Ervaringen met Moviprep

macrogol/elektrolyten

acute hoofdpijn maagpijn vertraagde maagfunctie opgezette buik

01-05-2018 | Vrouw | 31
macrogol/elektrolyten (2000ml)
Darmproblemen - verstopping
Ik heb moviprep moeten gebruiken ivm coloscopie. Gister mocht ik 12.00 uur voor het laatst eten en om 16.00 uur moest ik met de eerste liter moviprep beginnen, deze moest ik binnen 1,5 tot 2 uur opdrinken samen met nog 1,5 liter heldere drank. Na het eerste glas was ik misselijk en kon het nauwelijks binnen houden. Ik heb binnen die 2 uur wel 3 grote glazen op gekregen het[lees meer...] laatste glas was uiteindelijk om 21.00 uur in de avond leeg. Na elke slok duurde het minimaal een kwartier voordat het gevoel van overgeven weg was. Wel moest ik binnen een half uur na het eerste glas al flink naar het toilet. Het laatste glas heb op gekregen door na elke slok direct een lepel warme, heldere bouillon naar binnen te werken. Ik heb de volgende ochtend gebeld met het ziekenhuis of het erg was dat ik het niet binnen 2 uur tijd had opgedronken. De medewerker gaf aan dat dat niet erg was. Ik moest die ochtend voor het onderzoek nog een liter drinken, hier heb ik 2,5 uur over gedaan. Op de een of andere manier ging die 2e liter iets beter. Het helpt om een dag van te voren een liter koud water in de koelkast te zetten, koud kreeg ik de moviprep beter weg. Ik heb het verdeeld in 6 kleine glaasjes met kleine slokjes door een rietje. Na elke slok nam ik een slok thee of koud water met gember en munt. Het was echt even doorzetten want ik bleef kokhalzen na elke slok. 2 uur voor het onderzoek mocht ik niets meer drinken. Mijn ontlasting was helder en geel en dat was goed gelukkig. De coloscopie is mij reuze meegevallen, ik kreeg een roesje. Voor mijn gevoel duurde het maar 5 minuten, daadwerkelijk was het ongeveer een kwartier. Ze hebben niets ernstigs gevonden, alleen een kleine poliep die meteen is weggesneden. En een stukje weefsel werd afgenomen, deze wordt nog door het lab onderzocht. Na de ingreep moest ik nog een uurtje rusten en kon toen naar huis. Ik ben nu (de ingreep is nu 8 uur geleden) nog een beetje suf van het roesje maar heb verder nergens last van.

11-10-2017 | Vrouw | 27
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Ik had me goed voorbereid op het drinken van Moviprep (citroensmaak) door een aantal tips samen te voegen van (horror) ervaringen online. Mengen met ijskoud water (ik gebruikte Spa literflessen) en een flinke scheut bosvruchtensiroop maakte het drinken veel dragelijker. Ik deed Xylifresh mint kauwgum om mijn tong heen en dronk vervolgens met een rietje steeds het glas snel[lees meer...] leeg. Zo proef je de smaak zo min mogelijk en hoef je niet te braken. Ginseng thee drinken tussendoor was ook erg fijn (zou buikkrampen helpen verminderen). Bij mij kwam de aandrang na ongeveer twee uur. Na een paar keer naar de wc te zijn gerend, ben ik er uiteindelijk maar op blijven zitten en heb ik een boekje gelezen. Na 23.00 uur goed kunnen slapen. De volgende ochtend ging het drinken veel soepeler en was ik al snel leeg. Het onderzoek zelf is ook erg meegevallen!

06-10-2014 | Vrouw | 39
Dikkedarmkanker
Ik snap nog steeds niet waarom er niets aan de smaak gedaan kan worden. Het is gewoon vies. Het is net of je kots drinkt (maar dan zonder klontjes) Ook al houd ik me bij elke slok voor dat het voor het goede doel is 'het voorkomen van dikke darmkanker' toch krijg ik elk jaar een sterker gevoel om te stoppen. En dat zou niet moeten! Ik hoop echt dat de farmaceuten iets a[lees meer...]an de smaak kunnen doen!

05-08-2014 | Man | 40
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Het middel werkt. Maar daar houdt het ook op. Ik kreeg enorme hartritmestoornissen, viel een paar keer bijna flauw en heb met alle macht braakneigingen zitten onderdrukken na glas 2 al. Mét een rietje, mét extra citroensap, uit de koelkast. Niet te doen zo smerig. Daarna loop je helemaal leeg (blijf echt op je wc: pak een boek oid zodra het begint te werken). Dus het midde[lees meer...]l werkt maar de bijwerkingen waren niet okay. Gelukkig een paar uur en je bent er vanaf met onderzoek en al. Dus denk vooral vooruit dan is het te goed doen. ("Morgen rond deze tijd is alles alweer voorbij!").

29-07-2014 | Vrouw | 29
macrogol/elektrolyten
Ik moest Moviprep gebruiken als voorbereiding van een coloscopie. De eerste twee slokken gingen net, maar de rest was echt verschrikkelijk smerig. Ik werd er erg misselijk van en heb na een 0,5 liter overgegeven. Daarna de rest aangelengd met meer water, maar ook dat was geen succes. Ik kreeg een aantal buikkrampen maar het gewenste resultaat bleef uit. Dit heeft ervoor ge[lees meer...]zorgd dat mijn coloscopie halverwege is gestopt omdat mijn darmen niet schoon genoeg waren. Ik ben dus niet tevreden over het middel en zou dit niet snel weer gebruiken. Voor het volgende onderzoek heb ik X preap gekregen en hoop op een beter resultaat.

12-10-2013 | Vrouw | 17
macrogol/elektrolyten (2l)
Buikpijn
In verband met aanhoudende buik- en maagklachten ben ik een aantal keer bij de internist geweest. Die konden niets in mijn bloed vinden dus besloot zij dat het beste een darm- en maagonderzoek kon worden uitgevoerd. Hiervoor moest ik Moviprep gebruiken. Ik moest dan vanaf 2 dagen voor het onderzoek een licht dieet gaan volgen, zodat het laxeren makkelijker ging. Ik moest[lees meer...] 'volgens het boekje' eigenlijk in 1x 2 liter drinken op de ochtend voor het onderzoek, omdat ik het onderzoek later had dan 1 uur (half 2), maar omdat ik van mijzelf weet dat ik moeilijk dingen kan wegkrijgen, vooral in de ochtend, en uit advies van iemand die dit vaker moet doen, heb ik dit in 2x verdeeld. Dus de avond voor het onderzoek 1 liter, en de ochtend voor het onderzoek 1 liter. Hierbij moet je dan nog bij iedere liter een extra liter vloeibaar drinken bij drinken. Eerste liter, gemengd met zo koud mogelijk water, rook gewoon lekker naar citroen eigenlijk. Groot glas gepakt, met een rietje, en een groot glas met appelsap of dubbelfriss zonder prik. Toen begonnen met drinken, viel heel erg tegen, is heel vies! Zeewater met citroensmaak om het maar even uit te proberen te leggen. Kreeg het maar moeilijk weg, ben begonnen om 7 uur. Heb toen maar 2/3e van de Moviprep opgekregen. Afwisseling van snel zoveel mogelijk drinken met je neus dicht en daarna meteen appelsap of iets anders om de smaak weg te krijgen. heb 3 uur over 2/3e gedaan. Na 2 tot 3 uur begon mijn stoelgang te lopen, was vrij snel helder, heb toch nog tot 2 uur opgezeten. Tweede liter, in de ochtend, ging raar genoeg makkelijker, om 8 uur begonnen met drinken, om 10 uur gestopt, had op een klein beetje na alles op gekregen. Toen begon de stoelgang ook sneller en was ik eerder leeg.

16-09-2013 | Man | 43
macrogol/elektrolyten
Voorgeschreven ter voorbereiding op coloscopie, helaas een jaarlijks terugkerend onderzoek. Ik zou graag in contact komen met de maker van het product ter verbetering van de smaak. Vanzelfsprekend is een smaakervaring per individu verschillend echter ben ik van mening dat het veel beter kan. Ik vind het afschuwelijk en ondrinkbaar.

14-03-2024 | Vrouw | 31
Ziekte van Crohn

acute hoofdpijn vertraagde maagfunctie maagpijn

Heb eerdere Colonoscopie gehad met picoprep, dat was niet te drinken. Moviprep is wel wat beter, maar nog steeds moeilijk om op te drinken. Eerste dag ging nog wel, maar moest bij de laatste slok bijna overgeven. Het heeft bijna 3 uur geduurd voordat het begon te werken. Tijdens de eerste 3 uren veel last van hoofdpijn en een pijnlijke maag. Heb bijna niet geslapen omd[lees meer...]at ik zo lang naar het toilet moest. De dag daarna was het bijna onmogenlijk om de volgende sachet op te drinken, de hoofdpijn en maagklachten kwamen ook terug. Het werkt wel, maar ik wou dat het niet gepaard ging met all die onplezierige ervaringen.

17-12-2023 | Vrouw | 59
macrogol/elektrolyten (1000g)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Het viel mij echt alles mee. Ik begon met een warm kopje thee zodat je geen koude plons op een lege maag krijgt wat misslijkheid kan veroorzaken. Ja het is niet lekker maar als je even flink doordrinkt en wat zoete limonade er achteraan of tussendoor drinkt is het prima te doen. Ik had het in drie kwartier op. Daarna een lekkere warme kop thee. Verder 1700 ml helder[lees meer...]e dranken in de drie uur erna. Dit gaat ook prima omdat je niet mag eten en je door het drinken geen honger hebt. Ik had geen bijwerkingen, geen krampen, niet misselijk, geen opgeblazen gevoel en geen branderig gevoel bij anus. Al met al...... maak je niet te druk, het is echt heel goed te doen. Succes 👍

22-03-2023 | Man | 67
macrogol/elektrolyten
Als voorbereiding op een dikke darmoperatie wegens een tumor gelaxeerd met Moviprep. Na eerder gebruik van PleinVue voor het darmonderzoek, vond ik Moviprep minder vervelend om in te nemen. Nog steeds een onsmakelijk spul, maar wat minder vies dan PleinVue. De werking van beide was overigens goed. Geen bijwerkingen gehad, zoals kramp of misselijkheid. Drinken met een ri[lees meer...]etje afgewisseld met water of thee was redelijk te doen. Het is gewoon erg veel vocht in korte tijd, los nog van de smaak. Alles bij elkaar is het meegevallen, 2x in 1 maand gedaan.

10-04-2021 | Vrouw | 50
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
2 dagen voor het onderzoek 2 tabletjes ingenomen om de darmwerking op gang te krijgen. Hier heb ik meer buikpijn van gekregen dan de Moviprep. De eerste halve liter Moviprep opdrinken viel wel mee maar daarna had ik er enige moeite mee. Het is een beetje gelachtig spul. Tot mn verbazing geen darmkrampen gehad. Het begon na 2 uur te werken. Volgende ochtend 2de liter ge[lees meer...]dronken. Al met al viel het me mee gezien alle verhalen die ik gehoord had. De coloscopie was op sommige momenten behoorlijk pijnlijk omdat men flink moest drukken op mn buik. Ik had een roesje maar was gewoon bij en heb meegekeken met het onderzoek. Arts en verpleegkundigen waren erg aardig bij de Bergmankliniek. Per persoon kunnen de bijwerkingen behoorlijk verschillen (bv. Bij een ontsteking ed) Maar het is echt te doen! Heb alleen nog wel napijn van het onderzoek.

01-12-2020 | Man | 63
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Heb dit gebruikt ter voorbereiding onderzoek dikke darm. Bevolkingsonderzoek opsporing darmkanker. Zeer effectief. Eerste inname werkte al na 45 minuten. Had nog niet eens alles opgedronken. Na de tweede inname de volgende dag ga je pad echt helemaal leeg. Is wel heel vies spul.

22-05-2019 | Vrouw | 25
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
De eerste liter ging wel... was niet lekker, ook niet lekker gemixt met limonade maar goed... het moest erin! De tweede liter de volgende dag was een hel. Heb het uiteindelijk niet helemaal opgekregen omdat ik ervan moest overgeven.

30-10-2018 | Vrouw | 52
macrogol/elektrolyten (2000ml)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
De dag voor het darmonderzoek heb ik 3 X een liter water met Moviprep gedronken. De eerste liter viel me erg mee. De smaak was niet onaardig en ik begreep niet dat anderen er moeite mee hadden gehad. Maar de tweede en nog erger de derde liter, kreeg ik met veel moeite weg. Helaas gaf het geen resultaat. Collega's hadden me gezegd in de buurt van de toilet te blijven, maar[lees meer...] bij mij bleef dat uit. Dit wijt ik niet zozeer aan het middel, maar aan het dieet dat me een week lang was opgelegd. Een week lang mocht ik geen vezelrijk voedsel eten, wat bij mij nog voor enige doorgang zorgt. De volgende middag begaf ik mij naar het ziekenhuis met een opgezette volle buik, in de veronderstelling dat een colonscopie niet plaats kon vinden. Maar omdat ik er toch was, ging deze, tot mijn verbazing, wel door. Op het scherm kon ik meekijken en zien dat de dikke darm schoon was. De MDL-specialist meldde nog wel dat er veel vocht uit kwam. Omdat het probleem voor m'n gevoel mijn dunne darm betreft, leek dit voor mij een bevestiging. En met een nog steeds opgezette buik heb ik ziekenhuis weer verlaten. Omdat een dunne darm onderzoek in Zeeland niet wordt gedaan, ben ik doorverwezen naar een professor in Gent. Een half jaar later kon ik langs voor een eerste consult. Mijn gegevens had hij niet doorgenomen en wat ik vertelde over de colonscopie bestond niet. Ik moest gewoon minder vezelrijk voedsel eten, want dat zorgde voor gisting en een opgezette buik. Hij heeft de wijsheid in pacht en zo werd ik dus, door deze arrogante en ongeïnteresseerde man, beticht van leugens en afgeschilderd als een aandacht vragend labiel persoon. Daar zit je dan met je goede gedrag en nog meer met de klachten die je veel levensvreugd ontneemt.

17-10-2018 | Vrouw | 24
macrogol/elektrolyten (1l)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Begonnen met Moviprep als voorbereiding voor een coloscopie. In de avond 1 liter, volgende ochtend ook. Het drinken is erg vies. Alle tips geprobeerd, door een rietje drinken, ijskoud, gemend met limonade. Het blijft een vies drankje wat je zo snel mogelijk weg wilt hebben. Ik heb het verdeeld in 4 glazen. Na elk glas werd ik erg misselijk en had ik wel een kwartier nodig [lees meer...]voor dit wegzakte. Uiteindelijk bijna 2,5 uur gedaan over de liter. In combinatie met de 1,5 liter vloeistof die je nog moet drinken is het erg veel, ik kreeg er een opgezette buik van. Het begon bij mij pas na bijna 2 uur echt te werken. Maar het naar de wc gegaan is mij erg meegevallen. Ik had weinig kramp en het was niet nodig om constant op de wc te blijven zitten. Al met al viel dat gedeelte dus mee. Moviprep is niet lekker, maar je weet waar je het voor doet.

06-07-2018 | Vrouw | 48
macrogol/elektrolyten (1000)
Maagontsteking
Voor het maag/darmonderzoek moest ik 2 liter Moviprep nemen, wat een smerig spul is dat zeg! Ik had hier al gekeken voor wat tips, maar de gouden tip helaas niet gevonden, maar ja wat moet dat moet en vol goede moed het vieze spul weggewerkt. Wat bij mij redelijk ging was, de dag ervoor al licht verteerbaar en eten en alles ijskoud in een bidonfles en dan met een knijper o[lees meer...]p mijn neus voor de tv staande drinken, zodat ik wat afleiding had en minder proefde, geen gezicht natuurlijk! Daarna veel op de wc gezeten en omdat het afvegen behoorlijk zeer ging doen, maar gaan deppen, dat werkte prima! En na 3 uurtjes lekker gaan douchen en m'n gat ingesmeerd met zinkzalf. Volgens de arts waren de darmen goed schoon, van het darmonderzoek niet veel gemerkt, maar het maagonderzoek was zelfs met roesje geen pretje, nu wachten op de uitslag! Hopelijk heeft iemand hier iets aan en heel veel suc6 voor iedereen die het onderzoek nog moet ondergaan!