candesartan

Hartfalen (1 mening)

Door coronapatiënten te behandelen met Valsartan worden mogelijk veel ic-opnames en sterfgevallen bespaard.

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten belandt vocht vanuit de bloedvaten in de longen, wat de kans om het virus te overleven ernstig verkleint. Valsartan - een vaak voorgeschreven geneesmiddel tegen hoge bloeddruk dat al sinds 1996 op de markt is - gaat deze vochtophopingen tegen. Mocht Valsartan werken dan zou dat een enorme opsteker zijn in de strijd tegen corona. Om hier achter te komen worden komende maanden driehonderdvijfentwintig coronapatiënten behandeld met het medicijn,

nog eens driehonderdvijfentwintig patiënten ontvangen een placebo. ,,Er zijn al experimentele onderzoeken waaruit blijkt dat het zou kunnen werken. Zo’n robuuste studie is de enige manier om ook echt aan te tonen of het werkt’’, betoogt de cardioloog.

artikel uit Algemeen Dagblad (20-04-2020)

25-01-2019 | Vrouw | 42
candesartan (8mg)
Eerste migraine 03/2009 tijdens een fietstocht (klimmen). In 2010 valt mijn zicht weg omwille van een aura, ongerust (dacht dat ik een tumor had) en bezoekje aan neuroloog, deze schrijft me sumatriptan voor en stelt voor een migraine dagboek bij te houden. Ben bij Yin-Yang dokters geweest, accupunctuur, shiatsu, sacraal behandelingen,. speciale diëten,. Iedereen kent w[lees meer...]el iemand die er op zulke manier vanaf is geraakt,... Je probeert alles! Ondertussen weet ik dat het erfelijk is, hormonaal, heb ik inspanningsmigraine (fietsen), E-nummers (chinees eten), alcohol (bubbels+witte wijn), stress,... te lang wachten met eten, te kort, te lang slapen,. Ik ben altijd héél voorzichtig geweest met pijnstillers. Op het einde van de aanval, soms 's avonds of 2 dagen later spijt hebben dat je toch niet eerder een triptaan hebt genomen!!! Mij vele jaren thuis opgesloten wegens minstens 15-20 aanvallen (zwaar en lichte met constante druk: welk je gewoon bent, deze horen ondertussen bij je leven!) Het werd me weer te veel en in januari 2018 bij neuroloog 2 terechtgekomen en topiramaat voorgeschreven gekregen. Dit 8 maanden genomen,. ik was de constante druk kwijt en de aanvallen waren naar 5 per maand gezakt maar was ondertussen ook mijn werk kwijt, mijn eigen ;), bijna mijn partner, mijn vrienden en kennissen,. ik was een robot, kon niet meer functioneren,. kg's kwijt, niet op mijn woorden komen, geen interesse, super negatief, rare gedachten, heel wantrouwig,..... !!! Deze medicatie heeft mijn hele leven overhoop gehaald. 09/2018 Neuroloog 3 pakte het heel anders aan en onderzocht me daadwerkelijk en ging een rustig gesprek met me aan en nam haar tijd. Ze merkte dat ik moest leren loslaten en dat ik alles te goed wou doen,.. Ze raadde me yoga of mind-fulness aan. Ook is ze ervan overtuigd dat het niet van voeding komt dat je migraine krijgt!? Ze heeft me andere inzichten gegeven. Ze schreef me ondanks mijn lage bloeddruk toch een verlagend middel voor: Candesartan 8mg. Het gaat me goed af, de constante druk en 'het wazige' is weg. De migraine is beperkt tot 3-5 per maand. Ik merk wel dat ik vaker wakker word van hoofdpijn/druk 's morgens rond 5u,..maar als ik op sta, gaat deze over.

15-01-2019 | Vrouw | 44
candesartan (16mg)
Aanvallen minder erg en het aantal sterk vermindert! Voor mij een uitkomst.

17-12-2018 | Vrouw | 64

16-12-2018 | Vrouw | 15

03-12-2018 | Vrouw | 70
candesartan (8mg)
Doordat ik dit middel dagelijks gebruik is de frequentie van de aanvallen sterk verminderd.Eerder had ik meer dan 15 dagen per maand hoofdpijn. Nu samen met de Cefaly (electrode) die ik 2x per week gebruik zijn de heftige aanvallen er niet meer.

28-10-2018 | Vrouw | 71
candesartan (4mg)
en hoge bloeddruk. Ik gebruik dit medicijn pas vier dagen

16-10-2018 | Vrouw | 49
Hartfalen

28-05-2018 | Vrouw | 39
candesartan (8mg)
Voor de komst van mijn kinderen gebruik gemaakt van een combinatie van topiramaat in combinatie met amitriptyline. Wegens de vervelende bijwerkingen na mijn zwangerschappen de profilaxe Depakine gestart. Omdat dit na verloop van tijd zijn gewenste effect verloor in overleg met de neuroloog gestart met Candesertan. De ernst en frequentie van de migraine aanvallen werden wel[lees meer...] minder maar ik kreeg er een chronische hoofdpijn voor terug wat het dagelijks functioneren nog meer belemmerd dan de frequente migraine aanvallen. Naast de hoofdpijn verder geen andere bijwerkingen gehad.

15-03-2018 | Vrouw | 43
candesartan (32mg)
Migraine en oogmigraine klachten chronisch, met dit middel begonnen en begint redelijk zijn werking te doen tegen de chronische migraine en oogmigraine. In het begin iets duizelig en misselijk maar dat is ook een klacht bij de migraines.

12-03-2018 | Vrouw | 43
candesartan (16mg)
Na een korte tijd alvast met dit middel begonnen door neuroloog voorgeschreven vanwege, na jaren weggeweest te zijn geweest, hoofdpijnen en migraine en occulaire migraine. Voor een deel van de klachten werkt het middel inmiddels tot op zekere hoogte voor mij, omdat ik een langzaam groeiende tumor in mijn hoofd heb die voor klachten zorgt en mijn dagelijks functioneren bepe[lees meer...]rkt nu in even meer contact met neuroloog over dit middel en door iets van afname van hoofdpijnklachten hoop ik meer zicht te krijgen op de klachten die specifiek alleen van de tumor afkomstig zijn en dat men deze snel gaat bestralen om te verwijderen.

10-07-2017 | Vrouw | 70
Tevreden geen bijwerkingen

09-01-2017 | Vrouw | 44
candesartan (8mg)
Na jaren Triptanen te hebben gebruikt heb ik zelf besloten, ook met het oog op hoog risico van patiënten met migraine met aura op hersen-/hartinfarct, over te stappen op profylactische medicatie. Ik heb 2/3 aanvallen per maand. Ik sport vrij veel en was in de veronderstelling dat Candesartan beter bij dit profiel zou passen, dan bijv. Propranolol omdat Candesartan geen bèt[lees meer...]ablokker is (zie wetenschappelijke studie waarbij Candesartan met Propranolol wordt vergeleken (Stovner et al. 2014)). Helaas moet ik vanwege de bijwerkingen (misselijk, moe, duizelig) stoppen met Candesartan na een maand (in overleg met apotheker en neuroloog). Sporten lukt ook niet meer echt. Na stukje te hebben hard gelopen/gezwommen te hebben ben ik echt buiten adem. Heel erg vervelend. Ik ben bang dat dit met bètablokkers niet anders zal zijn... Het is echt een afweging die mensen met migraine moeten maken, wel hoofdpijn en niets meer kunnen doen, minder hoofdpijn, maar wel last van bijwerkingen, etc... Hetzelfde geldt voor de Triptanen. Fromirex werkte bij mij redelijk goed, maar op een gegeven moment niet meer. Overgestapt op Relpax (eletriptan) maar deze medicatie werkte helemaal niet. Vervolgens toch weer Fromirex geprobeerd en deze werkte toch wel weer. Echter vanwege de schadelijkheid van migraine met aura (zie wetenschappelijke artikelen, even googlen) toch voor preventieve medicatie gekozen. Na een maand Candesartan (8 mg) gebruik 2x aanvallen met aura, waarvan de eerste aanval verder niet heeft doorgezet, de tweede helaas wel. Echter door alle misselijkheid kon ik hierbij niet ook nog een triptaan innemen... Daarnaast een raar soort hoofdpijn in de eerst week van gebruik, aan de rechterzijde. Twee dagen beroerd van geweest. Daarnaast extreem misselijk en bij te weinig eten aantal keer bijna flauwgevallen. Voortdurend 'hongergevoel' welke niet overgaat bij eten. En duizelig bij opstaan. Mijn bloeddruk is al niet heel hoog en deze medicatie verlaagt het nog meer. Waarschijnlijk stap ik over op Propranolol... Ik gebruik nu nog even de halve dosering van Candesartan (4 mg) omdat ik wacht op een gesprek met mijn neuroloog. Zelfs met de halve dosering ben ik nog misselijk/extreem duizelig. Graag hoor ik je ervaring met profylactische medicatie, mocht je een goed advies voor me hebben dan verneem ik dit zeer graag!!

03-01-2017 | Vrouw | 44
candesartan (8mg)
Ik slik nu een maand Candesartan ter voorkoming van migraine (circa 2-3 aanvallen per maand). Dagelijks zeer veel last van duizeligheid, misselijkheid, moeheid en onrustig gevoel. Erg vervelend als je je de gehele dag beroerd voelt. Ook last van 'hongerklop', na eten ging dit echter niet weg. Daarnaast continu erg misselijk en duizelig (dit werd erger als ik te weinig had [lees meer...]gegeten). Mijn bloeddruk is al redelijk laag, deze medicatie verlaagt het nog meer zodat je ook sneller duizelig kunt worden (bij opstaan bijv.). Na overleg met apotheek vandaag, welke aangaf dat bijwerkingen na 2-4 weken minder moeten worden, ga ik morgen in overleg met neuroloog over op andere medicatie (wrs Propranolol). Hopelijk heb ik wat minder last van bijwerkingen van deze medicatie. Wat betreft de aanvallen; tot nu toe twee aanvallen. Bij de eerste kwam er na de aura geen hoofdpijn, dit kan effect van medicatie zijn. Tweede aanval helaas gewoon migraine. Ik hoor graag van mensen die de overstap hebben gemaakt naar Propranolol of een andere positievere ervaring hebben met een profylactica.

18-05-2016 | Vrouw | 22
candesartan (12mg)
Door meerdere migraine aanvallen per week met meerdere aura-aanvallen per keer eerst propranolol (160 mg/dag) geprobeerd. Dit was geen succes door de vele bijwerkingen die ik hiervan kreeg. Hierna van de neuroloog candesartan geprobeerd en dit werkt geweldig. Heel soms een typisch pijntje in de keel en licht duizelig (vooral in het begin van het gebruik) maar hier nu geen [lees meer...]last meer van. Geen migraine met aura meer gehad sinds oktober (7 maanden terug) en maar 1 à 2 keer zonder aura. Zeer tevreden!

13-04-2016 | Vrouw | 34
candesartan (8mg)
Na een heel aantal andere medicijnen gebruikt te hebben die voorgeschreven waren door mijn huisarts, ben ik doorverwezen naar een neuroloog. Daar kreeg ik meteen Candesartan. Bij het gebruik van 8 en 16 mg merkte ik nauwelijks iets, maar toen ik 24 mg ging slikken kwam er een duidelijke verbetering. De aanvallen komen een stuk minder vaak voor, duren korter en de pijn is m[lees meer...]inder heftig. De eerste weken had ik last van hoofdpijn, maar dat is daarna helemaal verdwenen. Wel heb ik vaak nog een loopneus, vooral 's nachts, maar ik weet niet zeker of dit veroorzaakt wordt door de Candesartan omdat ik meerdere medicijnen gebruik.

12-10-2015 | Vrouw | 65
candesartan (16mg)
Overdag gaat het goed met dit medicijn candesartancilexetil Candecor 16mg van TAD, maar snachts kan ik er niet van slapen, rond 3uur val ik pas in slaap. Ook heb ik het idee dat het medicijn niet goed op de verlaging van de bloeddruk werkt, omdat die redelijk hoog blijft, en in bed stijgt de bloeddruk ook. Gebruikte hiervoor Candesartancilexetil van Mylan 16mg en die werkt[lees meer...]e wel goed op de verlaging van de bloeddruk, maar voorlopig niet meer te krijgen zowel niet hier in Duitsland waar ik woon als in Nederland. Slapen is al 2 jaar een probleem bij het slikken van bloeddruk verlagende medicijnen, begrijp niet waarom dat is?

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (549) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (503) - Antibiotica - penicillines breedspectrum