Ervaringen met Candesartan

candesartan

griepachtige symptomen droge hoest spierpijn Misselijk Jeuk over het hele lichaam Verkouden

Hoge bloeddruk (29 meningen)
Hartfalen (4 meningen)

Door coronapatiënten te behandelen met Valsartan worden mogelijk veel ic-opnames en sterfgevallen bespaard.

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten belandt vocht vanuit de bloedvaten in de longen, wat de kans om het virus te overleven ernstig verkleint. Valsartan - een vaak voorgeschreven geneesmiddel tegen hoge bloeddruk dat al sinds 1996 op de markt is - gaat deze vochtophopingen tegen. Mocht Valsartan werken dan zou dat een enorme opsteker zijn in de strijd tegen corona. Om hier achter te komen worden komende maanden driehonderdvijfentwintig coronapatiënten behandeld met het medicijn,

nog eens driehonderdvijfentwintig patiënten ontvangen een placebo. ,,Er zijn al experimentele onderzoeken waaruit blijkt dat het zou kunnen werken. Zo’n robuuste studie is de enige manier om ook echt aan te tonen of het werkt’’, betoogt de cardioloog.

artikel uit Algemeen Dagblad (20-04-2020)

26-03-2022 | Vrouw | 36
candesartan (4mg)
Na 15 jaar migraine die zich de laatste jaren steeds meer ontwikkelde tot chronische hoofdpijn ben ik sinds 2 maanden gestart met Candesartan en dit heeft mij zoveel goed gebracht. Ik slikte teveel triptanen om de hoofdpijn te onderdrukken. In plaats van elke week wel wat hoofdpijndagen en 2x per maand migraine ben ik sinds Candesartan naar 2 dagen migraine per maand gegaa[lees meer...]n, alleen tijdens menstruatie. Ik heb mijn leven terug en kan het iedereen aanbevelen! Nul bijwerkingen!

05-11-2020 | Man | 38
candesartan (16mg)
Jarenlang heb ik rondgelopen met verschrikkelijke hoofdpijnaanvallen. Vrijwel elke dag werd in de loop van de dag de hoofdpijn zo erg was dat het leek of mijn ogen uit mijn hoofd gedrukt werden. Doordat het tegen de avond vaak echt doorzette, werd dit op het werk in ieder geval niet echt opgemerkt. Later werd dit een algehele hoofdpijn die altijd opkwam tijdens het werk[lees meer...], wat ik redelijk verborgen kon houden, maar zijn hoogtepunt bereikte toen ik thuiskwam, minimaal 3x in de week heel heftig, dan lag ik op de knieën in bed te huilen van de pijn, de andere dagen had ik genoeg hoofdpijn om te zorgen dat ik niets meer gedaan kreeg. In het weekend ging het vaak iets beter, maar op de maandag was het meteen weer de heftigste dag van de week. De aanvallen kostten me ook enorm veel energie. Ik ging vaak direct na het werk door naar bed, had vrijwel geen normaal leven meer en mijn kinderen wisten op een gegeven moment niet anders dan dat pappa op bed lag in het donker. Ook voor mijn vrouw was dit geen leven. Dit was enorm frustrerend en bij de huisarts kwam ik helaas lange tijd niet verder, tot ik eindelijk na jaren ellende en doorzettingsvermogen van mijn vrouw, door een vervangende huisarts wél naar de hoofdpijnpoli werd doorverwezen, ook al gaf ze de kanttekening dat ze er geen migraine in zag maar iets anders. Op de poli kon men middels een gesprek over mijn klachten heel snel concluderen dat ik een klassiek migrainegeval was en mocht ik Candesartan proberen. Dit werkt heel erg goed in mijn geval en de aanvallen beperken zich nu tot 1x per maand en dan in een mildere vorm, meestal later op de avond. Hiervoor heb ik Rizatriptan gekregen die ik op de tong moet laten smelten. Als ik deze inneem slaap ik in no-time als een roos en ben ik de volgende dag in orde. Ik heb al eens een keer mijn medicatie vergeten 's ochtends, ik had dezelfde dag ook een migraine-aanval. Het kan toeval zijn, maar ik denk het niet. Bijwerkingen: Ik merk wel dat ik nu lange tijd 's avonds erg vroeg moe ben en ik vaak al tussen 8 en 9 al naar bed ga en binnen no-time in slaap val als ik ga liggen, ik sta op rond 06:10 overigens. Ik vermoed dat dit een bijwerking is van de Candesartan. Ik ga proberen in stapjes van 4mg langzaam af te bouwen om te zien of een lagere dosering bij mij nog effectief is en of dat de bijwerkingen onderdrukt. Ik vind het namelijk wel jammer dat ik elke dag als ik uit mijn werk kom, ga eten en korte tijd erna alweer op bed lig, vrijwel gelijktijdig met de kinderen. Ik hoop nog een goede middenweg te vinden hierin.

04-03-2022 | Vrouw | 39
candesartan (8mg)
De aanvallen zijn enorm verminderd, en als ik wel een aanval heb dan is deze veel minder erg.

30-11-2020 | Man | 39
candesartan (4mg)
Jaren lang heb ik migraine gehad in het najaar, wat niet te verklaren was. Dit jaar werd het ineens wekelijks, soms meerdere dagen achtereen. Sinds augustus gebruik ik het middel, werkt prima. Heb sindsdien 2 kleine aanvallen gehad, hiervoor heb ik zo nodig Sumatriptan. Ik ben zeer tevreden, dan maar iets eerder moe 's avonds.

28-05-2018 | Vrouw | 39
candesartan (8mg)
Voor de komst van mijn kinderen gebruik gemaakt van een combinatie van topiramaat in combinatie met amitriptyline. Wegens de vervelende bijwerkingen na mijn zwangerschappen de profilaxe Depakine gestart. Omdat dit na verloop van tijd zijn gewenste effect verloor in overleg met de neuroloog gestart met Candesertan. De ernst en frequentie van de migraine aanvallen werden wel[lees meer...] minder maar ik kreeg er een chronische hoofdpijn voor terug wat het dagelijks functioneren nog meer belemmerd dan de frequente migraine aanvallen. Naast de hoofdpijn verder geen andere bijwerkingen gehad.

13-09-2015 | Vrouw | 39
candesartan (8mg)
ik heb geen migraine meer. Ik had iedere week een aanval van 4 dagen. Ik kan weer gewoon mijn kinderen uitschool halen en lig niet meer ziek in bed. Enige nadeel is dat ik 4 kilo ben aan gekomen.

12-06-2015 | Vrouw | 39
candesartan (12mg)
Als ik candesartan iedere dag op het juiste tijdstip neem dan werkt het super! Vergeet ik hem en neem ik hem bv 3 uur te laat. Dan komt vaak een migraine aanval er door heen. Ik had bijna 24/7 migraine nu nog naar eens in de 2a3 maanden. Heel blij dus! Ik heb mijn leven weer terug!

06-10-2023 | Vrouw | 40
candesartan (4mg)
Ook voorgeschreven gekregen ivm migraine te verminderen, t idd erg verminderd gelukkig ..maar andere bijwerkingen : duizeligheid, verminderde eerlust, griepgevoel

04-12-2019 | Vrouw | 40
candesartan (8mg)
14 dagen gebruikt, waarvan 13 dagen zeer heftige migraine, na elke inname weer nieuwe aanval, ontzettend misselijk, afgemat gevoel

06-04-2023 | Man | 41
Hoofdpijn
Door een aandoening had ik voorheen stampende chronische hoofdpijn. Ik slik nu slechts 4mg Candesartan per dag. De hoofdpijnen zijn compleet verdwenen. Enige bijwerking maar in mijn geval ook gunstig, Candesartan houdt mijn bloeddruk laag. Slaat dus twee vliegen in één klap. Natuurlijk treed er af en toe nog een hoofdpijn op maar deze zijn echt aanzienlijk minder hevig en [lees meer...]goed te behappen met paracetamol. Geweldig middel

20-12-2022 | Vrouw | 41
candesartan (8mg)
Heb al vanaf mijn 13e migraine. Startte met 1x per week. Bouwde op tot 3 x per maand tot de eerste zwangerschap. Tijdens zwangerschap 1 aanval gehad en daarna geen last meer gehad, ook niet tijdens borstvoedingperiode. Na het stoppen met de borstvoeding van nummer 3 kreeg ik zeer veel aanvallen. Had 2 a 3 aanvallen per week, Sumatriptan werkte niet meer, waardoor ik enorm[lees meer...] in de knoei kwam met werk en gezin. Candesartan maakte aan die hoeveelheid aanvallen gelijk een eind. Na 1 week gebruik merkte ik dat de Sumatriptan weer werkte. Ik heb daarna een tijdje 1 a 2 aanvallen per maand gehad, waarbij ik terug kon vallen op Sumatriptan. Gelijk vanaf het begin heb ik last gehad van draaiduizelingen die niet overgingen en vermoeidheid. Ik ging eerder slapen dan mijn jongste kind. Daarvoor terug kreeg ik wel meer 'vrije tijd'. Heb Candesartan ongeveer een half jaar gebruikt. Na een half jaar kreeg ik in 3 weken tijd 5 migraine aanvallen en ook last van kramp tijdens de slaap, eerst in mijn voeten. Een week later in mijn kuiten en weer een week later rond mijn heupen. Het was ontzettend fijn even een periode te hebben in mijn leven waar migraine niet op de voorgrond stond. Helaas is dit medicijn niet echt een succes voor mij.

25-01-2019 | Vrouw | 42
candesartan (8mg)
Eerste migraine 03/2009 tijdens een fietstocht (klimmen). In 2010 valt mijn zicht weg omwille van een aura, ongerust (dacht dat ik een tumor had) en bezoekje aan neuroloog, deze schrijft me sumatriptan voor en stelt voor een migraine dagboek bij te houden. Ben bij Yin-Yang dokters geweest, accupunctuur, shiatsu, sacraal behandelingen,. speciale diëten,. Iedereen kent w[lees meer...]el iemand die er op zulke manier vanaf is geraakt,... Je probeert alles! Ondertussen weet ik dat het erfelijk is, hormonaal, heb ik inspanningsmigraine (fietsen), E-nummers (chinees eten), alcohol (bubbels+witte wijn), stress,... te lang wachten met eten, te kort, te lang slapen,. Ik ben altijd héél voorzichtig geweest met pijnstillers. Op het einde van de aanval, soms 's avonds of 2 dagen later spijt hebben dat je toch niet eerder een triptaan hebt genomen!!! Mij vele jaren thuis opgesloten wegens minstens 15-20 aanvallen (zwaar en lichte met constante druk: welk je gewoon bent, deze horen ondertussen bij je leven!) Het werd me weer te veel en in januari 2018 bij neuroloog 2 terechtgekomen en topiramaat voorgeschreven gekregen. Dit 8 maanden genomen,. ik was de constante druk kwijt en de aanvallen waren naar 5 per maand gezakt maar was ondertussen ook mijn werk kwijt, mijn eigen ;), bijna mijn partner, mijn vrienden en kennissen,. ik was een robot, kon niet meer functioneren,. kg's kwijt, niet op mijn woorden komen, geen interesse, super negatief, rare gedachten, heel wantrouwig,..... !!! Deze medicatie heeft mijn hele leven overhoop gehaald. 09/2018 Neuroloog 3 pakte het heel anders aan en onderzocht me daadwerkelijk en ging een rustig gesprek met me aan en nam haar tijd. Ze merkte dat ik moest leren loslaten en dat ik alles te goed wou doen,.. Ze raadde me yoga of mind-fulness aan. Ook is ze ervan overtuigd dat het niet van voeding komt dat je migraine krijgt!? Ze heeft me andere inzichten gegeven. Ze schreef me ondanks mijn lage bloeddruk toch een verlagend middel voor: Candesartan 8mg. Het gaat me goed af, de constante druk en 'het wazige' is weg. De migraine is beperkt tot 3-5 per maand. Ik merk wel dat ik vaker wakker word van hoofdpijn/druk 's morgens rond 5u,..maar als ik op sta, gaat deze over.

21-12-2021 | Man | 43
Hoge bloeddruk
Ik kreeg er bij dag 1 een hele zware migraine aanval van. gelijk mee gestopt.

15-03-2018 | Vrouw | 43
candesartan (32mg)
Migraine en oogmigraine klachten chronisch, met dit middel begonnen en begint redelijk zijn werking te doen tegen de chronische migraine en oogmigraine. In het begin iets duizelig en misselijk maar dat is ook een klacht bij de migraines.

12-03-2018 | Vrouw | 43
candesartan (16mg)
Na een korte tijd alvast met dit middel begonnen door neuroloog voorgeschreven vanwege, na jaren weggeweest te zijn geweest, hoofdpijnen en migraine en occulaire migraine. Voor een deel van de klachten werkt het middel inmiddels tot op zekere hoogte voor mij, omdat ik een langzaam groeiende tumor in mijn hoofd heb die voor klachten zorgt en mijn dagelijks functioneren bepe[lees meer...]rkt nu in even meer contact met neuroloog over dit middel en door iets van afname van hoofdpijnklachten hoop ik meer zicht te krijgen op de klachten die specifiek alleen van de tumor afkomstig zijn en dat men deze snel gaat bestralen om te verwijderen.

06-10-2022 | Vrouw | 44
candesartan (8mg)
De laatste jaren had ik zeer veel last van migraine. Vier à vijf migrainedagen per week. De aanvallen waren dan van die aard dat ik met behulp van medicatie mijn werk nog net kon volhouden. Tijd en energie voor gezin en vrije tijd was er nauwelijks. Nu gebruik ik sinds een half jaar Candesartan 8mg/dag. Het resultaat is spectaculair. Nu pas besef ik dat ik dagelijks hoofd[lees meer...]pijn had. Intussen heb ik nog ongeveer 1 aanval per maand. Deze behandel ik zoals vroeger met andere medicatie. De tijdspanne tussen de aanvallen wordt nog steeds langer. Verder heb ik nauwelijks last van bijwerkingen van de medicatie. Enkele keren wat licht in het hoofd door een lage bloeddruk, maar zonder hinder in mijn bezigheden. Goed om te weten dat mijn bloeddruk voor het gebruik van de medicatie normaal tot laag was.