etonogestrel

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

04-11-2019 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Heb de implanon iets voor twee jaar eruit laten halen. Na het plaatsen één keer twee weken ongesteld geweest, daarna nooit meer. Hoefde nergens over na te denken, dus dat is een pluspunt. Twee minpunten zijn vooral dat ik flink aangekomen ben, ik kon sporten en diëten wat ik wilde, maar er veranderde niks. Ander minpunt is dat ik heel somber werd, alleen zelf had ik het ni[lees meer...]et zo door. Vorige week maandag de implanon laten verwijderen, gelijk een vrolijkere ik en ik verlies gelijk ontzettend veel vocht. Voor mij geen implanon meer.

24-10-2019 | Vrouw | 31
etonogestrel (68mg)
Ik heb de Inplanon op 3 Mei 2019 in mijn bovenarm laten zetten. Het zetten was zo gebeurd. Ik ben ongeveer na de 1 e week begonnen met bloeden tot aan 5,5 maanden later., ik ben in die tijd alleen 1 x 10 dagen niet ongesteld geweest. Ik vind het echt troep en heb het eruit laten halen,. Ik werd zo ontzettend moe, sagerijnig, niet lekker en veel buikpijn en opgezette buit [lees meer...]alsof ik 5 maanden zwanger was. Op een gegeven moment kreeg ik ook elke keer veel hoofdpijn en duizeligheid Ook hield ik wat vocht vast. Ben niet veel aangekomen 2 kilo maar dat was puur vocht.. Voor mij nooit meer een implanon!!!

13-10-2019 | Vrouw | 28
etonogestrel (68mg)
4 jaar geleden laten plaatsen. Eerste jaar nergens last van . Daarna begon het. Haaruitval de plekken werden steeds meer iedere keer een verstopte douche putje. Haaruitval was zo erg dat ik mezelf moest kaal scheten ook kwam ik 20 kilo aan en bleef ik honger houden. Mijn libido ging omlaag , ik had last van stemmingswisselingen en werd depressief. Heb er drie jaar mee ron[lees meer...]d gelopen nooit mijn vinger erop kunnen leggen . Toen ik hem ging verwijderen de klachten besproken met de huisarts die adviseerde even een half jaar zonder Implanon te kijken of de klachten daarvan kwamen. Binnen een maand voelde ik mij beter viel ik weer af kwam mijn libido terug en nu een jaar later zit ik beter in mijn vel dan ooit. Ik raad iedereen dit horor anticonceptie af als je niet goed op hormonen reageert.

03-09-2019 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Vriendin raadde mij dit aan om het te plaatsen. In het begin heb ik een klein beetje bloedverlies gehad en uiteindelijk ben ik helemaal niet meer ongesteld geworden. Nou merkte ik wel dat ik een hele lage libido had en nergens eigenlijk meer zin in had. Wordt snel moe en krijg enorm veel mee eters en puistjes op mijn gezicht. Soms gaat het wel weer weg en kan soms flink te[lees meer...]rugkomen. Nou verschilt het per persoon hoe zoiets valt, maar voor mij is dit de laatste keer.

02-09-2019 | Vrouw | 51
etonogestrel (68mg)
Ik gebruik hem nu 9 jaar en zou vanwege mijn leeftijd, 51 geen volgende meer krijgen. Vanwege een ander medicijn (Ursochol) mocht ik geen pil slikken alleen Implanon of spiraaltje. Ik koos voor het eerste nadat ik reviews erover had gelezen en dat hij zeker op oudere leeftijd erg prettig werd bevonden. Ik voelde me inderdaad veel beter in alle opzichten met Implanon de afg[lees meer...]elopen jaren dan dat ik me ooit met de pil heb gevoeld. Ik viel spontaan 10 kilo af en nu hij net uitgewerkt lijkt te zijn krijg ik allerlei kwaaltjes, ik ben in 6 weken tijd 6 kilo aangekomen, ben lusteloos, stijfheid van de gewrichten, transpireren, slecht slapen etc.. Ik wil weer zo'n staafje!!! morgen naar de huisarts om te bespreken...

29-08-2019 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Ik ben erg makkelijk zwanger, en door de pil heen ook. En met de implanon heb ik nergens last van.

28-08-2019 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
ik was 3 jaar lang non stop ongesteld, meerdere keren naar huisarts geweest maar het was heel normaal werd gezegd. ik werd steeds meer depressed, hele erge stemmingswisselingen, ook ging naarmate de tijd mijn intitmiteit weg ik kon niet meer goed opgewonden worden... ook hele grote nadeel is dat ik 16 kilo ben aangekomen! enigste voordeel is dat het me heeft beschermt t[lees meer...]egen zwangerschap. heb hem er nu pas sinds kort eruit gehaald benieuwd hoe me lichaam herstelt

20-08-2019 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Inmiddels ben ik aan mijn 3e staafje. Ik had altijd veel last van mijn menstruatie, dat is nu nagenoeg weg! Ik word slechts 1 à 2 keer per jaar lichtelijk ongesteld. De rest van de tijd niets. Wel zit dit 3e staafje vrij diep in mijn arm, en kan ik me voorstellen dat het verwijderen een gedoe wordt. Bij het 2e staafje duurde dit ook al bijna 30 minuten.

29-07-2019 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Vandaag luidt de 130e dag van niet ongesteld zijn. Ik kan werkelijk zeggen dat dit mijn beste keuze ooit is geweest, in het geval van anticonceptie. Vlak nadat de implanon was gezet was ik erg emotioneel en kon ik om alles huilen, daarnaast ben ik twee keer 2 weken lang ongesteld geweest. Beide keren was de ongesteldheid wel licht dus ik vond het niet heel erg. Ik ben d[lees meer...]aarna echter niet meer ongesteld geweest, gewoon helemaal niet. Ik heb een keer, op één dag, een beetje bloed gehad, maar dat was ook alles. Naast dat ik nu al meer dan 4 maanden niet ongesteld ben geweest, ben ik emotioneel heel erg stabiel. Stabieler dan ik voorheen was, wat voor mij heel fijn is. Voor ongeveer 6 jaar heb ik al depressieve gedachten en toen ik voor een tijd de normale pil slikte waren deze gedachten erg versterkt. Nu niet. Het is zo fijn om niet constant zwaarmoedig te zijn! Dat gepaard met het feit dat ik gewoon niet ongesteld word maakt deze vorm van anticonceptie de perfecte voor mij. Toen ik op deze website ervaringen opzocht van andere mensen, stelde ik mezelf voor dat ik na een half jaar ofzo een neutrale review achter zou laten. Omdat mensen vaak geneigd zijn om alleen dingen online te gooien als ze heel erg blij of heel erg ontevreden zijn, wist ik niet zo goed wat dan 'normaal' was. Helaas kan ik geen neutrale mening achterlaten omdat ik gewoon zo blij en tevreden ben met de implanon. Helaas weet je niet hoe je eigen lichaam zal reageren totdat je het probeert. Ik ben erg blij dat ik dat gokje heb gewaagd.

07-06-2019 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Ik zie mijn keuze voor de implanon als weloverwogen maar het heeft me flink teleurgesteld. Voordat ik de implanon had, slikte ik de pil waar ik veel bijwerkingen van ervoer. De implanon is zeer betrouwbaar en het eenmalig, toch vrij snel, laten zetten om vervolgens 3 jaar lang niet over anticonceptie te hoeven nadenken, sprak mij aan. Echter, na 2 weken begon het bloeden. [lees meer...]Ik heb in totaal 6 maanden met hinderlijk bloedverlies rondgelopen. De huisarts adviseerde me om het aan te kijken maar uiteindelijk heeft hij het toch vroegtijdig laten weghalen vanwege het aanhoudende bloedverlies. Ik wil iedereen sterk adviseren dat dit een frequente bijwerking is van de implanon en dat je voorbereid moet wezen op een eventuele teleurstelling. Overleg dit daarom goed met je arts.

04-06-2019 | Vrouw | 18
Onregelmatige menstruatiecyclus

03-06-2019 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Ik ben in december 2018 begonnen met het gebruik van het staafje. Ik ben toen maarliefst 4 maanden ongesteld geweest en maart 2019 stopte dit eindelijk. Sinds dien ben ik nog 4 keer kort ongesteld geweest. Ik vind die onregelmatige menstruatie wel echt vreselijk. ik wordt er super chagrijnig van.

10-05-2019 | Vrouw | 27
etonogestrel (68mg)
Ik ben super tevreden met de implanon. Het zetten was zo gebeurd en stelt niks voor. Nou dan is het een paar dagen blauw en gevoelig, maar pijn deed het zeker niet. Ik hoef nergens naar om te kijken en het doet zijn werk gewoon. Ik heb de implanon nu 1 jaar en ben in dat jaar 4 keer kort ongesteld geweest. Het enige nadeel daaraan is dat je niet weet wanneer het gaat gebeu[lees meer...]ren, maar dat vind ik niet zo erg. Bijna alle anticonceptie al geprobeerd, maar de implanon is HET voor mij!

09-05-2019 | Vrouw | 32
Epilepsie
sinds ik eind maar het staafje liet plaatsen was er niks aan de hand hij zat er zo in geen pijn gehad en ook bijna geen bloed uitstorting ook voel ik hem verder niet zitten de eerste menstruatie in april duurde gelijk al 11 dagen en werd daar door telkens beetje duidelig, ik was er een week vanaf toen de tweede menstruatie volgde deze duurde een week toen het weer stopte[lees meer...]. vervolgens werd ik het begin mei weer de hoofdpijnen nemen toe geen hele erge pijnen maar wel aanwezig en zeer vervelend ben veel moe en moet ook smiddags slapen morgen moet ik naar de huisarts en wil ik even overleggen om het te laten verwijderen want dagelijks hoofdpijn is niet fijn daar bij is de inplanon erg duur in aanschaf en zeker als je hem na zo korte tijd al moet verwijderen dan is het zonde geld

08-05-2019 | Vrouw | 37
etonogestrel (68mg)
Ik ben in december 2018 ermee begonnen omdat de anticonceptie niet leverbaar was en ik graag iets met weinig hormonen wilde. De huisarts adviseerde mij de implanon. Het plaatsen ging snel. Daarna deed het een paar dagen pijn maar daarna was het over. Ik was super blij ik werd niet meer ongesteld. Tot maart toen begon het en ging weken door tot medio april. Ik heb het er to[lees meer...]en eruit laten halen. Eerst gaf de arts mij een pil strip om de bloeding te laten stoppen. Maar het stopte niet. En als ik toch de pil moet slikken heeft de implanon geen waarde meer. Heb toen gezegd dat ik er van af wilde. Is toen verwijderd en ben ik overgegaan naar de anticonceptie pil. Ben nu aan het einde van de strip maar heb nog steedd last van bloeding. Wel minder maar is nog niet weg. De arts zei geen stopweek te nemen maar door te gaan met de anticonceptie. Heeft er iemand na het verwijderen ook last van bloedingen? Hoe is het gestopt en hoe lang na verwijderen implanon?

14-04-2019 | Vrouw | 29
Braken
Iedere vier weken hevig ziek. Zeker twee dagen. Het begint met brake en diarree dat zeker twee dagen aan houdt. Exact een week later komt de menstruatie op gang. Dit is nu de vierde keer geweest. Daar naast veel moe en last van stemmingswisselingen. Mijn implanon gaat verwijderd worden.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum