Ervaringen met Venlafaxine

venlafaxine

verhoogde hoeveelheid zweten hallucinaties hyperactiviteit misselijkheid slapeloosheid angst verminderd libido apathie gewichtstoename

Chronische depressie (53 meningen)
Postnatale depressie (9 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Sociale fobie (7 meningen)
Overgang (3 meningen)
Dysthymie (3 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

25-10-2022 | Vrouw | 72
venlafaxine (37,5mg)
Ik slik Venlafaxine al 20 jaar..één keer op eigen houtje gestopt...wat een grote ramp werd.. Op advies van huisarts nooit meer stoppen...wat ik ook echt niet doe ! Voor mij een heel fijn medicijn,zonder bijwerkingen.

23-10-2022 | Vrouw | 36
venlafaxine (37,5mg)
Jaren terug paniek aanvallen gehad. Nu lang niet meer gehad, maar ik ben een (over)denker waardoor ik hiermee een beetje uit mijn hoofd blijf.

25-09-2022 | Vrouw | 27
venlafaxine (225mg)
Hey! Ik kon zelf sinds een aantal jaar geleden niet meer slapen door mijn tinitus, die ik kreeg door stress, overspannenheid en burn-out. Mijn psychiater schreef mij quetiapine 200mg voor om te slapen. Hier slaap ik prima mee. Meestal van 23.00 tot 7.00 uur (ik neem ze 21.30 uur in en ze werken vrij snel). Daarnaast slik in venlafaxine 225 mg en pregabeline 150mg, deze sli[lees meer...]k ik zodat ik niet helemaal gek wordt van mijn tinitus. Plus deze twee medicatie versterken de quetiapine en visa versa. Ik heb hier erg veel baad bij en voel mij stukken minder gestresst, vrolijker en meer uitgerust. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

20-08-2022 | Vrouw | 36
venlafaxine (75mg)
Na enkele jaren zeer gestresseerd rondgelopen te hebben, en op het einde ook zeer veel paniekaanvallen heb ik Venlafaxine 75 gekregen (eerst 2 weken opgebouwd met 37,5). Ik had geen bijwerkingen van het opbouwen, gewoon nog geen effect. Ik heb het moment gevoeld dat het plots begon te werken. Plots een gevoel van rust en ontspanning dat ik al in tijden niet meer had gevoel[lees meer...]d. Ik heb er 3 prima jaren mee gedaan en probeer nu al een half jaar zeer geleidelijk af te bouwen. Buiten 's nachts enorm zweten had ik geen bijwerkingen, buiten misschien iets minder emoties voelen dus het is wat dubbel om te stoppen. Mijn leven leek wel comfortabeler maar ik wil ook niet tot het einde van m'n dagen aan de medicijnen. Nu probeer ik na vele tussenstapjes de 37,5 om de 3 dagen (daarvoor om de 2 dagen) in te nemen maar na 2 weken voel ik me terug enorm gestresseerd en snel van m'n stuk gebracht. Ik had niet gedacht dat zo'n lage dosis nog iets deed maar blijkbaar toch wel. Ik ga nu terug ietsje opbouwen en hopen dat het later wel lukt om helemaal af te bouwen.

18-08-2022 | Vrouw | 32
venlafaxine (37,5mg)
Ik slik al de helft van mijn leven 150 mg. Dit toen afgebouwd en gestopt, echter wegens toename migraine weer begonnen met 37,5 mg. En nu wordt ik opeens niet meer ongesteld. Hier is geen andere verklaring voor te vinden zoals zwangerschap, stress etc. Hebben meer mensen dit ervaren en zo ja, voor hoe lang? Ik heb namelijk een kinderwens dus baal hier nogal van.

01-08-2022 | Vrouw | 21
venlafaxine (75mg)
Depressieve klachten verminderen na 2 weken het enige nadeel is dat zodra ik deze medicatie vergeet te nemen mijn lichaam er heel gek op reageert ik begin me dan slap en duizelig te voelen maar ik krijg ook een soort vallend gevoel als ik mijn deze medicatie langer als 2 dagen niet neem moet ik naar het ziekenhuis van ellendigheid

22-07-2022 | Vrouw | 28
venlafaxine (150mg)
Na op jonge leeftijd te kampen gekregen met zeer heftige angst en paniek stoornissen. Kwam een jaar niet buiten en had geen kwaliteit van leven meer. Uiteindelijk door huisarts laag begonnen en ik kreeg weer levenslust maar dat zakte weg en dan werd ik weer opgehoogd. Ondertussen een zombie en dood en dood ziek als ik wil afbouwen maar werken tegen mijn stoornissen doet[lees meer...] het ook niet meer dus een dubbel gevecht. Mocht iemand tips hebben héél graag! Het heeft de afgelopen jaren mijn leven zeer ernstig verpest.

30-06-2022 | Vrouw | 60
venlafaxine (150mg)
De eerste 4 maanden wilde ik geen medicatie , kon het zelf wel . Toch in veelvuldig overleg met huisarts , praktijkondersteuner , gestart . Ik ben gestart met cipramil. dit gaf voor mij geen resultaat alleen bijwerkingen . Therapie gevolgd , dagbehandeling 4 dagen in de week . Overgegaan op venlafaxine voorgeschreven door de psychiater. Na 1 week voelde ik al verschi[lees meer...]l !!! De zin in het leven kwam weer naar boven , fantastisch . Volop ideeen , inzichten kwamen weer naar boven . Inmiddels meerdere hobby 's gekregen maar geen extra tijd :-) Voor mij is een week te kort . Het slecht in slaap komen heb ik voor lief genomen. Inmiddels , na 6 weken , gaat het inslapen goed . Schokjes van het lichaam zijn ook verdwenen . Lichaamsgewicht wel in de gaten houden . Ik blijf het wel bijzonder vinden dat er zoveel antidepressie medicatie bestaat en de werking bij ieder persoon verschillend is .

10-06-2022 | Vrouw | 30
Postnatale depressie
Begin 2021 opgenomen geweest in het Erasmus met een postnatale depressie. Gestart met dit medicijn. Nu nog steeds op dezelfde dosis. Wanneer ik een keer een pil vergeet krijg ik na een dagdeel toch al een soort ontwenningsverschijnselen in de zin van kleine schokjes. Ik merk dat ik door dit medicijn echt wel makkelijker aankom en dat vind ik heel vervelend. Nog iemand met [lees meer...]deze ervaring en wat te doen?

27-05-2022 | Vrouw | 66
venlafaxine (75mg)
Het opbouwen is vreselijk , ik heb het 25 jaar gekregen voor een burn out . Nooit begeleiding gehad , het afbouwen is 5x mislukt . Ook geen hulp ! De 1e afbouw leidde tot een crisisopname. Suïcide gepleegd . Een ware hel ! Daarna nog 4 x geprobeerd om langzamer af te bouwen . Alle pogingen leidde uiteindelijk tot ophogingen . Er is geen professionele hulp . Vaak foute adv[lees meer...]iezen . Zoals in de dag slikken ! Ik ben nog nooit zo ziek en wanhopig geweest . De taperingsstrips Moeten vergoed worden . Voorschrijvers moeten bijgeschoold worden ! Dit kan en mag zo niet . Het kan een dodelijk medicijn zijn zonder de juiste instructie om af te bouwen . Met mijn wetenschap van nu zou ik er Nooit aan begonnen zijn .

28-03-2022 | Vrouw | 28

09-03-2022 | Vrouw | 64
venlafaxine (150mg)
Heb diverse antidepressiva gebruikt die op termijn niet meer hun werk deden. Door een psychiater Venlafaxine Focus voorgeschreven, dit was mijn wondermiddel, totdat het opeens niet meer leverbaar was en ik van de apotheek diverse alternatieven kreeg van andere producenten. Ik voelde mij met de dag slechter. Via een online apotheek weer mijn oorspronkelijke medicijnen kunne[lees meer...]n bestellen. Nu krijg ik bericht dat deze fabrikant het medicijn uit de handel neemt. Ik weet niet wat nu te doen, ben heel erg ongerust wat mij weer te wachten staat. Heb een fijne huisarts maar zij weet niet voldoende van psychofarmaca om dit met mij op te lossen en de wachttijden bij een psychiater zijn zo lang en mijn voorraad raakt op en ben ik niet op tijd met afbouwen omdat geen levering meer is.

01-02-2022 | Vrouw | 33
venlafaxine (225mg)
Ik heb een zware depressie. (Loop bij h.a, psycholoog). Eerst 2 verschillende a.d geprobeerd, niets hielp. Nu dit medicijn en na 2 maanden geleidelijk naar 225mg gegaan. In het begin veel schokken in mijn lichaam. Na 1ste verhoging ook nog, nu heel soms maar. Ik merk wel dat in nu precies in het midden zit. Ik merk dat ik soms, best onrustig ben en mijn hartslag wa[lees meer...]t hoger is. De ene dag gaat beter en andere dag slechter. Ik probeer elke dag te wandelen om mijn hoofd leeg te maken. Ik ben er nog niet...met ups en downs.

20-01-2022 | Vrouw | 52
venlafaxine (75mg)
sociale fobie Heb een paar jaar therapie gehad,verwachtte niet veel van de medicatie,maar er is voor mij een soort "wonder"gebeurd. Had nooit verwacht dat ik van mijn angst af zo komen.

20-01-2022 | Vrouw | 25
venlafaxine (150mg)
Meer dan vier jaren lang heb ik gewacht voordat ik aan medicatie begon, want ik wilde het zelf doen. Nu is het een half jaar geleden dat ik ben gestart en, echt waar, had ik dit maar eerder gedaan. Was ik maar niet zo koppig, want het leven is zoveel mooier als je van iedere dag kunt genieten. Dit is mijn verhaal: Vier jaren geleden begon het. Ik was toen 20 jaar oud. I[lees meer...]k zat in een college van mijn specialisatie. De docente vroeg ons om ons voor te stellen, zodat iedereen die deze specialisatie volgde (25 pers) elkaar een beetje konden leren kennen. Toen ik aan de beurt was, werd het even helemaal zwart voor mijn ogen. Het was alsof de tijd even stil stond. Toen ik er weer bij was, was de laatste student al aan de beurt. Mijn studiegenoot vroeg me: gaat het wel goed? Ik wist niet wat er was gebeurd. Kletsnat van het zweet pakte ik mijn wetboeken en liep het college uit. Sindsdien bleven deze vreselijke gebeurtenissen weer gebeuren, elke dag stond ik op met een constante spanning en ik was bang wat de dag me weer ging brengen. Ik ben naar de huisarts gegaan en hij gaf aan dat dit paniekaanvallen waren. Hij schreef me oxazepam voor. Dit heb ik een tijdje gebruikt, maar ik voelde me net een zombie. Daarom ben ik er mee gestopt, want ik voelde me niet meer mezelf. Vervolgens ben ik in behandeling gegaan bij de praktijkondersteuner, daarna bij een GZ psycholoog en daarna bij de afdeling psychiatrie van het ziekenhuis. Ik wist me geen raad meer. Waarom kon ik niet normaal functioneren als alle andere 22 jarige studenten? Nadat de behandelingen waren afgerond en ik zeker veel heb geleerd bleef er steeds 1 ding onbehandeld: de constante spanning in mijn lichaam. Na de behandeling voelde ik me sterk en wist ik dat ik het leven wel aan kon. Maar deze constante spanning in mijn lichaam maakte mij ontzettend moe. Elke dag was een strijd tegen de angst. Die strijd won ik elke dag, maar deze dagelijkse strijd is ontzettend zwaar. Mijn rechtenstudie had ik afgerond en ik wilde graag gaan werken. Maar ik wist dat ik het nog geen 2-3 dagen zou volhouden om te werken, omdat de constante spanning en angst mij zo moe maakte. Ik ben gaan googlen naar info over medicatie hiertegen. Via deze site las ik ervaringen van mensen die hier medicatie voor gebruikten en voor mij sprong 'Venlafaxine' er echt uit. Ik heb de arts daarom specifiek gevraagd om mij Venlafaxine voor te schrijven. Het is een antidepressivum (serotonine heropname remmer). Deze zou er voor zorgen dat de opname van serotonine in mijn hersenen weer in balans zal worden gebracht. Nu een half jaar later ben ik zo ongelofelijk blij dat ik deze stap heb gezet! De eerste weken waren zwaar, ongelofelijk zwaar. Want de bijwerkingen zijn in de eerste weken niet mals. De klachten die ik had verergerden, maar ik heb net zo lang gewacht tot ik verbetering voelde. Vanaf week 8 deed ik dingen en ik dacht: 'huh, hoezo lukt dit? Waarom word ik nou niet mega zenuwachtig?' Ik begon met werken, ik ging naar cursussen ik deed voorstelrondjes, ik ging naar sociale bijeenkomsten. Elke dag werd mooier en mooier. Ik kon weer genieten van kleine dingen, maar dan bedoel ik echt geluk en liefde in mijn lichaam voelen. Ik werd niet meer gevloerd door de angst. Ik voelde hoe de angst, die mij normaal gesproken voortdurend bij mijn keel greep, mij langzaam losliet. Ik begon weer te leven! Ik voel liefde, ik voel geluk, mijn hoofd is rustig, ik kan weer bij het knopje relativeren. Ik kan ook weer normaal verdrietig zijn, boos zijn zonder dat mijn verdriet en boosheid gepaard gaat met extreme angst. Voor de mensen die twijfelen, ik zou zeggen: probeer het want je hebt niets te verliezen. Wat is het leven waard als je niet van jouw dagen kunt genieten? En echt waar, ook met medicatie doe je het zelf. Het zorgt ervoor dat jouw lichaam en geest zich los kunnen maken van die angst die jou dagelijks heeft beheerst. Heeel veel liefs, Marieke

26-12-2021 | Vrouw | 33
venlafaxine (150mg)
Ik ben van 75 naar 150mg gegaan. Ik slik dit nu 4 weken. Kan nog niet zeggen of het werkt. Ik heb wel als ik rustig lig, dat ik dan schokken in mijn lichaam voel. Dat is erg vervelend. Lees ook veel over afkickverschijnselen.