atorvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (189 meningen)
Diabetes type 2 (8 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Atorvastatine en hoog cholesterol

(29-04-2014)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

18-07-2018 | Vrouw | 71

07-06-2018 | Man | 63
atorvastatine (80mg)
Hartinfarct
bij dit medicijn zijn de bijwerkingen vele male heftiger dan de kwaal. verhoogt cholesterol moet je ook met een ander eetpatroon kunnen bereiken. ik ben met dit middel gestopt.

20-04-2018 | Man | 68
Hoog cholesterol
ik gebruik het in combinatie met metformine. Ik gebruik al lang medicijnen voor verhoogd cholestrol. Ik heb sinds een half jaar heftige pijnen in spieren vooral schouders en armen. Sinds kort besef ik dat ik rond die tijd een andere verpakking/fabrikant van de medicijnen heb en dat de oorzaak van de spierpijnen hier mogelijk relatie mee heeft

17-04-2018 | Man | 82
Aderverkalking
telkens krijg ik van de apotheek een ander merk. hier reageert mijn lichaam dan weer anders op. de reden van de verandering is: het oude word niet meer gemaakt. (wat mij hoogst vreemd lijkt aangezien via de internetapotheek het middel gewoon verkrijgbaar is). Waarschijnlijk is dit een goedkopere vorm van het middel en zijn de extra bestanddelen die het een pil moeten make[lees meer...]n verschillend aan de oude medicijnen.

14-04-2018 | Man | 59
Hoog cholesterol
Gestopt met simvastatine en overgestapt op atorvastatine, toen het slechte cholesterol niet meer voldoende laag was. Na start atorvastatine kwamen direct klachten: spierpijn, pijn op de borst en oorpijn. Eerst nog maanden op advies van de huisarts met een neusspray gewerkt om de oorinfectie aan te pakken, maar stoppen van atorvastatine bleek effectiever.

13-04-2018 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Ik heb zeer nare bijwerkingen en moet er gewoon mee stoppen ! Meerdere statinus geprobeerd maar de reacties zijn allemaal zeer heftig !

30-03-2018 | Vrouw | 51
Hoog cholesterol
Na eerst de Mg variant te hebben gebruikt (gestopt vanwege heftige spierpijn) nu de halve dosis om de dag. Ik merk dat de spierpijn er nog is. Wel iets minder. Ik denk er toch over helemaal te stoppen met de statines daar de verhoging van het cholesterol minimaal is en ik van mening ben dat de bijwerkingen ernstiger zijn dan de kwaal. Het beperkt me in mijn werk en ik voe[lees meer...]l me er niet goed bij.

29-03-2018 | Man | 61
atorvastatine (20mg)
Hoog cholesterol
Steeds meer spierpijnen en zwakkere spieren. Dacht door vallen met fiets de oorzaak was van de pijn maar het wordt steeds erger.

28-01-2018 | Vrouw | 66
Cholesterol
Vanwege 3 herseninfarcten, lang geleden, iets te hoog cholestorol en diabetes2, 7 jaar geleden voorgeschreven: 20 mg. Een paar keer gestopt vanwege ongemakken. Uiteindelijk teruggebracht naar 5 mg. Wat heb ik toch, dacht ik... Zou ik een spierziekte hebben? Op zoek naar een rollator... Moeite met slikken, verslikken, onhoudbare hoestbuien, psoreasis explosies, ove[lees meer...]ral jeuk, met moeite kunnen voortbewegen vanwege stijve, tintelende ledematen, heftige spierpijnen, zenuwpijnen. Van actief, veel bewegende (ik rook niet, drink geen alcohol, eet gezond, weinig tot geen vetten) vrouw veranderd naar wrak. Op eigen initiatief eind juli 2017 gestopt met crestor en waande me een paar weken later in de hemel. Wat een fantastische ervaring om weer zonder pijnen en ongemakken te kunnen/mogen leven! Voelde me herboren! Dit euforisch gevoel heeft 5 mnd geduurd. (Totlaal Cholestorolwaarde was 2,6) Tot huisarts mij een ander middel voorschreef om het 15 dagen uit te proberen. Atorvastatine. Ellende weer begonnen. Het is inmiddels 10 dagen dat ik ben gestopt, maar heb nog steeds last van de bijwerkingen. Hoop dat het overgaat. Na gesprek met diabetesverpleegkundige/huisarts hoef ik niet weer een ander middel uit te proberen.

25-01-2018 | Man | 65
Hoog cholesterol
heb zeer veel statines geslikt vanaf ongeveer 4 jaar terug daarvoor vanaf 3okt 2001 [hartinfarct] nergens last van gehad slikte lipitor en simvastine geloof ik en 4 jaar terug begon het ineens ziek en spierpijn toen van alles geprobeerd maar werd overal ziek van

18-01-2018 | Man | 55
Hoog cholesterol
vergeetachtig, concentratie problemen en moe gevoel, vooral in mijn hoofd. langzaam aan ingeslopen, even gestopt om te zien of het aan het medicijn lag. na anderhalve week klacht weg, medicijnen weer ingenomen in korte tijd klachten terug. dit nogmaals herhaald voor de zekerheid, zelfde resultaat! wel resultaat op ldl, maar hdl stijgt bij dit middel ook niet.

14-12-2017 | Man | 67
Hartinfarct
direct na katheterisatie hart begonnen met Atorvastatine. Na kleine 2 jaar gestopt. Bijverschijnselen heel langzaam ingeslopen. Duurde even voor erkenning. Na stoppen binnen drie weken klachten weg.

01-11-2017 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ochtend kramp in benen en misselijk gevoel. In overleg met huisarts die ze had voorgeschreven voor hoog cholesterol aan het afbouwen. Ben meer op mijn eten gaan letten in samenwerking met diëtiste ben ik meer gaan sporten waardoor ik inmiddels 10 kg gewicht ben verloren. Ik eet nu alleen nog maar overdag caloriearm brood met kipfilet en prepare en halvolle kaas met komko[lees meer...]mmer en tomaat. 's Avonds groente schotels uit wok zoals groentemix samen met courget en champignons en wit vlees dus kip en geen rood vlees meer. In begin is het wennen, maar inmiddels gaat het vanzelf en is nog lekker ook. Je mag best rode saus of ketchup gebruiken en sambal op advies diëtiste. Verder eet ik drie keer in de week vis. Vooral vette vis, zoals haring, zalm, sardientjes uit blik. De diëtiste heeft aangegeven dat het geen probleem is om een keer nasi of bami te eten van de chinees, maar niet iedere dag. Verder drink ik ook om de dag een glaasje rode wijn en het bevalt mij best. Ook eet ik wel eens een paar (3 stuks) volkoren broodjes een keer in de week van de Lidl. Dus al met al is het goed te leven met een beperkt caloriearm dieet. Ben heel blij met het behaald resultaat.

09-08-2017 | Man | 52
atorvastatine (20mg)
Hoog cholesterol
bijwerkingen: buikpijn,diaree, stijfheid, spierpijn, hoofdpijn

04-08-2017 | Man | 52
Hoog cholesterol
Heel veel spier en gewrichtspijn, wegvallen conditie. Tot voor kort liep ik 2x per week 5km in een uur. Nu de trap op thuis 1 verdieping ben ik op. Mijn lichaam doet overal onverklaarbaar zeer. Volgens de assistente kan het niet aan het medicijn liggen daar ik het al ruim 6 maanden slik. Maar wel raar dat de klachten begonnen zijn na het starten van het medicijn. Choleste[lees meer...]rol wel omlaag van 7 naar 3.8.

28-07-2017 | Man | 72
atorvastatine (40mg)
hoog cholesterol, gebruik gestart na cva