ciprofloxacine

Blaasontsteking (139 meningen)
Urineweginfectie (25 meningen)
Nierbekkenontsteking (25 meningen)
Prostaatontsteking (20 meningen)
Bacteriële infectie (10 meningen)
Longontsteking (6 meningen)
Bijbalontsteking (6 meningen)
Infectie (wond) (5 meningen)
Oorontsteking (4 meningen)
Middenoorontsteking (2 meningen)
Luchtweginfectie (2 meningen)
Keelontsteking (0 meningen)
Tandvleesontsteking (0 meningen)
Amandelontsteking (0 meningen)
Pancreatitis (0 meningen)

Bij gebruik fluorochinolonen verhoogd risico op schade aan spieren en zenuwstelsel

Fluorochinolonen zijn antibiotica die gebruikt worden voor de behandeling van verschillende bacteriële (levensbedreigende) infecties. Het verhoogde risico bestaat bij gebruik via de mond, longen (inhalatie) en injecties. In Nederland betreft het ciprofloxacine, levofloxacine, moxifloxacine, ofloxacine en norfloxacine.

Gebruikt u ciprofloxacine, levofloxacine, moxifloxacine, ofloxacine of norfloxacine? Neem contact op met uw arts. Verander uw dosis niet en stop niet met het gebruik van het medicijn zonder dit met uw arts te bespreken.

CBG (29-05-2019)

29-09-2021 | Man | 38
Prostaatontsteking
hallo ik heb dit medicijn voorgeschreven gekregen voor een prostaat/urineweg infectie. De eerste dagen ging het goed maar hoelanger ik het inneem hoe vermoeider ik me voel heb ook spierpijn vooral in mijn benen nu het is niet zeker dat dit door het medicijn komt of door de infectie die ik door maak maar het wijst richting het medicijn omdat ik daarvoor geen last ha[lees meer...]d. Ben nu op dag 10 en moet het nog 10dagen innemen omdat het licht branderig gevoel bij het plassen er nog steeds is en de verkleuring van mijn prostaatvocht nog gedeeltelijk aanwezig is. Maar dit zou normaal zijn voor prostaat ontstekingen dat de medicatie langer genomen moet worden. Verder heb ik ook nog steeds de doffe pijn in mijn onderbuik.

10-11-2020 | Vrouw | 38
Nierbekkenontsteking
Zaterdag 7/11 naar de huisartswachtpost geweest met herkenbare pijn aan mijn linker nier, deze antibiotica voorgeschreven gekregen en dezelfde dag nog ingenomen. De dag erna was de pijn aan mijn nier al veel minder. Werkte dus heel snel bij mij en echte zware bijwerkingen heb ik gelukkig niet. Hopelijk blijft het zo.

26-03-2020 | Vrouw | 38
Nierbekkenontsteking
Ik verdrag de medicijnen goed maar deze echt niet. Pas de laatste dag de bijsluiter gaan lezen. Nooit meer deze medicijn aub.

27-03-2019 | Vrouw | 38
Blaasontsteking
Voor blaasontsteking voorgeschreven gekregen. İk merkte 2-3 dagen niets van de de bijwerkingen. Vierde dag kampte ik met hartkloppingen, misselijkheid, tintelingen in het gezicht en een enorme vermoeidheid. Amper kracht om bijwijze van mijn sokken aan te trekken. İk ben nu een maand verder en de misselijk-en vermoeidheid is nog niet over. İk raad iedereen af dit te gebruik[lees meer...]en! Niet doen! Artsen schrijven klakkeloos dingen voor zonder rekening te houden met!

19-09-2018 | Man | 38
Bijbalontsteking
Na tien dagen kuur heb ik op dag 12 een beetje fysieke oefeningen gedaan omdat ik graag actief bezig ben. Bijna onmiddelijk na de oefening gingen mijn pezen branden, tintelen en pijn doen. Dit is nu al een week lang zo en niet heel veel vermindering in pijn. Ik heb bijna Repetitive Strain Injury (RSI) verschijnselen in mijn armen en voorarmen, achilles pees is overigens oo[lees meer...]k erg gevoelig. Heel verontrustend. Ik probeer veel water te drinken en te rusten maar het voelt als of ik een soort gif heb ingenomen. De fabrikant Bayer stond niet in het drop-down menu, maar het was van Bayer.

20-12-2021 | Vrouw | 40
Nierbekkenontsteking
Ik heb sinds mijn 19e Last van nierstenen en blaasontstekingen. Weken geleden voelde ik een beginnende blaasontsteking opkomen. Meteen naar de huisarts en kreeg een kuur monuril, wat leek te helpen. Blijkbaar was het toch niet genoeg want heb dus de hele tijd met een asymptomatische blaasontsteking rondgelopen. Achteraf bekeken was er wel wat aan de hand (kon moeilijk uit[lees meer...]plassen, licht urineverlies,...) maar had helemaal geen pijn, dus dan denk je al gauw dat het gewoon de leeftijd is. Op donderdag plotse pijn gekregen in linker nier. Ik ging ervan uit dat er weer eens een steen langs moest. Voor nierkolieken heb ik buscopan en diclofenac in huis dus die nam ik meteen in. Helaas geen verbetering. Ook niet met paracetamol, ook niet met ibuprofen 400 mg. Gelukkig kon ik wel slapen 's nachts - wat ik ook al vreemd vond. Niersteentjes zijn bij mij altijd na 24 uur uitgeplast, maar vrijdag had ik nog steeds pijn. Ok, misschien duurt het deze keer wat langer, dat kan. Zaterdag was ik pijnvrij. Zondag echter begon alles opnieuw, zo mogelijk nog heviger. Snel naar de huusartsenpost. Die man, nogal onvriendelijk en afstandelijk - heeft me even aangehoord, heeft wat op mijn flanken geslagen (auw!) en concludeerde op basis van mijn verhaal en geschiedenis dat het een nierbekkenontsteking was (is). Kreeg dit medicijn voorgeschreven plus ibuprofen 600 mg en moest gelijk beginnen. Eerlijk, ik weet niet wat me overkomt. Een paar uur na inname van het eerste tablet al enorm veel verlichting. Ik kon weer normaal zitten en liggen. Rond bedtijd bijna pijnvrij. Het is nu ochtend en heb een uur geleden mijn 2e tablet genomen. Deze snelle pijnstilling heb ik alleen meegemaakt toen mijn kolieken zo erg waren dat ik een infuus kreeg in het ziekenhuis. Voor mij zijn deze pillen een godsgeschenk en ik kan die onvriendelijke dokter van gisteren nu wel zoenen (mét mondmaskertje uiteraard). Qua bijwerkingen heb ik alleen Last van een weeë maag. Ik heb enkele horror verhalen hier gelezen maar ben er gelijk mee gestopt, ik ben er nogal vatbaar voor en als ik iets lees ga ik het ook voelen, maar mijn pijn was zo ondraaglijk dat ik er nog wel een paar extra bijwerkingen voor over heb. Moesten die er komen, dan zal ik dit verslag updaten.

14-10-2021 | Vrouw | 40
Blaasontsteking
De eerste 2 kuurtjes sloegen niet aan bij m’n blaasontsteking. Daarom nu 7 dagen cyprofloxacine gekregen. Heb 2 dagen om maar ik merk nog niks aan pijn vermindering. Wel zit er niet meer zo veel bloed in m’n urine. Had echter graag gezien dat het wat aan die afgrijselijke pijn zou doen.

24-01-2021 | Vrouw | 40
ciprofloxacine (500mg)
Ik kreeg dit voorgeschreven na operatieve ingreep bloemkooloor, (in combinatie met pijnstillers paracetamol en Ibuprofen) ter voorkoming van verdere ontsteking. Dag 1 en 2 constant geslapen (kan ook aan de naweeën van de narcose liggen in combinatie met pijnstillers). Op dag 3 plotseling zuuroprispingen (ik neem al zuurremmers!), toenemende zeer pijnlijke maagkrampen, enor[lees meer...]m beven over volledige lichaam, extreme rugpijn en spierpijnen,erg grieperig en ellendig gevoel. Vandaag dag 4 en de moed zinkt me in de schoenen. Morgen op controle bij NKO en ik hoop te mogen stoppen met deze medicijnen.

25-07-2020 | Vrouw | 41
Urineweginfectie
Ik had hieronder van de week mijn ervaringen al gedeeld omdat ik best wat bijwerkingen had zoals maagpijn, hoofdpijn en dubbel zien. Op dag 5 kwam er 's avonds erge pijn bij in mijn kuit. Dag 6 kon ik bijna niet meer lopen, want elke stap deed zo pijn. Op de site van het Nederlandse Genootschap van Huisartsen las ik over het gevaar van dit soort antibiotica, omdat het p[lees meer...]eesontstekingen en scheuringen van de achillespees kan geven en dat je dus bij klachten DIRECT de huisarts moet contacteren. Nu was het weekend, dus de huisartsenpost gebeld en daar had onze eigen huisarts dienst. Die kende de bijwerking niet eens en deed het af als "toeval". Hij zei letterlijk: Je hebt de antibiotica in je hele lichaam en de pijn alleen in je rechterkuit en niet ook in je linker, dus dat is toeval. Ik zou wel mogen stoppen (minstens 5 dagen slikken), maar hij raadde me aan om de laatste 3 pillen toch maar op te maken. Nu zat het me vanmiddag toch niet lekker, want het laatste waar ik zin in heb is een spontane scheuring van mijn achillespees, dus ik heb mijn pil om 19u overgeslagen. Rond die tijd merkte ik dat de pijn wegtrok en ik mijn been weer wat normaler kon gebruiken. Ook lopen ging beter en ik kon zelfs weer druk uitoefenen op dat been. Inmiddels 2 uur nadat ik de pil in had moeten nemen en ik ben zo goed als van de pijn af!!!!! Mensen, lees je goed in, want dit is een antibiotica dat vrijwel NOOIT als 1e gegeven mag worden, vanwege de bijwerkingen. De NGH waarschuwt er zelf voor. Dus als het enigszins kan, laat je adviseren en neem een veiliger alternatief!

24-07-2020 | Vrouw | 41
Blaasontsteking
Heel erge maagpijn. Soms helemaal niet, soms komt het ineens op. Is begonnen nadat ik een paar dagen met dit middel bezig was. Toen ik 4 dagen ermee bezig was, zag ik op een gegeven moment alles dubbel. Ik heb toen mijn ogen dichtgedaan en toen ik ze weer open deed, was mijn beeld normaal. Maar eng was het wel. Daarnaast ook af en toe flink hoofdpijn en spierkrampen in [lees meer...]mijn kuiten en voeten. Allemaal geen heel ernstige dingen, maar vervelend is het wel. Zeker de maagpijn!

29-11-2018 | Man | 41
Bijbalontsteking
Ik ben iemand die niet snel op internet recenties schrijft, maar na het lezen van al die horror verhalen wil ik toch mijn ervaring geven. Ik ben geen fan van antibiotica maar soms kan het helaas niet anders mits de kruiden niet meer helpen. Dus even gegoogeld op cyprofloxacine en zo hier terecht gekomen. WOW wat een bangmakende horror verhalen, zo erg dat ik het ik het med[lees meer...]icijn nog niet meer wou slikken...Anyway de ontsteking werd pijnlijker dus toch maar begonnen. En ik kan je vertellen minimale bijwerkingen, beetje misselijk en maagpijn bij het slikken van de eerste tabletten, maar met gember en een stevig ontbijt ervoor nauwelijks last. En wat vermoeid maar dat was ik ervoor ook al. Zelfs mijn darmenkrampen zijn weg en mijn stoelgang is weer beter terwijl ik dit medicijn niet eens voor dit nam. Ik heb het gevoel dat sommige hier, iedere kwaal die ze toevallig voelen de schuld aan deze antibiotica geven...ik had ook arm pijn 2 dagen, ik zag ook bleekjes uit, en nu na de kuur ben ik verkouden...moet ik nu de schuld aan deze antibiotica geven? Nee dacht het niet zo. Dus al bij al ben ik tevreden over dit medicijn!

20-04-2018 | Man | 42
Prostaatontsteking
Diverse keren voorgeschreven gekregen voor terugkerende prostaat infectie. In eerste instantie leek ik dit medicijn goed te tolereren, mar bij terugkerend gebruik barstte er een e bom 7 maanden NA de laatste kuur. De beschadiging begint bij de eerste pil. Cipro is een chemo drug en beschadigt je DNA. Ernstige bijwerkingen worden afgedaan als zelden voorkomend, maar veel pa[lees meer...]tienten worden volledige misgediagnotiseerd als het mis gaat doordat de klachten tot vele maanden later nog kunnen ontstaan. Ik werd opgenomen hart ritme stoornissen, knieen in enkele dagen volledig kapot (kraakbeen, pezen), brandend hete lava door mijn aders. Neuropathie over hele lijf. In vind dit GEVAARLIJKE drugs. STAY AWAY FROM IT. Mijn leven is over. Ik ben nu 2 jaar post flox. Ik kan weer lopen, maar nog steeds zeer ernstige pijnen centraal zenuw stelsel / wervel kolom, hart problemen enz. Je bent gewaarschuwd!!

03-05-2022 | Man | 44
Blaasontsteking
Ik ben na 2 dagen gestopt met dit middel want ik kreeg ernstige bijwerkingen. Nacht wakker, Nare dromen. Brain fog / Hersenmist Angstaanvallen Rillingen.

15-07-2021 | Vrouw | 44
Nierbekkenontsteking
eerst Monuril gekregen voor blaasontsteking/nierbekkenontsteking. toen mijn toestand verslechterde heb ik Citrofloxacine gekregen. dag 1 prima...dag 2 merkte nix, dag 3 de Hel broke loose..... chemisch totaal ontregeld. hartkloppingen, trillen, zere spieren, nekpijn, moe, traag lopen, zwak, duf, harde buik... dag erna gebeld met de huisarts. mag stoppen, maar de ontsteking[lees meer...] was nog niet weg....toch doorzetten. 2 dagen later was de ontsteking weg maar de bijwerkingen nog niet. gister mijn laatste tablet gehad, zojuist gebeld met de huisarts... hoe lang het duurt voordat dit uit me lijf is, ik ben compleet onderuit geschopt, kilo afgevallen ( ik woog 43,5) mentaal een oude dame geworden... assistente wist niet precies hoe lang, toen de apotheek gebeld, kan 3 tot 4 dagen duren voordat de antibiotica uit het lijf is..... ik weet van voor niet meer hoe ik van achter leef. hou het in de gaten wordt er gezegd.... de bijsluiter is 11 pagina's en google geeft ook geen positieve reacties. kijk goed als je dit wil gebruiken, wat het met je doet....het is écht een heel heftig middel.... (bloeddruk is goed, saturatie is goed, hartslag is goed...) maar het lichaam is echt compleet van slag..

14-09-2020 | Vrouw | 44
Nierbekkenontsteking
Dit gekregen ivm blaasontsteking die met Furabid niet over ging. Liep uit op een nierbekkenontsteking. Na 3 tabletten zakte koorts en pijn door nierbekkenontsteking. Dus bacterie was wel gevoelig voor deze antibiotica. Maar daarentegen kreeg ik ernstige bijwerkingen. Ik zag dingen die er niet waren op de momenten dat ik niet sliep. Had door mijn hele lijf pijn en vooral i[lees meer...]n armen en benen. Trillen. Kon bijna niet meer lopen. Durfde ook niet want was duizelig. Ook enorme angst. Het was niet haalbaar om kuur af te maken. Gestopt huisarts gebeld. Urine eerst op kweek kwam een infectie uit met een hele zeldzame bacterie die alleen gevoelig was voor (helaas) ciprofloxacine en co trimoxazol. Gestart met co-trimoxazol. Bijwerking laten registreren bij huisarts. Aangegeven dat ik dit alleen nog wil als er echt geen enkele andere optie meer is en ik bewusteloos op de IC lig. Nooit meer thuis!

17-11-2019 | Vrouw | 44
Blaasontsteking
Beetje angstig na het lezen van alle horror verhalen maar zelf totaal geen bijwerkingen gehad en de kuur sloeg meteen aan.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum