Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

Mirena (2141 meningen)
Nuvaring (254 meningen)
Depo-Provera '150' (prikpil) (169 meningen)
Cerazette (minipil) (154 meningen)
Kyleena (127 meningen)

07-06-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik zie mijn keuze voor de implanon als weloverwogen maar het heeft me flink teleurgesteld. Voordat ik de implanon had, slikte ik de pil waar ik veel bijwerkingen van ervoer. De implanon is zeer betrouwbaar en het eenmalig, toch vrij snel, laten zetten om vervolgens 3 jaar lang niet over anticonceptie te hoeven nadenken, sprak mij aan. Echter, na 2 weken begon het bloeden. [lees meer...]Ik heb in totaal 6 maanden met hinderlijk bloedverlies rondgelopen. De huisarts adviseerde me om het aan te kijken maar uiteindelijk heeft hij het toch vroegtijdig laten weghalen vanwege het aanhoudende bloedverlies. Ik wil iedereen sterk adviseren dat dit een frequente bijwerking is van de implanon en dat je voorbereid moet wezen op een eventuele teleurstelling. Overleg dit daarom goed met je arts.
27-03-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Eind maart 2018 heb ik mijn Implanon laten plaatsen door de huisarts. Ik heb de eerste week veel pijn aan mijn arm gehad (kon niet eens een glas water vasthouden) dus ben ik terug gegaan met als antwoord dat er misschien een zenuw is geraakt maar dat dat vanzelf wel weggaat. Na een week was alles weer prima en de eerste paar maanden was ik erg tevreden en nergens last van [lees meer...](ook niet ongesteld). Na 3/4 maanden ben ik voor het eerst heel licht ongesteld geworden en was na een weekje weer weg. De maanden erna werd ik steeds vaker en langer ongesteld tot op een gegeven moment ik 3 weken ongesteld was (wel heel licht maar alsnog vervelend), 1 week niet en dan weer 3 weken ongesteld. In Januari 2019 ben ik terug naar de huisarts gegaan die mij een hormoontherapie heeft gegeven voor twee weken om mijn lichaam de kans te geven om weer een normale cyclus aan te nemen. Na twee weken ging het bloeden weer vrolijk verder, dus weer terug gegaan. Bij de huisarts heb ik aangegeven dat ik er klaar mee was en de Implanon eruit wil laten halen dus daarvoor een afspraak gemaakt. Tijdens de afspraak kon zowel de huisarts als de doktersassistente mijn Implanon niet meer vinden dus is er een echo ingepland. 19 Maart 2019 heb ik echo gehad en ze hebben hem meteen gevonden, wel 3mm onder mijn huid. Ze hebben hem afgetekend en de dag erna ben ik naar de huisarts gegaan die een incisie heeft gemaakt, wat voelde als 10 min gevoeld, en er niet uitgekregen omdat de Implanon te diep zit. Hechtingen erin en afspraak gemaakt bij de chirurgie afdeling in het ziekenhuis. Ook die hebben hem er nog inlaten zitten omdat de echo een week oud was en niet blind in mijn arm wilden gaan snijden. Vandaag laat ik de hechtingen eruit halen en wacht tot mijn volgende afspraak in het ziekenhuis voor echo en operatie... Ik denk dat de Implanon voor heel veel mensen wel werkt hoor! Voor mij helaas niet.
01-01-2019

Colitis ulcerosa

Ik ben overgestapt van de pil naar de Implanon. Dit was me aangeraden door mijn MDL arts i.v.m. darm problemen en betrouwbaarheid van de pil. Ik ben zeker 8/9 jaar aan de pil geweest, maar ik vind het een verademing om de Implanon te hebben. Ik heb m inmiddels dik 5 maanden en ik ben niet meer ongesteld, mijn hormonen zijn rustiger, ik ben een beetje afgevallen zelfs en ik[lees meer...] heb nog steeds zin seks (want sommige maken zich daar zorgen over). Als ik dit had geweten eerder, had ik de overstap al veel eerder gemaakt!
06-06-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb nu ongeveer een maand de implanon in mn arm zitten. Aan het begin vond ik het een beetje spannend om het te laten zetten maar dat was gelukkig zo gedaan, binnen 5 minuten stond ik weer buiten! Tot nu toe heb ik niet veel bijwerkingen. Ik ben de laatste tijd alleen wat sneller moe. Daarnaast merk ik dat ik een klein beetje ben aangekomen. Maar ik heb het nog maar een[lees meer...] maand dus dat hoort er allemaal bij. Ik probeer wel op gewicht te blijven door wat meer te bewegen en beter te eten want de laatste weken heb ik veel behoefte gehad aan slecht eten alsof je ongesteld word (dat had ik toen ik de pil slikte). Daarnaast ik nogsteeds zin in seks, dat zeg ik er even bij. Omdat ik veel ervaringen zie waarbij er geen zin meed in seks is. Bij mij is dit niet het geval. Iedereen reageerd er natuurlijk ook weer anders op.
12-04-2018

Uitstellen van menstruatie

Vandaag de implanon laten verwijderen. Juni 2017 is hij geplaatst, dus ik heb hem ongeveer 10 maanden gehad. De eerste twee maanden had ik continu wat bruinvrlies, maar na die maanden ben ik niet meer ongesteld geweest. Dat was dan ook meteen het enige voordeel aan de implanon. Ik ben ruim 15 kg aangekomen terwijl ik juist enorm veel op mijn eten let en veel beweeg. En w[lees meer...]at ik ook deed; er ging geen grammetje van af! Ik pas mijn kleren niet meer en het brengt zelfs wel een gevoel van schaamte met zich mee omdat alles zo snel is gegaan. Ik ben van maat 36 naar maat 40/42 gegaan!!!! Ook heb ik het gevoel dat ik vaker ziek ben en voel ik mij eigenlijk nooit fit. Veel migraine en extreme vermoeidheid. Ook heb ik continu verhoging/koorts na inspanning. Eerst natuurlijk mijn bloed laten testen, maar daar kwam (gelukkig) niets uit. Toen schoot mij te binnen dat dit met de implanon te maken kon hebben. Ik kan mij namelijk nog wel herinneren hoe goed ik mij voelde toen ik even niet aan de pil zat. Voor mij dus geen anticonceptie op basis van hormonen meer!!
05-03-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik ging 2 maanden geleden naar de huisarts om het te hebben over anticonceptie. Ik had al veel gelezen over de implanon en dat veel vrouwen nauwelijks nog ongesteld worden en dat leek me wel wat. Ik heb hem laten zetten toen ik ongesteld was, zodat hij meteen zou werken. De eerste 2 weken merkte ik er weinig van, maar toen werd ik ineens alweer (licht) ongesteld. Vanaf d[lees meer...]ie tijd tot nu eigenlijk continu heel licht ongesteld. Het is niet heel heftig en ik heb ook totaal geen last van krampen, maar het is wel vervelend dat ik de hele tijd tampons bij me moet hebben. Voor mijn seksleven is het ook niet heel bevordelijk, omdat de rode vlag al bijna 2 maanden omhoog staat. Ook merk ik dat ik een stuk emotioneler ben dan voorheen. Ik huilde laatst al omdat ik geen kaas in mn koelkast had liggen voor een tosti, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het ene moment ben ik verdrietig, heb ik nergens zin in en het andere moment ben ik heel erg blij. Ik hoop dat dit gewoon kwaaltjes zijn omdat mijn lichaam moet wennen aan de hormonen, ik heb hiervoor 3 jaar totaal geen anticonceptiemiddel tot me genomen, dus hopelijk went mijn lichaam er nog aan.
16-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na de gewone pil te hebben geslikt (een depressieve tijd en veel nare dingen verder) besloten te stoppen met de pil. Toen een jaar ontpild, ik wilde uiteindelijk toch een alternatieve manier van conceptie in plaats van alleen een condoom. Toen kwam ik toevallig achter de implanon en ik ben er erg tevreden mee! Ik heb weinig tot geen last bijwerkingen en ben minder vaak ong[lees meer...]esteld. Voorgeschreven door de huisarts en geplaatst door een gynaecoloog. Je kunt hem in principe niet vergeten, als je moet overgeven etc. ben je nog steeds beschermt, je krijgt een veel lagere en geleidelijke hormoon afgifte en er hoeft ook niemand in je baarmoeder te zitten om het te plaatsen , wat bij een spiraal wel het geval is.. Je krijgt een verdoving, het staafje wordt in je arm geschoten en klaar voor de komende 3 jaar! Ik heb hem nu 8 maanden en ik vind het ideaal!( Voor mij dan in ieder geval..)
18-05-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb precies een maand geleden de implanon laten plaatsen door de huisarts. Dit was zo gepiept. Wel even een blauwe en daarna gele plek op mijn arm gehad, en iets gevoelig, maar dit was na een weekje over. Tot nu toe nog he-le-maal niks gehad aan bloedverlies ( afkloppen.. ) Hopen dat dit zo blijft. Alleen merk ik dat ik de laatste maand iets sneller geprikkeld ben, maar[lees meer...] ik kan niet met zekerheid zeggen of dit te linken is aan de implanon. Ik heb pas even voor alle zekerheid een zwangerschapstest gedaan ( heb een relatie ), en niet zwanger. De implanon doet z'n werk dus! Ik lees aan de variërende reacties dat de implanon op iedereen anders reageert, maar wat mij betreft is het een dikke aanrader!!!
03-04-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Op 12 oktober 2016 heb ik het Implanon door mijn gynaecologe laten plaatsen omdat ik al een tijdje een vaste relatie had en omwille van intolerantie geen pil kon verdragen. Condooms zijn vrij duur om continu een doos van te kopen dus besloot ik om het implantaat te laten inbrengen in de linkerbovenarm. Ik heb in het begin mijn maandstonden nog doorgekregen, maar in januari[lees meer...] bleven deze uit. Nu krijg ik ze om de 2 maanden. Ik ben niet echt aangekomen, maar ik heb wel heel veel last val haaruitval en vooral stemmingswisselingen. De stemmingswisselingen zijn zelfs zo extreem dat ik de ene moment erg vriendelijk kan zijn en de andere moment, van de ene op de andere seconde, helemaal kan omslaan. Mijn vriend die herkent me soms niet meer en begint zelfs alsmaar minder en minder begrip te tonen omdat hij gewoon niet snapt dat zoiets kan. Als je van nature uit al een vrij emotioneel persoon bent, raad ik je aan om ERG voorzichtig te zijn met het implantaat. Het is tricky waneer het op hormonen aankomt. Voor de rest doet het prima zijn werk, je bent 3 jaar safe en ook écht safe. Het inbrengen is pijnloos (is bij mij door de gynaecologe gedaan) en de verwijdering tja... Dat zie ik dan wel. Nu en dan voel ik het implantaat wel eens zitten, maar een storende factor is het zeker niet, ik vind het zelf handig om te weten dat het nog steeds op zijn plek zit.
04-11-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Overgestapt van de pil omdat ik deze vaak vergat, werkte verder wel goed voor mij. Was op zoek naar een alternatief waarbij ik niet na hoefde te denken over anticonceptie. De eerste drie maanden na het plaatsen bijna dagelijks bloedverlies, niet veel. Dit werd na drie maanden minder en was onregelmatig, denk aan paar keer per maand. De afgelopen twee maanden ineens hee[lees meer...]l onregelmatig 'echt' ongesteld, bijna om de 2/3 weken en veel hormonale schommelingen. Vandaag implanon laten weghalen na 8 maanden!
03-09-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Vriendin raadde mij dit aan om het te plaatsen. In het begin heb ik een klein beetje bloedverlies gehad en uiteindelijk ben ik helemaal niet meer ongesteld geworden. Nou merkte ik wel dat ik een hele lage libido had en nergens eigenlijk meer zin in had. Wordt snel moe en krijg enorm veel mee eters en puistjes op mijn gezicht. Soms gaat het wel weer weg en kan soms flink te[lees meer...]rugkomen. Nou verschilt het per persoon hoe zoiets valt, maar voor mij is dit de laatste keer.
15-11-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Op 8/5/18 heb ik een implanon laten inbrengen. Nadat het spiraal twee keer bij mij is mislukt( verschoven). Eerste maand na het inbrengen van het implanon had ik geen menstruatie. In juni begon ik elke veel bloedverlies te krijgen. Ik dacht het zou ophouden maar het hield niet op. Elke dag was in ongesteld. Toen de gyneacoloog gebeld en die gaf aan dat het normaal is. En [lees meer...]dat als het niet over is in 5 maanden dat ik terug moet komen. Dus vandaag ga ik het verwijderen. Want 6 maanden ongesteld is wel heel erg
11-08-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

In augustus 2016 heb ik een implanon laten zetten, dit was vrijwel pijnloos. Één jaar later laten verwijderen bij de huisarts wat echt geen pretje was, ondanks de verdoving. De huisarts heeft een uur in mijn arm lopen peuren om het staafje eruit te krijgen... de reden van verwijdering is dat ik een jaar lang aan een stuk ongesteld was 🙄 in deze periode wel 10 kilo afgeval[lees meer...]len wat er nu inmiddels weer aan zit doordat ik de pil weer ben gaan gebruiken. Nu weer hard opzoek naar een ander alternatief.
10-04-2018

Stemmingswisselingen

Ik heb vanaf mijn 14e aan de pil gezeten en nooit een probleem mee gehad tot 2 jaar geleden. In mijn stopwerk had ik zoveel stemmingswisselingen dat ik aan het eind van de dag klaar was om het uit te maken met m’n vriend en te stoppen met m’n opleiding en dan werd ik de volgende dag wakker en dan had ik geen idee wat mijn probleem was geweest. Sinds de implanon heb ik geen[lees meer...] abnormale stemmingswisselingen meer. Heerlijk! Ik ben na 2 weken voor het eerst ongesteld geworden en dat houd nu een week vol ik hoop dat het bijna klaar is. Het mindert wel en ik heb de hele periode amper pijn gehad em dus ook geen stemmingswisselingen meer. Zo vind ik het niet zo erg om ongesteld te zijn. Vingers gekruist dat het snel afgelopen is.
25-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Sinds 2012 gebruik al de implanon. De eerste heb ik er na 1.5 jaar uitlaten halen door de hormoon overvloed en ik was totaal niet te genieten. Besloten om in okt 2014 de inplanon opnieuw te plaatsen met als reden dat ik ziek werd van andere anticonceptie. Ik ben nu 3 jaar verder en hij wordt morgen 26/09/17 verwijderd. Mijn ervaringen tot nu zijn: Als bijwerking is mijn [lees meer...]Libido echt ergens onder het vriespunt beland en nu heb ik nog geen vriend/man dus niet heel erg. Maar in de tijd dat ik wel een vriend had was het niet erg fijn. Omdat ik voor de implanon er van kon genieten. Ik ben echt een hormoonbom, stemmingswisselingen van hier tot Tokio... het is niet te geloven.. ik kan zo uit mn slof schieten maar ook in eens in een hoekje duiken en niemand meer willen zien.. of Janken tot ik er bij neer val om echt werkelijkwaar helemaal niks.. dit ben ik niet zelf.. Het zwaarder worden is nog een twijfelkwestie.. de HA in Oss zei van wel.. de HA in Andijk zei van niet.. Zou ik hem een derde keer laten plaatsen? Geen idee.. Hij gaat eruit.. en ondanks ik in een nieuwe relatie ga stappen wil ik mijn lichaam rust geven.. is dat iets. Je lichaam rust geven na 3 jaar hormoonovervloed?
06-07-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)
Ongewenste bijwerking van ander medicijn

Overgestapt op de Implanon omdat ik last had van de bijwerkingen van de pil en ik hem nog wel eens wilde vergeten. Ik ben tevreden over de Implanon. Sinds het laten zetten van de Implanon (7 maanden geleden) ben ik niet meer ongesteld geweest (alleen een paar dagen per maand last van wat menstruatiekrampen). Weinig last van bijwerkingen; af en toe hoofdpijn bij overbelasti[lees meer...]ng, paar kilo's gewichtstoename en iets meer haarverlies.

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum