Blaasontsteking (133 meningen)
Nierbekkenontsteking (24 meningen)
Prostaatontsteking (20 meningen)
Bacteriële infectie (10 meningen)
Longontsteking (6 meningen)
Bijbalontsteking (6 meningen)
Infectie (wond) (5 meningen)
Oorontsteking (4 meningen)
Middenoorontsteking (2 meningen)
Luchtweginfectie (2 meningen)
Keelontsteking (0 meningen)
Tandvleesontsteking (0 meningen)
Amandelontsteking (0 meningen)
Pancreatitis (0 meningen)

Bij gebruik fluorochinolonen verhoogd risico op schade aan spieren en zenuwstelsel

Fluorochinolonen zijn antibiotica die gebruikt worden voor de behandeling van verschillende bacteriële (levensbedreigende) infecties. Het verhoogde risico bestaat bij gebruik via de mond, longen (inhalatie) en injecties. In Nederland betreft het ciprofloxacine, levofloxacine, moxifloxacine, ofloxacine en norfloxacine.

Gebruikt u ciprofloxacine, levofloxacine, moxifloxacine, ofloxacine of norfloxacine? Neem contact op met uw arts. Verander uw dosis niet en stop niet met het gebruik van het medicijn zonder dit met uw arts te bespreken.

CBG (29-05-2019)

03-08-2016 | Vrouw | 19
Urineweginfectie
Gisteren nacht opgenomen in de spoed. Ik had hevige steken in mijn onderrug en was misselijk. Uit bloed en urine test bleek dat er een ontsteking aanwezig was. Infectie van de urinewegen. Ik heb al 3 antibioticapillen genomen en voel me erg suf. Niet leuk want ik moet studeren voor de herexamens.. hopelijk gaat het snel over.

04-06-2011 | Vrouw | 22
Urineweginfectie
Hele nare bijwerkingen gehad met dit medicijn. Misselijkheid en hoofdpijn, en daarnaast vanmorgen een paniekmoment gehad. Gevoel dat mijn keel dik werd en ik niet meer kon slikken/ademen. Verder werd ik erg duizelig en had ik het gevoel elk moment flauw te kunnen vallen. Ook voelde ik mijn armen niet. Een hele nare ervaring. Dit is pas de 2e dag dat ik het medicijn gebruik[lees meer...].

03-03-2019 | Man | 28
ciprofloxacine (750mg)
Urineweginfectie
Beste mensen Wees gewaarschuwd en gebruik dit middel niet en vraag om een alternatief. Ik moest dit middel van mijn huisarts gebruiken omdat hij dacht dat ik urineweginfectie had(was niet het geval). Na 1e inname voelde ik mij al heel erg raar en had ik overal pijn ik dacht dat het normaal was en ging dus verder met her gebruik van dit middel. na 3 dagen gebruik kreeg ik 2[lees meer...]x hyperventilatie aanval en voelde ik mijn hart bijna niet meer en had ik overal pijn hierdoor moest ik naar spoedeisendehulp. Ik moest direct stoppen met dit middel en dus deed ik dat ook na 3 4 maanden gestopt te zijn met dit middel heb ik nog steeds pijn aan mijn linker en rechterkant van mijn lichaam. Mijn gezondheid is door deze medicijn volledig achteruit gegaan en beïnvloed het mij in mijn dagelijkse leven. Gebruik het Aub niet mensen ik wil dat niemand het zelfde gaat meemaken als mij en hoop ik met mijn verhaal jullie voldoende ingelicht te hebben.

31-10-2021 | Vrouw | 30
Urineweginfectie
Ciprofloxacine gekregen na een “verwaarloosde” blaasontsteking. Urine was troebel, maar de bacterie voor een pure blaasontsteking was niet meer te vinden. Veel pijn gehad in de flanken, onderrug, onderbuik en liezen (wijst op een nierbekkenontsteking). Na een week de kuur te hebben ingenomen (2x per dag), gaat het qua pijn al beter (nog wel een doffe pijn in onderrug) en g[lees meer...]een pijn meer met plassen. Helaas heeft de antibiotica niet het gewenste effect gehad, want ik kon weer naar de huisartsenpost met koorts. Nu nitroforantoine gekregen, die hopelijk wel het gewenste effect heeft. Veel last gehad van een vaginale schimmelinfectie (met de nodige paniek en een doktersbezoek tot gevolg), wat schijnbaar een veel voorkomend gevolg is van een antibiotica kuur. Over het algemeen erg belabberd gevoeld van de ciprofloxacine (en de ontsteking zelf), maar verder geen ernstige bijwerkingen ervaren.

27-10-2019 | Vrouw | 32
Urineweginfectie
Sinds eind augustus blaasontsteking die al een paar keer omhoog kroop richting nieren. Voorheen eigenlijk nooit infecties. Steeds net geen nierbekken ontsteking vanwege de kuren. Trekkend gevoel buik en druk buik urine met pus. Heb eerst een hele korte kuur fosfomycine gehad in september voor 1 nacht infectie was na 3 dagen weer terug. Vier weken geleden amoxicilline gehad[lees meer...] tijdens kuur namen klachten volledig af maar na stoppen direct kwamen klachten langzaam terug. Helaas bij de ciprofloxacine hetzelfde. Deze kuur lijk tov de andere kuren helemaal niet aan te slaan al zou dat volgens een kweek die ik heb gehad wel moeten omdat ik gewoon de e coli heb die de ontsteking veroorzaakt. Tijdens gebruik nog steeds last van rug, nieren, drukkend gevoel in buik etc. Laatste dag van de kuur namen klachten nog sterker toe. Heeft niet geholpen. Urine test op lyctocieten bleef positief. Bijwerkingen minimaal had teveel last van infectie zelf. Nu aan vierde kuur furabid en hopen dat deze wel aanslaat!

12-11-2016 | Man | 36
Urineweginfectie
Hallo, Begin oktober had ik een urineweginfectie en ging naar de dokter, werd gevraagd urineonderzoek. De dokter zei dat het een blaasontsteking was en schreef me ciprofloxacine voor 2 x voor 10 dagen. In de dagen dat ik de medicatie nam, voelde ik pijn in de Achillespees, hoofdpijn, branden in de maag en pijn in verschillende delen van het lichaam. Ik lees het etiket en[lees meer...] zag dat dit de bijwerkingen waren. Op de laatste dag alleen de laatste pil nadat ik me echt slecht voelde, ik voelde alsof mijn aderen van de benen waren verwijden, kon niet slapen en ik was de hele nacht wakker van de pijn. In de volgende dagen voelde ik ernstige pijn in de benen onder de dij, duizeligheid, misselijkheid en druk in het hoofd. Ik stuurde een e-mail naar mijn dokter om te vragen of dit een neveneffect was van de drug en die zei dat ik ibuprofen kon nemen voor de pijn. De laatste dag van de medicatie die ik op 2016/10/29 begon, vanaf die dag begon ik alle symptomen die ik beschreef te voelen. Ik kan nu al zeggen dat ik een enorm verschil voel na het nemen van deze medicatie.

07-09-2012 | Vrouw | 38
Urineweginfectie
Ben vandaag begonnen met ciprofloxacine na twee kuren gaan we dit proberen maar ik moet zeggen dat ik na een tablet al aardig wat bijwerkingen voel waaronder benauwdheid en trillen ik weet niet of ik er wel mee door wil gaan vind het allemaal wel eng of ik de dokter moet bellen weet ik niet voel ik me morgen nog zo dan bel ik

13-08-2012 | Vrouw | 40
Urineweginfectie
slechte ervaring, voel mij nu tijdens het gebruik na 5 pillen (kuur duurt tot 18 augustus het is vandaag 13 augustus) vreselijk . Maagpijn heel erg veel kramp, kortademig van de pijn en draaierig/misselijk gevoel. Ik voel me zieker dan voor het gebruik van de medecijnen heel erg opgezette buik alsof die uit elkaar klappen gaat. Ik heb een buik zo opgezet alsof ik hoog zwa[lees meer...]nger zou zijn. al met al vreselijk medicijn, ondanks het bellen van de huisarts adviseerde de assistente mij dit medicijn gewoon te blijven gebruiken.

25-07-2020 | Vrouw | 41
Urineweginfectie
Ik had hieronder van de week mijn ervaringen al gedeeld omdat ik best wat bijwerkingen had zoals maagpijn, hoofdpijn en dubbel zien. Op dag 5 kwam er 's avonds erge pijn bij in mijn kuit. Dag 6 kon ik bijna niet meer lopen, want elke stap deed zo pijn. Op de site van het Nederlandse Genootschap van Huisartsen las ik over het gevaar van dit soort antibiotica, omdat het p[lees meer...]eesontstekingen en scheuringen van de achillespees kan geven en dat je dus bij klachten DIRECT de huisarts moet contacteren. Nu was het weekend, dus de huisartsenpost gebeld en daar had onze eigen huisarts dienst. Die kende de bijwerking niet eens en deed het af als "toeval". Hij zei letterlijk: Je hebt de antibiotica in je hele lichaam en de pijn alleen in je rechterkuit en niet ook in je linker, dus dat is toeval. Ik zou wel mogen stoppen (minstens 5 dagen slikken), maar hij raadde me aan om de laatste 3 pillen toch maar op te maken. Nu zat het me vanmiddag toch niet lekker, want het laatste waar ik zin in heb is een spontane scheuring van mijn achillespees, dus ik heb mijn pil om 19u overgeslagen. Rond die tijd merkte ik dat de pijn wegtrok en ik mijn been weer wat normaler kon gebruiken. Ook lopen ging beter en ik kon zelfs weer druk uitoefenen op dat been. Inmiddels 2 uur nadat ik de pil in had moeten nemen en ik ben zo goed als van de pijn af!!!!! Mensen, lees je goed in, want dit is een antibiotica dat vrijwel NOOIT als 1e gegeven mag worden, vanwege de bijwerkingen. De NGH waarschuwt er zelf voor. Dus als het enigszins kan, laat je adviseren en neem een veiliger alternatief!

06-10-2012 | Man | 50
Urineweginfectie
gebruik dit middel nu 2 dgn. werking tot nu toe ......0 voorheen voor diezelfde ontstekingsklachten Norfloxacine gehad had al bij de 2e tablet een behoorlijk resultaat.

12-06-2020 | Man | 51
ciprofloxacine (750mg)
Urineweginfectie
Dit middel voorgeschreven gekregen na een heftige urineweginfectie. Als je de horrorverhalen in dit forum leest slik je nooit geen antibiotica meer. Echter....ondanks de bijwerkingen mogen we ook erg dankbaar zijn dat dergelijke middelen bestaan. Even een week op gezette tijden de medicijnen innemen en weg is de ontsteking/infectie. In bijna 95 % van alle gevallen werken d[lees meer...]eze medicijnen gewoon goed. Een klein percentage spuwt zijn gal op dergelijke forums. Zorg er voor dat je tijdens de kuur en vooral na de kuur probiotica neemt in de hoogste vorm (scheelt je enorm veel maag en darmklachten vooral na de tijd) en neem extra vitamine C (minimaal 1000 mg per dag) Als je toch misselijk word na de inname helpt het om de tabletten NA het eten te nemen. Succes!

29-08-2015 | Vrouw | 52
Urineweginfectie
heel veel bijwerkingen, ik werd nog zieker dan voordien. Lusteloosheid, grieperig gevoel, bonkende hoofdpijn, stramme gewrichten, pijn aan de achillespezen, en dit laatste was DE waarschuwing om ermee te stoppen!

23-09-2015 | Vrouw | 54
Urineweginfectie
Constipatie, nog meer koorts, geen energie meer, duizeligheid, geen eetlust meer, trillen, voel me nog slechter erdoor

25-06-2016 | Man | 55
Urineweginfectie
Ik voel het meestal vroeg genoeg aankomen mede door doordat ik een suprapub catheter heb voor degene die niet weten wat het is ,een catheter direct door de buikwand in de blaas. Als je gelijk in het begin van de ontsteking kan beginnen dus de 1ste dag 2 en dan de volgen de dag 3 dan heb je de 3de dag al nagenoeg geen last meer, er zit 1 maar aan als je het teveel achter el[lees meer...]kaar slikt kun je er immuun voor worden. Ik heb nog een tip als je arts Ammoxiline clavelaatzuur voorschrijft en je weerstand is niet zo goed dan kun je een schimmel infectie eraan overhouden.

26-10-2016 | Man | 60
Urineweginfectie
Gisteren (25/10/2016) begonnen, vandaag heb ik geen energie meer, ben heel erg moe en ook wel lusteloos. Vorig jaar ook gehad. Tussen kerst en oud en nieuwe op de spoed terecht gekomen, en volgende dag bij huisarts om mijn blaas leeg te laten lopen. Niet fijn.

11-08-2017 | Man | 64
Urineweginfectie
twee keer (met week ertussen) zeven dagen tweemaal 500 mg per dag, moest per se doorgaan van de uroloog en de huisarts. Net geprobeerd te douchen, kan ik niet meer, de gevolgen van de bijwerkingen (nu ruim twee weken na einde tweede kuur) houden aan, lijken wel erger te worden (achillespezen, rugpezen) (ik heb eerder al gemeld 'verschrikkelijk', dit is een update). Heb ove[lees meer...]rigens nog steeds urineweginfectie. Na die twee kuren eindelijk onderzocht, blaasstenen. Moet geopereerd worden, het was zinloos om mij zo volledig kapot te maken met ciprofloxacine, was eind mei al bij de huisarts, uroloog had meteen cytoscopie kunnen doen.

Amoxicilline / Clavulaanzuur (421) - Antibiotica - penicillines breedspectrum