Ervaringen met Ethinylestradiol / Levonorgestrel

Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

chronische vermoeidheid depressief borst voelt zwaar aan pijnlijke borsten haaruitval vaginale droogheid puistjes gewichtstoename borst doet pijn

Microgynon '30' (229 meningen)
Yasmin (219 meningen)
YAZ 24+4 (148 meningen)
Zoely (83 meningen)
Marvelon (53 meningen)

08-12-2021 | Vrouw | 32
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Omdat mijn man vruchtbaarheidsproblemen heeft starten we volgende maand een ICSI traject. Ik ben 17 maanden niet aan de pil geweest. Hiervoor aan de Yaz 24/4 en daar ging ik heel erg goed op. Ik zag dan ook geen probleem met deze pil. Ik slik hem nu een week en er komt niets uit m’n handen, neerslachtig, nergens zin in, niet happy, huilbuien die spontaan opkomen. Zware en [lees meer...]gezwollen borsten, vocht vasthouden. Het is een lichte pil dus ik had dit niet verwacht. Maar schrik hier enorm van en lees in alle reacties op deze pil dezelfde ervaringen. Ik dacht dat een hoop tussen m’n oren zat omdat we een traject in gaan. Maar dit is niet wie ik ben. Ik moet hem nog even doorslikken tot de behandeling begint. Maar ik zou nooit deze pil meer willen of aanraden!

18-06-2020 | Vrouw | 32
Stemmingswisselingen

04-03-2024 | Vrouw | 33

depressief chronische vermoeidheid

Extreme vermoeidheid/uitputting, depressieve klachten. Na 2 mnd gebruik gestopt en klachten verdwenen na 3 weken

05-10-2022 | Vrouw | 33
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb verschillende anticonceptie middelen gebruikt. Sinds ik kinderen heb gekregen lijk ik erg gevoelens te zijn voor extra hormonen. Ik heb deze lichte pil gekregen vanwege extreme hoofdpijnen en veel bloedverlies tijdens menstruatie. Maar ik kreeg na een paar maanden steeds meer last van negatieve gevoelens. Het begon met paniekaanvallen gepaard met hartkloppingen. [lees meer...]Na een tijdje bij de praktijkondersteuning gelopen te hebben dacht ik... Er moet toch een reden zijn voor dit. Ik herken mezelf niet meer. Ik ben altijd positief en rustig. Heb ik iets meegemaakt wat stress geeft onlangs? Niet echt.. Toen begon ik wat te lezen over hormonen, vitamines etc. En ben ik gestopt met de pil. Het voelt in ieder geval als een enorme opluchting. Die paniekaanvallen zijn zo zwaar. En vervelend. Ik slik magnesium en b12 nu voor mijn stofwisseling en energie. Sport en let op mijn voeding. Hopelijk helpt het. Maar voor nu geen anticonceptie pil meer....

23-07-2023 | Vrouw | 34
Menstruatiepijn
Ik heb van mijn 14e tot mijn 26e deze pil geslikt wegens erge pms. Na het stoppen duurde het drie jaar voor ik zwanger was, en in die tussentijd is de menstruatie ook medicinaal op gang gebracht. Nu twee kids later heb ik mijn normale cyclus terug en dat was niks: korte cyclus waarbij ik een week lang zo ontzettend ongesteld ben dat niets helpt (niet tegen de pijn maar voo[lees meer...]ral de hoeveelheid) en daarvoor ben ik een flinke tijd depressief en chagrijnig. Ik ben wel regelmatig dus kan er de klok op gelijk zetten. Omdat er dan weinig leuke tijd over blijft toch weer aan mijn vertrouwde pil gegaan, maar ik weet niet of ik blij ben. Merk dat ik heel neerslachtig ben, en kwam meteen binnen drie weken 5 kg aan. En dat is bijzonder want ik probeer al twee jaar aan te komen en niks lukte. Heb vooral een hele opgezette buik, maar ook veel meer hoofdpijn. Wel is mn ongesteldheid veeeel minder heftig en lang, en daarbij kan ik af en toe overslaan en ook plannen…. Tsja waar doe je dan goed aan?

21-05-2023 | Vrouw | 34
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik had altijd microgynon en ervoer geen problemen. Toen kreeg ik deze goedkope rommel die zogenaamd hetzelfde is. Krijg hier ernstige hoofdpijn van, buikklachten, misselijkheid en maagzuur. Ook krijg je zeer snel doorbraakbloedingen. Ik word er ook zeer somber van en heb juist hele afgevlakte emoties. Met de pil veel haaruitval en nu niet meer. Ik ben gestopt met deze rot[lees meer...]pil.

27-01-2020 | Vrouw | 34
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/125ug)
Ik gebruik hem nu een half jaar ben een vrouw van bijna 35 maar gebruik hem niet als anticonceptie maar eerder voor mijn stemmingen . als ik hem niet slik in de stopweek ben ik een soort van in puin. Ik huil om de stomste zinnen die ik uit spreek emotioneel labiel. Door de anticonceptiepil ben ik wellicht aseksueel geworden maar wel stabieler , Ik heb geen last mee[lees meer...]r van schommelingen en depressieve gevoelens Ik ben inderdaad zoals ik verder lees van andere heel erg afgevlakt. maar ik ben een single vrouw en ik vind dat eigenlijk wel prima. Ik heb wel nog een kinderwens ik wil heel graag een bam moeder worden. Ik heb het geaccepteerd dat ik alleen blijf maar ik zou toch wel mijn eigen gezinnetje nog willen. maar daar komt het al, Ik heb een angst om te stoppen nu met deze pil want ik denk dat ik dan echt in een zwart gat ga vallen, het gat van realiteit. Dankzij de pil lijkt alles verbloemd en mij niet te raken, inderdaad emotie dood. Ik ben er niet van aangekomen eerder afgevallen, Ik heb ook geen last van pijnlijke borsten en ook geen hoofdpijn. Maar wel een rustigere huid. want ik had voor mijn pilgebruik last van melasma in mijn gezicht. Ach ik weet het allemaal ook niet meer Ik heb nog 5 jaar voordat ik niet meer vruchtbaar ben. 12 jaar geleden heb ik deze pil ook geslikt toen werd ik er wel depressief van maar nu maakt het mij beter. dus op een schaal van 1 op 10 werkt deze als een tien voor mij. Maar helaas ben ik hier wel psychisch afhankelijk van geworden verslavend werkt het ,een soort van uitstel Van executie? Ik snap eigenlijk ook niet hoe dit zo inderdaad legaal verkocht wordt ik weet dat als ik ga stoppen mijn hele leven weer in puin ligt.

18-06-2021 | Vrouw | 35
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/125ug)
Vraag me af ik ben ineens ongesteld al 3wk met mn spiraal nu kreeg ik deze pil voorgeschreven maar weet iemand hoe snel het bloeden dan stopt?

24-04-2021 | Vrouw | 35
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na mijn 2 zwangerschappen extreme PMS ontwikkeld. Zo erg dat ik niet meer functioneerde vanaf mijn eisprong. Als meisje altijd al heftige menstruaties gehad, zo erg dat ik er echt elke maand ziek van was. Na mijn zwangerschappen vanaf eisprong, zwaar depressief, buikpijn, paniek en angstaanvallen. Dit verdween op het moment dat ik ongesteld werd. Na overleg met de huisarts[lees meer...] deze pil voorgeschreven gekregen en ik merkte naar een aantal weken echt al verschil. Alsof mijn hormonen in balans zijn. Ik lees veel negatieve reacties maar mij heeft het mijn leven echt veranderd! Ik slik hem overigens door, heb nog geen doorbraakbloeding dus helemaal top!!

27-12-2020 | Vrouw | 35
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Vroeger jarenlang de Diane geslikt, toen geen problemen. Een maand hiervoor een week de Mirena gehad, deze gaf ook bijwerkingen, maar niet dezelfde. Hierom eruit laten halen. Ik heb deze pil maar drie dagen geslikt. Elke keer een half uur na inname begon mijn linkerarm te tintelen, en dit trok naar mijn kaak. Mijn middenrif had een raar beurs gevoel. Mijn recherborst v[lees meer...]oelde ook raar, ik nam aan dat het was omdat ze op zouden zwellen. Hoewel vreemde dat het alleen de rechterkant was die naar aanvoelde. Het voelde alleen anders dan normaal, een soort vage spierpijn. Gestopt met slikken, menstruatie kwam en ging als gewoon. Daarna krijg ik aan een stuk door paniek aanvallen. Vervolgens dat vage gevoel wat ik in mijn borst heb in mijn tong, dit trekt naar mn mond, kaak, gezicht, keel, oksel en uiteindelijk borst. Ookal zijn de meeste paniekaanvallen weg, het rare gevoel blijft dagelijks terug komen. En dit is weken later, terwijl ik de pil zelf maar 3 keer heb geslikt. Ik heb liever de oncomfortabele 'normale' klachten tijdens mijn menstruatie, ookal zijn ze lastig, ik weet tenminste wat er in mijn lichaam gebeurd!

20-06-2020 | Vrouw | 35
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/125ug)
Ik ben bang dat mijn neerslagtigheid en depri momenten toch echt van deze pil afkomen! Na een weekend depri op het balkon gezeten te hebben toch maar de bijwerkingen gaan opzoeken! Ik schrok van alle verhalen.... Ik ga maandag toch maar even de dokter bellen!

14-01-2024 | Vrouw | 36

03-12-2021 | Vrouw | 36
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ben nu 36 jaar en slik meer dan 10 jaar deze pil. Voorheen slikte ik 2 hormoon pil, maar wilde van de menstruatie perikelen af. Ik kreeg de 1 hormoonspil Levonorgestrel-Ethinylestradiol voorgeschreven. Door de tijd heen heb ik verschillende merken gekregen. Er werd door de zorgartsen/apotheek verteld dat de werkzame stoffen ongewijzigd waren gebleven. Ik las n[lees meer...]ooit de bijsluiter en heb achteraf gezien jaren klachten gehad die ik toeschreef aan mijn werkomstandigheden. Na veranderingen in mijn werk bleven de klachten zich aanhouden, waardoor ik dacht dat het gewoon aan mijn sensitieve persoonlijkheid lag. Mijn klachten zijn voornamelijk: - langdurig neerslachtigheid - weinig zin in sociale contacten/niet echt van genieten - onregelmatige emotionele huilbuien - regelmatig feedback van mijn omgeving dat ik in een bubbeltje zou zitten - regelmatig denken aan suïcide: op en af aan trajecten aan psychische hulp - vaak vermoeid na werk en geen motivatie om dan nog te sporten - soms zeurderige pijn in buik/ ook periode gehad stekende pijn rond buikstreek - enkele keren pijn rond borst streek bij inspanning (1 a 2 x per jaar) - enkele keren tintellende bovenbeen (1 a 2 x per jaar) - soms hoofdpijnen aan 1 kant van mijn hoofd (mini migraine?). Door voornoemde gemoedsstemming ( achteraf gezien zeer waarschijnlijk de bijwerkingen) ben ik, meer dan 7 jaren, geen relaties aangegaan en had ik dus ook geen seksuele gemeenschap. Over de effectiviteit van de pil kan ik niet meer zeggen dan dat ik niet menstrueerde en dat achtte ik al voldoende. Inmiddels heb ik de bijsluiter gelezen en schrok mij een hoedje. Het verklaart de langdurige klachten en ik zit ook in een risico categorieleeftijd (>35 jr).

23-07-2022 | Vrouw | 38
ethinylestradiol/levonorgestrel (0,15/0,3)
Premenstrueel syndroom (PMS)
Zonder pil veel last van angsten/moeheid/en migraine door de PMS. Met deze pil nergens last van echt ik ben zo dankbaar voor deze pil. Ik hoor veel klachten van mensen maar voor mij is hij levensreddend mijn emoties zijn stabiel ik schommel niet meer. Ik was altijd een week voor mijn menstruatie erg moe/hoofdpijnen/angstig. Nu met deze pil Is alles mooi stabiel en ervaa[lees meer...]r ik deze klachten niet meer.

20-03-2024 | Vrouw | 39

haaruitval vaginale droogheid puistjes

Deze pil zorgde er geleidelijk voor dat mijn vagina zo droog werd, dat zelfs toiletpapier uiteindelijk pijnlijk werd. Gemeenschap was daardoor niet te doen en het voorspel voelde ook niet prettig. Met andere pil, microgynon 30 bijvoorbeeld, nooit deze klachten gehad. Na het stoppen na enkele weken flink haaruitval en veel last van puistjes, dit hield een paar weken aan. Al[lees meer...] met al een zeer vervelende ervaring met een lange nasleep

19-08-2023 | Vrouw | 39
Onregelmatige menstruatiecyclus
Vuile smerige pil. NOOIT meer! Kreeg er slapeloosheid van en mijn maandstonden die 4 maanden uitleven. Na die 4 maand overgeschakeld naar andere pil en was nog geen halve strip ver of daar waren mijn maandstonden terug maar met veel pijn het leken wel persweeën zat bijna op spoed. Slapeloosheid ook verdwenen na stoppen met desolina. Lijkt wel vergif ipv een pil