Ervaringen met Ciprofloxacine

ciprofloxacine

misselijkheid acute hoofdpijn buikpijn duizeligheid Achillespees ontstekingen bloeden in de ogen artritis van de gewrichten van handen en voeten artritis in veel gewrichten die beweegt paniek aanval verstoorde leverwaarden

Blaasontsteking (152 meningen)
Urineweginfectie (32 meningen)
Nierbekkenontsteking (26 meningen)
Prostaatontsteking (22 meningen)
Bacteriële infectie (16 meningen)
Longontsteking (8 meningen)
Bijbalontsteking (6 meningen)
Infectie (wond) (5 meningen)
Oorontsteking (4 meningen)
Middenoorontsteking (2 meningen)
Luchtweginfectie (2 meningen)
Keelontsteking (0 meningen)
Tandvleesontsteking (0 meningen)
Amandelontsteking (0 meningen)
Pancreatitis (0 meningen)

Bij gebruik fluorochinolonen verhoogd risico op schade aan spieren en zenuwstelsel

Fluorochinolonen zijn antibiotica die gebruikt worden voor de behandeling van verschillende bacteriële (levensbedreigende) infecties. Het verhoogde risico bestaat bij gebruik via de mond, longen (inhalatie) en injecties. In Nederland betreft het ciprofloxacine, levofloxacine, moxifloxacine, ofloxacine en norfloxacine.

Gebruikt u ciprofloxacine, levofloxacine, moxifloxacine, ofloxacine of norfloxacine? Neem contact op met uw arts. Verander uw dosis niet en stop niet met het gebruik van het medicijn zonder dit met uw arts te bespreken.

CBG (02-11-2020)

13-12-2023 | Vrouw | 30
Bacteriële infectie
Dit medicijn is mijn wonder en reddingsmiddel Vorig jaar wekedelen infectie gekregen bij mijn lymfloosbeen, zonder antibiotica is geen optie ivm sepsis bloedvergiftiging. Eerst ander soort antibiotica gekregen, dat hielp onvoldoende, geen enkele arts wilde helpen totdat PET-scan en echografie uitwezen dat ik wekedelen infectie heb. Ik zei doe eens ciprofloxacine, binnen[lees meer...] 1week verdween alle klachten ziekzijn en pijn. Inmiddels weer wekedelen-botinfectie te pakken. En eerst andere antibiotica gekregen, hielpen onvoldoende. Artsen wilden niet helpen, maar wondkweek zei nee bacterie. Ik zei gezien deze heftige pijn en ziekzijn ciprofloxacine en jawel, de klachten gaan verdwijnen. Mijn wonder en reddingsmiddel ! Hierdoor kan ik levenslang antibiotica inname nog vermijden!

17-09-2023 | Vrouw | 30
Blaasontsteking
Ik kreeg op woensdag de kuur voor 2 maal daags 1 tablet. Erna kreeg ik hoofdpijn, voelde mij moe en werd misselijk. Veel maagzuur wat omhoog kwam en mijn darmen werden er flink van slag door. Op dag 3 kreeg ik erge rugpijn (vooral bovenin) en maakte me alleen maar meer zorgen. Nu op dag 5 en merk geen verschil met de blaasonsteking. Ben zelfs nog naar de huisartsenpost gew[lees meer...]eest ivm de heftige pijnen in mijn lijf. Kreeg te horen: het is een zware kuur dus het zullen bijwerkingen zijn. maak hem af en dan kijken of het wegtrekt.

08-06-2022 | Vrouw | 30
Darmontsteking
Dit medicijn gekregen voor darmontsteking. Voordat ik het medicijn slikte, had ik eerst een aantal dagen diarree gehad. Daarna zoveel pijn, waarbij mijn ontlasting alleen maar uit bloed en slijm bestond, constante aandrang, geen echte ontlasting meer. Toen naar de huisartsenpost gegaan en dit medicijn meegekregen, 2x per dag 7 dagen (14 st.). Na 2 dagen weer naar de huisar[lees meer...]tsenpost gegaan, omdat de pijn heviger werd en klachten niet verbeterd waren. Ik moest de antibiotica de tijd gunnen om zijn werk te kunnen laten doen en daarnaast moest ik 4x per dag 1000mg paracetamol gaan slikken. Paracetamol onderdrukte de pijn enigzins. Ik zit nu op dag 5 en ik zie voor het eerst verbetering in mijn ontlasting, maar nog niet zoals het helemaal hoort. Er is nog slijm en bloed zichtbaar. Maar de ontlasting krijgt weer kleur en een beetje vorm. Ik heb ook niet meer steeds aandrang om op de wc te gaan zitten. Mijn klachten zijn vooral constant moe en slapen, vooral de eerste uren na inname val ik steeds in slaap. Suf gevoel en slap lichaam. Wazig zien. Constante zeurderige hoofdpijn, bonkend bij mijn slapen. Vooral in de avond een erg opgezette harde buik met steken.

31-10-2021 | Vrouw | 30
Urineweginfectie
Ciprofloxacine gekregen na een “verwaarloosde” blaasontsteking. Urine was troebel, maar de bacterie voor een pure blaasontsteking was niet meer te vinden. Veel pijn gehad in de flanken, onderrug, onderbuik en liezen (wijst op een nierbekkenontsteking). Na een week de kuur te hebben ingenomen (2x per dag), gaat het qua pijn al beter (nog wel een doffe pijn in onderrug) en g[lees meer...]een pijn meer met plassen. Helaas heeft de antibiotica niet het gewenste effect gehad, want ik kon weer naar de huisartsenpost met koorts. Nu nitroforantoine gekregen, die hopelijk wel het gewenste effect heeft. Veel last gehad van een vaginale schimmelinfectie (met de nodige paniek en een doktersbezoek tot gevolg), wat schijnbaar een veel voorkomend gevolg is van een antibiotica kuur. Over het algemeen erg belabberd gevoeld van de ciprofloxacine (en de ontsteking zelf), maar verder geen ernstige bijwerkingen ervaren.

07-04-2024 | Vrouw | 31
Blaasontsteking

ontstoken ogen verstoorde leverwaarden artritis in veel gewrichten die beweegt spier ontsteking Achillespees ontstekingen

Invalide na gebruik cipro. Na de eerste paar tabletten pijn in de pols en achillespees. Dokter heeft dit niet herkend als bijwerking en het advies was kuur afmaken. Na een week veel zieker. Heftige ondertemp voorral snachts is de hel en lopen ging van de ene op de andere dag niet meer. Ontstekingen in: pols, kaak, knieën, sleutelbeen, handen, onderrug. Bloedwaarden zijn[lees meer...] toren hoog met name lever. Prednison gekregen en waarschijnlijk een lang revalidatie proces. Momenteel zit ik al een maand in een rolstoel en kan verder niets. De pijn is ondraaglijk.

22-06-2022 | Vrouw | 31
Urineweginfectie
Al na een paar uur zeer welkome klachtenverlichting. Twee keer per dag 500mg ingenomen voor een week lang en geen enkele bijwerking gehad.

18-12-2021 | Vrouw | 32
Blaasontsteking
Al een half jaar aan het aanmodderen met een blaasontsteking die maar niet over wil gaan. Na drie andere kuren nu dit middel. De andere kuren gaven in ieder geval snel verbetering van de klachten. Ik ben nu op dag 3 van dit middel, en de klachten zijn alleen maar erger geworden. Ik heb helemaal geen last van bijwerkingen.

27-10-2019 | Vrouw | 32
Urineweginfectie
Sinds eind augustus blaasontsteking die al een paar keer omhoog kroop richting nieren. Voorheen eigenlijk nooit infecties. Steeds net geen nierbekken ontsteking vanwege de kuren. Trekkend gevoel buik en druk buik urine met pus. Heb eerst een hele korte kuur fosfomycine gehad in september voor 1 nacht infectie was na 3 dagen weer terug. Vier weken geleden amoxicilline gehad[lees meer...] tijdens kuur namen klachten volledig af maar na stoppen direct kwamen klachten langzaam terug. Helaas bij de ciprofloxacine hetzelfde. Deze kuur lijk tov de andere kuren helemaal niet aan te slaan al zou dat volgens een kweek die ik heb gehad wel moeten omdat ik gewoon de e coli heb die de ontsteking veroorzaakt. Tijdens gebruik nog steeds last van rug, nieren, drukkend gevoel in buik etc. Laatste dag van de kuur namen klachten nog sterker toe. Heeft niet geholpen. Urine test op lyctocieten bleef positief. Bijwerkingen minimaal had teveel last van infectie zelf. Nu aan vierde kuur furabid en hopen dat deze wel aanslaat!

06-11-2021 | Vrouw | 33
Bacteriële infectie
Tussen alle horror-verhalen hier een positieve ervaring! Ciprofloxacine gekregen vanwege een heftige kraakbeenvliesontsteking in mijn oor. Eerst tevergeefs 10 dagen amoxilline/clavulaanzuur geslikt, maar na het aantreffen van een beruchte ziekenhuisbacterie in de kweek zijn we overgegaan op ciprofloxacine 500mg 2x daags voor 7 dagen. Ik schrok behoorlijk van de bijsluiter [lees meer...]en de ervaringen op dit platform, maar dat was in mijn geval gelukkig nergens voor nodig. Sterker nog, al na de eerste dag waren de zwelling en de pijn aanzienlijk afgenomen! En dat na bijna 4 weken de deur platlopen bij HA en KNO-arts en heel veel pijnstillers. Hadden ze die kweek maar eerder gemaakt… Los van wat lichte misselijkheid de eerste paar dagen heb ik verder totaal geen last van bijwerkingen. Hierbij moet ik vermelden dat ik nu op dag 6 zit en dus nog niks kan zeggen over klachten na het gebruik. Het zal vast troep zijn, maar voor mij het enige dat heeft geholpen en dat zonder ernstige bijwerkingen. Ik ben een dertiger zonder onderliggende kwalen. Ik heb tegelijkertijd wel probiotica geslikt, misschien helpt dat ook. Voor mij dus enkel een goede ervaring!

18-10-2021 | Vrouw | 33
Nierbekkenontsteking
Gekregen vanwege een nierbekkenontsteking. Ik moet het bijna een maand slikken totdat ze mijn niersteen gaan vergruizen. Die niersteen is te groot om uit te plassen en blokkeert gedeeltelijk mijn urineweg. Omdat er een beetje urine achter de steen blijft zitten. Aangezien hier bacteriën in zitten moet ik dit blijven slikken totdat die vergruizing is uitgevoerd. Ik moet zeg[lees meer...]gen dat de pijn wel minder wordt naarmate de ontsteking afneemt. Dit was al na 2 dagen bij mij. Ik slik dit nu al een week of 2 en ik ben er heel misselijk van. Ook krijg ik er vreselijke hoofdpijn, duizeligheid, verwarring en slapeloosheid van. Verder heb ik er ook een vaginale schimmelinfectie door gekregen maar dit laatste is niet een vreemde bijwerking. Het dood ook alle goede bacteriën die in de vagina nodig zijn om de zuurgraad op peil te houden en deze schimmels weg te houden. Om de kans hierop te verminderen kan je het beste suikers vermijden las ik. Al moet ik zeggen dat ik het bij bijna elke antibiotica wel krijg. Sommigen van ons dames zijn daar nou eenmaal wat gevoeliger voor. Dit zal ook de reden zijn dat je er misselijk van wordt omdat het ook de bacteriën in de maag aanvalt. (Vandaar dat sommigen er ook diarree van krijgen.) In dit laatste geval, veel drinken uiteraard.

29-09-2019 | Man | 33
Prostaatontsteking
Even een kanttekening bij alle negatieve verhalen: uiteraard zijn het vooral de mensen met een slechte ervaring die de moeite nemen om hier een review te schrijven. Dit gezegd is dit een antibioticum met een aantal mogelijk gevaarlijke bijwerking die permanente schade kunnen toebrengen. Ik sta er versteld van hoeveel mensen horrorverhalen schrijven, maar dan ondertussen ge[lees meer...]woon door zijn gegaan met hun kuur of pas op dag 10 aan de bel trekken. Ik raad aan dat je als je dit medicijn echt moet gebruiken (en het wordt veel voorgeschreven en gaat vaak goed), dat je extra alert bent op beginnende symptomen van de ernstigste bijwerkingen. Zelf ben ik na 3 van de 28 pillen overgestapt op een ander antibioticum nadat ik zo’n zes verschillende bijwerkingen kreeg (die echter nog niet de kans hadden heel erg te worden).

30-09-2023 | Vrouw | 34
Urineweginfectie
Na 3 uur 1e inname begon me hart heel snel te kloppen en had ik t gevoel minder lucht te krijgen, werd misselijk en voelde me heel erg opgejaagd, duizeligheid alsof ik dronken was. Vergelijkbaar met een paniek aanval. Hap gebeld advies morgen gewoon doorgaan want kan een begin bijwerking zijn. Gezegd het hier niet mee eens te zijn en te stoppen advies was toen maandag eige[lees meer...]n huisarts te bellen. Na alle meningen hier te lezen blij Dat ik zelf die keuze al gemaakt had Wat een rotzooi

15-06-2021 | Vrouw | 34
Nierbekkenontsteking
Pijn werd snel minder en bijna geen bijwerkingen. na 2dagen weer kunnen werken

30-03-2020 | Vrouw | 35
Blaasontsteking
2de dag last van mijn gewrichten en pijnlijke benen. 3 de dag behoorlijke drukkende pijn op het borst, kortademig, maagzuur, zweten, keelpijn en spierpijn. HA gebeld en moest gelijk met de kuur stoppen. Krijg nu Trimethoprim 300mg.

26-12-2020 | Vrouw | 36
Blaasontsteking
Dit is de 3de keer dit jaar dat ik deze kuur heb. De 1ste 2 keer ben ik op de huisartsenpost beland met 40 graden koorts. Verwaarloosde blaasonsteking tegen nierbekonsteking aan. Ik merkte toen binnen een dag de koorts weg. Voelde mij beter meteen. Nu voor de 3de keer aan deze kuur omdat een lichte kuur niet aansloeg. Nu zoveel last van bijwerkingen zit nu op dag 3 maar h[lees meer...]et is echt bijna niet te doen als ik hem net heb ingenomen.

26-11-2019 | Vrouw | 36
Bacteriële infectie
Na alle negatieve berichten hier over deze antibiotica was ik best huiverig om er aan te beginnen. Ik heb echter totaal geen last gehad van bijwerkingen. Morgen slik ik mijn laatste tablet en heb ik er 2 weken kuur op zitten. Het medicijn op zich heeft voor mij niet helemaal het gewenste effect gehad. In overleg met de dermatoloog ben ik er na een week een ander medic[lees meer...]ijn bij gaan gebruiken. Inmiddels wel verbetering, maar het is lastig te meten welk medicijn zijn werk heeft gedaan.