atorvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (189 meningen)
Diabetes type 2 (8 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Atorvastatine en hoog cholesterol

(29-04-2014)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

05-10-2017 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ik heb sinds 2010 al verschillende malen een andere farmaceut gekregen voor Atorvastatine 40 mg. Reden dat men vanuit de zorgautoriteiten altijd voor het goedkoopste moet gaan. Vooral VGZ en CZ zijn verzekeringsmaatschappijen die moeilijk doen en waar je geen vrije keuze hebt, met als gevolg iedere keer een andere farmaceut. Om gek van te worden. Gelukkig nu sinds jaren a[lees meer...]l weer bij PNO vrije medicijnkeuze. Nu blijf ik zelf altijd bij mijn eigen keuze waar ik als patient mij het beste bij voel. Men zegt dan wel dat er geen verschil zit in de medicatie, maar gebruik laat het tegendeel zien. Er zit wel de stof in waar het om gaat, maar de nevenstoffen zijn het probleem. Dus nu bepaal ik zelf welke farmaceut mij medicatie geeft en dit bevalt mij uitstekend. Probeer natuurlijk van deze medicatie af te komen, maar dat is afwachten of het gaat lukken, daar je dit niet altijd van te voren weet of het gaat lukken. Een andere leefstijl, regelmatig sporten wanneer mogelijk en opletten op voeding in samenwerking met diëtiste moet uiteindelijk het te behalen doel wezen. Andere dosering van 40 naar 20 mg aangevraagd in overleg met huisarts. Vorige medicijn gaf allerlei problemen, duizelig, misselijk kramp en stijfheid in lichaam. Nu uitproberen gedurende 2 maanden.

28-04-2017 | Man | 63
Aderverkalking
Voorgeschreven door de vaatspecialist, geen slechte ervaring. Bij lezen bijsluiter zijn alle bijwerkingen aanwezig. Zit tussen de oren!!

15-04-2017 | Man | 63
Beroerte
Na een herseninfarct vorig jaar, heb ik Atorvastatine voorgeschreven gekregen. Ik kreeg na een tijd gebruiken last van spierpijnen, gevoelloze plekken, duizeligheid en hoofdpijnen. ik dacht dat het nog een nawee van het infarct was. Twee weken geleden ben ik, op verzoek van mijn huisarts, gestopt met Atorvastatine. Na vier dagen waren de bijwerkingen verdwenen. Ik voel me [lees meer...]prima, maar de huisarts wil om zeker te weten dat Atorvastatine de oorzaak is, dat ik weer begin met innemen. Ik voel mij een beetje proefkonijn. Even afwachten wat er gaat gebeuren.

18-12-2019 | Vrouw | 64
atorvastatine (80mg)

06-01-2021 | Man | 65
Hoog cholesterol
Meerdere soorten statines gebruikt gedurende 13 jaar na bypass operatie in 2007, sinds 2016 steeds meer klachten, 5 keer gedotterd en stents geplaatst, microvasculaire dysfunctie toename. In voorjaar 2020 opnieuw toename vaatvernauwingen geconstateerd aan de hand van mijn klachten, De gebruikte statines en de bijwerkingen daarvan gaven ook veel klachten. Sinds overgang naa[lees meer...]r Pravastatin, Ezetimibe en Praluent is kwaliteit van leven enorm verbeterd en zijn de cholesterol waarden op een goed nivo. Hierdoor denk ik ook minder kans te hebben op cardiale en cerebrale problemen.

23-12-2019 | Man | 65
Cholesterol
BESTE.M. HEB HET AL BIJ MIJN BIJWERKINGEN, VERHAAL NEER GEZET.

30-05-2019 | Man | 65
Hartinfarct
Neusproblemen, borstvorming, krampen, spierpijn door hele lichaam. Ga nu met een halve avocado per dag het "hoge cholesterol" regelen. Gebruik tevens zwarte komijnzaadolie. Ik heb rond de 4 indicatie, dus niet erg hoog en kreeg in het begin 40mg als aanvangdosering zonder eerder op cholesterolgehalte gecontroleerd te zijn. Protocol noemen zij het. Te gek voor woorden. In l[lees meer...]anden om ons heen word er met met cholesterol waarden heel wat realistischer gewerkt. Lees het boek "de cholesterol leugen". Maakt het duidelijk!!

13-04-2019 | Man | 65
Boezemfibrilleren

25-01-2018 | Man | 65
Hoog cholesterol
heb zeer veel statines geslikt vanaf ongeveer 4 jaar terug daarvoor vanaf 3okt 2001 [hartinfarct] nergens last van gehad slikte lipitor en simvastine geloof ik en 4 jaar terug begon het ineens ziek en spierpijn toen van alles geprobeerd maar werd overal ziek van

13-04-2017 | Man | 65
Hoog cholesterol
Door specialist lipitor voorgeschreven, krijg echter elke keer een ander merk sinds de vrijgave van lipitor. Heb tussendoor weer atorvastatine van pfizer gekregen en geven meteen weer minder bijwerkingen (Spieren, gemoedstoestand, alles is te veel!).

