levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1121 meningen)
Menstruatiepijn (206 meningen)
Plaatsen spiraal (84 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

14-01-2020 | Vrouw | 49
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb inmiddels mijn derde mirena. Mijn pms klachten zijn duidelijk verminderd en nu kan het me helpen bij mijn overgang waar ik nog weinig last van heb. Het plaatsen is kort even pijnlijk, maar na paar uur vrolijk op de fiets. in de eerste maanden heb ik 2 a3 x migraine, daarna niet meer. ik verlies cyclisch bloed maar dat is een paar inlegkruisjes kortom heel tevred[lees meer...]en

29-12-2019 | Vrouw | 24
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb deze 5 jaar geleden laten zetten omdat ik niet consequent de pil slikte en hevige buikpijn had met ongesteld zijn. Het plaatsen van de spiraal vond ik niet echt pijn doen, wel apart gevoel. Kon daarna gewoon weer alles doen. Heb daarna nog 2 dagen gebloeid, daarna nooit meer in 5 jaar. Soms kon ik wel merken als ik in mijn periode zat, dan had ik meer trek in sno[lees meer...]epen. Zeer tevreden!

28-12-2019 | Vrouw | 45
levonorgestrel (19,5mg)
Op aarnraden van mijn zus begonnen. Ze had na een half jaar geen maandstonden meer en geen klachten. Ik had al heel mijn leven last van pijnlijke maandstonden. Bij aanvang inderdaad wat vage nevenwerkingen, na een 4 tal minder bloedverlies en pijn. Nu, na 2,5 jaar enkel zeer licht bloedverlies en een gevoelig onderbuik, waardoor ik opmerk dat het de maandstonden zijn. MAAR[lees meer...]: sinds enkele maanden plaspijn zonder oorzaak, haaruitval, dikke buik, veel zweten en warm hebben, rood gezicht. Ik vermoed te weinig oestrogeen en pre menopauze. Heb een afspraak gemaakt om het spiraal eruit te halen en om onderzoek voor mijn klachten.

12-12-2019 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
In februari 2019 de spiraal laten plaatsen na goede verhalen gehoord te hebben. Ik was pil moe. Spiraal plaatsen was absoluut geen pretje. Flinke buikkrampen gehad. Ging 1 maand goed, menstruatie bleef uit en geen klachten. Hierna begon de ellende.... buikkrampen, opgejaagd gevoel, stemmingsproblemen, cyste op gekke plekken, bezoekjes aan de gyn en dokter en met na[lees meer...]me hartkloppingen die ernstige vormen begon aan te nemen, werd er zelfs wakker van. Na 10 maanden tobben, 20 huisartsen bezoekjes en 3 gyn bezoekjes verder op de HAP beland met een hart dat op hol sloeg. Mijn lichaam was er klaar mee, hierom besloten het kreng na 10 maanden te verwijderen. Na verwijdering zijn alle klachten verdwenen! Hartkloppingen zijn met 2/3 afgenomen en VEEL minder aanwezig. Luister naar je lijf!

11-12-2019 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb in Maart dit jaar een mirena spiraal laten zetten. Veel mensen in mijn omgeving gebruikte deze en de meningen waren er wisselend over. Graag wilde ik minder hormonen gebruiken omdat ik nog al last had van de pieken en dalen van de pil. Het plaatsen van de spiraal viel me reuze mee, de eendenbek is absoluut geen pretje maar het duurt maar even en is meer vervelend[lees meer...] dan pijnlijk. Na het plaatsen een dag buikpijn maar met goede pijnstilling en een dag doorbijten was ook dit weer te verhelpen. Vanaf dat moment leek alles goed te gaan, ik behoorde wellis waar tot de vrouwen die gewoon ongesteld worden. Helaas werd dit steeds erger en had ik maandenlang bloed verlies. December eruit laten halen. Voelt beter dan ooit. Nu op zoek naar een passende methode

30-11-2019 | Vrouw | 43
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Aangezien ik veel last van bloedingen had gekozen voor spiraal in het verleden de pil gehad maar kreeg hier migraine van. Het plaatsen vond ik niet heel prettig maar was te doen weken daarna lichte bloedingen gehad en continue een licht zeurende hoofdpijn Ongeveer drie maanden ging het goed heel licht ongesteld summiere hoofdpijn klachten maar wel 3kilo zwaarder die er [lees meer...]met geen mogelijkheid af gaan Nu zo'n 9 a 10 maanden na het plaatsen van de spiraal neemt de hoofdpijn toe en gaat het meer op migraine lijken ook voel ik me vlakker geen zin meer in seks en veel spierpijn vooral in nek. Ik overweeg om de spiraal eruit te laten halen want vind al die lichamelijke klachten verschrikkelijk maar ook het vlakke gevoel is niet wie ik ben

26-11-2019 | Vrouw | 46
levonorgestrel (19,5mg)
Het zetten was geen pretje, maar de 4 jaar erna waarin ik 4,5 jaar niet meer vloeide waren goddelijk! Ook verwijderen was vervelend (draadje zoek + flink ingenesteld dus poliklinisch verwijderd). Toch heb ik een nieuw spiraaltje laten zetten. Het gemak in de tussenliggende jaren is heerlijk. Ik voel wel af en toe een ongesteldheidsgevoel opkomen, met krampen en vreetbuien,[lees meer...] maar word niet meer ongesteld.

23-11-2019 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het spiraaltje laten zetten en ben toen zeker een half jaar ongesteld geweest, dat gebeurt soms en sommigen hebben daar zelfs tot 9 maanden last van. Vanaf het zetten ben ik niet meer de oude geweest, voelde me mat en zelfs wat neerslachtig. Schijnt 'erbij te horen' maar ik vond dat zo jammer , ik was daarvoor vol levensenergie en na een jaar was ik nog steeds [lees meer...]niet de oude. Toen ik het wilde laten verwijderen vertelde de huisarts dat ik er dan wel rekening mee moest houden dat ik daardoor dan versneld in de overgang kon komen. Dat risico is mij niet van tevoren verteld, ik twijfelde namelijk al een beetje of ik wel een hormoonbom in mijn lijf zou willen plaatsen. Ach dacht ik, als het niet bevalt haal ik het weer weg en is het alleen jammer van de 130 euro, maar nu blijkt het meer dan jammer.... mijn advies : denk er goed over na zeker als je boven de 35 bent.

21-11-2019 | Vrouw | 48
levonorgestrel
Er zijn zoveel negatieve verhalen over de Mirena spiraal.Ik heb het door een gynaecoloog laten zetten,5 en 1/2 jaar geleden.Het deed een beetje pijn inderdaad,maar eigenlijk viel het reuze mee.Daarna begon ik meteen hevig te bloeden,1 week lang heftige menstruatie gehad.Daarna 1 week niks,daarna weer 3 dagen wel,dan weer niet...Ik begon al goed zat te worden,dus na 4 maand[lees meer...]en ging ik terug na de gynaecoloog.Ik wilde het laten verwijderen.Hij heeft toen gezegd dat ik nog een maandje moest proberen , als ik dan nog bloed dan doet ie het direct,en dat ik nog een beetje geduld moet hebben.Ik heb idd nog een maand gewacht,en mijn bloedingen waren gestopt,,,,ik ben nu 5 jaar verder ,nooit meer ongesteld,nooit een druppel bloed ,geen buipijn niks.Ik kan zeggen,dat ik blij ben dat ik nog een maand geduld kon opbrengen,en ik ben er zeer tevreden met Mirena.Langzamerhand moet ik al een nieuwe hebben,maar volgens mijn gynaecoloog mag ik gerust na 7 jaar terugkomen.Dus ..iedereen die hier enge verhalen leest over verschrijkkelijke pijn bij t zetten van Mirena,doe het gerust,een bevalling doet veel meer pijn..

17-10-2019 | Vrouw | 43
levonorgestrel (52mg)
Helaas is de 2e spiraal bij mij helemaal niet goed gevallen. Ik ben ouder en heb een kind gebaard. Het heeft bijna 1 jaar geduurd om uiteindelijk de strijd op te geven en hem eruit te laten halen door de gynaecoloog. 2 Primalutkuren gehad om bloedingen te laten stoppen. En bij weghalen bleek dat de spiraal niet goed zat. We hebben geluk dat er geen zwangerschap is ontstaan[lees meer...].

13-10-2019 | Vrouw | 46
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Binnen 3 dagen kreeg ik “weeën” en startte mijn lichaam met afstoten. ‘s Avonds met horror-bloedverlies en stolsels kwam Mirena er uit ... opengeklapt en wel. Nog drie dagen zeer zware en onhoudbare bloedingen gehad; Medicatie noodzakelijk. Veel pijn gehad en wat nu? Ook Nova-sure behandeling daarna heeft niet geholpen.

12-10-2019 | Vrouw | 46
Overgang
Last van hormonale migraine en constant bloedingen. Na het plaatsen van de Mirena heeft het circa 6 maanden geduurd voordat ik geen last meer had van krampen, bloedingen en de hoofdpijn is nu draaglijker. Na 5 jaar is er weer een nieuwe ingebracht die er inmiddels 2 jaar inzit. Zeer tevreden over het spiraal.

09-10-2019 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
3 jaar geleden inlaten brengen door de huisarts, het was even wat gevoelig maar daarna dezelfde dag bijna geen last meer van gehad. Ik ben daarna nooit meer ongesteld geworden, een enkele keer een druppel bloed. Het inbrengen viel reuze mee, na alle horrorverhalen gehoord/gelezen te hebben. Ik was toen 17 en had nog geen bevalling gehad, dus het zou allemaal extra pij[lees meer...]nlijk zijn. Ik ben zeer blij dat ik het wel gedaan heb, want het viel reuze mee en ik hoef gelukkig niet aan anticonceptie te denken + ik word niet ongesteld. ik vind het een aanrader!

19-08-2019 | Vrouw | 27
levonorgestrel (52mg)
Hallo, Ik lees hier heel veel horror verhalen. Mijn ervaring; Mijn spiraaltje heb ik donderdag laten plaatsen. Na bijna 1,5 jaar geen spiraal te hebben gehad. 2 maanden geleden ben ik gestopt met de pil werd er echt niet goed van! En van De prikpil kwam ik letterlijk van aan! Ja het is even een rot gevoel Ja ik heb even een gil gegeven, Ja je hebt e[lees meer...]en aantal dagjes wellicht last alsof je menstruatie heftig is! Mijn buikje is nog een beetje opgezet. Ja . Je denkt bij iedere scheet het valt eruit! Nee, ik kon heel moeilijk ontspannen! Maar goed dat ben ik! Kruik! Paracetamols! Maar oh my god, wat ben ik blij dat het er weer in zit. En ja je zal een paar daagjes een rot humeur hebben Maar goed, de vorige heeft er 3 jaar lang in gezeten zonder problemen. Alleen mijn lichaam dacht na 3 jaar “ nu is het tijd om ongesteld te worden””! Ik heb zelf verder alleen puistjes gehad maar , na 1 maand of 2 gingen die ook weg en een ramp was het niet! Dokters hebben daar ook wondermiddelen voor! Groetjes! Naomi

17-08-2019 | Vrouw | 40
levonorgestrel (52mg)
Mijn Mirena spiraal heb ik door de huisarts laten doen. De plaatsing ging goed, ik was erg opgelucht dat er geen pijn deed. Na ongeveer 1 uur kreeg ik super heftige lage rugpijn ter hoogte van de bekken. Ik ging dood van de pijn. Zelfs met 2 paracetamol ging die pijn niet weg. Ik kon door die pijn niet lopen en gewoon iets van de grond pakken , oprappen deed veel pijn ach[lees meer...]ter in de lage rug. Aankomende maanden kreeg ik veel last van depressieve buien, dus veel huilen en down zijn ( daarvoor was ik niet iemand die snel ging huilen) of had ik een kort lontje en was zeer snel geïrriteerd. Ik zat emotioneel , maar ook lichamelijk niet lekker. Mijn menstruaties waren niet meer zo rood ( zoals voorheen), maar bruin en zeer donker van kleur. Ik had erg veel last van dikke bruine afscheiding. Mijn pijn aan de lage rug (ergens aan de achterkant) ging door. Ongeveer gedurende 5dagen in de maand , had ik geen pijn en geen last van depressiviteit. De overige 25dagen waren een hel. Zo ging dat enkelen maanden door en door info op google te verzamelen over Mirena plaatsing , legde ik de link dat die Mirena zou kunnen zijn die voor die ellende zorgde in mijn lichaam. Na ongeveer 7 maanden haalde ik gelukkig die Mirena uit. Mijn lichaam had zeker 1 jaar nodig om te herstellen van die bijwerkingen. Nu heb ik goede menstruatie , geen pijn meer aan mn lage rug thv bekken en geen huilbuien cq depressiviteit. Ik ben blij dat ik die Mirena uit mijn lichaam heb gehaald. Voor mij nooit meer die spiraal of een andere spiraal.

02-08-2019 | Vrouw | 21
Menstruatiepijn
Na jaren aan de pil gezeten te hebben maar altijd pijn tijdens de menstruatie te hebben gehad was ik een tijdje overgestapt naar de prikpil. Ik reageerde daar niet goed op en ben in totaal een jaar lang non stop ongesteld geweest. Ik heb een paar maanden toen helemaal niets gebruikt, maar mijn menstruatiepijn werd al snel weer ondragelijk. In overleg met de dokter toch de [lees meer...]mirena laten zetten, de eerste 2 weken na het zetten had ik heel veel pijn, en daarna is het geleidelijk afgenomen. Ik heb hem nu een jaar, en ik merk aan mijn lichaam wanneer ik ongesteld zou moeten worden door een aantal dagen pijn te hebben, maar niets vergeleken met voorheen. Over het algemeen zeer tevreden, het kostte alleen wat tijd om te 'stabiliseren'.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum