venlafaxine

Postnatale depressie (9 meningen)
Dysthymie (3 meningen)
Overgang (2 meningen)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

11-02-2021 | Vrouw | 28
venlafaxine (75mg)
Ik wil graag mijn positieve ervaring over dit medicijn delen. Ik ben 28, ik gebruik dit medicijn nu 2 jaar. Ik ben er zo mee geholpen omdat ik zoveel spanning in mijn lichaam had. Het voelde al die jaren alsof er 2 bakstenen op mn schouders lagen. Ik legde altijd uit dat ik me voelde als iemand die onder stroom stond. Als je me aanraakt dan krijg je een schok, zoveel spann[lees meer...]ing. Daarnaast alleen maar piekeren en angstgevoelens. Omdat mijn zus dit middel ook gebruikt was de keuze makkelijk. Ik heb in het begin even moeten vogelen wanneer ik het innam; s avonds bleek een slecht idee. Ik lag er de hele nacht wakker van en had onrustige benen. Dat probleem is opgelost toen ik de tablet in de ochtend ben gaan nemen. Sindsdien werkt het middel goed. Meer ontspannen lichaam en angst en paniekgedachtes komen maar gaan ook gelijk weer weg. Na 2 jaar zijn ze er nu bijna helemaal niet meer. Mijn seksleven is er door verbetert omdat ik me nu veel meer ontspannen voel. Dit alles natuurlijk samen met psychotherapie. De vertrouwde formule 'pillen en praten'. Soms als ik erachter kom dat ik een tablet ben vergeten merk ik dit wel de dag erna. Ik word dan vooral duizelig alsof ik wolken in mn hoofd heb en gewoon niet zo lekker. Dit trekt meestal in de loop vd dag weg omdat ik de gift weer heb ingehaald. Mijn advies; laat je vooral niet zo afschrikken door al het negatieve wat je leest. Gun jezelf een meer ontspannen leven. Als dat met 1 tablet per dag kan ga er dan voor! Wij angstige kippies zijn natuurlijk nog sneller afgeschrikt door al die bijwerkingen. Maar het is de moeite waard om het te proberen.

23-01-2021 | Vrouw | 38
venlafaxine (75mg)
Ik ben in 2003 begonnen met efexor 150mg voor angst en paniekstoornis, en heb het tot 2012 gebruikt, het verlichtte de klachten aanzienlijk en kon redelijk functioneren, met af en toe een paniekaanval. In 2012 afgebouwd ivm met kinderwens, afbouwen was vreselijke en de klachten kwamen in grote mate terug, dus samen met de psychiater besloten over te stappen op sertraline, [lees meer...]daarmee mag je zwanger worden, dit ging heel goed, de sertraline werkte nog beter dan de venlafaxine en heb 7 jaar geen klachten gehad en 2 gezonde kinderen gekregen. In mei 2019 begonnen de paniekaanvallen weer terug te komen, er was inmiddels ook een eierstok weggehaald dus dacht dat het door verandering in hormonen kwam. De paniekaanvallen kwamen steeds vaker en ook begon ik mij overdag steeds ziekig te voelen ( gegeneraliseerde angst) na overleg met de huisarts dosis sertraline verhoogd naar 100mg, dit had na 6 weken geen effect dus besloten af te bouwen. Heel langzaam, in 4 maanden en in maart 2020 laatste sertraline, ging de eerste weken heel goed, maar na een paar weken werd ik wat onzeker en boos en heel impulsief, naast de nu dagelijkse paniekaanvallen. Na overleg met de ha begonnen met fluvoxamine, was geen succes en kreeg rare vlekken, overgestapt naar fluoxetine, kreeg een allergische reactie en weer getopt na 5 weken. Besloten maar even niks qua medicijnen te doen en aan te melden bij een psychiater, er is een lange wachtlijst en kreeg van de ha oxazepam en xanax om de tijd te overbruggen. De angst en paniek was zo groot dat ik alleen nog maar op bed lig en daar ook de ene na de andere paniekaanval kreeg, heb een online cursus gevolgd en wat levensstijlaanpassingen gedaan maar ook dit was niet zaligmakend, mijn lichaam is overgevoelig voor de noradrenaline en alles doet pijn, en door een tekort aan serotonine ( zit in de familie) word ik zo onzeker en angstig dat ik mn lichaam niet meer vertrouw waardoor ik depressief word. Wat een buttjaar! Dus bedacht ik me een 2 weken geleden opeens, heej waarom niet weer venlafaxine? Dus de ha gemailt en begonnen met een lage dosis 37,5, er zijn zeker wat bijwerkingen maar er is al een heeeel klein beetje meer rust in lichaam en geest, vanaf vandaag naar 75mg, en heb een beetje gespannen gevoel in mn lichaam, typische bijwerking, dit wil ik 2 weken zo aanhouden en dan eventueel nog ophogen naar 150. Misschien met een tussenstap om de bijwerkingen te minimaliseren. Ik heb ook nog de xanax die ik 2a3 keer in de week gebruik om goed te slapen en als ik me niet goed voel overdag een beetje. Uiteindelijk hoop ik die niet meer nodig te hebben. Ik vind het heel jammer dat ik toch weer afhankelijk ben van de medicijnen om een ‘gewoon’ leven te kunnen hebben, maar zonder is echt niet te doen, So be it!

22-01-2021 | Vrouw | 51
venlafaxine (75mg)
Door de nodige privé problemen begon ik afgelopen jaar depressief te worden en heb me uiteindelijk bij de huisarts gemeld. 2.5 jaar geleden was ik ook al depressief, tijdens een burnout, en ben er toen uitgekomen zonder medicijnen. Zag er nu ook erg tegenop, maar het moest nu echt. En was ook net op tijd, want vlak daarna kreeg ik te maken met o.a. overlijden van mijn moe[lees meer...]der, en mijn vader ook bijna. Zonder dit had ik dat echt niet gered. Was erg bang voor de bijwerkingen maar daar heb ik bijna geen last van, alleen een droge mond. Zit op een dosis van 75 mg, en blijf daar voorlopig ook op. Wil niet hoger want dan ben ik bang dat mijn rouw ook onderdrukt wordt. Voor nu is het voor mij afdoende. Over ongeveer een half jaar wil ik als het goed gaat af gaan bouwen, maar dat zie ik tegen die tijd wel. Voor nu ben ik erg tevreden.

21-01-2021 | Vrouw | 42

21-01-2021 | Vrouw | 42
venlafaxine (75mg)
Na 18 jaar paroxetine te hebben geslikt voor sociale fobie en angsten 4 jaar geleden in een depressie gekomen mede door omstandigheden, flink overspannen en angstig via de psychiater over op venlafaxine. Venlafaxine zorgde ervoor dat ik wel milder werd als toen bij de paroxetine, libido een stuk verbeterd maar verder altijd zeer gejaagd, erg slecht slapen en gevoel door te[lees meer...] draaien, hoge bloeddruk, ik probeerde al jaren aan te geven aan huisarts het gevoel te hebben alsof er een knop werd ingedrukt wat mij zo enorm gespannen maakte, maar alles werd nog steeds op de omstandigheden gegooid, terwijl ik daar alles aan deed om uit te komen, en ook het gevoel had uit te zijn, alleen dat doorgedraaide gevoel bleef, totdat ik vorig jaar oktober op de 1e hulp belande met hypertensive crisis(204/125). door naar de internist, tja misschien proberen af te bouwen want kan hoge bloeddruk geven. van 150 afgebouwd naar 37.5 mg over naar citalopram, nou werd zeer agressief, ik ben normaal de geduld zelf, maar mijn man en dochter hadden zoiets, alsjeblieft stop hiermee, opnieuw overgestapt naar sertraline, nu sinds 2 weken op 25 mg. Dat gejaagde gevoel is weg!, Bloeddruk is goed! Ik slaap weer sinds jaren en de pijnklachten in mijn spieren en gewrichten is met 80% afgenomen. Nu alleen somber en erg gauw geïrriteerd, moet opbouwen naar de 50 mg, maar zit te denken om er helemaal mee te stoppen. Maar ook dit beangstigt mij, alhoewel ik een stuk rustiger ben als bij venlafaxine gebruik

09-01-2021 | Vrouw | 31
venlafaxine (37,5mg)
Hoi, Voor dat je begint met lezen, mijn (redelijk positieve) ervaring met dit medicijn is puur gebaseerd op mijn ‘klachten’ : DEREALISATIE & ANGST/PANIEKSTOORNIS. Ik heb zelf onwijs vaak op deze site gekeken, in de hoop om wat positiefs te lezen over dit medicijn en vooral te lezen dat er mensen waren die geen bijwerkingen ervaarde van dit medicijn. Succesverhalen d[lees meer...]us... Ik ben 31 jaar, en kreeg dit medicijn voorgeschreven door mijn huisarts. Maar ik durfde het niet in te nemen... niet omdat ik slik-angst heb, maar veelte bang voor de bijwerkingen en dat het pilletje mij over zou nemen en ik dus de controle zou verliezen. Ik heb dan ook een angst-stoornis, dus ik wil graag zelf de controle houden over mijn lichaam en wat er gebeurd. En ik was onwijs bang dat de derealisatie erger zou worden, wanneer ik dit medicijn zou slikken. Maar ik kon niet meer, ik wachtte al ruim een half jaar, op therapie bij een grote GGZ instelling. Er werd van alles beloofd, toen ik eindelijk op gesprek kon komen, was toch het behandelplan wat ze voor ogen hadden niet het beste voor mij. Dus ze zouden mij binnen een week meer laten weten... dit is 4 maanden geleden, en ik heb nog steeds niets gehoord! Ik kon niet meer, de angst nam mijn lichaam over, alles vond ik eng. Bewegen, draaien, lopen.. de derealisatie was vreselijk, alsof ik dood aan het gaan was. De paniekaanvallen werden erger en erger, tot 2 keer toe dacht ik ‘maar nu ga ik echt dood’. En toen dacht ik, hoeveel erger kan het nog worden, kom maar op met die medicatie. Niet over nagedacht, ‘s ochtend ingenomen en mijn bed in gegaan. Ik ben begonnen met 37,5 mg. En wow... naast de bijwerkingen, die echt niet grappig zijn, voelde ik mij best snel een ander mens! Ik lachte weer, had weer zin in van alles, het leven werd weer mooi en niet eng!! En de derealtisatie, die was (en is) vrijwel weg, sinds ik de medicatie slik. Inmiddels zit ik op 75 mg, ik neem ‘s ochtends 2 capsules in van 37,5 mg. Ja, ik weet dat er ook capsules bestaan van 75 mg.. maar dit vind ik zelf fijner. Of ik nu op de juiste dosering zit, ik denk het wel. Merk ik toch weer vervelende klachten, dan bel ik met de huisarts en overleggen we, of we toch weer wat moeten verhogen. Vanuit mij, dus een positief verhaal. En ik gun jou, jij dit dit leest, dezelfde ervaring. Want je bent niet voor niets gaan googlen over dit medicijn :) Heel veel succes, en je bent sterker dan je denkt. Als ik dit kan, kan jij het helemaal! :) (Ik weet nog niets over de afbouw van dit medicijn, en dat boeit me ook nog even niet.)

02-01-2021 | Vrouw | 31
venlafaxine (37,5mg)
Ik heb al meerdere reviews over deze medicatie achtergelaten op deze site. Dit wordt mijn laatste review en wilde wat tips geven over als je wilt stoppen/afbouwen. Ik heb op 250mg. En heb over de jaren heen afgebouwd naar de laagste dosis (37,5mg) elke dag. Van daar uit in 1x stoppen is teveel, dat gaat je niet lukken, die stap is te groot. Daarom heb ik eerst een tuss[lees meer...]enstap genomen naar de laagste dosis OM de dag. Ik kreeg alsnog vreselijke ontwenningsklachten die 4 weken aanhielden. De 2 weken daarna werd het beter. Deze dosering en inname heb ik een jaar of anderhalf aangehouden en ben toen volledig gestopt. Ben af en toe misselijk geweest en kon niet goed tegen licht en geluid, maar dat waren de enige ontwenningsklachten en ze hebben ook maar één week aangehouden!! :) Ik slikte in die week elke dag een omega-3 pilletje (visolie) en als ik me beroerd begon te voelen nam ik een HotcoldRex (te koop bij de supermarkt en drogist). Heb geprobeerd elke dag even een frisse neus te halen. En ik denk dat de combinatie van die 3 goed voor me is geweest. Als je echt huiverig bent voor de ontwenningsklachten, zorg dat je via je huisarts of psychiater aan taperingstrips komt. Met deze strips kan je binnen 2 weken van de Venlafaxine afkomen met zo min mogelijk ontwenningsverschijnselen. Succes!!

27-12-2020 | Vrouw | 37
venlafaxine (300)
Al 18 jaar slik ik ze, met tevredenheid. Wel 300mg wat veel is. Als ik ze vergeet in te nemen ben ik de volgende dag erg misselijk. Gelukkig gebeurd dat zelden. Aankomen is ook geen sprake van wat meestal wel gebeur. Op het moment zijn ze niet leverbaar waardoor ik allemaal verschillende krijg. Tot nu toe merk ik daar niks van maar ze moeten er echt een keer mee stoppen. V[lees meer...]roeger was het efexor wat ze toen door de kosten al om hebben gezet naar venlafsxine.

26-10-2020 | Vrouw | 61
Overspannen/burn-out
Ik stortte in op mijn werk begon te wenen en dit duurde 1 dag lang het stopte niet. Iets meer dan 4 maanden heb ik thuis gezeten en ik was op 2 maanden tijd 10 kilo vermagerd In het begin was ik zéér moe en was alles mij te veel geworden. Door de medicatie was ook mijn libido verminderd. Na 2 maanden zei mijn huisarts je moet iets doen om je te ontspannen dus besloot ik y[lees meer...]oga te volgen niet in een sporthal of turnzaal maar in een gezellige ruimte typisch yoga stijl. De eerste maand dacht ik wat zit ik hier te doen die oefeningen en meditatie doen mij niets, ik sprak erover met de yogadocent en ze zei doe maar rustig op jouw tempo en je zie wel wat er komt. De rust kwam na 2 maanden, ik begon mij te ontspannen k wist niet meer wat dat wás dit was een zalig gevoel. Door de yoga voel ik mij goed nu pas ik meer meditatie toe. Ik besloot na meer dan +- 12 jaar te stoppen met het slikken van medicatie. Ik had al 2X op eigen initiatief proberen af te bouwen maar dit mislukte iedere keer. Mijn pensioen naderde en ik wilde stoppen met de medicatie omdat de stress en de deadlines van mijn werk zou wegvallen. Ik weet van de vorige keren dat dit niet gemakkelijk zal zijn en dat ik moet oppassen voor driftige buien 't was toen 1 keer voorgevallen en ik was nadien zo erg geschrokken dat ik dacht was ik dit en toen nam ik maar terug mijn medicatie uit schrik. Samen en onder begeleiding van mijn huisarts hebben wij een plan voor ogen dat het wel móet lukken dit in 1 jaar af te bouwen. Deze keer wou ik er de tijd voor nemen op mijn eigen tempo want ontwenningsverschijnselen zijn er zoals angst, onrust, slaapproblemen, snel geïrriteerd. Nu zijn we 2020 en ben ik 2,5 jaar gestopt met de medicatie. Dit jaar was niet gemakkelijk wij hébben een sterfgeval en andere familiale veranderingen meegemaakt wat mij véél stress gaf en dan heb ik wél gedacht het is te hopen dat ik dit volhoudt. Door zelf thuis extra yogameditatie te doen is het mij gelukt dit onder controle te houden. Ik wil niet meer terug naar de medicatie want mijn lichaam is béter zonder. Neveneffecten heb je altijd met medicatie wat men ook beweert en ik wilde niet gans mijn leven vast zitten aan Effexor / Venlafacine. Natuurlijk spreek ik voor mijzelf en dat is vóór ieder persoon verschillend. Ik heb soms nog wel ééns stress maar ik heb het onder controle. Ontspannen is moeilijk maar door yoga en volharding ben ik blij dat ik ervan af ben. Ik wens iederéén het beste en ik hoop dat u iets heeft gehad aan mijn verhaal.

19-10-2020 | Vrouw | 37
venlafaxine (150mg)
Ik heb Venlafaxine 150 mg een half jaar geslikt en zag erg op tegen het afbouwen, maar heb daar een hele positieve ervaring mee. Van 150 naar 112,5 naar 75 naar 37,5 weinig problemen gehad, alleen steeds de eerste week een wat brak gevoel. Dat laatste stuk, van 37,5 mg naar 0 is het spannendst, dat heb ik met taperingstrips van de Regenboogapotheek gedaan, dat kun je zo g[lees meer...]oogelen. Dan bouw je heel langzaam af, in 3 maanden, elke dag een klein stapje. Ik heb weinig last gehad van onttrekkingsverschijnselen, alleen wat vermoeidheid. Nu ben ik er helemaal vanaf en mis ik het ook niet meer. Het middel heeft me geholpen in een lastige tijd, en ik las er toen heftige reviews over, maar met de taperingstrips is afbouwen dus echt goed te doen. Hopelijk stelt het je wat gerust om dat te lezen.

07-10-2020 | Vrouw | 51
venlafaxine (225mg)
Helpt heel goed. Ben heel tevreden. Er is veel onzin online te vinden over depressies. En over anti depressieve. Mensen sporen je aan te stoppen. Een psychiater heeft mij eens vertelt dat als je stopt, dat medicijn de volgende keer minder goed werkt. Dat klopte. Eerst slikte ik citalopram. Daarna gestopt. Daarna weer depressie. Daarna werkte het niet meer. Venlafaxine [lees meer...]werkt goed. Door verhuizing paar keer gewisseld van huisarts. Telkens vroegen ze mij, wil je niet afbouwen. Vragen huisartsen toch ook niet bij medicijnen voor suikerziekte, of hartproblemen? Gebruik het al 13 jaar. Ben super tevreden.

21-09-2020 | Vrouw | 28
venlafaxine (375mg)
Ik heb Venlafaxine nu zo’n jaar gebruikt, na al heel veel veel andere SSRI’s gebruikt te hebben. Wat een drama! Net als bij de andere medicijnen bleef ik steeds het gevoel houden van “Is dit het nu?”. Zo bleven we het verhogen en afwachten tot ik bij het hoogst aantal mg dat uitgeschreven wordt. Mijn situatie was destijds ook erg onstabiel (financieel, corona) en dat zorg[lees meer...]de ervoor dat het lastig te was om in te schatten of het werkte. Tijdens deze periode ben ik familie verloren en ik was zo ongelooflijk afgevlakt dat ik daar vrijwel niks bij voelde. Het kwam pas enkele maanden echt aan. Dit soort situaties voelen erg onprettig, je weet dat je verdrietig bent, maar je kan er niet bij. Inmiddels een goede 2,5 mnd gestopt met dit middel. Ik wilde van de SSRI’s af na al zo lang proberen. Bupropion is wat ik nu voorgeschreven krijg. In de eerste instantie was het de bedoeling om dit combineren met Venlafaxine, maar ik had heel sterk het gevoel dat de Venla het nieuwe medicijn aan het tegenwerken was. Wat in deze fase het meest storende was, was dat ik voor geen meter meer zag! Mijn ogen konden simpelweg niet focussen. Lezen was onmogelijk, mijn telefoon kon ik niet beantwoorden, koken ging niet.. En dit heeft zeker zo’n 3 maanden geduurd! Kan je vertellen; dat waren saaie maanden! Ik hoopte natuurlijk dat dit zou verbeteren en in overleg met de psych besloten we het ook steeds kansen te geven. Tot ik het echt spuug en spuug zat was. Ik wilde mijn leven terug, al betekende dat in dit geval mijn doorgaande depressieve leven. Als ik maar weer iets kon zien! Ik belde de arts en hij zei zelf direct: “Ok dat kan de bedoeling echt niet meer zijn! Laten we afbouwen.”. Inmiddels ben ik volledig afgebouwd. Het afbouwen was intens.. Ik voelde en zag er uit als een junk! Ik was lijkwit, had continue kippenvel, koude rillingen, ik trilde en het zweet liep van mijn hoofd en lijf af. Met mijn ervaring zou ik dit medicijn niemand aanraden. De opbouw is ellendig, het altijd koortsige gevoel en andere vreselijke bijwerkingen. Je voelt je alles behalve gezond en mijn energie verdween in plaats van dat het toenam. Afbouwen was nog een flinke gradatie erger. Ze symptomen waren hetzelfde, maar duurde veel langer. Ook kon in tijdens het afbouwen maar nauwelijks de trap op lopen zonder om te vallen. Je voelt je lichaam zo onprettig, zo zwak. Er zat echt geen enkele procent van energie in. Inmiddels zijn de ergste klachten weg. Mijn ogen zijn nog steeds niet optimaal, maar zijn wel veel verbeterd. Wat heel vervelend is en echt lang blijft hangen is het rare, duizelige gevoel in het hoofd. Het voelt een beetje als stroomschokken. Ik hoor er in mijn hoofd ook een geluid bij.. tsssch wanneer het gebeurt en wanneer dat klaar is lijkt alles even te tollen, alsof het evenwichtsorgaan op hol is. En wat betreft het geluid.. Het zijn geen oorsuizingen, die heb ik namelijk ook al veel gehad en zijn heel anders. Tot nu toe lijkt de Bupropion (300mg) goed aan te slaan zonder al die andere troep. Meer energie en een stuk optimistischer! Ik gebruik overigens ook Quentiapine, maar nu veel minder dan destijds. Ik hoop vreselijk veel dat dit het medicijn is voor mij. Ik heb zo lang gevochten.. en ben er eigenlijk te moe voor.

15-09-2020 | Vrouw | 44
venlafaxine (150mg)
Ik kreeg dit medicijn voor mijn depressie en het werd niet beter, dus nogmaals opgehoogd naar 225mg! Ik ben maar 1.62 en weeg 59 kilo! Ik heb sindsdien totaal geen emoties meer, alles voelt alsof er een schild voorzit. Ik heb geen buikgevoel meer. Functioneer wel. Ik heb de oorzaak van mijn depressie aangepakt, maar nu ben ik somber vanwege het feit dat ik niks voel en het[lees meer...] niks doet tegen angst. Ik heb dmv meditatie etc mijn angst onder controle gekregen, niet door medicatie. Ik ben nou aan het afbouwen, dat gaat heel langzaam. De eerste 75mg in 2 stappen van 37,5 , maar dat heb ik geweten! Nu de andere stappen middels taperingsstrips, hopelijk lukt het me er vanaf te komen. Mijn leven stelt niks meer voor op dit moment, niemand die iets aan me merkt als ik het niet zeg, maar mijn gevoel en emoties zijn compleet verdoofd! Alsof je een robot bent! Zelfs muziek en films of een boek raakt me niet meer en ik was echt een heel gevoelig mens, HSP zelfs. Mensen begin er niet aan, het is echt de hel en je komt er heel moeilijk vanaf en het duurt heel lang! Ik zal laten weten hier hoe het me vergaan is, duim voor me!

15-09-2020 | Vrouw | 41
venlafaxine (75mg)
In het begin er moeten wennen, maar voel ik me veel rustiger. Mijn cortisolgehalte zakte niet voldoende, dit gaat veel nu veel beter. Emotieel vind ik mezelf wat vlakker, kan emoties ook moeilijk uiten. Het grootste nadeel vind ik persoonlijk de toename van mn lichaamsgewicht. En dat afvallen haast niet mogelijk is.

08-09-2020 | Vrouw | 52
venlafaxine (37,5mg)
Stop met dit middel,en ga weer leven voelen de zon en kleuren zien alles word afgevlakt en als je wilt stoppen word je gek.Ben met taperingsstrip gestopt Apotheek maakt deze.Heb venlafaxine 9 jaar.gebruikt.Helaas niet t juiste medicijn voor mij.

20-08-2020 | Vrouw | 40
Chronische depressie
Venlafaxine maakt je onverschillig, het bouwt een muur om je heen waardoor niets je kan raken. Ik kan niet meer wenen, terwijl ik vroeger veel verdriet had. Het nadeel is dat ik ook niet meer de slappe lach kan hebben, die had ik vroeger ook vaak. Ik had vooral last van stemmingswisselingen, en door trauma's in het verleden voelde ik me vaak depressief en piekerde ik overm[lees meer...]atig. Als ik alcohol dronk voelde ik me beter, maar op de duur dronk ik meer en meer. Venlafaxine geeft me niet datzelfde gevoel van alcohol maar het geeft me wel rust. Ik heb het ook op doktersadvies genomen tijdens mijn zwangerschap, door het bedrog van mijn toenmalige partner. Dit heeft geen nadelige invloed gehad op de baby.

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum