mirtazapine

Postnatale depressie (1 mening)
Obsessieve-compulsieve stoornis (1 mening)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

13-11-2020 | Vrouw | 17
mirtazapine (15mg)
Jaa , ik ben 17 en had die medicijn genomen ... in de klas voelde ik me zo slecht... de arts schreef mij die pil om te kunnen aankomen , ik heb een beetje ondergewicht dus wou echt aan komen . Als je hem inneemt zorg dan ervoor dat je altijd eten bij je hebt waar dan ook, ik ben in de klas bijna flauw gevallen 😂 ik heb uiteindelijk 7 kg bij gekregen ...

21-01-2020 | Vrouw | 17
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

23-04-2020 | Vrouw | 18

23-06-2021 | Vrouw | 19
Overspannen/burn-out
Ik ben 2 jaar geleden begonnen met mirtazapine te nemen voor een burn out en slaapproblemen. Tijdens dat ik dit medicijn heb genomen het ik enkele bijwerkingen gekregen. Veel zweten, grote eetbuien, flauwvallen door lage bloeddruk, ... Nu sinds vorige week mocht ik volledig stoppen. Sinds ik ben gestopt heb ik last van ernstige ontwenningsverschijnselen. Ik ben misseli[lees meer...]jk, kan niet eten, ik heb extreme stress en wind me in alles op, ik kan niet meer slapen. De dokter had me niet gezegd dat ik moest langzaam afbouwen en had niets gezegd over al deze verschijnselen, volgens de dokter mocht ik in 1 keer stoppen met een redelijk grote dosis. Ik heb zelf beginnen opzoeken vanwaar deze verschijnselen konden komen en kwam altijd uit op ontwenningsverschijnselen van dit medicijn. Als je wilt stoppen met mirtazapine, doe dit zeker niet in 1 keer.

08-10-2021 | Vrouw | 23
mirtazapine (15mg)
Ik slik nu sinds 2/3 weken mirtazapine en ik heb sinds 2 jaar niet zo goed geslapen en dit vind ik heel erg fijn. Ik leidde aan zeer ernstige slapeloosheid, waarbij ik werkelijks nauwelijks sliep. Echter merkte ik met de week dat mijn buik opzette en dat ik me dikker voelde. Ik krijg het idee dat ik erg veel vocht vasthoud. Ik sport 4 keer in de week en let erg op mijn voe[lees meer...]ding. Ik ben in 3 weken tijd 5 kilo aangekomen en mijn middelomtrek is veel dikker en zeer ernstig. Ik kan wel janken, omdat ik zo'n sportfanaat ben en ik me hier zo onzeker door voel en niks lijkt er tegen te helpen. Ik ga maandag naar de dokter en ik hoop dat ze mij een alternatief kunnen bieden.

04-06-2020 | Vrouw | 23
mirtazapine (15mg)
Ivm depressie en paniekaanvallen en slecht slapen 3 maanden lang Mirtazapine 7,5mg gebruikt. In het begin reageerde ik heftig op het medicijn (14 uur lang slapen en nog wat moe zijn in de ochtend) maar na een week / 10 dagen het medicijn elke avond te hebben gebruikt, sliep ik iets minder lang (8/9 uur) en werd ik smorgens niet meer zo moe wakker. Het heeft me zeker wel ge[lees meer...]holpen in deze periode zodat ik mijn rust kon pakken en aan herstel kon werken. Ik ben er niet van aangekomen en verder eigenlijk geen bijwerkingen van gehad. Ik vind het een fijn medicijn!

10-03-2020 | Vrouw | 23
mirtazapine (15mg)
In 3 maanden tijd, was ik 8 kg aangekomen. Ik hield precies vocht op en had enorm veel zin in zoetigheden, koolhydraten... Ik moet sowieso al rekening houden met mijn suikergehalte, deze was fors gestegen na het innemen van deze medicatie (15mg). Psychiater had deze voorgeschreven. Huisarts heeft dit meteen weer afgebouwd.

28-09-2021 | Vrouw | 24
mirtazapine (30mg)
Mirtazapine werd mij voorgeschreven door de psychiater wegens zeer onrustige nachten. Hoewel het slapen tijdens het gebruik beter verliep, kreeg ik enorm veel last van toename eetlust. Ik at de hele dag door en alles door elkaar. Ipv 1 portie nam ik er 4. Dit was zo alarmerend dat mijn cholesterol te hoog was (ik ben 24 jaar). Deze vreetbuien gaven me extra stress en panie[lees meer...]k. Nu overgestapt op etumine.

02-08-2021 | Man | 24
Chronische depressie
Kreeg dit middel voorgeschreven eind 2015, toen ik opgenomen was in een kliniek binnen de GGZ. In deze kliniek zaten voornamelijk mensen die zwaar depressief waren, en wie risico liepen om een succesvolle zelfmoordpoging te plegen. Ik was achttien toen ik dit middel voor het eerst nam, en wat ik merkte was dat het mij vrijwel direct in slaap bracht en me hier ook moeil[lees meer...]ijk uit liet komen. Opstaan lukte veelal op zowel fysiek als mentaal slecht, maar als ik dan al op was dan kon men erop rekenen dat alleen mijn lichaam nog wakker was. Daarnaast merkte ik in de kliniek zelf niet veel van de andere bijwerkingen, deze kwamen pas tot het licht toen ik hier na twee maanden later uit kwam als toen negentienjarige man. Met het niet kunnen inslapen kreeg ik pas later in mijn leven te maken, dus de medicijnen waren toentertijd er vooral op gericht om mijn emoties in bedwang te houden. Ik heb al zover ik kan herinneren altijd emoties als heel heftig ervaren, wat tot erg impulsieve beslissingen had geleid in het verleden. Deze medicijnen waren echter geen wondermiddel - ik moest kiezen tussen twee kwaden. Waar ik aan de ene kant kon kiezen tussen dag en nacht intensief somber zijn, was aan de andere kant iemand die zo gedrogeerd was dat hij niets echt meer kon voelen, en enorm vergeetachtig was. Mijn ooit feilloze geheugen had mij verlaten, eveneens hetgeen wat mij maakte tot de persoon die ik was - mijn emoties. Na anderhalf jaar dit middel te hebben gebruikt was ik uit mezelf gestopt. Ik wilde mijn ware zelf weer zijn, ook al betekende dat lijden. Ik zou het anderen niet aanraden tenzij ze totaal geen andere opties hebben.

15-05-2020 | Vrouw | 24
mirtazapine (7.5mg)
Ik kreeg dit van de dokter voorgeschreven omdat ik een periode erg slecht sliep ivm een burnout. Hij wou geen slaapmedicatie voorschrijven en kwam met mirtazapine ik moest het tablet breken dit zou dan 7.5mg zijn. De eerste paar nachten viel ik er meteen in slaap van maar na een aantal nachten hielp het niet echt meer. Waar ik normaal heel vrolijk van mijzelf ben ook al b[lees meer...]en ik moe was ik dit nu totaal niet. Zelf had ik dit eerst niet echt door maar mijn omgeving merkte verschil in mij en raaden mij aan om er mee te stoppen. Heb ook de 7.5mg verkleind dit had ik ook bij anderen gezien online maar ook hierbij voelde ik me niet goed. Heb het in totaal 3 weken gebruikt en vond het geen fijn medicijn. Het holp bij mij ook niet goed bij het slapen en voelde me er nog vermoeider door dan normaal.

22-01-2020 | Vrouw | 25
mirtazapine (30mg)
Sinds ik een depressie heb gehad lukt het me niet meer om zelfstandig te slapen (dit komt niet door afhankelijkheid medicatie). Ik word dan na 2 a 3 uur wakker. Hartkloppingen, angstig, zweten, nervositeit, piekeren) Mirtazapine geeft me rust in mijn hoofd èn lichaam, want dat staat uiteraard met elkaar in verbinding. Ben 's nachts en overdag veel rustiger en heb veel mind[lees meer...]er negatieve gedachtes. Dit is een AD waar ik nooit nare bijwerkingen van heb ervaren, behalve een opgeblazen buik en winderigheid. Maar daar kan je pepermuntolie voor slikken (tempocol) Oh en in de eerste week was ik wel best lang duf 's ochtends maar dit werd steeds minder. Mirtazapine heeft m'n extreeme nervositeit met driekwart verminderd en slaap ik bijna nooit korter dan 6 uur! Regelmatig slaap ik dus 7 uur en soms 8. Het heeft me m'n sociale leven, werk en plezier teruggegeven, waardoor ik lekkerder in m'n vel zit en daardoor meer zelfvertrouwen voel.

22-01-2020 | Vrouw | 26
mirtazapine (5mg)
Neem mirtazapine naast venlafaxine om te kunnen slapen. Helpt wel om beter door te slapen en ik ben er rustiger van maar nu na 2weken gebruik voel ik me zo somber. Het liefst wil ik hier terug mee stoppen, maar dan kan ik niet meer slapen.

03-06-2022 | Vrouw | 28
mirtazapine (15mg)
Als een gevolg van mijn burn-out en slapeloosheid heb ik mirtazapine 15mg voorgeschreven gekregen. Na een aantal dagen merkte ik dat de wervelstorm in mijn hoofd met gepieker ging liggen. Voor de slapeloosheid werkte het direct. Ik ben wel aangekomen (ong. 7 kilo in 7 maanden tijd) van deze medicatie. Ik vind het wel belangrijk om te melden dat dit geen wondermiddel is. Ja[lees meer...], het heeft geholpen op het moment toen ik het nodig had maar wil je echt af van de oorzaak van een burn-out, kijk dan ook verder naar een behandeling van bijv. een psycholoog. Het minpunt vind ik dat je 13 uur na inname niet mag autorijden. Nu is dat in de eerste maanden geen ramp maar als je je leven weer wat op wilt pakken toch wel een blok aan je been (als je afhankelijk bent van een auto tenminste). Verder geen last gehad van heftige bijwerkingen.

23-07-2022 | Vrouw | 30

31-12-2020 | Vrouw | 30
mirtazapine (15mg)
Ben begonnen met 7,5 mg, tegen slapeloosheid. Dit deed helaas niks. Toen opgehoogd naar 15 mg. Dit werkte binnen 2 nachten al. Heb in jaren niet zo goed geslapen. Maakte eindelijk weer nachten van 10-12 uur. Alleen het eten werd een probleem. Ik merkte niet wanneer ik vol zat en had constant een honger gevoel. Ik voelde alleen dat ik teveel gegeten had door enorme maagpi[lees meer...]jn. In een maand tijd zat er al 5 kilo aan. Dus helaas, weer aan het afbouwen.

23-08-2020 | Vrouw | 30
mirtazapine (15mg)
heb deze nieuwe medicatie gekregen van huisarts tegen slapeloosheid. dit zou een medicatie zijn zonder verslavingseffect terwijl ik niet eens verslaafd ben tegen welke medicatie op de markt. ik kan niet slapen tegen pestende buren en hun geluidsoverlast, daarom vroeg ik aan huisarts om een slaapmiddel. heb namelijk last van slapeloze nachten door buren die niet slapen en[lees meer...] expres met zware meubels bonken, gooien en etc. als ik niet slaap dan ben ik een wrak en kan door slappe kracht niet meer eten door slaapgebrek. uit nood huisarts gevraagd om slaapmiddel. ik kreeg eerst een andere rustgevende middel die alleen bij 2x per keer (2 tabletten per dag/keer) bij mij helpt. daar kreeg ik geen nare bijwerkingen van. kreeg voldoende slaap en kon de volgende dag wel functioneren. dus omdat geluidsoverlast al maanden duurt en ik die andere rustgevende medicatie paar keer kreeg, wilt huisarts mij dat spul niet meer geven wegens mogelijke verslavingsgevaar. had duidelijk bij vermeld dat ik daar geen last van heb en dit middel goed werkt en dat ik dit niet dagelijks gebruikt. bij huisarts gaat dit oor in en oor uit. er word niet geluisterd naar patiënt. dus ik zijn advies volgen met mirtazapine wegens geen verslavingsgevaar, maar nu voel ik me goed beroerd en kan niks meer. met mirtazapine kan ik ook niet goed inslapen of doorslapen, waardeloos medicijn. ben zwaar vermoeid en nogal suf de hele dag door. kan niet eens naar buiten, wankel nogal. ga dit troep niet meer gebruiken. hopelijk gaan de nare bijwerkingen voorbij.

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum