Mirena

levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1097 meningen)
Menstruatiepijn (205 meningen)
Plaatsen spiraal (84 meningen)

Mirena spiraal

Arjen Walstra (26-04-2013)

27-02-2018

24-02-2018

Mirena (levonorgestrel)

Ik wil (nog) geen kinderen en voelde met niet goed bij het aantal hormonen dat ik al jaren binnen krijg door het slikken van de pil. Dus eindelijk maar eens een spiraal laten plaatsen, de Mirena, omdat je dan een geringe kans hebt op ongesteldheid en je maar weinig hormonen binnen krijgt in een gelijkmatige, lage dosis. Langzamerhand kreeg ik steeds meer pukkels. Het zou [lees meer...]vast liggen aan stress door mijn baan of ongezond eten. Maar als ik op reis zou gaan zou het vast over gaan. Niets bleek minder waar. De pukkels werden zware acne die zich steeds verder over mijn gezicht verspreidde. Ik herkende mezelf niet meer in de spiegel en het leverde me veel depressieve en wanhopige buien op. Maak je eindelijk je droomreis kan je geen mooie foto's maken waar je zelf ook op staat omdat je niet op de foto durft. Langzaam begon het te dagen dat deze klachten zijn begonnen sinds het plaatsen van mijn spiraal. Inmiddels heb ik gelezen hoeveel vrouwen hier huidklachten van hebben gekregen. Ik realiseer me nu dat die spiraal er uit moet zodat mijn huid weer kan genezen en ik hopelijk niet al te veel littekens overhoud. Maar hoe kom ik van die spiraal af nu ik in Afrika zit? Ik ben over 2 maanden pas weer thuis. Ik durf hem hier niet te laten verwijderen dus zal het nog even uit moeten zitten. Maar 1 ding weet ik zeker: nooit meer de Mirena spiraal!
22-02-2018

Mirena (levonorgestrel)

1ste mirena gezet na zwangerschap dochter.Die is er na een maand terug uitgevallen. Wsl te snel na zwangerschap ondanks dat het een paar maand erna was.Gratis een vervanging gekregen van mirena en di is blijven zitten tot gyn hem er 2.5j later heeft uitgehaald. Nu net degene er laten uithalen die na geboorte van zoon was gezet, na 5 jaar ongeveer. En de derde mirena zit[lees meer...] er nu in. Nog nooit spijt gehad van mijn keuze, slechte pil nemer.Vergeetachtig ^^.Met de mirena ook VEEL minder last van mijn regels, waar ik daarvoor meerdere dagen per maand verging van de zeer, nu een beetje pijn bij eisprong, dat is het.Ook bijna geen tampons en maandverband meer moeten kopen, scheelt een fikse duit. Voor mij wegen de minimale bijwerkingen en de iets pijnlijkere plaatsing (niet overdreven maar toch best een brufen ofzo innemen uurtje voor je hem laat zetten, door een gyna of vk, GN huisdokter.Iemand die een echo neemt erna.
29-01-2018

Mirena (levonorgestrel)

Goede ervaring met het middel/product, de plaatsing is misschien wel de 'ergste' bijwerking; ben er een dag flink beroerd van geweest (plaatsing door gynaecoloog). Gebruik is echter ideaal: de eerste tijd geen menstruatie, geen verdere bijwerkingen, heerlijk! Gebruik is nog steeds naar tevredenheid maar na een 2,5 jaar ongeveer nam de menstruatie weer wat toe en had ik me[lees meer...]er last van bloedverlies zo nu en dan (maar dit is natuurlijk normaal, maar bij een beperkt gedeelte gebruiksters blijft de menstruatie volledig uit). Heb wel sinds een tijd weer een toegenomen eetlust de 2-3 dagen voor mijn menstruatie. Aanstaande december moet hij worden verwijderd maar waarschijnlijk laat ik direct een nieuwe plaatsen aangezien de voordelen zeer zeker opwegen tegen de kleine bijwerkingen!
28-01-2018

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb het spiraaltje laten zetten in het ziekenhuis. Het ging nog sneller dan verwacht. Het was even een flinke steek doorpuffen en het spiraaltje zat goed. Ik kon gelijk opstaan en naar huis. Ik was maar een klein beetje duizelig. Ik was wel erg moe, maar dat komt denk ik doordat ik voor het zetten van de spiraal mij erg druk gemaakt heb door de horrorverhalen. Ik heb de[lees meer...] spiraal tijdens de menstruatie laten zetten.
23-01-2018

Mirena (levonorgestrel)

Op een ochtend opgestaan met erge buikpijn. Huisarts dacht obstipatie. Dag later nogmaals huisartsenpost bezocht nadat ik ook veel bloed verloren was. Daar deden ze voor de zekerheid een zwangerschapstest. Deze was positief. Helaas zat het vruchtje in de eileider. Een uit later ben ik met spoed geopereerd en hebben ze mijn eileider moeten verwijderen. De spiraal zat gewoon[lees meer...] goed. Voor mij dus nooit meer.
15-01-2018

Mirena (levonorgestrel)

Op advies van gynaecoloog spiraal gaan gebruiken om ernstige bloedingen tegen te gaan. Dat doel is redelijk behaald. Had niet of nauwelijks last meer van ernstige bloedingen. De bijwerkingen zijn begonnen na ong. een maand en werden steeds erger. Vorige week was ik het zo zat, dat ik hem door de huisarts heb laten verwijderen. Mijn eigen gynaecoloog doet inmiddels dit soor[lees meer...]t gevallen niet meer en is niet bereikbaar voor overleg. Ook dit vind ik zeer vervelend. Bijwerkingen heb ik als zeer vervelend ervaren. Ik ben iemand anders geworden door dit spiraaltje. Iemand die ik niet ken en ook niet wil zijn. Hopelijk verdwijnen deze klachten nu in ras tempo. Ik voel me nu al wel veel rustiger en relaxter.
15-01-2018

Mirena (levonorgestrel)

Ik dacht dat dit een uitkomst was. Maar dat viel tegen. Ik heb ruim een half jaar bloedverlies gehad en buikkrampen. Daarna bleef de pijn na de sex. Mijn vriend kwam tegen het spiraal aan en kreeg daar ook pijn van. Ik had buikpijn na de sex. Van vrienden hoorde ik dat zei ook het spiraal voelde tijdens de sex.
02-01-2018

Mirena (levonorgestrel)

Beste lezers, ik ben een 21 jaar en eigenlijk totaal geen type die een verhaal of reactie achterlaat op sites of forums, maar door wat ik de afgelopen tijd hebt meegemaakt heb ik er toch voor gekozen om mijn verhaal op te schrijven. Aan de ene kant om eventueel andere hierdoor te kunnen helpen die zich hierin herkennen en aan de andere kant om misschien door andere te wor[lees meer...]den geholpen door een reactie. Hierbij mijn verhaal, afgelopen jaar heb ik in februari een mirena spiraal laten plaatsen. Ik was gestopt met de pil omdat (volgens mij) die de rede was voor de paniekaanvallen die ik dat jaar kreeg toen ik hem slikte. Mijn moeder heeft altijd veel baat gehad bij de mirena en het voordeel dat je daardoor ook nog eens niet meer ongesteld werd zorgde ervoor dat ik voor deze spiraal koos. Het plaatsen ging goed en ook de maanden erna voelde ik mij een stuk beter dan toen ik de pil slikte, soms nog wel een kleine paniekaanval maar daar hielt het dan wel bij op. Tot in oktober... ik merkte dat ik na een klein griepje ineens niet echt meer de oude was. Ik voelde mij erg dromerig en mijn emoties waren vrij vlak, ik kon niet écht meer genieten van bepaalde momenten waar ik normaal juist heel erg bij stil kon staan, ook last van een soort dissociatie gevoel. Daarnaast kreeg ik last van hoofdpijn boven mijn wenkbrauwen/slaap, pijn in mijn rug en schouders. Na 3 weken werd ik ook ineens extreem vermoeid en had ik het gevoel dat ik pfeiffer had, maar na bloedprikken bleek op dat gebied niets aan de hand te zijn. Met als klap op de vuurpijn kreeg ik steeds meer last van hyperventilatie en op kerstavond een erge paniekaanval. Na die avond kwam er een onrust in mijn lichaam die niet meer weg ging. De zenuwen raasde door mijn lichaam en voor mijn gevoel moest ik elk moment een live tv programma presenteren voor 10000 man. Ik wist niet wat het kon veroorzaken en was bang voor een burnout, maar dat op 21 jarige leeftijd en met totaal geen gespannen of druk jaar achter de rug deed me dat toch twijfelen. Mijn ouders zijn gaan googelen en kwamen op een gegeven moment de horror verhalen over de mirena te lezen. Ineens vielen de puzzelstukjes voor hun gevoel op zijn plaats omdat zoveel klachten overeen kwamen. Die dag erna heb ik mijn spiraal laten verwijderen en nu is het afwachten wat dit gaat doen. Hoe ik me heb gevoeld afgelopen tijd was echt een hel, ik ben zo’n totaal ander mens normaal gesproken. Ik hoop zo onwijs erg dat de verwijdering van mijn spiraal wat gaat betekenen want dit gevoel maakt mij zo onzeker. Verder ben ik meerdere keren langs de huisarts geweest die ook niet echt een duidelijke oorzaak weet te benoemen, door bloedprikken hebben we zo veel mogelijk uitgesloten. Ik hoop dat mensen die zich hierin herkennen misschien mij hun verhaal kunnen laten horen! X
29-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Op 9 maart 2017 spiraaltje laten plaatsen omdat ik, na jarenlang anticonceptie gebruik, af wilde zijn van de maandelijkse ongesteldheid. De plaatsing van het spiraaltje was niet prettig, na de plaatsing had ik namelijk erge pijnscheuten in mijn onderbuik, deze ware n te vergelijken met heftige menstruatiekrampen. Ik dacht uiteindelijk aan het resultaat, met hopelijk ee[lees meer...]n aantal jaren geen omkijken meer naar een of ander vorm van anticonceptie. Helaas begon de ellende na circa 3/4 maanden. Mijn hele bovenrug zat onder de dikke onderhuidse ontstekingen. Omdat het toen zomer was en ik een vrij bleke huid had dacht ik dat het kwam door de zonnebrand (zonnebrand kan de poriën in de huid verstoppen) Na een aantal weken begonnen de onderhuidse ontstekingen ook op mijn hals, nek en kin te voorschijn te komen. Ook hier dacht ik in eerste instantie aan de reinigingsproducten die ik, in die tijd, voor mijn huid gebruikte. Mijn hele nek en kin zat onder de dikke ontstekingen en en ontstonden steeds meer gele dikke puisten en deze zijn ook nog eens zeer pijnlijk! Dokter gaf aan dat dit inderdaad een bijwerking zou kunnen zijn van de mirena spiraal. Op advies van de dokter met de benzolperioxide crème in de weer gegaan, helaas zonder resultaat. Inmiddels bij de dermatoloog en hier heb ik een crème en antibiotica gekregen. De kuur is inmiddels achter de rug. De grootste onstekingen zijn weg, maar ik ben nog altijd niet acne vrij. Plus ik heb inmiddels een vaginale schimmel gekregen van de antibiotica kuur. Het enige voordeel is dat ik niet ongesteld werd, maar alle nadelen wegen écht niet op tegen dit 'kleine' voordeel. Nooit meer een mirena voor mij!
23-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Sinds ruim anderhalf jaar heb ik het mirena spiraal, na het spontaan verliezen van de koperspriaal. Na al het gedoe rondom de pil voordat ik zwanger werd, was ik vastbesloten nooit meer een hormonale A.C. te gebruiken. Een beetje noodgedwongen werd ik voor de keuze gesteld toen i het koperspiraal verloor... dus toch gekozen voor MIRENA. Het plaatsen deed geen pijn. De maan[lees meer...]den erna doorlopend ongsteld. Korte cyclussen van max 24 dagen met sowieso een week of langer bloed verlies, soms wel tot de volgende menstruatie. Vorige maand heb ik nog bij de huisarts gezeten omdat ik twijfelde of het spiraal wel goed zat, gezien mijn vele bloedverlies en korte cyclussen. Zij kon er niks van maken en gaf het advies om nog een paar maanden af te wachten. Deze maanden verliepen het zelfde als daarvoor. Daarbij had ik opeens (gezien door een collega) een grote kale plek op mijn achterhoofd. Voor mij was het 1plus1 en heb ik meteen het spiraal het laten verwijderen. Voor nu de diagnose Alopecia. Verschillende oorzaken maar deze zijn middels een bloedtest uitgesloten. Stress kan meespelen. En daar herken ik mezelf dan ook in. Het is nu een plek, waar hopelik geen uitbreiding meer bij komt. Voor mij NEVER NOOIT WEER hormonale AC! Ben echt opgelucht dat hij er uit is! Hopelijk nu snel groeiend haar op mijn hoofd.
16-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

- inbrengen pijnlijk - bij mij hield het niet meer op met bloeden, bijna elke dag ongesteld terwijl ik nooit ergens last van heb gehad - ik kreeg een hele slechte huid - geen succes, na 4 maanden verwijderd
16-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik wil beginnen met jullie te wijzen op een wetenschappelijk onderzoek van het AMC dat in 2017 over de hormoonspuraal (Mirena) gepubliceerd is. Google dit, lees de bevindingen en lees mijn verhaal dat hier naadloos bij aansluit: 12 jaar geleden heb ik mijn eerste Mirena spiraal laten plaatsen na de geboorte van mijn tweede kind. Plaatsen was pijnlijk maar daarna was ik i[lees meer...]n eerste instantie tevreden, vooral omdat ik niet meer menstrueerde. Ik was wel steeds erg moe en had vaak een gevoelens van stress. Maar ik legde het verband niet met de Mirena. Dacht dat het door mijn drukke leven van werk, jong gezin en huishouden kwam. Dus na 5 jaar braaf een nieuwe spiraal laten zetten en 5 laar later weer. Vorig haar, na plaatsen van de 3e spiraal nam de vermoeidheid nog meer toe en had ik constant last van hartkloppingen en erg overspannen gevoel. Ik kon geen dag doorkomen zonder tussentijds te slapen. Toen las ik het wetenschappelijk onderzoek van het AMC en vielen alle puzzelstukjes op hun plaats. Het (grootschalige) onderzoek wijst uit dat Mirena bij een groot percentage vrouwen leidt tot verhoogde cortisolwaarden. Oftewel stresshormoon...met alle bijwerkingen van dien. Ik heb naar aanleiding van dit onderzoek mijn spiraal laten verwijderen en na enkele weken nam de stress en vermoeidheid al enorm af. Inmiddels ben ik vier maanden Mirena-vrij en ik ben zooo blij dat het spiraalrje eruit is. Mijn stressgevoel is bijna helemaal weg en mijn oude energieniveau is grotendeels terug. Maar triest dat ik er pas na meer dan 11 jaar achter ben gekomen wat het effect van Mirena op mijn lichaam was.
14-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Voor de 2e keer het mirena spiraal gebruikt. Het enige waar het goed voor is geweest is dat ik niet zwanger ben geweest tijdens het gebruik. Voor de 2e na ongeveer een jaar alleen maar last van hormonale klachten. NOOIT MEER!
02-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

ik heb de spiraal al 13 jaar in nooit wat gemerkt tot 2 jaar terug paniekaanval benauwdheidsklachten druk op de borst moet hem er nog uit laten halen heb steeds stress gevoelens in de buik hoorde in de media ervan
02-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Nooit spijt gehad van deze keus! Spiraal is ideaal. Het plaatsen zelf was geen pretje maar ik was in goede handen (mijn eigen huisarts was op vakantie, ik vond het fijn om toch in mijn eigen vakantie te laten plaatsen omdat ik niet goed wist hoe mijn lichaam ging reageren dus heb ik bij CASA een afspraak gemaakt). Pijn alleen op dag 1 en op dag 3 geen bloedverlies meer. In[lees meer...] begin wennen om er op te vertrouwen; heb een extra echo latenmaken of het goed zat een maand later, tijdens plaatsen werd dit ook gedaan. Ben nu bijna 5 jaar niet ongesteld en toe aan wisseling. Het is dat het zo duur is om voor aantal maanden/jaren te plaatsen tot we aan kinderen willen beginnen maar anders zou ik in januari nogmaals 1 laten plaatsen. Nu laatste maanden wel soms kramp, laten controleren zit nog prima en ben vast niet meer gewend hoe ongesteldheid zal zijn straks. Voor alle meiden en vrouwen raad ik dit aan.

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum