Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

Microgynon '30' (211 meningen)
Yasmin (189 meningen)
YAZ 24+4 (129 meningen)
Marvelon (51 meningen)
Microgynon '20' (40 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

16-11-2019

Acne/puistjes

Ik ben deze pil 4 maanden geleden begonnen met slikken om mijn hormonale acne te verhelpen. Ik ben nu 16 en wilde er graag vanaf. Aan het begin was ik erg misselijk en had ik last van opvliegers maar na een maand ging dit weg. Hierna merkte ik nauwelijks verschil in mijn huid en ik had ook geen last meer van bijwerkingen. De huisarts vertelde mij ook dat ik pas goed result[lees meer...]aat van mijn huid kon zien na 3 maanden. Vanaf maand 2 kwam ik 2 kilo’s aan en had ik elke dag last van een opgezwollen buik. Het begon in de ochtend en was het ergst in de avond. Vanaf toen ging het alleen maar slechter. Ik ben nu ondertussen 6 kilo aangekomen en heb de hele dag een opgezwollen buik. Ik pas de helft van mijn kleren niet meer en ik herken mezelf niet meer. Ik ben altijd heel dun en lang geweest en paste altijd een s in de winkel. Binnen een maand ben ik van een s naar een m gegaan en passen al mijn broeken mij niet meer door de opgezwollen buik. Het enige voordeel en de reden dat ik nog steeds aan deze pil zit is omdat mijn huid is opgeklaard en ik veel minder last van acne heb.
16-09-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik gebruik dit middel nu 2 maanden. Tot nu toe geen bijwerkingen, op 1 na die niet in de bijsluiter staat en dat zijn puistjes. Zo erg dat het lijkt alsof ik acne heb in de pubertijd. Puistjes zijn ook alleen op mijn wangen/kaaklijn, ik lijk geen puistjes te krijgen op mijn voorhoofd. Voor de rest geen klachten/bijwerkingen
29-07-2019

(..)
24-05-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Als tiener was mijn menstruatie erg heftig; was een paar dagen echt beroerd, viel soms bijna flauw, dagenlang veel bloeden. Toen ik een vriendje kreeg, wilde ik de anticonceptiepil. Huisarts schreef me deze voor. De pil deed tien jaar lang wat hij moest doen: ik werd niet zwanger, kon menstruatie regelen (werd 4x per jaar ongesteld want ik slikte drie maanden door), bloede[lees meer...]n en krampen werden minder. Na tien jaar ging ik me echter afvragen of ik mezelf nog wel was en was ik de hormonen zat. Toen gestopt met de pil en een koperspiraaltje genomen. Was een erg goede keus. Het enige jammere is dat ik meer bloed (logisch wel) en ik mijn menstruatie niet meer kan regelen. Ik heb echter minder krampen dan tijdens de pil. Belangrijker voor mij nog: ik heb weer het gevoel dat ik leef! Al na een paar weken had ik het gevoel dat 'de mist was opgetrokken'. Ik heb het nooit beseft, maar de pil had mijn emoties en stemming echt vlak gemaakt. Ik had daarvoor het gevoel er niet echt bij te zijn in het hier en nu en dingen te ervaren. Net of er dus een soort mist om me heen had gehangen al die tijd die alles wat somberder maakte en doffer. Ineens leek de zon weer echt te schijnen en ik werd vrolijker en genoot meer van alles. Ik zit zoveel lekkerder in mijn vel. Ook op seksueel vlak ging het er op vooruit. Hiervoor bleef alles, ondanks zin soms, lang droog en had het veel tijd nodig om 'op te warmen'. Nu gaat het als een speer. Bizar dat het zoveel uitmaakt. Als ik dit allemaal eerder had geweten, was ik misschien nooit aan de pil begonnen. Dat ik nu elke maand ongesteld ben, neem ik voor lief. Ik ben weer mezelf!
22-08-2018

31-07-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Fijn om niet ongewenst zwanger te raken, maar vervelend van de lange menstruaties.
23-07-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik ben nu iets meer dan een maand aan de pil en ik ben al vijf kilo aangekomen. Ik denk dat ik vocht vasthoud want mijn voeten, enkels en borsten zijn dikker geworden. Mijn borsten doen erg veel pijn. Ik hoop dat mijn klachten nog zullen wegtrekken; ik heb gelezen dat de bijwerkingen in de eerste drie maanden het ergste zijn.
02-12-2017

Menstruatiepijn

Ik heb al een angstoornis dus last van paniek & alles blijf ik altijd houden. 4 maanden terug ben ik begonnen met deze pil & ik heb het gevoel dat ik me niet lekker voel. Ik heb zelfs meer last van paniekaanvallen uit het niets & dat heb ik alleen meestal met een reden. Ik ben vaak heel moe & zie er wit & ziek uit. Ik vraag me af of deze extra paniek door de pil komt. Ik g[lees meer...]a wel een afspraak maken met de huisarts want je weet het maar nooit. Ik lees dat veel mensen last hebben van deze pil i.v.m de paniekaanvallen.
15-01-2020

14-05-2019

Menstruatiepijn

Ik ben 4 jaar geleden begonnen met het slikken van deze pil. Toen ik hiermee begon had ik een maand lang buikpijn. Toen ben ik een half jaar geleden even gestopt met de pil, gewoon om te zien wat voor effect dat zou hebben. En toen kreeg ik enorm veel acne en veel meer last van mn ongesteldheid (dat was minder tijdens de pil), dus ik ben weer begonnen. Maar ivm met de acne[lees meer...] zit ik er over te denken om Yaz te gaan slikken. Overall wel een goede, betrouwbare pil, maar voor mij werkte die niet.
04-05-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik was blij met de pil, weinig bijwerkingen, maar vergat hem vaak. Daarom ben ik overgestapt naar de kyleena spiraal.
06-02-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik gebruikte deze pil (Mylan) de afgelopen 5 jaar zonder problemen, echt een top pil. Maar helaas moest ik in november 2018 switchen aangezien hij niet meer leverbaar was. Maar ik raad echt iedereen deze pil aan ik heb hem van mei 2014 tot november 2818 doorgeslikt (geen stopweken) zonder doorbraak bloedingen te hebben gehad. Nooit last gehad van de bijwerkingen en mijn hu[lees meer...]id was erg rustig. Ik hoop dat hij spoedig terug leverbaar wordt, want over mijn huidige pil ben ik niet te zeggen
05-02-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik lees allemaal verhalen over depressie en angst tijdens het slikken van deze pil, maar ik heb van nature een angststoornis en deze is juist grotendeels verdwenen door deze pil. Daar kwam ik achter toen ik stopte met de pil en weer mega angstig werd. Ik ben dus maar weer begonnen, voel me beter met pil. Afgezien van hoofdpijn in de stopweek. Het kan dus ook anders!
18-10-2018

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Horror menstruaties met fors bloed (met stolsels zo groot als +/- een tennisbal) en buik pijnen zo hevig dat ik wel kon flauw vallenvan de pijn. Implanon was in mijn arm gezet maar duurt 6 maandaen voor deze het werk doet vandaar deze tijdelijke hulp
28-08-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Deze pil is mij door een specialist voorgeschreven om hormonale schommelingen te voorkomen, aangezien ik een instabiele suikerspiegel heb (diabetes type 1) In deze tijd gebeurde er van alles en fysiek stond alles op de kop. Herstellen van kanker, diagnose type 1 diabetes, ontstekingen in mijn hoofd, veel huidproblemen, flinke buikpijnaanvallen en op den duur dagelijkse ho[lees meer...]ofdpijn. Ding voor ding werd bekeken en heb veel behandelingen, ingrepen en revalidatie gehad. Vwb de hoofdpijn lag er bij de pijnpoli al een plan klaar om zenuwbanen te gaan platspuiten. Morfine had ik al in huis omdat niets meer hielp. Ben zelfs volledig afgekeurd. In het voorjaar de pil eens laten staan omdat ik me ineens bedacht dit het gebruik overeen kwam met de duur vd dagelijks forse hoofdpijnen. Met dat ik stopte was ik al heel snel vd forse hoofdpijn af en daarna zakte mijn bloeddruk nog s zoveel, dat ik slecht 1 medicijn per dag nodig ben ipv 3. Daarbij hoef ik veel minder insuline te spuiten want reageer daar veel beter op. Dus dat zijn al hele wezenlijke dingen. Echt te bizar!! Lees tevens dat het galstenen kan vormen. Vorige zomer is mijn galblaas verwijderd ivm meerdere maanden aan koliekaanvallen. Na een echo bleek door grote galstenen?! Toeval? Geen idee. Maar de rest is duidelijk bewijs van hoe slecht dit middel kan uitpakken
04-08-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Thyrax Duotab (846) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (530) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (491) - Antibiotica - penicillines breedspectrum