Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

Microgynon '30' (213 meningen)
Yasmin (192 meningen)
YAZ 24+4 (133 meningen)
Marvelon (51 meningen)
Microgynon '20' (40 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

07-08-2019

Endometriose

Op het vermoeden van Endometriose is deze pil (leverancier Wecare) voorgeschreven na 8 jaar geen gebruik van hormonale anticonceptie. Na 1 dag was ik al zo misselijk en duizelig dat ik ziek naar huis ben gegaan. Uiteindelijk bijna 1 week in bed gebleven voordat ik besloot dat het echt niet ok was. En in overleg met artsen (gyneacoloog, huisarts en neuroloog) overgestapt b[lees meer...]en naar microgynon 30 van Bayern. Deze heb ik in het verleden zonder bijwerkingen geslikt. Ik ben hier erg van geschrokken, inmiddels weet ik dat, ondanks dat de werkzame stoffen hetzelfde zijn, de apotheek een alternatief geeft wanneer niet expliciet microgynon 30 wordt voorgeschreven door de arts. Mijn eigen aptheek (deze pil via ziekenhuis apotheek verkregen) heeft mij verteld dat de pillen van Wecare inmiddels niet meer geleverd worden, ik heb waarschijnlijk restvoorraad gekregen. Weet niet waarom de pillen niet meer geleverd worden. Op deze wijze verlies je wel het vertrouwen. Als de intentie was om kosten besparend in te kopen is dat in mijn situatie al aardig mislukt. De overige kosten, die niet ten laste van mijn eigen risico komen zijn al veel hoger dan die 2 euro die met inkoop bespaard is.
05-02-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik lees allemaal verhalen over depressie en angst tijdens het slikken van deze pil, maar ik heb van nature een angststoornis en deze is juist grotendeels verdwenen door deze pil. Daar kwam ik achter toen ik stopte met de pil en weer mega angstig werd. Ik ben dus maar weer begonnen, voel me beter met pil. Afgezien van hoofdpijn in de stopweek. Het kan dus ook anders!
07-12-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Doordat de vorige pil niet meer voorhanden was kreeg ik deze pil. Nu naar maanden deze pil geslikt te hebben moet ik toch mijn conclusie kwijt. Neem een andere pil. Veel kilo’s bijgekomen met hetzelfde eetpatroon als van te voren. Stemmingswisselingen zijn dagelijks erger aan het worden. Te veel hormonen in deze pil. Ik ben zelfs midden in de maand gestopt omdat ik er geno[lees meer...]eg van had en het gaat me nu stukken beter. Denk goed na voordat je aan deze variant van pil begint
12-04-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Na 10 jaar een spiraal gehad te hebben besloot ik om de pil te gaan gebruiken. Mede vanwege kinderwens op korte termijn. Ik pas één week bezig maar ik voelde me zo slecht de afgelopen week dat ik de link ging leggen met de pil waar ik net mee begonnen ben. Nu ik alle recensies lees ben ik blij dat ik nu de link al heb gelegd. Ik voelde me richting het depressieve afgelop[lees meer...]en dagen en dat baarde me natuurlijk zorgen want waag kwam het vandaan? Mijn vriend merkte het ook aan me en ik stop er per direct mee. Dan maar andere voorbehoedsmiddelen gebruiken. Als ik daardoor beter in mijn vel zit. Ben wel geschrokken van alle reacties die ik las, vroeger had ik de microgynon en daar nooit last van gehad.
22-08-2018

21-03-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Nooit zal ik meer dit anticonceptiemiddel gebruiken. Wat een vreselijke weken zijn het geweest. 6 dagen pil geslikt, gestopt en pas 2 weken erna weer enigzins normaal voelen. Wat een troep zeg.
10-07-2018

Lage rugpijn

Wel 70% minder rugpijn de 1e keer bij eisprong en menstruatie. Maar n bezig met 2e menstruatie en alles wat slecht kan gaat slecht.... zie symptomen
24-05-2018

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Na een pauze van 6 jaar wee aan pil begonnen. Ik wilde de originele Microgynon 30, maar ik kreeg helaas deze pil. Na 1 maand begonnen de klachten. Tweemaal blaasontsteking, ernstige maag- en darmklachten, kramp in spieren en veel misselijk zijn. Ben door de mallemolen gegaan in het ziekenhuis (ik verdacht de pil destijds nog niet), maar men vond niks. Nu 5 maanden later he[lees meer...]b ik besloten deze pil niet meer te nemen. Ik ben gemiddeld twee weken in de maand geveld door ernstige buik/rugpijn en mijn priveleven lijst hier hevig onder. Bijkomend nadeel: deze pil is een slag groter dan de Microgynon en is ruw, ik kon hem amper doorslikken.. Na alle gruwelverhalen die ik heb gelezen is het even klaar voor mij. Ik duim dat mijn natuurlijke menstruatie weer op gang komt en hopelijk minder heftig zal zijn.
27-11-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Sinds ik deze pil gebruik (plm. 2 jaar), heb ik regelmatig last van doorbraakbloedingen en buikpijnen en ben ik chronisch moe (ik ben een dertiger!) , voel me emotioneel afgevlakt en heb nooit zo sterk GEEN behoefte aan sex gehad als nu. Ik schrok van de vele andere vrouwen die dit blijkbaar ook zo ervaren en ga acuut stoppen met deze pil. Ik dacht al die tijd dat het puur[lees meer...] aan stress lag! Dit alles nooit zo gehad met microgynon, maar die ging uit het zorgpakket. Fijn dat we zelf mogen kiezen welke rommel we in ons lijf stoppen, met die zorgkosten die we hebben.
25-08-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Moest 3 maanden deze pil slikken ivm mogelijke cystes. Ben nu na anderhalf strip per direct gestopt, nadat ik al deze verhalen las en spontaan in huilen uitbarstte. Ik voel me zo vreselijk somber de laatste weken, emotioneel afgevlakt, heb nergens zin en geen gekke bui meer gehad. Mijn libido is volledig weg en heb last van zweetaanvallen. Voel me continu moe en lusteloos.[lees meer...] Ik ben nu 38, heb eerder microgynon30 geslikt vanaf mijn 16e tot en met 25 en na 2 bevallingen nog een poosje. Na mijn 30e gestopt en voelde me toen ineens weer 'gewoon' worden, mijn libido kwam weer terug. Maar het effect van deze pil is vele malen erger, heb me nog nooit zo gevoeld!! Wat een vreselijke pil is dit. Grote afraden.
12-02-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

In 2017 weer begonnen met deze pil,welke inmiddels van een andere fabrikant was dan voorheen, na 2 jaar niet te hebben geslikt. Recent weer gestopt, had steeds vaker tussentijdse bloedingen, op het laatst continu, steeds minder sexdrive,en mentaal ging het helemaal mis: stemmingswisselingen als een pingpong-bal, algeheel depri gevoel terwijl je het gevoel hebt;"dit gaat [lees meer...]ben ik niet" en in dat ruime jaar erg aangekomen ondanks onveranderd eet en leefpatroon. Van zelfverzekerd naar onzeker-angstig-depri. Inmiddels 3 weken gestopt en de bloedingen zijn vrijwel gelijk gestopt,ik voel me elke dag helderder, energieker worden, alsof een grijze deken weg trekt en de lust is ook weer duidelijk terug aan het komen ;-)
27-03-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Deze pil heb ik vorig jaar vanaf sept 2018 tot halverwege jan 2019 geslikt. Even gestopt vanwege een ander voorval! Eind feb weer gestart en meteen viel ik terug in Mn oude negatieve patroon van de maanden ervoor tijdens gebruik van dit medicijn. Ik kreeg geen enkel positief lichtpunteer en dit terwijl ik een tevreden mens ben, heb voor mijn gevoel alles redelijk goed voo[lees meer...]r elkaar. Zo Mn zorgen maar dat is te overzien. En nu de afgelopen 1,5u is er geen dag voorbij gegaan of ik heb wel gedacht ik stop ermee ik wil op deze manier niet leven. Wat een moeilijk iets is dit om je gevoel uit te leggen. Totaal geen moment meer gehad om nog positief te denken. Opgejaagd, paniek, zenuwachtig, vreetbuien, abnormaal zweten vooral s’nachts maar t ergste is de gedachten dat je niet meer wil leven, verschrikkelijk zeg!! Ik ben er accuut mee gestopt en merkte na de eerste dag zonder al gelijk een verschil. Binnen 2 weken ben ik 3,5kg aangekomen volgens mij ook door t vasthouden van vocht! Fijn dat t voor sommige mensen een uitkomst biedt maar ik slik t nooit meer. Ik kan niet goed onder woorden brengen wat een naar gevoel mij dit medicijn heeft gegeven. Ik ga terug naar de gynaecoloog natuurlijk om dit te vermelden. Het was t laatste probeersel, wat hierna volgt zie ik wel, maar nooit hormonen meer.
13-05-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Het product is effectief, want niet zwanger geworden. Maar ik ben heel lang erg vergeetachtig geweest en daardoor heb ik niet optimaal kunnen functioneren, ook niet op mijn werk. Het was ook niet continu heel ernstig te noemen. Maar de laatste periode dat ik deze pil gebruikte was het echt abnormaal. Ik dacht echt dat er iets goed mis was met mijn hersenfuncties. Als je he[lees meer...]t ene moment denkt: "oh, dit moet ik even opschrijven". Je pakt een pen en het volgende moment ben je het al kwijt. En je komt er echt niet meer op. Gedachten of woorden die tegen je gesproken werden, leken op wolkjes weg te zweven. En letterlijk zo weer je andere oor uit. Als de telefoon ging, en ik mijn werk onderbrak om het gesprek te nemen. Wist ik naderhand niet meer welke taak ik voor het gesprek uitvoerde. Ik kon gewoon niet meer op mezelf vertrouwen. Ik heb het weleens bijgehouden wat ik zoal vergat. Dat waren in 2 dagen wel iets van 15 dingen. Uiteindelijk overgestapt op een andere pil. En na enkele dagen waren de klachten over. Ik ben weer in controle, en in staat mezelf te organiseren. Dat ik hier jaren mee doorgelopen heb, en nooit iets ondernomen heb..... Het zal ook wel iets van schaamte zijn geweest, je wilt niet aan jezelf en de buitenwereld toegeven dat je bovenkamer niet goed functioneert. Maar zo blij dat ik van deze vage klachten af ben. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Ik kon destijds geen soortgelijke klachten terugvinden bij deze pil.
31-07-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Fijn om niet ongewenst zwanger te raken, maar vervelend van de lange menstruaties.
05-05-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ben 5 jaar geleden overgestapt van Mersilon naar deze pil. Sins ik deze pil gebruik was ik niet meer dezelfde, van vrolijk en positieve springen in het veld, een saaie chagrijn. Ik ben een vrouw van 45 jaar en heb geen relatie meer, dus op een gegeven moment zag ik het nut van de pil innemen ook niet meer in omdat ik ook geen gemeenschap meer heb. Ben dus een maand ges[lees meer...]topt ermee, vond het wel een beetje eng omdat ik een leeftijd heb waar de overgang ook op de loer ligt. Ik heb me in die maand nog nooit zo gelukkig gevoelt nergens last van en ik was weer de vrolijke mafketel die ik vroeger was. Anyway de maand daarna toch weer begonnen ermee omdat mijn vriend en ik weer contact hadden met elkaar, zekere voor het onzekere, en ja hoor daar was de chagrijnige heks weer. Om een heel lang verhaal kort te maken, ABC IK KAP ERMEE, wat een ellendig spul is dit zeg het beïnvloed gewoon mijn leven. Geen aanrader dus. Vanaf nu lekker ontpillen en die troep hoef ik niet meer in mijn lijf zeker deze pil niet. Ik ben wel geschrokken van alle reviews, maar heel veel puzzel stukken vallen op zijn plaats in mijn beslissing. dank daarvoor dames.
23-04-2020

Zwangerschap

Heb sinds ik dit gebruik haaruitval en stemmingswisselingen deporessief ik ben dr nu mwe gestopt troep is het

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (539) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum