categorie

Darmproblemen - ontsteking

Mijn advies bij de ziekte van Crohn en Ulceratieve

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Darmproblemen - ontsteking

18-03-2024 | Man | 62
Ziekte van Bechterew
Geweldige ervaringen met Humira en Hyrimoz. Ik kreeg wel last van jeukaanvallen (zogenaamde rash) maar slik nu 1x per week een histamine tablet en heb nergens meer last van. Humira begon te werken direct na de dosis en alle klachten waren na 3 dagen verdwenen. Begindosis 1 injectie per 14 dagen nu 1x per maand. PROBEER HET, HET KAN JE LEVEN OP EEN POSITIEVE MANIER VERAN[lees meer...]DEREN!!!

16-03-2024 | Vrouw | 48

slapeloosheid

Ik heb ruim 30 jaar Bechterew / SPA en met Naproxen was het redelijk onder controle. Het afgelopen jaar verergerden de klachten en sinds een tijdje gebruik ik Adalimumab, injecties Amgevita. Dit lijkt aan te slaan maar ik ervaar sinds het gebruik enorme slapeloosheid. Mijn reumatoloog gaf aan dat het een veel voorkomende bijwerking is en verwees me door naar de huisar[lees meer...]ts.. Slaapmedicatie maakt me raar en dizzy en is geen optie. Slaaphygiëne zoals geen tv, mobiel etc voor het slapen gaan is goed. Wie herkent deze bijwerking en wil zijn/haar ervaring delen? Niet slapen is niet te doen:-(

13-03-2024 | Man | 39
Ziekte van Crohn

te veel plassen 's nachts griepachtige symptomen vermoeidheid Misselijk overal spierpijn Verkouden

De 1e 2 jaar hielp het medicijn heel goed: ik kreeg meer energie, minder vermoeid, minder ziek, bloedwaarden allemaal goed. Maar daarna ging het langzaam terug slechter, eerst om de maand buikgriep achtig symptomen die telkens een week aanhield. Na een tijdje om de 3 weken en de symptomen duurde telkens langer. Ook slecht slapen kwam erbij met vaak plassen. Momenteel is h[lees meer...]et zo erg dat het een paar dagen "beter" is (dat ik wat minder ziek ben, dat het draaglijk is) maar dat weer minstens een week griep met darmlast enz. Ik heb 6 jaar entyvio via baxter gehad maar nu had de darmspecialist door de klachten geprobeerd van om de 2 weken injecties te zetten. Maar de klachten blijven verergeren na 5 maanden wissel naar injecties.

11-03-2024 | Man | 64
Artritis
geen effect met humira bij behandeling RA ,wel met olumiant

Mesalazine

10-03-2024 | Vrouw | 52
Colitis ulcerosa

spier- en gewrichtspijn vermoeidheid gevoelige gewrichten

De ontsteking is na enkele weken gebruik van 1x daags klysma rustig geworden. Na enkele maanden opleving en opnieuw klysma. Daarna overgegaan op pentasa granulaat mesalazine 4g van Ferring Pharmaceuticals. Dat ging goed, maar nog niet helemaal, daarom nog een aantal maanden verlengd. Dat gaat goed, maar ben best moe en klachten in spieren en gewrichten van armen.

25-02-2024 | Vrouw | 57
Ziekte van Crohn

blozen droge ogen droge mond gewrichtspijn kortademigheid opgezette buik

Ik gebruik sinds een 5-tal weken het medicijn HULIO 40 mg adalimumab om de ziekte van Crohn te behandelen. Ik had eerder lichte klachten in de zin van opgezette buik, lage rugpijn en algemeen niet fit zijn, vermoeidheid.......wel was de calprotectine gestegen tot 260 (mag slechts 50 zijn). Nu gebruik ik dus het medicijn en de klachten zijn enorm toegenomen! Ik heb enorme[lees meer...] gewrichtsklachten over het hele lichaam, vooral heupen en lage rug, nek, schouders, enkels, armen; maagpijn, slapeloosheid, heel onrustig zijn, ontstoken mond....nog steeds opgezette buik. Kortom tot hiertoe zeker nog geen positieve ervaring met het medicijn. Tevens voel ik me als een vat vol vergif, terwijl ik vroeger nooit 1 medicijn moest nemen. Ik voel me op een paar maanden tijd een oude vrouw geworden. Ik ga nog even geduld uitoefenen maar vrees dat dit voor mij toch niet het geschikte medicijn zal zijn.

21-02-2024 | Man | 32
Colitis ulcerosa

oorsuizen moeite met opstaan acne-achtige uitslag in één gebied moeilijk in slaap vallen hartkloppingen

In 2012 is coltis ulcerosa geconstateerd na een hevige darmontsteking. Uiteindelijk bij azathioprine en allopurinol terechtgekomen - wat goed hielp. In 2021 besloten de medicijnen af te bouwen, wegens 9 jaar geen klachten. Juni 2023 kwam het terug en kregen we het niet meer onder controle met de oude medicatie. Toen een lange rit van cortiment naar thiosix, naar prednison [lees meer...]en naar amgevita. Amgevita leek te werken, totdat ik gordelroos in het gezicht kreeg. Na 2 gordelroos vaccinaties overgegaan naar vedolizumab (entyvio). Bijna uit de opstartfase, maar nog steeds zien we iets van ontstekingswaarden. Daardoor is de frequentie van het infuus verhoogt van om de 4 weken naar om de 3 weken. Dit was 1 week geleden. Door het ophogen van de frequentie heb ik nu last van: hartkloppingen, moeite in slaap vallen, rode bultjes onder de ogen, moeite met opstaan en oorsuizen. Wanneer de klachten toenemen, merk ik het ook aan mijn gewrichten. Benieuwd of andere mensen ook last hebben van deze bijwerkingen.

Salazopyrine

19-02-2024 | Man | 61
sulfasalazine
Reumatoïde artritis

oorsuizen

17-02-2024 | Vrouw | 18
Ziekte van Crohn
Eerste maand 3 stuks per dag daarna 2 daarna 1. Bij de 3 stuks geen last meer van mijn klachten. Ook weer veel meer energie. Bij de 2e maand had ik heel af en toe wel weer een beetje last maar dat niet voor lang. Was erg bang voor de bijwerkingen, vooral het aankomen maar door niet slechter te gaan eten zelfs afgevallen. Verder ervaar ik geen bijwerkingen.

09-02-2024 | Vrouw | 35
Ziekte van Crohn
Initieel 1x om de 2 weken gebruikt maar na ongeveer 10 dagen toch weer last van darmkrampen en diarree dus naar 1x/w gegaan. Na 4 maanden gebruik, jeukende blaasjes op voetzolen, behaarde hoofdhuid en intieme zone beginnen krijgen die daarna uitgroeiden tot plaques. Kale plekken in haar ook hierdoor. Gediagnosticeerd bij dermatoloog als humira induced psoriasis inversa. N[lees meer...]a 3 jaar alsook hidradenitis ontwikkeld tgv de spuiten. Continue vermoeidheid en gebrek aan concentratie. Sinds kort gestopt met gebruik en gestart met Entyvio.

Hyrimoz

07-02-2024 | Vrouw | 55
Syndroom van Sjögren
Algehele malaise na injectie dus doe het nu voor het naar bed gaan. Rode kruis Ziekenhuis vergoed het . Ik heb het daar voorgeschreven gekregen.

Budenofalk

16-01-2024 | Vrouw | 44
Collagene colitis
enige tijd geleden bleek dat ik collagene colitis had met de bekende symptomen die bij deze ziekte horen. Na de diagnose deze medicatie voorgeschreven gekregen. Begonnen met twee capsules per dag, dat ging niet goed. De bijwerking omschreefi k als een mix tussen een kater en dronken zijn tegelijk. Ik voelde me heel erg raar. Na overleg met de MDL arts dosering aangepast na[lees meer...]ar 1 capsule per dag, ook dat was gelukkig in mijn geval voldoende en vanaf toen geen bijwerkingen meer. Wel had ik last van een jeukende huid op het moment dat ik stopte met de medicatie, dat duurde ongeveer een week of 6 daarna was dat ook weer verdwenen. Ik prijs me gelukkig dat ik al een flink aantal jaren die ziekte onder controle heb zonder medicatie. Vooral aanpassing van voeding gluten en melkvrij hebben hier enorm bij geholpen

14-01-2024 | Vrouw | 36
Ziekte van Bechterew
Eerste paar weken na gebruik last van extreme vermoeidheid. Klachten (gewrichtsontstekingen) waren een week na eerste injectie al een stuk minder, na 3 weken helemaal weg. Nu in de winterperiode veel last van van infecties aan de luchtwegen.

14-12-2023 | Vrouw | 48
Ziekte van Bechterew
Ik heb al jaren de ziekte van Bechterew en dat uit zich bij mij met name in ontstekingen rond het borstbeen en de ribben. Ademen wordt zwaar en pijnlijk. Nu enkele maanden een aan humira verwant medicijn (Hyrimoz) en een werkelijk ongekende verbetering. Niet kunnen vermoeden! Wel echt bijwerkingen de eerste 2-3 dagen na zetten: forse diarree en nare hoofdpijn. Maar voor nu[lees meer...] is dit het zeker waard.

Mesalazine

26-11-2023 | Man | 57
Colitis ulcerosa
Na circa 5 weken begon ik koorts (tot 41 graden) op te bouwen en ging mijn energie niveau achteruit. Na ruim een week werd bij mij erg hoge ontstekingswaarde en een lage bloeddruk vastgesteld. Uiteindelijk 4 dagen in ziekenhuis gelegen waar ik op allerlei zaken ben onderzocht. De internist en de DML arts konden zich niet voorstellen dat het een bijwerking zou kunnen zijn. [lees meer...]In al die onderzoeken is uiteindelijk niets gevonden. De periode in het ziekenhuis heb ik Mesalazine niet gehad. Toen ik weer thuis was, ben ik weer begonnen met mesalazine. Nog die zelfde dag was ik weer harstikke ziek. Conclusie, uiteindelijk ook van de internist, een bijwerking van mesalazine.

24-11-2023 | Vrouw | 40
Colitis ulcerosa
Ik heb meer dan een jaar enkel Colitofalk 3g genomen. Toen dat niet meer hielp kreeg ik Puri-nethol voorgeschreven. Dat was de hel. Ik was er zo ziek van dat ik het maar 6 weken heb uitgehouden. Nu met de Entyvio voel ik me veel beter. Heb wel last van vermoeidheid en wazig zicht en tintelingen in mijn gezicht. Ook wel spierspanning en gewrichtspijn. Zijn er nog mens[lees meer...]en met deze klachten?

12-11-2023 | Vrouw | 59
Artritis psoriatica
Ik gebruik dit middel 2 jaar. Helaas is de werking niet optimaal maar de bijwerkingen doen het prima. Ik gebruik Hyrimoz in combinatie met MTX. Wil graag beide medicaties stoppen maar wordt in mijn beleving een beetje moeilijk over gedaan

16-10-2023 | Man | 39
Colitis ulcerosa
Reeds 3 jaar Colitis vastgesteld, en 6 jaar psoriasis. Eén van de 2 immuunziektes zorgde er voor dat ik zeer veel last had van mijn gewrichten. Ik moest dagelijks ontstekingsremmers nemen om geen zeer te hebben. Verder nam ik Colitofalk en Claversal suppo. Na overleg met mijn specialist begonnen me Humira. Eerst 4x normale dosis, 2 weken erna 2x normale dosis en nu 1 do[lees meer...]sis per 2 weken. Na 2 dagen waren mijn gewrichtspijnen verdwenen. Ik verminder mijn andere medicatie: geen ontstekkingsremmers meer, colitofalk ga ik binnenkort stoppen, wel dagelijk nog claversal suppo. Voorlopig geen opflakking meer van colitis en psoriasis lijkt ook te verminderen. Ik ben hoopvol en ben zeer enthousiast tot nu toe

Pentasa

11-10-2023 | Man | 77
Colitis ulcerosa
zeer tevreden met Pentasa, voor de rest geen bijwerkingen wat betreft het medicijn. zelden of nooit bloed in ontlasting, wel 1 of 2 keer per jaar wat pijn in vinger gewrichten wat slechts 1 dag duurt.

05-09-2023 | Vrouw | 26
Colitis ulcerosa
Niks hielp bij mij. Zelfs opgenomen geweest en stootkuur gehad die ze ook bij kanker gebruiken. Humira hielp/helpt. Erg blij mee maar de vermoeidheid die ik erdoor ervaar vind ik erg lastig. Savonds kan ik amper nog iets na werk. Ik gebruik het nu zo'n 3 jr en het is 3 jr hetzelfde. Slaap 9.5/10 u ermee terwijl ik vroeger 6/7/8 u sliep. Maar voordelen zijn zeker groter dan[lees meer...] de nadelen. Vind de spuit pijnlijk in te brengen omdat ik best gespierde benen heb maar in de buik durf ik niet. Mijn artsen zeggen dat moeheid niet door humira kan komen. Wat ik ook wel vervelend vind want ik weet het zeker van wel. Heb ook wel evht onderrugpijn, pas gekregen na 2 jr het medicijn te gebruiken, soms een hele gevoelige huid en soms uitslag rondom de prikplek. Maar nogmaals, veder een super medicijn.

05-09-2023 | Man | 51
budesonide
Door de huisarts voorgeschreven voor een (vermoedelijke) ontsteking in de darmen. Na een aantal dagen gebruik van dit medicijn kreeg ik last van opstipatie en overloopdiarree. Als oplossing voor deze bijwerking klysma's gekregen maar na het gebruik van de Entocort steeds weer opstipatie en overloopdiarree. Ook had het geen enkele effect op de ontsteking, klachten werden[lees meer...] alleen maar erger.

05-09-2023 | Man | 51

30-08-2023 | Vrouw | 20
Ziekte van Crohn
Sinds 3 jaar is bij mij de Ziekte van Crohn vastgesteld. Ik wilde niet aan de medicijnen en ging zelf mijn eetpatroon aanpassen, helaas zonder resultaat. Toen is er door mijn arts 2x 3mg Entocort voor geschreven. Dit heeft fantastisch gewerkt. Ik wist niet dat ik zoveel last ervaarde tot dat de klachten met dit medicijn verdwenen.

