Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

Microgynon '30' (212 meningen)
Yasmin (191 meningen)
YAZ 24+4 (130 meningen)
Marvelon (51 meningen)
Microgynon '20' (40 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

18-12-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Sinds 3 weken gebruik ik deze pil na verwijdering van de spiraal. Ik moet zeggen dat ik nu al een aantal vage klachten ervaar: 1. Hoofdpijn: enorm! 2. Misselijk: gedurende de hele strip 3. Acne: mijn gezicht, en met name de kin lijkt wel een maanlandschap. Daarnaast heb ik opgemerkt dat mijn bloeddruk aanzienlijk is gestegen. Ik wacht het nog even een paar weken[lees meer...] af om het echte resultaat te zien, wellicht dat mijn lichaam nog moet wennen aan deze nieuwe vorm van anticonceptie.
28-08-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

I'm not Dutch, so I'll share my experience in English. I've taken this brand for a year. There have been no serious physical side effects for me, however, I've become very moody and had my downs very often (and they're getting worse as the time passing). I didn't have an obvious PMS before taking the pill and now I have it for sure, a pretty serious one as well. Now I'm [lees meer...]about to finish my last round and changing into another one.
05-02-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Sinds ik begonnen ben aan deze pil merk ik onwijs veel verschillen aan mezelf (zowel fysiek als mentaal) waarvan ik erg geschrokken ben. Zo had ik de eerste paar maanden extreem veel last van moeheid en neerslachtigheid. Deze twee klachten verdwenen iets op de achtergrond maar helaas merkte ik ook op dat ik ontstekingen op mijn wangen kreeg, die ik nog nooit eerder heb ge[lees meer...]had en zich nu ook lijken te vermenigvuldigen in een zeer korte tijd. Ook heb ik nu dagelijks hoofdpijn en ben ik zeer geïrriteerd en huil ik veel sneller. Waar ik ook erg van geschrokken ben, is dat mijn libido zeer laag tot bijna niet bestaand beschouwd kan worden. Dit is ontzettend naar voor zowel mezelf als mijn vriend en heb ik het gevoel dat ik een groot deel van mezelf kwijt ben sinds ik met deze pil begonnen ben. Een definitieve afrader dus!
16-09-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik gebruik dit middel nu 2 maanden. Tot nu toe geen bijwerkingen, op 1 na die niet in de bijsluiter staat en dat zijn puistjes. Zo erg dat het lijkt alsof ik acne heb in de pubertijd. Puistjes zijn ook alleen op mijn wangen/kaaklijn, ik lijk geen puistjes te krijgen op mijn voorhoofd. Voor de rest geen klachten/bijwerkingen
24-05-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Als tiener was mijn menstruatie erg heftig; was een paar dagen echt beroerd, viel soms bijna flauw, dagenlang veel bloeden. Toen ik een vriendje kreeg, wilde ik de anticonceptiepil. Huisarts schreef me deze voor. De pil deed tien jaar lang wat hij moest doen: ik werd niet zwanger, kon menstruatie regelen (werd 4x per jaar ongesteld want ik slikte drie maanden door), bloede[lees meer...]n en krampen werden minder. Na tien jaar ging ik me echter afvragen of ik mezelf nog wel was en was ik de hormonen zat. Toen gestopt met de pil en een koperspiraaltje genomen. Was een erg goede keus. Het enige jammere is dat ik meer bloed (logisch wel) en ik mijn menstruatie niet meer kan regelen. Ik heb echter minder krampen dan tijdens de pil. Belangrijker voor mij nog: ik heb weer het gevoel dat ik leef! Al na een paar weken had ik het gevoel dat 'de mist was opgetrokken'. Ik heb het nooit beseft, maar de pil had mijn emoties en stemming echt vlak gemaakt. Ik had daarvoor het gevoel er niet echt bij te zijn in het hier en nu en dingen te ervaren. Net of er dus een soort mist om me heen had gehangen al die tijd die alles wat somberder maakte en doffer. Ineens leek de zon weer echt te schijnen en ik werd vrolijker en genoot meer van alles. Ik zit zoveel lekkerder in mijn vel. Ook op seksueel vlak ging het er op vooruit. Hiervoor bleef alles, ondanks zin soms, lang droog en had het veel tijd nodig om 'op te warmen'. Nu gaat het als een speer. Bizar dat het zoveel uitmaakt. Als ik dit allemaal eerder had geweten, was ik misschien nooit aan de pil begonnen. Dat ik nu elke maand ongesteld ben, neem ik voor lief. Ik ben weer mezelf!
05-10-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik ben nu al een tijdje bezig met deze pil. Soms ook tussen door gestopt om dat ik dacht dat het aan de pil lag dat ik zoveel lichamelijke klachten heb. Nu weer een week begonnen. En weer verschillende klachten.. enorm veel afscheiding (schimmelinfectie) hormonaal veel pukkels. Buikpijn hoofdpijn.. vind het echt een flut pil..
03-05-2018

Bloedarmoede

Ze zouden dit medicijn niet mogen voorschrijven. Begin hier nooit aan wat een ellende. Ik ben normaliter altijd een energiek en positieve persoon, maar werd in een keer zo somber van dit medicijn. Zogenaamd is dit de beste pil met de minste bijwerkingen. Ja hoor ik heb me nog nooit zo rot gevoeld. Enfin, ben een week gestopt en gaat weer super gelukkig! Liever PMS dan dit![lees meer...]!!
19-07-2019

Menstruatiepijn

Ik ben nu ongeveer al een aantal maanden op weg. Krijg er paniekaanvallen van, hyperventilatie, heel erge opvliegers, huiduitslag en hoge hartslag. Ik heb altijd een mooi gewicht gehad. En tot voor kort heel blij met mijn lichaam al is m'n buik na 2 kinderen natuurlijk wel wat meer geworden maar nu lijkt 't wel of ik een paar maanden zwanger ben. Eerst kon ik 't met kledin[lees meer...]g nog wel verbergen dat ik een klein buikje had over gehouden na mijn zwangerschap maar nu is mijn buik zo veel meer en ik ben nu 3,5 kilo aangekomen. Ik ga hem de vakantie nog slikken en dan stop ik en ik hoop dat mijn hoofdpijn weg blijft want daar is het dus ook beetje voor gegeven. Dus hoop dat ik straks kan dealen ermee. Ik gebruik hem niet voor anticonceptie. Maar wie weet of de kilo's er nog af kunnen gaan? Ik bedoel als ik dan zou stoppen krijg je dan je figuur weer terug? Hartelijke groet M.
13-09-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik gebruik deze pil nu ongeveer 3 maanden. Ik had eerst de Zoely ( echt een aanrader) maar helaas uit de handel gehaald. De Apotheek schreef mij deze pil voor omdat deze het meest zou lijken op mijn oude pil(zoely) NIET WAAR !! de eerste weken gingen oké .. maar ik merkte wel dat mij menstruatie een stuk erger was geworden en het duurde ook langer ( 1,5) week voordat ik v[lees meer...]an heel mijn menstruatie af was (normaal stopte ik en na 3 dagen werd ik ongesteld en op die dezelfde dag begon ik weer met mijn pil. En na dag 4 was t over.. nu ben ik dus een behoorlijk stuk langer ongesteld. Nu sinds 1,5 maand voel ik mezelf vreselijk .. ik weer niet wat ik wil. Huilbuien.. kan soms heel de dag huilen en ik weet niet waarom.. op sommige dagen ben ik ook echt mega misselijk zo erg dat ik ervan moet overgeven.. ( nee nee ben niet zwanger echt niet :-) snacht niet kunnen slapen of in totale angst wakker worden.. ik kan op 1 dag van blij naar boos naar verdrietig gaan ... wat heel veel vrouwen al hier hebben vernoemd... je herkend jezelf gewoon niet! En daar is geen woord over gelogen. Elke vrouw huilt wel eens... maar als je in een bouwmarkt staat en het product is op wat je moet hebben en je staat bijna te huilen .. dan klopt er iets niet .. en al deze ellende is begonnen met DEZE PIL !
18-10-2018

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Horror menstruaties met fors bloed (met stolsels zo groot als +/- een tennisbal) en buik pijnen zo hevig dat ik wel kon flauw vallenvan de pijn. Implanon was in mijn arm gezet maar duurt 6 maandaen voor deze het werk doet vandaar deze tijdelijke hulp
22-12-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Op advies van de huisarts slik ik deze pil 3 maanden aan één met 1 stop week ertussen. Geen last van bijwerkingen en mijn acné is verminderd. Alleen in de stopweek vlamt dit op. Geen last van bijwerking.
27-01-2020

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik gebruik hem nu een half jaar ben een vrouw van bijna 35 maar gebruik hem niet als anticonceptie maar eerder voor mijn stemmingen . als ik hem niet slik in de stopweek ben ik een soort van in puin. Ik huil om de stomste zinnen die ik uit spreek emotioneel labiel. Door de anticonceptiepil ben ik wellicht aseksueel geworden maar wel stabieler , Ik heb geen last mee[lees meer...]r van schommelingen en depressieve gevoelens Ik ben inderdaad zoals ik verder lees van andere heel erg afgevlakt. maar ik ben een single vrouw en ik vind dat eigenlijk wel prima. Ik heb wel nog een kinderwens ik wil heel graag een bam moeder worden. Ik heb het geaccepteerd dat ik alleen blijf maar ik zou toch wel mijn eigen gezinnetje nog willen. maar daar komt het al, Ik heb een angst om te stoppen nu met deze pil want ik denk dat ik dan echt in een zwart gat ga vallen, het gat van realiteit. Dankzij de pil lijkt alles verbloemd en mij niet te raken, inderdaad emotie dood. Ik ben er niet van aangekomen eerder afgevallen, Ik heb ook geen last van pijnlijke borsten en ook geen hoofdpijn. Maar wel een rustigere huid. want ik had voor mijn pilgebruik last van melasma in mijn gezicht. Ach ik weet het allemaal ook niet meer Ik heb nog 5 jaar voordat ik niet meer vruchtbaar ben. 12 jaar geleden heb ik deze pil ook geslikt toen werd ik er wel depressief van maar nu maakt het mij beter. dus op een schaal van 1 op 10 werkt deze als een tien voor mij. Maar helaas ben ik hier wel psychisch afhankelijk van geworden verslavend werkt het ,een soort van uitstel Van executie? Ik snap eigenlijk ook niet hoe dit zo inderdaad legaal verkocht wordt ik weet dat als ik ga stoppen mijn hele leven weer in puin ligt.
08-04-2019

Endometriose

effectiviteit op endometriose weet ik niet, is niet getest in die periode.
12-07-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Op advies van specialist kreeg ik Levonorgestrel/ethinylestradiol. Er was geen merk bij genoemd. In de apotheek kreeg ik Sandoz. Vanaf dag 1 heel veel bijwerkingen: missselijk, overgeven, buikkrampen, duizelig, zweet aanvallen, wakker worden van de misselijkheid en pijn. zweet aanvallen. Omdat ik er zo ziek van werd, terug naar de huisarts gegaan, die behandelin[lees meer...]g van specialist over nam. Ze zeid dat ik het wel moest blijven gebruiken en nog een tablet proberen. Helaas wordt het alleen maar erger. Zelf vermoed ik nu dat het komt door de hulpstoffen die in het medicijn zitten. Ik heb gevraagd of ik wat anders kon krijgen. Dat kon niet omdat dit het medicijn is wat wordt geleverd, omdat het het goedkoopste is. Nu is goedkoop in mijn geval duurkoop. En ik moest het nog zelf betalen ook. Dus wat is nu dat het goedkoop is, de verzekering betaald het niet eens. Je bent ook verplicht om meteen een heel doosje van 3-strips af te nemen. Terwijl bij andere medicijnen je vaak ook gewoon de eerste keer 1 strip of enkele stuks kan krijgen. Medicatie verspilling als dus blijkt dat het niet geschikt voor je is.
01-05-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik ben door dit product nog nooit zwanger geraakt. Dat is dan ook het enige positieve aan deze hele pil. Vanwege het huidige zorgstelsel krijg ik elke keer een andere pil, die wellicht dezelfde hoeveelheid hormonen bevatten, maar wel andere hulpstoffen waar ik niet goed op reageer. "Pech" volgens de huisarts en de apotheek. Overigens wel lastig om een recensie te plaatsen [lees meer...]voor dit middel omdat dus elke variant van deze pil weer andere hulpstoffen heeft en daarmee andere bijwerkingen.
26-11-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Weiger deze pil alsjeblieft, het is één brok ellende. Stemmingswisselingen, hoofdpijn en paniekaanvallen, die met de tijd steeds heftiger worden. Mijn relatie ging er bijna aan onderdoor, ik kreeg zéér nare bijna dwangmatige gedachten en had last van doorbraakbloedingen. Zonder pil, en nu met nuvaring (welke lokaal de hormonen afgeeft ipv door het gehele lichaam) is mijn l[lees meer...]even een stuk rustiger en mijn relatie een stuk gezonder.

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum