etonogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

15-12-2019 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Vreselijk! Implanon na 5 maanden laten verwijderen vanwege heftige bijwerkingen als depressieve klachten, heel veel stemmingsklachten, vermoeidheid etc..

10-12-2019 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
In een woord, verschrikkelijk!!!! Al 3 maanden non stop ongesteld en ik jank om alles. Ik wil het er zo snel mogelijk uit laten halen, moet helaas nog 3 weken wachten van de gyneacoloog

29-07-2019 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Vandaag luidt de 130e dag van niet ongesteld zijn. Ik kan werkelijk zeggen dat dit mijn beste keuze ooit is geweest, in het geval van anticonceptie. Vlak nadat de implanon was gezet was ik erg emotioneel en kon ik om alles huilen, daarnaast ben ik twee keer 2 weken lang ongesteld geweest. Beide keren was de ongesteldheid wel licht dus ik vond het niet heel erg. Ik ben d[lees meer...]aarna echter niet meer ongesteld geweest, gewoon helemaal niet. Ik heb een keer, op één dag, een beetje bloed gehad, maar dat was ook alles. Naast dat ik nu al meer dan 4 maanden niet ongesteld ben geweest, ben ik emotioneel heel erg stabiel. Stabieler dan ik voorheen was, wat voor mij heel fijn is. Voor ongeveer 6 jaar heb ik al depressieve gedachten en toen ik voor een tijd de normale pil slikte waren deze gedachten erg versterkt. Nu niet. Het is zo fijn om niet constant zwaarmoedig te zijn! Dat gepaard met het feit dat ik gewoon niet ongesteld word maakt deze vorm van anticonceptie de perfecte voor mij. Toen ik op deze website ervaringen opzocht van andere mensen, stelde ik mezelf voor dat ik na een half jaar ofzo een neutrale review achter zou laten. Omdat mensen vaak geneigd zijn om alleen dingen online te gooien als ze heel erg blij of heel erg ontevreden zijn, wist ik niet zo goed wat dan 'normaal' was. Helaas kan ik geen neutrale mening achterlaten omdat ik gewoon zo blij en tevreden ben met de implanon. Helaas weet je niet hoe je eigen lichaam zal reageren totdat je het probeert. Ik ben erg blij dat ik dat gokje heb gewaagd.

07-06-2019 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Ik zie mijn keuze voor de implanon als weloverwogen maar het heeft me flink teleurgesteld. Voordat ik de implanon had, slikte ik de pil waar ik veel bijwerkingen van ervoer. De implanon is zeer betrouwbaar en het eenmalig, toch vrij snel, laten zetten om vervolgens 3 jaar lang niet over anticonceptie te hoeven nadenken, sprak mij aan. Echter, na 2 weken begon het bloeden. [lees meer...]Ik heb in totaal 6 maanden met hinderlijk bloedverlies rondgelopen. De huisarts adviseerde me om het aan te kijken maar uiteindelijk heeft hij het toch vroegtijdig laten weghalen vanwege het aanhoudende bloedverlies. Ik wil iedereen sterk adviseren dat dit een frequente bijwerking is van de implanon en dat je voorbereid moet wezen op een eventuele teleurstelling. Overleg dit daarom goed met je arts.

27-03-2019 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Eind maart 2018 heb ik mijn Implanon laten plaatsen door de huisarts. Ik heb de eerste week veel pijn aan mijn arm gehad (kon niet eens een glas water vasthouden) dus ben ik terug gegaan met als antwoord dat er misschien een zenuw is geraakt maar dat dat vanzelf wel weggaat. Na een week was alles weer prima en de eerste paar maanden was ik erg tevreden en nergens last van [lees meer...](ook niet ongesteld). Na 3/4 maanden ben ik voor het eerst heel licht ongesteld geworden en was na een weekje weer weg. De maanden erna werd ik steeds vaker en langer ongesteld tot op een gegeven moment ik 3 weken ongesteld was (wel heel licht maar alsnog vervelend), 1 week niet en dan weer 3 weken ongesteld. In Januari 2019 ben ik terug naar de huisarts gegaan die mij een hormoontherapie heeft gegeven voor twee weken om mijn lichaam de kans te geven om weer een normale cyclus aan te nemen. Na twee weken ging het bloeden weer vrolijk verder, dus weer terug gegaan. Bij de huisarts heb ik aangegeven dat ik er klaar mee was en de Implanon eruit wil laten halen dus daarvoor een afspraak gemaakt. Tijdens de afspraak kon zowel de huisarts als de doktersassistente mijn Implanon niet meer vinden dus is er een echo ingepland. 19 Maart 2019 heb ik echo gehad en ze hebben hem meteen gevonden, wel 3mm onder mijn huid. Ze hebben hem afgetekend en de dag erna ben ik naar de huisarts gegaan die een incisie heeft gemaakt, wat voelde als 10 min gevoeld, en er niet uitgekregen omdat de Implanon te diep zit. Hechtingen erin en afspraak gemaakt bij de chirurgie afdeling in het ziekenhuis. Ook die hebben hem er nog inlaten zitten omdat de echo een week oud was en niet blind in mijn arm wilden gaan snijden. Vandaag laat ik de hechtingen eruit halen en wacht tot mijn volgende afspraak in het ziekenhuis voor echo en operatie... Ik denk dat de Implanon voor heel veel mensen wel werkt hoor! Voor mij helaas niet.

01-01-2019 | Vrouw | 21
Colitis ulcerosa
Ik ben overgestapt van de pil naar de Implanon. Dit was me aangeraden door mijn MDL arts i.v.m. darm problemen en betrouwbaarheid van de pil. Ik ben zeker 8/9 jaar aan de pil geweest, maar ik vind het een verademing om de Implanon te hebben. Ik heb m inmiddels dik 5 maanden en ik ben niet meer ongesteld, mijn hormonen zijn rustiger, ik ben een beetje afgevallen zelfs en ik[lees meer...] heb nog steeds zin seks (want sommige maken zich daar zorgen over). Als ik dit had geweten eerder, had ik de overstap al veel eerder gemaakt!

23-07-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb de keuze gemaakt om het staafje te zetten na 7 jaar aan de pil te hebben gezeten. Dit heb ik gedaan op vrijdag 16-07-2021. Het hele weekend + maandag ging het prima. Tot ik dinsdag wakker werd; de plek was ontstoken. Ik ben gelijk naar de huisarts gegaan en die heeft mij antibiotica voor geschreven. De volgende dag was de omvang van het gebied van de ontsteking v[lees meer...]erdubbeld en was het enorm dik. Die middag is het kleine wondje ook open gesprongen, en wat eruit kwam zal ik jullie besparen... Ik heb de HA direct gebeld en moest gelijk langs komen. Ik had een andere HA omdat mijn huidige met vakantie was. Ze keek 1x en ze zei; Je moet nu met spoed naar het ziekenhuis, hij moet er per direct uit. Ik helemaal in paniek onderweg naar het ZH... Moesten ze via een echo kijken waar het staafje zich bevond omdat die niet meer te voelen was door de zwelling. Na hem gelokaliseerd te hebben, hebben ze mijn hele linkerarm verdoofd en een incisie van 4cm gemaakt... Uiteindelijk dat rot ding eruit gekregen en nu herstellen. Voor mij nooit meer. Disclaimer: Elke arts die er naar het gekeken heeft zegt nog nooit zo iets gezien te hebben. Er zijn verder ook geen verhalen als dit online te vinden, dus ik ben waarschijnlijk weer eens de eerste.... Twijfel niet om hem zelf te zetten! Veel vriendinnen van mij hebben hem ook een die zijn er helemaal tevreden mee. Ik heb alleen weer pech :)

07-01-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb nu sinds september 2019 een implanon en ik ben er heel erg tevreden over! Hiervoor slikte ik een aantal jaar de anticonceptiepil. Hier had ik ook nauwelijks bijwerkingen van, alleen vergat ik nog wel eens een pil wat voor een hoop stress zorgde. Daarom koos ik er voor om een implanon te laten zetten. Het laten zetten was geheel pijnloos en ik heb na het zetten al[lees meer...]leen een paar dagen een gevoelige arm gehad. Wel heb ik een klein litteken op mijn arm, maar dit is ook bijna niet te voorkomen denk ik. Ik ben nog maar twee keer ongesteld geweest in de afgelopen maanden en beide keren ging het om lichte bloedingen en had ik ook nauwelijks krampen. Erg fijn! Als andere bijwerking merk ik dat mijn haar super snel vet wordt, binnen 1 dag. Mijn haar was altijd al vrij vet, maar ik merk dat het de afgelopen maanden erg is toegenomen. Maar verder eigenlijk geen bijwerkingen zoals gewichtstoename, acne, stemmingswisselingen etc. Ik ben er erg tevreden over en kan een implanon iedereen aanraden!

30-12-2020 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb nu al ongeveer 1,5 jaar mijn hormoonspiraaltje en ik ben er over het algemeen erg tevreden over. Het is het eerste anticonceptiemiddel wat ik gebruik en ik ben zeer te spreken over de betrouwbaarheid van dit middel. Dat is ook de reden dat ik voor het hormoonspiraaltje heb gekozen (een van de betrouwbaarste die er bestaat). Ik heb wel wat bijwerkingen. Ten eerste mo[lees meer...]et ik wel ietsjes meer letten om op gewicht te blijven, maar ik heb gelukkig verder geen last van gewichtsschommelingen (alleen als ik ongesteld moet worden). Verder heeft het bij mij een jaar geduurd voordat mijn lichaam helemaal gewend was aan het staafje. Tegenwoordig heb ik wel een vast ritme in mijn menstruatie. Ik word gewoon ongesteld, heel erg licht en voor 5 dagen. Wel heb ik iets meer last van buikpijn/rugpijn de eerste dag(en). Maar hiervoor neem ik meestal een paracetamol en dat werkt prima. Twaalf dagen later bloed ik minimaal voor een dag (soms 2). Daarna duurt het weer 4 à 5 weken voordat ik mijn "echte" menstruatie weer krijg. Ik ben dus tevreden over hoe mijn menstruatie is op dit moment en ik ben blij dat het redelijk regelmatig is. Een ander ding dat mij is opgevallen is de gevoeligheid van borsten (en dan vooral een week of twee voor de menstruatie begint). Ik ben dus erg tevreden, en vind de bijwerkingen goed te doen. Het is makkelijk in gebruik, je hoeft er maar een keer in de drie jaar aan te denken en het inbrengen valt erg mee (dmv de verdoving).

08-01-2020 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik was op zoek naar een anticonceptie en ik vond de Implanon. Ik was erg benieuwd ernaar. Het zetten viel erg mee, ik kreeg een verdoving en een hechting en het was gezet. De eerste paar dagen heb ik wat hoofdpijn gehad maar die verdween snel weer. De eerste maanden had ik nergens last van, al werd ik een keer ongesteld voor twee weken. Maar na die ene keer werd ik niet me[lees meer...]er ongesteld en ik vond het ideaal. Na 3 maanden begon mijn normale cyclus weer terug te komen. Opzicht geen probleem, maar ik begon erg veel last te krijgen van menstruatiepijn. Ik moest iedere keer wel een of meerder paracetamols nemen. Een ander nadeel is dat ik 4 kilo ben aangekomen in 5 maanden. Beide redenen zijn voor mij de reden dat ik de Implanon morgen laat verwijderen. Ik kan niet wachten om mijn eigen lichaam weer terug te krijgen.

04-11-2019 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Overgestapt van de pil omdat ik deze vaak vergat, werkte verder wel goed voor mij. Was op zoek naar een alternatief waarbij ik niet na hoefde te denken over anticonceptie. De eerste drie maanden na het plaatsen bijna dagelijks bloedverlies, niet veel. Dit werd na drie maanden minder en was onregelmatig, denk aan paar keer per maand. De afgelopen twee maanden ineens hee[lees meer...]l onregelmatig 'echt' ongesteld, bijna om de 2/3 weken en veel hormonale schommelingen. Vandaag implanon laten weghalen na 8 maanden!

03-09-2019 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Vriendin raadde mij dit aan om het te plaatsen. In het begin heb ik een klein beetje bloedverlies gehad en uiteindelijk ben ik helemaal niet meer ongesteld geworden. Nou merkte ik wel dat ik een hele lage libido had en nergens eigenlijk meer zin in had. Wordt snel moe en krijg enorm veel mee eters en puistjes op mijn gezicht. Soms gaat het wel weer weg en kan soms flink te[lees meer...]rugkomen. Nou verschilt het per persoon hoe zoiets valt, maar voor mij is dit de laatste keer.

15-11-2018 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Op 8/5/18 heb ik een implanon laten inbrengen. Nadat het spiraal twee keer bij mij is mislukt( verschoven). Eerste maand na het inbrengen van het implanon had ik geen menstruatie. In juni begon ik elke veel bloedverlies te krijgen. Ik dacht het zou ophouden maar het hield niet op. Elke dag was in ongesteld. Toen de gyneacoloog gebeld en die gaf aan dat het normaal is. En [lees meer...]dat als het niet over is in 5 maanden dat ik terug moet komen. Dus vandaag ga ik het verwijderen. Want 6 maanden ongesteld is wel heel erg

11-08-2018 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
In augustus 2016 heb ik een implanon laten zetten, dit was vrijwel pijnloos. Één jaar later laten verwijderen bij de huisarts wat echt geen pretje was, ondanks de verdoving. De huisarts heeft een uur in mijn arm lopen peuren om het staafje eruit te krijgen... de reden van verwijdering is dat ik een jaar lang aan een stuk ongesteld was 🙄 in deze periode wel 10 kilo afgeval[lees meer...]len wat er nu inmiddels weer aan zit doordat ik de pil weer ben gaan gebruiken. Nu weer hard opzoek naar een ander alternatief.

05-03-2021 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Ik heb 1,5 jaar een implanon gehad, maar heb hem vanochtend eindelijk laten verwijderen. Alhoewel het staafje goed beschermt tegen zwangerschap, vond ik dat de bijwerkingen te heftig werden. Al gauw werd duidelijk dat het staafje bij mij voor veel (hormonale) acne zorgde. Het werd zelfs zo erg dat ik niet meer zonder make-up de deur uit durfde. Daarnaast had ik regelmatig[lees meer...] last van vaginaal bloedverlies zonder dat ik ongesteld was. Het verwijderen van het staafje was verschrikkelijk, aangezien het staafje vast was komen te zitten in mijn weefsel. De huisarts is meer dan 45 minuten bezig geweest om hem eruit te krijgen, met als gevolg een behoorlijk litteken. Terugkijkend op de afgelopen twee jaar zou ik de implanon niet aanraden.

07-05-2020 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
25 september 2019, toen heb ik mijn implanon laten plaatsen. Dit na aanraden van mijn huisarts. Het plaatsen zelf ging gemakkelijk en redelijk pijn vrij. De echte problemen kwamen pas de dag erna. Ik werd ongesteld maar met zo’n heftige buikpijn dat ik gek werd. De huisarts meteen gebeld en die zei wacht het even af. Dit heb ik gedaan, klachten gingen weg maar ongesteldhe[lees meer...]id bleef. Na een maand ongesteld toch de huisarts gebeld en mocht ik langskomen. Ik kreeg te horen dat ze dit wel heel vreemd vond en graag wilde dat ik langs de gynaecoloog ging voor een inwendig onderzoek. Dit stond eind december gepland, echter halverwege november opgebeld dat ik er vaart achter wilde hebben omdat het bloeden niet stopte. Eind november kon ik terecht en na het onderzoek werd mij verteld dat er niks mis was. Terug naar de huisarts dus en toen de pil extra voorgeschreven gekregen. Hiermee stopte mijn bloeding eindelijk. Voor 2 weken. Het kwam terug net zo heftig als de vorige keer en hield weer 1,5 maand stand. Daarna eindelijk even niet ongesteld maar toen kreeg ik stemmingswisselingen, emoties die ik nooit eerder voelde en was ik zo prikkelbaar dat niemand bij me in de buurt durfde te komen. Dit is niet hoe ik ben, het depressieve gevoel hangt dagelijks als een soort donderwolk boven mij en ik word er zwaar ongelukkig van. Nu was mijn laatste ongesteldheid 2 weken geleden en zojuist weer ongesteld geworden. Ik heb het gevoel dat ik mentaal nog aan het herstellen ben van de vorige menstruatie en zit dus echt niet op weer zo’n periode te wachten... morgen dus dan toch maar de huisarts bellen en melden dat hij er echt uit moet nu, ondanks dat ik telkens van het kastje naar de muur wordt gestuurd en zij hem eigenlijk niet willen verwijderen. Ben toch bijna in staat om zelf hem eruit te halen :O.... wat een ellende

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum