Ervaringen met Ethinylestradiol / Levonorgestrel

Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

chronische vermoeidheid depressief borst voelt zwaar aan pijnlijke borsten haaruitval vaginale droogheid puistjes gewichtstoename borst doet pijn

Microgynon '30' (229 meningen)
Yasmin (219 meningen)
YAZ 24+4 (148 meningen)
Zoely (83 meningen)
Marvelon (53 meningen)

18-12-2020 | Vrouw | 23
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik ben een aantal geleden begonnen met het slikken van deze pil! Ik was erg nerveus toen ik eraan begon, omdat ik allerlei verhalen hoorde over depressief zijn, stemmingswisselen en eigenlijk alle punten die in de reacties genoemd worden. (Vervelend dat de vrouwen dit moeten meemaken). In het begin had ik juist nergens last van. Mijn cyclus werd regelmating en de menst[lees meer...]ruatie is alleen 1 keer uitgebleven. Nergens last van dacht ik.. Het is een keertje voorgekomen dat ik vergeten was om de pil te slikken. De dagen hierna kreeg ik meteen last van migraine en vreselijke moeheid. Ik had in mijn leven nog nooit last gehad van migraine, dus schrok er nog al van. Nu is het zo dat ik vaak duizelig wakker wordt en het lijkt of mijn evenwicht verstoord is. Ik blijf gedurende de dag ook een misselijk gevoel eraan overhouden. Nu vraag ik me af of andere vrouwen hier ook last van hebben.. Ik heb de reacties snel gescand, dus misschien dat ik erover heen gelezen heb (excuses daarvoor). Veel sterkte aan de dames hier die een nare ervaring hiermee hebben!

09-10-2020 | Vrouw | 31
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Mijn ervaring wisselt heel erg van welk merk pil. Eerst het standaard doosje van PCH. Heel fijn. Eindelijk weer regelmaat en kon mijn menstruatie ook eindelijk weer eens een weekje uitstellen indien nodig. Sinds een half jaar niet meer verkrijgbaar en nu Focus. Wat een enorme troep. Een pil vergeten of stopweek zorgt voor ondragelijke hoofdpijn en sinds gebruik heel veel[lees meer...] last van puistjes. Constant moe. Zusje heeft helaas dezelfde klachten maar huisarts wil niet meewerken aan een ander merk, want het is hetzelfde medicijn. Ik wil mensen echt waarschuwen voor als je Focus (roze doosje) voorgeschreven krijgt. Let goed op, als je extra klachten hebt, direct de huisarts bellen. Geen idee wat deze fabrikant in de pil stopt want in PCH niet zit, maar voor mij echt afschuwelijk.

27-06-2020 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel (0,03/0,15mg)
Op mijn vijftiende deze pil voorgeschreven gekregen. Eigenlijk nooit bij stil gestaan wat ik voor hormonen in mijn lichaam stop. Ik luisterde laatst een hele interessante podcast, Period Power en begon er toen wat meer over te lezen. Het gebruik van de pil is makkelijk en zit zo in mijn systeem dat ik hem nooit vergeet, maar toch merk ik de laatste tijd dat ik neerslachtig[lees meer...] ben (zonder reden en ook wanneer ik niet ongesteld ben) en herken ik het ''vlakke'' gevoel waar veel meiden het over hebben. Ook heb ik weinig zin in sex. Nooit bij stilgestaan dat dat door de pil kan komen. Ik ben erg benieuwd hoe ik mij voel als ik ermee stop en leer graag mijn lichaam op die manier beter kennen. Ik twijfel nog tussen een spiraal (bang door de verhalen) of Natural Cycles, waarbij je met een app je cycle bijhoudt en die dan, based on je lichaamstemperatuur, aangeeft op welke dagen je bescherming moet gebruiken. Zie wel op tegen weer condooms gebruiken, maar dat liever dan dit nog jaren slikken en eigenlijk niet helemaal weten hoe mijn lichaam werkt zonder.

28-03-2020 | Vrouw | 46
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Nadat ik mijn vriend leerde kennen op latere leeftijd, besloot ik anticonceptie te nemen omdat ik zeker geen kinderen wilde en inmiddels 40 jaar oud was.. de pil leek me de ideale optie... makkelijk ook je kon eens een maandje doorslikken..maar na 5 jaar kreeg ik steeds meer last van hoofdpijn en mijn psyche gesteldheid was al niet optimaal, maar het gebruik van de pil gi[lees meer...]ng het zeker niet beter... ik was vermoeid en had weinig adem en conditie.. Ik besloot zelf eens de bloeddruk op te meten en daar schrok ik toch enorm van.. met een bovendruk van rond de 185 en een onderdruk van rond de 111.. en dit bleef ook na meerdere metingen, dus een bezoek aan de huisarts, en dus weer een medicijn erbij voor de bloeddruk... de link met de pil werd niet eens gelijk gelegd... ik ben me toen gaan verdiepen in de pil en vooral bij jonge meiden bij de start van de pil kan hoge bloeddruk voorkomen, maar bij mij is deze nooit in de gaten gehouden na de start van de pil... ik besloot te stoppen en na een tijdje ging de bloeddruk omlaag en kon ik na aandringen bij de huisarts om af te bouwen met de bloeddrukverlagers ook met de bloeddrukmedicijnen stoppen en nu is mijn bloeddruk normaal zonder enig medicijn, maar puur doordat ik met de pil gestopt was.. mijn huisarts geloofde het in eerste instantie allemaal niet zo, maar het bewijs is er... ik ben ook wat dat betreft niet zo'n voorstander van medicijnen slikken.. Dus hierbij een waarschuwing.. al die hormonen doen zoveel in je lichaam... daar sta je vaak niet bij stil...

25-02-2020 | Vrouw | 47
Stemmingswisselingen
Vandaag deze pil opgehaald bij de apotheek omdat deze is voorgeschreven door mijn huisarts i.v.m. stemmingswisselingen. Ik lees zeer verschillende verhalen en dat maakt mij terughoudend om te gaan starten. Ik ben een vrouw van (bijna) 47 en heb ook een Mirena spiraal. Al enige tijd heb ik enorm veel last van stemmingswisselingen echt een "jantje huilt jantje lacht" stemmin[lees meer...]g. Wanneer we 4 weken nemen dan ben ik van de 4 weken 1 week in balans, heb ik het naar m'n zin en schijnt het zonnetje. De overige weken ga ik van links naar rechts (ups and downs). Wie heeft hier ervaring mee of eventueel een alternatief?

06-02-2020 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik gebruik al sinds mijn 14e de pil, dus al 12 jaar, altijd de stediril 30 gehad tot een jaar of 5 geleden. Met de stediril ging het altijd prima. Daarna een wirwar aan merken gekregen, had het idee dat mijn huid iets beter op de ene dan op de andere reageerde en ook wel eens wat andere "vage" klachten gehad, maar omdat ik de pil al zo lang gebruik kan ik het er niet direc[lees meer...]t aan linken. Inmiddels ben ik sinds 2 maanden overgestapt op het merk "focus", maar daar krijg ik, en dit heb ik in al die jaren nog nooit gehad, vroegtijdige bloedinkjes van. Als ik stop met de pil, weet ik precies dat er een X aantal dagen tussen het stoppen en de menstruatie zit. Nu krijg ik 1 of 2 dagen na het stoppen al kleine bloedinkjes. Erg vervelend vooral. Daarnaast doet mijn huid het er ook nietl ekker op, veel oneffenheden.

04-02-2020 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/125ug)
Abnormaal vaginaal bloedverlies

02-02-2020 | Vrouw | 18
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik slik nu Ong een jaar de pil. Eerst slikte ik een zwaardere variant van deze pil maar dat was hopeloos. Ik was een emotionele achtbaan en mijn borsten deden veel zeer. Nu een halfjaar met lichtere variant gestart en dit werkt het best. Nog wel zeker emotionele periodes en ik link dit zeker hieraan. Ik heb geen doorbraak bloedingen en verder geen gezondheidsproblemen h[lees meer...]ier door gehad

18-12-2019 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Sinds 3 weken gebruik ik deze pil na verwijdering van de spiraal. Ik moet zeggen dat ik nu al een aantal vage klachten ervaar: 1. Hoofdpijn: enorm! 2. Misselijk: gedurende de hele strip 3. Acne: mijn gezicht, en met name de kin lijkt wel een maanlandschap. Daarnaast heb ik opgemerkt dat mijn bloeddruk aanzienlijk is gestegen. Ik wacht het nog even een paar weken[lees meer...] af om het echte resultaat te zien, wellicht dat mijn lichaam nog moet wennen aan deze nieuwe vorm van anticonceptie.

15-12-2019 | Vrouw | 17
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Sinds mijn pubertijd heb ik de pil geslikt. (Totaal 17 jaar lang) In het begin was er niks aan de hand. Of in ieder geval viel het me niet op. Na 4 jaar kreeg ik migraine, maar linkte dit niet aan de pil. De heftigheid van de migraine had ook te maken met hoe druk ik was dus ik dacht dat het daardoor kwam. Naarmate de jaren verstreken kreeg ik steeds meer en langer la[lees meer...]st van migraine en ook puistjes in mijn gezicht wat ik als puber totaal niet had. Ik ben me bezig gaan houden met voeding en gezondheid en kwam erachter dat de pil helemaal niet zo bijwerking-vrij was als dat ik altijd dacht. Ik ben gestopt met de pil en de migraine en puistjes werden minder! Ik ben weer 1 maand begonnen maar direct weer gestopt want de bijwerkingen waren erger dan ooit! Nu ben ik ongeveer 6 maanden van de pil af en ik heb bijna geen last meer van migraine en zeker niet in die heftigheid. De puistjes zijn minimaal aanwezig en wat me eerder nooit opviel omdat ik al zo lang aan de pil was is dat mijn libido nu veel hoger is en ik me over het algeheel veel beter voel! Ik zou het iedereen aanraden: slik zo min mogelijk hormonen..

16-11-2019 | Vrouw | 16
Acne/puistjes
Ik ben deze pil 4 maanden geleden begonnen met slikken om mijn hormonale acne te verhelpen. Ik ben nu 16 en wilde er graag vanaf. Aan het begin was ik erg misselijk en had ik last van opvliegers maar na een maand ging dit weg. Hierna merkte ik nauwelijks verschil in mijn huid en ik had ook geen last meer van bijwerkingen. De huisarts vertelde mij ook dat ik pas goed result[lees meer...]aat van mijn huid kon zien na 3 maanden. Vanaf maand 2 kwam ik 2 kilo’s aan en had ik elke dag last van een opgezwollen buik. Het begon in de ochtend en was het ergst in de avond. Vanaf toen ging het alleen maar slechter. Ik ben nu ondertussen 6 kilo aangekomen en heb de hele dag een opgezwollen buik. Ik pas de helft van mijn kleren niet meer en ik herken mezelf niet meer. Ik ben altijd heel dun en lang geweest en paste altijd een s in de winkel. Binnen een maand ben ik van een s naar een m gegaan en passen al mijn broeken mij niet meer door de opgezwollen buik. Het enige voordeel en de reden dat ik nog steeds aan deze pil zit is omdat mijn huid is opgeklaard en ik veel minder last van acne heb.

11-11-2023 | Vrouw | 32
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik moet deze pil door slikken vanwege zware menstruatie’s en anders heb ik binnen een half jaar zware bloedarmoede. De voordelen van deze pil is dat ik geen menstruatie meer heb, een betere huid en geen last van schommelingen in mijn emotie’s. Ze zijn goed onder controle te houden (ik slik ze al 13 maanden door zonder pauze) De Nadelen is erg vaak hoofdpijn en droge [lees meer...]ogen,En wat gewichtstoename. Ik heb 1x in het half jaar een aura in mijn oog die maximaal 30min duurt (zonder hoofdpijn) maar doordat ik pas ben gaan kijken in de bijsluiter zou ik deze combi pil niet mogen hebben, aura’s zijn dan ook toegenomen. Hopelijk word de hoofdpijn minder na het stoppen.

08-11-2023 | Vrouw | 30
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/125ug)
Ik had tweepersoonlijkheid na het gebruiken van de pił vanwege de stemmingswisselingen. Ik raad niet aan, niet geschikt voor elke lichaam.

27-09-2023 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Zeker een prettige pil, maar kreeg het gevoel dat ik er neerslachtig van werd. Wel is het super betrouwbaar en heb je ook geen stress als je een keertje te laat bent met de pil nemen enz. Ik ben overgestapt naar de Minera spiraal, die (spoilers ;) ) ook niet werkte vanwege de pijn (niet het hormoon). Nu ga ik de minipil gebruiken, minder hormonen dan de combinatie[lees meer...]pil, maar niet iets in mijn baarmoeder waar ik pijn van kan ervaren.

20-03-2023 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/50ug)
Ik slik dit nu 7 jaar, begonnen toen ik 16 was. Ik slik het van het merk Mylan. Voordat ik begon met de pil, had ik last van puistjes en vooral zeer onregelmatige menstruatie. Het bleef altijd máánden weg en dan ineens duurde het 10 dagen volop. De pil heeft ervoor gezorgd dat ik weet wat ik kan verwachten en daarnaast is mijn bloedverlies echt minimaal, heel weinig en [lees meer...]dat vind ik fijn. Ik merk geen specifieke klachten door de pil. Lichamelijk geen problemen. Ik heb nog maar weinig puistjes en een meevaller is ook dat mijn borsten ineens een beetje groter zijn geworden sinds het gebruik van de pil. Qua lichaamsgewicht verder geen verschil, stabiel gebleven. Wel een vervelend ding is mijn libido, is erg laag, maar ik weet niet of dat aan de pil ligt.

20-02-2023 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik begon op mijn 16e/17e met de pil. Was er heel erg mee tevreden omdat ik meer controle had over mijn menstruatie. Klachten werden minder en ik hoefde niet meer elke maand ongesteld te worden en daar was ik het meest blij mee. Slik het meestal 2 of 3 maanden door en dan een stopweek. Langer dan 3 maanden slik ik het niet door omdat ik dan wel last krijg van stemmingswisse[lees meer...]lingen, pijnlijke borsten en over het algemeen minder in mijn vel. Nu 6/7 jaar later wel elke keer naar mijn menstruatie last van bacteriële vaginose die heel lang blijft aanhouden. Geen idee waar het aan ligt. Ligt misschien aan de stopweek, maar zoals eerder gezegd kan ik niet lang door blijven slikken. Overweeg nu misschien een inplanon. Maar ben er verder al die jaren heel tevreden over geweest!