Flixabi

23-08-2023 | Vrouw | 71
infliximab
Ik heb al meer dan 20 jaar. Heel veel medicijnen gebruikt. Salofalk, klysma, Mezavant, prednisolon. Na verloop van tijd hielp het niet meer. Nu krijg ik infliximab per infuus toegediend. 1x om de 8 weken 300mg. 1 jaar heeft het heel goed gewerkt. Maar de laatste 4 weken beginnen de problemen weer.

Flixabi

23-08-2023 | Vrouw | 71
infliximab
Ik heb al meer dan 20 jaar Colitus Ulcerosa. Heel veel medicijnen gebruikt oa salofalk, Mezavant, budesonide, prednisolon enz. Uiteindelijk krijg ik nu infliximab per infuus toegediend. 1 keer om de 8 weken krijg ik hiervan 300mg. 1 jaar heeft het heel goed geholpen, maar sinds de laatste 3 weken nietmeer?

Sulfasalazine

06-08-2023 | Vrouw | 83
sulfasalazine
Reumatoïde artritis
Mijn mening met al die reuma medicatie:bijwerkingen erger dan de kwaal

Budenofalk

31-07-2023 | Vrouw | 58
budesonide
30 Maart 2020 heb ik endeldarm kanker gehad dit is verwijderd sindsdien heb ik last van bloedingen en vocht dit komt door ontstekingen in de holte, ik heb nog mijn eindstand endeldarm 4cm en anus. Na jaren van uitzoeken heb ik doormiddel van wondspoeling gedaan dit om de ontstekingen te verminderen en dat gaat op zich heel goed maar niet helemaal naar tevredenheid en via[lees meer...] goede ervaringen van stomalotgenoten gebruik ik sinds 3 weken Budenofalk schuim 2mg ! Na de 1e keer gebruik van Budenofolk schuim merkte ik meteen dat deze medicatie heel goed helpt en dan wel meteen!! nu na 3 weken heb ik nog maar heel weinig tot geen bloed en vocht!!! Maar deze medicatie werkt bij een ieder weer anders aangezien iedereen een heel ander gestel heeft. Ik wou dat ik deze medicatie al heel in het begin had gekregen wat een paardenmiddel! Ik maak dit bespreekbaar met mijn Chirurg na de behandeling wat maar 6-8 weken gebruikt mag worden. Tot nu toe geef ik het een 8.9 Bijwerkingen: Geen

Salofalk

28-07-2023 | Man | 67
Colitis ulcerosa
ik weinig tot geen suikers , geen extra zout , geen melk en weinig vlees , veel vis uitkijken met chemische kruiden , liever biologisch, s avond neutrale muslie in het water zetten mrt stukjes vijg , abrikoos beetje lijnzaat stukje walnoot bv of cranberies , s ochtend deel appel erin met deel kiwi of perzik, geweldig houd de darmen in beweging.

23-07-2023 | Man | 50
Ziekte van Crohn
Zeer makkelijk toedienen van de medicatie. Pen, prik, klaar. Na wat langer gebruik, een jaar of 6, kreeg ik meer en meer last van de zon. Bij winterdag, mooi zonnig weer, lekker buiten geweest, en dan een verbrand hoofd door de zon. Dit werdt in twee jaar steeds erger. Tot het intensief vermijden van zon, en vol op smeren en bedekken van de huid. Na gestopt te zijn, [lees meer...]nog zeker een jaar last van gehad, maar het is gelukkig ook weer verdwenen. Verder klachten welke vaag zijn en blijven zoals gewrichts pijn, vermoeidheid. Dit werdt wel minder na het stoppen.

11-07-2023 | Vrouw | 58
Ziekte van Bechterew
Dag, Ik heb al geruime tijd Humira en met effect. Maar nu stapt het ziekenhuis over op Amgevita. Een generiek merk wat helaas niet goed werkt bij mij. Ik heb weer hevige pijn en stijfheid. Weet iemand dat er nog een ziekenhuis is dat Humira wel volledig vergoed?

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6312)
Anticonceptie - overig (4470)
Cholesterol (3277)
Depressie - antidepressiva overig (3104)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2858)
ADHD - psychostimulantia (2530)
Pijn - morfine-achtigen (2516)
Verslavingsziekten (2299)
Pijn (2252)
Bloeddruk - betablokkers (1915)
Maagzuur - protonpompremmers (1778)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1702)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1662)
Anticonceptie - eenfase (1587)
Angststoornissen (1569)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1444)
Antibiotica - urineweginfectie (1266)
Depressie - antidepressiva TCA (1227)