Nervositeit (3 meningen)

16-12-2010 | Man
alprazolam
Overslaan van het hart(stress)
ik neem het voormijn hartritmestoornissen die ik heb in stress periodes,het helpt dan maar neem nooit langer dan 10 dagen en dan afbouwen op 3 dagen.

27-06-2019 | Vrouw | 17
alprazolam (2mg)
Ik had last van heel erge paniekaanvallen wanneer ik op m'n 15de uit de psychiatrische afdeling kwam. Door de indien-nodig basis waarop ik het nam was gewenning niet een probleem (of nauwelijks te merken) en ik neem het nu (2019) al twee jaar. Het werkt goed, maar soms voel ik me iets te gesedeerd terwijl m'n angstgedachten verder gaan. Daarom raad ik aan psychotherapie te[lees meer...] gebruiken samen met dit middel zodat je je angstgedachten onder controle kunt houden terwijl de medicatie je stuk bij stuk helpt om controle te hebben over je lichaam, wat nodig is om te kunnen werken aan je gedachten.

26-03-2013 | Man | 18
Hartkloppingen
Begin dit jaar kreeg ik plots last van hartkloppingen en hart-ritme stoornissen. Ik mezelf toe verplicht om dit te onderzoeken. Wat bleek een vorm van stress, er werd mij Xanax voorgeschreven en moet zeggen dat dit medicijn me niet helpt. Mijn hartslag gaat in een fractie van een sec. omhoog tot wel 160 slagen / min. gecombineerd met hart-ritme stoornissen. Ik kan mezelf m[lees meer...]oeilijk onder controle houden maar, moeilijk gaat ook dus even een boodschap aan mensen met hart-probs, In welke situatie u zich begeeft, blijf kalm en aanvaard leven zoals het daadwerkelijk is..

14-11-2011 | Man | 19
alprazolam
Ik ben sinds kort begonnen met alprazolam omdat ik al anderhalfjaar last van zware paniekaanvallen heb gehad, nu gebruik ik het samen met citalopram.. als ik dit allemaal lees van jullie vind ik het best wel eng ik was sowieso heel erg bang om aan de medicatie te gaan maar heb ook een lage dosering... en me begleiders zeggen dat het echte effect pas over een week te merken[lees meer...] valt.. ik moet het elke avond om half 10 nemen ik merk nu al dat ik er erg onrustig van word als ik het niet in neem is dat normaal? en ik vind dit echt niet grappig als ik er verslaafd aan raak.. ik ga er toch niet raar van doen als het echte effect pas begint kan iemand mij hier wat meer informatie over geven... groetjes

05-02-2015 | Man | 20
alprazolam
Na lang getwijfeld te hebben over het chronisch gaan slikken van dit medicijn in overleg met de arts besloten daarvoor te kiezen. Xanax mag dan wel verslavend zijn, maar een leven lang met extreme angst leven, die alles beheerst, is niet leefbaar. Daarom toch besloten Xanax dagelijks te gaan nemen. Is een lastige overweging, en voor ieder zal die balans anders zijn. Is gee[lees meer...]n licht middel en daarom moet er ook echt niet te makkelijk over gedacht worden. Xanax heeft me mijn leven teruggegeven. Waar alles eerst werd beheerst door intense angsten, voel ik me nu een stuk rustiger. Ik pieker veel minder en heb weer rust in mezelf. Ik kan de angst beter beheersen, en beter rationaliseren dankzij dit middel. De eerste 2 weken last gehad van vermoeidheid, maar die is volledig verdwenen. Het lichaam went aan de versuffende werking, maar niet aan de angst onderdrukkende werking. In Nederland hebben veel artsen een uitgesproken negatieve visie over dit medicijn en aanverwanten, gezien het grote verslavingsrisico. Toch denk ik dat het heel belangrijk is alles in de context te zien. Soms is een medicijn verslaving te verkiezen boven een leven gekleurd door angst en paniek. Het heeft me mijn leven teruggegeven, terwijl andere medicijnen totaal niets deden, en therapie onvoldoende werkt. Ik slik liever mijn leven lang 2x per dag deze 'verslavende' tablet dan dat alles wordt overheerst door angst.

26-06-2019 | Vrouw | 23
alprazolam (0,5mg)
Ik slik dit medicijn sinds twee dagen. Ik loop al 4 weken met een 'onwerkelijk' gevoel rond. Alsof ik de controle over mijzelf verlies. Bang dat ik iets vreselijks in mijn hoofd heb en binnenkort dood ga. Twee weken terug stond ik in de winkel in de rij bij de kassa en een oudere dame moest pinnen, maar trok steeds haar pasje uit het apparaat. Nadat dit een paar keer gebeu[lees meer...]rd was, werd ik écht kwaad en riep dat ze het pasje er niet uit moet trekken want dan raakt het apparaat overstuur waarop de caissière mij raar aankeek. Afgelopen maandag wilde ik beginnen met werken maar; 'ik kon het niet, ik kon het niet, ik kon het niet', durfde geen auto te rijden uit angst dat ik mijzelf iets aan zou doen. Terug naar huis (gelukkig woon ik thuis bij mijn ouders) en begon ik heel heftig te huilen. Schreeuwen dat ik dood ging en een tumor in mijn hoofd heb. De dokter heeft mij voor 4 dagen Alprazolam oftewel Xanax voorgeschreven. Wat ik ervan moet vinden weet ik nog niet. Ik voel me heel erg suffig. Inmiddels ben ik ook mijn baan kwijt en werkloos. Vrijdag moet ik terugkomen bij de huisarts om te kijken hoe het gaat. Ik weet wel dat ik hulp wil van een psycholoog en ik de medicijnen niet voor langere tijd wil gebruiken. Ik gebruik naast Xanax/Alprazolam ook al verschillende jaren Oxazepam en Paroxetine. Op internet zelf gaan dokteren en online chat gehad met een hulpverlener die mij websites doorstuurde en ik de symptomen van een paniekstoornis heel erg herkende. De geestelijke verschijnselen van een paniekaanval zijn ook heel naar: Je verwacht dat er iets vreselijks gebeurt Je voelt je onwerkelijk Je hebt het gevoel dat je buiten jezelf staat, of flauw valt Je bent bang om de controle over jezelf te verliezen Je bent bang dat je gek wordt, of dood gaat En geloof me, na 4 weken word je krankzinnig en ben je er heilig van overtuigd dat je iets ernstigs heb. Het heeft mij mijn baan gekost. Bij de huisarts heb ik ook al bloedonderzoek gehad, dit was goed. Bloeddruk is goed, zuurstof is goed. Urine is goed. Ik hoop dat de dokter mij door wilt verwijzen naar psycholoog en daarnaast probeer ik nu een nieuwe baan te zoeken van 24-32 uur i.p.v. 40+. Ik zou een moord begaan om weer mijzelf te mogen voelen. Iemand die zich herkent in mijn verhaal?

24-09-2013 | Vrouw | 23
alprazolam
Mijn vriend neemt al jaren Xanax gecombineerd met efexor en dit is mijn laatste schreeuw om hulp. Zijn huisarts, wie ik graag zijn naam zou willen vernoemen, schrijft zonder hij ook maar enig teken van mijn vriend ziet zomaar antidepressiva en 'angstremmers' voor. Van enige professionaliteit gesproken. Ik kan alleen maar zeggen dat deze twee 'onschuldige pillen' ervoor zor[lees meer...]gen dat mijn bijna 5 jarige relatie naar de zak is. Een totaal ander levensritme, (om 6 uur s'morgens naar bed gaan en om 3 uur smiddags opstaan) maakt het heel erg moeilijk voor me. In een woord, bucht, verslavend, begin er alsjeblief niet mee, het maakt relaties kapot maar ook jezelf.

14-08-2013 | Vrouw | 23
alprazolam
Ik gebruik nu een half jaar Sertraline en kreeg van mijn arts Alprazolam om mijn nachtelijke onrust tegen te gaan. Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben met het resultaat. Ik word meteen rustig en slaap goed in. Ook de dag erna ben ik ontspannen. Ik gebruik het middel wel niet dagelijks, enkel als ik voel dat mijn spieren gespannen zijn of wanneer ik moete heb om met e[lees meer...]en moeilijke, depressieve bui om te gaan. Het nadeel van dit middel,wat eigenlijk ook een voordeel is soms, is dat je er afgevlakt van wordt. Je gevoelens dringen precies minder fel tot je door. Dit is goed in een stresssituatie, maar mij geeft het soms ook het gevoel dat ik anders reageer dan normaal. Ook goede dingen komen minder fel binnen. Ik denk dat dit middel zeker wel geschikt is in mijn situatie, maar stel me wel vragen bij hogere dosissen op lange termijn.

27-11-2012 | Vrouw | 23
Paniekaanvallen
Voor xanax nam ik anti-depressiva, eerst sipralexa en daarna seroxat. Ik bleef paniekaanvallen krijgen en kreeg na een tijd xanax. De dosis is vrij snel gestegen naar 1 mg 's morgens en 1 mg 's avonds (xanax retard). Maar ik moet zeggen dat het me wel heel erg helpt en heb bijna nooit meer een aanval meer heb gehad. Ik heb ook geen bijwerkingen ondervonden, alleen als ik t[lees meer...]e lang geen xanax neem voel ik agitatie optreden.

16-05-2014 | Vrouw | 24
ADHD
hmmmm. klinkt zeer ontspannend. maar je krijgt er wel veel slaap van.

14-05-2019 | Man | 25

25-05-2013 | Vrouw | 25
Paniekaanvallen
Na enkele weken regelmatig paniekaanvallen / hyperventilatie gehad te hebben en geen fan te zijn van de oxazepam heb ik van de huisarts xanax voorgeschreven gekregen. Nu bijna 2 weken hieraan, maar bijwerkingen en paniek lijken juist erger. Gevoel van verlamming, vervreemding, ongecontroleerde bewegingen, verlammend gevoel in mijn linker arm, warm gevoel in hoofd, deze bij[lees meer...]werkingen maken weer extra paniek. Vandaag besloten ze niet meer in te nemen. Fijn om soortgelijke ervaringen te lezen met deze medicatie!

05-06-2011 | Vrouw | 25
alprazolam
Zeer verslavend. Jarenlang enorm verslaafd geweest, nu in 1 keer afgekickt maar enorme bijwerkingen (epileptische aanvallen zonder epilepsie te hebben, trillen, hallucineren, naast de initiele psychische afkickverschijnselen zoals extreme doodsgedachten, extreem veel angst en extreme emoties) die nog niet over zijn. Het gaat wel om extreme verslaving (16 tot 50mg per dag) [lees meer...]gepaard met afkicken van alcohol. Werkt wel fantastisch, maar het is gewoon af te raden. Uiteindelijk raak je na een bepaalde periode juist veel angstiger en lijd je veel meer aan insomnia dan voorheen. Jammer dat men me niet echt op voorhand heeft gewaarschuwd en ik zelf ook wel dacht dat het wel zal gaan, maar het is wel een levensles.

02-12-2016 | Vrouw | 26
alprazolam (1mg)
Lang verhaal kort: Soms kun je niet anders dan je tot dit geneesmiddel te wenden, laat je niet afschrikken, soms heeft de rust prioriteit maar bespreek dit goed met de dokter en wees op de hoogte van de verslavende eigenschappen. Ga verstandig om met de hoeveelheden en gebruik het enkel in nood. Probeer zoveel mogelijk te vermijden om het consequent om de zoveel tijd te ga[lees meer...]an gebruiken, toch zeker in hoge dosissen. Afbouwen kan inderdaad heel moeilijk zijn, Retard versies kunnen een hulp bieden. Laat je begeleiden door de dokter en eventueel ook door een psycholoog, dit maakt echt een verschil. Zowel te traag als te snel afbouwen kan gevolgen hebben dus houd je aan je afbouwschema. Iedereen reageert verschillend op medicatie dus luister niet te veel naar anderen, maar enkel naar jou lichaam en het advies van de dokter. Veel hangt af van je eigen situatie (bij mij: langdurige stress), je persoonlijkheid (bij mij: overgevoelig), je omgeving (bij mij: ik mag dankbaar zijn voor mijn stevig opvangnet en goede man) en de oorzaak waarom je exact Alprazolam/Xanax nodig hebt (bij mij: stress/reactie op epilepsie medicatie). Het is oké om soms eens helemaal niet oké te zijn, maar geef de moed niet op en geloof in jezelf. Lang verhaal: Begin mei ben ik in het ziekenhuis beland wegens epilepsie-aanvallen. Ik had veel stress op het werk en was psychisch en fysiek vermoeid. Uiteindelijk zat ik drie maand thuis wegens nasleep hiervan en ben ik twee keer moeten overschakelen van epilepsie-medicatie. De eerste medicatie (Keppra) kon ik niet verdragen en bezorgde mij serieuze angst-aanvallen, volgens mij was ik hier gevoelig aan wegens de langdurige stress op het werk. Ik had het gevoel dat ik mijn verstand aan het verliezen was, ik had constant angst dat ik opnieuw het bewustzijn zou verliezen om in het ziekenhuis wakker te worden of helemaal niet, ik liep de muren op en de onrust in mijn hoofd werd zo hevig dat ik tot 2x toe in paniek bij de dokter terechtkwam. De eerste keer kreeg ik een valium spuit en het advies om hulp te zoeken zonder meer. Daar had ik helaas weinig aan want ik wist niet wat er mij overkwam en ik wist dan ook niet hoe ik het moest aanpakken. Bij de tweede serieuze angst-aanval was ik gelukkig niet alleen, want ik was zodanig overgenomen door angstgevoelens dat ik geen uitweg meer zag. Uiteindelijk kreeg ik toen te horen dat de angst-aanvallen waarschijnlijk uitgelokt werden door de Keppra en kreeg ik het advies om te veranderen naar iets anders en voorlopig Alprazolam te nemen tegen de bijwerkingen van Keppra. De rust in mijn hoofd keerde terug en ik was opgelucht: ik ben niet gek aan het worden en het lukt opnieuw om te functioneren. Helaas was ik allergisch aan de tweede epilepsie-medicatie (Lamictal) en duurde de periode dat ik Alprazolam nam –die ik al snel opgebouwd had naar 3mg per dag- langer dan voorzien. Toen ik uiteindelijk volledig overgeschakeld was naar de derde medicatie (Trileptal), voelde ik de Alprazolam plots hard aankomen en ik vond het eng om te voelen hoe sterk dit mij werkelijk verdoofde: ik zakte in elkaar als een hoopje miserie. Toen ik de Keppra nog nam had ik dit nooit zo ervaren. Ik vond dit zodanig eng, dat ik zo snel mogelijk volledig wou stoppen met Alprazolam en dan opnieuw een tegenslag... Hoe hard ik ook mijn best deed, ik werd nerveus, angstig en bijna paranoïde als ik de inname uitstelde. Het was mij duidelijk dat ik op deze manier niet aan het werk kon, maar ik vond het moeilijk om dit over te brengen naar de dokters omdat ik al zo lang thuis zat. Die periode heb ik op eigen houtje 1mg Alprazolam afgebouwd op 4dagen tijd met de nodige gevolgen nadien: alles kwam op mij af, ik kon niet buiten komen maar ik kon ook niet alleen zijn omdat ik zodanig angstig was, mijn lichaam beefde,... Dit heeft een maand geduurd en dan ben ik in overleg met de dokter en neuroloog met een afbouwschema begonnen: 0.25mg afbouwen om de 3weken. Eerst gebruikte ik Xanax Retard 1mg in combinatie met Alprazolam omdat de Retard versie (vertraagde opname) niet in Aprazolam bestaat en dit hielp mij om steeds meer tijd tussen de verschillende innames te laten. Zo kon ik terug starten op het werk in het systeem van progressieve tewerkstelling en ik bouwde stilaan terug mijn zelfvertrouwen op met begeleiding van een psycholoog. Het afbouwen verloopt met vallen en opstaan, veel frustraties en vraagt veel energie. Elk afbouwmoment verloopt moeizaam en heb ik mijn emoties nauwelijks onder controle. Soms is het moeilijk om de zaken in perspectief te zien en heb ik het gevoel dat alles zwaar op mijn schouders weegt. De eerste afbouwmomenten gebeurde met combinaties van Xanax Retard 1mg en Alprazolam 0.5mg om nadien langzaam over te schakelen op combinaties van Xanax Retard 0.5mg en Alprazolam 0.25mg. Momenteel zit ik aan 3x per dag 0.25mg Alprazolam en is het mij gelukt om de Retard achterwege te laten. Voor mij was terug aan het werk gaan (eerst 2 maanden halftijds, momenteel 75%) een belangrijke stap om op een rustig tempo te starten en een hulp om mij af te leiden van het negatieve van de medicatie en het afbouwen. Nogmaals, iedere situatie is anders en ik wens iedereen veel sterkte toe.

19-03-2019 | Vrouw | 27
Postnatale depressie
Dit medicijn voorgeschreven ivm postnatale depressie. Had last van spanning en verminderde eetlust. Ik kreeg 2x daags 0,5 Mg voorgeschreven. In eerste instantie had ik baat bij het medicijn. Na 2 weken wilde ik het stoppen, maar werd hier extreem ziek van, zo ziek dat ik op het punt heb gestaan om 112 te bellen. Hartkloppingen, overgeven, diarree, huilbuien, enorme paniek.[lees meer...] Terug gestart met het medicijn, nu inmiddels drie maanden verder en op maximale dosering, daar ik ontwenningsverschijnselen kreeg tijdens het gebruik. Nu ga ik starten met antidepressiva en als deze goed aan slaat, hoop ik deze langzaam af te kunnen bouwen. Ik besef me dat ik dit medicijn niet voor niks voorgeschreven heb gekregen, maar als ik had geweten hoe verslavend het is en hoe erg de ontwenningsverschijnselen zijn, zelfs tijdens gebruik, dan was ik hier nooit aan begonnen!! Voor mij dus nooit meer en spring een gat in de lucht als ik hier vanaf ben!!!!!

18-11-2017 | Vrouw | 27
alprazolam (0,5mg)
Ik slik nu 4x0.5mg alprazolam voor ik ga slapen, omdat ik 's nachts altijd paniekaanvallen kreeg. Ik was ook hypochonder.. Het is zeer verslavend, als ik ze vergeet te bestellen en niks kan innemen voor t slapen, ben ik de volgende dag doodziek en wil alleen maar slapen. Extreem levendige enge dromen, zweten, duizelig, verwijdde pupillen en angst. Je kan dus zeggen dat het[lees meer...] zeer zeker rommel is voor je lijf. Dus als je het niet nodig hebt: NIET aan beginnen. Voor mij is het een uitkomst en neem de verslaving voorlopig nog voor lief. Alles beter dan de constante paniekaanvallen en denken dat je dood gaat. Dit is dus mijn mening.

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum