Mirena

levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1102 meningen)
Menstruatiepijn (205 meningen)
Plaatsen spiraal (84 meningen)

19-02-2019

Mirena (levonorgestrel)

Gekozen voor de Mirena i.v.m. leveringsproblemen van de pil en dat ik deze zo af en toe vergat. Daarbij leek het ook aantrekkelijk om, na waarschijnlijk 6 maanden, geen of bijna geen menstruatie te hebben. Ook is het prettig dat je er 5 jaar niet meer aan hoeft te denken. Ik heb de avond van tevoren en 1 uur voor het plaatsen naproxen genomen. Het plaatsen zelf viel reuze [lees meer...]mee, het opmeten met de sonde geeft een vervelende kramp maar dit is na een minuutje weer weg. Iets bloedverlies gehad nadien, maar dit was minimaal. Ik heb die dag gewoon normale dingen kunnen doen en had de dag erna nog iets buikpijn. Voel er nu niets meer van, heel soms een druppel bloed verlies en daar blijft het bij. Tot nu toe erg tevreden, ik hoop dat dit zo blijft!
13-02-2019

Mirena (levonorgestrel)

Het plaatsen van de spiraal ging super! Slikte de dag van te voren, dag van plaatsing en dag erna pijnstillers, voorgeschreven door de huisarts. Plaatsing van de spiraal was heel even vervelend maar zeker geen helse pijn. Stond zo op en liep met gemak weer naar de auto toe. Dag na de plaatsing had ik wel behoorlijke buikkramp. Gelukkig bleef het daar bij. Spiraal zit e[lees meer...]r nu bijna een jaar in, ben nog wel ongesteld. Inmiddels vrij regelmatige cyclus. Dag van te voren wat ongesteldheids buikpijn, maar dan weet ik ook dat het er aan zit te komen. Verder ben ik in 7 maanden tijd 8 KG afgevallen. In het begin wel een beetje prettig, maar mag toch hopen dat het afvallen een keertje stopt.

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Plaatsing door gyno was zo gepiept, als een blij ei in de auto en aan het werk. Maar na 2 uur begon alle ellende, vreselijke bloedingen en krampen. Ben een enorme doorzetter dus tanden op elkaar. De bloedingen en krampen non stop duurden 1,5 jaar daarna rust. Daarvoor in de plaats kreeg ik grote puisten in gezicht, hals, schouders en rug, vermoeidheid, spierverzuring, gewr[lees meer...]ichtspijnen en zelfs astma. In het derde jaar daar bovenop uit het niets angstoornissen en paniekaanvallen terwijl ik een enorm nuchter persoon ben. Nu ik ook psychische klachten heb is de maat vol en moet ik accepteren dat mijn lichaam al die tijd vecht tegen dit lichaamsvreemde voorwerp. Een onderzoek van het MC Erasmusziekenhuis uit 2017 heeft uitgewezen dat deze spiraal niet plaatselijk hormonen afgeeft maar door het hele lichaam. Cortisolwaarden ( stresshormoon) en hartslag waren verhoogd bij mirenagebruikers. Mijn lichaam is uitgevochten dus eruit.

Mirena (levonorgestrel)

Het laten zetten deed geen pijn. Vanaf dag 1 licht bloedverlies. Eerste menstruatie veel heftiger en langer dan normaal. En dat hield 2 maanden aan. Maandverband was niet aan te slepen. Geweldig effectief tegen zwangerschap want zin in seks heb je dan niet. Door bloedverlies last van hoofdpijn en duizeligheid. Morgen een afspraak om dat ding te verwijderen. Lijkt me nie[lees meer...]t gezond zoveel en zolang bloeden. Normaal heb ik een minimale menstruatie en amper klachten. Ik baal ervan. Qua hormonen is het nameljjk super. Geen moodswings meer.

Mirena (levonorgestrel)

De mirena was het helaas niet voor mij. Bleef ongesteld en had veel buikpijn, voelde alsof mijn baarmoeder er constant geïrriteerd door was. Na een jaar laten verwijderen en de Kyleena laten zetten want een goede keuze was. Kleiner spiraaltje en minder hormonen. Ik nam hem alleen voor de zwangerschapspreventie, denk wel dat als je de mirena ook voor andere reden neem (huid[lees meer...], ongesteldheid problemen) dat het dan absoluut anders kan zijn. Succces x
01-02-2019

Menstruatiepijn

Inmiddels heb ik mijn derde spiraal. Het laten plaatsen is een hel, maar met een paar pijnstillers is het te doen. Ik heb al een aantal jaren onverklaarbare klachten in mijn onderrug, linkerheup, linkerbeen en knie en niet tr vergeten de depressieve gevoelens. Verwezen naar een orthopeed, scans gemaakt. Cyste gevonden in mijn heupbot en de diagnose piriformis syndroom. Ben[lees meer...] een aantal maanden bezig met fysiotherapie. Maar echt resultaat blijft uit. Ik ga deze spiraal laten verwijderen om te zien wat dit voor effect zal hebben op mijn pijnklachten. De spiraal heeft de eerste jaren het gewenste effect gehad: geen pijn en uitblijven menstruatie, maar de ernst van de bijwerkingen heeft mij doen besluiten dit ding er uit te laten halen. Mochten mijn bijwerkingen niet weggaan dan laat ik gewoon weer een nieuwe plaatsen.
31-01-2019

Mirena (levonorgestrel)

Heb de mirena genomen omdat ik slordig was met de pil. Ben er over het algemeen heel tevreden over en verlies nu na 2,5 maand af en toe nog wat bloedverlies als in een druppel per dag. Het zetten van de spiraal was pijnlijk, maar is zo gebeurd en daarna viel het reuze mee!
23-01-2019

Mirena (levonorgestrel)

In maart 2010 bevallen van ons enige kind. 7 maand turbelentie in zwangerschap. Ik had in week 12 zwangerschapsvergiftiging wat uitgelopen is in HELL, en bijna de hele zwangerschapsduur (7mnd) in het ziekenhuisbed doorgebracht. Na een vroeggeboorte is direct sterk afgeraden om überhaupt nog een keer zwanger te worden. Hierop direct op ingespeeld door mijn echtgenoot. Maar[lees meer...] ik wilde ook aan de anticonceptie, om alle kansen minimaal te houden. Echter ben ik een warhoofd met pilletjes slikken, waardoor de anticonceptiepil een no-go werd. In overleg (8weken na bevalling) werd de mirena voorgesteld, met nog een bijkomend voordeel: Geen menstruatie ... Vanwege dat ik geen borstvoeding kon geven vanwege mijn vergiftigde lichaam werd ik vrij snel weer ongesteld. Met de 2e menstruatie deze laten zetten. Dat ging heel soepel. Geen pijn of na problemen ondervonden. Daarna nog amper een menstruatie gehad, en na 6maanden werd ik helemaal niet meer ongesteld. 5 jaar later een nieuwe laten zetten, zonder moeite. En de oude verwijderen: HEEL soepel! Wegens de rede dat ik geen kinderen meer mag krijgen, problemen begin te krijgen met mijn baarmoeder, is er een operatie voorgesteld: Baarmoeder verwijdering . Deze is teruggezet na een Novasure (vanwege ernstige leegloop momenten van dat ik wel nog menstruatie had), als ik daarna nog last hou, kan de baarmoeder er altyd nog uit. In februari 2019 hoop ik, voorgoed, van de anticonceptie af te zijn! Ik vind de mirena super, je moet het alleen even de tijd geven, er is toch iets IN je geplaatst. Het mag geen pijn doen! Dan even naar je huisarts.
23-01-2019

Mirena (levonorgestrel)

Zoals elk meisje jong begonnen met de pil. Toen Ik een jaar of 18 was vergat ik de pil regelmatig. Als ik het de ochtend vergat was ik in de middag ongesteld en drie x in de maand ongesteld zijn is niet leuk. Dus gestopt met de pil en begonnen met de prikpil. Dat was DRAMA. De eerste dag deed ik niks anders dan huilen en daarna weer lachen. Gigantische stemmingwisselingen [lees meer...]kreeg ik ervan. Was niet te genieten. Naar ander half jaar geen anti conceptie gebruikte hebben merkte ik wat hormonen met je kan doen. Ik wou niet terug naar de pil. Aangezien ik een vermoed dat die hormonen ook veel invloed hadden op mij. Tegenwoordig met de spiraal een gevoel van meer stabieliteit. Helemaal geen klachten. Maar ik blijf me afvragen wat die hormonen voor werking op mij heeft....
21-01-2019

Menstruatiepijn

Na het plaatsen had ik weinig tot geen menstruatie meer, maandelijks wel beetje bloedverlies in het eerste jaar, tweede jaar bijna niets meer, de laatste 2 jaar terug elke maand beetje. Mood swings bleven. Lage rugpijn en borstpijn ging weg. Migraine aanvallen leken er wel méér door. Maar het ergste: GEEN libido meer!
16-01-2019

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb mijn doktersafspraak heel lang voor me uitgeschoven te hebben door alle vreselijke verhalen die op het internet te vinden zijn. Zelfs toen ik eindelijk een afspraak had gemaakt, moest ik deze weer verzetten, omdat mijn menstruatie uitbleef (door de stress en angst denk ik voor het plaatsen van de mirena). Afgelopen maandag is de mirena eindelijk geplaatst.. echt[lees meer...] was dit t nou? Ik heb geen pijn gevoeld? Ik voelde een beeje gerommel in mijn buik en alsof er iets in mijn lichaam gespoten werd, wat een beetje apart voelde, maar echt pijn? Nee hoor. Was ik hier nou zo bang voor al die tijd? Ik ben 25, geen kinderen gehad. Ik heb speciaal vervoer terug naar huis geregeld (twee straten verderop) maar ik kon huppelend naar huis, dus was nergens voor nodig. Na afloop een beetje menstruatiekrampen, maar echt de moeite niet hoor mensen. Het bloeden is gelijk gestopt. Over de bijwerkingen kan ik verder nog niets zeggen, maar tot nu toe tevreden! Laat je niet bang praten door alle horrorverhalen. Ook al zou het wel beetje pijn voelen, het is het allemaal waard als de mirena goed werkt en je er verder geen last van hebt!
11-01-2019

Endometriose

Ik heb al altijd zeer hevige pijn gehad bij mijn maandstonden. Flauwvallen, overgeven, niet recht kunnen lopen,... waren maandelijks aanwezig. Hierdoor ben ik begonnen met de pil (gestodelle 20) te nemen. De pijn was er nog steeds maar in mindere mate. Na een paar jaar kreeg ik te veel last van tussenbloedingen als ik deze 3 maand doornam, ook had ik acne die opkwam tijde[lees meer...]ns de maandstonden. Hierdoor heeft de gynaecoloog mij Annaïs 30 voorgeschreven. Het grote voordeel was dat ik deze pil 6 maand mocht doornemen, en de acne verdween. De tussenbloedingen bleven weg, maar niet voor lang. Na ongeveer 2 jaar kreeg ik weer last van tussenbloedingen, die meer leken op echte maandstonden dan wat bloedverlies. Nadat ik een maand bloedingen had, die de ene dag erger waren dan de andere, heb ik terug contact opgenomen met mijn gynaecoloog. Ik heb waarschijnlijk endometriose. Hierdoor heeft zij mij aangeraden om een Mirena spiraaltje te laten zetten. Dit was een zeer pijnlijk gebeuren. Omdat dit onverwacht was had ik geen pijnstilling kunnen nemen op voorhand. Ik heb een slechte reactie gedaan op het plaatsen. Werd lijkbleek, rillingen, flauwte, hevige krampen en zelfs overgeven. Ik heb bijna een uur moeten neerliggen tegen dat ik recht kon staan. Even pijn voor 5 jaar minder pijn dacht ik. Maar fout gedacht. Omdat de gynaecoloog zei dat ik in het begin nog vaak bloedingen ging hebben, zei ze dat ik mijn pil nog even mocht doornemen. Na een paar dagen hevige pijn en een week wat ongemak, leek alles goed te verlopen. Had geen maandstonden meer gehad, geen pijn, niets. Was zeer tevreden en dacht echt dat dit de oplossing was geweest. Op controle gegaan en alles zat goed, dus gestopt met de pil. Nu kwamen de bijwerkingen van Mirena. Ik kreeg Acne die ik nog nooit had gehad, ik kan de puistjes op mijn gezicht, borst en rug niet eens tellen. Daarnaast kreeg ik hevige haaruitval. Wat er normaal uitviel in een hele week kwam er nu in een dag uit. Ook heb ik een zeer gevoelige huid, waarbij ik dus vaak eczeem heb, dit valt normaal goed te onderdrukken met vette zalf en af en toe een cortisone creme, maar sinds de mirena is het 10x slechter geworden. Ik dacht dat deze klachten wel gingen afnemen, nam extra vitaminen en ijzer zodat de klachten zeker niet daarvan kwamen, maar niets hielp. Ook heb ik veel bloedingen, niet qua bloedverlies of pijn, maar om de 2 weken heb ik wel mijn maandstonden. Hierdoor heb ik in plaats van 1 week hevige pijn, nu 2 weken matige pijn. Heb ook wel vaak krampen tussendoor. Nu 6 maand na het plaatsen van mirena en 4 maand nadat ik de pil gestopt ben, twijfel ik hard om de mirena er in te laten zitten. Ik denk er nu aan om terug de pil te nemen tot ik terug naar de gynaecoloog kan gaan. Jammer genoeg weet ik niet wat mij wel zal kunnen helpen.
07-01-2019

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb ongeveer 3 maanden geleden deze spiraal gezet. De pijn viel reuze mee. Helaas heb ik nog steeds onregelmatig bloedverlies. Het ergste vind ik nog dat mijn libido (wat al laag was) nu gewoon zo goed als weg is. Ik vind het vervelend voor mezelf maar ook voor mijn vriend. Ik zat hiervoor 5 jaar aan de pil alleen ik was bang dat ik die zou vergeten. Heeft iemand hier e[lees meer...]rvaringen mee?
05-01-2019

Mirena (levonorgestrel)

Sinds 2015 de Mirena. Zeer tevreden! De plaatsing is inderdaad geen pretje, maar niet in zoverre mate vervelend dat ik het niet weer zou laten doen. Halve dag onprettig gevoel in onderbuik en rug en daarna geen klachten meer gehad. Tevens geen enkele menstruatie meer gehad sinds plaatsing!
29-12-2018

Mirena (levonorgestrel)

Oktober 2017 kwam ik bij de huisarts voor een verwijzing naar de reumatoloog, had al jaren zó véél pijn in m'n gewrichten, dat ik serieus dacht dat ik als 't zo door zou gaan, ik over nog 5 jaar in een rolstoel zou zitten ( kon niet meer de trap af zonder een trapleuning te gebruiken, kon niet meer de was uit 't wasmachine halen en in de droger doen zonder erbij te gaan zi[lees meer...]tten, savonds op de bank zitten ging niet, had dan continu pijn in schouders, nek en benen, autorijden ; pijn in vingers, armen en benen en elke nacht werd ik wakker met pijn in heupen, armen schouders en nek. Terwijl ik bij de huisarts was ivm die verwijzing, gaf de huisarts aan dat het tijd was om de spiraal te vervangen. 2 dagen later op vrijdag had ik de afspraak om de spiraal te laten verwijderen. Ik liet geen nieuwe plaatsen, omdat m'n man zich inmiddels had laten steriliseren. En wat er vervolgens na de verwijderen van de spiraal gebeurde, had ik nooit verwacht. Had ook nooit de link gelegd dat mijn gewrichtsklachten door de spiraal konden komen. Op zondagochtend, 2 dagen na 't verwijderen van de spiraal werd ik wakker en bedacht me dat ik die nacht niet wakker was geworden van de pijn. Ik stond op.... Met vrij weinig pijn, in ieder geval véél minder dan normaal en dat ging zo door... Een week later was ik zo goed als pijnvrij en een maand later had ik nergens meer last van. Inmiddels ruim een jaar verder en geen klachten meer gehad. Mijn huisarts had nog nooit van deze bijwerking gehoord en zou dit melden als invaliderende reumatische gewrichtsonstekingen bij gebruik van de mirena. Sinds vorig jaar kijk ik regelmatig naar ervaringen van vrouwen die bij gebruik van de mirena dit soort klachten hebben gekregen, maar ik zie nergens een vergelijkbaar verhaal. Mijn huisarts heeft nog teruggekeken in mijn dossier en 10 jaar eerder was ik de eerste keer bij de huisarts geweest met klachten van pijn in de gewrichten, en dit was 6 maanden na 't plaatsen van mijn 1e mirena....
27-12-2018

Mirena (levonorgestrel)

Ik had jaren last van hoofdpijn/migraine meestal voor en tijdens mijn menstruatie. Niets werkte meer dus op aanbeveling van mijn huisarts toch maar naar een spiraal gekeken. Na maanden wikken en wegen (verschrikkelijke verhalen gelezen) toch maar de stap gezet onder het mom: we zien het wel. Zelf had ik altijd behoorlijk last van menstruatie pijn. Je kan het kwa pijn daar [lees meer...]wel een klein beetje mee vergelijken (x2). Tuurlijk is het even een rot gevoel... maar dat is maar een paar seconden. Ik zei daarna tegen mijn huisarts: ‘Is dit het?! Oke het was 2x even bijten maar ben ik hier nou maanden bang voor geweest? Dit had ik veel eerder moeten doen!’ Na het zetten had ik af en toe wat flinke buikkrampen maar dat was met een nachtje slapen ook weer weg. Ik heb de volle 3 weken na het zetten constant bloedingen gehad maar ik wist dat het de eerste 3 maanden heel onregelmatig kon zijn. Nu 10 maanden na het zetten kan ik oprecht zeggen dat ik niet meer anders zou willen. Geen hoofdpijn/migraine meer, ik heb in die tijd geen bloedingen gehad (ook geen ‘drupje’) en vrij weinig last van bruikkrampen (misschien 1 keer in de 2/3 maanden). Ik ben in ieder geval super blij, dus ik zou zeggen... probeer het gewoon:)

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum