Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

duizeligheid oorsuizen slapeloosheid

Chronische depressie (42 meningen)
Psychische klachten (30 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

08-11-2023 | Man | 17
ADHD
na alles te hebben geprobeerd (ritalin, concerta, dexamfetamine, lisdex, atomoxetine) in verschillende dosissen enz nu gestrand op bupropion. voel er niks van en heb niet het idee dat ik beter concentreer ofz. heb gemerkt dat emoties beetje onderdrukt zijn. niet heel erg maar huilen kan ik niet meer bijvoorbeeld. na de eerste week bupropion gebruikt te hebben kwam ik in ee[lees meer...]n soort depersonalisatie toestand voor 3 dagen waarin alles nep voelde en ik of dit gevoel meer wilde hebben of helemaal niet hierna ging dit weer weg. heb een paar keer eerder dit gevoel gehad in de tijd dat ik nog veel blowde. slik nu zelfs bupropion in combinatie met concerta, maar voel ik ook niks van. ook nadat ik stiekem 72 mg concerta nam uit wanhoop dat ik niet kon leren voor mijn toetsen en zou zakken. niks werkt voor mij behalve methylfendidaat (concerta ritalin of iets anders met methylfendidaat erin) de eerste paar dagen, na die eerste dagen stopt de werking en merk ik er niks meer van. methylfendidaat is een geweldig middel voor mij helaas stopt de werking ervan na 4 dagen ofz, daarna voel ik er helemaal niks meer van ook als ik dosis verhoog. ik heb geen hoop meer in medicatie en zal waarschijnlijk mijn adhd in toon moeten houden op andere manieren zonder medicatie

11-09-2023 | Vrouw | 20
Psychische klachten
Ik slik nu ongeveer 2 maanden de gewone/merkloze bupropion, voor depressieve klachten en ADD. Ben er best wel tevreden mee. De eerste 2 weken enorm last gehad van bijwerkingen, super depressed, angstig en emotioneel. Daar nu totaal geen last meer van, maar ik heb wel meer moeite met inslapen, heb vaak nare dromen en merk ook dat ik meer zweet dan hiervoor. Ik ben dit midde[lees meer...]l met name gaan slikken vanwege vanwege heftige PMS en menstruatie, maar ook het stukje ADD is mooi meegenomen aangezien ik geen Ritalin of Concerta mag slikken ivm eetstoornis. Ik ben sinds de start van dit middel mijn laatste 2 menstruaties geheel klachtvrij doorgekomen, dit is een wonder. Ook heb ik los van mijn cyclus veel meer grip op mijn emoties, geen wekelijkse mental breakdowns en kan me veel sneller over tegenslagen heen zetten. Wat de ADD betreft heb ik nog niet heel veel gemerkt. Ik merk denk ik wel iets meer doorzettingsvermogen, maar de algehele motivatie is vaak nog ver te zoeken. Al vermoed ik dat dit ook door stres kan komen. Dit maakt het dus wat lastiger voor mij om het te beoordelen.

21-11-2022 | Vrouw | 20
ADD
Met 150mg begonnen. Heb ADD en last van depressieve klachten. De 150mg merkte ik weinig van. Opgehoogd naar 300mg. Merkte wat verschil in stemming. Maar lang niet wat ik wou voelen. Concentratie is al minimaal en werd alleen maar minder. Uiteindelijk gestopt om te gaan kijken naar een alternatief.

14-10-2022 | Vrouw | 20
bupropion (300mg)
300mg Bupropion dagelijks, nu 14 weken voor depressie. Mijn arts is er zeer van overtuigd dat ik ADD heb. Dit gaan ze echter niet onderzoeken, omdat ze er zo zeker van zijn. Ik slaap, sinds ik dit medicijn gebruik maar een paar uur per nacht. Vreselijk. Geen slaap medicatie helpt er bij. Ik kom moeilijk in slaap en ik word wakker en kan niet meer doorslapen. Ik heb l[lees meer...]ast van angst en nerveusheid, bupropion heeft dit niet minder gemaakt. Misschien nog wel erger dan eerst. Helaas wilt mijn arts mij geen andere medicijnen geven en ik ben op zoek naar een andere arts.

21-10-2020 | Man | 20
Depressiviteit
Begin juni begonnen met dit medicijn. Ik heb ADHD en zit ruim 1,5 jaar in een depressie. Hiervoor al meerdere depressies gehad, nooit medicatie gehad tegen depressies. Ik slikte al een aantal jaar dexamfetamine voor mijn ADHD en was daar tevreden over, totdat het opeens helemaal geen effect meer had. In overleg met psychiater (en psycholoog) besloten om bupropion te prober[lees meer...]en, in de hoop dat het zowel voor mijn ADHD-klachten en depressiviteitsklachten zou helpen. Ik wilde nooit antidepressiva omdat ik bang was voor de bijwerkingen en bang was dat ik een soort zombie zou worden, maar omdat het ook voor mijn ADHD zou kunnen helpen, wilde ik het toch een kans geven. Ik vond het een grote stap en was bang dat ik in het begin depressiever/suïcidaal zou worden, maar het viel gelukkig allemaal mee: Ik had alleen twee weken last van sterke misselijkheid en vervelende hoofdpijn, maar dat vond ik prima aangezien het veel erger zou kunnen zijn. Dosis uiteindelijk verhoogd naar 300mg en gewacht "tot ik wat zou voelen". Ik merkte er niks van nadat de bijwerkingen waren weggetrokken, maar ik aangezien ik er geen last meer van had, bleef ik doorgaan met slikken. Op een gegeven moment was ik sociaal erg actief, had ik overal energie voor en vond ik sociale dingen en feestjes weer leuk. Ik had het zelf niet helemaal door, maar opeens had ik door dat het weer was zoals vroeger, toen ik nog niet depressief was. Ik wilde elke dag dingen doen en gezelligheid om me heen. Mensen begonnen het ook aan mij te merken, terwijl ze niet wisten dat ik medicatie gebruikte. Ik kreeg heel veel opmerkingen in de zin van: "Ik zie dat het beter met je gaat", "Ik merk dat je weer je oude zelf bent", "Ik zie dat je weer van dingen kan genieten". Dit was erg bemoedigend en bevestigde alleen maar wat ik zelf al een beetje dacht. Voor mijn ADHD merk ik er helaas niks van. Gebruik nu ritalin wanneer ik moet studeren. Vind dat maar troep met vervelende bijwerkingen, maar het is niet anders. Inmiddels heb ik helemaal geen bijwerkingen van de bupropion en heb ik niet door dat ik iets gebruik. Het werkt echt goed en ik ben emotioneel veel stabieler en heb veel meer energie. Ik blijf dit voorlopig nog slikken, ben echt heel blij dat ik dit geprobeerd heb.

25-06-2022 | Vrouw | 21
Psychische klachten
Ik neem nu zo´n twee weken Wellbutrin en het is echt een hel. Ik heb heel erg veel bijwerkingen: duizeligheid, misselijkheid, verhoogde hartslag, bloeddruk ligt verhoogd, geen concentratie, coördinatie en motoriek zijn een ramp geworden, vergeetachtigheid. Ik moet het nog twee weken kunnen volhouden vooraleer effect te zien is. Ik heb eerst Sypralexa genomen maar die sloeg[lees meer...] niet aan, ik sta nu op Efexor en Wellbutrin. Bij Efexor had ik ook veel last van de bijwerkingen omdat ik op de hoogste dosis stond, de dosis werd naar beneden gehaald maar nu sloeg het niet meer aan. Daarom ben ik terug op de hoogste dosis gezet samen met 150mg Wellbutrin.

07-06-2022 | Man | 21
Psychische klachten
Ik ben welbutrine beginnen nemen voor allereerst depressieve klachten, na mijn eerste sessie en eigenlijk amper iets te hebben gezegd tegen de psychiater die meer over zichzelf bezig was dan dat hij luisterde schreef hij mij dit voor, het leek een wondermiddel zoals hij het voorstelde. Ook zei de psychiater dat dit zou kunnen helpen met slaapproblemen, adhd en stoppen met [lees meer...]roken. In het begin was ik er heel tevreden mee, ik voelde me helderder in mijn hoofd en had terug energie om dingen te doen. Maar toen begon ik de bijwerkingen te voelen, de verwardheid en geheugenproblemen kunnen soms heel extreem zijn ik denk ergens aan en kan mijn hele gedachtenstroom opeens verliezen door afleiding en dan kan ik me met alle macht niet meer herrineren wat ik aan het denken was. Nu wilde ik ermee stoppen maar begon ik last te krijgen van een volledig nieuw symptoom: dissociaties waarin ik dus volledig vervreemd geraak van mn lichaam. Ik hang er nu dus eigenlijk aan vast, ik had veel liever alleen therapie gevolgd of toch tenminste in combinatie met medicatie.

07-06-2022 | Man | 21

08-06-2021 | Vrouw | 21
bupropion (300mg)
Het werkte niet echt. Ik heb het 7 maanden geslikt. Misschien iets minder vaag maar voor de rest heeft het niet gewerkt. Wel vond ik roken op een gegeven moment vies worden.

02-10-2020 | Man | 21
ADHD
Ik slik dit medicijn voor mijn ADHD in combi met hevige stemmingswisselingen. Dit medicijn heeft mij veel voordelen geboden, vooral in het reguleren van mijn eigen emoties. Voorheen gingen mijn gedachtes zo snel dat ik mijn emoties niet onder controle kon krijgen, wat weer leidde tot hevige pieken en dalen. Mijn hoofd is door de pillen veel overzichtelijker geworden, al[lees meer...] blijf ik chaotisch, ongeconcentreerd en druk. Dit medicijn werkt dus vooral voor je emotionele pieken en dalen. Het vlakt mijn emoties wel af en dat vind ik af en toe heel vervelend. De bijwerkingen kan ik mee leven, alleen zijn die nerveuze emoties in mijn buik lastig.

29-06-2022 | Man | 22
ADHD
Medicatie voor adhd normale middelen hadden geen effect en daarom met verpleegkundige specialist gekozen voor welbrutin omdat adhd een sterke comibiliteit heeft met depressies het helpt me te functioneren het is geen wondermiddel maar het feest je net ff die extra schop onder je kunt die je met adhd nodig hebt.

26-03-2022 | Vrouw | 22
Psychische klachten
Ik slik nu zo’n 2,5 week welbrutin 150 mg. En ik merkte al gelijk dat dit helemaal niks voor mij was, ik sliep super slecht, ik was heel erg verdrietig om alles en ik had mega hartkloppingen tot de dag van vandaag. Ik heb altijd al angst en paniek en soms hartkloppingen gehad maar dit medicijn verergert het alleen maar en ben ik erg bang. Heb zelfs ziekenhuis gebeld omdat [lees meer...]ik dacht dat het niet goed ging. Ik moet nog 1,5 week slikken en daarna bespreken met de dokter hoe het heeft gewerkt, maar ik ga gelijk maandag bellen en zeggen dat ik meteen wil stoppen! Het is niet voor mij en merk dat ik alleen maar depressiever ervan wordt

31-12-2020 | Vrouw | 22
ADHD
2 weken geleden met Bupropion begonnen i.v.m. gebrek aan concentratie. Eerste paar dagen leek alles goed te gaan en waren er geen bijzonderheden. Echter, ik vond de tweede week behoorlijk tegenvallen; ik viel terug in oud gedrag (gedroeg mij recalcitrant en vertoonde zo nu en dan passief agressief gedrag), ik was somber zonder reden en zag geen mogelijkheden hier weer uit [lees meer...]te komen. Wat betreft de concentratie ging het niet beter dan voorheen. De nadelen van dit medicijn wogen (voor mij) zeker niet op tegen de voordelen. Dit alles maakte de beslissing met Bupropion te stoppen gemakkelijk. Ik voel mij nu weer goed en zit fantastisch in m'n fel en ben niet van plan opnieuw met medicatie te beginnen.

25-10-2022 | Vrouw | 24
bupropion (150mg)
Ik had eerst concertageprobeerd voor mijn ADHD klachten, maar na een aantal weken gebruik merkte ik weinig effectiviteit en had ik wel last van blijvende vervelende bijwerkingen. Toen heeft mijn huisarts bupropion voorgeschreven, ook omdat een van de concerta bijwerkingen een verergering van mijn depressieve klachten was. Natuurlijk had ik gegoogled naar dit medicijn aange[lees meer...]zien ik er nog nooit van gehoord had. Ik was best bang om te beginnen na het lezen van de hoeveelheid heftige bijwerkingen mensen in de eerste weken hadden. Gelukkig heb ik nu na 5 weken gebruik eigenlijk nog steeds zeer weinig en milde bijwerkingen gehad. Eigenlijk alleen de eerste twee weken wat constipatie en lichte slapeloosheid. Ook had ik wat sneller last van tremors als ik niet op tijd genoeg gegeten had. Maar al die bijwerkingen gingen ook weer voorbij en waren niet extreem vervelend. Ik merk qua effectiviteit een lichte verbetering in mijn gemoedstoestand, wat mij ook helpt bij motivatieproblemen door ADHD. Ik ga wel nog vragen of ik een hogere dosis kan proberen, misschien dat het dan effectiever is. Maar ik ben blij dat ik het geprobeerd heb ondanks de negatieve ervaringen van anderen met dit medicijn.

07-12-2023 | Vrouw | 25
Psychische klachten
Ik gebruik bupropion tegen angst, ik had last van dagelijkse paniekaanvallen. Ik wilde geen SSRI als citalopram (eerder gebruikt) gebruiken ivm de vervelende bijwerkingen. Bupropion is de uitkomst voor mij! Ik heb geen angst meer en ervaar 0 bijwerkingen. Ik heb mijn leven weer terug.

24-10-2022 | Man | 26
ADHD
Dit medicijn heeft oprecht mijn leven veranderd in positieve zin. Na enkele maanden gebruik van het medicijn is langzamerhand mijn perspectief over mijn leven sterk verbeterd. Ik heb meer levenslust en voel me gemotiveerder. Het leven voelt veel minder zwaar en ik ben nu actief bezig om er het beste van te maken. De eerste weken sliep ik iets slechter dan normaal, ma[lees meer...]ar niet ernstig. Deze bijwerking was na ongeveer een maand wel weg.