Ervaringen met Moviprep

macrogol/elektrolyten

acute hoofdpijn maagpijn vertraagde maagfunctie opgezette buik

22-05-2019 | Vrouw | 25
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
De eerste liter ging wel... was niet lekker, ook niet lekker gemixt met limonade maar goed... het moest erin! De tweede liter de volgende dag was een hel. Heb het uiteindelijk niet helemaal opgekregen omdat ik ervan moest overgeven.

08-08-2013 | Man | 26
macrogol/elektrolyten
Gisterenavond een uur na het eten begonnen met het drinken van 1l Moviprep gevolgd door 1l water. Laten we zeggen dat het laatste glas niet zo gemakkelijk binnen ging vooral omdat de structuur nogal redelijk dik is en de smaak iets te zoet/zout is. Je kan immers niet verwachten dat zo'n goed werkend laxeermiddel smaakt als een blikje Fanta, althans met enige fantasie valt[lees meer...] het best mee. De liter water erna was een opluchting, buiten het feit dat de krampen begonnen en ik om de 5 min op het toilet zat... Deze ochtend hetzelfde verhaal, al moet ik wel zeggen dat het naar het toilet gaan aangenamer was dan de avond ervoor. Waarschijnlijk omdat er niet veel meer in de darm aanwezig was. De ontlasting was helder water dus het medicijn had z'n werk zeer goed gedaan. Na 9u mocht ik niets meer eten of drinken omdat het onderzoek in de namiddag plaatsvond. 3kg verloren op 12u tijd, handig om weten. Dan in de middag le moment suprême... Het onderzoek. En het was gedaan. Al bij al ben ik tevreden over moviprep (in mijn geval). Over het onderzoek zelf valt weinig zorgen te maken daar je er niets van merkt omdat je slaapt. Nu hopen op een gunstige uitslag. Succes!!

11-10-2017 | Vrouw | 27
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Ik had me goed voorbereid op het drinken van Moviprep (citroensmaak) door een aantal tips samen te voegen van (horror) ervaringen online. Mengen met ijskoud water (ik gebruikte Spa literflessen) en een flinke scheut bosvruchtensiroop maakte het drinken veel dragelijker. Ik deed Xylifresh mint kauwgum om mijn tong heen en dronk vervolgens met een rietje steeds het glas snel[lees meer...] leeg. Zo proef je de smaak zo min mogelijk en hoef je niet te braken. Ginseng thee drinken tussendoor was ook erg fijn (zou buikkrampen helpen verminderen). Bij mij kwam de aandrang na ongeveer twee uur. Na een paar keer naar de wc te zijn gerend, ben ik er uiteindelijk maar op blijven zitten en heb ik een boekje gelezen. Na 23.00 uur goed kunnen slapen. De volgende ochtend ging het drinken veel soepeler en was ik al snel leeg. Het onderzoek zelf is ook erg meegevallen!

04-11-2015 | Vrouw | 27
macrogol/elektrolyten (2)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Na alle horrorverhalen maakte ik me ontzettend bang voor de voorbereiding. Maar jeetje ik lees dus nooit meer op internet. Ik vond het drankje drinken heel erg goed te doen. Enige wat lastig was, is de hoeveelheid vloeistof in korte tijd. Ik had de sinaasappelsmaak en vond dit naar hele zoete ranja smaken. Heb het in ijskoud water opgelost. Mijn moeder had dit niet gedaan [lees meer...]en dan is het wat dikker, dus echt een aanrader om ijskoud water te gebruiken. Ook heb ik niet zo ontzettend veel op de wc gezeten. Was wel goed schoon vandaag voor de scopie. Deze is trouwens ook 100% meegevallen.. weet er niks meer van haha... Door het roesje totaal weg geweest.

20-08-2018 | Man | 28
macrogol/elektrolyten (4)
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Moviprep moeten drinken voor mijn endoscopie. De dag voor het onderzoek netjes begonnen met drinken om 18.30. Ik had Moviprep met citroensmaak, beetje aardbeidensiroop (Karavan Cevitam) aan toegevoegd en de eerste liter was in een uur op. Viel reuze mee. Daarna werd het lastiger; mijn onderzoek was om 08.30 de volgende morgen en ik wist niet of ik op dezelfde avond nog de[lees meer...] tweede liter Moviprep moest drinken of dat ik dit om half 5 's ochtends moest doen. Duidelijke informatie in het boekje ontbrak/apotheek bellen was ook vruchteloos. Toch besloten om rond half 11 de tweede liter te drinken, dit bleek uiteindelijk prima voor de endoscopie. De tweede liter was wel moeilijker weg te krijgen omdat ik al veel gedronken had, maar ik ben achteraf blij dat ik die keuze zo heb gemaakt. Ik zou dit dan ook iedereen aanraden wanneer je een vroeg onderzoek hebt; zo heb je nog wat langer nachtrust en geen gedoe in de ochtend met eventuele uitloop van de ontlasting! Het onderzoek zelf viel ook mee, darmen waren goed schoon. Ik heb geen bijwerkingen gemerkt (heel even lichte gezichtszwelling, maar met wat thee en water was dat zo weer weg) en goed geslapen na twee liter Moviprep. Succes allemaal, het is even doorzetten maar voor je het weet is het om :).

23-09-2015 | Vrouw | 28
macrogol/elektrolyten (1000mg)
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik moet zeggen dat ik begon te kokhalsen, niet door de smaak, maar eerder door de hoeveelheid die je moet drinken in een uur. Op het einde krijg je echt last van braken en kan het naar boven komen. Het duurt bij mij toch wel vrij lang voor het begon te werken (na 5 uur begon het op gang te komen) Ik ben voor de zekerheid wel op tijd gestopt met eten en de dag ervoor vez[lees meer...]elarm. Liever toch op de tandjes bijten, dan het nadien nog eens moeten doen als je darmen niet schoon zijn.

07-05-2018 | Vrouw | 29
macrogol/elektrolyten (2l)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
In drie uurtjes tijd 2 liter Movirep wegdrinken exclusief nog 2 liter water (mag ook thee met suiker, vruchtsappen zonder vruchtvlees, limonade of gezeefde bouillon zijn). Ik had de citroen variant. De eerste slokken waren oké, daarna kreeg ik er steeds meer moeite mee. Ik had op een gegeven moment 3,75 liter op binnen drie uur en toen moest ik de rest nog. Het was een k[lees meer...]lein beetje maar de laatste liter ging zwaar. Uiteindelijk met dus die 0,25 liter dat ik nog moest drinken, kreeg ik al kokhalzend op, maar de laatste slok werd 'm fataal. ..ik heb toen overgegeven. Op hoop van zegen dat mijn darmen schoon genoeg zijn, ben wel erg vaak naar de wc geweest 😅

31-05-2016 | Vrouw | 29
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Ik gebruik dit middel regelmatig en heb wat tips. Met (een grote hoeveelheid, echt veel) roosvicee is het beter te doen. In ieder geval de smaak. Andere aanmaaksappen werken minder. Eet niet teveel de dag van te voren dan hoeft er ook minder los te komen. Het hoeft niet binnen een uur, je kunt er ook langer over doen. Met een rietje giet je het achterin je keel. Bi[lees meer...]j een opgeblazen gevoel kun je even gaan lopen. Kijk ondertussen een goede film of concentreer je op je tablet. Succes!

29-07-2014 | Vrouw | 29
macrogol/elektrolyten
Ik moest Moviprep gebruiken als voorbereiding van een coloscopie. De eerste twee slokken gingen net, maar de rest was echt verschrikkelijk smerig. Ik werd er erg misselijk van en heb na een 0,5 liter overgegeven. Daarna de rest aangelengd met meer water, maar ook dat was geen succes. Ik kreeg een aantal buikkrampen maar het gewenste resultaat bleef uit. Dit heeft ervoor ge[lees meer...]zorgd dat mijn coloscopie halverwege is gestopt omdat mijn darmen niet schoon genoeg waren. Ik ben dus niet tevreden over het middel en zou dit niet snel weer gebruiken. Voor het volgende onderzoek heb ik X preap gekregen en hoop op een beter resultaat.

29-01-2020 | Vrouw | 30
macrogol/elektrolyten (4)

29-12-2014 | Man | 30
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Schijnbaar is het nogal persoonsgebonden hoe makkelijk Moviprep in te nemen is en hoe een lichaam erop reageert, in het ziekenhuis sprak ik ook mensen die er veel meer moeite mee hadden. Mijn ervaring: In tegenstelling tot veel reacties die ik op deze site lees, heb ik geen problemen gehad met de inname van Moviprep. Tuurlijk, het is niet alsof je een mooi glas bier zit[lees meer...] te drinken, dat moet je ook niet verwachten. En een liter is best veel. Omdat je het tussen 16.00 - 18.00 moet innemen, is het wat lastig plannen met het eten. Ik heb denk ik te laat gegeten, waardoor ik nog een volle maag had en het moeilijk was om 1 liter moviprep + 1 liter water weg te werken. In de ochtend ging het veel makkelijker en had ik het binnen een half uur weg. De smaak heb ik aangelengd met suikervrije bosvruchtensiroop en daardoor was het prima te drinken. Ook heb ik de drank in de koelkast gezet uit voorzorg. De uitwerking volgde bij mij vrij snel. na een uur begon er lichte drang te komen en vervolgens ben ik maar op de wc gebleven. Na een uur was het wel klaar. daarna nog een paar keer naar de wc geweest, maar na 23.00 geen drang meer gehad en dus ook prima geslapen. De volgende ochtend ging ook vrij vlot. Na de inname werkte het al na een half uur en binnen een uur was alles er wel weer uit. Ik had veel meer kramp en ongemakken verwacht, dit valt me echt reuze mee. Ik heb geen last gehad van kramp. Ook niet echt van honger, ook hier was ik bang voor. Er ontsnapte niet onverwacht vocht, dit is prima in bedwang te houden. Ik ben wel erg blij dat ik vochtige tissues had gekocht, die kwamen echt wel van pas. Conclusie: geen feest, maar prima te doen.

14-03-2024 | Vrouw | 31
Ziekte van Crohn

acute hoofdpijn vertraagde maagfunctie maagpijn

Heb eerdere Colonoscopie gehad met picoprep, dat was niet te drinken. Moviprep is wel wat beter, maar nog steeds moeilijk om op te drinken. Eerste dag ging nog wel, maar moest bij de laatste slok bijna overgeven. Het heeft bijna 3 uur geduurd voordat het begon te werken. Tijdens de eerste 3 uren veel last van hoofdpijn en een pijnlijke maag. Heb bijna niet geslapen omd[lees meer...]at ik zo lang naar het toilet moest. De dag daarna was het bijna onmogenlijk om de volgende sachet op te drinken, de hoofdpijn en maagklachten kwamen ook terug. Het werkt wel, maar ik wou dat het niet gepaard ging met all die onplezierige ervaringen.

01-05-2018 | Vrouw | 31
macrogol/elektrolyten (2000ml)
Darmproblemen - verstopping
Ik heb moviprep moeten gebruiken ivm coloscopie. Gister mocht ik 12.00 uur voor het laatst eten en om 16.00 uur moest ik met de eerste liter moviprep beginnen, deze moest ik binnen 1,5 tot 2 uur opdrinken samen met nog 1,5 liter heldere drank. Na het eerste glas was ik misselijk en kon het nauwelijks binnen houden. Ik heb binnen die 2 uur wel 3 grote glazen op gekregen het[lees meer...] laatste glas was uiteindelijk om 21.00 uur in de avond leeg. Na elke slok duurde het minimaal een kwartier voordat het gevoel van overgeven weg was. Wel moest ik binnen een half uur na het eerste glas al flink naar het toilet. Het laatste glas heb op gekregen door na elke slok direct een lepel warme, heldere bouillon naar binnen te werken. Ik heb de volgende ochtend gebeld met het ziekenhuis of het erg was dat ik het niet binnen 2 uur tijd had opgedronken. De medewerker gaf aan dat dat niet erg was. Ik moest die ochtend voor het onderzoek nog een liter drinken, hier heb ik 2,5 uur over gedaan. Op de een of andere manier ging die 2e liter iets beter. Het helpt om een dag van te voren een liter koud water in de koelkast te zetten, koud kreeg ik de moviprep beter weg. Ik heb het verdeeld in 6 kleine glaasjes met kleine slokjes door een rietje. Na elke slok nam ik een slok thee of koud water met gember en munt. Het was echt even doorzetten want ik bleef kokhalzen na elke slok. 2 uur voor het onderzoek mocht ik niets meer drinken. Mijn ontlasting was helder en geel en dat was goed gelukkig. De coloscopie is mij reuze meegevallen, ik kreeg een roesje. Voor mijn gevoel duurde het maar 5 minuten, daadwerkelijk was het ongeveer een kwartier. Ze hebben niets ernstigs gevonden, alleen een kleine poliep die meteen is weggesneden. En een stukje weefsel werd afgenomen, deze wordt nog door het lab onderzocht. Na de ingreep moest ik nog een uurtje rusten en kon toen naar huis. Ik ben nu (de ingreep is nu 8 uur geleden) nog een beetje suf van het roesje maar heb verder nergens last van.

29-05-2022 | Vrouw | 33
macrogol/elektrolyten (2)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Ook met limonade er in is dit nog steeds zo vies

11-02-2020 | Vrouw | 33
macrogol/elektrolyten (160)
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Ik heb het innemen van de moviprep helemaal niet als afschuwelijk ervaren. Nee het was niet lekker, maar prima te doen, helemaal als je er 2 uur de tijd voor hebt. Gewoon 5 grote glazen verdelen en er voor gaan. Goede tip, zet een glaasje zoete ranja klaar, als je dan een paar slokken moviprep genomen hebt, een slokje ranja erachteraan, dan ben je die vieze smaalk zo kwi[lees meer...]jt.

18-07-2020 | Man | 34
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Laat je alsjeblieft niet gek maken door alle spookverhalen. Ik heb vandaag een coloscopie gehad en als voorbereiding moest ik Moviprep gebruiken (citroensmaak). Ik heb veel gehad aan de tips om het (ijs)koud te drinken en dat met een rietje te doen. Dat hielp enorm. Natuurlijk, het is geen uitgebalanceerde frisdrank en lekker is anders. Maar met de juiste focus en voorbere[lees meer...]iding werk je het ook zo weg. Stoelgang kwam snel op gang en hongergevoel vond ik meevallen. Ik heb 1 zakje (A+B) om 18:30 uur op en 1 zakje de volgende ochtend om 09:30 uur (onderzoek stond pas 's middags). Ook op de nuchtere maag lukt het om Moviprep vrij gemakkelijk op te drinken. Kortom, mijn ervaring is positief en het middel zeer effectief.