categorie

Darmproblemen - ontsteking

Mijn advies bij de ziekte van Crohn en Ulceratieve

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Darmproblemen - ontsteking

Mezavant

13-10-2021 | Man | 28
Colitis ulcerosa
Tijdens de diagnose colitus was het echt slecht met mij gesteld. Lang in het ziekenhuis, constant endoscopieën. Wilden constant een stoma plaatsen, dat wilde ik niet. Ze zeiden dat het echt niet snel goed ging komen. Toen ik aan mezavant begon, was het een wondermiddel. Ik heb letterlijk al jaren geen buikpijn, alleen diarree, maar dat kan ook door dieet te maken hebben. V[lees meer...]erder nooit problemen gehad, niks.

Pentasa

10-10-2021 | Vrouw | 47
Colitis ulcerosa
Sinds kort weer aan de medicatie voor colitus na het jarenlang zonder te hebben gekund. Werkt voor de diarree voortreffelijk maar heb wel last van buikpijn die anders aanvoelt. Ook krampen in mijn maag en vermoeidheid. Verder zeer vatbaar voor verkoudheidsvirussen wat in mijn werkt met kinderen niet erg handig is en nu ook duizelig zodra ik in beweging kom. Weet niet of [lees meer...]al door nadenken nadelen wel opwegen tegen de voordelen.

Constella

01-10-2021 | Vrouw | 38
linaclotide
Darmproblemen - diarree
Ik kreeg dit voorgeschreven tegen diarree overloop om alles vlugger te doen schuiven. Een uur na inname zijn de krampen en de misselijkheid begonnen. Harde opgeblazen buik, maagzuur, koorts, continu diarree aanvallen met brandend gevoel in aars en vagina. Dit heeft pds opnieuw wakker gemaakt bij mij, terwijl ik al 7 jaar geen pds aanvallen meer had gehad.

15-09-2021 | Vrouw | 37
Colitis ulcerosa
Ik heb een tijdje last van buikpijnen en opgeblazen gevoel, vaak gaan deze gepaard. Ongeacht wat ik eet. Weet iemand of dit door de zetpillen komt?

Entyvio

09-09-2021 | Man | 43
vedolizumab

08-09-2021 | Vrouw | 46
Collagene colitis
Ben gediagnostiseerd met microscopische colitis (bestaande uit lymfocitaire en collagene colitis). Vanag dag één slikte ik drie pillen (totaal 9 mg) in de ochtend, maar dat bleek onverstandig; in de douche kon ik mijn ogen niet openhouden en zat eigenijk permanent in een sluimerende 'slaap-modus'. Om die reden de budesonide voor het slapen gaan geslikt, maar alhoewel ik a[lees meer...]nderhalf tot twee jaar mij mentaal heb weten/proberen te ontworstelen aan de nog steeds sluimerende vermoeidheid overag (gedachten als: "kop op, doorpakken, doorwerken, door die stomme vermoeidheid laat ik me niet kisten") moet ik bekennen dat ook bij 3 mg (ik ben zeeeeeer langzaam aan het afbouwen anders verval ik weer in de oorspronkelijke symptomen) eigenlijk gewoonweg de hele dag sluimerend moe ben, moeier voor iemand anders van mijn leeftijd. Ik slaap overdag en val regelmatig ook in slaap als ik even rust neem. Ook lijk ik nauwelijks meer een ochtendhormoon-signaal (cortisol) te krijgen om wakker te worden en als ik geen wekker zet, slaap ik rustig gewoon door. Wat zou hier een rol spelen vraag ik me af: een teveel aan cortisol of tegenwerkende/ruziënde krachten tussen eigen cortisol-productie en medicijninname? Is hier een verklaring voor te geven?

28-08-2021 | Vrouw | 67
Collagene colitis
Ook bij mij hielp entocort niet. Zakjes questran ook geen resultaat. Extra vezels levert alleen extra slijm op. Kortom ben teneinde raad. Alle dagen waterdunne ontlasting. Slaap hooguit 4 uurtjes per nacht en alle dagen moe. Ook budenofalk en cortiment gaven geen resultaat. Ben onder behandeling van een mdl-arts die nu een onderzoek naar allergie cq intolerantiete[lees meer...]st laat uitvoeren. Ook zal er binnenkort een echoscopie vd buik worden gemaakt. Maar weer afwachten wat hier uitkomt. Ben inmiddels meer dan 10kg afgevallen. Alle goede raad is welkom.....

24-08-2021 | Vrouw | 59
Collagene colitis
Na jaren waterdunne diarree kreeg ik de diagnose colagene colitis. Aan de ene kant blij dat ik wist waardoor de diarree kwam , echter de blijheid was van korte duur. Mijn reactie op Entocort is zeer heftig en niet te doen, voor mij en mijn omgeving. Dus nog steeds diarree , weet eigenlijk niet meer wat ik moet doen en of er ook medicijnen zijn die niet zo inwerken op je[lees meer...] humeur.

18-08-2021 | Vrouw | 62
Colitis ulcerosa
Gebruik Salofalk 18 jaar lang. Soms ook de klysma. Hoort onder de gelukkige daar zo goed als normaal kan leven. Kan alles eten en drinken, sommige dingen met mate maar toch. Heb tot nu toe nooit bijwerkingen gehad.

17-08-2021 | Vrouw | 60
Collagene colitis
Misschien een idee om questran zakjes te gaan gebruiken, op recept te verkrijgen. Sommige hebben bij deze zeldzame ziekte hier veel baat bij.

Cortiment

17-08-2021 | Vrouw | 49
Collagene colitis
na een darmonderzoek in het ziekenhuis waar geen diagnose uit kwam ben ik weggestuurd met vezels en diarree remmers, aangezien ik 5 tot 10 keer per dag waterdun moest ontlasten ondanks de geboden oplossing heb ik moeten zeuren om medicatie. toen kreeg ik de Cortiment, goed mijn darmen werden er rustig van alleen de rest van mijn lijf was compleet van slag. ik kon ook de ku[lees meer...]ur niet afmaken door deze klachten. De arts zei dat er geen oplossing was verder. Later toen ik doorverwezen ben naar een andere ziekenhuis kwam er collagene collitis als diagnose. Nu ben ik daar onder behandeling en krijg ik budonefalk 3mg en ik heb mijn leven weer terug.

17-08-2021 | Vrouw | 49
Collagene colitis
Ik nam deze capsule eerst bij het avond eten, maar merkte dat ik dan veel last had van maagzuur en een onrustig gevoel, waardoor het inslapen niet ging ook al was ik erg moe. Na wat te googelen over cortisol en bijnieruitputting ben ik de capsule in de ochtend gaan nemen, aangezien je cortisol niveau in de ochtend hoger zou moeten zijn dan in de avond leek het mij het pr[lees meer...]oberen waard! Ik eet dan een stuk fruit erbij wat goed werkt. Eerst waren mijn darmen gelijk weer van slag maar nu na een aantal dagen gaat het weer goed. Ik heb ook veel meer energie overdags en het inslapen gaat savonds ook weer goed.

Salazopyrine

11-08-2021 | Man | 56
sulfasalazine
Artritis psoriatica
Na een half jaar MTX spuiten (25 mg/week) zonder effect, nu over op sulfasalazine (sulfapyridine). Tot nu toe (4e week), zonder effect (zou ook nog te snel zijn) en ook zonder bijwerkingen. Zit sinds deze week op de einddosering van 6 tabletten (3 's morgens en 3 's middags) per dag.

Constella

08-08-2021 | Vrouw | 44
linaclotide
Obstipatie
Ernstige obstipatie bij spina bifida; eerder stoma gehad. Nu darmspoelen 1x per dag, magnesiumhydroxide 4 tabletten per dag en 1 tablet linaclotide, zeer tevreden

Mezavant

06-08-2021 | Vrouw | 29

26-07-2021 | Vrouw | 59
Ziekte van Crohn
Het helpt deels in combi met andere med...Infliximab en pentasa . Godzijdank een nieuwe MDL arts zo vers van de uni die gaat kijken of ik er vanaf kan. Wat een troep !

16-07-2021 | Vrouw | 59
Collagene colitis
Heb nu weer een opvlamming van mijn diarree dus ook weer aan de Entocort, net mijn prik gehaald de tweede had gelezen via Corona site dat je juist niet moet stoppen met de entocort.

12-07-2021 | Vrouw | 67
Ziekte van Crohn
Ik gebruik budenofalk nu 6 jaar. Na een tweetal jaren kreeg ik blauwe plekken als ik ergens tegen aan kwam. Hoefde niet eens te stoten. Nu bij alles waar ik tegen aan kom scheurt de huid stuk. Vooral op de onderbenen. Gevolg is dat de huid wegtrekt en er een open wond achterblijft. Voordat dit geneest ben ik minimaal 4 maanden verder

04-07-2021 | Vrouw | 61
Ziekte van Crohn
Ik zou er graag heel gauw mee stoppen

16-06-2021 | Vrouw | 62
Ziekte van Bechterew
Hallo, Ik heb de ziekte van Bechterew met als trigger Crohn en psoriasis. Via mijn reumatoloog ben ik Humira beginnen te spuiten 1 maal in de 14 dagen. Op dit moment na anderhalf jaar gebruik is mijn Crohn verergerd. Na de inspuiting krijg ik verschrikkelijke buikkrampen en constant diarree. Ik heb gisteren mijn huisarts gebeld en gezegd dat het zo niet verder kan.[lees meer...] Ik weet niet hoe het nu verder moet maar ik wil toch even aanstippen dat voor mijn Bechterew Humira prima werkte. Ik had geen pijn meer, wel vermoeid en een paar kilootjes erbij. Ik hou jullie op de hoogte. Vind dit platform handig en interessant. Dank je.

14-06-2021 | Vrouw | 56
Collagene colitis
Hoi ik wil vanwege colagene colitis starten met ern nieuwe kuur nu moet ik zondag mijn 2e enting tegen corona halen mijn mdl ards zecht dat ik gewoon kan starten iemand ervaring hiermee

12-06-2021 | Man | 57
Reumatoïde artritis
Na MTX met vervelende bijwerkingen en weinig effect mocht ik overgaan op Humira. Vanaf week 1 als minder gewrichtspijnen en daarna geen pijn meer gehad. Ook niet bij retorische handelingen. Mijn dosering is 40 mg per 2 weken.

Entyvio

09-06-2021 | Man | 44
vedolizumab
Ziekte van Crohn
Alle medicatie en infusen geprobeerd. Dit middel werkt voor mijn darmen het beste, alleen ervaar ik veel bijwerkingen.

26-05-2021 | Man | 29
Ziekte van Crohn
Helaas heb ik ook de ziekte van crohn, deze is in 2014 geconstateerd. Na de eerste opvlamming onder controle te hebben gekregen is er in 2020 weer een opvlamming ontstaan. Hierbij diversen medicijnen geprobeerd die helaas niet voldoende hielpen. Vorig jaar rond augustus voor het eerst adalimumab voorgeschreven. Duurde een week of 10 voor dat het werkte maar de resultaten w[lees meer...]aren goed. Ontstekingen werden steeds minder. Ik moest dit medicijn eerst elke week 1 maal spuiten en na een periode 1x in de 2 weken. Helaas in december een bacterie gekregen en in het ziekenhuis beland voor 5 dagen. Kreeg geen hap door mijn keel en was alleen maar aan de diaree. Hier begon de elende, ik was constant ziek grieperig gevoel, verkouden, ben eigenlijk vanaf december tot nu alleen maar ziek geweest. Ik lig nu in bed met een evenwichtsorgaan infectie en ben nog steeds ziek. Ben dan ook 4 weken geleden gestopt met het medicijn, volgens de artst kan het nog even duren voor dat mijn weerstand hersteld helaas. Crohn is heel erg maar ziek zijn voor meer dan 6 maanden is ook een hell. Dus nu maar weer op zoek naar een nieuw medicijn.

Pentasa

16-05-2021 | Vrouw | 53
Darmontsteking
Ik heb ook last van oorsuizen sinds in Pentasa 4g korrels neem. ik heb SCAD segmental colitis associated diverticulosis.

Cortiment

13-05-2021 | Vrouw | 19
Colitis ulcerosa
In een opvlamming ben ik met cortiment begonnen. Na 4 dagen al wel wat resultaten maar wel veel last van bijwerkingen. Vermoeidheid, haaruitval, huidreacties, moodswings, kort lontje, hoofdpijn, misselijk, weinig eetlust.. het is niet een heel fijn medicijn maar het werkt goed en gelukkig hoeft het vaak niet heeel lang :)

30-04-2021 | Vrouw | 76
Colitis ulcerosa
Ik heb vijf a zes Salofalk klysma's gebruikt. Ik werd er behoorlijk ziek van. Buikpijn, duizelig, buikpijn en vooral pijnen in mijn bovenbuik en rond de nieren. Erg onaangenaam en het had geen enkel effect. Integendeel ik kreeg steeds meer diarree en bloed met slijm. Ik mocht stoppen en heb nu zetpillen van het zelfde merk. De eerste ga ik vandaag zetten, ben erg benieuwd[lees meer...].

22-04-2021 | Vrouw | 32
Reumatoïde artritis
Zeer tevreden. Heb die ziekte van bechterew. Na jaren lang pijn en flinke oogontstekingen uveitis na aanleiding van de bechterew, toch maar humira gaan injecteren. Vond het nogal spannend als je de gehele bijsluiter leest. Maar nu zo blij kan alles weer zonder pijn en de oogontstekingen blijven ook uit. Naar jaren hoge ontstekingswaarde zijn ze nu ook prima.

Sulfasalazine

14-04-2021 | Man | 61
sulfasalazine
Reumatoïde artritis
Slik het al heel lang echter ben er niet echt tevreden over.

08-04-2021 | Vrouw | 20
Ziekte van Crohn
Dag allemaal Sinds 13/02 hebben ze vastgesteld dat ik de ziekte van crohn heb. Toen ben ik begonnen met azathioprine en entocort maar dit heb ik al snel moeten stoppen. De azathioprine heb ik 2 weken genomen aan een dosis van 50mg nadien heb ik 3 dagen 100mg genomen maar toen is het mis gegaan begon hevig te zweten kreeg overal uitslag ik maakte koort ben meteen moete[lees meer...]n stoppen. Nu neem ik nog entocort in maar sinds 31/04 heb ik een inspuiting gekregen van humira 160 mg. Maar sinds 06/04 ben ik hevige buikkrampen beginnen krijgen. Elke keer krijg ik krampen probeer ik naar het toilet te gaan maar dit lukt maar de krampen blijven en zijn echt extreem pijnlijk. Door deze krampen word ik echt super misselijk. Heeft iemand hier ervaringen mee ?

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5518)
Anticonceptie - overig (4036)
Cholesterol (3014)
Depressie - antidepressiva overig (2856)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2531)
Pijn - morfine-achtigen (2324)
ADHD - psychostimulantia (2257)
Pijn (2099)
Verslavingsziekten (2078)
Bloeddruk - betablokkers (1768)
Maagzuur - protonpompremmers (1646)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1585)
Anticonceptie - eenfase (1462)
Angststoornissen (1306)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1257)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1226)
Depressie - antidepressiva TCA (1106)
Antibiotica - urineweginfectie (1057)