overheerste alles. Nu is het wel zo, als je er aan denkt word het erger natuurlijk. Maar omdat het nieuw was en tinnitus een van mijn grootste angsten is was ik radeloos. Huilend naar de psychiater maar deze raadde mij toch echt aan om het door te zetten. Na een paar weken werd het godzijdank met de dag rustiger. Deels omdat ik eraan wende maar ook omdat het medicijn wellicht z'n werk ging doen? Nu een jaar later, ik ben emotioneel nog steeds wat gebalanceerder, en rustiger in mijn hoofd, dus dat is heel fijn. Concentratie is nog ver te zoeken dus ik slik er sinds kort dexamfetamine bij. Wat de piep in m'n oor betreft gaat het veel beter. Het is nog heel lichtjes aanwezig als het muisstil is maar ik kan gewoon slapen zonder dat ik iets aan afleidend geluid moet gebruiken. Als ik erg moe of gestresst ben dan word het wel weer wat luider maar ik kan er opzich prima mee leven. Er zijn periodes waarop ik het harder hoor en en daarna weer periodes waarop ik het (bijna) niet hoor.

04-02-2021 | Vrouw | 41
ADHD
Ik slik deze medicatie voor mijn ADHD om me beter te kunnen concentreren. Ik merk daar geen verbetering, helaas wel erg last van de bijwerkingen. En vind die onrust en depri gevoelens erg naar en beïnvloed mijn opvoeden met de kids en communicatie met andere. Ik ben meer moe en mopperig.

05-01-2021 | Man | 27
ADHD
In 2017 voor het eerst begonnen met de Wellbutrin. Ik vond het moeilijke om in een nieuwe HBO studie te komen en had veel problemen met plannen. Het gebruik van Wellbutrin was als het opzetten van een bril bij slechtziendheid. Ik had eerder veel bijwerkingen met medicatie als Ritalin en Conecerta maar met Wellbutrin heb ik weinig tot geen bijwerkingen ervaren. Na een sto[lees meer...]p van ongeveer een jaar ben ik in 2019 weer begonnen met de Wellbutrin. Nu zit ik momenteel tegen mijn afstuderen aan en ik ben verwonderd dat ik in 4 jaar mijn bachelor waarschijnlijk af ga kunnen ronden. Ik heb hiernaast altijd een part-time baan gehad, want ik woon zelfstandig. Door de rust in mijn hoofd ben ik zelfs naast mijn studie veel nieuwe dingen begonnen, zoals het leren spelen van gitaar, het leren van een nieuwe taal. Ik ben ook wat vaker een boek gaan lezen. Echter door het vele thuiswerken en studeren ivm corona is het wel moeilijker geworden om weer de motivatie en concentratie te vinden om bezig te blijven. Dan merk je weer dat dit medicijn slechts een hulpmiddel is en geen wondermiddel. Enkele bijwerkingen, zoals drukkend gevoel op het hoofd of op de borst had ik vroeger ook wanneer ik angstaanvallen kreeg. Ik vermoed dat het lichamelijke reacties zijn op angstige of stressvolle situaties. Mijn intenties zijn om na het afstuderen de medicatie af te bouwen tijdens mijn nieuwe baan. Ik wil niet afhankelijk zijn van de medicatie, namelijk.

31-12-2020 | Vrouw | 22
ADHD
2 weken geleden met Bupropion begonnen i.v.m. gebrek aan concentratie. Eerste paar dagen leek alles goed te gaan en waren er geen bijzonderheden. Echter, ik vond de tweede week behoorlijk tegenvallen; ik viel terug in oud gedrag (gedroeg mij recalcitrant en vertoonde zo nu en dan passief agressief gedrag), ik was somber zonder reden en zag geen mogelijkheden hier weer uit [lees meer...]te komen. Wat betreft de concentratie ging het niet beter dan voorheen. De nadelen van dit medicijn wogen (voor mij) zeker niet op tegen de voordelen. Dit alles maakte de beslissing met Bupropion te stoppen gemakkelijk. Ik voel mij nu weer goed en zit fantastisch in m'n fel en ben niet van plan opnieuw met medicatie te beginnen.

02-10-2020 | Man | 21
ADHD
Ik slik dit medicijn voor mijn ADHD in combi met hevige stemmingswisselingen. Dit medicijn heeft mij veel voordelen geboden, vooral in het reguleren van mijn eigen emoties. Voorheen gingen mijn gedachtes zo snel dat ik mijn emoties niet onder controle kon krijgen, wat weer leidde tot hevige pieken en dalen. Mijn hoofd is door de pillen veel overzichtelijker geworden, al[lees meer...] blijf ik chaotisch, ongeconcentreerd en druk. Dit medicijn werkt dus vooral voor je emotionele pieken en dalen. Het vlakt mijn emoties wel af en dat vind ik af en toe heel vervelend. De bijwerkingen kan ik mee leven, alleen zijn die nerveuze emoties in mijn buik lastig.

28-08-2020 | Vrouw | 40
ADHD
Beste allemaal. Zou graag willen weten hoe jullie ervaringen zijn met de bijwerkingen in eerste 4 weken. Ik leef op dit moment echt in een hel, de dag doorkomen is een lijdensweg voor mij. Heb zoveel paniek en onrust dat ik niet normaal kan functioneren en daardoor oxazepam moet gebruiken. Gisteren het ziekenhuis gebeld en die vertelde mij door te zetten aangezien d[lees meer...]e bijwerkingen in het begin juist heftiger zijn. Voor mijn gevoel gaat dit niet over. Is er iemand die dit ook heeft gehad en er daadwerkelijk na een paar weken vanaf was?

27-04-2020 | Vrouw | 42
ADHD
Vorig jaar werd de diagnose ADHD vastgesteld. Iets wat ik al lang wel dacht, maar dat doet nu niet ter zake. Naast therapie ook gestart met medicatie. Zo ongeveer alle “traditionele” medicatie geprobeerd, maar die verdroeg ik absoluut niet. Als laatste “redmiddel” gestart met Wellbutrin. Opgebouwd van 150 naar 300 mg in een week. De 150 gaf geen bijwerkingen, de 300 wel.[lees meer...] Ik werd misselijk en duizelig. Terug gegaan naar 150, en na een aantal weken weer 300 geprobeerd. Dat gaf slechts een aantal dagen minimale bijwerkingen, prima mee om te gaan. Het middel heeft me rust gegeven. Mijn gedachten gaan niet meer met 100 km per uur alle kanten op! En, voor mij echt geweldig, ik slaap voor het eerst sinds zoveel jaren weer zonder slaapmedicatie! Ik heb zoveel meer energie, echt erg fijn. Het is dus voor mij een geweldig medicijn, en ik vind het belangrijk voor andere mensen om te lezen dat het niet alleen maar kommer en kwel is :-)

27-01-2020 | Vrouw | 31
ADHD
Ik heb ADHD en ASS. November begonnen met 150 mg. De eerste 2 weken waren een hel. Maar goed. Het was voor een 'goed doel' dacht ik. Maar na 4 weken nog zo depressief en angstig als wat! Ik ben een totaal anders persoon geworden!! Durf de deur niet meer uit en heb een sociale angststoornis ontwikkeld door deze rotzooi. 31 dec. De dosis verhoogd. want volgens de psych ha[lees meer...]d ik nog niet alles uit de wellbutrin gehaald. Het is alleen maar erger geworden en zit nu midden in een depressie. Allemaal door deze rotzooi! Heb je ADHD en autisme? Gebruik deze zooi dus niet! Ik ben nu aan net afbouwen en voel me iets beter. Wellbutrin heeft mij kapot gemaakt

26-01-2020 | Man | 31
ADHD
Dit medicijn was het eerste medicijn dat ik begon te gebruiken omdat me verteld werd van makkelijke manier van gebruik je hoefde het maar een keer per dag te gebruiken, en dat de bijwerkingen minder waren. Na het gebruik voelde ik voor het eerst wat het is om me normaal te kunnen foucusen, werd verdrietig van alles wat in me leven verkeerd was gaan lopen puur omdat ik geen[lees meer...] behandeling voor ADHD had aangenomen. Alleen het medicijn begon in de loop van tijd minder goed te werken geen idee waarom, verder kreeg ik er ook veel haaruitval door wat verschilt per persoon heb ik gehoord.