Mirena

levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1091 meningen)
Menstruatiepijn (203 meningen)
Plaatsen spiraal (83 meningen)

Mirena spiraal

Arjen Walstra (26-04-2013)

29-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Op 9 maart 2017 spiraaltje laten plaatsen omdat ik, na jarenlang anticonceptie gebruik, af wilde zijn van de maandelijkse ongesteldheid. De plaatsing van het spiraaltje was niet prettig, na de plaatsing had ik namelijk erge pijnscheuten in mijn onderbuik, deze ware n te vergelijken met heftige menstruatiekrampen. Ik dacht uiteindelijk aan het resultaat, met hopelijk ee[lees meer...]n aantal jaren geen omkijken meer naar een of ander vorm van anticonceptie. Helaas begon de ellende na circa 3/4 maanden. Mijn hele bovenrug zat onder de dikke onderhuidse ontstekingen. Omdat het toen zomer was en ik een vrij bleke huid had dacht ik dat het kwam door de zonnebrand (zonnebrand kan de poriën in de huid verstoppen) Na een aantal weken begonnen de onderhuidse ontstekingen ook op mijn hals, nek en kin te voorschijn te komen. Ook hier dacht ik in eerste instantie aan de reinigingsproducten die ik, in die tijd, voor mijn huid gebruikte. Mijn hele nek en kin zat onder de dikke ontstekingen en en ontstonden steeds meer gele dikke puisten en deze zijn ook nog eens zeer pijnlijk! Dokter gaf aan dat dit inderdaad een bijwerking zou kunnen zijn van de mirena spiraal. Op advies van de dokter met de benzolperioxide crème in de weer gegaan, helaas zonder resultaat. Inmiddels bij de dermatoloog en hier heb ik een crème en antibiotica gekregen. De kuur is inmiddels achter de rug. De grootste onstekingen zijn weg, maar ik ben nog altijd niet acne vrij. Plus ik heb inmiddels een vaginale schimmel gekregen van de antibiotica kuur. Het enige voordeel is dat ik niet ongesteld werd, maar alle nadelen wegen écht niet op tegen dit 'kleine' voordeel. Nooit meer een mirena voor mij!
23-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Sinds ruim anderhalf jaar heb ik het mirena spiraal, na het spontaan verliezen van de koperspriaal. Na al het gedoe rondom de pil voordat ik zwanger werd, was ik vastbesloten nooit meer een hormonale A.C. te gebruiken. Een beetje noodgedwongen werd ik voor de keuze gesteld toen i het koperspiraal verloor... dus toch gekozen voor MIRENA. Het plaatsen deed geen pijn. De maan[lees meer...]den erna doorlopend ongsteld. Korte cyclussen van max 24 dagen met sowieso een week of langer bloed verlies, soms wel tot de volgende menstruatie. Vorige maand heb ik nog bij de huisarts gezeten omdat ik twijfelde of het spiraal wel goed zat, gezien mijn vele bloedverlies en korte cyclussen. Zij kon er niks van maken en gaf het advies om nog een paar maanden af te wachten. Deze maanden verliepen het zelfde als daarvoor. Daarbij had ik opeens (gezien door een collega) een grote kale plek op mijn achterhoofd. Voor mij was het 1plus1 en heb ik meteen het spiraal het laten verwijderen. Voor nu de diagnose Alopecia. Verschillende oorzaken maar deze zijn middels een bloedtest uitgesloten. Stress kan meespelen. En daar herken ik mezelf dan ook in. Het is nu een plek, waar hopelik geen uitbreiding meer bij komt. Voor mij NEVER NOOIT WEER hormonale AC! Ben echt opgelucht dat hij er uit is! Hopelijk nu snel groeiend haar op mijn hoofd.
16-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

- inbrengen pijnlijk - bij mij hield het niet meer op met bloeden, bijna elke dag ongesteld terwijl ik nooit ergens last van heb gehad - ik kreeg een hele slechte huid - geen succes, na 4 maanden verwijderd
16-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik wil beginnen met jullie te wijzen op een wetenschappelijk onderzoek van het AMC dat in 2017 over de hormoonspuraal (Mirena) gepubliceerd is. Google dit, lees de bevindingen en lees mijn verhaal dat hier naadloos bij aansluit: 12 jaar geleden heb ik mijn eerste Mirena spiraal laten plaatsen na de geboorte van mijn tweede kind. Plaatsen was pijnlijk maar daarna was ik i[lees meer...]n eerste instantie tevreden, vooral omdat ik niet meer menstrueerde. Ik was wel steeds erg moe en had vaak een gevoelens van stress. Maar ik legde het verband niet met de Mirena. Dacht dat het door mijn drukke leven van werk, jong gezin en huishouden kwam. Dus na 5 jaar braaf een nieuwe spiraal laten zetten en 5 laar later weer. Vorig haar, na plaatsen van de 3e spiraal nam de vermoeidheid nog meer toe en had ik constant last van hartkloppingen en erg overspannen gevoel. Ik kon geen dag doorkomen zonder tussentijds te slapen. Toen las ik het wetenschappelijk onderzoek van het AMC en vielen alle puzzelstukjes op hun plaats. Het (grootschalige) onderzoek wijst uit dat Mirena bij een groot percentage vrouwen leidt tot verhoogde cortisolwaarden. Oftewel stresshormoon...met alle bijwerkingen van dien. Ik heb naar aanleiding van dit onderzoek mijn spiraal laten verwijderen en na enkele weken nam de stress en vermoeidheid al enorm af. Inmiddels ben ik vier maanden Mirena-vrij en ik ben zooo blij dat het spiraalrje eruit is. Mijn stressgevoel is bijna helemaal weg en mijn oude energieniveau is grotendeels terug. Maar triest dat ik er pas na meer dan 11 jaar achter ben gekomen wat het effect van Mirena op mijn lichaam was.
14-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Voor de 2e keer het mirena spiraal gebruikt. Het enige waar het goed voor is geweest is dat ik niet zwanger ben geweest tijdens het gebruik. Voor de 2e na ongeveer een jaar alleen maar last van hormonale klachten. NOOIT MEER!
02-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

ik heb de spiraal al 13 jaar in nooit wat gemerkt tot 2 jaar terug paniekaanval benauwdheidsklachten druk op de borst moet hem er nog uit laten halen heb steeds stress gevoelens in de buik hoorde in de media ervan
02-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Nooit spijt gehad van deze keus! Spiraal is ideaal. Het plaatsen zelf was geen pretje maar ik was in goede handen (mijn eigen huisarts was op vakantie, ik vond het fijn om toch in mijn eigen vakantie te laten plaatsen omdat ik niet goed wist hoe mijn lichaam ging reageren dus heb ik bij CASA een afspraak gemaakt). Pijn alleen op dag 1 en op dag 3 geen bloedverlies meer. In[lees meer...] begin wennen om er op te vertrouwen; heb een extra echo latenmaken of het goed zat een maand later, tijdens plaatsen werd dit ook gedaan. Ben nu bijna 5 jaar niet ongesteld en toe aan wisseling. Het is dat het zo duur is om voor aantal maanden/jaren te plaatsen tot we aan kinderen willen beginnen maar anders zou ik in januari nogmaals 1 laten plaatsen. Nu laatste maanden wel soms kramp, laten controleren zit nog prima en ben vast niet meer gewend hoe ongesteldheid zal zijn straks. Voor alle meiden en vrouwen raad ik dit aan.
28-11-2017

Mirena (levonorgestrel)

Aangezien het proces geleidelijk ging vielen de bijwerkingen niet direct op. Echter, ik kreeg een erg vette huid, erg vet haar (moest het echt elke dag tot 1,5 dag wassen), veel acne met onderhuidse ontstekingen. Daar had ik wel al wat last van, maar de spiraal heeft dit flink verergerd. Nu ik enige tijd gestopt ben met de spiraal zijn de symptomen over.
25-11-2017

Mirena (levonorgestrel)

Doe het niet alsjeblieft. Als je hier aan het lezen bent om te besluiten of het wat voor jou is, dan wil ik je graag meegeven dat alle negatieve verhalen die je ziet, er zijn om goede redenen. De Mirena is een totale hoax. Het is fijn dat er mensen zijn die hem vrolijk jaren kunnen dragen zonder ongemak. Maar dat is voor mij en heel veel anderen niet zo geweest. Ik b[lees meer...]en doorgaans kalm en realistisch en bovendien pas 20 jaar oud. Met de Mirena in had ik voor het eerst van mijn leven een paniekaanval, was ik zeer onrustig, irrationeel onzeker en nerveus over triviale dingen. Deze onderzoeker aan het Eramus MC kan je vertellen waarom: https://www.erasmusmc.nl/perskamer/archief/2017/6286899/ De hormonen in Mirena maken je stressgevoeliger. De lobby rondom Bayer en de hoeveelheid geld die medici hiermee verdienen, maken dat sommige artsen zullen blijven ontkennen dat jouw symptomen ook maar iets met Mirena te hebben, tot op zulke ernstigheid aan toe dat vrouwen antidepressiva worden voorgeschreven en er een angststoornis bij ze wordt vastgesteld. Dit soort walgelijkheden zijn gangbaar in de farmaceutische wereld en vrouwen zijn hier al decennia het voornaamste slachtoffer van. Dit is nog maar een aspect van wat Mirena kan aanrichten. Ikzelf heb een vermindering in mijn libido ervaren, had buitenproportionele menstruaties met dagenlang hevig vloeien en krampen tot in mijn dijen aan toe. Daarbij lag mijn hartslag constant een stuk hoger en voelde ik me vaak gejaagd en ongemakkelijk zonder reden. Ik weet dat hier voor veel andere vrouwen vaak ook nog eens haarverlies en andere narigheid bovenop komt. Over dit alles wordt vaak maar gedaan alsof het normaal is. Bij mij is Mirena er nu na zo'n 5 maanden uit en voel ik me meteen rustiger en weer meer mezelf. Al kan het zomaar zijn dat het nog een hele poos duurt voordat alle hormonen weer gestabiliseerd zijn. In conclusie: als jij de Mirena wilt proberen, neem het dan niet licht op. Het mag dan een kuttig klein plastic dingetje zijn, de repercussies voor jouw lijf en geest kunnen enorm zijn, en je nog een hele tijd achtervolgen. Laat je niets wijsmaken door een dokter die volhoudt dat het allemaal wel meevalt en vraag jezelf af hoe hormoongevoelig jij bent. Het is verdomme 2017 en nog steeds zijn we niet baas in eigen buik. Luister naar je lijf en niets anders. Ga jullie allen goed!
16-11-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik was al een tijdje aan het twijfelen om een spiraaltje te laten zetten. Om mij heen hoorde ik veel positieve verhalen, maar op internet was dat zeker niet het geval. Ik heb het spiraaltje door een gynacoloog in het ziekenhuis laten zetten tijdens mijn menstruatie. Het zetten van het spiraaltje zelf was 2 keer een seconde of 10 pijnlijk. De dag zelf had ik erna last [lees meer...]van een wat zeurende buikpijn. De volgende dag was dit al veel minder. Dit is allebei prima te verhelpen met ibuprofen of paracetamol. 2 tot 3 weken erna nog licht bloedverlies (spotting). Nadat dit voorbij was nooit meer ongesteld geweest en/of buikkrampen gehad. Ideaal!
15-11-2017

Mirena (levonorgestrel)

Eind 2015 een mirenaspiraal laten plaatsen. De ingreep zelf was snel en pijnloos, maar ik kreeg al snel last van hele vervelende bijwerkingen zoals hartkloppingen, en het gevoel flauw te gaan vallen (dit is ook 1 keer echt gebeurd). De symptomen gingen vaak gepaard met een gevoel van angst, omdat ik niet wist wat er met me aan de hand was. De klachten werden steeds heviger[lees meer...], en ik ben ongeveer een jaar na de plaatsing naar de dokter gegaan. Ik kreeg kalmeringsmiddelen voorgeschreven. De effecten hiervan waren natuurlijk niet stuctureel, en ik begon langzaamaan te vermoeden dat het bijwerkingen zouden kunnen zijn van de mirena. Volgens mijn dokter was dit vrijwel onmogelijk (niet alles geloven wat er op internet staat). Tegen zijn advies in toch mijn spiraal eruit laten halen, en de vervelende bijwerkingen waren binnen een paar weken verdwenen. Na ruim een jaar zoeken was dit echt een enorme opluchting voor mij. De stelligheid waarmee mijn dokter zei dat mijn klachten niet konden liggen aan mijn spiraaltje vind ik verbazingwekkend. De klachten die ik had heb ik voor en na de spiraal nooit meer gehad, dat lijkt mij niet toevallig. Ik raad de mirenaspiraal nier perse af, ik ken ook vrouwen die hem jarenlang gebruiken en nergens last van hebben. En hoewel ik zelf nog wel ongesteld bleef worden tijdens de mirena had ik daar veel minder last van dan nu ik de koperspiraal gebruik. Ik denk wel dat het goed is om alert te blijven op bijwerkingen, de verhalen die ik op internet las hebben mij in ieder geval gesterkt in het besluit om mijn spiraal eruit te halen :).
14-11-2017

Mirena (levonorgestrel)

Na lang twijfelen toch een mirena genomen. Na het plaatsen heeft mijn lichaam drie maanden moeten wennen aan het spiraaltje. Niet in de zin van pijn maar spotting. Toen het wennen eenmaal voorbij was ik ontzettend tevreden. Niet meer ongesteld zijn was heel fijn. Alleen na een paar maanden begon de acne en de haaruitval. Ik heb het dan niet over een paar haren per dag maa[lees meer...]r handen vol. Ook raakte ik steeds meer met mijzelf in de knoop. Uiteindelijke heb ik besloten om het spiraaltje te laten verwijderen. Ik hoop dat de bijwerkingen nu weg trekken. Ben alleen wel bang voor bijwerkingen van de pil...
12-11-2017

Mirena (levonorgestrel)

In 2009 heb ik de overstap gemaakt van Microgynon30 naar de spiraal vanwege het beoogde gebruikersgemak. Geen pil elke dag en plaatselijke hormoonafgifte. Achteraf bezien best 'dom' want medicijnen en dus ook hormonen hebben effect op je hele lichaam, in dit geval ook de hypofyse. December 2015 ben ik gestopt met de Mirena om mijn lichaam 'schoon' te maken van hormonen en [lees meer...]wie weet de wens om ooit een gezin te beginnen. Spontaan gebeurde er niks en na 2 jaar en wat levenswijsheid verder hebben we toch de intentie om zwanger te raken. Altijd al het gevoel gehad, sinds het verwijderen, dat die spiraal niet zo'n goed idee was geweest. Totdat ik het artikel van ErasmusMC gisteren las: 'hormoonspiraaltje verhoogt stressrespons'. Stress is 1 van de mogelijke oorzaken voor secundaire amenorroe. Dus als ik jarenlang een verhoogd cortisol level heb gehad, is dit voor mij de bevestiging dat de Mirena wel voor verminderde vruchtbaarheid verantwoordelijk is bij vrouwen die een uitblijvende menstruatie hebben na het verwijderen van de Mirena. Sinds oktober 2017 ben ik onder behandeling bij de fertiliteitskliniek om een eisprong op te wekken. Beetje crux; weer aan de hormonen en anti-hormonen. Ik zou graag een onderzoek initieren waarbij we vaststellen hoeveel procent van de vrouwen met onbegrepen secundaire amenorroe in het verleden een Mirena spiraal hebben gehad. Omgekeerd ook, hoeveel procent van de gebruikers van de Mirena spiraal hebben uitblijvende menstruaties gehad, hoe lang etc.

Mirena (levonorgestrel)

Slapeloosheid, rusteloosheid, depressieklachten identiek aan mijn postnatale depressie.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (499) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (470) - Antibiotica - penicillines breedspectrum