simvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (725 meningen)
Diabetes type 2 (52 meningen)
Diabetes type 1 (15 meningen)
Diabetes type 3 (1 mening)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

10-12-2018 | Vrouw | 55
Hartklachten
Ontzettend veel spierkrampen vooral in de benen en bij het opstaan

29-11-2018 | Vrouw | 72
Hoog cholesterol
Heel erge jeuk, dit heb ik meer dan een week en het houdt nog steeds niet op. vele blauwe plekken. Diarree. Ga meteen naar de huisarts als er klachten zijn.

27-10-2018 | Vrouw | 65
simvastatine (20mg)
N.a.v. accute virusinfectie op evenwichtsorgaan mri gehad. Neuroloog vond dat ik preventief simfastatine moest innemen (ratio cholestorol 4,2). Kreeg 80 mg dd. Had na 1 week al het gevoel dat ik reuma had. Na 1 maand verlaagd naar 40 mg. Klachten werden alleen maar ernstiger . Weer verlaagd naar 20 mg. Klachten bleven. Huisarts deed er een schepje bovenop: diagnose artrose[lees meer...]! Ben onmiddellijk gestopt met simfastatine en na enkele weken spierpijn weg, kan me weer omdraaien in bed zonder pijn te hebben. Heb mijn lichaam weer terug SCHANDE dat heel Nederland wordt volgepompt met simfastatine. Mijn laatste medicijn was inergy en kwam uit Griekenland.

10-09-2018 | Vrouw | 61
simvastatine (40mg)
was een vreselijke ervaring,de klachten werden heviger plaats van minder.

07-09-2018 | Vrouw | 65
Hartinfarct
Ik heb dit middel een poos door gebruikt tot ik echt zo veel pijn had dat ik er gewoon uit mijzelf mee gestopt ben. Gelukkig begreep de Cardioloog dit en toen kreeg ik rosuvastatine en sinds dien heb ik die pijn niet meer en heb ik een mooie lage cholesterol.

19-06-2022 | Man | 65
simvastatine (60mg)
Hoog cholesterol
De bijwerkingen: "spierscheuring kuiten, kramp in ledematen, haaruitval, dove tintelingen in handen en voeten, spierpijn, gewrichtspijn in knieën, problemen met geheugen, opgezwollen pijnlijke buik, zuurbranden, constipatie, veel winden laten. " zijn na een aantal dagen geen simvastatine innemen* verdwenen. En als de Britse autoriteiten in 2012 de dosering maximaliser[lees meer...]en tot 20mg waarom dan toch 40mg in Nederland? En waarom dan 60mg van je huisarts opgelegd krijgen anno 2021? *Tot tweemaal toe heb ik geen tabletten gehad wegens vakantie en net te weinig tabletten en telkens na een dag tot twee dagen geen klachten meer en je fantastisch voelen. Hier moet echt wat aan gedaan worden. Ik weet het met 29 miljard omzet voor de farmacie dit niet gemakkelijk zal gebeuren!

15-06-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
Na enige tijd Simvastatine te hebben gebruikt, kreeg ik vreselijke last van mijn rug. Op een gegeven moment kon ik niet meer opstaan van de bank of van het bed. Bij de huisarts werd me aangeraden om pijnstillers te gebruiken en naar de fysio te gaan. De pijnstillers hielpen zo lang ik ze gebruikte. De fysio was echter geen echt succes, omdat de oorzaak in de pillen blee[lees meer...]k te zitten. Dat was me duidelijk omdat ik in de periode 2007 tot 2015 ook verschillende merken statines had gebruikt. Daar was ik (zonder overleg met de huisarts) mee gestopt, omdat ik ook toen veel last van mijn rug had. In de jaren 2015 t/m 2020 heb ik geen enkele keer last van mijn rug gehad.....

12-04-2022 | Man | 66
Hoog cholesterol
4 jaar geleden begonnen met Simvastatine 20 mg dagelijks. Ik nam om het jaar bloed af om cholesterol waardes te testen. Waardes waren wel iets verbeter, maar niet 100%. Wel kreeg ik na 1 jaar gebruik, last van duizeligheid, uitslag op de huid en zelf mijn libido zakte behoorlijk. Motorrijden kon ik niet, vanwege een misselijk gevoel. Totdat ik in sept. 2019 flauwv[lees meer...]iel en met ambulance naar ziekenhuis gebracht moest worden. Daar konden ze niks vinden. Ik heb me toen van a-z laten onderzoeken, cardioloog, huidspecialist, uroloog etc. En veel onderzoeken en rekeningen later geen afdoende antwoord. Tot ik plots stopte met simvastatine te nemen. Tot begin 2020 mijn cholerstol waarde toch nog te hoog waren, ben ik op verzoek arts overgestapt op Ezetimide. Ik voelde me direct een stuk fitter en alerter en de bijwerkingen zijn allemaal verdwenen . In febr. 2022 heb ik mijn bloed onderzocht en nu zijn mijn cholesterol waardes 100% gezakt . Twee cholerstol remmers, maar met 2 totaal verschillende werkingen op mijn lijf.

29-12-2021 | Man | 68
Hoog cholesterol
Was te dik, de huisarts stuurde mij naar een diëtiste en liet mijn cholesterolwaarden en bloedsuikerspiegel controleren. Tevens het advies om te stoppen met vitamine B complex. Voelde een tinteling in mijn vingers en wilde stoppen met de simvastanine. De dokter rade mij aan niet te stoppen, toen kreeg ik ook last van een vreemd gevoel in mijn voeten. Het leek net of ik op [lees meer...]'n dik tapijt wandelde, ongeacht hoe hard de vloer was. Daarna raakte ik ook mijn kracht kwijt, kwam er te laat achter dat simvastanine de schuldige was. De dokter bleef volhouden dat het veroorzaakt was door de hoge bloedsuikerspiegel. Had nooit last gehad van epileptische aanvallen. Ben 3x wakker geworden op de IC, was dus onder behandeling van een neuroloog. De nadruk op 'was'. Ondanks de waarschuwingen van de huisarts en neuroloog ruim een halfjaar geleden gestopt met de anti-epileptica. Je vertrouwt de specialist, maar toen ik ook ataxie kreeg. Ging toch maar eens zoeken op het www, had ik dat maar eerder gedaan. Ik las op het www dat 'n tekort aan diverse vitamine B onder andere de volgende klachten veroorzaakt. Oorsuizen, zwakke nagels etc. helaas ook epileptische aanvallen. Misschien kan ik straks weer pianospelen, nu kan ik bijna niets meer met mijn vingers. Maar lopen gaat weer zonder rollator en tevens geen epilepsie of ataxie meer! U bent gewaarschuwd.

18-10-2021 | Man | 58
Hoog cholesterol
Bij eerste inname zware diarree en braken na 1,5u. Waarschijnlijk allergisch voor het product, direct gestopt

14-10-2021 | Man | 56

08-08-2021 | Man | 60
Hoog cholesterol
Cholesterolverlaging was een beetje verhoogd en moest iets naar beneden 40 mg een per dag nu na paar weken cholesterol is prima maar nu kan ik niet meer lopen mijn benen dragen mijn lichaam niet meer knieen kunnen niet meer gestrekt of gebogen worden enkels bewegen gaat niet meer trapoplopen naar de slaapkamer gaat niet meer met twee krukken strompelen naar het toilet om m[lees meer...]aar te zwijgen om daar het gene te moeten doen wat je moet doen zonder pijn, tranen in mijn ogen van ernstige nee zeer ernstige Helse vlammende pijnen ook in mijn onderrug de dokter dacht aan jicht maar ik ben zelf gestopt met deze verschrikkelijke simvastatine pilletjes die enorme ellende aanrichten na het inlezen en opzoeken op internet ik ben zzper en zit al drie weken thuis kost veel geld en ben nu gestopt op eigen initiatief, dan maar hogere cholesterol ik moet de controle weer zien te vinden over mijn spieren en benen ik snap verdomme niet dat een dokter daar niet op wijst! dat er zeer ernstige bijwerkingen kunnen kleven aan het gebruik van dit WANSTALTIGE product ik zou de fabrikant aansprakelijk willen stellen voor de geleden pijnen en de financiele schade en dit middel per direct van de Nederlandse markt af te halen en volledig te verbieden de kwaal is minder erg dan de pijn die volgt op het gebruik van dit smerige middel ik raad een ieder aan bij de geringste pijn in je spieren dit gebruik en de pijn bij de dokter aan te kaarten ik zeg u je bent de PINEUT als je te lang wacht want dan kan het heel lang duren voordat de spieren weer op hun oude niveau terug zijn zodat u en ik weer normaal kunnen functioneren ik lees op internet dat er mensen zijn die al minimaal vier weken of zelfs langer erover deden om minder pijn te ervaren het is een VERSCHRIKKING en ik vindt dat de voorschrijver van dit gemene middel beter na moet denken omdat er ook andere middelen zijn die veel minder schade aanrichten in je lichaam!

18-05-2021 | Man | 68
Diabetes type 2
Ik dacht dat ik artrose in m'n handen en voeten had. Maar het werd allemaal veroorzaakt door Simvastatine. Nu ik ermee gestopt ben functioneer ik weer prima. Ik kon geen kleine schroefjes en zo meer vast houden door de kramp. Nu gaat dat weer prima. IK GA HET NOOIT MEER GEBRUIKEN

14-05-2021 | Man | 77
Diabetes type 2
Werkt goed

12-05-2021 | Man | 56

03-03-2021 | Man | 46
Hoog cholesterol
Ik was al onder behandeling voor hoge bloeddruk, die is aardig onder controle nu. Toch een veneuze occlusie (afsluiting van een afvoerend bloedvat) in het netvlies gehad en naar aanleiding daarvan is ook cholesterol onderzocht. Die bleek licht verhoogd. Bij gebruik van 40mg is LDL meer dan gehalveerd. Dosis is vervolgens aangepast tot 20 mg. Was huiverig voor bijwerkingen[lees meer...] (spierpijn/cognitief e.d.), maar merk er uiteindelijk weinig/niks van.