Ervaringen met Xanax

Nervositeit (9 meningen)

14-05-2023 | Vrouw | 54
alprazolam (0,5mg)
Ik heb eerder een vraag. Heeft er iemand ervaring met medicatie tegen allergie. Mijn zus mag geen meer nemen waardoor ze nu heel ziek is van de allergie. Is er een medicijn dat wel samen mag genomen worden

05-01-2023 | Vrouw | 40
alprazolam (1mg)
Ik dacht een onschuldige middel te nemen tegen slecht kunnen slapen.. als ik de gevolgen had geweten, was ik er nooit aan begonnen! Na een kleine maand 1 mg te hebben geslikt voor het slapen gaa , begonnen de vreselijke ontwenningsverschijnselen.. ik kwam van een ochtend dienst thuis met kramp in mijn kaken, trillend alsof ik koorts had en enorme huilbuien.. toen besefte [lees meer...]ik mij dat het door die rot pillen kwam.. ik ben naar de dokter gegaan en heb nu Diazepam 2 mg gekregen om af te bouwen van de Xanax. Ik voel mij echt een junkie en heb zoveel spijt dat ik die troep ben gaan slikken.. hopelijk kom ik er snel met de Diazepam vanaf!

14-03-2022 | Vrouw | 64
alprazolam (0,5mg)
Vorig jaar voor de 1e keer angstaanvallen gekregen. Nog nooit meegemaakt en wat is dat vreselijk. Kreeg rare pijnen overal. Bang om een hartaanval te krijgen door die hartkloppingen. Durfde zelfs amper nog te eten door rare pijnen en zowat overal bang voor. Nu ben ik absoluut tegen medicijnen omdat die vaak verslavend zijn. Geen ervaring met xanax dus. Ik schrik hier [lees meer...]ook over de ervaringen met dit soort medicijnen. Iemand weleens van het hormoon Cortisol gehoord? Als die op een gegeven moment te hoog is dan krijg je o.a. angstaanvallen. Wist dat dus helemaal niet. Waarom hebben huisartsen het hier helemaal niet over. Vermoedelijk bij mij ontstaan door een enorm slaaptekort en stress. Had een oorzaak uiteraard. Oorzaak is nog niet helemaal weg maar ga er anders mee om. Dus ik aan de slag..Veel op internet gezocht. Dat vreselijke gepieker, daar is moeilijk vanaf te komen. Het is een soort drang. Komt steeds weer terug. Het enige wat ik wilde uitproberen was o.a. die cortisol verlagen in m'n lichaam. Van die alsmaar opkomende paniek afkomen. Door zoveel mogelijk af te leiden, dwingen positief te denken: Laat het los, van je af laten glijden, komt wel goed enz... (viel echt niet mee) ging het langzamerhand steeds beter. Slapen was ook een probleem. Ook weer inzetten op andere gedachten voor het slapen. Toch bleef er wat onrust af en toe terugkomen. Kwam Histamine tegen. Wist niet dat voedsel waar histamine inzat ook voor zoveel onrust kon zorgen? Oke, einde verhaal is dat het steeds beter ging. Dat alsmaar opkomende dwangmatige gepieker en die gruwelijke onrust verdween bij mij, omdat het lichamelijk beter ging. Zat dus NIET in mijn hoofd maar was echt een lichamelijke kwaal geworden. En daarbij ben ik ook op een eventueel vitaminetekort gaan letten en bijv. caffeinegebruik. En al helemaal samen met alcohol natuurlijk (triggers). Wilde toch even mijn ervaring delen. Misschien heeft iemand er wat aan.

14-10-2020 | Man | 39
alprazolam (1mg)
Benzodiazepines Ik heb ervaring met verschillende benzodiazepines in de voorbije 20 jaar, vooral met Xanax en Rivotril, toevalligerwijze de 2 krachtigste, met Rivotril op stip nummer 1 als krachtig. Ik zou heel graag mijn ervaringen in het gebruik van Benzodiazepines delen met anderen, omdat ik denk dat ze heel nuttig kunnen zijn. Benzodiazepines zijn in feite producten d[lees meer...]ie enkel dienen voor kortdurend gebruik en van zodra je ze voor een iets langere periode neemt, bvb 2 weken, treedt er al gewenning op en is het effect ook weg. Het grote nadeel is dat je er dan niet zo makkelijk meer van af komt, dus wees daar gewoon goed bewust van. Ik zou het iemand aanraden om te nemen als je bvb 1 of 2 crisisdagen hebt en die wilt overbruggen, maar eigenlijk zou ik het gewoon bijna niet aanraden, aan niemand. Als je last hebt van angst of depressie, dan heb ik zelf heel goede ervaring met SSRI of SNRI, vroeger met Fluoxetine (Prozac), later ben ik succesvol overgeschakeld in een 2e depressie in mijn leven op Effexor. Het nadeel van die producten zijn dat het even duurt vooraleer ze werken, dat kan zelfs een hele tijd duren, wekenlang… en ze hebben ook bijwerkingen in het begin. Om die bijwerkingen te counteren zou bvb kortdurende inname van benzodiazepines een mogelijkheid zijn. Nog enkele tips i.v.m. benzodiazepines. Met de kennis die ik hierover opgebouwd heb, zou ik de zaken achteraf gezien anders aangepakt hebben, maar al doende leer je natuurlijk. Heel veel. Ik ben op een bepaald moment om te slapen Rivotril beginnen op doktersadvies. Ik heb trouwens een hele goeie psychiater, maar die weet ook niet alles en elk persoon is anders. De Rivotril heeft me 2-3 dagen beter doen slapen. Maar toen ik er maandenlang later wou van afkicken nadat ik het product misschien een jaar genomen had, heb ik er 9 maand over gedaan. Ik nam 0.5 mg en ik liet gelules maken van 0.49, 0.48, etc.. tot aan 0.01. Het was één van de meest verschrikkelijke periodes in mijn leven, die afbouw van rivotril…ik heb het gehaald, maar ik had ook een getuigenis van iemand gelezen met een gelijkaardig verhaal en dat heeft me ook enorm geholpen, vandaar dat ik dit hier ook deel. Ik heb me angstig gevoeld, depressief, ik werd bijna gek…rivotril wordt door Heather Ashton dan ook omschreven las ik later als het meest potente benzodiazepine product op de markt. Ik zou zeggen begin er niet aan. En als je eraan begint, weet gewoon dat afbouwen hiermee heel lastig is. Nog een aantal zaken die ik wil meegeven ivm het gebruik van benzodiazepines, in mijn geval dan Xanax is dat, als je dit product gebruikt, je niet zomaar mag switchen in hoeveelheden en ook niet in tijdstippen waarop je het product neemt. Je mag niet de ene dag 1 mg nemen en de volgende dag 0.5 mg en dan eens 0.75 mg. Ook niet de ene dag om 12u00 de andere dag om 11u00 etc… het zijn geen snoepjes ! als je benzo’s neemt, neem ze consequent op hetzelfde tijdstip in, ga niet zomaar van dosis veranderen !! Je krijgt er namelijk heel erge bijwerkingen van, zoals toename angst, etc… Als je het neemt, wees gedisciplineerd en neem het altijd op hetzelfde moment en probeer niet zomaar je dosis te verhogen of te verlagen gelijk wanneer, maar in overleg met een arts. En denk ook na over de onderliggende oorzaak waarom je die benzo’s neemt, want als je die niet weghaalt, moet je jouw dosis alsmaar opdrijven en dan is het een straatje zonder einde. Dan is het beter dat je jouw steun zoekt bij een goede stabiele SSRI zoals Prozac, Seroxat, etc… En éénmaal je klaar bent om af te bouwen met benzo’s omdat het beter met je gaat, lees dan eens de Ashton Manual, die is ook in het Nederlands beschikbaar. Daar staan enorm veel tips in die heel waardevol zijn!

14-07-2020 | Vrouw | 68
alprazolam (0,5mg)
In het begin hielp het wel en werd ik wat rustiger. Maar nu lijkt effect averechts te werken. Gejaagdheid afvlakking ongeinteresserdheid en onverschilligheid lijken erger te worden. . Wat moet ik doen

14-05-2019 | Man | 25

19-03-2019 | Vrouw | 27
Postnatale depressie
Dit medicijn voorgeschreven ivm postnatale depressie. Had last van spanning en verminderde eetlust. Ik kreeg 2x daags 0,5 Mg voorgeschreven. In eerste instantie had ik baat bij het medicijn. Na 2 weken wilde ik het stoppen, maar werd hier extreem ziek van, zo ziek dat ik op het punt heb gestaan om 112 te bellen. Hartkloppingen, overgeven, diarree, huilbuien, enorme paniek.[lees meer...] Terug gestart met het medicijn, nu inmiddels drie maanden verder en op maximale dosering, daar ik ontwenningsverschijnselen kreeg tijdens het gebruik. Nu ga ik starten met antidepressiva en als deze goed aan slaat, hoop ik deze langzaam af te kunnen bouwen. Ik besef me dat ik dit medicijn niet voor niks voorgeschreven heb gekregen, maar als ik had geweten hoe verslavend het is en hoe erg de ontwenningsverschijnselen zijn, zelfs tijdens gebruik, dan was ik hier nooit aan begonnen!! Voor mij dus nooit meer en spring een gat in de lucht als ik hier vanaf ben!!!!!

09-02-2019 | Vrouw | 54
alprazolam (0,25mg)
Omdat oxazepam (10mg) afdoende werkte, overgestapt op xanax. Een tablet van 0,25 mg genomen rond 23.00, uit bed moeten gaan vanwege onrust en zwaar geirriteerd gevoel. Uiteindelijk tegen drie uur in slaap gevallen. Ochtend daarna nog steeds de irritatie en onrust, met daarbij zware hoofdpijn. Niet het medicijn voor mij dus.

14-01-2019 | Man | 50
alprazolam (2mg)
Waarschuwing: dit is totaal ongeschikt voor behandeling angst/paniekstoornis! Dit medicijn is een pure drug. Alleen geschikt voor kortstondig gebruik (Max 3 weken) voor bijvoorbeeld afkicken alcohol of zeer incidenteel gebruik. Na 4 SSRIs te hebben geprobeerd, Paroxetine, Venlafaxine, Fluvoxamine en Citalopram, allemaal in de hoogst toegestane dosis en geen oplossing vo[lees meer...]or mijn klachten, is mij geadviseerd om XANAX retard 4mg voor angststoornis en Mirtazapine te voor depressies te gaan slikken. Ik hadcirca 20 paniekaanvallen per dag, met de SSRIs gereduceerd tot circa 10. Toen dus op advies psychiater XANAX. Werkte na een paar uur! Nog maar 1 of 2 paniekaanvallen per dag. Zelfs Citalopram 60 mg Cold Turkey gestopt de volgende dag zonder enige ontwenningsverschijnselen. Maar helaas: na circa 2 maanden kwamen de klachten weer keihard terug. Nog 2 maanden zinloos doorgeslikt en toen twee weken terug van 4mg naar 2mg gegaan zonder problemen. Toen vorige week van 2mg naar 0mg. Mensen, doe dit nooit! Ik ben 4 dagen doodziek geweest. Vergelijkbaar met 100x de zwaarste griep die ik ooit heb gehad. Trillen, kosten, zweten, ademhalingsproblemen, hoofdpijn, niks eten, niet geslapen en ga zo maar door. Ik dacht af en toe dat mijn laatste uur geslagen had! Natuurlijk had ik moeten Googlen dan had ik gezien wat voor troep dit was en dat je voor de afbouw wel een half jaartje of zo moet uittrekken. Cold Turkey is zelfs zeer gevaarlijk en kan tot beroertes en in het ergste geval tot de dood leiden. In Amerika zijn er honderden detox centres voor het helpen afkicken van XANAX. Dat zegt al genoeg. En natuurlijk had mijn huisarts die de medicatie inmiddels had overgenomen mij moeten waarschuwen toen ik mijn plannen kenbaar maakte te willen stoppen. Maar ik dacht: het middel is allang niet meer effectief, dus zal Cold Turkey stoppen niet zo moeilijk zijn. Na ben ik in de 5de dag en gaat het gelukkig al wat beter, het ergste lijkt wel achter de rug. Denk goed na voordat je met dit middel begint!

26-06-2018 | Man | 35
Hyperventilatie
Deze bende werd voorgeschreven bij een hyperventilatieaanval waar ik niet uit leek te komen, hoewel het mij inderdaad eruit wist te halen kreeg ik er verschrikkelijke agressiviteit van waarbij ik op de dag van gebruik een blik kattenvoer en een zak spruiten door de supermarkt heen flikkerde omdat er lange wachtrijen stonden, weet niet wat me overkwam was net alsof er schui[lees meer...]m op mijn hersenen zaten waardoor ik niet meer normaal kon nadenken, later die dag had ik een verschrikkelijke neiging om iemand waarbij ik nog appeltje te schillen had te lijf te gaan met een hamer. onder gewone omstandigheden heb ik nooit zulke uitingen van agressie ik ben hier dan ook zo van geschrokken dat ik deze troep nooit meer in mijn lichaam wil hebben, tevens kreeg ik de dagen na gebruik een somber en leeg gevoel over me heen. gelukkig ben ik door zelf te neuzen erachter gekomen dat de hyperventilatie in combinatie met andere symptomen een vitamine d gebrek was en ik heb gelukkig dat opgelost.

20-10-2017 | Vrouw | 31
alprazolam (2mg)
Hartstikke effectief maar mega verslavend. Dit merkte ik pas toen ik het medicijn niet op gehaald had. Ik werd ziek en heel erg bang bijna in psychose stand. Dit zakte weer weg na nemen medicijn, is echt een sluipmoordenaar. Dus ik raad het iedereen af! Ik zit nu n of met afbouwen op 0.5 mg, was 2. Ik ben zo blij als ik van deze zooi af ben. Deze zooi heeft mij een verslaa[lees meer...]fde gemaakt zonder dat ik dit wist.

30-11-2016 | Man | 59
Overspannen/burn-out
Gewoon geen goede communicatie tussen een huisarts en een psycholoog heeft geleid tot het te lang gebruiken van Alprazolam. Het heeft zelfs geleid tot een zeer ernstige burn out. Gelukkig heeft de bedrijfsarts de juiste beslissing genomen. Een bezoek aan het AMC, psychiater van AMC de Meeren, heeft me aangegeven dat deze medicatie me nooit gegeven had mogen worden. Leve de[lees meer...] medische wereld. Gelukkig heb ik een afkickmethode gevolgd. De domste fout van mijn huisarts: Tijdens een bezoek vragen of nog alprazolam moest hebben. De wetenschap dat de psychiater hem een brief heeft geschreven.

20-07-2016 | Vrouw | 60
goed !

28-10-2015 | Vrouw | 46
alprazolam (1mg)
Wat een drugs! Ik vind het fout spul. Helpt niet eens en je voelt je een zombie. Ik wilde dood. Zelfmoord of anderen meppen. Echt slecht!

05-02-2015 | Vrouw | 47
alprazolam
Ik slik al drie jaar Xanax Retrard. Ben begonnen met diazepam, werkte niet meer. Toen Xanax voorgeschreven gekregen 1 mg. Werkte ook niet meer, toen 2 mg voorgeschreven gekregen. Werkte! Maar nu na deze lange periode wil ik er vanaf. En toen van 2mg naar 1 mg per dag. Wat een hel! Nu 2x per dag 0,5 mg. Maar het zijn gewoon drugs. Aan de ene kant word het steeds meer helder[lees meer...] in mijn hoofd maar de lichamelijke klachten zijn bijna niet te doen. Misschien ben ik wel te snel gegaan met afbouwen, maar ik raad het iedereen aan die dit voorgeschreven krijgt, zeer, zeer, voorzichtig te zijn met dit medicijn. Het is nl. echt super verslavend!

24-09-2013 | Vrouw | 23
alprazolam
Mijn vriend neemt al jaren Xanax gecombineerd met efexor en dit is mijn laatste schreeuw om hulp. Zijn huisarts, wie ik graag zijn naam zou willen vernoemen, schrijft zonder hij ook maar enig teken van mijn vriend ziet zomaar antidepressiva en 'angstremmers' voor. Van enige professionaliteit gesproken. Ik kan alleen maar zeggen dat deze twee 'onschuldige pillen' ervoor zor[lees meer...]gen dat mijn bijna 5 jarige relatie naar de zak is. Een totaal ander levensritme, (om 6 uur s'morgens naar bed gaan en om 3 uur smiddags opstaan) maakt het heel erg moeilijk voor me. In een woord, bucht, verslavend, begin er alsjeblief niet mee, het maakt relaties kapot maar ook jezelf.