Ervaringen met Strattera

Strattera bij ADHD

Bojan Nikolik (15-12-2014)

18-10-2011 | Man | 14
Adhd en autisme(pdd nos)
ik vind dat het over het wel goed helpt en merkte al na een week ofzo verschil en nu werkt het nog steeds goed.

26-06-2013 | Man | 15
ADHD
Ik zit nu al deze berichten te lezen en dit kan andere afschrikken daarom mijn berichtje. Mijn zoon ( 15 jaar) gebruikt sinds enige jaren al Strattera, eerste was het Ritalin en toen Concerta maar dat gaf niet de hele dag een goed resultaat daarom zijn we over gestapt op Strattera. Wij zijn hier heel erg tevreden over. Hij slaapt redelijk goed/ wel iets moeite om in slaap [lees meer...]te vallen in de avond. Qua gewicht bleef hij iets achter ( bij ons in de familie is dat redelijk normaal dus of dat aan de strattera ligt weet ik niet) wel afgesproken met arts dat hij ieder middag een bakje volle yoghurt neemt en sindsdien jaar gaat zijn gewicht weer mee met de groei. Wij zijn dus wel positief over Strattera.

28-03-2013 | Vrouw | 15
ADD
onze dochter van 15 gebruikt sinds 2 weken strattera. Ze bouwt rustig op olv een Psychiater. Ze is echter moe en slaapt soms zelfs even overdag. Herkent iemand dit? gaat dit weer over?

19-01-2013 | Vrouw | 15
ADHD
Hallo, Mijn dochter van nu 15 slikt al jaren strattera, in combinatie met een lichte dosis concerta. Dit gaat tot nu toe prima, twee maal geprobeerd de medicatie af te bouwen, een regelrechte ramp. Dochter opstandig, agressief, druk. Met medicatie een totaal ander kind. Geeft zelf aan, dat ze met medicijnen veel beter presteert, en zich veel prettiger voelt.( dat[lees meer...] is voor mij als moeder goed om te horen, het gevoel van twijfel over gebruik van medicatie ligt altijd op de loer! Ook op school gaat het prima, voelt zich wel vaker moe, maar dat lossen we op met extra vitaminen C, en voor het slapen gaan melatonine. Kijk vooral wat bij jezelf past, en waar jij je goed bij voelt, helaas is dat wel een kwestie van uitproberen. (Red; Aangezien het om de leeftijd van uw dochter gaat, dit aangepast naar 15, want stond op 42. Bedankt voor het achterlaten van de informatie! mvg, MijnMedicijn )

12-01-2024 | Vrouw | 16
ADHD
Onze dochter (16) is nu bijna 2 jaar bezig om het juiste medicijn te vinden voor haar ADHD. Gestart met methylfenidaat, werkte voor haar niet, wij merkten wel dat ze iets rustiger was. Daarna dexamfetamine zelfde resultaat, overgegaan op lisdexamfetamine, zelfde resultaat. Telkens met de opbouw was ze er niet lekker aan de eerste 2 weken maar dit was gelukkig van voorbijga[lees meer...]ande aard. Tot slot konden we nog 1 medicijn proberen en dat was atomoxetine. Rustig opgebouwd en vanaf de tweede verhoogde dosering gaf ze aan dat ze rustiger werd. We zitten nu sinds 2 mnd op 80 mg maar ze heeft wel veel last van bijwerkingen. Af en toe slap voelen, duizelig maar vooral nu met die 80 mg hoge hartslag (gem. boven de 100). Toch wil ze deze hoeveelheid blijven slikken ondanks de bijwerkingen, want ze wil slagen voor haar examen! Afgelopen proefwerkweek geen enkele onv. met hetzelfde leerpatroon als anders dus volledig te danken aan de medicatie. Ze zijn nu aan het kijken of ze toch terug moet naar 60 mg vanwege de hoge hartslag. Geef niet op en kijk vooral waar jij je prettig bij voelt!!

17-06-2017 | Man | 17
atomoxetine (60)
ADHD
Ik ben een jongen van 17 jaar en ik neem 6 tal jaar strattera en ik heb last van acne. Ik zit nu aan een dermatologische behandeling, maar dat is een tijdelijk remedie om deze vervelende bijwerking tegen te gaan. Heeft iemand hier ook last van? Twijfel zeker niet om hierop te antwoorden!

15-05-2017 | Man | 17
ADHD
Ik ben een 17jarige jongen en ik neem al vanaf mijn 9 jaar strattera.. Sinds vorig jaar verhoogd van 40 naar 60mg. . Het neemt de chaos in mijn hoofd weg. Ik heb meer zekerheid en een betere rem. Ik ben er tevreden over aangezien ik ook gilles de la touret heb en dit medicijn mijn tics doet verdwijnen. Dit medicijn neem ik hoofdzakelijk voor rust in mijn hoofd, want de co[lees meer...]ncentratie die is pas aanwezig als ik er een ander middel bij slik. Het vervelende aan de strattera is dat ik soms een witte uitscheiding heb tijdens het plassen, wat achteraf zeer veel pijn kan doen ter hoogte van de balzak. Ook stimuleert strattera mijn talgproductie waardoor ik volg van de acne sta. Dit compenseer ik nu door een acnepillenkuur bij de dermatoloog. Herkent iemand deze vervelende bijwerkingen? Aarzel niet om te reageren!

16-03-2011 | Man | 17
ADHD
Ik slik nu al geruime tijd strattera ik geloof 65mg ik slik ook nog concerta! ik heb vele bijwerkingen! Zoals: Eetlust is weg ik doe een sport opleiding en heb ondergewicht! Veel stemmingswisselingen! Voel me soms heel erg depressief en heb het soms ook helemaal niet naar me zin! Concentratie is er ook niet op vooruit gegaan! Slapenloosheid kan niet slapen slik zware [lees meer...]melatonine op recept van dokter bij het avond eten hele lichte en voor slapen gaan 2 zware! Voordelen uhmmm.... even denken: argressieve buien en ernstige woedde aanvallen zijn minder geworden! Dit was mijn ervaring!

29-01-2011 | Vrouw | 18

17-09-2018 | Vrouw | 19
ADHD
Ik gebruik nu 3 maanden strattera en het heeft mijn leven heel positief veranderd!! Ik heb ook andere ADHD medicatie als ritalin en concerta geprobeerd maar die werkten niet voor mij, veelste veel bijwerkingen en voelde mij net een zombie.. Toen las ik over strattera en mocht van mijn psychiater deze medicatie gaan proberen. Ik heb het rustig opgebouwd en had, naast dat ik[lees meer...] soms iets emotioneler dan normaal was, geen last van bijwerkingen. Na 4 weken kreeg ik al het gewenste effect. Mijn emoties werden voor het eerst in mijn leven aardig stabiel, kon opeens een stuk beter functioneren, voelde mij rustig in mijn hoofd maar ook stilzitten gaat stukken beter. Ik kan sindsdien bijvoorbeeld rustig een film afkijken, en beslissingen sneller maken; bijvoorbeeld een menukaart lezen in een restaurant doe ik nu 5 / 10 min over ipv 20! Mijn omgeving zegt mij ook positief veranderd te vinden en mijn positieve karaktereigenschappen meer naar voren komen. Ik had nooit verwacht dat dit medicijn mijn leven zou veranderen op zo een goede manier. Ik voel mij in tegenstelling tot andere ADHD medicijnen nogsteeds mezelf alleen dan een betere versie van mij. Ondanks dat het enige nadeel is dat het voor mij wel €100 per maand is, vind ik het zeker waard, en raad ik dit medicijn iedereen aan! Veel beter dan die andere medicijnen.

05-08-2018 | Vrouw | 19
ADHD
Ik neem sinds het 5de leerjaar al strattera (ik was toen 10 of 11 ofz) dus dat is al zo een 8 jaar denk ik. In het begin had ik wel last van een mindere eetlust, ik ben hiervoor terug naar de kinderpsychiater geweest en zij raadde mij aan om voorlopig het aantal mg te minderen en later weer op te bouwen. Sindsdien heb ik daar nooit meer last van. Ik heb wel regelmatig last[lees meer...] van een droge mond, maar dat stoort mij niet zo. Ik ben vooral zeer blij met de voordelen die de medicatie brengt. Voor mij is strattera een echte aanrader! Ik heb veel meer rust in mijn hoofd en kan langer geconcentreerd zijn. Ik ben ook minder verstrooid en kan nu ook eens stil zitten. Mijn ouders hebben in de tijd voor strattera gekozen omdat ik een hele slechte slaper ben. Door de Strattera kan in doorslapen door dat het 24 uur lang werkt. De enige kritiek die ik heb is de prijs namelijk €121 en een paar cent. (in België) Ik neem nu strattera 80 mg. Toen in 40 mg nam was dat nog een stuk goedkoper. Ik hoop dat het ooit word terug betaald.

12-10-2016 | Vrouw | 19
ADD
Mijn ouders waren er vroeg bij, mijn eerste diagnose begon met 2 maanden oud. Uiteindelijk gediagnosticeerd met autisme, PDD-NOS en ADD op vijf-jarige leeftijd. Daar zijn er nog twee bijgekomen twee jaar geleden; hoogbegaafdheid en dyscalculie, stel dyslexie voor maar dan met getallen. Mijn ouders begonnen met Ritalin, ze zijn altijd open en eerlijk tegen me geweest en[lees meer...] hebben mij altijd de uiteindelijke beslissing gegeven. Ik was 6 jaar oud toen ik begon met Ritalin, het had totaal geen effect en uiteindelijk om überhaupt iets te merken kreeg ik volgens mijn ouders een ''volwassen dosis''. Het hielp heel erg, mijn fantasie verminderde dramatisch en ook de drukte in mijn hoofd die vaak tot onbegrip en diesgevolg tot agressie leidde. Echter, na twee jaar ging het mis. Het medicijn stopte met de positieve werking en alleen de bijwerking van vraatzucht bleef. Ik was altijd hongerig en wilde altijd eten, mijn overgewicht is een fysieke herinnering aan die tijd. Toen ik ongeveer acht of negen jaar oud was stapten we over op Strattera wat onmiddellijk aansloeg. Ik had last van verminderde eetlust, slaperigheid, geen slaap problemen maar wel hoofdpijn. Gelukkig waren deze bijwerkingen van tijdelijke aard en stopten ze na ongeveer een maand gebruik. Toen begon ik met 40mg wat ongeveer neerkwam op 1mg per kg aan lichaamsgewicht. Eigenlijk is her verder helemaal niets bijzonders te melden over Strattera behalve dan dat ik in mijn groei zwaarder werd en dus ook een hogere dosis nodig had om dezelfde verhouding te behouden. Deze werd verhoogd naar 60mg toen ik 60kg woog, dat was al vrij vroeg, maar ik ben vergeten hoe oud ik was. Ik ben nooit gepest geweest, achtergesteld of gediscrimineerd en geen geschiedenis van psychoses, depressie of andere mentale littekens dus toen ik een jaar lang 60mg gebruikte was het heel erg vreemd dat mijn al absurd levendige fantasie, zich nu daadwerkelijk probeerde te mengen met de werkelijkheid en me tot dingen aanzette die ik niet wilde- en niet gedaan heb. Nee, er waren geen stemmen in mijn hoofd of andere personen. Ik had altijd controle en was volledig bewust van alles wat ik deed maar ik wilde dingen doen die ik niet zou moeten doen, daarbij zag ik ook dingen die niet echt waren maar ik wist dat ze niet echt waren. Desalniettemin was de constante projectie van fantasieën op de werkelijkheid zeer uitputtend voor mijn brein waardoor ik naast gebrek aan concentratie eveneens geen energie had om het ook maar te proberen. Ik ben hiervoor naar therapie gegaan en kreeg een verhouding naar 80mg wat in feite een overdosis was van 20mg maar geen verschil. Een half jaar later op dezelfde dosis is het gewoon weg gegaan. Van de een op de andere dag gewoon, poef. Anders kan ik het niet beschrijven. Ik besloot toen met mijn ouders om terug te gaan naar 60mg wat ik tot op heden nog steeds doe zonder ooit nog zo'n moment te hebben meegemaakt. Ik heb dus geen idee of het ligt aan de medicatie maar vanwege het gebrek aan emotionele problemen en andere gezondheidsklachten sluit ik het niet uit. Ik ben altijd al een geheel onthouder geweest van alcohol, roken en andere verslavende middelen maar toen ik vijftien jaar was wilde ik ervaren waarom drinken zo'n geweldige hype is. Om dit te doen besloot ik mijn medicatie af te bouwen en na een half jaar zonder Strattera ging ik drinken maar ik vond er niks aan en ben dus onmiddelijk gestopt. Tijdens het afbouwen van Strattera ervoer ik geen ontwenningsverschijnselen waar sommige andere reacties op deze site het over hadden. Wat ik wel merkte was dat het in het begin voelde alsof ik mijn medicijnen helemaal niet nodig had. Ik behield mijn focus nog een goede twee weken nadat ik stopte. MAAR! Hier moet ik wel bij zeggen dat ik dat in de zomervakantie. Mijn theorie is dat ik dus maar een fractie van mijn concentratie nodig heb dan wat ik op school gebruik, wat direct te merken is aan mijn metabolisme. Normaal gebruik ik schrijven en tekenen als manieren om mijn over actieve hoofd rustiger te maken door de fantasieën er uit te laten. In het verloop van de vakantie merkte ik dat het steeds lastiger werd om mijn aandacht bij het tekenen of schrijven te houden dus ging ik games spelen wat wel hielp. Eenmaal op school ging het de eerste week redelijk goed maar algauw werd het een groot fiasco. Mijn concentratie was zo goed als niet bestaand. Ik kon niet eens tekenen of schrijven wat normaal drukte verminderd, wat mij dus leidde in een negatieve spiraal van minder en minder rust in mijn hoofd. Het werd zo erg dat ik niet eens meer gamen kon, een activiteit die algemeen bekend staat om het positieve concentrerende effect op mensen met ADHD. Ook moet ik er bij zeggen dat ik emotioneel minder stabiel was. Tevredenheid werd blijdschap, irritatie woede, een slechte dag werd verdriet. Ik voelde me meer ''alive'' dat moet ik toegeven, ik voelde me ''echter'' maar niet per sé gelukkiger met mijn heftige emoties. Al moet ik wel zeggen dat de mensen om mij heen nooit hebben gemerkt dat mijn emoties heftig waren, dus misschien waren ze niet heftig en is het dus mijn eigen ervaring van een leven vol medicijnen die het niet gewent is? Dat is een vraag waar ik waarschijnlijk nooit het antwoord op zal weten. Ik heb mijn ouders gesmeekt om terug naar Stattera te gaan zodat ik mijn school kan afmaken. Ik vrees dat ik nooit zal kunnen functioneren zonder maar ik hoop op een dag een baan te vinden waar mijn impulsiviteit en fantasie nuttig zijn. Anders zou het betekenen dat ik zonder medicatie arbeidsongeschikt zou zijn... Dat brengt mij toch weer tot de vraag of veel medicatie gewoon niet nodig als wij als samenleving een andere cultuur hadden. Een vraag die mij inspireert tot schijven...

10-12-2013 | Vrouw | 19
ADD
Een aantal jaren geleden was ik opgenomen en was er bij mij de diagnose ADD gesteld. Ik kreeg toen Strattera voorgeschreven. De medicijnen bevallen me erg goed. Mijn concentratie is erg vooruit gegaan. Het grote nadeel is dat ze erg duur zijn. Voor een doosje van 28 stuks betaal ik €80. De verzekering wil het niet vergoeden. Ik wil hierdoor graag een ander medicijn. Omd[lees meer...]at als ik een verzekering neem die het wel vergoed ik alsnog duurder uit ben. (Ritalin mag ik overigens niet nemen omdat ik dan een psychose kan krijgen)

19-10-2013 | Vrouw | 19
atomoxetine (60mg)
Ik gebruik al een aantal jaren Strattera. Nu heb ik sinds meer dan een jaar hele heftige buikpijn klachten. Heel veel onderzoeken gehad in het ziekenhuis maar er is eigenlijk niets te vinden. De internist is dus van mening dat het een bijwerking van de Strattera is. Bij mij is het moeilijk te zeggen, want ik slik nog meer medicijnen, waarvan deze bijwerking ook van zou kun[lees meer...]nen zijn. Volgende week moet ik terug naar de neuroloog waarvan ik Stratera gekregen heb. Waarschijnlijk zal ik het toch moeten gaan afbouwen of stoppen. Ik vind het heel moeilijk, omdat ik een paar uur nadat ik een dosis ben vergeten, het meteen merk aan de onrust. Er is nooit ADHD vast gesteld, en ben ook absoluut nooit hyperactief geweest, maar het is meer onrust dat ik die medicijnen moet innemen (niet zonder kunnen). Ik zie hier veel reacties dat de Stratera niet vergoed word, bij mij word hij wel gewoon vergoed. Ik moet hem zelf 'voorschieten' en dan de rekening naar de zorgverzekeraar (CZ) opsturen. Deze storten dan het geld terug op mijn rekening. Ik ben basis + aanvullend verzekerd. Zeker een aanrader, want het scheelt heel veel geld!

09-04-2022 | Vrouw | 20
atomoxetine (40mg)
ADHD
Nadat 27 en 36mg concerta niet aansloeg en het middel teveel bijwerkingen gaf ben ik overgestapt op Strattera. Ik startte met 40mg. Ondanks alle bijwerkingen merkte ik langzaam aan dat het medicijn begon te werken. Ik kon mijn leven weer iets meer oppakken en kon meer drukte aan. Toch merkte ik dat ik rond 3 a 4 uur smiddags heel erg moe en overprikkeld was. Daarom de keuz[lees meer...]e gemaakt om de dosis te verhogen naar 60mg. De eerste week voelde ik vrij weinig van het medicijn. M’n adhd klachten kwamen weer terug en ik voelde me wat afgevlakt. Maar aangezien de arts had gezegd dat het middel pas na 2 weken effect gaf bleef ik volhouden. In de tweede week begon alle ellende. Langzaam aan merkte ik dat ik niet meer goed kon nadenken. Ik voelde me afgevlakt, emotieloos en omschreef mijn gevoel toen zelf der tijd als een ‘zombie gevoel’. Ik voelde me afgesloten van de werkelijkheid en was compleet in mezelf gekeerd. Ik besloot mijn dosis weer te verlagen naar 40mg omdat dit voorheen wel effect gaf. 2 weken geslikt wachtend op effect, maar dit gebeurde niet… Ik bleef mezelf een zombie voelen. Ik had geen controle meer over mijn eigen gevoel en gedachten. Elke beweging die ik maakte overdacht ik. Ik voelde me zo angstig en opgesloten in mijn eigen lichaam. Ik had vreselijke hartkloppingen dus heb zelfs een hartfilmpje laten maken. Na 2 meter lopen was mn hartslag al rond de 130 en werd ik helemaal duizelig. Ik was er HELEMAAL klaar mee ! Zo erg dat ik besloot om mijn medicatie NIET meer te nemen. Wat er toen gebeurde is een vreselijke ervaring geweest. Ik kreeg hele erge wanen en had het gevoel dat iemand me iets aan ging doen. M’n hele lichaam stond onder angst en ik was zo in paniek zonder dat ik controle had over mezelf. Eenmaal thuis nam ik mijn medicatie weer en waren de wanen voorbij. In de week erna heb ik mijn medicatie langzaam afgebouwd van 40mg naar 0mg. Toen ik eenmaal gestopt was heet het vier weken (!!) geduurd voordat ik me weer mezelf voelde. De medicatie was uit m’n lichaam maar ik bleef me vreselijk voelen. Ik was nog steeds volledig in mezelf gekeerd en had totaal geen controle over mijn eigen lichaam en gedachten. Al mijn emoties waren weg, ik voelde me afgevlakt en ik voelde niks meer. Ik wist niet meer wat ik moest doen. Uiteindelijk heb ik mezelf na het slikken van deze troep weer teruggevonden door veel te praten en therapie. Achteraf denk ik: ik had allang moeten stoppen met dit medicijn. Maar ik kon simpelweg gewoon niet meer logisch nadenken toen ik Strattera slikte. Überhaupt nadenken lukte amper. Ik ben blij dat ik dit middel niet meer slik en mezelf weer terug gevonden heb. Artsen zeggen dat je zomaar kan stoppen met dit middel zonder enig probleem. Dat is helaas niet wat ik ervaren heb. Wel is het zo dat medicatie bij iedereen anders aanslaat. Als je het niet geprobeerd hebt weet je ook niet of het effect heeft. Als je de keuze maakt om met dit middel te starten, wil ik je graag wat meegeven. Als je dit medicijn slikt en je merkt dat je je NIET meer jezelf voelt , lichamelijke problemen krijgt of als je merkt dat de klachten die je ervaart overeen komen met de klachten die ik heb ervaren… STOP ERMEE! Er zijn genoeg alternatieven en je kan altijd na het stoppen nog ervoor kiezen om het medicijn in een lage dosering verdeeld over 2 giften te slikken.

13-11-2011 | Man | 20