08-08-2020 | Vrouw | 66
Herseninfarct
Vroeger Simvastatine gebruikt na diabetes 2 indicatie. Door de vele bijwerkingen gestopt. Over Statines ging toen het verhaal " Baat het niet, het schaadt wel". Na herseninfarct in sept.2019 op advies van neuroloog gestart met Atorvastatine 20 mg. In overleg met intenist toch doorgegaan met Atorvastatine omdat mijn cholestorol naar de gewenste hoogte was gedaald. Door h[lees meer...]erseninfarct heb ik nu Niet Aangeboren Hersenletsel (nah) wat ook invloed heeft op mijn dagelijks doen en laten. Snel moe, slechte wandelaar

atorvastatine (20mg)
In het voorjaar van 2017 zijn bij mij 3 stents geplaatst. Uit cardiologisch onderzoek bleek dat geen hartaanval had plaatsgevonden en mijn hart heeft ook geen beschadigingen. Met mijn probleem had ik mij tijdig gemeld en hierdoor verdere gezondheidsproblemen voorkomen. Door de cardioloog werd Atorvastatine Mylan 40 mg voorgeschreven. Dit leverde voornoemde bijwerkingen voo[lees meer...]r mij op. Vervolgens werd door de apotheek, het merk Mylan eenzijdig en zonder hierover met mij te communiceren, gewijzigd in Sandoz 40 mg. Vanwege de bijwerkingen ben ik in april 2018 met de inname geheel gestopt. Dit in overleg met huisarts. Na bloedcontrole bleek cholesterolgehalte te hoog. Vervolgens nieuw overleg met huisarts en gestart met Sandoz 20 mg. Bij bloedcontrole bleken waarden cholesterolgehalte en bloedglucose prima. Verder minimaal last van beschreven bijwerkingen. Nu in augustus 2018 via apotheek en zonder overleg met mij hierover, werd Atorvastatine Xiromed 20 mg aan mij verstrekt. Heb met huisarts en apotheek al 2 jaar zeer vervelende discussies gehad over deze werkwijze. Dus het medicament Atorvastatine Xiromed 20 mg toch maar uitgeprobeerd. Resultaat: alle voornoemde bijwerkingen zijn weer terug. Moraal van dit verhaal: ook al probeert de patiënt tot een fijn-afstemming te komen rondom de inname van medicamenten en betaalt hij/zij hiervoor ook via zijn/haar zorgverzekering, de professionals doen toch wat ze zelf willen! De enige weg die rest om dit arrogante gedrag te keren, is het gebruik van klachtenprocedures. Dus het arrogante gedrag van zorgprofessionals rond het voorschrijven en uitreiken van medicamenten, veroorzaakt weer een extra kostenpost in de zorg! Het alternatief is dat de patiënt zich tevreden stelt met vermoeidheid, slapeloosheid, allergische reacties en blaarvorming op de huid, verhoging bloedglucosespiegel, kortademigheid, spierzwakte en afbouw van spiermassa, gewrichtspijnen. Ik kan mij als patiënt niet voorstellen, dat zorgverzekeraars dit voor hun verzekerden een goed gezondheidsperspectief vinden. Ook kan ik mij niet voorstellen, dat onze overheid en politiek, dit onwelzijn van burgers als wenkend perspectief hanteert, teneinde de medicijnkosten te kunnen beteugelen. Dus huisartsen en apothekers, moeten rondom het voorschrijven en uitreiken van medicamenten, niet met de vingers wijzen naar de zorgverzekeraar of de overheid.

atorvastatine (20mg)
In 2017 na plaatsing 3 stents werd door de cardioloog Atorvastatine Mylan filmomhulde tablet 40 mg voorgeschreven. Na de start last van kortademigheid, spier- en gewrichtspijn en allergieverschijnselen huid dmv rode schilvering / plekken en kleine vochtblaasjes. Na overleg met huisarts, inname in april 2018 geheel gestopt. Daarna bloedcontrole en hierbij bleek het cholest[lees meer...]erolgehalte iets te hoog. Na nieuw overleg met huisarts, in mei 2018 opnieuw gestart met een dosis van 20 mg. Vervolgens opnieuw bloedcontrole en hierbij bleken de waardes prima te zijn, inclusief de waarde bloedglucose.

Hoog cholesterol
Ruim een jaar geleden begonnen met deze tabletten van Ranbaxy. Daarvoor ook al deze geslikt maar van een andere fabrikant. Na een maand of twee begonnen mijn vingers te vervellen en daardoor had ik ook een heel branderig gevoel daarin. eerst begon mijn rechter middelvinger, daarna kwam de wijsvinger rechts erbij. iets daarna begon hetzelfde aan dezelfde vingers van mijn [lees meer...]linkerhand. Uiteindelijk na een maand of twee alle vingers behalve beide ringvingers. In september naar een dermatoloog in het Elkerliek ziekenhuis in Deurne doorverwezen door de huisarts. Na ruim 3/4 jaar daar verschillende medicaties, pillen en zalven gehad te hebben géén resultaat. Het werd alleen maar erger. Alle huidlagen van de vinger toppen tot aan het tweede kootje waren op een na allemaal weg. Af en toe zo erg dat het helemaal tot bloedens toe kapot was. Op die momenten prednisolon gekregen. Doorverwezen naar Radboud Nijmegen. 3 dermatologen kwamen alleen tot de conclusie dat het fingertip dermatitis/ eczema tyloticum was. Ook hier weer zalven, vet houden dus. Erg ongemakkelijk, geen handen te gebruiken, moest uiteraard handschoenen aan en later heb ik de vingers apart ingepakt. Je gaat natuurlijk bij jezelf na wat er veranderd is in je leven waardoor dit probleem opeens ontstaan kan zijn. Uiteindelijk bij de atorvastatine terecht gekomen. Kon niet volgens artsen Radboud. Hadden ze nog nooit van gehoord van deze bijwerking. Ik ben toch daarmee gestopt en jawel, langzaamaan ging het beter met mijn vingers. Na 6 weken (uitwerktijd) was de situatie veel verbeterd. Niet over, maar het was veel minder erg in de zin van branderig gevoel en het vervellen en niet meer tot bloedens toe open. Nu gebruik ik een zalf twee maal daags, bevat actief vitamine D3, 0,5 microgram, gedurende 8 weken. Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn huid daardoor verder zal herstellen. Ook van deze zalf was geen wetenschappelijk bewijs dat die zou helpen maar uiteindelijk toch voorgeschreven gekregen. Kortom ;-), heb je ook last van onverklaarbaar vervellende vingers, denk dan ook eens aan de Ranbaxy atorvastatine. Ik slik het niet meer. Dat dit middel de trigger voor mijn problemen is geweest is mij in ieder geval duidelijk.

28-01-2018 | Vrouw | 66
Cholesterol
Vanwege 3 herseninfarcten, lang geleden, iets te hoog cholestorol en diabetes2, 7 jaar geleden voorgeschreven: 20 mg. Een paar keer gestopt vanwege ongemakken. Uiteindelijk teruggebracht naar 5 mg. Wat heb ik toch, dacht ik... Zou ik een spierziekte hebben? Op zoek naar een rollator... Moeite met slikken, verslikken, onhoudbare hoestbuien, psoreasis explosies, ove[lees meer...]ral jeuk, met moeite kunnen voortbewegen vanwege stijve, tintelende ledematen, heftige spierpijnen, zenuwpijnen. Van actief, veel bewegende (ik rook niet, drink geen alcohol, eet gezond, weinig tot geen vetten) vrouw veranderd naar wrak. Op eigen initiatief eind juli 2017 gestopt met crestor en waande me een paar weken later in de hemel. Wat een fantastische ervaring om weer zonder pijnen en ongemakken te kunnen/mogen leven! Voelde me herboren! Dit euforisch gevoel heeft 5 mnd geduurd. (Totlaal Cholestorolwaarde was 2,6) Tot huisarts mij een ander middel voorschreef om het 15 dagen uit te proberen. Atorvastatine. Ellende weer begonnen. Het is inmiddels 10 dagen dat ik ben gestopt, maar heb nog steeds last van de bijwerkingen. Hoop dat het overgaat. Na gesprek met diabetesverpleegkundige/huisarts hoef ik niet weer een ander middel uit te proberen.

02-08-2021 | Man | 67
Hartinfarct
3 keer geholpen aan het hart dmv plaatsing stents. iedere keer te hoge cholesterol. bloeddruk blijkt na 3x keer te hoog. Cardioloog vermeld dat cholesterol te hoog is en wil verlaging. Waarop de normen van de waarden zijn kreeg gebseerd kreeg ik geen overtuigend antwoord op. Ben zelf op onderzoek gegaan en vond heel veel over de cholesterol mythes. Na de zoveelste inform[lees meer...]atie uit het boek over cholesterolmythe was ik zeer verbaasd wat hier allemaal met op feiten gebaseerde onderbouwingen in stond. Advies leest dit boek en er gaat een wereld voor je open. Heb zelf last van spierpijn schouders armen en been bekken spieren en bij regelmaat depri. Arts hiervan op de hoogte gebracht en ondanks het advies ? respecteert zij mijn mening.Na verloop van enkele maanden geen spierpijn en depri is nu zeldzaam geworden. Kan verder wel uitvoerig motiveren waarom deze keuze doch is deze beoordeling niet voor bedoeld . Lees het boek! Freddy