levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1121 meningen)
Menstruatiepijn (206 meningen)
Plaatsen spiraal (84 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

01-08-2019 | Vrouw | 34
levonorgestrel (19,5mg)
Mijn partner heeft een Mirena spiraaltje laten plaatsen bij de huisarts. Direct daarna stekende pijn in de buik. In het ziekenhuis bleek dat dit spiraaltje de baarmoederwand heeft doorboord. Vervolgens moest ze twee weken wachten voordat dit in het ziekenhuis verwijderd kon worden. Een goede gynaecoloog heeft het met een operatie met narcose uit haar buik gehaald. Daarna n[lees meer...]og een keer met een hevige bloeding met ambulance naar het ziekenhuis gegaan, gelukkig waren we er op tijd bij en heeft mijn goede gynaecoloog haar gered. Nooit meer een Mirena spiraaltje ! Producent Bayer doet niets. Product is levens gevaarlijk en zou verboden moeten worden.

31-07-2019 | Vrouw | 45
levonorgestrel (20)
Menstruatiepijn
Ik had erg veel last van de pil(migraine) en menstruatiepijn dus op advies van huisarts overgestapt naar Mirena spiraal. Alleen het plaatsen al was vreselijk pijnlijk. En heb sindsdien alleen maar buikpijn en misselijk. En ontzettend down. Mijn omgeving kent me zo niet. Kan om alles wel janken. Slik al 2 maanden elke dag pijnstillers. Ben er helemaal klaar mee. Maandag g[lees meer...]aat ie eruit!! Joepie!!

28-07-2019 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Toen ik 20 was en geen kinderen had gebaard kreeg ik mijn eerste mirena. Het plaatsen viel best tegen. Ik stond bij de balie na het plaatsen en viel zowat flauw. Daarna begon de buikpijn. Deze duurde maanden. Het bloedverlies was bij mij ook niet orettig. Ik heb 9 maanden contstant last gehad van spotting dus werd daar gek van. Op mijn 37e op aanraden van mijn gynacoloo[lees meer...]g wederom een mirena gezet. Dit om mijn bloedverlies onder controle re houden aangezien mijn HB hierdoor steeds te laag werd. Na 3 maanden zouden we bepalen of het werkte. Hij werd meteen geplaatst zonder dat ik vooraf pijnstillers heb gekregen rn moet zeggen dat het zetten niet erg pijnlijk was dus ik was helemaal blij verrast. De buikpijn die ik de vorige keer wel had bleef uit. Wel kreeg ik meteen bloedverlies. Er kwamen ook steeds stolsels bij. Na 5 dagen na plaatsing kreeg ik vreselijke nekpijn. Mijn bloedverlies was steeds erg wisselend. Als ik menstrueerde hield dit 2 weken aan, paar dagen rust en dan bv weer spotting. Ik begon me gejaagd en neerslachtig te voelen. Ook werd ik steeds sneller en vaker boos. Na het vrijen kreeg ik ook extra bloedverlies. Na 3 maanden samen met gynacoloog besloten dat dit niet ging en dat ik nooit meer aan de hormonen mag dus meteen verwijdert. Heb namelijk met pil ook veel klachten qua bloedverlies. Ik vroeg meteen verlies ik straks weer meteen bloed? Nee hoor zei de gynacoloog. Na een dag begon het bloedverlies. Vreselijk en dat heeft een week aangehouden. Ik dacht nu zijn we klaar met die troep. Maar nee hoor 5 dagen erna heb ik net zo'n zware bloedverlies gehad als na een bevalling. Gewoon 1 superplus tampon en 3 maandverbanden tegelijk en dan nog hield dit de boel niet tegen en dit 1.5 week lang. Vreselijk! Voor mij dus nooit meer!!!

19-07-2019 | Vrouw | 34
levonorgestrel (52mg)
Spiraal zorgde voor ernstige bijwerkingen, penetreerde de baarmoederwand en moest operatief verwijderd worden. Bijwerkingen, meer dan drie jaar; regelmatig buikkrampen, regelmatig moeten plassen, regelmatig bloedverlies, geen energie, continu gejaagd gevoel etc.

30-06-2019 | Vrouw | 18
Plaatsen spiraal
Het plaatsen was erg pijnlijk bij mij... ook omdat ik geen pijnstiller heb genomen daarvoor en ik was erg gespannen omdat het me eerste keer was. 1 uurtje opgezette buik gehad en daarna geen last meer en niet meer ongesteld. Nu 7 maanden verder en het bevalt me heerlijk! Me partner zegt wel dat hij het draadje voel als een soort “ prikje “ bij zijn penis maar is niet ernst[lees meer...]ig, hij voelt het alleen.

21-06-2019 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Verschrikkelijke bijwerkingen,bij mij zware depressie,haaruitval en hele erge chronische netelroos die nu 3 jaar na het verwijderen van de mirena nog altijd aanwezig is ! Zou het iedereen afraden om een mirena te laten plaatsen,het heeft me zeer veel gezondheidsproblemen bezorgd waar ik nu nog altijd mee worstel .

11-06-2019 | Vrouw | 38
levonorgestrel (52mg)
1e keer verkeerd gezet. Zat in baarmoederwand. 9 maanden gebloed, heel veel pijn, en ineens hield de pijn en het bloeden op. Reden:spiraal ongemerkt verloren en ik was 2 maanden zwanger van een tweeling. 2e keer goed gezet, vrijwel pijnloos. 3 jaar ipv 6 jaar ivm mijn super vruchtbaarheid. Direct vervangen. Door een struikeling viel ik met mijn buik op het handvat van mij[lees meer...]n dochters fietsje dat op de grond lag. Na 3 dagen had ik erg veel pijn en kramp en toen ik naar het toilet ging, zag ik tussen een aantal flinke bloedstolsels, mijn spiraaltje in de pot liggen. We wilden eind van dat jaar het spiraaltje laten verwijderen om voor een vierde kindje te gaan. Maar dit gebeurde begin augustus. Voor zo'n korte tijd een nieuwe laten plaatsen vonden we onzin, en we besloten het aan moeder natuur over te laten. De eerste eisprong(en) na het verlies van het spiraaltje was het direct raak. En bij 9 weken zagen we dat het ook goed raak was ook. Er waren 3 hartjes te zien. Helaas was in week 13 één hartje en kindje niet meer te zien. Maar de andere 2 deden het uitstekend! Bij 19 weken gingen we voor een 3d en 4d echo, om onze tweeling te zien. We zagen direct ons 1e prachtige dochtertje, duimpje in haar mond, navelstreng vastpakkend, de hik, en een goede hartslag. Op zoek naar baby 2.. En daar was ze.. Levenloos, kleiner dan de gezonde baby. Er zat geen vruchtwater om haar heen. Toen het tijd was dat ze zelf vruchtwater aan moest gaan maken, kon dat niet. Het arme zieltje bleek géén niertjes te hebben. Dus wat begon als een drieling, een eeneiige tweeling en 1 tweeeige, eindigde in de geboorte van mijn dochtertje. Het was een feest toen zij gezond geboren werd. Maar in je achterhoofd blijft het altijd sluimeren. Wat als ze alle 3 waren geboren. Het gekke is dat zij al heel jong, amper 2,5 Jr oud, zei dat ze een engeltjes broertje en zusje had. En dat die engeltjes broer en zus altijd alles mooi schilderden voor haar en onze familie. Niemand had haar ooit verteld dat ze bij aanvang van de zwangerschap nog een zusje had die rond 17 a 18 weken gestorven was in mijn buik, en al helemaal niet dat ze in week 13 een broertje verloren heeft. Wij wisten het geslacht niet eens. Dat was veel te vroeg. Maar nu inmiddels 13 jaar, zegt ze dat ze nog steeds af en toe bij haar zijn.. Dat ze ze voelt, hoort, en ziet.. Heel bijzonder.. Nu na 2 lisexcisies, is mijn baarmoedermond nogal gehavend, dus noodgedwongen tijdelijk aan de pil. Microgynon 50 2x per dag. Maar wat een ramp. Constant doorbraakbloedingen, menstruatiekrampen ook bijna continu, pijn in mijn onderrug, te laag hb, flauwvallen. Constant moe. Zal blij zijn als de baarmoedermond zijn oude vorm weer wat meer terug krijgt, dan gaat er gelijk weer een Mirena spiraal in!

05-06-2019 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb jaren aan de pil gezeten maar hier was ik op een gegeven moment echt klaar mee. Ik wilde graag anticonceptie met minder hormonen en al snel kwam ik uit bij de mirena spiraal. Het zetten was erg pijnlijk, ik voelde me hier helemaal niet lekker bij en viel bijna flauw. Daarna ging het gelukkig wel weer, maar dit was geen pretje. Ik heb nog enkele dagen/weken last geh[lees meer...]ad van veel krampen in mijn buik, je merkt dat je lichaam echt aan het 'voorwerp' moet wennen. Sinds het laten zetten ben ik niet meer ongesteld geworden, dus dat is super. Echter kreeg ik na een paar maanden last van vervelende bijwerkingen, waaronder enorm veel acne (gezicht / armen / rug) zoals dit vaak gebeurd bij een mirena. Ook werd mijn libido steeds lager, mijn haar steeds doffer en dunner en kreeg ik last van angst / paniek aanvallen (vaak zonder reden, voel mij enorm gestrest op een of andere manier). Daarnaast heb ik wel nog steeds elke maand een paar dagen last van krampen en gespannen borsten in ergere mate dan normaal. Ik kan nu een verband leggen dat dit komt door het spiraaltje en overweeg hem er uit te laten halen, wat een troep die hormonen. Enige hoogtepunt is dat ik sinds de spiraal - 10 kg kwijt ben.

28-05-2019 | Vrouw | 35
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Heb de Mirena 4jaar. Mijn eerste. Plaatsen was vervelend vanwege de eendenbek, het opmeten en het plaatsen vh spiraaltje. Doe een inlegkruisje of maandverband aan voor vocht slijm of n beetje bloedverlies na plaatsing. De eerste maand ofzo af en toe een paar druppels bloedverlies gehad. Ongeveer 3 keer ongesteld geweest nog in afnemende mate. Daarna paar maanden niets. Dan[lees meer...] weer eens ongesteld maar niet helderrood maar bruinkleurig. Sorry voor de details maar misschien helpt het iemand die dat ook heeft dat je niet de enige bent die dat heeft. De eerste maanden ook last gehad van krampen, voelen dat je niet lekker rechtop kunt staan, spanning in je buik. Maar na een paar maanden ging dat over en geen last van stemmingverandering. Geen probleem met seks of gevoelens die negatief zijn tov ervan. Blij dat ik niet meer ongesteld ben want daarvoor was ik altijd bijna ziek ervan. Ik viel dan die paar dagen ongesteld zijn, bijna flauw en had géén kracht om nog iets te doen. Mijn energie was gewoon weg. Ik trok wit weg. Ik ben erg positief over het spiraaltje. Ik heb geen ervaring met andere soorten zoals de Kyleena waar schijnbaar minder hormonen inzitten en kleiner is van formaat. Misschien dat ik dat doe in overleg met de huisarts over 1jr wanneer de nieuwe geplaatst wordt. Ik ben benieuwd wat het Mirena of Kyleena spiraaltje kan betekenen voor als je in de overgang komt. Hopenlijk werkt het dan ook nog goed zodat je niet meer ongesteld wordt.

27-05-2019 | Vrouw | 38
levonorgestrel (52mg)
Na de geboorte van mijn zoon in 2005 heb ik de Mirena laten plaatsen omdat ik te jong werd bevonden voor sterilisatie. Enige voordeel van de Mirena was voor mij dat ik na het plaatsen van de Mirena geen menstruaties meer kreeg. Naast alle bijwerkingen die ik hierboven heb genoemd bleef ik met regelmaat last houden van terugkerende klachten waaronder blaasontsteking en schi[lees meer...]mmelinfecties. Nu allerlei onderzoekende gaande naar eventuele andere ontstekingen

26-05-2019 | Vrouw | 37

14-05-2019 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Voor het plaatsen van de Mirena heb ik bijna een jaar de pil geslikt. Ik merkte na een tijd dat ik enorme stemmingswisselingen kreeg. Ik moest elke dag huilen en voelde me mentaal heel slecht. Heel lang getwijfeld over alle mogelijke alternatieven en de Mirena laten zetten. Ik las veel horrorverhalen, over bijwerkingen maar ook over toename van depressieve gevoelens. Na h[lees meer...]et plaatsen helemaal geen problemen ervaren. Het plaatsen was zo gebeurd en deed helemaal niet zo veel pijn. Ik heb geen last meer gehad van stemmingswisselingen en ben heel blij dat ik van de pil af ben. Ik zou iedereen die problemen heeft met stemmingswisselingen bij het slikken van de pil aanraden om alternatieven te proberen. Het werkt natuurlijk bij iedereen anders, maar voor mij werkt de mirena enorm goed. Heb overigens de eerste 1,5/2 maanden last gehad van spotting, maar dat is daarna over gegaan.

02-05-2019 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
In november heb ik mijn mirena spiraal laten plaatsen door mijn huisarts. De horror verhalen op internet waren op het moment van plaatsen en kort daarna niet van toepassing bij mij. Ik had nauwelijks pijn, het voelde hooguit een beetje naar toen de spiraal geplaatst werd. De pijn was ook maar heel kort en voelde als een buikkramp die ik normaal gesproken ook zou hebben wan[lees meer...]neer ik ongesteld ben. Een uurtje daarna begon de pijn... ik kreeg erge buikkrampen en nam een pijnstiller om dit te stillen. Helaas leidde dit tot braken. Een week lang heb ik enorm erge buikkrampen gehad, tot overgeven, bijna flauwvallen aan toe. Ik merkte dat ik niet kon functioneren op school en op werk... ik durfde ook geen pijnstillers meer te slikken omdat dat er weer uit ging... maar de pijn kwam ook in regelmaat. Dit hield dan uren vol, tot zo'n mate dat ik op dat moment niks kon doen behalve liggen, proberen te slapen wat nauwelijks lukte door de krampen. Het was een hel. Ik wilde hem er echt uit. Maar na 1 week, was de pijn gestopt en had ik alleen nog bloedingen hier en daar. Die bloedingen hielden ongeveer 2 maanden stand. Nu heb ik mijn spiraal al bijna een half jaar, word niet meer ongesteld en heb ook geen last van andere bijwerkingen die geassocieerd worden met de spiraal. Echt top! Ik zou het iedereen aanraden ook al was het even afzien de eerste week. Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd al problemen heb gehad omtrent mijn ongesteldheid en de krampen en pijn die erbij kwam kijken wanneer ik dat was. Vroeger werd ik zo hevig ongesteld dat ik weleens heb gebraakt en flauw ben gevallen. Dus lang niet bij iedereen zou de pijn zo hevig en lang zijn als bij mij.

01-05-2019 | Vrouw | 36
levonorgestrel (52mg)
Plaatsen bij de huisarts was erg pijnlijk. Ben flauw gevallen, daarna hyperventileren. Lichaam reageerde met soort van schok, krampen, tintelen. Huisarts ging alsnog door. Heeft een half uur geduurd. Volgende keer laat ik hem met een verdoving of roesje bij een gynaecoloog vervangen. Nooit meer bij de huisarts zonder verdoving. Verder erg tevreden met de spiraal, ben bi[lees meer...]jna nooit meer ongesteld en heb er sinds het plaatsen geen last van gehad.

29-04-2019 | Vrouw | 43
levonorgestrel (19,5mg)
De eerste keer dat ik de Mirena koos ging het plaatsen probleemloos en heb ik de spiraal zonder bijwerkingen gedragen tot ik zwanger wilde worden. Ik vond het een fantastisch alternatief op de pil en voelde me veel meer mezelf dan met de pil. Ik heb de spiraal toen aan iedereen aangeraden! Na mijn zwangerschappen dus ook meteen weer laten plaatsen. Dat ging wat lastiger[lees meer...] dan de eerste keer maar lukte na een tweede poging wel. Maar toen... DRAMA: ik werd labiel en een paar dagen per maand ontzettend boos op alles en iedereen. Ik kwam 20 kilo (!) aan; ik woog op het hoogtepunt meer dan vlak voor mijn bevallingen. Mijn libido was verdwenen, nog afgezien van het feit dat je je met 20 kilo extra niet echt sexy voelt. Na het verwijderen is dit allemaal verdwenen, na een jaar was ik alweer op mijn oude gewicht, voelde me ook weer normaal. Ik weet niet waarom ik er de tweede keer zo slecht op reageerde. Mijn advies: probeer het gerust, maar hou jezelf in de gaten. Als je jezelf niet meer herkent kan dat dus echt door de Mirena komen, je kan nooit voorspellen hoe je er op gaat reageren.

02-04-2019 | Vrouw | 30
Endometriose
Omdat ik al zolang als dat ik ongesteld ben kamp met ernstig bloedverlies en pijn de hele maand door, omdat ik endometriose heb, heb ik vorig jaar april de mirena spiraal laten plaatsen. Vergeleken met de pijn die ik tijdens mijn menstruaties had vond ik het plaatsen meevallen. Het eerste half jaar was erg rommelig. Erg veel bloedverlies, veel buikkrampen en pijn in mijn o[lees meer...]nderrug. Maar na 6 maanden had ik het idee dat er eindelijk resultaat was. Voor het eerst in mijn leven regelmatig ongesteld, 4 dagen ipv 14 en het belangrijkste nog, zonder pijn! Helaas was dit van korte duur. 9 maanden na het plaatsen van de spiraal kreeg ik weer hele ernstige bloedingen en pijn. Na controle bij de gynaecoloog bleek dat mijn spiraaltje uitgezakt was. 2 weken later moest ik terug komen om het spiraaltje opnieuw omhoog te plaatsen. Zo erg als dat het plaatsen in eerste instantie mee viel, zo erg viel het nu tegen. Het spiraaltje bleek vast te zitten aan mijn baarmoederwand en moest dus eerst los getrokken worden om vervolgens naar boven te duwen. Ik ben bijna flauwgevallen van de pijn. Maar het zat er gelukkig op dacht ik. Maar helaas, 6 weken lang bloedverlies gehad met veel pijn en bij de nacontrole bleek dat het spiraaltje opnieuw uitgezakt was. Ik moet nu volgende week het spiraaltje laten verwijderen en beslissen of ik een nieuwe laat zetten of dat ik over ga op een implanon staafje.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum