venlafaxine

Postnatale depressie (9 meningen)
Dysthymie (3 meningen)
Overgang (2 meningen)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

27-12-2020 | Vrouw | 37
venlafaxine (300)
Al 18 jaar slik ik ze, met tevredenheid. Wel 300mg wat veel is. Als ik ze vergeet in te nemen ben ik de volgende dag erg misselijk. Gelukkig gebeurd dat zelden. Aankomen is ook geen sprake van wat meestal wel gebeur. Op het moment zijn ze niet leverbaar waardoor ik allemaal verschillende krijg. Tot nu toe merk ik daar niks van maar ze moeten er echt een keer mee stoppen. V[lees meer...]roeger was het efexor wat ze toen door de kosten al om hebben gezet naar venlafsxine.

19-10-2020 | Vrouw | 37
venlafaxine (150mg)
Ik heb Venlafaxine 150 mg een half jaar geslikt en zag erg op tegen het afbouwen, maar heb daar een hele positieve ervaring mee. Van 150 naar 112,5 naar 75 naar 37,5 weinig problemen gehad, alleen steeds de eerste week een wat brak gevoel. Dat laatste stuk, van 37,5 mg naar 0 is het spannendst, dat heb ik met taperingstrips van de Regenboogapotheek gedaan, dat kun je zo g[lees meer...]oogelen. Dan bouw je heel langzaam af, in 3 maanden, elke dag een klein stapje. Ik heb weinig last gehad van onttrekkingsverschijnselen, alleen wat vermoeidheid. Nu ben ik er helemaal vanaf en mis ik het ook niet meer. Het middel heeft me geholpen in een lastige tijd, en ik las er toen heftige reviews over, maar met de taperingstrips is afbouwen dus echt goed te doen. Hopelijk stelt het je wat gerust om dat te lezen.

20-02-2020 | Vrouw | 37
venlafaxine (37,5mg)
Begonnen op mijn verjaardag met het middel. Ik was heel sceptisch over het slikken van antidepressiva. Ik top al jaren met angsten en paniek, niet zozeer dat het zo erg is dat ik nergens naartoe ging. Integendeel ik zocht alles op, ook waar ik angst voor heb en onderging het. Meerdere keren behandelingen gehad, maar in tijden van stress had ik hier niets aan. 'Het ligt [lees meer...]als een prooi in het gras mij op te wachten om mij te bespringen' . Zie ik het, het is altijd aanwezig die stomme angst en paniek. Ik was er zo zat van, dat ik de stoute schoenen heb aangedaan. Dag 3 ik heb nog steeds geen spijt, had hele nare bijwerkingen verwacht, maar het valt me 200% mee. Ik ben een beetje high, en soms misselijk en hoofdpijn....thats it! Mensen laat je vooral niet lijden door alle negatieve berichten, beheers angst/paniek/depressie je leven? Probeer het en ervaar wellicht een ander leven, het leven is al zo kort!

23-01-2021 | Vrouw | 38
venlafaxine (75mg)
Ik ben in 2003 begonnen met efexor 150mg voor angst en paniekstoornis, en heb het tot 2012 gebruikt, het verlichtte de klachten aanzienlijk en kon redelijk functioneren, met af en toe een paniekaanval. In 2012 afgebouwd ivm met kinderwens, afbouwen was vreselijke en de klachten kwamen in grote mate terug, dus samen met de psychiater besloten over te stappen op sertraline, [lees meer...]daarmee mag je zwanger worden, dit ging heel goed, de sertraline werkte nog beter dan de venlafaxine en heb 7 jaar geen klachten gehad en 2 gezonde kinderen gekregen. In mei 2019 begonnen de paniekaanvallen weer terug te komen, er was inmiddels ook een eierstok weggehaald dus dacht dat het door verandering in hormonen kwam. De paniekaanvallen kwamen steeds vaker en ook begon ik mij overdag steeds ziekig te voelen ( gegeneraliseerde angst) na overleg met de huisarts dosis sertraline verhoogd naar 100mg, dit had na 6 weken geen effect dus besloten af te bouwen. Heel langzaam, in 4 maanden en in maart 2020 laatste sertraline, ging de eerste weken heel goed, maar na een paar weken werd ik wat onzeker en boos en heel impulsief, naast de nu dagelijkse paniekaanvallen. Na overleg met de ha begonnen met fluvoxamine, was geen succes en kreeg rare vlekken, overgestapt naar fluoxetine, kreeg een allergische reactie en weer getopt na 5 weken. Besloten maar even niks qua medicijnen te doen en aan te melden bij een psychiater, er is een lange wachtlijst en kreeg van de ha oxazepam en xanax om de tijd te overbruggen. De angst en paniek was zo groot dat ik alleen nog maar op bed lig en daar ook de ene na de andere paniekaanval kreeg, heb een online cursus gevolgd en wat levensstijlaanpassingen gedaan maar ook dit was niet zaligmakend, mijn lichaam is overgevoelig voor de noradrenaline en alles doet pijn, en door een tekort aan serotonine ( zit in de familie) word ik zo onzeker en angstig dat ik mn lichaam niet meer vertrouw waardoor ik depressief word. Wat een buttjaar! Dus bedacht ik me een 2 weken geleden opeens, heej waarom niet weer venlafaxine? Dus de ha gemailt en begonnen met een lage dosis 37,5, er zijn zeker wat bijwerkingen maar er is al een heeeel klein beetje meer rust in lichaam en geest, vanaf vandaag naar 75mg, en heb een beetje gespannen gevoel in mn lichaam, typische bijwerking, dit wil ik 2 weken zo aanhouden en dan eventueel nog ophogen naar 150. Misschien met een tussenstap om de bijwerkingen te minimaliseren. Ik heb ook nog de xanax die ik 2a3 keer in de week gebruik om goed te slapen en als ik me niet goed voel overdag een beetje. Uiteindelijk hoop ik die niet meer nodig te hebben. Ik vind het heel jammer dat ik toch weer afhankelijk ben van de medicijnen om een ‘gewoon’ leven te kunnen hebben, maar zonder is echt niet te doen, So be it!

15-05-2020 | Man | 38
venlafaxine (225mg)
Ik slik sinds een aantal jaar het medicijn venlafaxine en ben daar zeer tevreden over. Ik slik het tegen sociale angsten en daar werkt het perfect voor. Met name omdat ik last van bloosangst had. Dit middel werkt perfect tegen bloosangst. Ik word niet langer meer rood in mijn gezicht en ben daar erg blij om!

26-06-2021 | Man | 39
venlafaxine (225mg)
Ik heb sinds mijn 10e levensjaar een gegeneraliseerde angststoornis.Dit heb ik jaren redelijk onder controle kunnen houden,helaas een jaar of 8 geleden is het verergerd door stress van werk en gezin.Toen overspannen geraakt en gestart via de huisarts met paroxetine en metoprolol voor bloeddruk,paroxetine gaf redelijk wat bijwerkingen zoals duizelig,misselijk,geen orgasme.H[lees meer...]ierna zijn de klachten licht verbeterd maar niet voldoende,na een aantal maanden via de huisarts overgegaan op citalopram.Die overgang ging zonder problemen maar de klachten bleven hetzelfde op de zwaarste dosis.Hierna wilde de huisarts dat ik via een psychiater de medicatie ging instellen,omdat ik al bij een psycholoog zat was ik snel aan de beurt.Hij heeft toen me de citalopram af laten bouwen in 2 weken en daarna een week niks,dit was een slechte week met zeer veel klachten.Na deze week begonnen met venlafaxine 37,5 mg van sandoz,en dit volgens schema opgehoogd naar 150 mg per dag.Na 1 dag na de start was ik al mijn klachten van de stop week kwijt,en geen bijwerkingen.Bij iedere verhoging wekelijks wel licht duizelig soms wat misselijk en nachtmerrie's,maar de spannings klachten werden ook beter.Toen 150 mg tabletten van aurobindo gekregen van de apotheek en dit veroorzaakte problemen,meer spanning en bijwerkingen.Na contact met de psychiater opnieuw 150 mg voorgeschreven maar van sandoz.Na een aantal dagen waren de klachten weer onder controle,en heb ik een aantal weken op deze dosis gezeten.Dit leverde nog niet het beste resultaat en is nu de dosis verhoogd naar 225mg.En nu merk ik duidelijk verschil,wel wat bijwerkingen maar veel meer rust en nauwelijks spanning meer,minder chaotisch en geen klachten meer in winkels of met drukte.

10-12-2021 | Vrouw | 40
venlafaxine (112,5mg)
Zeer tevreden. Klachtenvrij. Lukte zonder deze medicijnen niet. Wereld van verschil.

20-08-2020 | Vrouw | 40
Chronische depressie
Venlafaxine maakt je onverschillig, het bouwt een muur om je heen waardoor niets je kan raken. Ik kan niet meer wenen, terwijl ik vroeger veel verdriet had. Het nadeel is dat ik ook niet meer de slappe lach kan hebben, die had ik vroeger ook vaak. Ik had vooral last van stemmingswisselingen, en door trauma's in het verleden voelde ik me vaak depressief en piekerde ik overm[lees meer...]atig. Als ik alcohol dronk voelde ik me beter, maar op de duur dronk ik meer en meer. Venlafaxine geeft me niet datzelfde gevoel van alcohol maar het geeft me wel rust. Ik heb het ook op doktersadvies genomen tijdens mijn zwangerschap, door het bedrog van mijn toenmalige partner. Dit heeft geen nadelige invloed gehad op de baby.

15-08-2021 | Man | 41
venlafaxine (37,5mg)
6,5 jaar 150mg geslikt, redelijk goed effect, laatste jaar merkte ik er niet veel meer van, gestopt in 8 weken, na 2/3 maanden weer angst/paniek aanval gekregen, na overleg weer begonnen met 37,5mg, bijwerkingen verschrikkelijk! na ongeveer 12 dagen gestopt! wie kan antwoord geven hoelang het effect blijft hangen? nu na 6 dagen nog steeds onrustig, slecht slapen, spanni[lees meer...]ng blijft, piekeren, eetlust verstoord, stoelgang nog rottig, huisarts wil mij nu aan de mirtazapine hebben? goed plan? of doorzetten zonder iets? HELP!

16-05-2021 | Vrouw | 41
venlafaxine (75mg)
Oproep! Zijn er nog mensen die ivm stoppen van Venlafaxine van Mylan over moesten stappen op het merk Teva en daar hinder van ondervinden? Na 10 jaar stabiel met Mylan, nu opeens terugval na 3 weken gebruik Teva

15-09-2020 | Vrouw | 41
venlafaxine (75mg)
In het begin er moeten wennen, maar voel ik me veel rustiger. Mijn cortisolgehalte zakte niet voldoende, dit gaat veel nu veel beter. Emotieel vind ik mezelf wat vlakker, kan emoties ook moeilijk uiten. Het grootste nadeel vind ik persoonlijk de toename van mn lichaamsgewicht. En dat afvallen haast niet mogelijk is.

23-02-2020 | Man | 41
venlafaxine (150mg)
Ik ben van 24/10/‘18 thuis door lichamelijke klachten overmatige stress door mijn thuissituatie en mijn verleden. Suïcide poging 5jaar terug. Doorverwezen door huisarts na insomnia. In behandeling bij de psychiater van 02/‘19 medicatie vanaf 04/‘19 en bijhorend dagelijkse neurostimulatie sessies tot heden! K heb geen psycholoog, kosten zijn t hoog! Na verschillende anti-d[lees meer...]epressiva en ook anti-psychotica genomen t hebben ben k door de hel gegaan mentaal en psychisch alles, ik ben ook HSP en overgevoelig aan medicatie maar ik heb niet opgegeven ik ben r nog altijd wat niet zo vanzelfsprekend is als man alleen en papa van 3 kinderen. Het komt r op neer dat ht voor iedere persoon anders is, maar de bijwerkingen zijn niks vergeleken met de pijn die je voelt om je kinderen achter t moeten laten! Ik neem op’t moment venlafaxine 150(ik kom van 300mg) samen met 60mg duloxetine s’morgens en nog eens 30mg duloxetine in de avond. Volgende week start ik met een nieuw medicijn esketamine, mijn verwachtingen zijn hoog want geen enkel medicijn helpt mij blijvend van mijn suicide gedachten af. Het is vreselijk die bijwerkingen maar als ht enige hulp kan bieden moet je het ondergaan, nooit de hoop verliezen! Ooit komt ht goed! Ik blijf vechten...

26-01-2020 | Vrouw | 41
venlafaxine (150mg)
Ik heb in 2004 een burn-out gehad en daar kwam mijn paniekstoornis tot uiting. Na een halfjaar gestart met Alprazolam en Efexor (75mg en later 187.5mg). Het beschermde de angst een beetje en ik kon na 2 jaar thuiszitten weer aan het werk, maar hield eigenlijk altijd flink wat paniekaanvallen over. In 2010 kreeg ik een MERKLOZE VARIANT en die deed helemaal niets. Ik was[lees meer...] binnen 3 weken helemaal terug bij af en lag weer trillend en huilend op de bank. De hulpstoffen zijn anders dan in het origineel en daarom nam mijn lichaam helemaal niets op. Terug naar het ORIGINELE MERK Efexor en het ging stapje voor stapje beter. Het duurde een half jaar voordat ik weer aardig op de rit was en een trauma rijker, want dit hakte er goed in. In 2017 merkte ik dat het eigenlijk niet echt meer hielp. Zat ik eerst op 50% werking van het middel, dan was het nu nog geen 20%. Terug naar de psychiater en begin 2018 kon ik overstappen op Citalopram. Dit heb ik een jaar geslikt, maar bij mij had het helaas de uitwerking dat ik er somber en zelfs bij een hogere dosering zwaar depressief van werd. De angst was wel beschermd!! Dus ik had bijna geen paniekaanvallen meer, wel sensaties in mijn lijf, maar ze schoten nooit door naar mijn hoofd, echt al een heel stuk beter dan de Efexor!! Omdat ik zwaar depressief werd, weer naar de psychiater en ik ben nu aan het afbouwen om over te slappen op Clomipramine, nog 7 dagen afbouwen, dan kan ik gaan starten. Heel benieuwd!

15-04-2021 | Vrouw | 42
venlafaxine (75mg)
Voel me veel rustiger, kan beter relativeren en mijn emoties zijn normaal en absoluut niet afgezwakt. Ik voel me een gelukkiger mens en wil niet meer anders

21-01-2021 | Vrouw | 42

21-01-2021 | Vrouw | 42
venlafaxine (75mg)
Na 18 jaar paroxetine te hebben geslikt voor sociale fobie en angsten 4 jaar geleden in een depressie gekomen mede door omstandigheden, flink overspannen en angstig via de psychiater over op venlafaxine. Venlafaxine zorgde ervoor dat ik wel milder werd als toen bij de paroxetine, libido een stuk verbeterd maar verder altijd zeer gejaagd, erg slecht slapen en gevoel door te[lees meer...] draaien, hoge bloeddruk, ik probeerde al jaren aan te geven aan huisarts het gevoel te hebben alsof er een knop werd ingedrukt wat mij zo enorm gespannen maakte, maar alles werd nog steeds op de omstandigheden gegooid, terwijl ik daar alles aan deed om uit te komen, en ook het gevoel had uit te zijn, alleen dat doorgedraaide gevoel bleef, totdat ik vorig jaar oktober op de 1e hulp belande met hypertensive crisis(204/125). door naar de internist, tja misschien proberen af te bouwen want kan hoge bloeddruk geven. van 150 afgebouwd naar 37.5 mg over naar citalopram, nou werd zeer agressief, ik ben normaal de geduld zelf, maar mijn man en dochter hadden zoiets, alsjeblieft stop hiermee, opnieuw overgestapt naar sertraline, nu sinds 2 weken op 25 mg. Dat gejaagde gevoel is weg!, Bloeddruk is goed! Ik slaap weer sinds jaren en de pijnklachten in mijn spieren en gewrichten is met 80% afgenomen. Nu alleen somber en erg gauw geïrriteerd, moet opbouwen naar de 50 mg, maar zit te denken om er helemaal mee te stoppen. Maar ook dit beangstigt mij, alhoewel ik een stuk rustiger ben als bij venlafaxine gebruik

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum