atorvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (189 meningen)
Diabetes type 2 (8 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Atorvastatine en hoog cholesterol

(29-04-2014)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

11-01-2019 | Man | 77

19-12-2018 | Vrouw | 56
Hoog cholesterol
ik stop er een poos mee kijken als de pijnen minder worden heb atrose iets van pijn heb ik a;tijd maar het lijkt net dat sinds ik deze med gebruik tien keer erger geworden is daarom kijken hoe het dan gaat

17-08-2018 | Man | 58
Cholesterol
Ik gebruikte het slechts enkele dagen. Kreeg gelijk last van spierpijn en daarom ben ik er ook weer mee gestopt.

07-03-2018 | Man | 57

22-11-2017 | Man | 71
Hoog cholesterol
Ik gebruik medicijnen i.v.m.hartritmestoornissen. Heb een ICD (pacemaker). Om te hoog cholesterol (nu nog niet aan de orde) te voorkomen, werd mij dit medicijn voorgeschreven. Na regelmatig door kramp geplaagd te zijn, overdag 's en 's nachts, ben ik een maand geleden gestopt met inname. Heb nadien geen kramp meer gehad.

05-10-2017 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ik heb sinds 2010 al verschillende malen een andere farmaceut gekregen voor Atorvastatine 40 mg. Reden dat men vanuit de zorgautoriteiten altijd voor het goedkoopste moet gaan. Vooral VGZ en CZ zijn verzekeringsmaatschappijen die moeilijk doen en waar je geen vrije keuze hebt, met als gevolg iedere keer een andere farmaceut. Om gek van te worden. Gelukkig nu sinds jaren a[lees meer...]l weer bij PNO vrije medicijnkeuze. Nu blijf ik zelf altijd bij mijn eigen keuze waar ik als patient mij het beste bij voel. Men zegt dan wel dat er geen verschil zit in de medicatie, maar gebruik laat het tegendeel zien. Er zit wel de stof in waar het om gaat, maar de nevenstoffen zijn het probleem. Dus nu bepaal ik zelf welke farmaceut mij medicatie geeft en dit bevalt mij uitstekend. Probeer natuurlijk van deze medicatie af te komen, maar dat is afwachten of het gaat lukken, daar je dit niet altijd van te voren weet of het gaat lukken. Een andere leefstijl, regelmatig sporten wanneer mogelijk en opletten op voeding in samenwerking met diëtiste moet uiteindelijk het te behalen doel wezen. Andere dosering van 40 naar 20 mg aangevraagd in overleg met huisarts. Vorige medicijn gaf allerlei problemen, duizelig, misselijk kramp en stijfheid in lichaam. Nu uitproberen gedurende 2 maanden.

03-10-2017 | Man | 41
Hoog cholesterol
Eerst 40mg simvastatine gebruikt maar daar kreeg ik veel last van bijwerkingen als spierpijn. Daarna over op atorvastatine en dat leek in eerste instantie (9 maanden) zonder klachten. Rare is dat ik nu wel alle bijwerkingen heb als spierpijn, vermoeidheid, slapeloosheid, conditiegebrek, pijn in gewrichten (met name heup, nek en rug).

14-07-2017 | Vrouw | 55
atorvastatine (10mg)
Hoog cholesterol
Bij mijn al huidige klachten van o.a. Fibromyalgie kwamen met dit medicijn nog meer klachten.

21-06-2017 | Man | 68
Hartklachten
Mijn bijwerkingen zijn aan reuma gerelateerde pijnen.

15-04-2017 | Man | 63
Beroerte
Na een herseninfarct vorig jaar, heb ik Atorvastatine voorgeschreven gekregen. Ik kreeg na een tijd gebruiken last van spierpijnen, gevoelloze plekken, duizeligheid en hoofdpijnen. ik dacht dat het nog een nawee van het infarct was. Twee weken geleden ben ik, op verzoek van mijn huisarts, gestopt met Atorvastatine. Na vier dagen waren de bijwerkingen verdwenen. Ik voel me [lees meer...]prima, maar de huisarts wil om zeker te weten dat Atorvastatine de oorzaak is, dat ik weer begin met innemen. Ik voel mij een beetje proefkonijn. Even afwachten wat er gaat gebeuren.

03-04-2017 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Gebruik ivm hartinfarct en iets te hoog cholesterol. In het begin geen problemen. Maar zeer langzaam steeds meer bijwerkingen. Vooral pijn in voeten en gevoelloosheid in voeten. Blijk nu polyneuropathie te hebben. Dit is een bijwerking. Staat nota bene in de bijsluiter,maar niet heel duidelijk omschreven. Arts onderkende de ernst niet. Polyneuropathie is blijvend. Dus de[lees meer...] rest van mijn leven pijnlijke voeten en onderbenen.

06-10-2020 | Vrouw | 58
Hoog cholesterol
Na een paar keer zonder reden flauw gevallen te zijn door de mangel gehaald. Kwam niks uit behalve te hoog cholesterol. Waarschijnlijk stress gerelateerd.

28-02-2020 | Man | 58
Aneurysma
Statines 27 jaar lang ellende, atorvastatine ook veel bijwerkingen !!!

14-01-2020 | Man | 61
atorvastatine (10mg)
Cholesterol
Geen idee ivm diabetesrisico krijg ik preventief deze medicatie

10-01-2020 | Vrouw | 54
Hartklachten
Bij lage dosering 20mg matige spierklachten. Dosering initieel hoger, echter toen zware bijwerkingen! Cholesterol was heel licht verhoogd, maar protocol zegt dat......was een medicijn vroeger niet ooit bedoeld om genezen??? Welk nut heeft het om mijn lichaam zieker te maken, preventief? Voeding is naar mijn idee het beste medicijn. Echter zit er wel een positieve bijwerkin[lees meer...]g aan deze statinen. Mijn chronisch eczeem op de hoofd verdween binnen 2 weken, ook de cellulitis verdwijnt. Dus in die zin denk ik wel het goed is voor de huidcellen van de aderen. Het is denk ik zoeken naar de juiste dosering. Zelf wil ik niet de norm van een zo laag mogelijk cholesterol, daar kleven namelijk ook risico's aan.....en om dan preventief aan de chemo te gaan is

23-10-2019 | Man | 63
atorvastatine (20mg)
Na ongeveer 8 maanden Simvastatine geslikt te hebben omdat mijn LDL omlaag moest vanwege hoge bloeddruk, slik ik nu een maand of 3 Atorvastatine. Van Simvastatine kreeg ik ontzettende spierpijnen en met name 's nachts spierkrampen. Nadat ik op dokters advies 2 weken gestopt was met de Simvastatine, waren de spierpijnen en spierkrampen verdwenen. Toen overgestapt op Atorva[lees meer...]statine. In eerste instantie kreeg ik ook spierpijnen, maar die waren na een week verdwenen. Nu wel last van jeuk over mijn hele lichaam, beginnende bij mijn voetzolen. Omdat ik Aatorvastatine vlak voor het slapen slik, heb ik er vooral 's nachts last van. Omdat ik overdag, ondanks een bureaufunctie, meer in beweging ben, valt de jeuk overdag mee. Ik had de opeens opkomende jeuk niet geralateerd aan de Atorvastatine, maar zag dat het een bijwerking kan zijn. 15 November, na mijn vakantie, afspraak met mijn huisarts., dan toch maar even de jeuk ter sprake brengen.