etonogestrel

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

30-07-2018 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Het plaatsten is zo gedaan, en het staafje doet wat hij moet doen. Het voorkomen van zwangerschap. Ten eerste schrijf ik dit niet voor iedereen af. Voor een heleboel vrouwen werkt het wel. Toch wil ik mijn verhaal doen en vertel ik waarvan ik ik zoveel last heb gehad. Bijwerking 1: continu ongesteld - in het begin dacht ik dat ik geluk had. Het staafje ging er met okto[lees meer...]ber in en de eerste keer dat ik ongesteld werd was rond 15 december. Ik schrok hier niet van want als het 1 keer in de 3 maanden kwam kon ik daar zeker wel mee leven. Na een week was het ook over. Maar toen ineens rond 31 december werd ik het weer. Daar baalde ik flink van want ik was net op vakantie. Maar goed ik vond het niet een drama en naar een week was het weer over. Toen ongeveer een maand niet meer ongesteld geweest en ik dacht dat het over was. Maar toen ik daarna weer ongesteld werd, werd het ook meteen vaker en erger. Op een gegeven moment was ik het 2 weken lang per maand. En eindigde zelfs met 2 maand lang ongesteld. Bijwerking 2: negatieve gedachtes en paniekaanvallen - ik moet toegeven ik ben altijd wel last gehad van negatieve gedachtes en depressieve gevoelens. Maar die waren eens in de zoveel tijd en ik kon ze ook makkelijk onderdrukken. In juni 2017 zijn er heftige dingen in mijn leven gebeurd, en daar had ik wel is last van maar kon er goed mee leven. Sinds het staafje in mijn arm kwam werd juist die gebeurtenis ondraagbaar van paniekaanvallen tot huilbuien. Ook begon ik over veel meer dingen te twijfelen en kon moeilijk in slaap komen door de gedachtes. Nu wil ik niet zeggen dat het door het staafje komt maar ik denk wel dat het er erger door is geworden. Bijwerking 3: pijnlijke borsten - zeurende pijn in mijn borsten gehad. Daarmee naar de huisarts geweest en meende knobbeltjes te voelen. Daarom doorgestuurd naar het ziekenhuis. Om de knobbeltjes te onderzoeken. Conclusie: het kwam door mijn cyclus wat weer terug slaat op het staafje. Bijwerking 4: gewichtstoename - ook deze wil ik niet helemaal gooien op het staafje want dit heb je ook zelf in de hand. Maar sinds het staafje in mijn arm zit zijn de kilos eraangevlogen. Ik was in oktober ongeveer 10 kilo lichter. Hopelijk gaat dit er weer af. Bijwerking 5: moeite met verwijderen - met al die bijwerkingen kun je je vast wel voorstellen dat deze anticonceptie niet geschikt is voor mij en ik er zo snel mogelijk vanaf wil. Nadat ik na 2 weken niet meer stopte met bloeden heb ik de knoop doorgehakt. Ik wil hem er zo snel mogelijk uit hebben. Helaas kon ik pas 3 weken later terecht. Toen ik bij de dokter kwam kon hij het staafje niet goed voelen en moest ik naar de chirurg. Weer een week verder. De chirurg voelde hem wel en weer een week later kon het staafje er pas uit. En vandaag is dus eindelijk de dag. Over een uurtje gaat hij eruit ik kan niet wachten. Hopelijk ben ik dan eindelijk van al deze nare bijwerkingen af en ben ik na 8 weken niet meer ongesteld.

28-07-2018 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Allereerst het inbrengen, geen verdoving en door hork van een specialist (ziekenhuis Hilversum. Daarna zoveel last van bijwerkingen dat mijn huisarts hen er gelijk uit wilde halen. Hij maakt een snee maar kon hem niet vinden. Snee profisorisch dicht gemaakt en verwezen naar specialist in ander ziekenhuis. Die heeft hem wel gevonden en verwijderd. Nu groot lelijk litteken[lees meer...] ter grootte van euromunt op binnenzijde bovenarm. Vreselijk en verschrikkelijke ervaring.

13-07-2018 | Vrouw | 27
Afslanken - overgewicht
In 2012 begon ik met de pil alles ging prima geen bijwerkingen gehad. Maar ik kwam echt zoveel kilo’s aan van 60 naar 78,8 terwijl ik ook fitnesste dus toen rinkelde een belletje dat het aan de pil lag kon echt niet anders! Mijn vriend zei dat het inderdaad daaraan kon liggen. Zo heb ik toen jaar geleden afspraak gemaakt bij de gynacoloog en kreeg de yasmin pil, heb het to[lees meer...]en jaar gebruikt en was het zelfde geen veranderingen. Toen heb ik besloten om over te stappen naar een andere anticonseptie IMPLANON. 9 mei 2018 heb ik het laten zetten het was zo gepiept alleen de verdoving vond ik een beetje prikken totaal niet pijnlijk. 25 mei kreeg ik bruine afscheiding lichtelijk dit hield echter 5 weken aan. 30 juni was het gestopt maar na 3/4 dagen werd ik weer ongesteld(minimaal bruine afscheiding) Maargoed het is gestopt zit nu op dag 6 hoop dat het zo blijft al is het maar lichtelijk. Ik wil zeker afwachten al is het nu even vervelend qua sex want ik reageer voor de rest namelijk heel goed op voel me oprecht gelukkiger zit beter in mijn vel. En ben inmiddels al -10 kilo kwijt iedereen schrok ervan ik zelf ook positief natuurlijk! Ik zei tegen me vriend en me moeder IK WIST HET dat het door de pil kwam vele zeggen dat het onmogelijk is omzoveel kilos aantekomen maar sorry heb het zelf ervaren. Lang verhaal kort te maken ladies ik geef mijn lichaam nog maandje of 4 de kans. Als de menstruatie langer dan 6 maanden duurt dan neem ik contact met de huisarts en moet ik het helaas laten verwijderen. POSITIEF : GEWICHTSAFNAME ,VOEL ME HEEL GOED, MINDER SNEL GEÏRRITEERD.

11-07-2018 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
Omdat ik bij gebruik van de anticonceptiepil migraine kreeg in de stopweek, ben ik overgestapt op een andere vorm van anticonceptie waarbij er geen hormoonschommelingen zijn en ik nergens aan hoef te denken. De implanon werkt heel goed. Het zetten ging de eerste keer mis omdat een arts in opleiding de applicator niet diep genoeg had doorgeschoven maar de huisarts heeft d[lees meer...]it de week erna op de juiste manier gezet. Alleen de verdoving heel even gevoeld, de rest niet. Na afloop wel een blauwe pijnlijke plek op de arm die een paar dagen heeft aangehouden. De bijwerkingen die ik kreeg zijn: gewichtstoename (ca. 5 kg), groter borsten, onregelmatige menstruatie die lang aanhoudt (ca. 10-14 dagen). Ik zou de Implanon wel aanraden als veilige vorm van anticonceptie en dit biedt veel gebruiksgemak omdat je nergens aan hoeft te denken.

07-07-2018 | Vrouw | 36
etonogestrel (68mg)
Inmiddels aan staafje nr 3. Heel erg tevreden. Al ruim zes jaar niet meer ongesteld, geen rare buien, niet aangekomen en ja, nog steeds zin in sex. Enige waar ik last van heb na verwijderen en nieuwe plaatsen is een enorme blauwe plek. Maar die is met een week weg en ik word snel bauw. Dus ja, ik ben meer dan blij.

25-06-2018 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Ik heb sinds 5 december 2017 een implanon laten plaatsen. Ik had gehoopt dat mn ongesteldheid weg zou blijven of ieder geval gewoon zoals gebruikelijk 1x per maand. Maar helaas is het bij mij het geval dat ik het haast altijd ben. Eerste keer toen ik ongesteld werd was ik het pas na 6 weken. Gelijk de schrik dat ik zwanger zou zijn. Gelukkig niet het geval. Maar daarna b[lees meer...]egon de ellende. Om de 2 weken ongesteld en niet zo’n klein beetje ook🤦🏻‍♀️ En nu afgelopen maand zat er maar een week tussen☹️ Ik ga het staafje sowieso na de zomervakantie laten verwijderen. En waarom pas na de vakantie, dat komt omdat ik dan overstap op de prikpil en je dan voorlopig de eerste 2 maanden lichtelijk ongesteld kan zijn. Ps Ik hoorde zoveel positieve verhalen over de implanon dat je niet meer ongesteld word enz.. maar helaas

25-06-2018 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Het gemak van het implanon is de beste reden tot gebruik. Daar ben ik dan ook erg over te spreken. Het leidt in mijn ervaring alleen wel tot een onregelmatige cyclus, waarbij menstruatie soms uitblijft en soms doorbraakbloedingen zijn. De eerste 2 jaar was ik erg onregelmatig en had geen erg in de doorbraakbloedingen eens in de 3 maanden. Vaak kreeg ik wel doorbraakbloedin[lees meer...]gen na seks. Inmiddels zit ik op 2,5 jaar en heb het gevoel dat ik vaker dan eens per 4 weken ongesteld ben. Dat is wel echt heel irritant. Het is me gesuggereerd dat dit een artefact zou kunnen zijn van een nu regelmatig maar eerder bijna volledig absent seksleven, maar ik denk ook dat de effectiviteit vermindert kan zijn. Ik vraag me af of meer mensen hier last van hebben.

08-06-2018 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
Eerste 2 jaar was perfect! Geen klachten niet ongesteld, na 2 jaar kwam de acne in het gezicht, en regelmatig bruine afscheiding en vaak ongesteld. Het is wel enorm fijn dat ik niet meer aan de pil hoef te denken en de hormonale klachten zijn minder als met de pil

06-06-2018 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Ik heb nu ongeveer een maand de implanon in mn arm zitten. Aan het begin vond ik het een beetje spannend om het te laten zetten maar dat was gelukkig zo gedaan, binnen 5 minuten stond ik weer buiten! Tot nu toe heb ik niet veel bijwerkingen. Ik ben de laatste tijd alleen wat sneller moe. Daarnaast merk ik dat ik een klein beetje ben aangekomen. Maar ik heb het nog maar een[lees meer...] maand dus dat hoort er allemaal bij. Ik probeer wel op gewicht te blijven door wat meer te bewegen en beter te eten want de laatste weken heb ik veel behoefte gehad aan slecht eten alsof je ongesteld word (dat had ik toen ik de pil slikte). Daarnaast ik nogsteeds zin in seks, dat zeg ik er even bij. Omdat ik veel ervaringen zie waarbij er geen zin meed in seks is. Bij mij is dit niet het geval. Iedereen reageerd er natuurlijk ook weer anders op.

30-05-2018 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
In het begin wisselde me stemming heel erg. Ik huilde normaal niet zo snel en op eens huilde ik om kleine dingen. Ik werd ook sneller boos. Na een maand of 3 minderde de effecten. Ik ben nog steeds gevoelig maar het valt mee. Afentoe een wordt ik heel boos, maar ook dit valt mee. Eens in de maand heb ik een vreetbui .Een groot pluspunt is het wegblijven van me ongesteldhei[lees meer...]d. Ik had er vroeger veel last van. Het deed zo veel pijn. Nu niet meer. Me libido is aanzienlijk toegenomen. Ik denk dat ik in de verre toekomst er weer een neem

28-05-2018 | Vrouw | 36
etonogestrel (68mg)
Zelf aan m’n derde staafje. Heel tevreden. Geen bijwerkingen en niet meer ongesteld.

16-05-2018 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Ongewenste bijwerking van ander medicijn
Het is een perfect middel als je wel eens je pil vergeet en nog geen kinderen wilt. Dit is inmiddels als mijn tweede implanon. Mijn eerst heb ik 3 jaar erin gehad. De tweede implanon heb ik nu inmiddels 1 jaar. De bijwerkingen bij mij zijn goed te merken. Vooral ernstige buikkrampen die ik heb. Deze buikkrampen houden 1 week aan en gaan daarna wel tijdje weg, bij mij voor [lees meer...]ongeveer 2 maand. Wat ik verder merk is dat ik erg ben aangekomen terwijl ik precies zelfde hoeveelheden eten en net zo veel sport als eerst. Ben in afgelopen jaar weer 5 kg aangekomen. Totaal zeker wel 10’kg... verder merk ik dat mijn humeur erg wisselt, maar dat is wellicht bij elke anticonceptie. Al met al is het een goed middel wat super werkt als je voorkomt wilt dat je ongewenst zwanger wordt, maar houd er wel rekening mee dat je wat kilo’s aan gaat komen en misschien net als ik te maken krijgt met ernstige krampen. P.s. Mocht het niet bevallen kun je hem makkelijk laten verwijderen door je huisarts.

13-05-2018 | Vrouw | 37
etonogestrel (68mg)
sinds 2 jaar in het bezit van dit staafje in mijn arm. Het gebruiksgemak staat voorop. Nooit meer na hoeven denken om de pil te nemen. Maar sinds het implantaat heb ik al 2 jaar lang doorbraakbloedingen. Ook ben ik sinds het gebruik een aantal kilo aangekomen. Het libido is ook erg laag geworden (dus in deze gevallen werkt de anticonceptie zeker ook! ;) ) funest voor je se[lees meer...]ksleven! continu ongesteld en absoluut geen zin meer in seks.

10-05-2018 | Vrouw | 38
etonogestrel (68mg)
Na nu toe te zijn aan mijn 7 e implanon heb ik ervoor gekozen om niet een nieuwe te laten zetten. Ik ben nu 20 jaar aan dit AC en de bijwerkingen beginnen nu toch wel de verstorende factor te worden. De voordelen? Met name het gemak, het snelle en pijnloze inzetten en uithalen bij mijn huisarts en de effectiviteit. Nadelen? Nu ik 38 ben ben ik klaar met de onregelmatige bl[lees meer...]oedingen die maar aan bleven houden en de pijnlijke hormonale acne waar ik bijna een dwangneurose van krijg door er steeds maar aan te willen zitten. Libido is schokkend laag. Dacht op een gegeven moment dat er iets met me aan de hand was maar nu ik 2 dagen zonder ben ervaar ik direct het verschil...ik lees veel ervaringen van dames die 1-3 jaar ervaring hebben en vond het ook goed om die van mij te delen die een wat langer tijdspad hebben. De eerste jaren had ik minder last van de bijwerkingen dan de laatste 10 jaar met als absolute dieptepunt de afgelopen 3 jaar. Misschien is het de leeftijd? Ik stap nu over op een niet- hormonale A-C. Ben benieuwd.

12-04-2018 | Vrouw | 21
Uitstellen van menstruatie
Vandaag de implanon laten verwijderen. Juni 2017 is hij geplaatst, dus ik heb hem ongeveer 10 maanden gehad. De eerste twee maanden had ik continu wat bruinvrlies, maar na die maanden ben ik niet meer ongesteld geweest. Dat was dan ook meteen het enige voordeel aan de implanon. Ik ben ruim 15 kg aangekomen terwijl ik juist enorm veel op mijn eten let en veel beweeg. En w[lees meer...]at ik ook deed; er ging geen grammetje van af! Ik pas mijn kleren niet meer en het brengt zelfs wel een gevoel van schaamte met zich mee omdat alles zo snel is gegaan. Ik ben van maat 36 naar maat 40/42 gegaan!!!! Ook heb ik het gevoel dat ik vaker ziek ben en voel ik mij eigenlijk nooit fit. Veel migraine en extreme vermoeidheid. Ook heb ik continu verhoging/koorts na inspanning. Eerst natuurlijk mijn bloed laten testen, maar daar kwam (gelukkig) niets uit. Toen schoot mij te binnen dat dit met de implanon te maken kon hebben. Ik kan mij namelijk nog wel herinneren hoe goed ik mij voelde toen ik even niet aan de pil zat. Voor mij dus geen anticonceptie op basis van hormonen meer!!

10-04-2018 | Vrouw | 22
Stemmingswisselingen
Ik heb vanaf mijn 14e aan de pil gezeten en nooit een probleem mee gehad tot 2 jaar geleden. In mijn stopwerk had ik zoveel stemmingswisselingen dat ik aan het eind van de dag klaar was om het uit te maken met m’n vriend en te stoppen met m’n opleiding en dan werd ik de volgende dag wakker en dan had ik geen idee wat mijn probleem was geweest. Sinds de implanon heb ik geen[lees meer...] abnormale stemmingswisselingen meer. Heerlijk! Ik ben na 2 weken voor het eerst ongesteld geworden en dat houd nu een week vol ik hoop dat het bijna klaar is. Het mindert wel en ik heb de hele periode amper pijn gehad em dus ook geen stemmingswisselingen meer. Zo vind ik het niet zo erg om ongesteld te zijn. Vingers gekruist dat het snel afgelopen is.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum