categorie

Darmproblemen - ontsteking

Mijn advies bij de ziekte van Crohn en Ulceratieve

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Darmproblemen - ontsteking

20-07-2019

Proctitis ulcerosa

Ik heb sinds 2 jaar proctitis ulcerosa en gebruik in principe dagelijks Mesalazine 500mg zetpillen van het merk Aurobindo. Dit merk werkt het beste voor mij. Vooral in het eerste anderhalf jaar na de diagnose was het steeds uitzoeken wat het beste voor mij werkte. Ik adviseer een ieder met dezelfde klachten dan ook om te gaan experimenteren met eten. Mijn klachten zijn si[lees meer...]nds ik gestopt ben met het eten en drinken van melkproducten en koffie 90% afgenomen. Vooral voedingstoffen die zorgen voor een opgeblazen gevoel zorgden er bij mij voor dat ik ontstekingen bleef houden. Suiker is hier ook een grote boosdoener in. Ik heb het inmiddels zover onder controle dat ik de zetpillen om de dag of elke 2 dagen nodig heb om te onderhouden. Als ik wel last krijg dan ga ik weer over op 1x per dag en is het zo weer onder controle.
14-07-2019

Artritis psoriatica

Ik gebruik al jaren met succes een zelfgemaakt middel tegen psoriasis artritis en ik ben helemaal verlost van ontstekingen en andere kwalen. gr. John
09-07-2019

Sulfasalazine (sulfasalazine)
Artritis psoriatica

Ik heb opgezien tegen het spuiten omdat ik als oorlogsbaby slapende TBC in mijn lichaam en moest hierdoor drie maanden lang zware medicijnen (Rafina) slikken. Door de biologicals zouden deze weer geactiveerd kunnen worden met alle gevolgen van dien.
03-07-2019

Salofalk (mesalazine)
Colitis ulcerosa

Al sinds mijn 18e Colitis Ulcerosa, periode heel heftig geweest en zoektocht naar werkende medicatie. Nu al een paar jaar na mijn zwangerschap veel minder klachten ervaren. Ik gebruik de Salofalk klysma’s als ik merk dat het minder goed gaat. Vaak maar een week nodig om weer te stabiliseren.(ook letten op voeding) Dit middel werkt voor mij dus perfect! En heb er geen bijwe[lees meer...]rkingen van.
02-07-2019

Psoriasis

Psoriasis blijft weg Lichaam uitgeput Gebruik: 2 jaar lang alle 2 weken inspuiting
19-06-2019

05-06-2019

Ziekte van Bechterew

Al sinds 2001 aan de pijnstillers en ontstekingsremmers. Was tot 2018 altijd redelijk onder controle maar ineens ernstige nek klachten. januari 2019 begonnen met Humira en na 3 dagen was alle pijn verdwenen en is tot nu (juni 2019) niet meer teruggekomen. het is eigenlijk ongelooflijk hoe dit middel mij geholpen heeft. Zeer beperkte bijwerkingen tot nu toe (jeuk) Probeer[lees meer...] dit middel als je in je bewegingen beperkt wordt door reuma, het kan je leven positief veranderen!!
29-05-2019

Blijven gebruiken, ook onderhoudsdosis
27-05-2019

Remsima (infliximab)
Colitis ulcerosa

Remsima is voor mij gevaarlijk dus ben ik gestopt
27-05-2019

Entyvio (vedolizumab)
Colitis ulcerosa

Het infuus in het ziekenhuis verloopt erg goed. Een paar dagen (week) kan ik soms griepverschijnselen krijgen. Maar ik heb nog geen Nare ervaring gehad tot zover. Het infuus loopt in 30 minuten naar binnen. Ik hoop dat iedereen baat heeft bij Entyvio
25-05-2019

23-05-2019

Ziekte van Bechterew

Sinds 2007 Humira gespoten wat op een gegeven moment niet meer werkte, eerst nog een paar andere middelen geprobeerd maar zonder resultaat. daar ik fulltime werk was de beslissing voor om Inflectra te gaan gebruiken niet makkelijk. Uiteindelijk toch besloten te gaan doen omdat ik niet meer functioneerde. Nu 3 keer geweest en het heeft gelukkig al effect de paar bijwerkinge[lees meer...]n die ik heb neem ik graag op de koop toe
23-05-2019

Inflectra (infliximab)
Ziekte van Bechterew

Inmiddels 3 x Inflectra toegediend gekregen nadat ik sinds 2007 Humira heb gebruikt. Heb sinds die tijd minder pijn, maar ben 's morgens nog wel stram en heb wel enige opstart tijd nodig. Al met al tot nu toe zeer tevreden, alleen een zg opname iedere 6 weken is wel vervelend als je nog in het arbeidsproces zit, maar door gebruik van Inflectra hoop ik dat ook nog een tijdj[lees meer...]e te kunnen doen
09-05-2019

Collagene colitis

Budesonide werkte in het begin niet doordat de pillen er in zijn geheel rectaal weer uitkwamen. Van pillen naar capsules welke ik openmaakte en in de yoghurt gooide. Dit heeft geholpen en nu neem ik ze in het geheel in. I.v.m. de bijwerkingen (Blauwe plekken, littekens blijven donkerrood, witte dunne huid en gewichtstoename probeer ik te minderen maar er is geen 2 m[lees meer...]g dus nu slik ik 3 mg. 2 dagen wel 1 dag niet
24-04-2019

Proctitis ulcerosa

Heb medicijn gedurende enkele dagen gebruikt. Ben n.a.v. de klachten op eigen initiatief gestopt. Ben er weer mee doorgegaan op advies specialist en daarna weer gestopt. Dit review heb ik geschreven na mijn derde poging om dit medicijn te gebruiken. Dit keer ben ik definitief met deze pillen gestopt.
13-04-2019

Salofalk (mesalazine)
Darmproblemen - diarree

5 maanden voor niks elke avond een klysma moeten inbrengen tot ik nogmaals vertelde dat mijn galblaas was verwijderd. Daarna Questran gekregen en binnen 2 dagen was diarree over.
27-03-2019

Entocort (budesonide)
Ziekte van Crohn

Het middel werkt prima na een opvlamming en kwam snel in remissie. Na een jaar kreeg ik plots paniekaanvallen en angst. Met een paniekstoornis opgenomen in een ggz instelling. De budesonide af gaan bouwen en nu ik op 0 zit is de angst weer weg. 3 maanden verspilt van mijn leven aan een ggz instelling waar ze alleen naar je hersens kijken terwijl het uit dit medicijn kwam! [lees meer...]Bij de ggz wilde ze me al antidepressiva geven en andere middelen maar heb godzijdank alles geweigerd!
14-03-2019

Ziekte van Crohn

Sinds 2016 ziekte van Crohn. Het spuiten van Humira (0,4) is geen probleem en ik vind het ook niet pijnlijk echter ik word niet vrolijk van de bijwerkingen tot op heden. Ik gebruikte al (en nog steeds) een combi van mercaptopurine en allopurinol maar deze medicijnen werken niet meer met als gevolg een ernstige ontsteking aan de dikke darm. Prednison werkt prima maar ik mag[lees meer...] dit niet voortdurend gebruiken. Dus Humira - ik heb altijd al last van spieren en gewrichten als bijwerking van de Crohn (neem dagelijks 5 mg prednison en in het verleden om de 4 maanden een steroide spuit) maar nu voel ik echt slappere spieren, minder kracht etc. Ook overal spierpijn alsof er een 'bus' over mij heengereden is. Daarnaast dus ineens galstenen die opspelen (mogelijk operatie), uitstrijkje niet goed, HPV virus steekt op (uitleg, komt door verminderde weerstand) en dus weer naar gynaecoloog eind van de maand voor mogelijke baarmoederhalskanker (of bijna) met ook waarschijnlijk operatie (conisatie). Ook bij dermatoloog ineens steeds na eten enorme uitslag en bulten (m.m in nek) en ook daar alweer medicijnen voor gekregen om allergische reacties te onderdrukken. Dit alles in 3 maanden tijd. Het kan natuurlijk ook een combi zijn met de mercaptopurine en allopurinol die ik al slikte maar in de paar jaar dat ik deze medicijnen slik heb ik deze klachten nimmer gehad. Ik denk erover om te stoppen want dit is echt niet opwekkend maar de grote vraag is wat dan?? Iemand een suggestie?
04-03-2019

Buikpijn

Hallo allemaal, Medio januari de diagnose voor CU gekregen. Voorgeschreven medicatie is een stootkuur van prednison. Start van 8 x 5mg per dag en dan langzaam afbouwend naar 0 tot eind maart. Mesalazine is vooralsnog voor altijd en elke dag 400mg. Mijn buikkrampen en het bloeden zijn inmiddels gestopt. Ik kan nu alleen nog niet zeggen of het door de prednison of mesa[lees meer...]lzine komt (of de combi). Ik merk wel dat vermoeidheid een serieuze bijwerking is en sinds enkele dagen ook hoofdpijn. Sinds vandaag heb ik weer last van buikkrampen. Ik kan alleen niet plaatsen of het komt door het afbouwen van de prednison of dat ik een "reguliere" opvlammimg heb. Het kan natuurlijk ook eem reguliere buikkramp zijn, maar de vrees is enorm. Heeft iemand de ervaring van afbouwen prednison icm mesalazine? Herkennen jullie opvlammingen op dag niveau of tijdens de afbouw periode van de prednison? Voor de prednison zit ik nu nog op 4x per dag 5mg en vanaf volgende week 3 x per dag enz. Alle ervaring en info is welkom. De diagnose en CU ziekte is nieuw voor mij en ik leer het allemaal nog herkennen. Ik neem elke kramp op dit moment heel serieus omdat ik in januari enkele weken hevige krampen heb ondervonden die ik (waar mogelijk) wil voorkomen. Ook informatie of jullie ervaring over hoe vaak jullie een opvlammingen hebben (per jaar..of aantal jaren), hoe lang deze gemiddeld duren en zijn ze altijd "heftig" is meer dan welkom. Alvast hartelijk dank voor de genomen moeite!
02-03-2019

Ziekte van Bechterew

Niet gebruiken. Ben er maanden ziek van geweest en het hielp niets. Niet goed voor je.
22-02-2019

Entocort (budesonide)
Ziekte van Crohn

Goed medicijn bijna geen bijwerkingen
20-02-2019

Ziekte van Bechterew

15 Jaar geleden werd bij mij SA (Bechterew) vastgesteld, aanvankelijk was het onder controle met NSAIDs. Echter in 2013 werd het plots erger na de geboorte van mijn dochter: ondraaglijke vermoeidheid, sternum ontsteking (moeite met ademhalen), veel pijn in benen en bekken. Enkel werken ging nog, huishouden en hobby's (dans) niet meer. Na de eerste Humira injectie merkte [lees meer...]ik al verbetering en nu voel ik me relatief goed en kan ik vanalles opnieuw doen. Ik merk wel dat ik wat gevoeliger ben voor infecties. Vorig jaar had ik een hevige longontsteking. Dus ik laat netjes een griepspuit zetten elk jaar en pneumo vaccinatie. Er is werkelijk een leven vóór en na Humira.
14-02-2019

Collagene colitis

Sinds 8 jaar heb ik collagene colitis, had altijd al last van een spastische darm tot ik aan de diarree kwam wat steeds erger werd( 15 tot 20 keer per dag) dus dicht in de beurt van de wc blijven, kon de deur niet meer uit. Eerst naar huisarts die mij door verwees naar het ziekenhuis waar ze door middel van onderzoeken erachter kwamen dat ik collagene colitis had en poliep[lees meer...]en. Kreeg Budenofalk voorgeschreven ,( 1 maand 3 tabletten , 1 maand 2 tabletten en 1 maand 1 tablet) wat de tweede dag al hielp, hoefde niet vaak meer naar de wc....maar na een paar maand weer diarree, dus weer aan de Budenofalk, en weer hielp het meteen.....maar de ontstekingen kwamen steeds vaker en sneller op elkaar, soms was ik nog maar 2 weken van de Budenofalk af en dan begon de diarree weer. Ben toen in overleg met arts dagelijks 1 tablet Budenofalk gaan gebruiken, doe dit nu sinds 3 jaar en het gaat goed.....heb goeie dagen maar ook mindere, dat ik echt erg moe ben en de dag nog moet beginnen, zo moe dat ik s,middags bij de tafel zit en in slaap val.....had in het begin ook erg last van opvliegers en nachtelijk zweten maar dat is door de jaren heen wel beter geworden. Wel last van dunne huid en blauwe plekken en overbeharing. Het is heel erg op je voeding letten wat je eet, heb nog wel veel last van buikkrampen, het ligt eraan wat ik eet hoe erg het is. Wat ik wel ervaar is het onbegrip, je ziet niet dat je ziek bent en dat doet wel eens zeer. Maar ik ben blij dat ik goed reageer op de Budenofalk en mijn dagelijkse dingen kan doen , ik probeer zo positief mogelijk te blijven. Hoop dat iemand er iets aan heeft want daarom heb ik in het kort mijn verhaal vertelt.
01-02-2019

Collagene colitis

Ik heb sinds 2015 endogene collitis. Minstens 10x per dag diarree. Dus ik kon niet veel meer doen, behalve op werk in de buurt van de wc blijven. Budenofalk helpt bij mij binnen 5 minuten. Het borrelen en ploffen van mijn darmen stopt en ik heb ook meteen geen diarree meer. Ik bouw af in 8 weken (2 weken 9 mg, 2 weken 6 Mg, 2 weken 3 Mg en dan nog om de dag 3 Mg). Na circa[lees meer...] 8 maanden komt de diarree terug en doe ik weer een kuur. Ik slik dan ook extra calcium/vitamine D 500mg per dag.
28-01-2019

Sulfasalazine (sulfasalazine)

22-01-2019

Constella (linaclotide)
Darmproblemen - verstopping

Ik gebruik Constella sinds 5 dagen en kan weinig zeggen over de werking, maar ik ben er zo ontzettend ziek van! Mijn buik is opgeblazen door een grote hoeveelheid water die erin zit, dat beweegt alle kanten op wat enorme krampen geeft en natuurlijk extreme diarree.. diarree als water.. voeding komt eruit zoals ik het heb opgegeten.. verschrikkelijk! Nu maar weer mee gest[lees meer...]opt, in de hoop dat dit ook snel verbeterd..
13-01-2019

Salazopyrine (sulfasalazine)
Artritis psoriatica

Stinkende tabletten. De eerste 8 maanden lichte verbetering van mijn klachten, daarna weer meer klachten en de laatste 6 maanden geen effect. In de eerste 2 maanden zonder andere aanleiding 18 kilo bijgekomen.
07-01-2019

Beclometason Klysma (beclometason)
Ziekte van Crohn

Na ruim een jaar geen last te hebben gehad, kreeg ik weer pruttelende darmen en krampen en bloed bij de ontlasting. De drang ging van 2 maal per dag naar 2-4 maal per uur, waarbij vaak enkel een weinig bloed de drang door irritatie opwekt. Vervelend je kunt eigenlijk niets zonder dat er een toilet in de beurt is, thuisblijven dus. Omdat deze klysma’s vroeger goed werkt[lees meer...]en, nu ook weer voorgeschreven. Ben nu 17 dagen bezig, maar het is nog niet echt werkzaam, wel bij het inbrengen voor het slapen gaan brengt het rust in de darmen Voorgeschreven voor 90 dagen, volgens de specialist moest het binnen 14 dagen minderen we gaan dus nog even door. Ook heb ik mijn preventieve standaard dosis pentasa moeten verdubbeld van 2 naar 4 Mg
23-12-2018

Pentasa (mesalazine)
Colitis ulcerosa

Sinds 2008 gebruik gemaakt van Salofalk, sinds kort overgestapt op Pentasa (4gr). Vervelende bijwerkingen terwijl de werkzame stof hetzelfde is als de Salofalk variant. Ik zou het niet aanraden om over te stappen.
12-12-2018

Salazopyrine (sulfasalazine)
Reuma

Na diverse andete medicatie salasopyrine voorgeschreven gekregen. Erg veel last van de bijwerkingen, her zijn redelijk grote tabletten dus moeite me t slikken en ze kwamen er vaak weer uit door de misselijkheid. Hielpen niet goed .

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4709)
Anticonceptie - overig (3467)
Cholesterol (2727)
Depressie - antidepressiva overig (2531)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2165)
Pijn - morfine-achtigen (2066)
Pijn (1871)
Verslavingsziekten (1775)
ADHD - psychostimulantia (1733)
Bloeddruk - betablokkers (1564)
Maagzuur - protonpompremmers (1485)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1424)
Anticonceptie - eenfase (1289)
Angststoornissen (1079)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1047)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1035)
Depressie - antidepressiva TCA (975)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (907)