categorie

Darmproblemen - ontsteking

Mijn advies bij de ziekte van Crohn en Ulceratieve

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Darmproblemen - ontsteking

27-01-2020

Remsima (infliximab)

Jaren remicade gekregen, overgestapt naar remsira door ziekenhuis...daarna infiximab geprobeerd.... beiden met heftige reacties. Nu terug remicade...veel gewrichtspijnen!
05-01-2020

Artritis psoriatica

Na jaren MTX te hebben gebruikt overgestapt naar Humira. Na het lezen van alle ervaringen was ik best bang voor die prik. Echter, geen zorgen!! Het stelt echt niks voor. Half uurtje uit de koelkast en prikken maar. Niks aan de hand. Ik heb nu een keer of 10 gespoten en ben zeer positief. Geen enkele bijwerking en alles onder controle.
01-01-2020

Helemaal geen positief effect
01-01-2020

Asacol (mesalazine)
Colitis ulcerosa

Heb reeds 40jaar colitis in die tijd diverse medicatie gehad oa. Salofalk, Asacol, Prednison, Cortiment.De cotison was effectief maar verloor zijn werking als ze werd gereduceerd. Mijn behandelende arts is geen voorstander van langdurig gebruik van cotison. Ik heb binnenkort een nieuwe afspraak met waarschijnlijk weer een nieuwe medicatie.
24-12-2019

24-12-2019

Entyvio (vedolizumab)

29-11-2019

Colitis ulcerosa

In 2009 is bij mij Proctitis vastgesteld met de bekende klachten. In 2010 is dit echter overgegaan in een Colitis Ulcerosa. De gehele dikke darm was onstoken waarvoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Behandeling met prednison infuus later tabletvorm, klisma's, pentasa granulaat 2g, en calci chew tabletten kregen de boel redelijk rustig. Toen begonnen met Azathioprine 15[lees meer...]0mg wat een schot in de roos bleek. 8 jaar lang geen onstekingen gehad. Wel in 2016 tijdens een colonscopie een adenoom lgd poliep gevonden en verwijderd. Hierdoor nu elk jaar scopie uit voorzorg. Januari 2019 bleek mij lichaam niet meer akkoord te gaan met Azathioprine waardoor er op 3 plekken in de dikke darm een onsteking volgde mayo 2 en 3 score. Een hele lijst aan oplossing is geprobeerd: Thiosix 20mg ter vervanging van Azathioprine. Salofalk 4g 60 klysma Mezalazine zetpil 1g Pentasa granulaat 4g Vitamini d ampul 25000ie Budesonide zetpil 3g Budesonide zetpil 6g Cortiment 9g Prednison stootkuur 40mg naar 0 mg in 4 maanden Co trimoxazol 960mg Calci bone3 Toen dit alles nauwelijks bleek te helpen in april 2019 overgegaan op Humira ondersteunt met Thiosix 20mg, Pentasa granulaat 4g en Mesalazine 1mg zetpil. Dit bied matig resultaat. De laatste weken schiet de onsteking er weer doorheen. Ga samen met de MDL arts opzoek naar een ander medicijn op korte termijn. Bijwerkingen: onstekingen vooral aan de keel, verkoudheid, zweten, humeur, droge huid.
26-11-2019

Colitis ulcerosa

Doe eerst een grote boodschap op de toilet, voordat je de medicijn gebruikt. Als je eerst de medicijn gebruikt dan heb je kans dat alles weer eruit komt.
19-11-2019

Entyvio (vedolizumab)

Bij te hoge dosis te veel bij werkingen, bij lagere dosis minder vermoeidheid.
18-11-2019

Colitis ulcerosa

Voor mijn colitis ulcerosa heb ik in eerste instantie zetpil mesalazine voorgeschreven gekregen, dit heeft de ontstekingen niet doen afnemen. Onstekingswaarden gingen na een paar maanden drastisch omhoog van 128 naar 2000. Hierdoor moest ik een maand aan de prednison 10mg per dag en mesalazine poeder. De mesalazine poederzakjes veroorzaakten veel bijwerkingen (koorts, bl[lees meer...]aasonsteking, hevige buikpijn, vermoeidheid) snel mee gestopt. De prednison heeft de klachten grotendeels afgenomen. Daarna terug gegaan naar de mesalazine zetpil de klachten kwamen gedeeltelijk terug maar nog niet in de mate van voor de prednison. Nog steeds aan de mesalazine zetpil als onderhoudmedicatie.
13-11-2019

Sarcoïdose

voorgeschreven voor bestrijding van Sarcoïdose. Betwijfel of het aanslaat. Zou volgens artsen genoeg anti-lichamen moeten aanmaken om ontstekingen te voorkomen of te verminderen, heb toch het gevoel dat symptomen merkbaar blijven. Als ik kenbaar maak dat ik toch last van ontstekingen blijf hebben dan riskeer ik verhoging naar 1x week. Ik ben eigenlijk zeer huiverig om de g[lees meer...]evaren die in de bijsluiter te lezen zijn, deze zijn niet mis met kans 1:13. Ik zal ze niet noemen, maar het vreemde is dat je er oogontstekingen van kunt krijgen terwijl het juist de bedoeling is om dat te voorkomen? huh? Ook is het geen geruststelling om met afweer te spelen: grotere kans op virusinfecties zoals hiertussen in de meningen al valt te lezen. Dat moet je echt niet willen. Misschien dat het goed werkt tegen reuma en andere auto-immuunziektes dan Sarcoidose, ik heb nog altijd mijn twijfels. Daarnaast nog een ding: van dat vele prikken rondom de navel (bovenbeen mag ook), houd ik onderhuidse bultjes over die pas na erg lang weer weg gaan en soms zwelt dat geprikte deel flink op alsof ik door een wesp ben gestoken. Dat zelf toedienen van de prikpennen is niet geheel risicovrij.
07-11-2019

Collagene colitis

Ook bij mij is na vele onderzoeken en een 24-uurs ontlastingtest collagene colitis vastgesteld. Het werd erg moeilijk in het dagelijks leven, omdat ik erg vaak naar de wc moest, krampen had, plotselinge aandrang, uiteraard diarree. Toen ik per trein naar mijn werk ging en direct op het station een toilet moest vinden, besloot ik door te gaan tot er een oplossing was. Niet [lees meer...]het VU medisch centrum waar ik eerst was, maar het toenmalige Slotervaart Ziekenhuis heeft uitermate goed werk verricht om de oorzaak te vinden. Ik ben nu al meerdere jaren zo goed als vrij van medicijnen. Ik gebruik de Budenofalk slechts een paar keer een paar dagen per jaar, als de zaak verergert en zo uit de hand loopt dat ik moet ingrijpen. Verder heb ik met rustige leefstijl, veel groenten en grotendeels vegetarische voeding dus weinig klachten. Maar de Budenofalk heb ik altijd in huis, voor het geval dat...
06-11-2019

Entocort (budesonide)

'S morgens inname bij ontbijt, geen misselijkheid of ander ongemak. Werkt geweldig goed tegen de ontsteking van de lever. Tevreden.
21-10-2019

Constella (linaclotide)
Darmproblemen - verstopping

Het werkt bij mij tegengesteld. Kreeg zo,n verstopping, dat ik de ontlasting er met de vingers uit moest peuteren. Het waren net harde grote kiezelstenen.Nu gebruik ik het bij mijn normale laxatie. Dat is 1 x per dag spoelen met 1,3 liter water. 3 zakjes movicolon 2 tabl. magnesiumhydroxide. en nu daarbij 1 x per dag linaclotide. Na 14 dagen innemen zie ik alleen maar na[lees meer...]delen.
18-10-2019

Salazopyrine (sulfasalazine)
Artritis psoriatica

Schimmelinfectie in combinatie van blaas ontsteking kon 3 dagen niet plassen waardoor ik buikpijn kreeg.... gestopt met medicatie... pijnen 10x erger terug gekomen plus vermoeidhedabklachten
08-10-2019

Colitis ulcerosa

Voor mij was Mesalazine niet effectief genoeg. I.c.m Azathioprine zijn mijn klachten verdwenen.
03-09-2019

Pentasa (mesalazine)
Colitis ulcerosa

Door mijn CU werd me eerst colitofalk granulaat en colitofalk zetpillen voorgeschreven. Door de colitofalk kreeg ik een lichte uitslag in het aangezicht. daarom had de arts het veranderd naar Pentasa. Na 2 dagen gebruik voel ik me super ellendig. heel mn gezicht staat vol zweren en ontstekingen. ja zegt de arts” dat komt omdat je immuunsysteem onderdrukt word nu” Mooi[lees meer...], ik heb geen last van mijn cu op het moment maar ik heb wel tig andere lasten bijgekregen van de pentasa. Het is kiezen tussen 2 kwaden.
31-08-2019

Sulfasalazine (sulfasalazine)
Artritis psoriatica

Vanaf de eerste week kreeg ik last van vermoeidheid en dat ik veel vergat, vanaf week 3 vaginale klachten en erg moe maar sliep niet. Kon mijn werk wel uitvoeren maar regelmatig naar wc om te kotsen, mijn urine onwijs donker de hoofdpijn gaat sinds de 2de week niet over alsof ik mezelf verloren ben.
29-08-2019

Colitis ulcerosa

Sinds Juni is Colotis ulcerosa vastgesteld bij mij. Toen was er nog maar 6 cm ontstoken en kreeg van de specialist Colitofalk zetpil 1g mee. De zetpillen werkte niet en het bloedverlies werd alleen maar erger. Na een maand gebruik kreeg ik zeer veel pijn vanachter in mijn rug terhoogte van men ribben. Dan ben ik maar zelf gestopt omdat het ondraaglijk werd. Terug naar de d[lees meer...]okter omdat het bloeden bleef en kon ook men stoelgang niet meer ophouden. Salofalk gekregen 3x 500mg . Ontsteking was ondertussen al 10 cm. Na nog geen week gebruik op spoed beland. Kon niet meer staan of zitten en schreeuwde van de pijn. Diagnose was pancreatitis. Ze hebben mij meteen opgenomen en lig hier ( na een week) nog altijd in het ziekenhuis. Nieren waren ook aangetast.
25-08-2019

23-08-2019

Collagene colitis

Na de geboorte van mijn eerste zoon , zijn mijn klachten begonnen. Echter het werd afgedaan als Post Natale depressie, had geen diarree juist het tegenover gestelde. Zes jaar later kwam mijn tweede zoon ....bij de huisarts was ik inmiddels bekend ..de mevrouw die altijd pijn heeft in haar buik. Na jaren worstelen met mijn psygische gezondheid , alle psychiaters en veel the[lees meer...]rapieen later, werd er twee weken nadat mijn internist hier de diagnose had gesteld ...u bent een gezonde vrouw , eet maar veel vezels en drink veel water, in Rotterdam tijdens een second opinion de diagnose Coeliakie March 3 met een chronische ontsteking van de dunne darm gesteld. Oke gluten vrij dieet, echter ipv obstipatie kreeg ik diarree...waterdun met onverteerd voedsel....voelde me niet fitter worden door het dieet. Jaren later minstens 10 jaar diarree 10 keer per dag met hevige buikkrampen...jullie weten hoe het voelt, kwam ik via een vriendin bij Dr H. in Dordrecht terecht, had inmiddels al verschillende collonscopieen achter de rug. Echter bij hem kwam er wel een diagnose...collagene colitis ....medicijn Entocort. Haat mijn diarree , Entocort helpt goed tegen de diarree maar heeft vooral psychisch bij mij zoveel nadelen dat ik bang ben om een pil in te nemen. Soms neem ik een week diarree voor lief om maar niet de depressieve gedachtes te hebben...liever pijn dan deze pillen. Maar er is geen alternatief. Doordat ik nooit kuur maar gewoon soms drie dagen 1 pil neem en dan weer twee dagen niet , zijn mijn diarree klachten nooit echt weg. Ik eet nu sinds 3 maanden koolhydraat arm, dit helpt wel iets maar soms weet ik echt niet wat ik nu wel of niet kan eten. Zo een heel verhaal....moest het even van mezelf afschrijven, Heb trouwens nog drie autoimmuun ziektes....zijn er meer mensen met zoveel bijwerkingen van entocort (budenofalk) en weet iemand een beter medicijn. Groetjes Vera .
18-08-2019

Ziekte van Bechterew

Jammer dat na afbouw op verzoek reumatoloog en daarna klachten met weer starten de effectiviteit niet meer aanwwzig was ivm auto antilichamen
10-08-2019

Psoriasis

Gebruik tbv psoriasis, werkt uitstekend, is genezen. Na enige tijd klachten in knie en been gekregen, steeds erger, bijna ondraaglijke pijnen gekregen en nog steeds, heb al 44 nachten niet kunnen doorslapen omdat ik wakker wordt van de pijnen, er is geen enkele houding om te liggen zonder de pijnen in de knie tot het scheenbeen. Ziekenhuis is aan het onderzoeken, en wil[lees meer...]len NIET geloven dat het eventueel door de Humira zou kunnen komen, ik weet beter. Pijnstillers innemen om de dag door te komen. Weet iemand hoe ik dat middel zsm uit mijn lichaam krijg?
09-08-2019

Pentasa (mesalazine)
Proctitis ulcerosa

Deze Pentasa zetpillen (van een nieuwe apotheek) bevallen me veel minder dan Salofalk van mijn ‘oude’ apotheek. De Pentasa zetpillen zijn lastig in te brengen en worden geregeld niet goed opgenomen: de zetpil komt er ‘s ochtends bij de stoelgang weer uit. Ik stop met deze zetpillen en rijd graag naar een andere apotheek voor mijn vertrouwde Salofalk.
05-08-2019

Colitis ulcerosa

na 5 jaar testen en ziekenhuisbezoeken werd er eerst gezegd “pds” en moest ik op voeding letten. pijn en bloederige stoelgang bleven. tot ik op een nacht ontzettend veel bloed verloor en ik ook gewicht begon te verliezen. weer naar het ziekenhuis en diagnose CU gekrege . na een paar dagen colitofalk zetpillen te gebruiken ben ik zo goed als klachtenvrij. enige bijwerk[lees meer...]ing die ik krijg zijn zweertjes op het gezicht. daarvoor heb ik dan weer een anti biotica creme gekregen van de arts.
29-07-2019

Ziekte van Bechterew

Gebruik het nu 4 maanden. Geen last meer van ochtendstijfheid, slaap weer door en geen enkele aanval van psoriasis meer gehad. Vermoeidheid op de dag van het spuiten is te doen. Verder zijn ontstekingswaarden in bloed nog nooit zo laag geweest.
20-07-2019

Proctitis ulcerosa

Ik heb sinds 2 jaar proctitis ulcerosa en gebruik in principe dagelijks Mesalazine 500mg zetpillen van het merk Aurobindo. Dit merk werkt het beste voor mij. Vooral in het eerste anderhalf jaar na de diagnose was het steeds uitzoeken wat het beste voor mij werkte. Ik adviseer een ieder met dezelfde klachten dan ook om te gaan experimenteren met eten. Mijn klachten zijn si[lees meer...]nds ik gestopt ben met het eten en drinken van melkproducten en koffie 90% afgenomen. Vooral voedingstoffen die zorgen voor een opgeblazen gevoel zorgden er bij mij voor dat ik ontstekingen bleef houden. Suiker is hier ook een grote boosdoener in. Ik heb het inmiddels zover onder controle dat ik de zetpillen om de dag of elke 2 dagen nodig heb om te onderhouden. Als ik wel last krijg dan ga ik weer over op 1x per dag en is het zo weer onder controle.
14-07-2019

Artritis psoriatica

Ik gebruik al jaren met succes een zelfgemaakt middel tegen psoriasis artritis en ik ben helemaal verlost van ontstekingen en andere kwalen. gr. John
09-07-2019

Sulfasalazine (sulfasalazine)
Artritis psoriatica

Ik heb opgezien tegen het spuiten omdat ik als oorlogsbaby slapende TBC in mijn lichaam en moest hierdoor drie maanden lang zware medicijnen (Rafina) slikken. Door de biologicals zouden deze weer geactiveerd kunnen worden met alle gevolgen van dien.
03-07-2019

Colitis ulcerosa

Al sinds mijn 18e Colitis Ulcerosa, periode heel heftig geweest en zoektocht naar werkende medicatie. Nu al een paar jaar na mijn zwangerschap veel minder klachten ervaren. Ik gebruik de Salofalk klysma’s als ik merk dat het minder goed gaat. Vaak maar een week nodig om weer te stabiliseren.(ook letten op voeding) Dit middel werkt voor mij dus perfect! En heb er geen bijwe[lees meer...]rkingen van.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4951)
Anticonceptie - overig (3637)
Cholesterol (2835)
Depressie - antidepressiva overig (2650)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2253)
Pijn - morfine-achtigen (2145)
ADHD - psychostimulantia (1968)
Pijn (1936)
Verslavingsziekten (1865)
Bloeddruk - betablokkers (1627)
Maagzuur - protonpompremmers (1529)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1476)
Anticonceptie - eenfase (1348)
Angststoornissen (1165)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1109)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1085)
Depressie - antidepressiva TCA (1021)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (936)