levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1161 meningen)
Menstruatiepijn (208 meningen)
Plaatsen spiraal (85 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

06-06-2021 | Vrouw | 29
levonorgestrel (52mg)
Het plaatsen van de Mirena was pijnlijk (maar te overzien), en ben daarna 2 a 3 dagen ziek geweest, misselijk en draaierig. Maar het was het waard! Bijna niet meer ongesteld, geen buik en rugpijn. En die vervelende moodswings die ik had bij pilgebruik zijn er ook niet!! Ik heb hem nu zo'n 3 jaar.

09-05-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel (52mg)
Vorige week maandag mijn koperspiraal laten vervangen door een mirena vanwege ernstige bloedingen. Sinds die tijd toename van nervositeit en angst. Zo erg dat ik dit weekend volledig in paniek raakte en niet meer alleen durfde te zijn. Kon bijna alleen maar huilen en was zeer emotioneel. Morgen huisarts bellen om hem te laten verwijderen. Vreselijk dit!

05-05-2021 | Vrouw | 32
levonorgestrel (52mg)
Geen bijwerkingen gehad, alleen voelde het wel zitten tijdens geslachtsgemeenschap. Dat kon pijnlijk zijn .

30-04-2021 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
Na de zwangerschap van m'n tweede kind wilde ik een spiraal proberen om te kijken hoe dat zou werken. Het plaatsen was ongemakkelijk, maar daar was ik op voorbereid. Echt pijnlijk vond ik het niet, maar lekker is anders. Eenmaal geplaatst vond ik het een gek idee iets in me te hebben. De eerste weken leek het goed te gaan, maar werd al snel emotioneler. Ik moest snel huile[lees meer...]n om dingen die me raakte en begon ook weer vaker te piekeren. Dat piekeren sloeg op een gegeven moment om naar angstige gedachten. De week voor de nacontrole werd ik niet fit. Ik had het koud of ik zweette verschrikkelijk veel. Vooral snachts. In de ochtend werd ik moe wakker. Nu bleek m'n hartslag in rust al boven de 100 te zijn. Door deze klachten heb ik besloten de Mirena er uit te laten halen.

14-04-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Ben nu al bijna 2 weken aan het menstrueren met de mirena spiraal hoop dat dit minder word bij mijn volgende menstruatie . Plaatsing was pijnlijk maar ging wel! Normaal was ik 5 dagen ongesteld Ben nu met de mirena al bijna 2 weken ongesteld! Ik kijk het nog even aan ...

05-04-2021 | Vrouw | 29
Ongewenst zwanger met spiraal

01-04-2021 | Vrouw | 20
levonorgestrel (52mg)
Beste, Hierbij mijn ervaring. Ik heb mijn spiraaltje helaas maar 5 ingehad. Het plaasten was niet erg fijn maar dit is over het algemeen wel bekend. De eerste paar dagen was ik flink misselijk en had ik flinke koorts. Ook heb ik 3 weken daarna nog last gehad van een steek in mijn buik... dit ging gelukkig uiteindelijk weg. Ik heb het spiraaltje daarna 3 maanden zonde[lees meer...]r problemen in gehad en werd ook niet ongesteld. Maar naar 3 maanden begon ik te merken dat mijn lichaam begon te veranderen. Mijn heupen werden breder en mijn kont en bovenbenen werden ook veel groter. Ik ben altijd een erg slanke meid geweest en heb ook altijd de pil geslikt zonder deze bijwerking. Ik heb het toen nog even 2 maanden aangekeken of het minder zou worden maat helaas... in die 5 maanden tijd ben ik 10 kilo aangekomen!!! Dit was voor mij erg lastig om mee om te gaan en ik besloot dus ook om hem meteen eruit te laten halen. Na 2 maanden was ik alweer 5 kilo kwijt en nu 5 maanden later ben ik 10 kilo kwijt... blijkbaar hield mijn lichaam door het spiraaltje veel vocht vast en was dit de oorzaak. Helaas voor mij nooit meer een spiraaltje en maar weer aan de pil.

31-03-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel (52mg)
Beste lezers, Over het algemeen was ik te vrede over de mirena, In het begin, had ik veel last van mijn borsten en hoofdpijnen. En gelijk hele slechte stoelgang kreeg. En niet overging. Verder vond ik het niet heel vervelend, tot dat ik enorme rugklachten kreeg. Na 1,5jaar gebruik. En nog amper kon lopen soms. Ik ben iemand die heel graag wandelt, maar door de pi[lees meer...]jn in mijn heupen. Heel lastig vol te houden was. Met als gevolg dat ik door de pijn heen liep. En na half uur zitten niet meer normaal kon lopen. In overleg met de huisarts besloten om de mirena eruit te laten halen. En na 2 dagen zijn de pijn klachten in mijn heupen weg. Nu afwachten over paar maanden wat dan mijn gevoel is.

28-03-2021 | Vrouw | 35
Plaatsen spiraal
Hallo ik heb sinds september 2020 morgens spiraal. Na een tijdje begon ik me niet lekker te voelen en verschillende klachten. 2x bij de huisarts geweest zodat ik de spiraal werd verwijderd. Maar elke keer gaven ze aan dat het niet er mee te maken kan hebben. Ik heb de laatste maanden zo erge angst paniek stemmingswisselen. En ben ook heel erg depressief. Ik heb hier er[lees meer...]varingen gelezen en het eerste wat ik ga doen is meteen die spiraal verwijderen bij de huisarts.

19-03-2021 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Hallo dames. Ik wil graag mijn ervaring delen omdat ik mirena spiraal zelf heb gebruikt. Ik werk zelf in de zorg maar verbaas me steeds hoe weinig over mirena bekend is. Na ons 2de kind gekregen te hebben 3 jaar geleden hebben we besloten voor mirena spiraal, meer omdat het "gemakkelijk " is en je hoeft niets aan te herinneren iedere dag zoals medicijn innemen. Alles was [lees meer...]goed begonnen ik had de hele tijd een lichte ongesteldheid die duurde zeker 15/30 dagen per maand. Ik was van tevoren gewaarschuwd dat er een lichte rugpijn kan ontstaan en thats it. Maar, door de drukke leven en geen echt een bepaalde bijwerking verwacht te hebben heb ik er de laatste 1 jaar met de klachten gelopen. Het begon geleidelijk waarom ik er niet meteen actie had ondernomen. Mijn klachten namen steeds toe en op het moment dat ik er zo onder zat heb ik alles op een rijtje gezet en daarmee naar de huisarts gegaan. Ik kreeg te horen dat er ''geen bijwerkingen van mirena zijn '' wat ik best jammer vond ,want normaal gesproken ben ik actief en gezond iemand dus ik had veel dingen die ik nergens mee kon verklaren. Ik had veel last van moeheid, ik kon bijna niks meer doen en sliep 14 uur. Ik had regelmatig heftige hoofdpijn die uit niks kwam opzetten. S nachts werd ik wakker door de lage rug en buikpijn. Krampen alsof ik aan het bevallen was. Ik werd depressief en vaak ook hartkloppingen met angst. ik erkende mij zelf niet meer. De huisarts zei dat de spiraal kan verwijderd worden maar dat ze mij eigenlijk geen garantie geeft dat mij klachten zouden verdwijnen. Ik heb mijn spiraaltje afgelopen dinsdag laten verwijderen nu ben ik ongesteld maar verder zijn ALLE MIJN KLACHTEN minder geworden. VEEL MINDER ! Dit is toch geen toeval ! De reden waarom ik het hier openbaar zet is dat ik je wilde doorgeven van wees advocaat van je eigen lichaam. Je weet hoe je voelt en je kent je lichaam. Overweeg om het uit je lichaam te krijgen want het kan een enorme inpakt op je leven hebben. Ik wilde mijn verhaal eigenlijk niet dramatiseren maar ik zat echt in een hele diepe put dat ik er aan hele enge dingen dacht! Laat je het niet zo ver komen. ER ZIJN VELE ANDERE OPTIES EN JE KAN ALTIJD KIJKEN WAT VOOR JE BESTE OPTIE IS. Sorry voor mijn gebrekkig Nederlands. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Zoals ik zei, als ik geen verschil zag na het verwijderen zou ik het ook niet zo zeker vertellen aan je. Veel succes ! en groetjes, Meliha

14-03-2021 | Vrouw | 30
levonorgestrel (52mg)
Ik heb al 5 jaar lang de mirena spiraal. Hiervoor had ik de pil maar ik kwam er na jaren lang gebruik pas achter dat dit de reden was dat ik elke week gemiddeld 4 dagen hoofdpijn had! Ik kwam hier pas achter toen ik was gestopt met de pil omdat we graag een kindje wouden. Toen ik bevallen was heb ik er ook voor gekozen om dit keer een spiraal te plaatsen ipv de pil. Het pl[lees meer...]aatsen viel mij gelukkig alles mee en de klachten daarna waren ook erg weinig. De hoofdpijn is nog steeds aanwezig, weliswaar een stuk minder dan met de pil maar ik blijf er gevoelig voor door de hormonen. Ik heb het laatste jaar ook erg veel migraine aanvallen erbij gekregen en mijn mood swings zijn ook niet erg fijn. Ik kan om hele kleine dingen boos worden, chagerijnig, zonder dat er eigenlijk een goede reden voor is. Ook schiet ik veel sneller in de stress, soms zo erg dat ik neig naar een burn out. Doordat mijn spiraal vervangen moet worden (5 jaar) heb ik er voor gekozen om de komende maanden aan te voelen hoe het is zonder een spiraal en hormonen in mijn lichaam. Ik krijg er namelijk steeds vaker vragen bij of ik dit echt ben of dat het ligt aan de hormonen. Ik heb de kylena wel alvast in huis als optie voor een volgende spiraal. Waarom de kylena? Omdat hier stukke minder hormonen in zitten waardoor ik erg hoop dat ik dit effect ga merken op mijn hoofdpijn maar dat moeten we nog maar aanzien.

11-03-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Geen succesverhaal tot nu toe - nu 3 maanden spiraal PLAATSEN: Het zetten was echt geen pretje (24 jaar, nooit zwanger geweest). Ik had uiteraard verwacht dat het pijn deed, maar niet zoveel pijn.. en daarna kwamen de krampen. Ik heb urenlang op bed in foetushouding gelegen vanwege de pijn, en ook de week erna heb ik nog met extreme buikpijn rondgelopen. (Na 6 weken is e[lees meer...]r vanwege de pijn ook een echo laten maken om te kijken of die goed zat, maar alles zag er prima uit.) BIJWERKINGEN: Ik denk dat ik helaas een van de mensen ben die er niet goed op reageert. Ik heb elke maand ongeveer 2 weken last van zeer gespannen, pijnlijke borsten, waarbij mijn tepels zo'n pijn doen dat ik soms geen beha kan dragen. De dokter zei helaas dat ik een van de pechvogels ben en dat deze bijwerking in deze mate zeer zelden voorkomt. Daarnaast heb ik elke maand nog minstens een hele week last van extreme buikpijn en tot slot ben ik echt zó emotioneel. Ik kan echt om alles huilen, zowel positieve als negatieve emoties. CONCLUSIE: Ik ga volgende week terug naar mijn huisarts om te bespreken of ik nog moet doorzetten (omdat ze meestal 3-6 maanden geven voor je lichaam tot rust is) of dat ik beter terug kan naar de pil (waar ik nooit enige bijwerkingen bij heb gehad, afgezien van gewichtstoename in het begin).

07-03-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen en verwijderen vond ik persoonlijk niet pijnlijk, wel vervelend. Bij het plaatsen werden de standaard bijwerkingen verteld dat je de eerste week wat zal vloeien, maar niet de eventuele psychische klachten die je zou kunnen krijgen. Na anderhalve maand begon ik me slecht te voelen. Een week voor dat ik ongesteld moest worden begon ik me angstig te voelen en he[lees meer...]el erg down. En dit duurde ongeveer anderhalve week. Ik begon ook weer vocht vast te houden en had geen energie meer, terwijl ik wel een actief persoon ben. Elke maand werd het ook steeds erger en mijn vriend begon ook op te merken dat ik heel erg veranderd was en niet me zelf meer. Na wat onderzoek online ben ik andere vrouwen tegen gekomen die hetzelfde hadden ervaren en heb ik besloten om de mirena te laten verwijderen. Mijn arts gaf toen ook aan dat er zeker een grote kans is dat je door de hormonen van de mirena je anders kan gaan voelen. Dit verschilt wel per persoon, maar voor mij was dit absoluut niet fijn. Er zijn ook dames die ik ken die nergens last van hebben, Ik ben echt jaloersss op die meiden !! Ik heb de mirena een half jaar gebruikt en het is er nu 4 dagen uit, ik voel me opgelucht. Ik merkte gelijk de eerste dagen dat me stoelgang actiever werd en ik ook weer ongesteld werd. Ik hoop dat de vrouwen die dit meemaken na het gebruik van hormonen weten dat ze niet alleen zijn en dat het waarschijnlijk aan de anticonceptie hormonen ligt. Volg je gevoel, als het niet iets voor jou is , dan kun je altijd nog andere opties bekijken!

03-03-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
De mirena spiraal anderhalve week geleden laten plaatsen, het plaatsen was echter verschrikkelijk pijnlijk, ik raad echt aan goede pijnstillers in te nemen vooraf. Alleen paracetamol was niet echt helpend. Per ongeluk schopte ik mijn huisarts ook nog tijdens het inbrengen omdat ze me niets zei tijdens de plaatsing. Ik heb ontzettend veel buikkrampen en hevig bloedverlies.[lees meer...] Ik heb nu al de neiging hem te laten verwijderen maar ik wil het toch nog even aankijken..

01-03-2021 | Vrouw | 56
levonorgestrel (52mg)
Ik heb mijn eerste Mirena spiraal laten zetten op aanraden van mijn schoonzus zodat de pilhormonen uit mijn lichaam konden verdwijnen en ik bij zwangerschap direct 'gezond'zwanger zou kunnen worden na het weghalen van de spiraal. Ik was toen ongeveer 30 jaar en had al 12 jaar de pil geslikt. Van de pil had ik geen klachten alleen teveel pigmentatie in mijn gezicht, wat me [lees meer...]wel stoorde. Ik had altijd erge menstruatiebuikpijn en dat werd door de pil stuk minder gelukkig. Het zetten van de Mirena heb ik bij de huisarts laten doen en was erg pijnlijk en heb daar nog wel maandenlang wat buikpijn van gehad (menstruatiebuikpijn gevoel). De menstruatie neemt af en bleef uiteindelijk weg, ideaal!! Op een incidentele kleine bloeding, dus erg fijn. Na verwijdering van de 1e spiraal was ik direct zwanger. Na 2 zwangerschappen besloot ik om weer 2x de Mirena te nemen en heb deze bij de gynaecoloog laten zetten, half uur vooraf sterke paramolzetpil gezet en nergens last van gehad! UIteindelijk heb ik 3x een spiraal gehad en vind de Mirena erg goed. Ik zou het alleen afraden om hem te laten zetten als je nog geen kinderen hebt gehad omdat hij dan zoveel pijnlijker is. Ik zag op tegen het weghalen en de laatste Mirena is dan ook 8 jaar blijven zitten, dit kon volgens gynaecoloog/huisarts geen kwaad en helpt tegen overgangsklachten zeiden ze. Ik heb van het weghalen niets gevoeld de laatste keer. Nu na de overgang heb ik niets meer nodig, wel zo prettig!

15-02-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Ik wil even mijn ervaring met de mirenaspiraal delen. Ik heb nu drie jaar een mirenaspiraaltje gehad en was erg tevreden. Ik ben in die drie jaar niet of nauwelijks ongesteld geworden. Totdat ik opeens een week lang bloed verlies had. Ik vond het vreemd en belde de huisarts. De huisarts gaf aan dat het kan dat je menstruatie na drie jaar weer op gang komt. Toch wilde hij c[lees meer...]hecken of het spiraaltje nog wel goed zat. Deze zat nog goed. Drie dagen later werd ik wakker van de pijn. Ik had flinke steken links in mijn onderbuik. Bij de huisarts kwamen ze er achter dat ik zwanger was en werd meteen doorgestuurd naar de gynaecoloog afdeling in het ziekenhuis. Op de echo zagen ze dat ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap had in mijn linkereileider. Door de zwangerschap was mijn eileider gesprongen en was er bloed gelekt in mijn buik. Ik moest met spoed geopereerd worden. De gynaecoloog heeft mijn eileider helaas moeten verwijderen. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit met een mirenaspiraaltje kon gebeuren. Doordat ik mijn verhaal deelde, hoorde ik meerdere vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt. Mijn vertrouwen in het spiraaltje is helaas weg!

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum