categorie

Darmproblemen - ontsteking

Mijn advies bij de ziekte van Crohn en Ulceratieve

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Darmproblemen - ontsteking

26-07-2021 | Vrouw | 59
Ziekte van Crohn
Het helpt deels in combi met andere med...Infliximab en pentasa . Godzijdank een nieuwe MDL arts zo vers van de uni die gaat kijken of ik er vanaf kan. Wat een troep !

16-07-2021 | Vrouw | 59
Collagene colitis
Heb nu weer een opvlamming van mijn diarree dus ook weer aan de Entocort, net mijn prik gehaald de tweede had gelezen via Corona site dat je juist niet moet stoppen met de entocort.

Budenofalk

12-07-2021 | Vrouw | 67
Ziekte van Crohn
Ik gebruik budenofalk nu 6 jaar. Na een tweetal jaren kreeg ik blauwe plekken als ik ergens tegen aan kwam. Hoefde niet eens te stoten. Nu bij alles waar ik tegen aan kom scheurt de huid stuk. Vooral op de onderbenen. Gevolg is dat de huid wegtrekt en er een open wond achterblijft. Voordat dit geneest ben ik minimaal 4 maanden verder

Budenofalk

04-07-2021 | Vrouw | 61
Ziekte van Crohn
Ik zou er graag heel gauw mee stoppen

16-06-2021 | Vrouw | 62
Ziekte van Bechterew
Hallo, Ik heb de ziekte van Bechterew met als trigger Crohn en psoriasis. Via mijn reumatoloog ben ik Humira beginnen te spuiten 1 maal in de 14 dagen. Op dit moment na anderhalf jaar gebruik is mijn Crohn verergerd. Na de inspuiting krijg ik verschrikkelijke buikkrampen en constant diarree. Ik heb gisteren mijn huisarts gebeld en gezegd dat het zo niet verder kan.[lees meer...] Ik weet niet hoe het nu verder moet maar ik wil toch even aanstippen dat voor mijn Bechterew Humira prima werkte. Ik had geen pijn meer, wel vermoeid en een paar kilootjes erbij. Ik hou jullie op de hoogte. Vind dit platform handig en interessant. Dank je.

14-06-2021 | Vrouw | 56
Collagene colitis
Hoi ik wil vanwege colagene colitis starten met ern nieuwe kuur nu moet ik zondag mijn 2e enting tegen corona halen mijn mdl ards zecht dat ik gewoon kan starten iemand ervaring hiermee

12-06-2021 | Man | 57
Reuma
Na MTX met vervelende bijwerkingen en weinig effect mocht ik overgaan op Humira. Vanaf week 1 als minder gewrichtspijnen en daarna geen pijn meer gehad. Ook niet bij retorische handelingen. Mijn dosering is 40 mg per 2 weken.

09-06-2021 | Man | 44
Ziekte van Crohn
Alle medicatie en infusen geprobeerd. Dit middel werkt voor mijn darmen het beste, alleen ervaar ik veel bijwerkingen.

26-05-2021 | Man | 29
Ziekte van Crohn
Helaas heb ik ook de ziekte van crohn, deze is in 2014 geconstateerd. Na de eerste opvlamming onder controle te hebben gekregen is er in 2020 weer een opvlamming ontstaan. Hierbij diversen medicijnen geprobeerd die helaas niet voldoende hielpen. Vorig jaar rond augustus voor het eerst adalimumab voorgeschreven. Duurde een week of 10 voor dat het werkte maar de resultaten w[lees meer...]aren goed. Ontstekingen werden steeds minder. Ik moest dit medicijn eerst elke week 1 maal spuiten en na een periode 1x in de 2 weken. Helaas in december een bacterie gekregen en in het ziekenhuis beland voor 5 dagen. Kreeg geen hap door mijn keel en was alleen maar aan de diaree. Hier begon de elende, ik was constant ziek grieperig gevoel, verkouden, ben eigenlijk vanaf december tot nu alleen maar ziek geweest. Ik lig nu in bed met een evenwichtsorgaan infectie en ben nog steeds ziek. Ben dan ook 4 weken geleden gestopt met het medicijn, volgens de artst kan het nog even duren voor dat mijn weerstand hersteld helaas. Crohn is heel erg maar ziek zijn voor meer dan 6 maanden is ook een hell. Dus nu maar weer op zoek naar een nieuw medicijn.

16-05-2021 | Vrouw | 53
Darmontsteking
Ik heb ook last van oorsuizen sinds in Pentasa 4g korrels neem. ik heb SCAD segmental colitis associated diverticulosis.

Cortiment

13-05-2021 | Vrouw | 19
Colitis ulcerosa
In een opvlamming ben ik met cortiment begonnen. Na 4 dagen al wel wat resultaten maar wel veel last van bijwerkingen. Vermoeidheid, haaruitval, huidreacties, moodswings, kort lontje, hoofdpijn, misselijk, weinig eetlust.. het is niet een heel fijn medicijn maar het werkt goed en gelukkig hoeft het vaak niet heeel lang :)

Salofalk

30-04-2021 | Vrouw | 76
Colitis ulcerosa
Ik heb vijf a zes Salofalk klysma's gebruikt. Ik werd er behoorlijk ziek van. Buikpijn, duizelig, buikpijn en vooral pijnen in mijn bovenbuik en rond de nieren. Erg onaangenaam en het had geen enkel effect. Integendeel ik kreeg steeds meer diarree en bloed met slijm. Ik mocht stoppen en heb nu zetpillen van het zelfde merk. De eerste ga ik vandaag zetten, ben erg benieuwd[lees meer...].

22-04-2021 | Vrouw | 32
Reuma
Zeer tevreden. Heb die ziekte van bechterew. Na jaren lang pijn en flinke oogontstekingen uveitis na aanleiding van de bechterew, toch maar humira gaan injecteren. Vond het nogal spannend als je de gehele bijsluiter leest. Maar nu zo blij kan alles weer zonder pijn en de oogontstekingen blijven ook uit. Naar jaren hoge ontstekingswaarde zijn ze nu ook prima.

Sulfasalazine

14-04-2021 | Man | 61
sulfasalazine
Reuma
Slik het al heel lang echter ben er niet echt tevreden over.

08-04-2021 | Vrouw | 20
Ziekte van Crohn
Dag allemaal Sinds 13/02 hebben ze vastgesteld dat ik de ziekte van crohn heb. Toen ben ik begonnen met azathioprine en entocort maar dit heb ik al snel moeten stoppen. De azathioprine heb ik 2 weken genomen aan een dosis van 50mg nadien heb ik 3 dagen 100mg genomen maar toen is het mis gegaan begon hevig te zweten kreeg overal uitslag ik maakte koort ben meteen moete[lees meer...]n stoppen. Nu neem ik nog entocort in maar sinds 31/04 heb ik een inspuiting gekregen van humira 160 mg. Maar sinds 06/04 ben ik hevige buikkrampen beginnen krijgen. Elke keer krijg ik krampen probeer ik naar het toilet te gaan maar dit lukt maar de krampen blijven en zijn echt extreem pijnlijk. Door deze krampen word ik echt super misselijk. Heeft iemand hier ervaringen mee ?

Flixabi

04-04-2021 | Man | 28
infliximab

09-03-2021 | Vrouw | 59
Colitis ulcerosa
Heb al 40 jaar colitis. Onlangs, na ruim 3 jaar gebruik Pentasa tebletten (ik was drie jaar terug erg ziek van de colitis) w.s. nierschade daardoor opgelopen. Altijd goed bijsluiters lezen en zelf bloedcontroles in de gaten houden dus. Dat is bij mij niet goed gegaan. Ben er nu mee gestopt en gaat vooralsnog goed met de colitis (heb nu 1x per dag zetpil salofalk). Bewij[lees meer...]s dat nierschade komt door de Pentase, blijft natuurlijk in het midden, maar het staat wel bij de bijwerkingen. Daarom moeten de nierfuncties bij regelmaat gecontroleerd worden. Hoe erg dit nu bij mij is, wordt onderzocht.

23-02-2021 | Vrouw | 32
Artritis psoriatica
In eerste instantie alleen MTX tabletten gekregen en wat pijnstilling om de aandoening onder controle te krijgen. Dit lukte niet en na allerlei onderzoeken heb ik Amgevita injecties gekregen. Elke 14 dagen moet ik mezelf een spuit geven (in de buik of bovenbenen). Dat valt reuze mee en is echt goed te doen. Voel een heel klein prikje, maar dat mag geen naam hebben. Va[lees meer...]naf de eerste dag na de eerste spuit merkte ik al verbetering en in de maanden erna ging het nog meer vooruit. Momenteel heb ik maar heel weinig last nog van klachten die bij mijn ziekte horen, terwijl ik daarvoor amper kon lopen door de ontstekingen in mijn tenen (worsttenen door de artritis) en heel mijn hoofd open lag van de psoriasis. Ik ben heel dankbaar voor dit medicijn want dit heeft me mijn leven echt teruggegeven een veel gemakkelijker gemaakt.

16-02-2021 | Vrouw | 29
Darmontsteking
De afgelopen maanden merkte ik een verandering op in mijn ontlastingspatroon. Geen klachten, maar vanwege mijn afweerstoornis toch even aan de bel getrokken. Het bleek een milde ontsteking te zijn in mijn darm veroorzaakt door een autoimuumreactie. De komende maanden moet ik dit medicijn slikken, maar de bijwerkingen wegen totaal niet op tegen de voordelen. Het heeft invlo[lees meer...]ed op mijn eigen welbevinden, nauwelijks meer kunnen werken en mijn sociaal netwerk.

12-02-2021 | Man | 30
mesalazine
Enorme pijn op de borst van gehad. Gewoon totaal niet meer kunnen functioneren van de pijn. Kortademigheid bij het lopen of bij inspanning waarbij de pijn op de borst nog heftiger wordt. Ikzelf heb dit medicijn als zeer slecht ervaren.

11-02-2021 | Man | 75
Colitis ulcerosa
Na gebruik van vele medicijnen en de ernstige bijwerkingen in sept.2020 begonnen met entiyvio. Om de 6 wkn. Slaat goed aan. Kleine vervelende bijwerkingen zoals benauwdheid en koude rillingen, deze verdwijnen na een week

05-02-2021 | Man | 59
adalimumab
Sinds 2002 diagnose Ankylosing spondylitis. Mede door emigratie naar tropisch land tot 2017 redelijk verloop mei de medicijnen die je als eerste krijgt voorgeschreven (pijnstillers/anti ontstekings) Later in 2017 verergerde het ongemak en na vele andere middelen in Januari 2019 begonnen met 1x per 2 weken Humira injectie. Na 3 dagen was ik pijnvrij en was alle overlast i[lees meer...]n de rug en nek ook verdwenen tot nu (Feb 2021) Dit alles zonder noemenswaardige bijverschijnselen vind ik dit een wondermiddel. Enige minpuntje, hier in Costa Rica betaal ik $18.000 per jaar voor dit middel.

04-02-2021 | Man | 27
Ziekte van Crohn
Ik ben sinds 2017 gediagnotiseerd met crohn na jaren van keel en oorinfecties..darminfecties en langdurig gebruik AB Begonnen met budonofalk...weinig effectief Daarna imuran -> acute nierbekkeninfectie opgelopen Daarna terug kuur entocort Juni 2019 overgang dun op dikke darm operatief weggenomen 6 maand later colonscopie ; 30 cm hogerop de wegnameplaats terug actiev[lees meer...]e crohn. Start stelara om de 8 weken. Haalde niks uit..... Augustus 2020 : start Imraldi inspuitingen Ideaal want mijn crohn ging in remissie op enkele zweertjes na. Samen met simalviaene voor PDS ideaal. Maar na een maand of 2 a 3 inspuitingen kon het niet op vd bijwerkingen. Ik werk als zelfstandig thuisverpleger en dit weegt enorm. Continue keel en oorinfecties (wat ik eigenlijk sinds de actieve crohn ook deed..dus zeer gevoelig aan). Zo erg..dat bepaalde antibiotica op duur niet meer aanslaan Enorm futloos...spierpijn....0.0 energie...pijnlijk lichaam...grieperig...en dood maar dood moe. Continu slapen. Dit altijd in de week van de inspuiting (zeker 2 a 3 dagen durend) Februari 2021: arts belist om te stoppen met imraldi Eind april afspraak en bespreken wat er nu zal worden voorgesteld als therapie. Hopelijk steekt de crohn in tussentijd weer niet op. Nu calprotectine bepalen Er wordt ook onderzocht binnenkort als er geen fout in het immuumsysteem kan zitten. Om de 5 stappen ziek zijn.....en graag de job willen volhouden. Soms zeer lastig mentaal ook.

28-01-2021 | Man | 76
Artritis psoriatica
Na metotrexaat en sulfasalazine waar ik alleen maar beroerd van werd, uiteindelijk aan de Hymiroz begonnen in feb 2020, dezelfde dag nog alle pijn weg, de ontsteking in mn enkel waar de zwelling van kwam na ongeveer 2 tot 3 weken verdwenen. Tegelijkertijd kreeg ik een gammel gevoel in mn benen na de 2e prik, 14 dagen na de 1e prik. Die bijwerking moest eerst maar eens v[lees meer...]erdwijnen alvorens ik verder ging spuiten, dat deed ik dus in samenwerking met de reumatloog en zo begon ik begin november 2020 met de 3e spuit en nu met een cyclus van om de 6 weken. Het gaat voorlopig goed, geen pijn, geen zwelling of psoriasis, dankzij HYMIROZ, de biosimerol, dus geen Humira Mensen, iedereen reageert of is anders dus blijf alert op je gevoel , het weet meer dan je denkt

24-11-2020 | Vrouw | 60
Ziekte van Bechterew
Eerste maanden ging het super, effect lijkt na 1,5 jaar gebruik te verminderen. Bloedwaarden slechter en veel pijn in pezen.

Constella

11-11-2020 | Vrouw | 34
linaclotide
Constipatie
Tussen de eisprong en menstruatie extreem last van obstipatie. Diverse laxeermiddel geen goed effect. Heb ontdekt als ik de constella in de ochtend half uur voor eten inneem er ook geen bijwerkingen van heb. Als ik dit lukraak op ander tijdstip inneem ben ik er beroerd van. Neem het nu standaard met een glas warm water in. Als mijn obstipatie erg is neem ik eens in de[lees meer...] maand 2 constella. De overige twee weken gaat prima. Grootste nadeel is aan het middel komen. Grootste voordeel het werkt bij mij nu gelukkig.(heb hiernaast ook Coeliakie)

07-11-2020 | Vrouw | 74
Darmproblemen - diarree
3 weken als test: geen echte verbetering maar na drie weken veel problemen: blaasontsteking, hoesten, gordelroos en hoofdpijn (migraine). Het middel legt je eigen bijnierschors plat zodat je immuniteit sterk achteruit gaat. Dat doen alle cortisonen.

05-11-2020 | Vrouw | 10
Colitis ulcerosa
Mijn dochter van 10 jaar krijgt vedolizumab, Normaal gesproken krijg je de infuus om de 8 weken maar rond door eerder terugkerende klachten krijgt zij om de 6 weken. Over het algemeen goed middel met bijna geen bijwerkingen. Ze gebruikt het sinds 2018 maar helaas sinds kort werkt het niet meer.

26-10-2020 | Vrouw | 47
Anemie door vitamine B12-deficiëntie

17-10-2020 | Man | 45
Colitis ulcerosa
Sinds een jaar tob ik met Colotis, aanvankelijk werkte de Pentasa (zetpil) vrij snel, na twee weken waren de klachten weg, duurde een half jaar en had weer bloed bij de ontlasting , bij opnieuw gebruik waren deze klachten zo goed als weg (met heel af en toe toch iets van bloed bij de ontlasting) daar ik niet echt duidelijk krijg van de huisarts, ben ik zelf maar gaan ex[lees meer...]perimenteren, daar ik las dat ik mogelijk langer moest door gaan met de zetpillen, ik heb nu dus drie maanden door gebruikt. Nu de laatste drie weken ervaar ik elke dag buikpijn en de laatste week dunne ontlasting . Ben nu even gestopt en vrijdag naar de arts om dit wederom te bespreken en kijken naar mogelijke alternatieven....maw het schiet niet op

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5455)
Anticonceptie - overig (3989)
Cholesterol (2993)
Depressie - antidepressiva overig (2825)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2500)
Pijn - morfine-achtigen (2299)
ADHD - psychostimulantia (2230)
Pijn (2079)
Verslavingsziekten (2063)
Bloeddruk - betablokkers (1747)
Maagzuur - protonpompremmers (1623)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1576)
Anticonceptie - eenfase (1451)
Angststoornissen (1285)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1242)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1203)
Depressie - antidepressiva TCA (1089)
Antibiotica - urineweginfectie (1029)