Mirena

levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1083 meningen)
Menstruatiepijn (203 meningen)
Plaatsen spiraal (83 meningen)

INVLOED VAN DNA

Genetisch invloed bekend? Nee.
Genen zijn bij niemand gelijk. Geven jouw genen je meer kans op bijwerkingen?

Mirena (2113 meningen)
Implanon (hormoonimplantaat) (385 meningen)
Nuvaring (248 meningen)
Depo-Provera '150' (prikpil) (149 meningen)
Cerazette (minipil) (146 meningen)

Farmacoterapeutisch Kompas

Mirena spiraal

Arjen Walstra (26-04-2013)

Pagina 7 van 7
10-09-2018

Mirena (levonorgestrel)

Twee weken geleden de Mirena verwijderd en mijn problemen zijn verholpen! Verbeteringen tot zover na eruit halen Mirena: Meer energie, vrolijker, libido komt terug, krijg meer gevoelens bij dingen. Sinds het plaatsen 1,5 jaar geleden in een negatieve spiraal geraakt maar dacht dat dit door andere factoren kwam (financiën, omstandigheden, ontdekking dat ik ADD heb, et[lees meer...]c). Nu in een nieuwe relatie en mijn libido was zo laag dat dit een probleem werd. Hij is er nu bijna 2 weken uit en mijn seksleven is al erg verbeterd. Ik herken mezelf bijna niet (of eigenlijk juist wel, maar wist niet dat ik dit nog steeds kon zijn). Ik dacht dat het aan de Mirena kon liggen en dat was dus ook echt zo, alleen wordt dit niet aangemoedigd door huisartsen. Mij werd in eerste instantie door de huisarts aangeraden hem erin te laten, als ik nog niet klaar was voor kinderen. Zij zagen mijn problemen niet echt als een probleem leek het. Ter extra info: Ik heb van mijn 14e tot 20e aan de pil (Yasmin) gezeten en heb toen ook langzaam steeds minder libido gekregen totdat deze helemaal weg was. Ook erg moe altijd, dus getest op Pfeiffer en allerlei ziekten, maar oorzaak niet gevonden. Tussen mijn 1-jarige stop van de pil naar de Mirena herinner ik me dat ik me heel vrolijk, energiek en goed voelde, inclusief libido. Dit bewijst voor mij dat anticonceptie je meer beïnvloed dan ik dacht. Hier moet veel meer aandacht voor komen! Ik dacht dat de Mirena door minder hormonen me niet zo zou beïnvloeden, maar integendeel. Denk goed na voordat je aan anticonceptie begint, of hou voor jezelf over de maanden en jaren bij hoe/of je gevoel veranderd als je eraan begint. Misschien (hopelijk) verandert niks, of veranderen er langzaam dingen net als bij mij. (Ik denk dat ADD gevoeligheid ook mee kan spelen in de reactie op anticonceptie dus denk er als je ADD/ADHD hebt goed over na, of houd het dus bij). Ik gebruik momenteel een Caya pessarium wat erg fijn in gebruik is en condooms zijn ook prima. Liever een seksleven met anticonceptie, dan anticonceptie en er geen gebruik van willen maken.
08-09-2018

Mirena (levonorgestrel)

Tweemaal voor ) jaat de Mirena gehad. En juist door alle horor verhalen hier, wil ik mijn ervaring delen. Eerste keer was ik begin twintig. Laten plaatsen in het ziekenhuis; niet tijdens menstruatie. Was een ronduit vreselijke ervaring door de anafalactische schock die ik kreeg. Zeer ziek, spugen, flauwvallen, zweten van top tot teen. Had geen pijnstilling genomen voor[lees meer...]af en er was mij niet verteld dat je dit beter tijdens de menstruatie kan doen. Ondanks de eerste paar vreselijke uren, heb ik daarna 5 jaar lang volle ‘plezier’ gehad. Vijf jaar lang geen menstruatie, geen pijn meer na de eerste dag, geen bijwerkingen zoals met de pil. Heerlijk! Verwijderen bij de huisarts was 1 pijnlijke steek en klaar. Daarna aan de pil gegaan, wegens de angst voor het plaatsen na de eerste keer. Pil was vreselijke rommel voor mij met stemmingswisselingen. Dus tweede geplaatst. Weer in het ziekenhuis. Half morfine tabletje genomen (had ik nog wegens een eerdere operatie). Plaatsen was veel minder pijnlijk. Wel nog 3 maanden lang kleine spot bloedingen gehad, bijna dagelijks. Daarna weer 5,5 jaar lang genoten van het gemak om niet ne te hoeven denken over anti-conceptie of menstruatie. Na 5,5 jaar naar de huisarts om te verwiijderen. Helaas kon zij hem niet te pakken krijgen, dus door naar de het ziekenhuis. Heel nerveus. Achteraf onterecht. Super snel te pakken gekregen. En werd gerustgesteld dat als het niet lukte, ik onder narcose zou gaan. Helaas heeft de laatste ervaring me angstig gemaakt. Heb daarom voor de pil gekozen. Ben ik nu een jaar mee bezig. Verschrikkelijk! Elke dag die pil, menstruatie ( en die van mij stelt niets voor, maar toch) onzekerheid als je de pil vergeet en libido omlaag Conclusie; eens in de 5 jaar wat omgemak - en dan heel lang geen zorgen. Volgende week nummer 3.
29-08-2018

Mirena (levonorgestrel)

Deze spiraaltje raad ik af. Met de pil ben ik heks, met spiraal was ik heel rustig. Te rustig. Mijn emoties waren gewoon weg en libido was er mee vandoor. Ik had niet veel zin om iets te doen, niks kon mij schelen. Na 2,5jaar heb ik het laten uithalen, mijn menstruatie is snel terug in orde gekomen en leven is een regenboog terug nu en niet grijs :) en terug veel zin in se[lees meer...]ks, sport etc. Ik gebruik nu zo al 1jaar Nuvaring en ben er blij mee.
28-08-2018

Mirena (levonorgestrel)

Ik ben zeer tevreden over het gebruik van de Mirena sinds 2006. Vorig jaar mijn 3e spiraal laten plaatsten. Geen bijwerkingen en af en toe spotting.
26-08-2018

Mirena (levonorgestrel)

Ik besefte pas het laatste half jaar wat voor troep dit is geweest. Ik heb het spiraaltje laten zetten in de tijd dat mijn moeder ernstig ziek was (longkanker). Tijd om over mijn eigen lichaam/issues na te denken was er dus niet. Het ding zat er in en ik werd niet meer ongesteld, top product dacht ik toen. Tot enkele maanden geleden. Ik kreeg acute rugklachten en er werd [lees meer...]gedacht dat mijn spiraaltje hiervan de oorzaak was. 4 en een half jaar zat het spiraaltje, dus het kon, het was niet uitgesloten. Vele onderzoeken volgde. Het plaatsen bij de huisarts was al een rampenplan omdat het te pijnlijk was, controle is dan ook met een echo gedaan destijds. Het verwijderen ging bij de huisarts na 3 pogingen ook echt niet. Dus naar de gyneacoloog die het spiraaltje er gelukkig zo uit kon halen. Sinds de verwijdering voel ik mij een ander mens. Veel minder hoofdpijn. Ritme in menstruatie moet nog terug komen, maar dat geef ik wel de kans, libido is weer helemaal terug, rugklachten weg (zelfs als ik ongesteld ben nergens last van), geen gevoelige borsten meer (ook niet tijdens menstruatie. Voor mij nu even geen anticonceptie meer, behalve het condoom.
24-08-2018

Mirena (levonorgestrel)

16 augustus 2018 heb ik de mirena spiraal laten zetten. Ik heb 20 jaar de microgynon 30 geslikt. Wat een verschil de spiraal. Ik ben er zeer tevreden over. Het zetten deed geen pijn maar ik heb dan ook al 2 kinderen gekregen. Met de pil was ik een heks en nu heb ik nergens laat van. Had ik deze spiraal maar eerder laten zetten.
23-08-2018

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Door een vreselijk cyclus toch weer na 7jaar spiraal geprobeerd. Maar ook weer na 6 weken eruit. Een hormoonbal! Zo vreselijk veel bijwerkingen. Ik reageer hier extreem op. Plaatsen vond ik erg pijnlijk, verwijderen was gelukkig makkelijk. Wat een opluchting. Zelfs voor mezelf werd ik een heks..! Voor diegene die hormonaal overhoop ligt is dit geen oplossing!
16-08-2018

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Vreselijk heb al een afspraak staan om hem te laten verwijderen. echt nooit meer die troep in mijn lijf. Wat een ellende. Ben er helemaal van overstuur. Inbrengen was al een ramp. geeft mij maar een bevalling en nu na twee dagen nog steeds enorm veel pijn . dan maar die andere maandelijkse klachten . maar deze klachten gaan helemaal nergens om. Voor dat ik er aan bego[lees meer...]n kon ik niets op internet vinden alleen maar dat mensen vol lof zijn. Ik vindt het een ramp letterlijk en figuurlijk
Pagina 7 van 7

Thyrax Duotab (842) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (488) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (464) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (376) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!