Mirena

levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1099 meningen)
Menstruatiepijn (205 meningen)
Plaatsen spiraal (84 meningen)

Mirena spiraal

Arjen Walstra (26-04-2013)

06-12-2018

Mirena (levonorgestrel)

Mirena gaan gebruiken omdat ik ieder half jaar van pil moest wisselen omdat mijn lichaam het afstootte. Het zetten is hel. Maar gelukkig maar een vijf minuten hel. Daarna soms een paar dagen even niet lekker en dan weer vijf jaar zorgeloos. Geweldig! Grootste deel zonder menstruatie door het leven, af en toe een klein beetje bloedverlies maar meestal helemaal niets. En da[lees meer...]t al 13 jaar :-)
05-12-2018

Mirena (levonorgestrel)

Omdat ik PCOS heb en na jaren hormonen voor fertiliteit niet meer tegen de pil kon heb ik op advies van de gynaecoloog de Mirena spiraal laten zetten. Het zetten was even kort pijnlijk maar het is zo snel voorbij. Ik dacht omdat ik toch niet ongesteld wordt uit mij zelf dat ik na het plaatsen dan ook geen bloedingen zou hebben. Helaas heb ik de eerste 10 maanden dagelij[lees meer...]ks bloedingen gehad! De gynaecoloog zei je kan het nog even aankijken of wij halen hem eruit. Ik wilde het toch een kans geven. Uit eindelijk stopte de bloedingen en leek het goed te gaan tot 6 maanden later toen werd ik opeens weer heftig ongesteld en bleven de bloedingen aanhouden. Ook heb ik ongeveer 1x in de maand flinke hoofdpijn een paar dagen komt dat door de Mirina geen idee??? bloeding stopte maar begon 2 weken later weer. Huisarts schreef mij medicatie voor omdat slijmvlies dun was en dat de bloedingen veroorzaakte. 1 week bloedingen gestopt..... ik voelde mij er steeds ongelukkiger mee en uit eindelijk na bijna 2 jaar besloten hem eruit te halen. Nu afwachten hoe het gaat lopen maar de Mirena is voor mij niet geschikt de huisarts zei ook jij reageert de heftig op die hormonen.
29-11-2018

Mirena (levonorgestrel)

Vanwege onregelmatige werkdagen en het vaak vergeten van de pil op advies van de huisarts overgestapt op mirena. De eerste dagen flinke krampen in m'n buik, maar daarna leek het beter te gaan. Tijdens m'n eerste menstruatie kwamen de krampen in hevigere vorm terug. Zo hevig dat het uitstraalde naar mijn rug en bovenbenen. Ik had zelfs momenten dat ik moeite had met staan. [lees meer...]Na de eerste menstruatie begon ik ook meer en onregelmatiger te bloeden, met daarbij die hevige krampen. Na 3 maanden terug naar de huisarts, maar die zei dat ik het nog langer aan moest zien. Inmiddels had ik ook enorm last van stemmingswisselingen en zat ik voor mijn gevoel diep in de put. Na 6 maanden kreeg ik opeens hele hevige pijn. Diezelfde dag lag de mirena in de toiletpot. Blijkbaar was mijn lichaam al ruim 6 maanden bezig dat ding er uit te werken. Ik ben blij dat ik er vanaf ben!
16-11-2018

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb gisteren de Mirena laten zetten. Door alle horrorverhalen zag ik er erg tegenop, maar al met al viel het mee. Van tevoren had ik 500mg naproxen en 1000mg paracetamol genomen. Eerst wordt er een eendenbek ingebracht, wat ik zelf totaal geen probleem vindt; niet onprettig zolang je maar ontspant. Vervolgens wordt je baarmoedermond vastgepakt met een haak; dit was wel [lees meer...]echt een hevige pijnscheut en ik kreeg direct daarna een soort hevige 'ongesteldheidskramp'. Dan wordt de baarmoeder opgemeten met een stalen staafje dat in je baarmoeder wordt gebracht; onprettig gevoel, en een flinke pijnscheut als dat staafje tegen de achterkant van je baarmoedermond duwt. Dit was voor mij het pijnlijkste moment, maar dat duurde dus maar een paar seconden. Het plaatsen van de mirena zelf was vervolgens eigenlijk helemaal niet pijnlijk, ik denk dat dat meetding mijn baarmoedermond al een beetje had opgerekt. Ik heb na afloop een half uurtje kramp gehad, zoals bij een hevige ongesteldheid. Rest van de dag nergens last van, hoogstens een licht zeurend gevoel in mijn onderbuik. Ik had nog wel 2 dagen bloedverlies. Heerlijk idee dat ik nu 5 jaar lang nergens meer aan hoef te denken wat anticonceptie betreft! Dat half uurtje pijn/ongemak weegt daar niet tegenop :).
09-11-2018

Mirena (levonorgestrel)

5 jaar geleden, na twee gezonde kindjes te hebben gekregen en na het horen van vele positieve ervaringen van anderen over de Mirena, heb ik voor het eerst gekozen voor de Mirena spiraal. Destijds laten plaatsen door mijn gynaecoloog. Het plaatsen is even pijnlijk maar op zich zo klaar. Maar... toen begon de ellende. Ik had constant buikpijn en bloedde non-stop. De eerste w[lees meer...]eken dacht ik nog dat ik maar wat geduld moest hebben en dat het vast over zou gaan. Maar het bleef maandenlang aanhouden. Heel af en toe zat er eens een dag of een weekje tussen dat ik geen bloedingen had, of even geen buik- of rugpijn, maar dat was dan echt een uitzondering. Ik merkte ook dat ik me steeds somberder/depressief ging voelen en ik had ineens ook vaak hoofdpijn. Let op; ik ben normaal gesproken echt niet kleinzerig en heb eigenlijk nooit last van buikpijn/hoofdpijn/rugpijn. Vooral ook het bloeden vond ik gewoon echt irritant. Ook voor je sexleven is dat niet echt boost... Uiteindelijk heb ik het spiraaltje na 10 maanden laten verwijderen want ik kon er echt niet meer tegen. Volgens de gynaecoloog viel ik helaas onder “1 op de zoveel vrouwen” die niet goed reageert op de mirena. Maar dat betekent niet dat bij een volgende poging het weer zo fout zou gaan. Fast forward 5 jaar later waarin ik toch weer een poging heb gewaagd, en na 3 weken word ik alweer gillend gek! Het is nu vrijdagavond en ik heb net huilend met mijn man besloten dat ik maandagochtend direct de huisarts ga bellen om de mirena weer te laten verwijderen! Het is de afgelopen 3 weken alleen maar een grote depressieve bedoening geweest. Verschrikkelijke buikpijn en non-stop bloeden als een rund. Dit voelt gewoon niet goed. Mijn lichaam geeft duidelijk aan dat ze dit lichaamsvreemde voorwerp niet in zich wil hebben. Voor veel vrouwen is dit een uitkomst, maar voor mij helaas niet.
01-11-2018

Onregelmatige menstruatiecyclus

Wegens pco een zeer onregelmatige tot bijna geen cyclus. Pil leidde tot hevige migraine aanvallen en depressieve klachten en was dus geen oplossing. Mirena is dat wel. Voor het plaatsen een diclofenac ingenomen en op een korte steek na heb ik er weinig van gevoeld. Omdat ik nog nooit bevallen ben heeft de huisarts me wel doorverwezen naar een gynaecoloog voor de plaatsing.[lees meer...] Dat raad ik anderen ook zeker aan; voor gynaecologen is dit routinewerk terwijl een huisarts dit maar sporadisch doet. Na plaatsing heb ik wel enkele weken last gehad van buikpijn. Inmiddels heb ik de spiraal al anderhalf jaar en heb ik heel af en toe hooguit last van heel licht bloedverlies. Wel voel ik de spiraal af en toe wat "steken" als mijn baarmoeder samentrekt. Al met al een redelijke oplossing voor mijn probleem.
24-10-2018

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb al eerder deze spiraal gehad, heeft toen zeker 7 jaar prima gewerkt. Mijn heftige menstruaties en pijn was daardoor voorbij en ook geen bloedVerlies meer!!
22-10-2018

Mirena (levonorgestrel)

Laten zetten was zeer pijnlijk (nog geen kinderen) zeer heftige buikpijn, migraine en paniekgevoel was de eerste reactie. Ik dacht oké mijn lijf moet nog even wennen. Na 3weken kreeg ik zulke heftige buikpijn dat ik bij de huisartsenpost ben beland. Daar is gecheckt of de spiraal goed zat. Deze zou goed zitten, tegen de pijn heb ik diclofinac voorgeschreven gekregen. De a[lees meer...]rts daar wilde de spiraal er niet uithalen. Hetzelfde weekend kreeg ik weer zulke heftige krampen. Was blij dat maandag was aangebroken en de spiraal er door de HA uitgehaald kon worden. Kreeg weer de vraag weet je het zeker? Natuurlijk! Het was duidelijk dat mijn lijf dit ding niet accepteerde. Kortom ik heb 3 weken niet volledig kunnen werken, heel veel pijn gehad en aan de maximale pijnstillers gezeten. Hoe slecht.. Wil wel zeggen als advies: als je nooit iets probeert weet je niet hoe het uitpakt. Er zijn genoeg vrouwen waar het wel bij werkt, waar het ideaal voor is. Maar hou goed in de gaten hoe je je eronder voelt, zowel lichamelijk als geestelijk. Voor mij is alles troep waar hormonen in zitten. Maar de een is de ander niet..!
22-10-2018

Abnormaal vaginaal bloedverlies

De Mirena gaf bij mij psychische klachten. (Hoewel de huisarts zei dat het bijna niet aan de Mirena kon liggen) ik voelde me gespannen en zenuwachtig. Na 6 maanden heb ik hem laten verwijderen en langzaam verminderde het onaangename stressgevoel
19-10-2018

Menstruatiepijn

Erg tevreden over de mirena! De eerste weken/maanden last gehad van buikpijn, maar na een speciaal dieet van 8 weken nergens meer last van gehad. Het grootste voordeel is dat ik niet meer ongesteld wordt en geen last meer heb van die pijn.
15-10-2018

Menstruatiepijn

bloedingen werden heftiger, was bloedingen zat. zocht een makkelijke manier van anti-conceptie. Pil was uitgesloten, chagerijn dat ik daar van kreeg was helemaal niet van mij.
11-10-2018

Mirena (levonorgestrel)

Ik baal als een stekker dat de mirena niet het middel is voor mij, want oprecht, het was fijn dat ik er nooit aan hoefde te denken. Hij heeft me 4,5 jaar beschermd tegen zwangerschap maar de voordelen wegen niet meer op tegen de nadelen. Ik loop al 4 jaar bij de dermatoloog en huidtherapie voor onderhuidse ontstekingen en acne over mijn hele rug, schouders, borst en gezich[lees meer...]t. Daarvoor nooit last van. Daarnaast heb ik de hele dag door stemmingswisselingen en voel me steeds onrustig. Mijn huid en haar zijn enorm vet, ben de hele tijd met anti-glimdoekjes en droogshampoo in de weer. Mijn libido is weg. Ik werd nog steeds ongesteld, één keer in de zes weken, en dan 15 dagen lang doorbloeden... Ik heb hem eruit laten halen. Daarna twee koperspiralen gezet binnen een week, alletwee na een dag in m'n baarmoedermond terecht gekomen :( volgende maand de gynefix laten zetten... Ik baal zo erg! Ik hoop dat de mirena voor jou wel werkt!
09-10-2018

Mirena (levonorgestrel)

Zeer tevreden, ik zou geen andere anticonceptie meer willen gebruiken. Ik heb het vrij snel na mijn bevalling laten inbrengen, circa 7 maanden. Bij het plaatsen voelde ik geen pijn, echt helemaal niks. Toen een maandje licht bloedverlies gehad en daarna is het bloeden helemaal gestopt. Nu ben ik al 2.5 jaar niet ongesteld geweest en je hoeft nergens meer aan te denken, [lees meer...]echt TOP!! Als ik ongesteld ben, voel ik lichte pijn in mijn onderrug en mijn borsten zijn iets gevoelig. Echter denk ik dat, dat niet anders was voor de Mirena.
02-10-2018

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Ik heb een half jaar geleden een Mirena laten plaatsen ivm zeer pijnlijke menstruaties met hevige bloedingen (stolsels). Het plaatsen viel erg mee. Onaangenaam, maar niet echt pijnlijk. Daarna wel enkele weken last gehad van rugpijn en "zware" benen. Er zitten voor mij voor- en nadelen aan. Ik ben veel vaker ongesteld. Voorheen had ik een cyclus van 35 dagen en dat is nu n[lees meer...]og maar 24 dagen. Ik ben steeds 2 weken ongesteld, dan 10 dagen niet en dan begint het weer. Dit gaat al 4 maanden zo. Ik hoop, misschien tegen beter weten in, nog op verandering. De menstruaties zijn wel veel minder pijnlijk en ook de bloedingen zijn minder hevig. Ik voel me heerlijk in mijn vel. Veel minder PMS! Door de vele, lange menstruaties twijfel ik nog wel of ik hem laat zitten.
02-10-2018

Mirena (levonorgestrel)

De ervaringen met de Mirena zijn voor iedereen zo verschillend dat ik graag mijn ‘gemiddelde’ verhaal vertel. Het plaatsen deed erg veel pijn, dat duurde maar kort. Vervolgens heb ik 2 dagen erge krampen gehad, zo pijnlijk dat ik niet kon werken. Daarna nog een week zo af en toe flinke kramp. Na deze eerste week is de pijn weggebleven. Ik voel niets meer. Mijn eerste o[lees meer...]ngesteldheid sinds de plaatsing bestaat uit flinke kramp maar amper bloedverlies. Wat betreft stemming/libido merk ik geen verschil met het leven zonder anticonceptie.
01-10-2018

Mirena (levonorgestrel)

Eerder al 2x 5jaar mirena gehad. Tijdelijk gestopt. Maar vond de pil oraal slikken zo waardeloos dus nu weer mirena. Plaatsen is gewoon niet fijn, dat blijft een feit. Maar afhankelijk van de arts die het plaatst gaat het snel over. Ik heb alleen de eerste twee dagen wat kramp gehad. Verder niets meer. Bevalt me echt zo goed zou niets anders meer willen!!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum