Endometriose

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor endometriose

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: endometriose

Desogestrel

25-03-2024 | Vrouw | 44
Endometriose

spotting of bloeding tussen menstruaties stemmingswisselingen hoofdpijn

Ik heb deze pil ('minipil' met alleen progestageen) een maand of drie lang gebruikt tegen endometriose. Het hielp goed tegen de heftige pijn die ik door de endometriose had. Maar het werkte onvoldoende bij het stilleggen van mijn cyclus (ik moest deze pil doorslikken, dus zonder stopweek). Ik had veel last van spotting en langdurige bloeding, met menstruaties van zeg 15 da[lees meer...]gen, dan 5 dagen respijt, en dan begon het weer opnieuw. Ik had ook veel last van hoofdpijn, en enigszins last van stemmingswisselingen, voelde me meer 'bedrukt', meer afgevlakt dan zonder hormonen. Ik ben om al deze redenen overgestapt naar een ander medicijn om te kijken of dat beter gaat.

07-03-2024 | Vrouw | 52

opvliegers opgezette buik

Vanaf 2016 heftige menstruatie pijnen, pijn bij het plassen, opgezwollen buik en anuskrampen. Elke keer dat ik naar de gynaecoloog ging zei ze van dat er niks aan de hand was. Zo heeft het 5 jaar geduurd. Totdat de gynaecoloog besloot de gynaecoloog 1 eierstok te verwijderen omdat die vergroot was en de eileiders. Tijdens de kijkoperatie kwam ze achter dat ik veel verklev[lees meer...]ingen had. Ze had meteen verwijderd wat verwijderd kon worden. Het ging iets minder dan een jaar goed toen begon de ellende opnieuw. Heb zoely gekregen maar hielp niet echt. De lucrin wilde ik toen niet. Geen enkel pil wat ik voorgeschreven kreeg hielp dus toch maar lucrin injectie genomen voor 3 maanden. In het begin veel last gehad maar na 3 weken merkte ik op dat minder pijn had en na een maand had ik bijna geen pijn meer. Volgende week krijg ik de 2de injectie. Ik heb er spijt van dat ik dit niet eerder lucrin heb genomen had zoveel pijn gescheeld. Ik dacht omdat ik zo teleurgesteld was dat de verschillende soorten pil wat ik had gekregen en niet werkte dat lucrin ook niet bij mij zou werken.

14-01-2024 | Vrouw | 51
Endometriose
Na ruim jaar lucrin toch gestopt. De bijwerkingen waren niet meer vol te houden. Gestopt in de hoop dat mijn overgang in gang was gezet(51 jaar) helaas na 2 maanden waren mijn endometriose klachten weer net zo heftig terug. Half jaar niks gebruikt. 1 x per maand 1 dag heftige pijn. Niet te doen! Daarna 3 a 4 dagen nog naweeën. De pijn aanvallen komen zelfs met oxycodon er [lees meer...]nog doorheen. Nu sinds 1 maand dienogest 2 mg. Wel wat krampen. Geen heftige aanvallen. Bijwerkingen tot nu toe. Snel prikkelbaar. Moet dit minimaal 2 maanden vol houden. We wachten af

22-12-2023 | Vrouw | 36
Endometriose
Extreme bloedingen door endometriose zorgde ervoor dat ik bloedarmoede kreeg en mijn dagelijks leven belemmerd werd. Op het moment ben ik niet in de gelegenheid om me te laten opereren (hysectomy), de pil gekregen maar helaas na 2 maanden dagelijks bloedverlies. Nu 1 week geleden met provera begonnen en het bloeden is geleidelijk aan gestopt. Helaas wel flinke bijwerkingen[lees meer...], warme oren, vermoeidheid en migraine en misselijkheid. Dit begint nu langzaam weg te trekken.

Nuvaring

18-10-2023 | Vrouw | 24
ethinylestradiol / etonogestrel
Endometriose
Op aanraden van de gynaecoloog deze vorm van hormonale anticonceptie geprobeerd, tegen mijn endometriose klachten. De eerste dagen was ik al snel neerslachtig en kotsmisselijk. Na 4 dagen kwamen hier enorme buik- en rugkrampen en ene schimmelinfectie bij. Zo heftig dat de zwaarste pijnstillers niet hielpen en ik er elke nacht wakker van werd. Ook heb ik de gehele gebruik[lees meer...]speriode gebloed. Omdat ik de ring wel een kans moest geven om van de bijwerkingen af te komen moest ik deze langer blijven gebruiken. Uiteindelijk heb ik deze 11 dagen gebruikt. Op de 11de dag kon ik niet meer lopen van de pijn. Op advies van de huisarts eruit gehaald. Een uur later was de buikkramp al aanzienlijk minder. Nu ben ik aan het herstellen, maar ben nog steeds niet van alle klachten af. Als je gevoelig bent voor hormonen: niet aan beginnen!!!!!

Cerazette (minipil)

23-09-2023 | Vrouw | 43
Endometriose
Ik slik nu ruim 18 maanden Cerazette de minipil tegen ernstige endometriose klachten. Het werkt werkelijk fantastisch. Geen stopweek. Dat mocht wel, maar hoefde niet zei de huisarts. Heel af en toe heb ik nog lichte pijn, rondom waar normaal gesproken de menstruatie maar ook eisprong zou plaatsvinden. Maar niet noemenswaardig vervelend. Kan iedereen met endometriose de[lees meer...]ze pil aanraden. Het werkte ook direct, dus zeg maar nadat de eerste menstruatie gelijk uitbleef.

Implanon (hormoonimplantaat)

19-09-2023 | Vrouw | 15
etonogestrel
Endometriose
ik heb hem laten zetten toen ik 15 was. al 3/4 verschillende soorten pillen geprobeerd, maar niks bleek te helpen. uiteindelijk heb ik een ‘zware’ pil gekregen die ik in de ochtend en avond moest slikken. vond dit alles behalve ideaal dus ik wilde wat anders. spiraal werd hem voor mij niet aangezien ik (en de gynaecoloog) me te jong vonden en ze wilde dat ik zo lang mogeli[lees meer...]jk van een spiraal afbleef, waarom? ik heb geen idee. ik heb ook endometriose dus als ik ongesteld ben heb ik echt hartstikke veel pijn, dus ik wilde niet meer ongesteld worden tot dat ik zwanger wilde worden. dus toen werd het de implanon. het zetten ging erg makkelijk geen pijn niks, alleen ik ging slecht op de verdoving dus was bijna flauwgevallen. eerste 4 dagen nergens last van gehad. toen opeens ongesteld, heel veel buikpijn en pijn in m. onder rug gehad toen voor 2 dagen. daarna was ik ook nog ongesteld voor een paar dagen maar nergens last meer van. hij zit er nu een maandje in en hoop dat ik niet meer ongesteld word, en zo wel? dat ik tenminste niet zulke erge buikpijnen meer krijg.

Tranexaminezuur

15-08-2023 | Vrouw | 39
tranexaminezuur
Endometriose
Ivm extreem bloedverlies en extreme krampen (o.a endometriose) deze tabletten voorgeschreven om de tijd te overbruggen tot een gynaecoloog tijd had voor een intake. Ik moest ze innemen vanaf het moment dat de menstruatie bijna begon, gedurende 3 dagen, 3 maal daags 2 tabletten. Nou, gedurende 2 dagen ging het redelijk, afgezien van het kotsmisselijk zijn, constante knall[lees meer...]ende hoofdpijn en me vreselijk zwaar en sloom voelen. Dan brak rond dag 3 de hel los, alleen was m’n bloedverlies nu een soort stroop. M’n menstruatie was een soort van ingedikt en echt een verschrikkelijke vieze bende. Deze pillen neem ik nooit nooit meer, het leek wel of mn bloed in stroop veranderd was

Naproxen

10-08-2023 | Vrouw | 28
naproxen

22-06-2023 | Vrouw | 37
Endometriose
Hoi allen, Ik gebruik Lucrin omdat ik vleesbomen heb, in de hoop dat het gaat slinken. Mijn eerste maand was vreselijk: de eerste vijf dagen beleefde ik alles goed maar vanaf de dag dat ik normaal gesproken ongesteld moet worden - dat was de vijfde dag - kreeg ik steken en extreme bloedingen met zwarte stolstels. Dit heeft twee weken geduurd, waarbij ik ook drie dage[lees meer...]n niet meer kon lopen. Mijn ongesteldheid was daarvoor nooit pijnlijk of lang, dus dit was voor mij heel heftig. Ook omdat het de bedoeling is dat Lucrin de hele ongesteldheid stillegt. Mijn vriend heeft me zelfs voortgesleept in een rolstoel, mijn buik was een ballon en hij moest mij ook uit bed omhoog tillen. Mijn bed was nachtenlang doorweekt. Daarnaast gebruik ik elke dag het medicijn Progynova - om moodswings en botontkalking te voorkomen - maar ik heb nog steeds veel moodswings. Normaal ben ik heel vrolijk, maar nu huil ik veel, en ik weet ook niet waarom. Ook ben ik snel geprikkeld: opmerkingen schieten snel in het verkeerde keelgat, en ik heb soms echt een kort lontje, terwijl ik normaal gesproken heel nuchter ben. Ik hoopte dat ik kon stoppen met Lucrin, maar mijn vleesbomen zijn enorm waardoor mijn arts mij niet wil opereren (omdat ik anders een groot risico heb mijn baarmoeder te verliezen). Dus ik heb helaas geen keuze en ik heb gisteren mijn 2e Lucrin injectie genomen. Ik vraag mij af: Hoe moet de injectie in de bil geïnjecteerd worden en maakt dat uit? De eerste keer deed de assistente het ergens midden in mijn bil, de tweede keer werd het juist bovenaan geïnjecteerd omdat daar meer spier zou zitten. Wat ik wil aanraden aan andere gebruikers met vleesbomen: - Begin met je eerste injectie Lucrin na je laatste ongesteldheid en niet daar vlak voor. Je lichaam moet wennen aan het medicijn, dus ik denk dat mijn lichaam ongesteld wilde worden, maar de Lucrin injectie wilde het juist stopzetten. Dat gaf een heel heftig effect: extreme complicaties. Dit is mij niet verteld door de arts overigens, maar achteraf gezien denk ik: het is logisch dat je lichaam moet wennen. Dus wellicht ook interessant voor artsen.

Depo-Provera '150' (prikpil)

10-05-2023 | Vrouw | 27
medroxyprogesteron parenteraal
Endometriose
Na vermoeden endometriose wilde de gynaecoloog dat ik een spiraal zou nemen. Dit durfde ik niet omdat ik heftige verhalen gelezen heb en ik nog geen kinderen heb gehad (en dat zou pijnlijker zijn). Ik ben zelf lesbisch en vind het erg tegenstrijdig om anticonceptie te nemen. Maargoed als het helpt.. Ik moet zeggen dat het verrassend goed helpt tegen mijn pms klachten, volg[lees meer...]ens mijn vriendin hoeft ze niet meer op haar tenen te lopen. Dus dat is een positief effect. Echter bleef ik doorbraakbloedingen hebben tot 6 maanden en menstruatiepijn. Het bloeden is nu de 7e maand gestopt maar nog steeds dagelijks menstruatiepijn. Ook heb ik heftige acne ontwikkeld en het ergste, ik ben 8 kilo in 7 maanden aangekomen! Daarnaast heeft het mijn angststoornis verergerd, voel ik me vooral de eerste weken na de prik erg nerveus en slaap ik slecht. Ik heb dus ook besloten dat de derde prik m'n laatste was. Ik wil nu de minipil hierna proberen. Nog 3 maanden uitzitten en hopelijk niet nog zoveel aankomen!

Yasmin

11-04-2023 | Vrouw | 32
ethinylestradiol/drospirenon
Endometriose
Om klachten van mijn eigen cyclus proberen in te perken heb ik meerdere anticoncepties geprobeerd. Deze was voor mij duidelijk een probleem, ernstige bijwerkingen voornamelijke een verblindende migraine. Bij stoppen gelukkig na 24uur al vermindering van de bijwerkingen. Hopelijk ben ik de uitzindering en werkt het voor anderen wel.

Letrozol

19-03-2023 | Vrouw | 23
letrozol
Endometriose
Ik ben mezelf letterlijk verloren, ik ben niet te genieten. Depressief en snel op mijn teentjes getrapt. Ook heb ik intens veel opvliegers

Zoely

27-02-2023 | Vrouw | 21
estradiol / nomegestrol
Endometriose
Na jaren zoeken heb ik eindelijk een fijn hormoon gevonden. Door endometriose mag ik geen menstruaties hebben, waardoor ik al veel pillen en spiraaltjes heb geprobeerd. Bij alle hormonen die ik heb geprobeerd kreeg ik ontzettend veel last van bijwerkingen, voornamelijk afgevlakte emoties. Toen ik begon met de Zoely dacht ik dat hij niet werkte, aangezien ik me eindelijk [lees meer...]weer mezelf voelde. Ik heb zelden doorbraakbloedingen en heb geen stopweek. Mijn lichaam voelt in balans met dit hormoon. Elk lichaam functioneert natuurlijk anders, maar ik zou deze pil zeker aanraden! Alleen wel goed opletten dat je niet een van de vier placebo pillen slikt als dit niet de bedoeling is, de kleuren van deze verschillen namelijk nauwelijks van de werkende pil.

Primolut N

norethisteron
Endometriose
primolut gaf mij migraine aura aanvallen, die steeds heftiger werden, ik was nooit bekend met migraine tot ik primolut ging gebruiken ik kreeg opeens erge migraine aura aanvallen, hierdoor al na 1 week moeten stoppen ik bleef migraine aura aanvallen krijgen. terwijl ik dit nooit had dus dan moest ik sowieso stoppen zei de arts.

Orgametril

lynestrenol
Endometriose
orgametril is een prima medicijn, alleen ik kreeg erge Acne,stemmingswisselinge, overmatige haargroei, vette huid, en slecht slapen, veel zweten(soort opvliegers idee) random heftige vaginale bloedingen. verder was het middel prima tegen endometriosepijn de eerste 3 weken verergerde mijn pijn extreem na deze 3 weken verdween het opeens juist heel erg.

Duphaston

dydrogesteron
Endometriose
3X 10MG duphaston per dag ivm endometriose. heel veel diverse hormonen geprobeerd waaronder( microgynon20/30/50, kyleena spiraal, mirena spiraal, nuvaring, evra pleisters, orgametril, primolut, yaz pil, koperspiraal) allemaal veel mentale bijwerkingen en orgametril werkte goed, alleen kreeg ik erge acne waarvoor roaccutane nodig was, ook de evra was redelijk goed tot de fa[lees meer...]brikant wisselde en ik doorbraakbloedingen kreeg en mentale klachten. Nu gebruik ik Duphaston 10 al 5 maanden en ben heel tevreden, omdat het geen anticonceptie is, is het helaas aleleen mogelijk een koper spiraal erbij te gebruiken, dit heb ik ook en daarvan heb ik soms buikpijn, verder ervaar ik van duphaston geen echte bijwerkingen, op wat vermoeidheid, gewichtsafname, grotere en pijnlijke borsten, en alsnog wel een menstruatie, alleen heb ik 10 keer minder pijnklachten als zonder hormonen, na mijn operatie voor endometriose heb ik het namelijk nog een tijdje zonder geprobeerd, maar helaas was dat niet mogelijk. al met al ben ik heel tevreden over duphaston10

Zoely

02-02-2023 | Vrouw | 39
estradiol / nomegestrol
Endometriose
Slik hem nu een maand en heb non stop hoofdpijn bij mijn ogen. Als dit zo blijft zal ik helaas stoppen daarom. Eerste maand ook 17 dagen ongesteld. Nu zit ik op dag 2 van mijn 2e strip en ben amper ongesteld. Ben benieuwd of de menstruatie bij 2 of 3 dagen blijft of weer 17 dagen door gaat. Ik ben aan de pil gegaan vanwege ernstige endometriose in de baarmoederwand. Heel p[lees meer...]ijnlijke onderbuik en hevige menstruaties. Vanaf mijn eerste pil is mijn buikpijn helemaal over gegaan. Top. Nu alleen de hoofdpijn nog.

Desogestrel

22-01-2023 | Vrouw | 39
Endometriose
Na 1,5 jaar gebruik van de minipil heb ik vaginale droogheid gekregen. Erg vervelend. Haaruitval tevens na een jaar en echt geen zin in seks (ook te maken met de droogheid). Hier staat tegenover dat ik geen lichamelijke pijn meer heb (borsten, buikpijn, en klachten endometriose (!)). Tevens nagenoeg geen migraine meer.

Zoladex

19-01-2023 | Vrouw | 35
gosereline
Endometriose
Na een kijkoperatie waarbij diep geïnfiltreerde endometriose is weggehaald moest ik voor 3 maanden zoladex gebruiken. Ivm trombose in het verleden kon ik echter geen andere medicatie krijgen voor de bijwerkingen. Het is gelukkig “maar” 3 maanden maar het heeft een ernstige weerslag op mijn leven. Dodelijk vermoeid omdat ik gewoon nauwelijks slaap. Daarbij een continue [lees meer...]hoofdpijn die niet met pijnmedicatie te onderdrukken is. Het is dat endometriose mijn leven een pijnlijke hel maakte dat ik dit medicijn neem. Maar ik ben blijk dat ik er na 3 maand vanaf ben.

Moviprep

11-01-2023 | Vrouw | 37
macrogol/elektrolyten
Endometriose
Ik heb dit middel moeten gebruiken ivm een ct scan om evt endometriose aan te kunnen tonen. Tips: Zet 1 liter water lekker koud Drink het met een rietje Neem tussendoor bouillon en frisdrank Ga rustig op de toilet zitten en veeg met vochtig toiletpapier. Neem de tijd. Maak het jezelf comfortabel. Je kan gerust een uurtje zitten.

26-08-2022 | Vrouw | 34
Endometriose
Na covid vaccinatie werd ik plots maandenlang ongesteld, toen primolut gekregen, dat werkte goed om het te stoppen. Daarna drie maanden geen menstruatie en daarna begon het weer, na drie weken menstruatie in afwachting van operatie voor endometriose, iom arts provera gaan gebruiken. Eerste twee maanden was geweldig, aan het begin beetje chagrijnig maar dat ging snel over.[lees meer...] Na operatie opeens een doorbraakbloeding, toen eerst dosis verhoogd naar 30mg, dit hielp niet dus toen een stopweek ingezet. Hierna weer chagrijnig en twee weken erna begonnen met spotting. Ik heb dit 6 weken aangekeken en de buikkrampen werden steeds erger en ik had ook elke hoofdpijn. Toch weer dosis verhoogd, hoofdpijn werd minder, maar werd beetje labiel. Nu overgestapt naar drie keer per dag innemen. Tot nu toe: krampen, hoofdpijn, misselijk, moeheid. Ik hoop dat dit weer afvlakt oid want begin het inmiddels knap zat te worden met al dit gehannis en de bijwerkingen. Gelukkig heb ik bij progesteron geen last van ernstige depressie en suicidaliteit, wat ik wel heb met de gewone pil.

23-07-2022 | Vrouw | 50
Endometriose
Buiten de bijwerkingen ben ik ontzettend blij dat ik geen pijn aanvallen heb van de endometriose. Ik kan weer leuke dingen vooruit plannen. Wat niet meer ging ivm de onverwachte ondraaglijke pijn aanvallen elke 3 weken. Ik neem de bijwerkingen voor lief. Probeer er niet over na te denken. Operatie baarmoeder verwijderen heb ik afgezegt. En hoop dat ik na 1.5 jaar lucrin i[lees meer...]n de overgang zelf ben. Ik ben nu 50.

23-07-2022 | Vrouw | 25
Endometriose
Ik gebruik provera nu al 3 jaar lang ivm endometriose om geen menstruatie te krijgen. Het is een fijne pil en effectief om de menstruatie te stoppen. Echter heeft de pil een enorm nadelig effect op mijn libido en heb ik last van vaginale droogte waardoor ik nu toch wat anders ga uitproberen na lang gebruiker te zijn geweest van dit middel.

Cerazette (minipil)

10-07-2022 | Vrouw | 38
Endometriose
Nu bijna 6 maanden gebruikt. Eerste weken sliep ik er goed op. Toen kwam de slapeloosheid opzetten. Ik slaap nu nog maar max 3 uur per nacht en merk dat m'n lijf op is maar m'n hoofd blijft wakker. Ik heb last van netelroos, en rode vlekken en bulten op m'n wangen die branden. Het lijkt rosacea te zijn en doet pijn. Nooit eerder gehad. Ook heb ik vaker hoofdpijn. En ben he[lees meer...]lemaal afgevlakt. Ik heb nergens meer zin in. Alles is me teveel. Ik voel mij continu nerveus. En daarnaast bloed ik iedere dag oud bloed. Een echte menstruatie komt niet. Ik voel me niet mezelf. Ook heb ik heel veel last van m'n spieren. Wel stopt deze pil m'n endometriose symptomen. Geen menstruatie meer, geen buikpijn en lage rugpijn/beenpijn meer en de opgezette buiken zijn afgenomen. Ze zijn er nog steeds maar zeker minder. Ik ben nu gestopt met deze pil en het lijkt wel of ik aan 't afkicken ben. Ik voel mij heel ziek, hoofdpijn, m'n haar is snel spekvet, m'n huid en poriën van gezicht zijn zeer onrustig en de buikpijn is er meteen weer. Mede de lage rugpijn. Ik wist niet dat dat zo snel terug zou zijn. Ook ben ik na het stoppen continu licht ongesteld. Maar er is 1 heel groot verschil.. En dat is dat ik weer helder ben, het afgevlakte gevoel is weg! De zon schijnt weer! Ik ben niet meer geïrriteerd en ik kan weer lachen. Dit kwam gelukkig snel terug. Het is kiezen tussen 2 kwaden. En misschien had ik deze pil langer moeten gebruiken maar na 5 maanden kan je er toch wel over oordelen. Deze bijwerkingen begonnen pas na 1 maand ongeveer. De eerste maand ging prima. Ik hoop dat ik dit met 'n andere pil niet ervaar. De insomnia is zo ernstig dat ik soms tril en moet overgeven van 't slaapgebrek.

25-06-2022 | Vrouw | 28
Endometriose
In verband met endometriose gebruik ik dit middel. Als bijwerkingen heb ik voornamelijk last van opvliegers en daardoor slapeloosheid. Verder voel ik mij door dit middel goed en zijn de klachten vermindert.

17-04-2022 | Vrouw | 27

Depo-Provera '150' (prikpil)

09-04-2022 | Vrouw | 25
medroxyprogesteron parenteraal
Endometriose
Ik heb 1(!) injectie van de prikpil gebruikt, en door erge hoofdpijn en somberheid besloten geen extra injectie te nemen. Het heeft echter 2( !) jaar geduurd alvorens ik weer een ovulatie had en ongesteld werd. Ik wist dat het wat langer kon duren, maar twee jaar vind ik wel erg lang en ook de gynaecoloog was hiervan geschrokken. Dit is iets om rekening mee te houden als j[lees meer...]e een kinderwens hebt.

22-03-2022 | Vrouw | 35
Endometriose
Na 4 x hebben geopereerd heb ik spuiten gekregen Hoe langer gebruikt heb ik nergens meer last van en kan alles weer doen Zonder kan ik niet werken enz ontsteking zit bij mij bij de navel elk x na operatie kwam het terug Wauw het help echt goed moet wel melk producten eten en drinken met vitamine D 😌 Je wordt niet meer maandelijks problemen Volgende stap is [lees meer...]eistokken er uit halen dan proberen zonder medicatie 😇 Geen probleem kan alles weer doen!

Zoladex

17-03-2022 | Vrouw | 32
gosereline
Endometriose
Probeer een verhaal van jaaaaaaren lang ellende even in het kort te vertellen waardoor ik de eerste jaren weg laat en begin vanaf het moment dat ik uit mijn narcose kwam van een van de zoveelste operaties die ik ervoor Al allemaal ben moeten ondergaan.. Kijk operatie ivm met endometriose.. ben nog niet volledig uit de narcose maar de arts stond al aan mijn bed met bel[lees meer...]angrijke informatie… Mevrouw, we hebben de verkleving van uw eierstokken en baarmoeder los gemaakt en endometriose verwijdert zoveel als dat mogelijk was, maar u zit zodanig vol endometriose door heel uw buik, inclusief uw blaas darmen maar ook op uw middenrif, dat is onmogelijk om dat allemaal weg te halen zonder schade te brengen aan uw organen of longen dus geen andere mogelijkheid als zoladex ( chemisch aan de overgang dus.. helaas heb ik de pech dat mijn lichaam geen hormonen accepteerd en de pil of spiraaltje bij mij juist boosdoeners zijn geweest die de endometriose versneld en verergert hebben.. Oké zoladex dan maar… Heb de zoladex laten zetten nou de eerste maand was een ramp, wat blijkt de arts heeft het spiraaltje er niet uit gehaalt met de operatie… dus de pijn werd zo erg dat zonder tranen van het toilet af te komen niet mogelijk was.. Eenmaal overgegaan naar ander ziekenhuis en dus de 2e maand van de zoladex is verstreken waarvan 1 maand het spiraaltje er uit was gehaalt merkte ik geen verschil want had dag in dag uit pijn met elke beweging … binnen 2 weken werd ik ook geopereerd in dat ziekenhuis ivm mijn gewicht en energie zo laat was dat er anders een kans was dat ik te zwak zou worden voor een operatie aan te kunnen gaan en dan was er een groot probleem.. nou die operatie achter de rug moest toch nog 1x zoladex zetten om goed te kunnen herstellen…en jawel dat is goed gelukt.. operatie geslaagd en ik voelde me weer mens… nog steeds geen bijwerkingen van zoladex ervaren ( kan niet zijn opgevallen door alle pijn die ik had) In die 6 maanden kwam bij de 3e maand mijn eerste menstruatie weer, maar had vreemde klachten die ik niet meteen linkte naar problemen op gynaecologisch gebied… hoesten pijn op de borst moeite met ademen.. eenmaal aan het menstrueren was het meteen weer weg.. maand erna precies het zelfde maar dan waren de klachten heftiger en maand daarna dacht ik dat ik mijn begrafenis moest gaan regelen want het voelde alsof ik het aan mijn hart zou gaan krijgen.. het probleem was dat nu de endometriose op mijn middenrif het leuk vond om te gaan irriteren… dus die zoladex spuit werd meteen weer in mijn buik gezet… Helaas kwam ik die tussentijd Corona ons land binnen en tegelijkertijd problemen met mijn staartbeen die verwijderd moest worden… en de operatie aan mijn staartbeen moest eerst zijn geweest voordat ik pas geopereerd mocht worden aan mijn middenrif.. de Corona heeft me een jaar lang op mijn operatie laten wachten door dat mijn operatie 5 dagen ervoor geannuleerd moest worden voor het verwijderen van mijn staartbeen… dus jaar verder ook nog steeds gedwongen aan zoladex.. eenmaal operatie achter de rug is er door de Corona weer 1 jaar en 2 maanden bij gekomen voordat ik de operatie had van mijn endometriose.. deze heeft 4 dagen geleden eindelijk plaats gevonden… baarmoeder verwijdert baarmoeder hals verwijderd endometriose op middenrif, lever, nieren diepe endometriose op de darm het zat gelijk vol… Nu dus geen zoladex meer dus vind het komende maanden erg spannend Mijn conclusie over zoladex zelf… aangezien het eigenlijk maar 6 maanden gebruikt mag worden maar ik het dus jaren gedwongen heb gemoeten.. heb ik helaas bijwerkingen maar waarvan ik niet vind dat deze als negatief mogen worden neer gezet bij het zoladex medicijn.. Mijn klachten binnen de 6 maanden die eigenlijk maximaal maar mogen wat zoladex duidelijk beschrijft waren nihil.. opvliegers best wel veel vooral snachts maar heb er mee leren om gaan en dat was voor mij een lachertje vergeleken met de pijn die ik heb moeten doorstaan.. en ik had last van gewricht pijn.. niet meer en niet minder Maar door het jaren te hebben moeten gebruiken is helaas gebleken dat mijn botscan die 5 maanden gemaakt is niet goed is en ik osteopenie heb en ik na mijn herstel nog eens een botscan moet of het inmiddels niet al osteoporose is aangezien mijn score van de vorige scan er al niet ver vandaan zat.. Zoladex heeft mij geholpen met het lange wachten op de operaties redelijk pijnloos door te komen.. enige is dat ik ipv 1x in de 3 maanden ik deze al snel 1x in de 2 maanden moest zetten omdat de klachten dan al kwamen en helaas de afgelopen 4 maanden ik de zoladex 1 x per maand moest zetten.. dus ben wel een beetje bang voor de uitslag van mijn botscan.. maar proberen positief te blijven en nu eerst herstellen van mijn zware operatie van 4 dagen geleden en hopen dat die ook voor een groot deel geholpen heeft en gaat helpen… en dan zien we wel weer verder Voor de gene die alles heeft gelezen.. super lief dat je er de tijd voor hebt genomen, en probeer goed te beseffen dat de erge bijwerkingen die ik nu ervan heb komt omdat de dosering die zoladex aangeeft van 6 maanden ik zeker 5 x heb moeten overschrijden… dus als dat niet had gehoeven had ik puur en alleen opvliegers en gewrichtspijn