Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

somber voelen langdurige menstruatie migraine bloedverlies opgeblazen gevoel zware menstruatie overgewicht acute hoofdpijn acne onregelmatige menstruatie

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

14-02-2021 | Vrouw | 24
etonogestrel (68mg)
Ik heb de Implanon nu ongeveer een jaar. Het plaatsen ging snel en pijnloos. De eerste maanden is bekend dat er wat bijwerkingen kunnen optreden. Bij mij is dit beperkt gebleven tot incidenteel zeer licht bloedverlies, hoofdpijn en misselijkheid. Na een maand had ik het idee dat mijn bijwerkingen weg waren en ik heb de periode daarna nooit meer ergens last van gehad tot e[lees meer...]en paar weken geleden... Het begon met buikpijn en een wat neerslachtige stemming, een beetje zoals wanneer je bijna ongesteld moet worden. Ik dacht hier echter niet aan omdat ik dus al een maand of 11 totaal geen negatieve effecten van de Implanon meer had ondervonden. En ja hoor, kort na het beginnen van de klachten werd ik ongesteld. Ik schrok erg want ik verloor naast wat helder bloed ook veel donkerrood/bruin achtig bloed wat ook deels de vorm had aangenomen van ‘stukjes’ ipv meer vloeibaar bloed zoals ik gewend was voor ik aan anticonceptie begon. De ongesteldheid hield een week aan, inclusief klachten als buikpijn/steken in mijn onderbuik en hoofdpijn. Na een week stopte het bloedverlies en ik had mijn aanvankelijke plan om naar de huisarts te gaan afgewimpeld in de hoop dat dit iets eenmaligs was. Helaas werd ik een dag of 5 later opnieuw ongesteld met precies dezelfde bijkomende klachten (helder en bruin verlies en hoofdpijn), alleen dit keer is de buikpijn erger, ben ik met name ‘s ochtends vaak misselijk en heb ik ook een geïrriteerd gevoel in mijn blaas. Ik heb momenteel geen blaasontsteking, maar ben hier wel vatbaar voor. Een weinig voorkomende bijwerking van de Implanon schijnt het hebben van blaasklachten te zijn, dus wie weet val ik ook in die categorie. Het is in elk geval zeer vervelend en ergerlijk. Zoals uit mijn verhaal blijkt ben ik nog altijd ongesteld, al is het wel minimaal op het moment. Persoonlijk interesseert me dat niet zo, ongesteld is ongesteld en ik heb nog steeds erg veel last van mijn (onder)buik en was ook weer behoorlijk misselijk vanmorgen... Ik ben van plan om morgen de huisarts te bellen en ik neig er naar om de Implanon in de komende tijd te laten verwijderen. Ik vind het jammer dat mijn aanvankelijke positieve ervaring met de Implanon nu is omgeslagen in een erg negatieve ervaring. Ik twijfel over overstappen naar de Cerazette (minipil) want wie weet reageer ik daar beter op dan op de Implanon, dat is voor iedere vrouw weer anders, natuurlijk.

08-02-2021 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
De eerste 6 maanden na inbreng was het geweldig! Ik werd amper tot niet ongesteld, ik voelde me goed en hij doet wat hij moet doen (niet zwanger geworden dus) Na de eerste 6 maanden veranderde alles. Steeds ongesteld, vooral oud bloed. Hele heftige krampen, vreselijke stemmingswisselingen en ik ben ontzettend veel aangekomen. Op aanraden van de dokter hormonen bijgeslik[lees meer...]t, maar dit veranderde mijn stemming nog meer. Ik heb hem vandaag verwijderd en ik kan eerlijk zeggen dat ik moest huilen van opluchting. Ik raad hem echt niemand aan! Wat een ellende heb ik van dit rottige ding gehad.

07-02-2021 | Vrouw | 52
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Na veel heftige bloedingen is er besloten voor een spiraaltje,maar helaas nog steeds heftige bloedingen.dus maar eruit gehaald.toen gingen we over op de implanon. Heb nu een paar maanden de implanon,maar ben al vanaf het begin ongesteld gebleven,wel 5 weken en dan 3 weken niet,en toen weer 5 weken en dan weer 3 weken niet,en zo gaat het maar door.het is verschrikkelijk .s[lees meer...]ta nu op de lijst voor novasure, hopen dat dit gaat helpen ,want het is een ramp. Heeft er iemand ook ervaring hiermee.

05-02-2021 | Vrouw | 24
etonogestrel (68mg)
Ik heb vnl gekozen voor de implanon i.v.m. zijn gebruikersgemak. Plaatsing verliep heel soepel. Te vergelijken met een "nietjesmachine" die op je arm wordt gehouden (alleen wel wat kleiner) de handeling die je daarvoor moet uitvoeren (rechts naar links halen). Tjak! Daar zat hij. Niets van gevoeld. Echter na 2 weken kon ik het staafje niet meer voelen, dit was wel d[lees meer...]e bedoeling. Toch maar even laten checken bij de huisarts. Wat bleek.. Het "staafje" is gaan wandelen. Gevolg was een operatie onder narcose. Voor mij dus drama en nooit meer voor deze mogelijkheid als alternatief voor de pil!

18-01-2021 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Het plaatsen van de implanon deed geen pijn en het was snel voorbij. De eerste paar weken ging het goed maar daarna kreeg ik last van dagelijkse bloedingen. Daarbij kwam soms ook een vervelende geur. Ook kreeg ik een half jaar daarna last van acne. Alle bijwerkingen zouden na 3 maanden weggaan maar een jaar later heb ik er nogsteeds last van.

07-01-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb nu sinds september 2019 een implanon en ik ben er heel erg tevreden over! Hiervoor slikte ik een aantal jaar de anticonceptiepil. Hier had ik ook nauwelijks bijwerkingen van, alleen vergat ik nog wel eens een pil wat voor een hoop stress zorgde. Daarom koos ik er voor om een implanon te laten zetten. Het laten zetten was geheel pijnloos en ik heb na het zetten al[lees meer...]leen een paar dagen een gevoelige arm gehad. Wel heb ik een klein litteken op mijn arm, maar dit is ook bijna niet te voorkomen denk ik. Ik ben nog maar twee keer ongesteld geweest in de afgelopen maanden en beide keren ging het om lichte bloedingen en had ik ook nauwelijks krampen. Erg fijn! Als andere bijwerking merk ik dat mijn haar super snel vet wordt, binnen 1 dag. Mijn haar was altijd al vrij vet, maar ik merk dat het de afgelopen maanden erg is toegenomen. Maar verder eigenlijk geen bijwerkingen zoals gewichtstoename, acne, stemmingswisselingen etc. Ik ben er erg tevreden over en kan een implanon iedereen aanraden!

30-12-2020 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb nu al ongeveer 1,5 jaar mijn hormoonspiraaltje en ik ben er over het algemeen erg tevreden over. Het is het eerste anticonceptiemiddel wat ik gebruik en ik ben zeer te spreken over de betrouwbaarheid van dit middel. Dat is ook de reden dat ik voor het hormoonspiraaltje heb gekozen (een van de betrouwbaarste die er bestaat). Ik heb wel wat bijwerkingen. Ten eerste mo[lees meer...]et ik wel ietsjes meer letten om op gewicht te blijven, maar ik heb gelukkig verder geen last van gewichtsschommelingen (alleen als ik ongesteld moet worden). Verder heeft het bij mij een jaar geduurd voordat mijn lichaam helemaal gewend was aan het staafje. Tegenwoordig heb ik wel een vast ritme in mijn menstruatie. Ik word gewoon ongesteld, heel erg licht en voor 5 dagen. Wel heb ik iets meer last van buikpijn/rugpijn de eerste dag(en). Maar hiervoor neem ik meestal een paracetamol en dat werkt prima. Twaalf dagen later bloed ik minimaal voor een dag (soms 2). Daarna duurt het weer 4 à 5 weken voordat ik mijn "echte" menstruatie weer krijg. Ik ben dus tevreden over hoe mijn menstruatie is op dit moment en ik ben blij dat het redelijk regelmatig is. Een ander ding dat mij is opgevallen is de gevoeligheid van borsten (en dan vooral een week of twee voor de menstruatie begint). Ik ben dus erg tevreden, en vind de bijwerkingen goed te doen. Het is makkelijk in gebruik, je hoeft er maar een keer in de drie jaar aan te denken en het inbrengen valt erg mee (dmv de verdoving).

11-12-2020 | Vrouw | 47
etonogestrel (68mg)
Ik ben aan mijn derde implanon bezig. Behalve dat ik vaak hoofdpijn had, beviel het goed. Zelden ongesteld ipv superziek met ongesteldheid. Heerlijk. Na 2 jaar lijkt hij bij mij uit te gaan werken en krijg ik veel en heftige bloedingen. Na het wisselen voor een nieuwe is dat normaal weg. Nu heb ik echter sinds 6 maanden een nieuwe en heb ik om de week een hele week licht [lees meer...]bloedverlies en die weken ook stemmingswisselingen, hoofdpijn en elke ochtend word ik depressief wakker. Ik weet niet of dat wat met de implanon te maken heeft. Ik ga maandag met de huisarts bespreken wat te doen overweeg hem na 5 jaar tevredenheid te verwijderen.

26-11-2020 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Op mijn 15e ben ik begonnen met het slikken van de pil. Al gauw ben ik erachter gekomen dat ik erg gevoelig ben voor de pil, aangezien ik er extreem neerslachtig en somber van werd en mijn emoties buiten mijn eigen controle waren. Ik ondervond hier veel problemen aan. Daarna heb ik een ander soort pil gebruikt, volgensmij een meerfasen pil, die voor minder bijwerkingen zou[lees meer...] zorgen. Vervolgens heb ik een tijd geen anticonceptie gebruikt en mijn humeur klaarde erg op. Toen ik van het hormoonstaafje hoorde die lichte doses hormonen afgaf en je verder niks aan hoeft te denken, klonk het te mooi om waar te zijn. Dit is ook het geval geweest. De implanon zou drie jaar in je arm kunnen zitten en je beschermen tegen zwangerschap. Het inzetten deed geen pijn, binnen 10 minuten was ik weer weg en zat het staafje in mijn arm. Je voelde hem amper en er was ook geen litteken zichtbaar. Het eerste jaar was ik dolenthousiast, mijn menstruatie is al die tijd uitgebleven. Naast wat spotting van een paar weken in het begin. Wat toen wel is begonnen is mijn jarenlange ellende van blaasontstekingen, ik had ze letterlijk elke week. Ontzettend veel pijn. Superveel kostbare tijd aan verloren aangezien ik het huis niet uit kon van de pijn, of urenlang op de wc moest blijven zitten. Ik kon geen zoete dingen eten en ik had een blaasontsteking. Ik moest maar een tampon in doen en ik had een week lang een antibioticakuur. Wat een ellende. Ik heb superlang aan een onderhoudskuur gezeten, stopte ik daarmee kwamen de blaasontstekingen meteen terug. Ik wilde niet aan de antibiotica aangezien dat echt troep is voor je lichaam. Gelukkig vond ik dat d-mannose goed werkte voor mijn blaas. Maar was ik ongesteld op vakantie en wilde ik zwemmen? Een tampon zorgde er wel voor dat je niet meer van je vakantie kon genieten want dan had je een blaasontsteking voor de hele week. Na het eerste mooie jaar in mijn beleving, begon zo ook de ellende met de implanon. Maaaandenlang was ik ongesteld, leek het op te houden, begon het de dag na weer opnieuw. Ik ben ondertussen ook ontzettend veel tijd en geld kwijtgeraakt ook aan veel urineonderzoek, antibioticakuren, d-mannose potjes, cranberry producten, uroloog en daar het onderzoek, bekkenbodemfysiotherapeut, noem maar op. In de maanden dat ik ongesteld was, was ik ook nog eens NIET te genieten. Ik liep ontzettend erg tegen mezelf aan en emoties, maar het leven gaat gewoon door. Uiteindelijk na negatieve verhalen in mijn omgeving en onderzoeken van de implanon te lezen, heb ik na meer dan anderhalf jaar besloten om hem vroegtijdig eruit te laten halen. Waarvan een half jaar al aanzien of het beter werd was. Dezelfde dag dat de implanon eruit werd gehaald (deed ook geen pijn, verdoving gebruikt, amper een litteken te zien), ging bij mij een koperspiraal erin. Aangezien dat mij veel pijn deed slikte ik naproxen en 6 paracetemollen de eerstvolgende dagen. Doordat ik zoveel slikte, vergat ik mijn d-mannose te slikken. Normaal gesproken als ik d-mannose 1 dag niet slik, heb ik de volgende dag al een zere blaas. Alleen dit gebeurde niet. Nu een aantal weken later nog steeds geen blaasontsteking. En ik dacht, hoe kan dit????? En googlede implanon en blaasonstekingen. Wat blijkt, zijn blaasontstekingen een zeer zeldzame bijwerking van de implanon. Ik kan niet eens in woorden uitdrukken hoe verschrikkelijk het is om bijna áltijd een blaasontsteking te hebben en hoe dit mijn leven de afgelopen tijd had beïnvloed. Blijkt het gewoon door de implanon te zijn gekomen. Nou, vandaar ook dat ik dit verhaal deel want ik hoop in ieder geval dat als men dit leest en dan last krijgt van blaasonstekingen, er tenminste een link kan worden gelegd met de implanon. Voor mij was dit namelijk allesbehalve een pretje en ik ben blij dat ik er nu vanaf ben, maar helaas heeft het veel te lang geduurd.

21-11-2020 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
Na jaren lang de pil te hebben geslikt wilde ik graag een anticonceptiemiddel waar ik voor een lange tijd niet bij na hoef te denken. Ik had gekozen voor de Implanon omdat ik simpelweg bang was voor het plaatsen van een spiraaltje. Het plaatsen ging over het algemeen super makkelijk! Mijn arm werd verdoofd en het was binnen enkele minuten klaar. Na het plaatsen heb ik 2 [lees meer...]weken met een grote blauwe plek op mijn arm rondgelopen. Dit nam ik natuurlijk voor lief. Al vrij snel kreeg ik last van gewichtstoename. Ik heb mijn Implanon 5 maanden gehad. In de laatste 3 maanden ben ik ongeveer 15 kg aangekomen. Daarnaast had ik last van stemmingswisselingen. (Ik moet toegeven, minder dan de pil dus een kleine pluspunt.) Een maand na het plaatsen werd ik ook nog eens continu ongesteld. Ik heb geen dag gehad wanneer ik niet ongesteld was. Soms heftiger dan de andere dagen maar nooit was het even weg. Ik probeerde het nog 4 maanden aan te kijken maar ik werd alleen maar zwaarder en bleef maar ongesteld. Ik heb toen besloten om mijn Implanon te laten verwijderen. Ook deze ingreep ging niet zoals verwacht. Mijn staafje was een soort vastgeplakt aan de huid?! Hierdoor moest het sneetje groter worden en is hij er gebogen uitgegaan. Ik heb dus uiteindelijk een best groot lelijk litteken, veel kilo's en een slechte ervaring erbij.

09-11-2020 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
Ik heb 2 keer achter elkaar het implanon staafje gehad. Dit komt omdat ik heel misselijk werd van de pil. Na het proberen van de nuvaring was ik ook niet tevreden omdat ik het goed voelde zitten. Na advies van de huisarts maar de implanon geprobeerd en ik werd niet meer misselijk! De keren dat ik hem liet zetten deed het geen pijn alleen de verdoving prikte. Het was snel g[lees meer...]ezet en geen last van verschuivingen gehad. De eerste 3 maanden had ik extreme menstruatie maar daarna stopte het volledig. Ik kwam wat aan en ik ging van een cup D naar cup E. Dit stoorden mij in het begin niet. Bij de eerste keer het er uit te halen heeft de huisarts uren zitten plukken. Dit kwam omdat het staafje was ingekapseld door mijn lichaam. Hier door kon de huisarts de nieuwe niet precies op de zelfde plek zetten. Een aantal maanden verder merkte ik weer dat mijn borsten gingen groeien ik ging langzaam van E naar F. Ik kreeg meer rugpijn en begon veel last te krijgen van een droge vagina ik had amper een keer wat afscheiding. Dus toch maar besloten om het te verwijderen. Mijn implanon is 2 maanden geleden verwijderd. Ik heb nu net weer voor de eerste keer in 5 jaar een menstruatie. Het is nog geen normale menstruatie maar ik kijk uit naar de tijd dat mijn lichaam weer helemaal in balans is. De huisarts vertelde me dat het wel een half jaar tot een jaar kan duren omdat ik het dus 2 keer heb gehad voor een lange tijd. Nu terug kijkend op de tijd denk ik dat ik het beter nooit had kunnen gebruiken. Het is onnatuurlijk, heeft veel effect op je lichaam en je raakt uit balans. Ik ga nooit meer aan de anticonceptiedrugs... Condooms en een menstruatie app, ovulatie app daar doe ik het voortaan wel mee zodra mijn lichaam in balans is

25-10-2020 | Vrouw | 32
Afslanken - overgewicht
Omdat ik een maagverkleining zou ondergaan zou de anticonceptie pil minder betrouwbaar zijn. Omdat ik, zodra het weer mag, snel voor een tweede kind wil gaan heb ik niet voor een spiraal gekozen, maar voor de implanon. Ik vond het inbrengen ervan pijnlijk ondanks de verdoving. Ik was wel meteen beschermd tegen ongewenste zwangerschap. Ik heb hem nu 4 maanden en heb in die [lees meer...]hele periode 1 normale cyclus gehad. Verder alleen maar onregelmatige menstruatie periodes. Vaak om de 2 weken ongesteld en soms zelf 2 hele weken ongesteld en dan 2 a 3 dagen niet en dan begon het weer. De bloedingen ook hevig. Huisarts adviseerde te wachten tot na 3 maanden omdat dan normaal gesproken de klachten minder zouden worden, maar dat is bij mij nu dus niet het geval. Ik overweeg om de implanon te laten verwijderen en een ander middel te proberen.

28-09-2020 | Vrouw | 17

27-09-2020 | Vrouw | 43
Vleesboom
bleek beste grote vleesboom te hebben... met het implantaat zou ik aan tonen alles geprobeerd te hebben... ondertussen loop ik al weken met tampon omdat ik blijf vloeien dat na 1.5 maand ik twijfel om hem te verwijderen en toch maar met me 43 jaar baarmoeder te laten verwijderen

27-09-2020 | Vrouw | 41
etonogestrel (68mg)
Echt geen aanrader! Mijne is zoek, hoop dat het staafje alsnog gevonden wordt doormiddel van de echo die ik over 2 weken krijg en dan opnieuw naar de dokter voor het verwijderen. Momenteel een flinke bloeduitstorting op mn arm en hechtingen

21-09-2020 | Vrouw | 19
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ikzelf ben na 2 jaar gestopt met de implanon. Dit omdat mijn klachten/bijwerkingen steeds meer en heftiger werden. (Denk aan heftige bloedingen. Kleine constante bloedingen en langdurige menstruatie.) Ik had mijn implanon in mijn linkerarm. Waarschijnlijk had dat geen effect op de heftigheid van de klachten. Misschien dat hij verkeerd is geplaats, ik weet het niet. Ik k[lees meer...]en mensen die wel positieve ervaringen hebben gehad met de implanon. Ze hadden nergens last van en waren tussentijds ook weinig tot niet ongesteld. Het kan dus wel werken. Alleen werkte het niet voor mij.