Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

Microgynon '30' (212 meningen)
Yasmin (190 meningen)
YAZ 24+4 (130 meningen)
Marvelon (51 meningen)
Microgynon '20' (40 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

08-04-2019

Endometriose

effectiviteit op endometriose weet ik niet, is niet getest in die periode.
19-02-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Rond mijn 13/ 14e begonnen met deze pil. Altijd goed gegaan, wel altijd al een hele lage libido door deze pil. Nooit ergens last van gehad maar nu ong 1.5 jaar toch last van erge dipjes als ik de laatste week slik. Ook echt me om alles druk maken. Dat is niet altijd maar wel elke maand dat ik een soort "aanval" krijg van gevoelens. Het is echt vreselijk, daarom van de week[lees meer...] een afspraak maken bij de dokter.
14-01-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik heb deze pil ongeveer 5 jaar geslikt. Eerst was ik erg tevreden, weinig bijwerkingen. sinds 1.5/2 jaar geleden begon ik me steeds meer somber te voelen, zonder specifieke reden. Misschien goed om erbij te vermelden dat dit gewoonlijk helemaal niets voor mij is. Ik wist dan ook niet waar het aan lag. Ook begon ik steeds meer last te krijgen van stemmingswisselingen en he[lees meer...]el veel paniek in mijn hoofd/lichaam om hele kleine, simpele dingen. Ik kon me letterlijk overal helemaal ziek van piekeren, terwijl ik dit nooit heb gehad. Daarnaast nam mijn zin in seks ook enorm af en was dit alleen weer normaal (net als alle bovenstaande klachten) als ik in mijn stopweek zat of mijn pil niet slikte. Hierdoor heb ik dan ook besloten over te stappen naar een Kyleena spiraal die ik over een week ga laten zetten omdat hier veel minder hormonen inzitten die alleen werken in je baarmoeder, en niet in je hele lichaam, zoals bij de anticonceptiepil.
02-11-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Sinds twee/drie weken voel ik mij erg moe, zou ik de hele dag kunnen slapen. Ook voel ik mij lusteloos, duizelig, stemmingswisselingen, soms hoofdpijn. Overigens ben ik twee maanden geleden bevallen en dacht ik dat het daardoor kwam. Maar de eerste weken had ik nergens last van. En toen bedacht ik mij dat ik drie weken geleden ben begonnen met deze pil en is het toen eigen[lees meer...]lijk begonnen. Dit is een andere pil dan ik eerst had een deze werd mij voorgeschreven door de apotheker. Na mij eerste bevalling was ik ook weer begonnen met de pil (had ik nog mijn oude pil) en had ik nergens last van. Maandag moest ik eigenlijk weer beginnne aan een nieuwe strip maar ik ga deze niet slikken en kijken of het aan de pil ligt.
10-10-2018

Overgang

Heb deze pil omdat ander merk niet beschikbaar is. Enorme nare bijwerkingen. Migrainehoofdpijn, onrustig slapen, erg droge mond en tinteling in tong. Direct GESTOPT na twee dagen gebruik. Er moet snel iets veranderen aan dit medicijnbeleid in Nederland.
05-04-2018

Menstruatiepijn

Na ongeveer een jaartje gestopt te zijn met deze pil, toch weer begonnen vanwege zeer ernstige menstruatiepijn en PMS. Na enkele dagen kreeg ik pijnlijke borsten, gelukkig verdwenen deze alweer snel. Daarna voelde ik me 2 weken prima, vervolgens kwam er een extreme vermoeidheid opzetten die niet meer is overgegaan. Continu doorbraakbloedingen/ongesteld met buikkrampen, hoo[lees meer...]fdpijn en 's ochtends moe wakker worden met hoofdpijn en een drukkend gevoel op maag/darmen. Ik ga snel de huisarts bellen op zoek naar een andere oplossing want zo moe en lusteloos wil ik mij niet meer voelen.
03-04-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Op mijn 17e begonnen met de pil en ik bleek erg gevoelig voor de hormonen. Elke pil leidde tot braken, totdat ik op deze pil van fabrikant Wecare ben overgestapt. Eerste pil waarvan ik niet hoefde te braken. Tot mijn 22e gebruikt en al die jaren last gehad van vage klachten als duizeligheid, misselijkheid en vermoeidheid. Uiteindelijk op mijn 22e besloten te stoppen al[lees meer...]s 'test'. Ik voelde me zonder pil meteen stukken beter, maar kreeg last van ernstige acné. Ondanks het feit dat deze pil niet werkzaam schijnt te zijn tegen acné, heb ik tijdens het gebruik nooit last gehad van acné en begon dit pas toen ik met de pil stopte. Ik neig er dus naar opnieuw te starten met deze pil, om te testen of de acné weer verdwijnt.
17-02-2018

Acne/puistjes

12-02-2018

Zwangerschap

Pil doet goed zijn werking. Alleen de bijwerkingen zijn minder. Flinke hoofdpijn tot bijna migraine aan toe. Misschien ook wel de ziekte van crohn eraan over gehouden. Daarna overgestapt op het kyleena spiraaltje.
25-12-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik ben op mijn 16e begonnen met de pil. Nooit klachten gehad, alles ging goed. Op mijn 21e hiermee gestopt omdat ik toch geen vriendje had, en vond het onnodig om hormonen in mijn lichaam te stoppen zonder reden. Toch begin dit jaar weer gestart ivm geslachtsgemeenschap. Ik voelde mij na 2 weken minder vrolijk, had nergens zin in en vond alles stom en negatief. Ik zat niet[lees meer...] lekker in mijn vel en vond het leven niks aan. Ook was ik heel kattig tegen mensen om mij heen en kreeg ik huilbuien zonder reden. Ik had geen zin meer in seks en had vaker hoofdpijn. Ik ben hiermee naar de huisarts gegaan en overgestapt op de orginele Microgynon 20. De klachten werden iets minder, maar gingen zeker niet weg. Nu heb ik besloten om er helemaal mee te stoppen en ben ik mezelf weer..
12-11-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Na het lezen van vele recensies van deze pil kreeg ik het idee dat ik veel van mijn klachten met het gebruik van deze pil te maken hebben. Moe, afgevlakte emoties, gewichtstoename en geen zin in sex. Ik slikte deze de laatste paar jaar van het merk Mylan en ben sinds 2 weken overgestapt op het merk Sandoz (ik kan helaas nog geen verschil merken). Volgens de Apotheek zit[lees meer...]ten er in ieder merk andere hulpstoffen waar de bijwerkingen vandaan kunnen komen. Ik ben zeer benieuwd van welk merk jullie bijwerkingen zijn!!
28-03-2020

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Nadat ik mijn vriend leerde kennen op latere leeftijd, besloot ik anticonceptie te nemen omdat ik zeker geen kinderen wilde en inmiddels 40 jaar oud was.. de pil leek me de ideale optie... makkelijk ook je kon eens een maandje doorslikken..maar na 5 jaar kreeg ik steeds meer last van hoofdpijn en mijn psyche gesteldheid was al niet optimaal, maar het gebruik van de pil gi[lees meer...]ng het zeker niet beter... ik was vermoeid en had weinig adem en conditie.. Ik besloot zelf eens de bloeddruk op te meten en daar schrok ik toch enorm van.. met een bovendruk van rond de 185 en een onderdruk van rond de 111.. en dit bleef ook na meerdere metingen, dus een bezoek aan de huisarts, en dus weer een medicijn erbij voor de bloeddruk... de link met de pil werd niet eens gelijk gelegd... ik ben me toen gaan verdiepen in de pil en vooral bij jonge meiden bij de start van de pil kan hoge bloeddruk voorkomen, maar bij mij is deze nooit in de gaten gehouden na de start van de pil... ik besloot te stoppen en na een tijdje ging de bloeddruk omlaag en kon ik na aandringen bij de huisarts om af te bouwen met de bloeddrukverlagers ook met de bloeddrukmedicijnen stoppen en nu is mijn bloeddruk normaal zonder enig medicijn, maar puur doordat ik met de pil gestopt was.. mijn huisarts geloofde het in eerste instantie allemaal niet zo, maar het bewijs is er... ik ben ook wat dat betreft niet zo'n voorstander van medicijnen slikken.. Dus hierbij een waarschuwing.. al die hormonen doen zoveel in je lichaam... daar sta je vaak niet bij stil...
25-02-2020

Stemmingswisselingen

Vandaag deze pil opgehaald bij de apotheek omdat deze is voorgeschreven door mijn huisarts i.v.m. stemmingswisselingen. Ik lees zeer verschillende verhalen en dat maakt mij terughoudend om te gaan starten. Ik ben een vrouw van (bijna) 47 en heb ook een Mirena spiraal. Al enige tijd heb ik enorm veel last van stemmingswisselingen echt een "jantje huilt jantje lacht" stemmin[lees meer...]g. Wanneer we 4 weken nemen dan ben ik van de 4 weken 1 week in balans, heb ik het naar m'n zin en schijnt het zonnetje. De overige weken ga ik van links naar rechts (ups and downs). Wie heeft hier ervaring mee of eventueel een alternatief?
06-02-2020

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik gebruik al sinds mijn 14e de pil, dus al 12 jaar, altijd de stediril 30 gehad tot een jaar of 5 geleden. Met de stediril ging het altijd prima. Daarna een wirwar aan merken gekregen, had het idee dat mijn huid iets beter op de ene dan op de andere reageerde en ook wel eens wat andere "vage" klachten gehad, maar omdat ik de pil al zo lang gebruik kan ik het er niet direc[lees meer...]t aan linken. Inmiddels ben ik sinds 2 maanden overgestapt op het merk "focus", maar daar krijg ik, en dit heb ik in al die jaren nog nooit gehad, vroegtijdige bloedinkjes van. Als ik stop met de pil, weet ik precies dat er een X aantal dagen tussen het stoppen en de menstruatie zit. Nu krijg ik 1 of 2 dagen na het stoppen al kleine bloedinkjes. Erg vervelend vooral. Daarnaast doet mijn huid het er ook nietl ekker op, veel oneffenheden.
04-02-2020

Abnormaal vaginaal bloedverlies

02-02-2020

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik slik nu Ong een jaar de pil. Eerst slikte ik een zwaardere variant van deze pil maar dat was hopeloos. Ik was een emotionele achtbaan en mijn borsten deden veel zeer. Nu een halfjaar met lichtere variant gestart en dit werkt het best. Nog wel zeker emotionele periodes en ik link dit zeker hieraan. Ik heb geen doorbraak bloedingen en verder geen gezondheidsproblemen h[lees meer...]ier door gehad

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum